Toon posts:

Hoe gaan designers om met resolutie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het is best wel moeilijk om een site te maken die in alle resoluties goed te zien is.

Ik gebruik frontpage (:)) en als ik op 1024 design met frames (staan allemaal op procent) en dan doe je hem in 800x600 en dan is het hele layout vern**kt.

Hoe pakken designers dit aan? graag advies

• TheDjasp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 08:16

TheDjasp

het wordt toch niks

Uitgaan van de grootste gemene deler (800x600) met wat correcties voor 1024, waarbij we er nog een zooi (640x480) een doodschop geven en een paar laten bungelen (1240+).

En ik zelf zet alles meestal vast tot op de vierkante pixel, nix resizen of relatief.

Omdat het KAN, HOEFT het nog niet!
I haven't been ignoring you; I've been prioritizing you. Hanglooz; "chromeless windows en fullscreen zuigen allebei als een 1600Watt Nilfisk"
logt nu ook

• brammetje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01-2025
Op zaterdag 20 oktober 2001 12:10 schreef TheDjasp het volgende:
Uitgaan van de grootste gemene deler (800x600) met wat correcties voor 1024, waarbij we er nog een zooi (640x480) een doodschop geven en een paar laten bungelen (1240+).

En ik zelf zet alles meestal vast tot op de vierkante pixel, nix resizen of relatief.
in NL is 1024*768 al groter dan 800*600 :) maar 800*600 blijft groot genoeg om daar toch voor te designen...

• wicher|IA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2023
Op zaterdag 20 oktober 2001 12:24 schreef PlayR het volgende:

[..]

in NL is 1024*768 al groter dan 800*600 :)
waar baseer je dat op?
maar 800*600 blijft groot genoeg om daar toch voor te designen...
vergeet dat idd niet

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 15:29

MAZZA

Barbie is er weer!

Ik bouw mijn sites op een maximale resolutie van 800x600. Misschien kunnen we binnenkort eens overstappen op 1024x768. Maar tegenwoordig wordt 800x600 nog VEEL te vaak gebruikt helaaschsch..

Verwijderd

ik maak alles voor 800*600 (weinig mensen die daar nog onder zitten tegenwoordig) maar altijd zodat het zelfs met 1600*1200 nog goed te lezen is en zien is wat er staat.

dus de minimum-user definiëren (traag computertje, dus niet teveel laten laden/niet alles in 1 keer laden, maar met preload werken, lage resolutie waarbij 800*600 wel de laagste is) maar zorgen dat voor de high-standard user (snelle computer, dus dat zit goed, groot beeldscherm, dus niet te kleine letters) ook nog alles goed te zien is (niet te kleine letters, niet te weinig kleurverschil e.d.)

en dan gaan tekenen :)
en dan in mekaar zetten :)

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

Op zaterdag 20 oktober 2001 12:03 schreef Terayonnetje het volgende:
Ik gebruik frontpage (:)) en als ik op 1024 design met frames (staan allemaal op procent) en dan doe je hem in 800x600 en dan is het hele layout vern**kt.
als je frames gebruikt moet je het vast stellen hoe breed de frame is zodat ie niet vern*&%kt wordt.
ik werk zelf liever met veel tabelletjes, dan kun je gewoon procenten gebruiken en ziet ie er zelfs in 320 * 200 nog goed uit 8-)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
inderdaad
ik gebruik alleen nog maar tabellen, frames vind ik zwaar klote

vooral met php kan je makkelijk iets in een tabel includen, en dat werkt niet alleen mooi en goed, maar ook nog eens erg simpel om even iets aan te passen

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• brammetje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01-2025
Op zaterdag 20 oktober 2001 12:33 schreef wicher het volgende:
waar baseer je dat op?
Ik zat laatst wat stats door te kijken, en trok mijn conclusie.
vergeet dat idd niet
uhm nee, 40/50% zijn toch wel aardig wat bezoekertjes..

Verwijderd

Ik zou eerst een doelgroep analyse doen, kijk wat voor soort gebruikers het zijn en wat daarvoor de gemiddelde instellingen zijn.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 15:15

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik heb altijd twee methodes:

Buitenkant resizing, midden vast:
Ik gebruik dan een frame
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  <frameset rows="*,410,*" framespacing="0" border="0">
    <frame name="empty" src="empty.htm" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" frameborder="0" noresize>
    <frameset cols="*,760,*" border="0">
      <frame name="empty" src="empty.htm" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" frameborder="0" noresize>
      <frame name="index" src="site/index.htm" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" frameborder="0" noresize>
    </frameset>
  </frameset>

De page is afgesteld op 760×410. Dat is voor reso's groter dan 1024 een beetje nietig, maar op 800×600 en 1024×768 is ie prima. Natuurlijk kun je ook een tabel op dat formaat, gecentreerd maken, maar dan moet je weer met een i-frame gaan werken en dan is het weer niet crossbrowser.
In het middelste /site/index.htm kun je dus weer een nieuwe pagina maken, die je volgens de manier hieronder doet:

Voorbeeld: http://www.stylite.nl » SPAM :P

Midden resizing, buitenkant vast
Je maakt het midden *, en de frames eromheen van een vaste grootte. Dat is wel handig als je bijvoorbeeld in de buitenste frames een menu of een titelbalk met vast plaatje hebt. Zorg wel, dat ook op 800×600 het middenframe geen horizontale scrollbalk krijgt. Ook is het even een nette afwerking als de intro (splash) pagina niet meteen een scrollbalk heeft, da's een kwestie van uitmeten. Je kunt in dat geval ook gewoon scrolling op no zetten en er nog een tellertje onderin zetten...

Voorbeeld: http://www.mediawebhosting.nl » SPAM² :P

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

hee. wat hebben imacjes dan voor scherm?
verdomde klein toch?.. op hku staan die geloof ik op 6.. x 480 ofzo :'(

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 15:29

MAZZA

Barbie is er weer!

Op zaterdag 20 oktober 2001 14:19 schreef Lotte het volgende:
hee. wat hebben imacjes dan voor scherm?
verdomde klein toch?.. op hku staan die geloof ik op 6.. x 480 ofzo :'(
640x480 @ 117 Hz
800x600 @ 95 Hz
1024x768 @ 75 Hz

Beeldscherm is 15"

Naar mij dacht :)

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Het ligt er ook aan wat je doelgroep is. Als je iets maakt voor de harde kern van de computer-graphics-freaks, dan kun je gerust op 1024*768 gaan zitten.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:06

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

ten eerste, check altijd op window.innerWidth en niet op screen.width.
ik heb zelf ook mn scherm op 1024 staan, maar gebruik vaak slechts een vensterbreedte van ietwat meer dan 800 ixels.

als je een site maakt die 1000 pixels breedte inneemt, moet je heel sterk rekening houden of die ruimte nog wel optimaal benut wordt, sowieso moet je dan met drie columns werken, en je kunt ervan uitgaan dat de gebruiker dan weinig overzicht heeft, zeker als er ook ruimte wordt ingenomen door aandachts-intensieve banners (skyscrapers zijn dan erg aanwezig, niets tegen dat formaat, maar designers dienen daar beter rekening mee te houden)

veel kantoor werkers gebruiken het liefst 800x600, gewoonweg omdat dat voor veel office-werk beter is, grotere iconen, en een minder informatierijk scherm.

als je zo nodig grote oppervlaktes wilt gebruiken zit je ook met het punt dat de aandachtswaarde van verschillende onderdelen minder wordt.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 22:43
offtopic

Hey Toeter84,

ik weet niet of het zo hoort, maar ik zou toch maar even die nieuwsberichten over ene superlieve Jelle uit die Theo Komen site halen.

----------------------

Zelf maak ik altijd m'n troep voor 800x600. Meestal met in gedachte het kader van 760x400
Frames en procenten heb ik nog nooit gebruikt en zal ik ook nooit gebruiken ook! Ook een frameset maken met frontpage gaat vaak ruk omdat het dan weer niet werkt met netscape (borders!). Zelf aanpassen in de html lukt wel dan, maargoed.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Op zaterdag 20 oktober 2001 14:12 schreef Toeter84 een heel verhaal met code en al dat ik niet helemaal hoef te quoten
Met andere woorden, de sites die jij maakt zijn altijd hetzelfde?? >:) :P

(no flame intended, gewoon een pittige opmerking die beter genegeerd dient te worden aangezien ik in wazige bui ben :) ;) )

Verwijderd

Op zaterdag 20 oktober 2001 14:36 schreef MAZZA het volgende:

[..]

640x480 @ 117 Hz
800x600 @ 95 Hz
1024x768 @ 75 Hz

Beeldscherm is 15"

Naar mij dacht :)
MAZZA heb gelijk!
en die iMac beeldschermen zijn best wel goed hoor, vooral voor zo'n grootte
/me kan t weten... hebben bij hem thuis 2 ervan, en 1 daarvan was vroeger van hem...
Pagina: 1