Toon posts:

Nieuwe taal leren

Pagina: 1
Acties:
  • 284 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal.
Sinds jaar en dag zit ik nu in PHP te knutselen en ik raak er een beetje op uitgekeken. Ik wil nu eigenlijk wel coole applicaties bouwen of zoiets. Met welke taal kun je dan het best gaan knutselen? En wat heb je daar voor nodig?
Editors, etc.
Let dus op, ik ben niet geintereseerd in je favo progtaal, ik wil weten waarom dit je favo progtaal is, en wat ik er mee kan.

Verwijderd

Java is heel goed voor beginners, later kun je C++ gaan doen ofzo.

Volgens mij is dat wat het meest geroepen wordt :P

Verwijderd

Topicstarter
Waarom dan? Wat heb ik er voor nodig? Wat kan ik er wel / niet mee?

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 22:46

Apache

amateur software devver

indien je al een goede php basis hebt zou ik voor C gaan, daar word je direct verliefd op O+

[edit]
je wou ook nog weten waarom:

syntax lijkt op die van php maar dan met enkele leukere extra's en is erg makkelijk te leren als je al met php gewerkt hebt.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Verwijderd

Ik ben zelf een java aanhanger, dus zeg ik: leer java :)
Voor java zijn verschillende volledig werkende omgevingen te downloaden (Jbuilder bijvoorbeeld), en je kunt op de sun site (http://java.sun.com) echt ongeveer alles vinden wat je nodig hebt om het te leren.

Maar als je iets wilt maken wat SNEL is, dan moet je dus GEEN java leren.

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op vrijdag 19 oktober 2001 20:15 schreef GHOst. het volgende:
Ik ben zelf een java aanhanger, dus zeg ik: leer java :)
Voor java zijn verschillende volledig werkende omgevingen te downloaden (Jbuilder bijvoorbeeld), en je kunt op de sun site (http://java.sun.com) echt ongeveer alles vinden wat je nodig hebt om het te leren.

Maar Java is ook erg :9~ en O+

Mooie taal, en nuttig. Zekers in de toekomst denk ik: d`r is altijd wel werk voor een java-programmeur denk ik.

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op vrijdag 19 oktober 2001 20:15 schreef GHOst. het volgende:

Idd, ik zou java ook niet gebruiken voor een realtime kernreactor beveiliging.

Maar voor een gewone app is het echt wel snel genoeg...

En een goede java programmeur schrijft snelle code!

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

offtopic:
Er zijn hier echt talloze topics over geweest, er komt wekelijks wel eentje voorbij (die ontaarden overigens elke keer weer in een Java vs C++ achtige flamebait :+)

Om ff terug te komen op je vraag: "use the right tool for the right job". Leer geen taal maar leer de denkwijze achter programmeren (ook programmeermethode(n|s) (:? :+) zoals OOP zijn erg belangerijk op dit moment. Het maakt echt geen ene ruk uit of je begint met Java, C++ of VB/Delphi. Als je het goed doet kan je je kennis zo meenemen naar andere talen/omgevingen.

Ik zou zeggen gebruik ff de search want hier zijn echt zooo veel topic over geweest.

hth

• CyBoB
  • Laatst online: 24-12-2025

CyBoB

.::BURB::.

Op vrijdag 19 oktober 2001 22:48 schreef stylee het volgende:

Om ff terug te komen op je vraag: "use the right tool for the right job". Leer geen taal maar leer de denkwijze achter programmeren (ook programmeermethode(n|s) (:? :+) zoals OOP zijn erg belangerijk op dit moment. Het maakt echt geen ene ruk uit of je begint met Java, C++ of VB/Delphi. Als je het goed doet kan je je kennis zo meenemen naar andere talen/omgevingen.
Ik moet zeggen dat ik het helemaal met stylee eens ben. Ik moet alleen wel zeggen dat als je gaat beginnen JAVA toch wel een leuke instap is, omdat de structuur van de taal C++ soms een beetje ingewikkeld is.

• elnino
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 05:13
Ik zou voor C gaan, omdat dat toch wel 'de taal der talen' is, volgens veel mensen. Kennis van C is in veel talen toepasbaar, zoals Java, Perl, PHP. Bovendien zijn de meeste programma's in C of in C++ geschreven. Een tip om met C te beginnen is http://www.howstuffworks.com/c.htm (uit de FAQ).

Wil je echte desktopapplicaties gaan maken, raad ik je eerder Delphi of VB (liever Delphi) aan, omdat een GUI in C/C++ erg lastig is voor beginners. Delphi is trouwens gratis vanaf http://www.borland.com/ te downloaden.

Je zou ook nog kunnen kiezen voor Java, met als sterkste punt platformonafhankelijkheid. Daarvoor zijn gratis tools beschikbaar zoals JBuilder (ook van Borland, zie link bij delphi). Ikzelf heb niet zoveel ervaring met Java, dus daarvoor kun je beter bij de Javahova's hier op GoT zijn.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik bemoei me nergens mee :+ .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Mithrandir
  • Laatst online: 16-09 21:52
Op zaterdag 20 oktober 2001 00:29 schreef
mbravenboer het volgende:

Ik bemoei me nergens mee :+ .
Ja, zo krijg je ook je posts vol, natuurlijk :D

Verbouwing

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Op zaterdag 20 oktober 2001 10:10 schreef DinoRaptor het volgende:

[..]

Bravenboer probeert ze 150 techposts voor de huiskamer vol te krijgen ;)

Verwijderd

Op zaterdag 20 oktober 2001 10:10 schreef DinoRaptor het volgende:

[..]

Mwah mbravenboer heeft denk ik een hele duidelijke mening over dit onderwerp, gezien zijn grote aantal hele nuttige posts over dit onderwerp. Dus voor dat aantal zal hij het echt niet doen. Kzou zeggen kijk ff in de search.

/me heeft al meer post gezien van mbravenboer en snapt de achterliggende humor wel :P

Verwijderd

Topicstarter
Cool! Bedankt voor de input. Ik denk dat het C wordt ivb met mijn aversie tegen OO proggen (ik kan het dus niet) en de syntax overeenkomsten.
Thanks

• Tom-my
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06 09:25

Tom-my

w03iz0rz

Op zaterdag 20 oktober 2001 14:16 schreef daniel_hoenderdos het volgende:
Cool! Bedankt voor de input. Ik denk dat het C wordt ivb met mijn aversie tegen OO proggen (ik kan het dus niet) en de syntax overeenkomsten.
Thanks
Je aversie tegen oo programming. . . tja valt er al weer aardig wat af idd ja

"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."

• marcusk
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09-2023
ivb met mijn aversie tegen OO proggen (ik kan het dus niet)
er zijn bij C vast ook wel dingen die je nog niet kan, maar dat is toch geen reden om het niet te leren ? :?

Ik zou trouwens je trouwens aanraden om voor Java te gaan, omdat het een duidelijkere syntax heeft dan C. En, juist, om OO :) : Het is goed om OO-stijl te leren proggen.

Verwijderd

Thanks
Ik heb er een jaar over gedaan om de structuur van java te doorgronden (het javaonderwijs van de opleiding M&I 4 jaar geleden was brak), maar toen ik het eenmaal door had ging er een wereld voor me open. Als je altijd lineair geprogrammeerd hebt, dan is de overstap lastig.

• The - DDD
  • Laatst online: 03-09 16:40
Ik vind het altijd wel grappig dat iedereen bij een programmeertaal gelijk C en C++ begint te roepen. Wel geinig, ben zelf ook die weg gegaan, maar voor veel dingen is C en C++ eigenlijk helemaal niet zo geschikt. :+

Trouwens wel jammer dat je OO niks vindt. Als je er de slag in krijgt is het veel cooler en makkelijker dan een gestructureerde taal.

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

The - DDD: ...Wel geinig, ben zelf ook die weg gegaan, maar voor veel dingen is C en C++ eigenlijk helemaal niet zo geschikt...

Over wat voor soort dingen heb jij het dan? Uiteraard is het niet verstandig om bepaalde zaken te gaan realiseren in C/C++ maar volgens mij is er echt bar weinig wat deze twee niet kunnen (dan heb ik het dus over erg low-level gedoe zoals bootloaders etc).

• mbravenboer
stylee: maar volgens mij is er echt bar weinig wat deze twee niet kunnen (dan heb ik het dus over erg low-level gedoe zoals bootloaders etc).
Ik denk dat The-DDD niet zozeer doelde mogelijkheden, maar op geschiktheid en dan in het bijzonder voor niet low-level werk :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Tsja, als je echt flitsende apps wilt maken zou ik neit voor Java kiezen. Ik kan het namelijk wel maar het is uitermate traag en de ondersteuning ervoor verdwijnt langzaam maar zeker uit Windows en is al verdwenen in WIndows XP.

Wat dan wel ?? Ik zou misschien C# aanraden, relatief nieuw(nog steeds in beta fase) maar wel uitgebreid. Je kan er spelletjes enzo mee maken met MS DirectX en je kan eht koppelen aan internet en aan MS Office. Nadeel van deze taal is dat het afhankelijk is van Windows; op een mac of linux pc heb je hier niet zogekveel aan.

Voor C# kun je kijken op www.mastercsharp.com of www.charpindex.com.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 13:53

chem

Reist de wereld rond

Java wordt niet alleen gebruikt voor brakke applets op Windows.

Beetje kortzichtig hoor.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:46

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Op vrijdag 19 oktober 2001 22:58 schreef elnino het volgende:
Ik zou voor C gaan, omdat dat toch wel 'de taal der talen' is, volgens veel mensen. Kennis van C is in veel talen toepasbaar, zoals Java, Perl, PHP. Bovendien zijn de meeste programma's in C of in C++ geschreven. Een tip om met C te beginnen is http://www.howstuffworks.com/c.htm (uit de FAQ).

Wil je echte desktopapplicaties gaan maken, raad ik je eerder Delphi of VB (liever Delphi) aan, omdat een GUI in C/C++ erg lastig is voor beginners. Delphi is trouwens gratis vanaf http://www.borland.com/ te downloaden.

Je zou ook nog kunnen kiezen voor Java, met als sterkste punt platformonafhankelijkheid. Daarvoor zijn gratis tools beschikbaar zoals JBuilder (ook van Borland, zie link bij delphi). Ikzelf heb niet zoveel ervaring met Java, dus daarvoor kun je beter bij de Javahova's hier op GoT zijn.
Kijk anders ook eens naar C++ builder.. Das Delphi, maar dan met C++ als taal i.p.v. Object Pascal (zoals bij Delphi dus)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Ikheb net es rondgebladerd op de website van javasoft, en ik vond daar de JAVA3D API. Misschien iets voor de mensen die games willen schrijven in Java ??

• mbravenboer
blurbieblurb: sja, als je echt flitsende apps wilt maken zou ik neit voor Java kiezen. Ik kan het namelijk wel maar het is uitermate traag en de ondersteuning ervoor verdwijnt langzaam maar zeker uit Windows en is al verdwenen in WIndows XP.
Hum, je doet je naam wel een beetje eer aan hier. Het is verstandig om niet te veel op basis van geruchten of vermoedens te praten als je er niet al te veel vanaf weet.

De Microsoft VM is verwijderd uit MS Windows XP en daar kan een Java programmeur alleen maar blij om zijn. Sun Microsystems en IBM leveren uitstekende J2SE VMs en SDKs die ook op MS Windows XP werken.
Wat dan wel ?? Ik zou misschien C# aanraden, relatief nieuw(nog steeds in beta fase) maar wel uitgebreid. Je kan er spelletjes enzo mee maken met MS DirectX en je kan eht koppelen aan internet en aan MS Office. Nadeel van deze taal is dat het afhankelijk is van Windows; op een mac of linux pc heb je hier niet zogekveel aan.
Ook onzin. Er is een C# compiler beschikbaar via het Mono project van Ximian. Dat je daar niet de volledige functionaliteit van de .NET CLR hebt, is een ander verhaal. Verder zijn C# en Java vrijwel indentiek en het is dus eenvoudig om beide talen te leren en zo je inzicht in object-orientatie te vergroten.

Misschien is het wel handig om je te onthouden van adviezen als je niet weet hoe de zaak precies in elkaar zit.

Ik vind het uiteraard wel leuk dat je in /14 komt kijken en aktief bezig bent :) . Sorry dat ik je af en toe een beetje moet corrigeren ;) .

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

java brak :?

kijk eens hier wat deze jongens met het brakke java(2D) maken ;)

http://www.zylom.com

Verwijderd

Op zondag 21 oktober 2001 19:10 schreef blurbieblurb het volgende:
Ikheb net es rondgebladerd op de website van javasoft, en ik vond daar de JAVA3D API. Misschien iets voor de mensen die games willen schrijven in Java ??
Java3D werkt op basis van openGL, dus op dat gebied is het wel leuk. Maar ik vind het persoonlijk te langzaam gaan. Zeker aan het begin van het programma heb je af en toe een framerate van 0.25, op een machine waarop Unreal Tournament en Halflife wel fatsoenlijk draaien. Later krijg je met niet al te grote scenes wel een betere framerate.

• im_ik
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-12-2025

im_ik

dat ben ik dus

Op maandag 22 oktober 2001 11:09 schreef GHOst. het volgende:

[..]

Java3D werkt op basis van openGL, dus op dat gebied is het wel leuk. Maar ik vind het persoonlijk te langzaam gaan. Zeker aan het begin van het programma heb je af en toe een framerate van 0.25, op een machine waarop Unreal Tournament en Halflife wel fatsoenlijk draaien. Later krijg je met niet al te grote scenes wel een betere framerate.
moet je java1.4 eens probeeren met dit demo:
http://java.sun.com/products/jfc/tsc/articles/jcanyon/

Atari Terminator AI - LegoBlockX3 = ᒢᐩᐩ.ᒡᒢᑊᒻᒻᓫᔿ.ᣳᣝᐤᣜᣳ.ᐪᓫᣗᔿᑊᣕᣔᐪᐤᣗ.T008ᖟ

• Korben
  • Laatst online: 14-11-2025

Korben

() => {};

Op zondag 21 oktober 2001 19:52 schreef wasigh het volgende:
java brak :?

kijk eens hier wat deze jongens met het brakke java(2D) maken ;)

http://www.zylom.com
Jah, Java = idd brak. Kijk eens wat middelmatige programmeurs in C++ kunnen maken; precies hetzelfde, alleen dan loeisnel, aot op een slakkegangetje (Java). Mensen, we kunnen blijven lullen wat we willen, maar Java zal altijd min of meer interpretertaal blijven. Platformonafhankelijkheid is leuk en alles, maar dat betekent ook dat je never ever met assembly kunt werken, en ook bijna nooit met specifieke dingen zoals MMX-accellerated graphics. Dus, mijn advies: C/C++.

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

• mbravenboer
Xenophage: Kijk eens wat middelmatige programmeurs in C++ kunnen maken; precies hetzelfde, alleen dan loeisnel, aot op een slakkegangetje (Java).
:Z .
Dus, mijn advies: C/C++.
Jammer dat mensen bij het geven van adviezen te veel aandacht schenken aan hun eigen situatie, interesses en bezigheden. Wellicht dat mensen die aankloppen voor advies zich in een andere situatie bevinden en een iets genuanceerdere kijk op de zaak noodzakelijk is. Assmebly wordt maar zelden gebruikt in een gemiddelde applicatie. Moet je daarom toch maar een taal kiezen waarin je assembly kunt opnemen?

Verder kan je bij platform-onafhankelijke code wel gebruik maken van platform specifieke bibliotheken (neem Java 2D, Java 3D) die een goede performance bieden.

Verwijderd

I.p.v. een nieuwe taal leren. Zou je misschien ook wat kunnen knutsellen met GTK. Dan kan je dus user interfaces maken maar dan wel met PHP als taaltje.
Op php.net staat er meer over.
The 0.1 release of PHP-GTK is now available. PHP-GTK is a PHP extension that provides an object-oriented interface to GTK+ toolkit and enables you to write client-side cross-platform GUI applications. Win32 binary version should be available a little later.

• Korben
  • Laatst online: 14-11-2025

Korben

() => {};

mbravenboer:
Verder kan je bij platform-onafhankelijke code wel gebruik maken van platform specifieke bibliotheken (neem Java 2D, Java 3D) die een goede performance bieden.
Euh jah dat zal best maar dan is het platform-onafhankelijke eraf. En dan is C++ toch nog sneller. |:(

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

Pagina: 1