Normaal stuur je files met TCP. Dat wordt door chello gecapt op 16 kb/s. Met UDP wordt het niet gecapt. Dan kun je de volle 10 mbit upload halen. Is het mogelijk om files naar vrienden te versturen via UDP?
je modem heeft een traffice contract
er komt geen data binnen sneller dan 1,5 Mbit/sec
en er vertrekt geen data sneller dan 128 Kbit/sec
Als doe je het via de rimboe tam-tam.. dan nog niet..
er komt geen data binnen sneller dan 1,5 Mbit/sec
en er vertrekt geen data sneller dan 128 Kbit/sec
Als doe je het via de rimboe tam-tam.. dan nog niet..
I want to live forever, so far.. so good.
Dat weet hij ook wel.Op woensdag 24 oktober 2001 21:00 schreef JJJ het volgende:
TCP is wat anders dan UDP
Maar warbringer werkt bij sjello dus die zal het echt wel weten
TCP wordt gecapt door chello. UDP niet.Op woensdag 24 oktober 2001 21:14 schreef Attilla het volgende:
[..]
Dat weet hij ook wel.
Maar warbringer werkt bij sjello dus die zal het echt wel weten
Als ik via TCP upload, haal ik max. 16 kb/s
Als ik packets via UDP stuur, haal ik de 10 mbit.
Dus... wordt niet gecapt. Die waarden haal ik van DU meter. En meerdere malen geprobeerd.
joh je meent het...

ik heb hier ook du meter draaien volgens du meter heb ik 2300 mb gedownload
en volgens mun linux bak 1800
tjah zeg maar wat je gelooft.
Een kut proggie of iemand die bij chello werkt.
ik heb hier ook du meter draaien volgens du meter heb ik 2300 mb gedownload
en volgens mun linux bak 1800
tjah zeg maar wat je gelooft.
Een kut proggie of iemand die bij chello werkt.
Laat maar, het niveau op GoT is te laag om dit te vragen...
wat zou je zeggen van: probeer het es uit (ff zoeken op google er zijn vast wel progjes die dit kunnen, anders evt zelf iets maken als je een beetje met vb oid overweg kan), dan kom je er snel genoeg achter of het kan
/edit: zou btw wel mooi zijn als dit met @home ook werkt
/edit: zou btw wel mooi zijn als dit met @home ook werkt
Met @home kun je via UDP ook hoge uploadsnelheden halen. Iemand anders heeft het ook geprobeerd. Ik ga ff zoeken.
joh als jij dat vind dan stel je hier toch geen vragen.Op woensdag 24 oktober 2001 22:03 schreef JJJ het volgende:
Laat maar, het niveau op GoT is te laag om dit te vragen...
Voor ik deze thread postte had ik wat anders verwacht, nuttiger reacties.Op donderdag 25 oktober 2001 00:06 schreef Attilla het volgende:
[..]
joh als jij dat vind dan stel je hier toch geen vragen.
edit:
ik zie nu dat het eigenlijk niks te maken heeft met de vraag, maar het is toch een iets leuks denk ik
ik zie nu dat het eigenlijk niks te maken heeft met de vraag, maar het is toch een iets leuks denk ik
TCP heeft, om congestie te voorkomen, een exponential backoff procedure. Zodra TCP merkt dat de doorvoer laag wordt, verlaagt TCP de doorvoer (exponentieel). Daarna probeert hij langzaamaan (lineair) weer sneller te gaan.
UDP heeft dit niet. Voor de individuele gebruiker kan het dus interessant zijn om UDP te gebruiken, omdat UDP al het TCP verkeer kan wegdrukken.
Het is wel te hopen dat er niet een of ander iemand op het idee komt om een "FTP over UDP" progje te schrijven, want dan zou wel eens het hele internet plat kunnen gaan... Moet ik dit hier wel posten; ja, ik denk het wel, want als het inderdaad kan, dan is het het best als dit zo vroeg mogelijk gebeurt en niet over 20 jaar, als de wereld afhankelijk is van het internet. Daarom post ik het toch.
Klopt mijn verhaal eigenlijk wel
ik weet niet hoeveel dr aan je verhaal klopt... zou het kunnen dat udp tcp 'wegdrukt'?
anyway ik zal, als ik tijd over heb, in vb wel es gaan proberen zo'n soort progje te schrijven. lijkt me dat het niet echt moeilijk is...
anyway ik zal, als ik tijd over heb, in vb wel es gaan proberen zo'n soort progje te schrijven. lijkt me dat het niet echt moeilijk is...
Zou inderdaad met UDP moeten kunnen als ik dit draadje een beetje gevolgd heb. Maar met UDP krijg je geen ontvangstbevestiging van je pakketjes.....is een beetje kansloos want als je verbinding dus niet optimaal is gaan een hoop pakketten verloren, waardoor de ontvanger er geen drol meer van kan terug zien. UDP is wel geschikt voor streaming video enzo, maar voor files zou ik het zeker niet gebruiken........
TCP vraagt ontvangst bevestiging en heeft dus upstream nodig. UDP is een los schot hagel waar pakketjes maar moeten zien dat ze aankomen.
Je hebt niets aan file transfer met UDP aangezien er geen foutcontrole op zit. Dus een pakketje gemist is een mislukte downlaod.
Je hebt niets aan file transfer met UDP aangezien er geen foutcontrole op zit. Dus een pakketje gemist is een mislukte downlaod.
Je kunt toch op de application layer zorgen voor betrouwbaarheid?
Precies, (zie boven dus heh)
t gaat dan wel sneller, maar ook fout..... daarom kun je het wel voor streaming video enzo gebruiken....daar waar bij een error toch geen groot probleem is....maar bij files is dat wat lullig.....
t gaat dan wel sneller, maar ook fout..... daarom kun je het wel voor streaming video enzo gebruiken....daar waar bij een error toch geen groot probleem is....maar bij files is dat wat lullig.....
Ja, TCP pleegt dan zelfmoord.Op donderdag 25 oktober 2001 14:07 schreef BOOTZ het volgende:
ik weet niet hoeveel dr aan je verhaal klopt... zou het kunnen dat udp tcp 'wegdrukt'?
Ja, als je op de aplicationlayer daaraan gaat knutselen, dan is je snelheidswinst ook alweer bijna 0 heh.... daar schiet niemand wat mee op. Zou zelfs trager kunnen werken, omdat je continu moet gaan kijken of je pakketje wel goed is aangekomen enzo, terwijl voor zoiets juist je TCP in het leven is geroepen.........
Onzin en waarom een nieuw inetnet protocol uitivnden.Op donderdag 25 oktober 2001 16:35 schreef kroegtijger het volgende:
Hoor net dat je TCP over UDP kunt doen..... schijnt wel wat knutselwerk te zijn, maar het zou dus moeten kunnen.....voor de die-hard progarammeur.........
maar is erg lastig en zeker geen standaardoplossing....
De originele poster heeft in 1 opzicht gelijk: UDP kun je zo hard wegknallen als je wil, de volle 10mbit. Alleen zal er nooit meer dan 16 kB/s door het modem heenkomen en gedropt worden.
Ik adviseer de topic starter om wat documenten te lezen over traffic control.
Overigens is het wel mogelijk om een soort ftp over UDP te schrijven. Laatst was er op slashdot een mooi artikel over hoe je op dergelijke wijze via multicast data kan gebruiken. Op applicatie niveau gebruik je dan FEC (forward error correction). Dit houd oa in dat je niet alle data nodig hebt om toch de volledige inhoud te kunnen reconstrueren. In combinatie met retransmission on request kan dit erg efficient werken.
Ik adviseer de topic starter om wat documenten te lezen over traffic control.
Overigens is het wel mogelijk om een soort ftp over UDP te schrijven. Laatst was er op slashdot een mooi artikel over hoe je op dergelijke wijze via multicast data kan gebruiken. Op applicatie niveau gebruik je dan FEC (forward error correction). Dit houd oa in dat je niet alle data nodig hebt om toch de volledige inhoud te kunnen reconstrueren. In combinatie met retransmission on request kan dit erg efficient werken.
Tuurlijk werkt dat niet langzamer. En het voordeel is dat je allerlei dingen handmatig kan regelen die bij TCP automatisch gebeuren.Op donderdag 25 oktober 2001 16:31 schreef kroegtijger het volgende:
Ja, als je op de aplicationlayer daaraan gaat knutselen, dan is je snelheidswinst ook alweer bijna 0 heh.... daar schiet niemand wat mee op. Zou zelfs trager kunnen werken, omdat je continu moet gaan kijken of je pakketje wel goed is aangekomen enzo, terwijl voor zoiets juist je TCP in het leven is geroepen.........
nadeel is natuurlijk dat je de overhead die tcp voor jou verzorgt nu zelf moet verzorgen. maargoed tcp werkt ook met pakketjes (merk je weinig van maar is wel zo), en udp ook, dus het zou wel moeten kunnen.
zoals ik al zei ik zal es proberen er een progje voor te maken (beginnen met iets simpels om te kijken of de snelheid nou wel of niet gecapped wordt)
zoals ik al zei ik zal es proberen er een progje voor te maken (beginnen met iets simpels om te kijken of de snelheid nou wel of niet gecapped wordt)
Ja, maar sommige dingen (zoals out-of-order) heb je niet echt nodig, terwijl TCP ze wel bied.
das waar, maargoed hier ontwerp je dus zelf een connectionless protocol dus je kan zelf kijken wat je er in wil hebben (ik zou alleen ontvangsbevestiging en checksum controle doen, lijkt me genoeg. en natuurlijk wat extra codes die het begin/einde van een verbinding aangeven)
T is geen nieuw protocol, het is een aanpassing.... Je gebruikt het huidige protocol, maar legt een TCP-layer over UDP heen. Op udp had je volledige snelheid, op TCP had je foutcorrectie.... T schijnt dat die 2 zijn te combineren... (hoor dit net van een Hoogleraar Informatica....zal dus wel kloppen)Op donderdag 25 oktober 2001 16:36 schreef PolarBear het volgende:
[..]
Onzin en waarom een nieuw inetnet protocol uitivnden.
Klopt niet (IMO).
TCP is een laag over IP.
UDP is een laag over IP.
TCP over UDP over IP biedt geen voordelen.
En het is wel een nieuw protocol op applicatie niveau.
TCP is een laag over IP.
UDP is een laag over IP.
TCP over UDP over IP biedt geen voordelen.
En het is wel een nieuw protocol op applicatie niveau.
Ik neem aan dat het niet is gelukt, getuige deze stilte?
ben dr mee bezig maar heb nu wat probjes met vb...
(http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/305648)
(http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/305648)
je kan het met TFTP testen, dit gaat over udp. Hiermee kun je testen of je met udp meer bandbreedte kunt gebruiken.(not)
Pagina: 1