Waar gebruik je je dual boot systeem voor?

Pagina: 1
Acties:
  • 280 views sinds 30-01-2008

• Ariejan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 11:49
Wat ik me nu afvraag is, waarom zou iemand 'n dual boot systeem gebruiken?? Ik kan tekstverwerken in XP, en in Linux. Gamen doe ik beter in XP, dus dan doe ik tekstverwerken daar ook maar... waarom eerst rebooten??

Wat is JOUW reden om 'n dualboot systeem te hebben??

Computeraar - Part-time Maker van Geluiden - https://neuroslasher.bandcamp.com

• Cryonist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Cryonist

- Something clever -

Ik gebruik dus dualboot met XP omdat ik dat als prim. OS heb. Daarna heb ik win2K als oude besturingsysteem. Dat heb ik er nog even instaan voor als ik problemen krijg met XP. En daarna wil ik me een beetje in linux gaan verdiepen maar ik wil wel gewoon XP als standaart OS hebben want dat gebruik ik het meest.

In the beginning there was nothing. God said, 'Let there be light!' And there was light. There was still nothing, but you could see it a whole lot better.
D3

• kaspur
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

kaspur

#1 typo matser /o/

Als win2k kapot is kan ik in winME de boel ff backuppen om daarna een reinstall te doen \o/

ik zag twee beren fout parkeren....

• Padje
  • Laatst online: 19-05-2025
Waarom ????
Ik begrijp die vraag niet helemaal van je???
Wat denk je van 2 Operating systems op 1 systeem te gebruiken!!! daar voor gebruik ik dualboot???

Verwijderd

Omdat ik ten tijde van de aanschaf van SC3KWE niet op de hoogte was van het bestaan van een Linux versie. Verder doe ik NIKS op dat brakke M$ gebeuren. |:(

• Ariejan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 11:49
Ok, waarom wil je 2 operating systems?? je kan er maar een tegelijk gebruiken. En tegenwoordig kunnen beide (windows, linux) toch wel evenveel. ('n paar uitzonderingen daar gelaten)

Computeraar - Part-time Maker van Geluiden - https://neuroslasher.bandcamp.com

Verwijderd

Een dualboot is handig, als je als linux newbie meer kennis op wilt doen, door linux naast windows te draaien kan je zelf het een en ander uitproberen.. (linux is als voorbeeld genomen als 2e os, kan dus ook een ander zijn)

Verwijderd

Dualboot!? TRIPLEBOOT!

n00bz... ;)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Op Sunday 28 October 2001 02:10 schreef aapie het volgende:
Een dualboot is handig, als je als linux newbie meer kennis op wilt doen, door linux naast windows te draaien kan je zelf het een en ander uitproberen.. (linux is als voorbeeld genomen als 2e os, kan dus ook een ander zijn)
Dit lijkt mij inderdaad de meest voorkomende reden voor een WOS/NWOS dualboot ja.
Op Sunday 28 October 2001 02:17 schreef SpankmasterD het volgende:
Dualboot!? TRIPLEBOOT!

n00bz... ;)
Tripleboot? Gewoon veel compus hebben en dan elke compu 1 OS!

n00b :P

Verwijderd

Ik gebruik win 98se voor spellen en branden van cd's

Voor de rest gebruik ik Win XP
Mijn toetsenbord reageert raar onder winxp en win2k daardoor blijft mijn shift toets soms hangen en hoor ik een irritante piep uit mijn systeemkast :(

Dit gebeurt vaak als ik een toets lang ingedrukt hou

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Het is dat mijn vriendin ook windows wil blijven gebruiken anders was die er allang afgegooit :)

Nog ff wachte dan heeft ze haar eigen systeempje en kan windows eraf (gebruik ik toch niet meer )

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Op Sunday 28 October 2001 02:00 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Dit lijkt mij inderdaad de meest voorkomende reden voor een WOS/NWOS dualboot ja.
[..]

2 comps, 1 dedicated linux, de ander 5 kernels verdeeld over 2 linux partities en 1 windows in lilo ?

noobs :P

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Dualboot omdat als je 1 OS verneukt je nog een werkend OS hebt.
Dualboot omdat ik geen troep van games in m'n main-OS wil hebben.
Dualboot omdat ik geen extra TSR's heb draaien tijdens games, en alles wat ik nodig heb wel in m'n main-OS.
Dualboot om onder het ene OS te kunnen kloten met files die niet toegankelijk zijn onder het andere.

Het mag duidelijk zijn dat ik een Main OS heb, en een Game OS. Win2K Pro en Win98SE.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:16

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Wel, een dualboot omdat mijn broertje graag met een vriend over het netwerk spellen wil spelen...aardig als ik ben laat ik dan maar een windows eropstaan. Is wel onzeker of dat nog lang blijft omdat die vriend nu zelf een goede pc heeft en dus niet meer zo vaak komt. En ik boot het *nooit*, dus voor mij hoeft het ook niet...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op Sunday 28 October 2001 06:55 schreef HlpDsK het volgende:
Dualboot omdat ik geen extra TSR's heb draaien tijdens games, en alles wat ik nodig heb wel in m'n main-OS.
Dualboot om onder het ene OS te kunnen kloten met files die niet toegankelijk zijn onder het andere.

Het mag duidelijk zijn dat ik een Main OS heb, en een Game OS. Win2K Pro en Win98SE.
das een erg duidelijk uit leg :P

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
ik gebruik het om te kunnen terug vallen op een wel werkent OS

en af en toe als ik linux en windows naast elkaar heb. om linux beter te leren kennen

*D

Verwijderd

waarom dual boot?? Nou het is erug makkelijk op je werk (vind ik tenminste), ik draai daar linux en met vmware start ik win2000 erug makkelijk. Kan je lekker linux draaien en als je ff wat in windows moet doen ff swapen naar het andere schermpje. Okee het zuigt wel geheugen maarja dat kost tegenwoordig toch bijna niks meer..

Daarom dual boot dus :P

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Euh.. dualboot omdat ik te weinig PC's heb >:)
Een dualboot is handig, als je als linux newbie meer kennis op wilt doen, door linux naast windows te draaien kan je zelf het een en ander uitproberen..
Maar als je je Linuxbak zover hebt dat je 'm eigenlijk als dedicated server wil gebruiken en je hebt op dezelfde PC je Win2k server PDC staan, kom je in de problemen |:(
Op Sunday 28 October 2001 02:00 schreef deadinspace het volgende:

Juist >:)
Vandaar mijn uitbreidingsplannen ;)
Hou je jezelf ook nog een beetje current op als je OSsen zonder telkens om te booten :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op Sunday 28 October 2001 06:55 schreef HlpDsK het volgende:
Laat ik daar nou allemaal (met 1 OS dus) geen last van hebben ;)

Verwijderd

Op Sunday 28 October 2001 18:07 schreef BackSlash32 het volgende:
Euh.. dualboot omdat ik te weinig PC's heb >:)
[..]

Maar als je je Linuxbak zover hebt dat je 'm eigenlijk als dedicated server wil gebruiken en je hebt op dezelfde PC je Win2k server PDC staan, kom je in de problemen |:(
[..]
"Linuxbak" die is dus dedicated aan linux, dus geen dualboot, dus kom je niet in de problemen... mocht je alsnog een dedicated linux server willen, je kan op genoeg plaatsen voor een paar tientjes een 486 op de kop tikken :>

• RG
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Ik had een quatroboot of hoe dat ook moge heten. Namelijk Mandrake 8.1 om te testen op een andere disk een Debian unstable en Debian stable en Windows 98SE. Ik zit eraan te denken om Windows 2000 te installeren, maar kweenie of dat hiero gaat werken en het schijnt dat MS die studenten licenties niet meer willen en 500 piek betalen heb ik geen zin in. Windows 98SE doet het goed zat. Debian Unstable gebruik ik ook als desktop. Is leuk om aan te knutselen, maar bij mij werkt XFree van geen kanten dus daarom gebruik ik het niet als primary desktop. Voor de apps maakt het vrij weinig uit (onder Windows en Linux gebruik ik dezelfde apps), alleen TV kijken blijft een beetje een probleem.
Ik heb hier wel een Linux servert staan die erg veel dingen voor zijn rekening neemt (opslag, internet delen, test PHP developbak, caching DNS server). Ik zit er nog over te denken om ene mailserver te fixen of een NIS/NFS server. X Server had ik eerst ook, was best geinig, maar sind ik mijn srever heb geupgrade heb ik dta niet meer.

[deze advertentieruimte is te koop]

• TripleM
  • Laatst online: 20-11-2024
Op m'n server draait normaal gesproken Slackware 8, maar ik heb er op een partitie van 250 Mb ook Windows 98 SE opgezet, met daar de @Home software out-of-the-box op. In geval van internet problemen kunnen ze dan niet zeiken dat ze Linux niet supporten, ik boot m'n Windows partitie en voila, geen gezeur van zo'n muts die toch al niet weet waar ze het over heeft.

Over de kwaliteit van @Home de laatste tijd zal ik het hier niet hebben, al schiet dat nu even te binnen..

• imdos
  • Laatst online: 14:00

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

M'n hd is tijdelijk weg ( rma ) maar ik draaide een dualboot met win98se & slackware 8.0! Maar de laatste tijd alleen in linux omdat m'n zusjes er verstand van beginnen te krijgen :) 8-) *D

Dus ik twijfel of ik er nog een windows variant op ga zetten of dat ik het laat :* Maar vast geen win98 meer. Dan maar een 2k of xp :?

Btw; de enige game die ik wel eens speel is UT en die draait ook native onder linux. TV-kaart werkt tenminste fatsoenlijk onder linux, evenals de rest van m'n hardware die onder windows nog wel eens lastig kon doen!

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

niks geen dual of wat voor boot ook

gewoon vmware draaien
http://www.vmware.com

of onder windows unix/windows draaien
of anders om ewerkt perfect

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-04 18:25
Ik dualboot vnl om enkele windows-only programma's te runnen
te weten: spss, palm-desktop en dk2

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Ik gebruik graag W2K voor stabiliteit... Sommige oude spellen ( Dungeon Keeper 2 ) werken daar echter niet onder. Die speel ik dus in het "previous OS" AKA Win 98 :)

Da's mijn reden. Backwards compatibility :)

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

VMware heb ik er ook nog langs draaien hoor. 2 9x Windows smaken in een Win2K host. Voor testen en zo.

• -RenE-
  • Laatst online: 31-03 23:10
Op zondag 28 oktober 2001 23:47 schreef RG© het volgende:
.....alleen TV kijken blijft een beetje een probleem.....
Hoe zo dan?

Ik heb daar zelf geen problemen mee. Vorige week nog een kaartje bij de ALDI gehaald. Stereo en met radio; werkt prima. Hiervoor een Miro PCTV: ook geen probleem.

Verder:
* Linux MDK 8.1 voor productie werk.
* Slackware en LFS voor het prutsen en
* Windows 98 1e editie voor een spelletje. Dat laatste boot ik eigenlijk bijna nooit meer ;)

• -RenE-
  • Laatst online: 31-03 23:10
Op maandag 29 oktober 2001 01:26 schreef blouweKip het volgende:
Ik dualboot vnl om enkele windows-only programma's te runnen
te weten: spss, palm-desktop en dk2
*SPSS is er ook voor UNIX. Ik weet alleen niet tot welke versie.

*Palm-desktop ken ik niet (heb zelf een psion), maar er staat bij mij wel iets onder het Mandrake menu. Heb ook wel eens iets op freshmeat gezien.

Misschien heb je er wat aan...

Wat is dk2???

[Edit: Dungeon Keeper??]

• RG
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Op maandag 29 oktober 2001 23:17 schreef -RenE- het volgende:
Hoe zo dan?

Ik heb daar zelf geen problemen mee. Vorige week nog een kaartje bij de ALDI gehaald. Stereo en met radio; werkt prima. Hiervoor een Miro PCTV: ook geen probleem.
NVidia drivers onder andere. En dan is die interlaced module van X echt slecht. De kwaliteit is om te huilen. Full screen gaat niet goed vaak en de proggies doen nooit wat ik wil. Dat proggie van Beelzebubu was een van de enige die ik wel fijn vond. Ik hoef namelijk niet meer te hebben dan een proggie dat rechtsonder op het scherm TV weergeeft over de rest heen.

[deze advertentieruimte is te koop]

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Doe zoveel mogelijk onder Mandrake omdat ik dat veel leuker vindt. Helaas lukken sommige zaken mij nog niet onder Linux (eigenlijk alleen maar dvd's via mijn mpegkaart op mijn tv afspelen en zo af en toe een vreemd MS office docje dat ik van iemand opgestuurd krijg dat er te slecht uitziet onder Staroffice)

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

WIN98 -> gaming/troep
WIN2K -> werk/school

Lijkt me toch best wel logisch....

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-04 18:25
*SPSS is er ook voor UNIX. Ik weet alleen niet tot welke versie.
Mn school bied die echter niet aan met zon leuke studentenlicensie, daarnaast kan ik m ook niet illegaal ergens vinden.
*Palm-desktop ken ik niet (heb zelf een psion), maar er staat bij mij wel iets onder het Mandrake menu. Heb ook wel eens iets op freshmeat gezien.
das die palm-desktop + sync zooi, is er ook wel in linux, maar ik kan mn palm helaas niet aanspreken in linux
Wat is dk2???
Tof spel :P
Tis idd dungeon keeper 2, schijnt wel te kunnen met winx dacht ik, met de gewone wine werkt de software modus iig al niet :(

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• active2
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

Mijn broertje wil nog al eens een keertje een spelletje spelen. En ik heb borland delphi draaien. Misschien is er ook een mogelijkheid om dat naar debian linux te krijgen. Ja met kylix open edition maar die krijg ik om de een of andere vage reden niet aan de praat.

Anders had ik het er allang afgegooid.

Wie weet waar je de linux versie van rally weg kunt halen dan ben ik van die klere sooi van windows af.

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:51
Ik dualboot omdat ik nog wel eens een windowsprogramma moet draaien, al probeer ik dat de laatste tijd wel te vmware'n. Al werkt dat niet zo soepel op mijn celly 366.

Verder draai ik (vrijwel) altijd debian testing.

• 0rbit
  • Laatst online: 10-04 11:53
Booten is voor mietjes! :P

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Ik heb pas nog win98 erbij gezet om Visual Cafe 2.1 (ja zeer oud, maar heb specifiek daarop gerichte cursus Java liggen) te draaien... als je die probeert te installeren onder win2k dan mekkert-ie dat minimaal Windows NT 4.0 of hoger vereist is. |:(
Ach ja, proggie uit 1997... ;)

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb op al mijn bakjes dualboot op servers na, maar goed mijn belangrijkste PC is hier voorbeeld.

Er staan 4 OS-en op:

Windows NT 4 workstation - Windows werkstation, je kunt eigenlijk niet zonder in een op Windows gerichte wereld
Linux - Ook werkstation, vooral development
MS-DOS - Je kunt alles op z'n simpelst recht op de hardware doen, een 10 MB DOS-partitie vind ik altijd erg handig
BeOS - Leuk OS, speel ik zo nu en dan wat mee, klein beetje proggen

Verwijderd

Een multiboot is handig als je ouders hebt.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 30 oktober 2001 08:26 schreef active2 het volgende:
En ik heb borland delphi draaien. Misschien is er ook een mogelijkheid om dat naar debian linux te krijgen. Ja met kylix open edition maar die krijg ik om de een of andere vage reden niet aan de praat.
Mja, je hebt fpc (free pascal compiler), maar ik weet niet hoe/of je daar grafisch pascal progsels mee kunt maken...

Verwijderd

Als ik net mn computer hebt geformateerd loopt hij lekker soepel maar zodra ik een paar gig software heb gedownload/geinstalleerd loopt hij wat minder soepel(wat met fps games niet leuk is) Ik heb het volgende geprobeerd om hem wat soepeler te laten lopen: Schijf controle, defragmentatie, Ad Aware, Virus scan, en wat mp3'tjes gewist.

Feit blijft dat hij het lekkerste liep zonder ook maar 1 ding op mn comp.
Ik heb Windows XP (upgrade van ME maakt dat wat uit?) P3 933 mhz 512 sdram.
een C schijf met 10 gig(daar staat Windows XP nu op) een D schijf met 40 gig en een E schijf met 30 gig erop.(alle schijfen zijn NTFS)

Nu komt mijn vraag : kan ik bijv op de D schijf een Windows XP installeren en op de E (aparte harde schijf)schijf ook een Win XP Dat ik dan de D schijf voor spelletjes gebruik en mn E schijf voor gedownloade/geinstaleerde software?
Als mn E schijf redelijkvol zit met software (mp3's films etc) loopt mn game schijf (D) dan nog net zo soepel als mn systeem die net geformateerd is maar dan zonder dual boot? Heb ik dan 2 verschillende Windows registers?

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

au dat is wel een erg harde kick |:(

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:13
eghie schreef op 06 August 2003 @ 11:12:
au dat is wel een erg harde kick |:(
Post dat dan in SeM en niet hier!

Maar dit topic gaat idd dicht. David2003: Het is niet de bedoeling om een topic van 2 jaar oud weer omhoog te gaan schoppen. Zeker niet om in de afdeling Non-Windows Operating Systems een vraag te stellen over compleet Windows-gerelateerde zaken.

Lees graag de Forum FAQ en de huisregels eens door.

Ik zie net dat dit bepaald niet de eerste keer is dat een dergelijke opmerking gemaakt moet worden. Hmmm :/

[ Voor 11% gewijzigd door Wilke op 06-08-2003 11:25 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.