[poll] php of asp?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 309 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11
ff iets tussendoor hoor?
ik denk niet dat dit hier hoort, maar ik wil t toch ff vragen....

wat gebruiken de users hier allemaal???

[btw function]
je mag ook jsp zeggen dat je jsp doet
[/btw function]

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• disjfa
owja, ik asp geil, vergeten te zeggen |:(

disjfa.nl

Verwijderd

PHP!
lekker logisch...
(ik heb me eerlijk gezegd nog niet verdiept in asp, of jsp.. maar dat maakt niet uit!)

• Johannes
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-09 23:09
Ik gebruik PHP, maar ik denk dat ik ga overstappen op ASP als je Python als taal daarvoor kunt gaan gebruiken.

Uit volle borst op weg naar nergens / Zonder reden zonder doel
Met m'n zeden en m'n zonden / En mijn angstig voorgevoel
Laat mij mijn kont tegen de krib / Laat mij dit goddeloze lied
Hef jij je handen maar ten hemel / Maar red mij niet

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
ASP, tenminste het lijkt er enigszins op, tussen de error door. *D

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-08 14:19
coldfusion

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

• disjfa
Op maandag 22 oktober 2001 23:05 schreef Taradino het volgende:
Ik gebruik PHP, maar ik denk dat ik ga overstappen op ASP als je Python als taal daarvoor kunt gaan gebruiken.
k geloof dat je dan ff moet wachten op .net..

disjfa.nl

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Toch jammer dat iedereen PHP kiest en volledig ASP negeert omdat het van MicroSoft is, terwijl ze er nog nooit een site mee hebben gebouwd.

• marcusk
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09-2023
Op maandag 22 oktober 2001 23:19 schreef Nielsz het volgende:
Toch jammer dat iedereen PHP kiest en volledig ASP negeert omdat het van MicroSoft is, terwijl ze er nog nooit een site mee hebben gebouwd.
[flame mode]
misschien ook wel omdat vb een k*t taal is? :)

Verwijderd

Op maandag 22 oktober 2001 23:29 schreef marcusk het volgende:

[..]

[flame mode]
true
[/flamemode]
(je wat de eindtag vergeten :P )

(edit: iemand al opgevallen dat n paar emoticons corrupted zijn??)

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

[flame mode]
[betere flame mode]
Das alleen voor de prutsers en wannabee programmeurs die te achterlijk zijn om te onderzoeken wat ASP nou werkelijk inhoudt en er van uit gaan dat VBS hetzelfde is als ASP.

Wat ook meteen betekent dat ze ontzettend kortzichtig zijn en waarschijnlijk nooit iets belangrijks in hun leven zullen gaan programmeren omdat ze dat gewoon niet aan zullen kunnen omdat hun visie te benauwd is. Betekent ook dat de enige manier om omhoog te klimmen in een bedrijf zal zijn over iemand anders zijn rug.
[/betere flame mode]

Don't even try it.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Verwijderd

Op maandag 22 oktober 2001 23:54 schreef dusty het volgende:

[..]

[betere flame mode]
Das alleen voor de prutsers en wannabee programmeurs die te achterlijk zijn om te onderzoeken wat ASP nou werkelijk inhoudt en er van uit gaan dat VBS hetzelfde is als ASP.

Wat ook meteen betekent dat ze ontzettend kortzichtig zijn en waarschijnlijk nooit iets belangrijks in hun leven zullen gaan programmeren omdat ze dat gewoon niet aan zullen kunnen omdat hun visie te benauwd is. Betekent ook dat de enige manier om omhoog te klimmen in een bedrijf zal zijn over iemand anders zijn rug.
[/betere flame mode]

Don't even try it.
auw!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:20

[..]

[flame mode]
1. VB is inderdaad een kuttaal
2. Met ASP kan je ook andere programmeertalen gebruiken (JScript, PerlScript)

en owja, ik ga voor ASP/JScript :)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:37

me1299

$ondertitel

Ik heb eerst ASP geprogrammeerd, en nu programmeer ik php.

Ik moet toch zeggen dat PHP echt 10x 'beter' is. :Y)

1 Ding vond ik in ASP beter en dat was de errorhandling.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ASP geprobeerd, ws te dom voor

Nu heerlijk in PHP en dat snap ik wel en bevalt me veel beter....

Oh ja, mijn internetpagina's ondersteunen wel PHP en geen ASP is ook een reden dat ik PHP ben gaan gebruiken.

<flame mode>
word een beetje moe van die M$ adicts... zeg je dat je een bepaald prog beter of fijner vind dan de M$ uitvoering beschuldigen ze je gelijk van M$haat. Terwijl op dat moment de naam M$ nog niet eens gevallen is.

BAH
</flame mode>

Never explain yourself to people who are committed to misunderstanding you.

• Johannes
Op maandag 22 oktober 2001 23:19 schreef Nielsz het volgende:
:X :X
Op maandag 22 oktober 2001 23:12 schreef disjfa het volgende:

Ik geloof dat je dan ff moet wachten op .net..
Dat dacht ik ook, maar maar ik hou het nog wel ff vol met PHP hoor. :P

• dusty

dusty

Celebrate Life!

dat kan.

Back In Black!

• Gerco
  • Laatst online: 14-09 17:42

Gerco

Professional Newbie

PHP all the way!

Perl wil ik ooit nog eens naar gaan kijken en een beetje C(++) proggen voor het web wil ik ook nog wel eens aan beginnen.

Voorlopig doe ik PHP, want het is simpel en ruim snel genoeg voor alles wat ik ermee wil doen.

ASP vind ik eng, nog nooit gebrobeerd, ik geef het toe, ik weet er weinig vanaf. Maar ik blijf het eng vinden (en dat heeft niets te maken met dat het van MS is, eerder met de vage syntax van dat VBScript en de vermeende sloom-en-logheid). Je kunt wel blijven zeggen: "ASP != VbScript", maar in de praktijk gebruikt wel iedereen VBScript in ASP, geef toe.

Ik moet ook zeggen dat ik nog nooit een snelle, of zelfs maar vlotte, ASP site gezien heb. Als iemand mij uit de droom wilt helpen, graag!

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• drm
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

PHP om dat mijn zaak de webserver UNIX draait, dus ASP is niet echt een optie (en zowel, dan vind ik het de moeite niet :P)

Plus dat ik een kortstondige C(++) achtergrond heb (beetje dos-hobbyen) en dat ik daarom de overstap naar PHP logischer vond (gezien de syntax veelal overeenkomt).

Ik kwam er pas achter dat je met ASP meerdere (script)talen kon gebruiken toen ik PHP al zo goed kende dat ik de overstap al helemaal niet meer nuttig vond.

Verder klein beetje Perl als CGI hier en daar, maar dat is zo sporadisch dat ik dit eigenlijk niet eens hoef te melden.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Ramon
Op dinsdag 23 oktober 2001 09:16 schreef Gerco het volgende:
PHP all the way!

Perl wil ik ooit nog eens naar gaan kijken en een beetje C(++) proggen voor het web wil ik ook nog wel eens aan beginnen.

Voorlopig doe ik PHP, want het is simpel en ruim snel genoeg voor alles wat ik ermee wil doen.

ASP vind ik eng, nog nooit gebrobeerd, ik geef het toe, ik weet er weinig vanaf. Maar ik blijf het eng vinden (en dat heeft niets te maken met dat het van MS is, eerder met de vage syntax van dat VBScript en de vermeende sloom-en-logheid). Je kunt wel blijven zeggen: "ASP != VbScript", maar in de praktijk gebruikt wel iedereen VBScript in ASP, geef toe.

Ik moet ook zeggen dat ik nog nooit een snelle, of zelfs maar vlotte, ASP site gezien heb. Als iemand mij uit de droom wilt helpen, graag!
In de praktijk misschien wel, maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen dat doet of dat jij het ook moet doen toch :?

JScript is extreem vergelijkbaar met JavaScript. Errug makkelijk dus.
En de ASP-commando's zoals Response.write zijn zowel in VBscript als in Jscript hetzelfde.

Verder, kun je met ASP evenveel als met PHP, je moet alleen af en toe een paar componenten zoeken :)

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Asp, omdat het in principe alles kan wat ik nodig heb en ik goed in deze taal thuis bent, dit betekent helemaal niet dat ik niet voor andere talen open sta, ben op dit moment bezig met perl.

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Tis hier warm van de flames :( en dat snap ik niet echt. Waarom zou de ene taal beter zijn dan de andere? En waarom hebben we dat hierover? De vraag van de topicstarter is wat we gebruiken, en niet wat we niet gebruiken en waarom niet.

[..]

[flame mode]
ASP is geen VB of omgekeerd. ASP is een omgeving waarin je de keuze hebt over meerdere talen. Wat al eerder is gezegd.

Mijn keuze is nu ASP. De reden geef ik dan ook nog eventjes:
op m`n werk wordt niet met een andere taal gewerkt.

Wat doe ik nog meer? Thuis heb ik PHP/ASP/JSP geinstalleerd op IIS. Met alle drie de talen ben ik bezig en het bevalt me goed. Allemaal. Voordat iemand ook maar een oordeel durft te geven over een taal mag ik toch wel verwachten dat ze iets meer met die taal hebben gedaan dan niks tot een 'hello world'?

Nu weer ontopic, of anders gaat dit naar SU >:) :P

[klikspaan modus="off" /]

• disjfa
[.net mode]
:9~ :9~ kan ik tenminste mijn cobol progjes in asp gebruiken :r :r
[/.net mode]

disjfa.nl

• spine
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

spine

VISHUDDHI

PHP for me..... >:)
Ik heb gehoord dat je in asp geen classes hebt en dat vinnik toch wel een behoorlijk minpunt.... :'(

[BSDFreaks.nl] [www.Dark-Future.org] [Alizarin.nl]

• Creepy
  • Laatst online: 21:46

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Op dinsdag 23 oktober 2001 10:07 schreef Blue-eagle het volgende:
Tis hier warm van de flames :( en dat snap ik niet echt. Waarom zou de ene taal beter zijn dan de andere? En waarom hebben we dat hierover? De vraag van de topicstarter is wat we gebruiken, en niet wat we niet gebruiken en waarom niet.
[..]
ASP is geen VB of omgekeerd. ASP is een omgeving waarin je de keuze hebt over meerdere talen. Wat al eerder is gezegd.

Mijn keuze is nu ASP. De reden geef ik dan ook nog eventjes:
op m`n werk wordt niet met een andere taal gewerkt.
Wat is het nou ASP een omgeving waarin je verschillende talen gebruikt? Of is ASP toch een taal? Je roept allebei!! En dat in 1 post... wow! ;)

Je bedoelt dat je op je werk VBScript gebruikt in ASP? Zeg dat dan >:)

[ONtopic]
Ik gebruik zelf PHP, omdat ik de syntax van PHP lekkerder vind werken dan de syntax van ASP/VBScript of ASP/Jscript (andere script talen heb ik nog niet gebruikt in ASP).
[/ONtopic]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• HenkS
  • Laatst online: 18:59

HenkS

Da_king alias HenkS

gebruik PHP voor privesites en af en toe voor werk

en op werk ASP

nu ga ik eens kijken naar .NET en ga ook eens wat met PERL rotzooien, zo blijf je tenminste bezig hè

maar ik moet zeggen, mijn voorkeur geniet zeker PHP :9

• Blue-eagle
  • Niet online
Op dinsdag 23 oktober 2001 12:18 schreef Creepy het volgende:

[..]

Wat is het nou ASP een omgeving waarin je verschillende talen gebruikt? Of is ASP toch een taal? Je roept allebei!! En dat in 1 post... wow! ;)

Je bedoelt dat je op je werk VBScript gebruikt in ASP? Zeg dat dan >:)

[ONtopic]
Ik gebruik zelf PHP, omdat ik de syntax van PHP lekkerder vind werken dan de syntax van ASP/VBScript of ASP/Jscript (andere script talen heb ik nog niet gebruikt in ASP).
[/ONtopic]
Smartass :P

Ik zeg ASP omdat ik hier ook in Perlscrip prog, maar meestal in VB.

• D2k
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

tja dit is echt een nutteloze poll

[search=php vs asp]
dit blijven toch flame gevoelige topics
kom op als je asp gebruikt is ASP super en voor php geldt hetzelfde

just my $0.02

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• 0cool
  • Laatst online: 04-06-2024
mij maakt het niet zo uit, werk met allebei. Maar als ik moet kiezen ga ik toch voor php. Maar dat komt meer door Linux (kweet het het draait ook onder windows)

You thought your secrets were safe. You were wrong

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op dinsdag 23 oktober 2001 12:12 schreef sPiNe het volgende:
PHP for me..... >:)
Ik heb gehoord dat je in asp geen classes hebt en dat vinnik toch wel een behoorlijk minpunt.... :'(
Er bestaat anders duidelijk een "create object" in VBS.

Laat nou toevallig classes een objecten overeen komen. Waardoor je dus gewoon OO kunt programmeren in VBS.

Back In Black!

• raptorix
Classes zijn gewoon beschikbaar in VB Script

• Johannes
Op dinsdag 23 oktober 2001 09:09 schreef dusty het volgende:

[..]

dat kan.
Koel! Dan ga ik me maar eens in ASP verdiepen(nadat ik m'n forum in PHP af heb dan). Of misschien convert ik 'm wel. :P
Naja, ik zie wel.

• KoeKk
  • Laatst online: 14-09 19:20
Op dinsdag 23 oktober 2001 09:16 schreef Gerco het volgende:

<<snip>>

Hmm, ik weet wel hoe dat komt, veel asp sites hebben ranzige code (veel switchen tussen code en html enzovoorts)
en dat maakt het traag...

als ik nette code schrijf, met gebruik van templates in ASP, blijft er weinig verschil over met PHP (denk ik)...

ik ben nu met iets bezig @ http://asp.co-co.nl/vvv-vakanties/ (helaas zonder templates) wat volgens mij redelijk snel is... (tell me ;) ) let op, het heeft geen ontzettend snelle verbinding (256k huurlijn).

[ontopic:]
Ik heb niet echt een voorkeur voor een taal, maar binnen het bedrijf waar ik werk wordt voornaamenlijk ASP gebruikt (er loopt ergens ook nog een stuk CGI fossiel rond :D ), dus het is voor mij logisch om dan in ASP te proggen...

• Gerco
  • Laatst online: 14-09 17:42

Gerco

Professional Newbie

Hulde! Dat is de allersnelste ASP site die ik ooit heb gezien!

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Ramon
Op dinsdag 23 oktober 2001 13:31 schreef KoeKk het volgende:

[..]

Hmm, ik weet wel hoe dat komt, veel asp sites hebben ranzige code (veel switchen tussen code en html enzovoorts)
en dat maakt het traag...

als ik nette code schrijf, met gebruik van templates in ASP, blijft er weinig verschil over met PHP (denk ik)...

ik ben nu met iets bezig @ http://asp.co-co.nl/vvv-vakanties/ (helaas zonder templates) wat volgens mij redelijk snel is... (tell me ;) ) let op, het heeft geen ontzettend snelle verbinding (256k huurlijn).

[ontopic:]
Ik heb niet echt een voorkeur voor een taal, maar binnen het bedrijf waar ik werk wordt voornaamenlijk ASP gebruikt (er loopt ergens ook nog een stuk CGI fossiel rond :D ), dus het is voor mij logisch om dan in ASP te proggen...
gewoon nieuwsgierig: Als ik al m'n HTML in Response.Write's gooi: word het dan sneller? :?

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op dinsdag 23 oktober 2001 13:37 schreef Tampie2000 het volgende:
gewoon nieuwsgierig: Als ik al m'n HTML in Response.Write's gooi: word het dan sneller? :?
Ja.

Gooi je de output eerst in een string en die gooi je er in een keer uit wordt het nog sneller :) ( in 80% van de gevallen in iedergeval :+ )

Back In Black!

• KoeKk
Op dinsdag 23 oktober 2001 13:44 schreef dusty het volgende:

[..]

Ja.

Gooi je de output eerst in een string en die gooi je er in een keer uit wordt het nog sneller :) ( in 80% van de gevallen in iedergeval :+ )
indeed ;)

btw, eerst had ik nog 300+ records, na een fijne update van een niet nader te noemen persoon van de VVV nog maar 10 :'(
Hulde! Dat is de allersnelste ASP site die ik ooit heb gezien!
thnx *D

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op dinsdag 23 oktober 2001 13:52 schreef KoeKk het volgende:
btw, eerst had ik nog 300+ records, na een fijne update van een niet nader te noemen persoon van de VVV nog maar 10 :'(
Is goed voor de snelheid van de database :+

Tip: lekker een "deleted" field erbij maken waarmee je aangeeft of het verwijderd is, NIET automatisch door een "klant" cq VVV laten verwijderen..

Betekent als het fout is gegaan dat je het nog terug kunt krijgen (makkelijk, zonder roll_back logs..) als je er nog een "deleted" datum aanhangt kan je na zoveel tijd dat het verwijderd is ervan uitgaan dat de delete correct is en dan pas echt verwijderen.

Back In Black!

• razor-x
  • Laatst online: 05-06 07:37
ik ga voor php , ik vind het prettiger werken , en duidelijker, :)

• KoeKk
Op dinsdag 23 oktober 2001 13:56 schreef dusty het volgende:

[..]

Is goed voor de snelheid van de database :+

Tip: lekker een "deleted" field erbij maken waarmee je aangeeft of het verwijderd is, NIET automatisch door een "klant" cq VVV laten verwijderen..
dat is wel handig, maar als die corky's gewoon in access zelf met de deleteknop aan de gang gaan grrrrr....

ik ga ff opzoek naar een backupje...

klaar, het zijn er nu weer 400+ :) met testrecords that is...

thnx voor de tip Dusty

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op dinsdag 23 oktober 2001 14:07 schreef KoeKk het volgende:
dat is wel handig, maar als die corky's gewoon in access zelf met de deleteknop aan de gang gaan grrrrr....

ik ga ff opzoek naar een backupje...
Zoals gewoonlijk heb jij dat netjes afgeschermd zodat ze daar niet direct in kunnen werken. Immers wil jij ook niet dat ze typen van velden kunnen veranderen. >:)

Back In Black!

• KoeKk
zij leveren het aan en uploaden het naar de server, en daar gaat wel eens iets fout...

maar goed, na de eerste dat dit gebeurde keer maken we aardig wat backups... ;)

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op dinsdag 23 oktober 2001 14:07 schreef KoeKk het volgende:
thnx voor de tip Dusty
Ervaring (helaas). ;)

Back In Black!

• raptorix
Op dinsdag 23 oktober 2001 14:13 schreef KoeKk het volgende:
zij leveren het aan en uploaden het naar de server, en daar gaat wel eens iets fout...

maar goed, na de eerste dat dit gebeurde keer maken we aardig wat backups... ;)
Wordt lachen als die miepen hem read only maken dan wel gaan converteren :)

• Blue-eagle
  • Niet online
Kijk eens op www.pepper.nl niet als spam bedoeld. Maar die pagina`s heb ik geschreven (niet compatible met niet-ie5.x of hoger): ga dan eens met je muis linksbovenin staan: als het goed is krijg je de laadtijd te zien die de asp erover deed. Vooral bij het klanten overzicht vind ik hem snel. Als GoT met PHP en de vetste servers en verbindingen er 0.3704 sec. over doet om 1 thread te laden, vind ik dit ASP-tje al heel redelijk snel gaan op een gemiddelde server op een gemiddelde host.

ASP is niet traag. Het is de programmeur die het makkelijk traag kan maken. PHP is wel sneller met foute codes. Toegegeven, daarom is PHP ook de voorkeur voor velen denk ik.

Klantenpagina doet er hier 0.18 sec. over :) dan laad ie met 3 innerjoins en een count. Dus da`s niet niks :P

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op dinsdag 23 oktober 2001 13:09 schreef Taradino het volgende:

[..]

Koel! Dan ga ik me maar eens in ASP verdiepen(nadat ik m'n forum in PHP af heb dan). Of misschien convert ik 'm wel. :P
Naja, ik zie wel.
Ik heb ook al PythonScript gebruikt in ASP (IIS). Erg leuk :7

• KoeKk
Op dinsdag 23 oktober 2001 15:22 schreef Blue-eagle het volgende:
Als GoT met PHP en de vetste servers en verbindingen er 0.3704 sec. over doet om 1 thread te laden, vind ik dit ASP-tje al heel redelijk snel gaan op een gemiddelde server op een gemiddelde host.
vergeet de load niet op de got/tweaker servers niet...
Daarom zijn ze zo traag natuurlijk ;)

Verder heb je gelijk, ASP is niet traag, het is alleen dom van MS dat ze je aanmoedigen om je code tussen je html te stoppen....

• Steije
  • Laatst online: 14-09 17:30
PHP definitely, vind ik toch prettiger werken dan ASP :)

Some people manage by the book, even though they don't know who wrote the book or even what book.

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 09:14
Ik wordt ook een beetje moe van de mensen hier die de ASP omgeving gelijk bestempelen als een Taal (en vaak bedoelen ze dan VB Script)

ASP is gewoon een omgeving waarin je in verschillende talen kan programmeren (PERLScript, VBScript, Server Side Javascript maar ook PHP (is even klooien, maar het kan)).
Dus laten we hier de Talen vergelijken, en niet ASP vs. het een of ander.

Ik zelf heb ooit CGI's geprogrameerd in Delphi. Werkt heel mooi en vooral ook heel snel, ik denk omdat de files al gecompiled zijn wanneer ze op de server staan.

Mijn voorkeur gaat qua programmeren echter uit naar Cold Fusion, werkt echt heel snel (qua ontwikkelen), en je hebt veel handige tools tot je beschikking.

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

• spine
  • Niet online

spine

VISHUDDHI

Op dinsdag 23 oktober 2001 12:43 schreef dusty het volgende:

[..]

Er bestaat anders duidelijk een "create object" in VBS.

Laat nou toevallig classes een objecten overeen komen. Waardoor je dus gewoon OO kunt programmeren in VBS.
wat ik dus zei "ik heb het van iemand gehoord" :)

heb er geen ervaring mee....

maar ik blijf toch bij php...
niet omdat asp M$ is.... maar omdat php gratis is :)
en dat met mijn unix hobby overeenkomt >:)

edit:

ow ja! nog een goeie....
het is m'n werk ;)

[BSDFreaks.nl] [www.Dark-Future.org] [Alizarin.nl]

• tomato
  • Niet online
Om nou voor de OO functionaliteiten bij PHP te blijven vind ik wel erg ver gaan hoor :D

Verwijderd

tomato: Om nou voor de OO functionaliteiten bij PHP te blijven vind ik wel erg ver gaan hoor :D
OO functionaliteit in PHP? :?
</inkoppertje>

En PHP of ASP of JSP? Het is allemaal een pot nat: code embedden in text (meestal HTML) bestanden. Het werkt leuk voor een kleine tot middelgrote site maar een grote site op die manier maken? :D

Ja, je kunt dan templates gaan gebruiken om je code weer van je data en opmaak te scheiden, maar als die scheiding dan zo belangrijk is, waarom dan eerst je code, data en opmaak door elkaar gooien? :?

Over lelijke kludges gesproken...

• drm

drm

f0pc0dert

Op woensdag 24 oktober 2001 07:41 schreef Arien het volgende:

[..]

OO functionaliteit in PHP? :?
</inkoppertje>

En PHP of ASP of JSP? Het is allemaal een pot nat: code embedden in text (meestal HTML) bestanden. Het werkt leuk voor een kleine tot middelgrote site maar een grote site op die manier maken? :D

Ja, je kunt dan templates gaan gebruiken om je code weer van je data en opmaak te scheiden, maar als die scheiding dan zo belangrijk is, waarom dan eerst je code, data en opmaak door elkaar gooien? :?

Over lelijke kludges gesproken...
Vind ik niet terecht. Je zal toch op een of andere manier HTML output moeten genereren (of andere ..ML) in een site, en of je dat dan doet door echo of print-statements te gebruiken of te embedden, daarin zie ik geen logisch verschil; dat is in feite alleen maar een syntactisch verschil.

Als je een beetje site goed opzet zijn templates in PHP,ASP,JSP net zo goed en handig te gebruiken als in elke andere taal, dus ik vind dit een argument van 0,nix (no offense *D)

Het feit dat deze talen c.q. parsers embedding toestaan wil alleen maar zeggen dat ze toegevoegde functionaliteit hebben, want die andere (Perl, C ofzo, :?) kunnen dat niet. Simpel zat.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

drm: Vind ik niet terecht.
Wat precies? :?
Als je een beetje site goed opzet zijn templates in PHP, ASP, JSP net zo goed en handig te gebruiken als in elke andere taal, dus ik vind dit een argument van 0,nix (no offense *D)
ASP, PHP, JSP zijn al templates, dus als je dan met templates templates gaat bouwen ben je bezig met een oerlelijke kludge.
Het feit dat deze talen c.q. parsers embedding toestaan wil alleen maar zeggen dat ze toegevoegde functionaliteit hebben, want die andere (Perl, C ofzo, :?) kunnen dat niet. Simpel zat.
Om die andere dan als voorbeeld te nemen: PHP is het bewijs dat template oplossingen met zowel Perl als C prima kunnen. (PHP was ooit een hoopje Perl code en is nu een berg C code.)

• drm

drm

f0pc0dert

Op woensdag 24 oktober 2001 09:44 schreef Arien het volgende:
Wat precies? :?
dit:

code embedden in text (...) werkt leuk voor een kleine tot middelgrote site maar een grote site op die manier maken? :D
ASP, PHP, JSP zijn al templates, dus als je dan met templates templates gaat bouwen ben je bezig met een oerlelijke kludge.
Natuurlijk niet. Je kan heel prima op eenzelfde manier als in Perl je code schrijven (structureel). Vervolgens je eigen templates met nette code parsen, en HTML uitpoepen, wat is daar nou kludge aan?
Om die andere dan als voorbeeld te nemen: PHP is het bewijs dat template oplossingen met zowel Perl als C prima kunnen. (PHP was ooit een hoopje Perl code en is nu een berg C code.)
Wat je hiermee bedoelt ontgaat me een beetje :? Kun je dit even uitleggen / toelichten ;)

~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

drm: [grote sites]
Hoe kan je dat dan onderhoudbaar houden en modulair houden als je data, opmaak en code door elkaar lopen? :?
Je kan heel prima op eenzelfde manier als in Perl je code schrijven (structureel). Vervolgens je eigen templates met nette code parsen, en HTML uitpoepen, wat is daar nou kludge aan?
De kludge is dat PHP, ASP of JSP al je template is, snap je? Als je vervolgens templates gaat maken met een template oplossing (die ze alle drie zijn) ben je niet helemaal goed bezig --> kludge.
Wat je [met PHP als bewijs dat Perl en C prima template tools kunnen maken] bedoelt ontgaat me een beetje :? Kun je dit even uitleggen / toelichten ;)
PHP is geschreven in C, was geschreven in Perl, dus als je met een van die twee PHP (template oplossing) kunt maken, kan je blijkbaar met Perl en C ehmm... template oplossingen maken zeg maar. :P

• drm

drm

f0pc0dert

Op woensdag 24 oktober 2001 10:49 schreef Arien het volgende:
Hoe kan je dat dan onderhoudbaar houden en modulair houden als je data, opmaak en code door elkaar lopen? :?
ok, duidelijk.

Door templates te gebruiken (kan je allerlei oplossingen voor bedenken) kun je die dus juist weer scheiden.
De kludge is dat PHP, ASP of JSP al je template is, snap je? Als je vervolgens templates gaat maken met een template oplossing (die ze alle drie zijn) ben je niet helemaal goed bezig --> kludge.
Dat vind ik dus onzin. Als je met PHP een template oplossing kan bedenken juist om de code, opmaak en data weer gescheiden te houden dan ben je hartstikke goed bezig.

Zoals jij het schetst is PHP, ASP of JSP alleen maar de template. Maar er zit veel meer in (dat hoef ik jou toch niet te vertellen ;))
PHP is geschreven in C, was geschreven in Perl, dus als je met een van die twee PHP (template oplossing) kunt maken, kan je blijkbaar met Perl en C ehmm... template oplossingen maken zeg maar. :P
Ok, ik snappem. Maar dat is niet (meer) de sole functionality van het concept van PHP, ASP of JSP.

~ Gottfried Leibniz

• Pelle
  • Laatst online: 21:19

Pelle

🚴‍♂️

Op woensdag 24 oktober 2001 09:37 schreef drm het volgende:
Inderdaad, dat vind ik persoonlijk ook de kracht van PHP. Het is één van de main-reasons dat het indertijd ontwikkeld is.

Je hoeft natuurlijk niet te embedden; zoals drm als zegt kun je ook gewoon een paar externe templates bouwen en het hierin gooien. Dan komt geen letter HTML aan te pas in je PHP code, en scheid je content en functionaliteit.

/edit
Ksnap wel een beetje waar het Arien om draait; ik kan 'm er niet helemaal ongelijk in geven en wellicht heb ik te weinig ervaring met het bouwen van grote sites (hoe groot is groot trouwens?) om te kunnen zeggen dat het zuigt om PHP te gebruiken voor dit soort doeleinden.
Feit is wel dat ik Perl er nog steeds te onhandig voor vind en dat ik met alle sites die ik tot nu toe in PHP heb zitten kloppen nog nooit op het probleem van gescheiden content, layout & functionaliteit te maken heb gehad.

't zal altijd wel een persoonlijk kwestie zijn, en aan je achtergrond liggen. Ik ben (nog) geen programmeer-guru maar wil gewoon op een nette en overzichtelijke manier mijn pagina's publiceren. En daar leent PHP zich uitstekend voor.

Verwijderd

drm: Door templates te gebruiken (kan je allerlei oplossingen voor bedenken) kun je die dus juist weer scheiden.
Het probleem zit in het woord "weer". Data, opmaak en code waren gescheiden, vervolgens gooi je ze bij elkaar om ze daarna uit elkaar te trekken. Wat klopt er niet aan dat plaatje?
Als je met PHP een template oplossing kan bedenken juist om de code, opmaak en data weer gescheiden te houden dan ben je hartstikke goed bezig.
Ja, als je PHP al uitgangspunt neemt wel. Als je de code, data en opmaak als gescheiden dingen als uitgangspunt neemt (wat het IMHO is) dan ben je bezig een probleem van PHP (of ASP of JSP) op te lossen dat inherent is aan de oplossing die PHP (of ASP of JSP) je biedt. Dat is een kludge.
Zoals jij het schetst is PHP, ASP of JSP alleen maar de template. Maar er zit veel meer in (dat hoef ik jou toch niet te vertellen ;))
Wat voor meer zit erin? (Enlighten me. :))
Dat is niet (meer) de sole functionality van het concept van PHP, ASP of JSP.
Wat ontbreekt er? :?

Verwijderd

Pelle: Je hoeft natuurlijk niet te embedden; zoals drm als zegt kun je ook gewoon een paar externe templates bouwen en het hierin gooien.
En het nut van PHP is dan gereduceerd tot? :?
Wellicht heb ik te weinig ervaring met het bouwen van grote sites (hoe groot is groot trouwens?) om te kunnen zeggen dat het zuigt om PHP te gebruiken voor dit soort doeleinden.
Groot hangt af van hoe ingewikkeld de site in elkaar zit, maar duizenden pagina's is IMHO echt te veel gevraagd met PHP & co.
Feit is wel dat ik Perl er nog steeds te onhandig voor vind
<off-topic>
Hoe goed is je Perl? En gebruikte je toen een template oplossing icm Perl?
</off-topic>
Ik heb met alle sites die ik tot nu toe in PHP heb zitten kloppen nog nooit op het probleem van gescheiden content, layout & functionaliteit te maken heb gehad.
Dat heb je opgelost met templates (die je in PHP maakte)?
Ik wil gewoon op een nette en overzichtelijke manier mijn pagina's publiceren. En daar leent PHP zich uitstekend voor.
Voor een kleine tot middelgrote site klopt dat wel, maar (PH|[AJ]S)P is niet erg schaalbaar in dit opzicht.

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

/ontopic
PHP dus, en ik heb het al vaker gezegd maar ik vind ASP zwaar zuigen. Ik kijk soms wel eens mee met een klasgenoot die helemaal ASP-minded is en ik vind het echt dikke bagger.

Afgezien van de syntax (die dus echt :r is) is het niet platform-onafhankelijk (en begin dan niet over die ASP->PHP converter (Chilisoft ofzo?) want dat gaat dus helemaal nergens over).

Daarnaast is het ook nog eens niet gratis. Blech.

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op woensdag 24 oktober 2001 11:11 schreef Arien het volgende:
En het nut van PHP is dan gereduceerd tot? :?
Tot een taal die je toch al beheerst. Beetje onzin om daar dan speciaal Perl of iets van die strekking voor te gaan gebruiken als je PHP toch al dik onder de knie hebt.
Groot hangt af van hoe ingewikkeld de site in elkaar zit, maar duizenden pagina's is IMHO echt te veel gevraagd met PHP & co.
Kweet het niet hoor. Tot nu toe beperkt mijn sitebouw-ervaring tot sites met enkele honderden pagina's.
Include en search & replace-functies zijn trouwens niet voor niets uitgevonden...
<off-topic>
Hoe goed is je Perl? En gebruikte je toen een template oplossing icm Perl?
</off-topic>
Matig tot slecht. Ben er ooit mee begonnen en vond het geweldig, maar toen ik het licht zag en doorkreeg dat je met PHP veel makkelijker tot het gewenste resultaat kon komen, heb ik het nooit meer echt opgepakt.
Dat heb je opgelost met templates (die je in PHP maakte)?
Soms wel, soms niet.
Voor een kleine tot middelgrote site klopt dat wel, maar (PH|[AJ]S)P is niet erg schaalbaar in dit opzicht.
Hmm ik zie vooralsnog het verschil niet echt tussen een middelgrote en een grote site, maar goed..

• drm

drm

f0pc0dert

Pelle:
(...)
Afgezien van de syntax (die dus echt :r is) is het niet platform-onafhankelijk (en begin dan niet over die ASP->PHP converter (Chilisoft ofzo?) want dat gaat dus helemaal nergens over).
De "syntax" van ASP bestaat niet. *zucht*
Je kunt nl. allerlei verschillende talen in ASP gebruiken... maar goed...
Arien:
Het probleem zit in het woord "weer". Data, opmaak en code waren gescheiden, vervolgens gooi je ze bij elkaar om ze daarna uit elkaar te trekken. Wat klopt er niet aan dat plaatje?
Wat stel je je dan voor bij "bij elkaar gooien"? Hoe doe je dat anders in een andere (non-PHPASPJSP) taal?
Ja, als je PHP al uitgangspunt neemt wel. Als je de code, data en opmaak als gescheiden dingen als uitgangspunt neemt (wat het IMHO is) dan ben je bezig een probleem van PHP (of ASP of JSP) op te lossen dat inherent is aan de oplossing die PHP (of ASP of JSP) je biedt. Dat is een kludge.
Nee, want deze manier van PHP (ik doe een voorbeeldje):
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
<?
?>
<table>
<?
/* Dit is neem ik aan de manier die jij bedoelt in de zin van "PHP als template engine" ? */
for ( $a = 0; $a < count ( $resultSet ); $a ++ )
{
   list ( $voornaam, $achternaam ) = $resultSet ( $a );
?>
   <tr>
       <td><?=$voornaam?></td>
       <td><?=$achternaam?></td>
   </tr>
<?
}
?>
</table>
<?
?>

is maar 1 van de (vele) mogelijkheden om tot een bepaalde output te komen. Is in kleine sites eenvoudig, en ook niet erg dat het slecht onderhoudbaar is.

Waarom zou je niet zelf een template systeem bedenken, om dus inderdaad code, layout en opmaak gescheiden te houden (wat bovenstaand voorbeeld dus duidelijk niet doet)?

Stel ik heb duizend pagina's. Ik heb 1 template. 1 engine om de meuk uit de database te halen, en 1 css documentje, en nog wat libs om wat bewerkingen uit te voeren op de data. Wat is daar precies niet schaalbaar aan?
Wat voor meer zit erin? (Enlighten me. :))
:O be enlightened
Wat ontbreekt er? :?
you tell me?

~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Pelle: Afgezien van de syntax [van ASP] (die dus echt :r is)
Dan doe je toch ASP met PerlScript, PythonScript of wat dan ook? :)

• raptorix
Op woensdag 24 oktober 2001 11:11 schreef Pelle het volgende:
/ontopic
PHP dus, en ik heb het al vaker gezegd maar ik vind ASP zwaar zuigen. Ik kijk soms wel eens mee met een klasgenoot die helemaal ASP-minded is en ik vind het echt dikke bagger.

Daarnaast is het ook nog eens niet gratis. Blech.
Je lult minimaal uit je nek, nogmaals chilisoft is geen converter en al helemaal niet naar PHP, verdiep je dus eerst eens in een product voordat je een oordeel velt.
Daarnaast roep je wat, maar je beargumenteerd niets, wat is er mis met de syntax van bijvoorbeeld vbscript?
Persoonlijk vind ik het veel helderder als php, vooral omdat vbscript in de meeste gevallen wat langer uitgeschreven wordt. En Gratis? Tjah boeie, je bent toch geen pauper ofzo? Je verdient geld met iets en je wilt zelf niks uitgeven. Tsssssssss

• drm

drm

f0pc0dert

raptorix:
Je lult minimaal uit je nek, nogmaals chilisoft is geen converter en al helemaal niet naar PHP, verdiep je dus eerst eens in een product voordat je een oordeel velt.
zit wat in... Pelle, foei! ;)
Daarnaast roep je wat, maar je beargumenteerd niets, wat is er mis met de syntax van bijvoorbeeld vbscript?
*kuch*
Persoonlijk vind ik het veel helderder als php, vooral omdat vbscript in de meeste gevallen wat langer uitgeschreven wordt.
Naja, goed, kwestie van smaak. En kwestie van wat je gewend bent te lezen...

~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Pelle: Tot een taal [...]
Dat dacht ik dus ook al. :)
Beetje onzin om daar dan speciaal Perl of iets van die strekking voor te gaan gebruiken.
Als je geen andere talen kent die het probleem op kunnen lossen dan moet je het idd doen met wat je hebt, maar dat maakt de oplossing niet mooier.
Include en search & replace-functies zijn trouwens niet voor niets uitgevonden...
Hoe modulair is zo werken? ;)
[Perl kennis is] Matig tot slecht. Ben er ooit mee begonnen en vond het geweldig, maar toen ik het licht zag en doorkreeg dat je met PHP veel makkelijker tot het gewenste resultaat kon komen, heb ik het nooit meer echt opgepakt.
Met PHP kan je voor kleine webdingen misschien makkelijker tot resultaat komen, voor grote is dat zeer de vraag (en dan is er ook nog CPAN...).

• drm

drm

f0pc0dert

Even voor de duidelijkheid, Arien:

ik begrijp je punt wel, alleen gaat het er bij mij niet in dat je met PHP niet modulair een site op zou kunnen zetten, puur en alleen om het feit dat dat oorspronkelijk niet de bedoeling van PHP was.

~ Gottfried Leibniz

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op woensdag 24 oktober 2001 11:25 schreef drm het volgende:
De "syntax" van ASP bestaat niet. *zucht*
Correct, en dat weet ik, maar toch noemt vrijwel iedereen het programmeren in VB-script gewoon ASP en ik denk dat dat ook hetgeen was waar de topic-starter op doelde.

Verwijderd

drm: Wat stel je je dan voor bij "bij elkaar gooien"? Hoe doe je dat anders in een andere (non-PHPASPJSP) taal?
Bijvoorbeeld: Mason, Template Toolkit of Zope.
[template engine voorbeeld]
Dat soort dingen bedoel ik ja.
Waarom zou je niet zelf een template systeem bedenken, om dus inderdaad code, layout en opmaak gescheiden te houden?
Zie de vraag aan Pelle: wat is PHP dan nog?
Stel ik heb duizend pagina's. Ik heb 1 template. 1 engine om de meuk uit de database te halen, en 1 css documentje, en nog wat libs om wat bewerkingen uit te voeren op de data. Wat is daar precies niet schaalbaar aan?
Het probleem is dat je dan dus de template eninge van PHP eerst moet uit gaan breiden met een eigen template systeem om tot iets schaalbaars te komen.
Dat is de taal en niets meer.
[Wat ontbreekt er] you tell me?
Niets. Met Perl of C (om die twee dan maar weer te gebruiken) kan je dus een prima template oplossing maken.

Verwijderd

drm: Even voor de duidelijkheid, Arien: ik begrijp je punt wel, alleen gaat het er bij mij niet in dat je met PHP niet modulair een site op zou kunnen zetten, puur en alleen om het feit dat dat oorspronkelijk niet de bedoeling van PHP was.
Wat ik zeg is dat je in PHP alleen niet ver komt en dat het om zeep helpen / herschrijven van de hoofd-functionaliteit van je tool om tot een goede oplossing te komen, misschien een aanwijzing is dat je de verkeerde tool gebruikt voor waar je mee bezig bent.

• drm

drm

f0pc0dert

Arien:
Bijvoorbeeld: Mason, Template Toolkit of Zope.
* drm gaat zeer binnenkort een kijkje nemen :)
Zie de vraag aan Pelle: wat is PHP dan nog?
Waar wil je heen :?

Je hebt bijvoorbeeld een hele reeks aan mysqlfuncties, filesystem functies, sessionmanagerfuncties etcetera. Vandaar mijn linkje naar de manual ...
Het probleem is dat je dan dus de template eninge van PHP eerst moet uit gaan breiden met een eigen template systeem om tot iets schaalbaars te komen.
Geeft toch niks? Heb ik pas nog gedaan. (is nog niet echt schaalbaar, maar dat komt langzamerhand wel op poten...)
Niets. Met Perl of C (om die twee dan maar weer te gebruiken) kan je dus een prima template oplossing maken.
met PHP (dus) ook.

* drm heeft het gevoel dat dit een eindeloze discussie is ;)

~ Gottfried Leibniz

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op woensdag 24 oktober 2001 11:28 schreef raptorix het volgende:
Ok, sorry. Het enige wat ik ervan weet is dat wanneer je ASP op een Linux-bak wilt draaien, je dit kunt gebruiken. Degene die het had gebruikt (en het dus zwaar ruk vond) kon me vertellen dat het een ASP->PHP converter was, maar dat is dus niet zo.
Alles :)
Heb ik hier volgens mij ook al een keer uit de doeken gedaan, maar goed, hier een aantal zaken:
* response.write() <-> echo / print
* gekke truuk uithalen om een statement over meerdere regels te verdelen
* geen ;-scheiding van statements
* geen {} in gebruik van functies/procedures/loops maar afsluitende tags zoals next/wend enzovoorts

Ik geef toe, het hangt erg af van wat je gewend bent, maar als je ook Java(Script) en wat Perl programmeert, is de PHP-syntax veel begrijpelijker en logischer.
En Gratis? Tjah boeie, je bent toch geen pauper ofzo? Je verdient geld met iets en je wilt zelf niks uitgeven. Tsssssssss
Heb jij thuis een legale ASP-versie? Op je werk: okee. Maar het meeste van wat ik weet heb ik thuis uit zitten zoeken. En zeg nou zelf: gratis is altijd beter dan niet gratis.

Verwijderd

drm: Waar wil je heen :?
Dat als je in PHP een template oplossing gaat maken het enige nut van PHP is dat het een taal is. (Terwijl het de template oplossing zegt te bieden.)
Je hebt bijvoorbeeld een hele reeks aan mysqlfuncties, filesystem functies, sessionmanagerfuncties etcetera. Vandaar mijn linkje naar de manual ...
Een taal dus. ;) Al die dingen kan je in bijvoorbeeld Perl ook doen (link to CPAN hier)
* drm heeft het gevoel dat dit een eindeloze discussie is ;)
Laten we hem dan niet al te veel langer maken. :)

• raptorix
Pelle:

Heb ik hier volgens mij ook al een keer uit de doeken gedaan, maar goed, hier een aantal zaken:
* geen {} in gebruik van functies/procedures/loops maar afsluitende tags zoals next/wend enzovoorts
Ik geef toe, het hangt

response.write heeft wel degelijk een shortcut :
<%=date()%>
regeldoorloop: gewoon een underscore, is dat gek?
geen scheidings teken? Nee is dat een bezwaar? Voor Vbscript wordt gewoon een nieuwe regel genomen, wil je meerder statements op 1 regel dan kan dit door een dubbele punt.

Dan je punt over accolades? Tjah dat is is gewoon een keuze van de maker, om dan te zeggen dat een taal zuigt, imo vind ik een sluitende tag mooier als een enkel teken, immers het maakt duidelijk wat er gebeurt, End If vind ik mooier als }

• Annie
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

Op woensdag 24 oktober 2001 12:02 schreef Pelle het volgende:

Ik geef toe, het hangt erg af van wat je gewend bent, maar als je ook Java(Script) en wat Perl programmeert, is de PHP-syntax veel begrijpelijker en logischer.
tis al vaker gezegd: gebruik dan jscript (oid) als scriptingtaal binnen ASP :Y)

Today's subliminal thought is:

• Annie
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

/dubbelpost
grr, GoT doet raaaaaar |:(

Today's subliminal thought is:

• BierPul
  • Laatst online: 16-09 18:33

BierPul

2 koffie graag

Op maandag 22 oktober 2001 23:03 schreef disjfa het volgende:
owja, ik asp geil, vergeten te zeggen |:(
* BierPul heeft ASP programmeren nooit als geil ervaren, altijd al afgevraagd wat dat gevoel was, ik associeerde het altijd met honger :P

Ja man

• drm

drm

f0pc0dert

Arien:
Dat als je in PHP een template oplossing gaat maken het enige nut van PHP is dat het een taal is. (Terwijl het de template oplossing zegt te bieden.)
Een taal dus. ;) Al die dingen kan je in bijvoorbeeld Perl ook doen (link to CPAN hier)
Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met "PHP is een taal". Perl is ook een taal. C ook. Dus wat hebben die 2 (in dit verband) meer dan PHP? Waarom is PHP "alleen een taal"? :? :?
Laten we hem dan niet al te veel langer maken. :)
Goed punt :) :D Nog eventjes ... :P

~ Gottfried Leibniz

• drm

drm

f0pc0dert

Op woensdag 24 oktober 2001 12:39 schreef LOST_GUNT het volgende:

[..]

* drm heeft ASP programmeren nooit als geil ervaren, altijd al afgevraagd wat dat gevoel was, ik associeerde het altijd met honger :P
LMAO

~ Gottfried Leibniz

• Creepy
  • Laatst online: 21:46

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Op woensdag 24 oktober 2001 12:45 schreef drm het volgende:

[..]

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met "PHP is een taal". Perl is ook een taal. C ook. Dus wat hebben die 2 (in dit verband) meer dan PHP? Waarom is PHP "alleen een taal"? :? :?
[..]

Goed punt :) :D Nog eventjes ... :P
(sorry.. doe ook heel ff mee :) )

Asp is een omgeving, waarin je een taal (meestal VB script kan gebruiken)

PHP is net als ASP zo'n omgeving, waarin je maar 1 taal (PHP) kan gebruiken.. PHP is dus meer dan een taal.

Perl is eigenlijk alleen maar een taal, en Perl is NIET ontwikkeld voor het maken van dynamische web-sites.
Perl i.s.m. CGI zorgt voor de dynamische websites. En dat veel mensen die CGI gebruiken Perl hiervoor gebruiken is omdat (in mijn mening) Perl superhandige functies heeft voor string/arrays/reg.exp's.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

drm: Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met "PHP is een taal". Perl is ook een taal. C ook. Dus wat hebben die 2 (in dit verband) meer dan PHP? Waarom is PHP "alleen een taal"? :? :?
Omdat PHP toegevoegde waarde heeft dat het een template systeem is, totdat je ....

En als taal heeft PHP een aantal nadelen (gebrek aan OO support , scoping is nogal brak, geen exceptions, etc).

• raptorix
Laten we beetje ontopic blijven, of iets letterlijk gezien wel of geen taal is boeit niet zo, interessanter is om te kijken wat de mogelijkheden zijn van die taal.

Verwijderd

Creepy: (sorry.. doe ook heel ff mee :) )
Moest dat nou? :P
Asp is een omgeving, waarin je een taal (meestal VB script kan gebruiken). PHP is net als ASP zo'n omgeving, waarin je maar 1 taal (PHP) kan gebruiken.. PHP is dus meer dan een taal.
Zie 30 recties hiervoor...
Perl is eigenlijk alleen maar een taal, en Perl is NIET ontwikkeld voor het maken van dynamische web-sites.
Klopt, maar dat wil niet zeggen dat het er niet mee kan. In tegendeel.
Perl i.s.m. CGI zorgt voor de dynamische websites.
CGI is een mogelijkheid, mod_perl is een andere (leukere).

• drm

drm

f0pc0dert

Arien:
Omdat PHP toegevoegde waarde heeft dat het een template systeem is, totdat je ....
... ja... maak je zin eens af? :P
En als taal heeft PHP een aantal nadelen (gebrek aan OO support , scoping is nogal brak, geen exceptions, etc).
100% met je eens. Dat hoop ik in de toekomst ook verbeterd te zien. Vooral de eerste 2.

~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

drm: ... ja... maak je zin eens af? :P
:D Dacht dat die zin verder wel duidelijk was: ... een complexe en grote site modulair en onderhoudbaar wilt maken (en dus je eigen template systeem moet gaan maken in iets dat een template systeem is).

Dat is verder niet erg ofzo, maar is wel een grens die in de oplossing zit die ([AJ]S|PH)P je geven, waar je alleen met een (IMHO) lelijke kludge omheen komt.

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op woensdag 24 oktober 2001 12:21 schreef raptorix het volgende:
response.write heeft wel degelijk een shortcut :
<%=date()%>
Hmja, maar echt netjes is dat natuurlijk niet. Het is heel handig om dat voor 1 in te vullen variabele (bijv. de value van een input) te gebruiken, maar zodra je grotere lappen HTML door een loopje gaat halen is dat natuurlijk absoluut niet netjes. Denk ook niet dat de parser daar blij van wordt...
regeldoorloop: gewoon een underscore, is dat gek?
Ja. Hoeveel andere programmeertalen kennen dat nog meer(afgezien van VB)?
geen scheidings teken? Nee is dat een bezwaar? Voor Vbscript wordt gewoon een nieuwe regel genomen, wil je meerder statements op 1 regel dan kan dit door een dubbele punt.
Je gebruikt een _ om een statement over meerdere regels te verspreiden, en een : op meerdere statements op 1 regel te krijgen. Zeg nou zelf, dat is toch veel onlogischer als een statement-limiter?
Dan je punt over accolades? Tjah dat is is gewoon een keuze van de maker, om dan te zeggen dat een taal zuigt, imo vind ik een sluitende tag mooier als een enkel teken, immers het maakt duidelijk wat er gebeurt, End If vind ik mooier als }
Ik niet. Accolades in combinatie met een goeie uitlijning is imho veel rustiger en overzichtelijker.
(en korter tikken; denk niet dat VBscript daar een shortcut voor heeft ;) )

• drm

drm

f0pc0dert

Op woensdag 24 oktober 2001 13:13 schreef Arien het volgende:
:D Dacht dat die zin verder wel duidelijk was: ... een complexe en grote site modulair en onderhoudbaar wilt maken (en dus je eigen template systeem moet gaan maken in iets dat een template systeem is).
:) Was ook wel duidelijk, was gewoon flauw ;)
Dat is verder niet erg ofzo, maar is wel een grens die in de oplossing zit die ([AJ]S|PH)P je geven, waar je alleen met een (IMHO) lelijke kludge omheen komt.
Zit wel wat in. Maar 100% gelijk geven kan ik je niet. Simpelweg omdat ik de PHP oplossing niet zo lelijk vindt als jij.

Nou, dan is bij deze de discussie doodgeknuppeld :D denk je niet? ;)

~ Gottfried Leibniz

• raptorix
Korter tikken? Ik type End If sneller als een accolade omdat ik dan gewoon blind kan door gaan en niet hoef te zoeken naar die malle boogjes.

Daarnaast wat heeft het met uitlijning te maken?
Overigens vroeg je naar een shortcut van echo, duh normaal gebruik je gewoon respons.write()

Wat ik zo hoor van je zijn stuk voor stuk persoonlijk gekleurde meningen, prima maar ik kijk liever naar feiten.

• tomato
  • Niet online
Op woensdag 24 oktober 2001 13:22 schreef Pelle het volgende:
Hmja, maar echt netjes is dat natuurlijk niet. Het is heel handig om dat voor 1 in te vullen variabele (bijv. de value van een input) te gebruiken, maar zodra je grotere lappen HTML door een loopje gaat halen is dat natuurlijk absoluut niet netjes. Denk ook niet dat de parser daar blij van wordt...
(Ik heb er maar een quote tussenuit gepakt...)

Sorry, maar je maakt niet echt punten. Je zegt dat PHP begrijpelijker is dan VBScript wanneer je Java programmeert.

Dus vanuit Java gezien is een echo() logischer dan een response.write() :?

Wat vind je erg aan een next for ipv van een afsluitend bracket? Ok, het is minder typewerk, maar je kunt ook zeggen dat next for een stuk duidelijker is omdat het aangeeft waar je mee bezig was. Wel leuk om erbij te vermelden dat ik vaak mensen in PHP als comment '// end if' bij een afsluitend bracket zie zetten om het duidelijker te maken (vind ik dan wel weer erg overdreven :+ ).

Ik denk zelfs dat de VB syntax voor newbie's veel begrijpelijker kan zijn (zonder voorkennis van een andere taal). Of je het uiteindelijk fijner vindt werken is iets anders (ik zeg ook niet dat ik een VBScript fan ben).

En verwar VBScript voortaan niet meer met ASP, als ik ASP gebruik doe ik dat liever met PythonScript (of PerlScript, nog iets te zeggen over ASP syntax? :P ).

• disjfa
Op woensdag 24 oktober 2001 12:39 schreef LOST_GUNT het volgende:

[..]

* disjfa heeft ASP programmeren nooit als geil ervaren, altijd al afgevraagd wat dat gevoel was, ik associeerde het altijd met honger :P
je kan geil ook omschrijven als honger :9~

* disjfa hongert naar vrouwen en geilt op programeren :p :9 :P

disjfa.nl

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op woensdag 24 oktober 2001 13:36 schreef tomato het volgende:
Sorry, maar je maakt niet echt punten. Je zegt dat PHP begrijpelijker is dan VBScript wanneer je Java programmeert.

Dus vanuit Java gezien is een echo() logischer dan een response.write() :?
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat de syntax van PHP logischer is als je al iets als Java(script), Perl of C kent.
Voorbeelden:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<?
for ($i = 0; i<$blaat; $i++) {
    // statements 
}

while (!$zooi) {
    // statements
}

if ($melp &amp;&amp; (blab($hoest) == "-1") {
    // statements
}
?>

Dat vind ik dus persoonlijk lekkerder werken dan iets als dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
for i = 0 to blaat step 1
    rem statements
next i

while blab = "poep"
    rem statements 
wend

if lerp = not "klaas"
    rem statements
end if

(misschien niet helemaal VBscript-correct, maar 't is wel duidelijk zo toch?)
Ik denk zelfs dat de VB syntax voor newbie's veel begrijpelijker kan zijn (zonder voorkennis van een andere taal). Of je het uiteindelijk fijner vindt werken is iets anders (ik zeg ook niet dat ik een VBScript fan ben).
* Pelle is geen newbie
En verwar VBScript voortaan niet meer met ASP, als ik ASP gebruik doe ik dat liever met PythonScript (of PerlScript, nog iets te zeggen over ASP syntax? :P ).
Ja ja ja, dat had ik dus al aangegeven, als ik de vergelijking/tegenstelling ASP<->PHP zie dan gaat het dus in 9 van de 10 gevallen om Vbscript<->PHP.

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op woensdag 24 oktober 2001 13:28 schreef raptorix het volgende:
Korter tikken? Ik type End If sneller als een accolade omdat ik dan gewoon blind kan door gaan en niet hoef te zoeken naar die malle boogjes.
Merkte je ook op dat er aan het einde van die regel een ;) stond? Dat doe ik meestal als je hetgeen waar het achter staat, niet helemaal serieus hoeft te nemen.
Daarnaast wat heeft het met uitlijning te maken?
Overzicht?
Overigens vroeg je naar een shortcut van echo, duh normaal gebruik je gewoon respons.write()
Nee, daar vroeg ik niet naar.
Wat ik zo hoor van je zijn stuk voor stuk persoonlijk gekleurde meningen, prima maar ik kijk liever naar feiten.
Feit is dat ik van mening ben dat de syntax zuigt. Feit is dat ik vind dat het niet gratis is. Punt. Je hebt helemaal gelijk, het is een persoonlijke mening maar daar werd hier ook naar gevraagd, en niet harde bewijzen waarom het één beter is als het ander.

Een Ferrari kan zoveel beter zijn in snelheid en comfort dan een Lada, maar toch zijn er mensen die liever in een Lada rijden. En dat heeft dus te maken met dingen die een Lada-rijder belangrijk vind. Prijs bijvoorbeeld, en het mee kunnen nemen van meerdere personen.

• raptorix
Pelle je snapt het punt niet, asp is een technologie die verder rijkt als vbscript, en dat is nou precies 1 van de voordelen die je met asp hebt, je bent niet beperkt tot 1 taaltje maar je kan vele talen gebruiken, daarnaast kan je ook nog je eigen componenten schrijven en die in je applicatie gebruiken, het enige waar jij over neuzelt is of het mooier is of er een accolade staat of een end statement.

• raptorix
En nu begin je weer over die prijs te zanikken, sorry hoor maar je kunt asp gewoon gratis laten hosten, dus feitelijk gezien kost het noppes, daarnaast is IIS gratis te downloaden in 1 van de NT option packs, en het draait ook onder personal webserver, wat weer in windows zit.

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op woensdag 24 oktober 2001 14:02 schreef raptorix het volgende:
Pelle je snapt het punt niet, asp is een technologie die verder rijkt als vbscript
@(%*#)($# dat heb ik inmiddels al 3 keer toegegeven hoor |:( Ik heb het dus over vb-script vs. PHP.
en dat is nou precies 1 van de voordelen die je met asp hebt, je bent niet beperkt tot 1 taaltje maar je kan vele talen gebruiken, daarnaast kan je ook nog je eigen componenten schrijven en die in je applicatie gebruiken, het enige waar jij over neuzelt is of het mooier is of er een accolade staat of een end statement.
So what? Dat is iets wat ik belangrijk vind.
Ik ga verder niet uitwijden over wat er allemaal mis is met IIS en NT, dat het resources vreet, dat het een stuk trager is als Linux of Unix, dat het vatbaar als de pest voor worms en andere foute zaken. Dat je voor het schrijven van je eigen componenten VB moet gebruiken. Dat VB ook de nodige knaken kost. Enzovoorts.
Je kunt me een hoop vertellen, maar je moet echt wat meer uit de kast halen om me te kunnen overtuigen. Kun dat je niet, dan lijkt het me handiger om te stoppen met dit geblaat wat nergens toe leidt.

Voorkeur = voorkeur. Punt

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op woensdag 24 oktober 2001 14:04 schreef raptorix het volgende:
maar je kunt asp gewoon gratis laten hosten
Lekker profi, gratis ASP hosting! Goeie helpdesk en gratis telefonische ondersteuning ook zeker?

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 12:30

spok9

Groen...

Toen ik een tijdje geleden de keuze tussen php en asp moest maken, heb ik voor php gekozen. Dit omdat ik mensen ken die al php kennen en dat is wel zo makkelijk.

Maar tussen twee haakjes: is er nou echt een groot verschil tussen php en asp?? Volgens mij niet...

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

• Nazgul
  • Laatst online: 11-10-2022

Nazgul

Digital Pizza Crew

Ik gebruik voor mijn werk ASP en in de hobbysfeer PHP.

Beide hebben zo hun eigen specifieke voordelen en nadelen. Maar om de een nu beter dan de ander te noemen....

No trees were killed in the sending of this message. However a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-07 08:42

Bluppy2

Hip!

ik heb sinds een tijd al PHP en het bevalt me prima.. Ik heb met Apache en MySQL een lokaal servertje opgezet en dat bevalt me prima. Zo test ik al mijn probeersels in een mum van tijd uit.
Ik weet dat PHP veel lijkt op C++ en ik vind het handig om voor die taal al wat voorkennis te hebben voor PHP. Voor mij voorlopig niets anders...

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

Pagina: 1 2 Laatste