Op dinsdag 06 november 2001 19:06 schreef Gnoom het volgende:
Wat ik bedoel is dat azielzoekers niks crimineels zouden moeten doen volgens jou omdat ze weten dat ze zo'n nare straf krijgen, en dat zwaardere traffen dus helpen(geen rare conclusie toch?) DUS zou je net zo goed alle straffen gewoon zwaarder kunnen maken als je de criminaliteit wil laten minderen(dat volgt daar toch logischerwijs op)...en ik denk dus dat dat niet zo is, zwaardere straffen hlepn niet veel, omdat mensen simpelweg niet zoveel nadenken over de straf voordat ze iets verkeerd doen, en als ze dan straf krijgen word hun leven zo erg verneukt dat het met de mensen alleen maar erger word, en ze nog minder vaak op het rechte pas komen.... daarom ben ik het niet met je eens dat je ze met het-land-uit-zetten-straf motiveerd om het netjes aan te doen, want zware straffen helpen gewoon niet veel.
Waarom maak je dan niet alle straffen zwaarder zodat iedereen zich netter gedraagd?
Omdat dat helemaal niet van toepassing is.
We gaan nog een keer terug naar de kern van het verhaal:
Ik zeg: Criminele asielzoekers eruit. Asielzoekers hebben sowieso niet dezelfde status als mensen die ergens als wonen.... zijn we het mee eens denk ik?
Ik heb namelijk een passpoort, en asielzoekers hebben een verblijfsvergunning, dus zijn ze niet hetzelfde als de mensen die er al wonen.
Waar of niet?
En daarom maak ik onderscheid tussen asielzoekers en autochtonen.
En ik heb gezegt dat de strafmaat in NL sowieso omhoog moet, dus ook voor de autochtonen. MAAR dat die lang niet zo hoog moet zijn als voor de allochtonen.
Sorry dat ik je zo boos maak hoormaareh, ik bedoel dus dat iemand meestal eerst wel kijkt of hij een politieagentje ziet voordat ie iets sloopt, en de recherche al helemaal geen reet kan doen tegen vandalisme of kleine diefstallen en zo, en ik denk toch dat jij of anderen je het meest onveilig voelen door dat soort delicten. Ik denk niet dat mensen niet meer de straat op durven doordat er een of andere stiekeme juwelenroof is gepleegd, waar de recherche weer wel wat aan kan doen.
Goed, nog eens een keer herhalen: als er 20.000 meer agenten op de straat lopen, zien ze dan meer? ja. Zien ze dan meer diefstallen? waarschijnlijk wel. Kunnen ze dan beter en sneller assistentie verlenen? waarschijnlijk wel. Voel je je veiliger als er meer agenten zichtbaar zijn op straat? ja.
En op plaatsen waar nu geen agenten komen, en dan ook geen agenten zijn, zul je je iets minder veilig voelen. Maar als je er 20.000 meer op straat hebt, dan kun je er b.v. ook een paar in de auto zetten, en laten rondrijden. Je kan bv. beter het uitgaansgebied in een stad controlleren en sneller ingrijpen als dat nodig is. Bovendien wil het kabinet en de kamer al meer agenten op straat hebben om het veiligheidsgevoel te vergroten, dus zal het geen onzin zijn denk je niet?
En echt, vandalisme gaat ook omlaag als je meer agenten op straat zet, immers, ze komen op meer plaatsen, dus kunnen ze meer zien en in de gaten houden, dus ook meer vandalisme betrappen. Desnoods gaan ze in burger, (ook al is het gevoel van veiligheid dan wat minder) en dan kun je alsnog vandalisme aanpakken.
Nee, heus niet, maar als je het over asielzoekers hebt.die mogen volgens mij helemaal niet werken totdat ze volledig toegelaten zijn in een land
Als ze zijn ingeburgerd enzo, dan kunnen ze best werk zoeken hoor.......lijkt mij. Daarvoor hoeven ze ook geen werk te zoeken, want ik zou graag zien dat de procedure tot een maand ofzo duurt max. En je zet ze niet in asielzoekerscentra zoals wij ze in NL hebben, maar zoals ze in Australie zijn. Is het in ieder geval duidelijk dat ze asielzoeker zijn en blijfen totdat ze te horen krijgen dat het anders is.
Okee, we draaien het eens om: stel jij bent een vluchteling omdat dit een rotland is, en je gaat naar het mooie marokko (ik heb dit voorbeeld geloof ik al eens gegeven, maar ja..) Dit klink vast allemaal heel logisch: jij doet even een inburgeringscursus, en HOPPA, je kent gelijk de taal. Er zijn natuurlijk ook nog andere Nederlanders naar Marokko gevlucht die bij jouw in de buurt wonen, maaaaaar wat doe jij, daar ga jij natuurlijk niet mee praten, want je wil inburgerenje praat alleen nog maar met Marokkanen, natuurlijk. Er is in de buurt helemaal niks te doen, maar ondanks dat je vrienden hebt in de buurt, ga je natuurlijk niet naar ze toe om met ze te praten / te hangen, want dat staat zo raar.. Na weken thuis te hebben gezeten voor de tv is een van de weinige leuke dingen die je je nog wel kan bedenken iets in de fik steken, en door pure frustratie over het niks te toen hebben zou je ook wel eens iets simpelweg willen slopen, maarja dat hoort nietdus doe je het niet

jij bent echt een groot voorbeeld voor mij, liam, ik zou me nooit zo kunnen inhouden, denk ik.
Ok, we weerspiegelen mijn verhaal erop af.
Ik zit daar dus in marrokko, ben ik blij dat ik er zit? Zekers! Anders zat ik nog in dat tering Nederland. Dus ik verveel me een beetje enzo, heb niet zoveel te doen.
Besluit ik dan om iets te gaan slopen? Tuurlijk waarom niet? Nou denk ik dan, als ik dan wordt opgepakt en ik doe dat een paar keer wordt ik eruit gepleurt.....terug naar Nederland? Hmmmmm dat nooit. Weet je wat, ik ga eens iets NUTTIGS doen (komt niet voor in je verhaal) ik ga eens werk zoeken, ik stel voor dat ik naar Rondstad ga,
daar zullen ze we werk hebben. Hela, nou moet ik marrokaans gaan praten....hmm i'll try my best. En ik slaag erin bij rondstad uitzendbureau te komen, en ja hoor, er is werk voor mij, ik kan naar een fabriek gaan, en daar kan ik houtbewerken. Nou ja, denk ik dan, of weer weken voor de TV hangen en van mijn uitkering genieten, of werken en wat sociale contacten opdoen. Nou zo gezegt zo gedaan, ik ga daar werken en ga daar houtbewerken. Ik heb contact tijdens de lunch met wat andere mensen o.a. nederlanders die ook gevlucht zijn. Ik praat even nederlands met ze, maar probeer ook contact te leggen met de marrokaanse collega's. 's Avonds ga ik naar huis. Ben moet ga wat eten niets aan de hand. Dit gaat zo een tijdje door, maar ik zit nog steeds in mijn proefperiode. Op een avond heb ik niets te doen, en ik ga maar eens boodschappen doen. Ik loop over straat en zie redelijk veel politie staan. Hmm denk ik, goed dat ze er zijn om op te letten. Het geeft me een veiliggevoel. Kom ik terug uit de supermarkt, staan daar marrokaanse jongens. Ze schelden me uit voor teringnederlander. Ik trek me er niets van aan, maar op een geven moment gaan ze me duwen. Gelukkig is de politie snel ter plaatste en overzien ze de situatie. Situatie wordt beluistert, en de jongens worden meegenomen, de agenten zelf hadden trouwens ook al wat gezien. Ik krijg steeds meer een hekel aan dat kut-marrokko, maar ok, dat teringnederland is ook niets. De jongens gaan door met hun pesterijen en ik ben blij dat er genoeg politie is op straat. Na een tijdje vliegen bij mij alle stoppen door. Ik loop naar een van de jongens toe, en sla hem, hard en vaak, zo vaak zelfs dat ik hem dood sla.
Vanaf mijn ogen gezien heb ik niets misgedaan. De rechter oordeelt echter van wel, en ik kan het land uit terug naar Nederland, dat kutland met die kutregen.
Jammer dan.
Mee eens als dit ook in Nederland zou gebeuren?
Jij zegt dan: Nee, lekker laten zitten die Liam.
Dus dat gebeurt:
Nadat de jongen dood was viel er eigenlijk een schaduw over me heen. Ik wordt ontslagen bij de fabriek en vind nieuw werk. Hier zijn ook weer de pesterijen aanwezig, en ik besluit er niet op in te gaan. Helaas, ik val in herhaling, en weer mep ik iemand dood (ik weet nu zelfs hoe het moet, bovendien, er gebeurt verder toch niets en hoge straffen zal ik niet krijgen.) Deze keer oordeelt de rechter echter dat ik proffessionele hulp nodig heb. Ik zit nu al weken zonder werk en verveel me dood.
Ik besluit op de straat mijn woede te koelen. Het eerste het beste bushokje wat ik tegenkom moet het ontgelden. Gelukkig zijn er geen agenten in de buurt,(kost teveel geld weet je nog?) dus ik besluit door te gaan met het volgende bushokje. Niets aan de hand immers. Helaas (komt mijn scenario weer). Terwijl ik bezig ben het hokje te slopen, komt er een politieauto aanrijden, ik wordt aangehouden en er wordt naar de situatie gekeken. Ik wordt diezelfde avond nog op het vliegtuig terug naar Nederland gezet........daar gaat mijn toekomst dan........
Dit alles even ter illustratie van wat ik bedoel. Het kan dus wel helpen om mensen beschaafder te laten zijn.
En gnoom, ik ben blij dat ik zo'n voorbeeld voor je ben.
Top hoor, laten we maar gewoon niks doen aan de oorzaken van het criminele gedrag. Verveling is heus wel een van de oorzaken(en ik weet niet of je het daar niet mee eens bent) en de andere oorzaken vallen deels op te lossen, al beweer ik ook heus niet dat de misdaad totaal stopt. Als je het op jouw manier oplost, en het zou werken zoals jij het zegt, zouden de mensen die normaal gaan stelen nog steeds in nare situatie zitten, waar ze niet uit worden geholpen, omdat al het geld naar de politie gaat. Blijheid van mensen is niet alleen blijheid van autochtonen toch? En hoe kom je erbij dat het gepruts niet helpt? Je weet toch niet hoe het zou zijn zonder het gepruts
Goed he? Verveling is de oorzaak, maar dan moeten de mensen ook zelf dingen gaan zoeken om te doen. En ja, dat is er dus wel, er zijn zat sportvereningingen, en er zijn zat vrijwilligerswerk-baantjes voor het oprapen.
Mensen die gaan stelen horen ook in een nare situatie te zitten (zitten ze eerst in omdat ze gaan stelen, en daarna omdat ze gestolen hebben )
Blijheid van mensen = blijheid van iedereen die een passpoort heeft waarin staat: Nationaliteit : Nederlandse.
Hoe zou je het aantrekkelijker willen maken? Als het echt zo aantrekkelijk is dat opeens iedereen het wil komen er met een strenge selectie nog steeds te weinig mensen bij de politie, en met een minder strenge weer meer mensen uit mijn voorbeeld. Te veel mensen van een groep lijkt me gewoon geen goed plan, straks gaan ze allemaal denken dat ze stoer zijn, en ze zullen daar ook wel gebruik van maken om het voor zichzelf beter te maken, want met tests vis je de egoistische mannetjes er ook niet uit.
Met aantrekkelijker bedoel ik dus, dat het zoals in de jaren 30 was. Waarbij mensen R-E-S-P-E-C-T hadden voor "meneer de agent". En niet op hem roggelde als hun dat uitkwam enzo. Snap je? Dan wordt het dus leuker op bij de politie te werken. En dus komen er meer mensen op af. Promotie een beetje erbij en het komt wel goed. En met testen kunnen ze tegenwoordig al heel veel uitzoeken hoor, ook dat je egoist bent of niet... daar wordt al heel vaak op getest, want ego's zijn over het algemeen niet goede teamplayers, en daar testen veel bedrijfen op tegenwoordig, of je dat wel of niet bent. Dus die haal je er gewoon uit, en je kunt gewoon de selectieprocedure's aanhouden die je wil. Niet losser (zoals je eerst zie).
Mee eens, laten we dat doen

ik heb alleen geen idee hoe, ik zou het erg stoer vinden als jij even zon onderzoek kan regelen, ik heb te weinig te zeggen om zoiets te doen

erg jammer.
Hmmmm, duur zo'n onderzoekje, misschien als we allebei een knaak inleggen?

Pecies wat ik bedoel....de doodstraf is een ander voorbeeld van een erg harde straf, die ik gebruik omdat het zo raar staat om iedereen maar het land uit te zetten.
Het staat helemaal niet raar om iemand het land uit te zetten, want dat gebeurt as-we-speak ook al met uitgeprocedeerde asielzoekers....dus zo raar staat het niet, alleen je zegt nu dat dit voor een veel grotere groep geld. Volgens mij is het nu niet zo dat de doodstraf al in nederland telt...........dus is het ook niet van toepassing om het land-uit-zetten te vergelijken met de doodstraf.
Heu? Iemand die arm en zielig is kan niet crimineel zijn? Dat is juist meestal het geval, dacht ik.
Iemad die arm en zielig is, en hier geld krijgt en een kans een nieuw bestaan op te bouwen, zou dus niet crimineel moeten zijn, da's mijn punt.
Ze hebben hulp nodig en dat moeten we ze geven, dat te gest zijn maakt geen ruk uit.
Dat ze te gast zijn maakt een WERELD van verschil, OF je hebt een verblijfsvergunning (en bent dus te gast) OF je hebt een nederlandse nationaliteit, OF je bent gewoon tijdelijk te gast. Echt gnoom, daar zit een verschil in, absoluut.
Ehm, laten we eerlijk zijn? Zeg dan eens waarom het het beste in hun eigen land gaat.
Bv. Jij wil dus alle vluchtelingen uit Afghanistan naar Nederland halen, omdat ze hier beter hulp kunnen krijgen? NO WAY, ze kunnen veel beter hulp krijgen in hun eigen omgeving, omdat ze dan ook nadat ze de hulp hebben gehad makkelijker terug keren naar waar ze vandaan zijn gekomen. Ze willen nu nog wel eens blijfen plakken namelijk.....
Dan is toch elke straf voor elke misdaad geoorloofd: had hij het maar niet moeten doen..... En dat lijkt me weer niet zo logisch, misschie jou wel.
Nee, de rechter bepaalt in Nederland altijd nog welke straf iemand krijgt hoor. En je hebt altijd nog een advocaat die je verdedigt, je bent onschuldig tot je schuld bewezen is, weet je nog? Dus het is helemaal niet zo dat elke straf voor elke misdaad geoorloofd is.
En ja, mensen die een crimineel feit plegen, die hadden rekening moeten houden met de straf die ze kunnen krijgen. Het enige waarom jij niet zomaar iemand doodschopt op straat is A) fatsoen en respect voor de ander

Dat je weet dat je dan een straf krijgt
Dan zeg ik, als je het toch doet: ja, kut voor je dat je nu 10 jaar mag zitten, had je het maar niet moeten doen.
Leg mij uit of dat een rare gedachten is......
b.v.d.
Nee, dat zeg ik niet, ik zeg dat ie net zo'n hoge straf moet hebben als jij en ik als wij dat zouden doen, want het is net zo erg.
Nee, dat moeten ze niet, want ze zijn niet hetzelfde als ons, ze zijn niet gelijk aan mensen die een Nederlandse nationaliteit hebben. Dat is nu zo, en daar wordt nu ook onderscheid in gemaakt bij de wet. Dus niet iedereen moet dezelfde straf als strafmaat krijgen.
Ja, ze krijgen vast meer fatsoen als jij ze het land uitzet.
Kennelijk hadden ze dat al niet........dus als je ze het land uit zet, ben je in ieder geval van ze af. En dan krijgen ze waarschijnlijk helemaal niet meer fatsoen, maar goed, dat ligt aan de opvoeding, en die is niet aan de authoriteiten dacht ik..... dacht jij van wel?
Als we nou wat tekst eruit halen krijgen we wat ik vind: je moet niet jatten, een baan zoeken en een bestaan opbouwen, en niet als crimineel verder gaan. Dit geld toch voor iedereen, want waarom zou het meer voor buitenlanders gelden? Zeker weer omdat ze te gast zijn...Dus?
Het geld voor iedereen dat ze zich aan de wet moeten houden ja. Dus niet jatten, en zoals ik al eerder heb gezegt, ik vind dat de strafmaat in Nederland ook voor de autochtone Nederlanders omhoog mag. Maar dus niet zo hoog als voor asielzoekers, want die hebben de Nederlandse nationaliteit niet.
Maar dan nog: zou het niet ook voor jij en ik rot zijn om nooit meer...inderdaad: nooit meer je eigen land uit te mogen? lijkt me motiverend.
Vrijwillig blijfen of moeten blijfen
Tijdelijk blijfen of permanent moeten blijfen.
Dat zijn de verschillen. Dus moet je deze mensen niet over de zelfde kam scheren. Bovendien kom je niet in een procedure van toelating terecht als je als toerist naar een land gaat. Hooguit dat je wat papiertjes moet invullen, maar je hebt al een nationaliteit, en die wil je graag houden ook. Dus is het niet van toepassing om die mensen het land uit te zetten en nooit meer terug te laten komen. Dat soort mensen, die zet je het land uit en laat je in hun eigen land berechten voor de misdaad die ze hebben begaan OF je berecht ze hier als mensen met een buitenlandse nationaliteit die niet permanent willen blijfen en hier vrijwillig verbleven.
dus? als zij zich niet netjes gedragen hoef jij dat ook niet?
Sorry, maar waar gaat die uitspraak over?
Als zij zich zo gedragen worden ze het land uitgemikt, en ik de cel in, voor een jaartje of 10 hoop ik dan. (verkrachting en moord was het he)
Waarbij zij dan het lekker mogen uitzoeken in hun eigenland.
Meestal vluchten de mensen omdat de autoriteiten juist geen aardige dingen regelen. Als iemand mentaal niet helemaal top is, en dat als reden heeft om iets crimineels te doen, moet die dus maar terug om afgemaakt te worden, i.p.v. geholpen worden, zoals we met autochtonen doen. Dat is inderdaad ook een manier, ze gewoon de tering laten krijgen, want "wij willen het hier makkelijk hebben, en zij helpen ons er niet bij"
Het is inderdaad gewoon een manier ze zomaar de tering laten krijgen, MAAR ze krijgen alleen maar de tering als ze zelf slechte dingen doen. What comes around goes around. Makkelijk inderdaad, maar je hoeft toch ook niet moeilijk te gaan doen als het makkelijk kan......... juist onhumanitaire uitspraken (vind jij dan denk ik) en ik vind dat niet. Ik blijf bij mijn "jammer dan joh"-beleid. Het werkt prima lijkt mij, en kost waarschijnlijk minder geld dan het beleid dat we nu voeren (kost 4 miljard gulden).[quote]
Sorry hoor, maar ik heb het toch echt goed gelezen: de enige reden die je geeft is "omdat die mensen hier al wonen", wat is dat nou voor argument?
[/qoute]
Eentje die telt, zoals al vaker gezegt, of je hebt de nederlandse nationaliteit of je hebt die niet als je hier wil wonen dan heb je dus een verblijfsvergunning. DUS ben je gewoon ook niet voor de wet hetzelfde.
Geef eens antwoord op de vraag: hebben wij het makkelijkER dan de mensen daar? Als jij daar nee op antwoord, denk ik dat ik je niet zo serieus meer neem.
Wij hebben het hier
makkelijk ja, maar ook hier komt niet alles uit de lucht vallen ofzo, wordt wel voor gewerkt, en geografish gezien liggen we beter.
Maar het is dus niet zo dat wij niets hoeven te doen en de mensen daar zich helemaal non-stop de pleuris in werken.
Bovendien zoals ik al zei krijgen ze (bij mijn beleid dan) hulp in hun eigenland / streek.
Maar geef eens antwoord op mijn vraag: Zijn er hier in Nederland niet dagelijk honderden gezinnen aan het vechten om het hoofd boven water te houden, of niet?
Hebben die het makkelijk? Die verdienen wat mij betreft veel eerder hulp dan een ghanees, die hier om economische redenen komt werken. Da's discriminatie zeg je dan...
nee gnoom, da's onderscheid maken tussen het hebben van een nationaliteit, en het hebben van een verblijfsvergunning.