Geluidshinder .. Isolatie!

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

Topicstarter
Weet niet echt onder welke categorie deze vraag valt maar aangezien het met audio te maken heeft..

Ik woon sinds een tijdje in een flat op de begane grond, dus heb mensen boven mij, en links en rechts van mij die regelmatig klagen als ik muziek aan het produceren ben, niet dat ik knalhard ga, maar gewoon op een geluidsniveau hard genoeg voor mij om alle details te horen van het geen dat ik aan het maken ben. (Gek genoeg klagen ze alleen als ik trance aan het maken ben, bij easy-listening krijg ik complimenten, maar dat terzijde)

De "studio" is een kamer van 4 bij 3 meter met een raam van 140x100cm met kunststof kozijnen, die nogal wat geluid doorlaten omdat ze zo heerlijk fexibel zijn.

Ik zit er over te denken om de boel te gaan isoleren maar vraag me af hoeveel procent van het totale geluidssignaal door mijn raam+kozijn ontsnapt, zodat ik weet wat zinvol is om te isoleren en wat niet. Mijn eerste gedachte was schuimrubber op muren en plafond en mijn raam+kozijn met dikke dekens te bedekken. Maar wat is wijsheid??

Alvast bedankt voor jullie advies!

Download my music on SoundCloud

Verwijderd

Balkjes tegen je plafond en de muren. Daartussen glas/steenwol of schuimrubber. Dan gipsplaten tegen die balken schroeven, en het is nog net ook.
Of helpt dat alleen om warmte binen te houden :?

Anders neem jegewoon schuimrubber. Dat geeft ook een mooie look. :)

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Tja de enig en beste isolatie is een kamer in een kamer met zo min mogelijk contactpunten tussen beide kamers.... maar das niet zo snel gedaan.

Plak nou niet teveel tegen die muur want het enige wat je wil is GELUIDSISOLATIE en geen akoestisch dode ruimte...

Stilstaande lucht is 1 van de beste isolatoren voor geluid.

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Verwijderd

Op donderdag 18 oktober 2001 12:23 schreef Baklap het volgende:
Tja de enig en beste isolatie is een kamer in een kamer met zo min mogelijk contactpunten tussen beide kamers.... maar das niet zo snel gedaan.

Plak nou niet teveel tegen die muur want het enige wat je wil is GELUIDSISOLATIE en geen akoestisch dode ruimte...

Stilstaande lucht is 1 van de beste isolatoren voor geluid.
Ehh akoestisch dode ruimte? Als je daar minimale reflectie van geluid mee bedoeld, wil je dat juist WEL hebben :)
Da's de enige manier waarop je een zo zuiver mogelijk geluid hebt. Een duidelijk hoorbare reverb in je kamer is juist irritant als je die zelf in je mix nog aan het toevoegen bent. :)

• dominic

dominic

will code for food

Topicstarter
Okay cool.

En hoe zit het dan met de contactpunten die mijn speakers maken met de rest van de kamer. Denk aan bassreflex-uitlaat die een bepaalde kant opwijst of speakerpootjes. Ze staan nu op tennisballetjes.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
Check deze link voor een zeer uitgebreide uitleg over geluids-isolatie en demping.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Baklap

Baklap

Op donderdag 18 oktober 2001 13:55 schreef Profile het volgende:

[..]

Ehh akoestisch dode ruimte? Als je daar minimale reflectie van geluid mee bedoeld, wil je dat juist WEL hebben :)
Da's de enige manier waarop je een zo zuiver mogelijk geluid hebt. Een duidelijk hoorbare reverb in je kamer is juist irritant als je die zelf in je mix nog aan het toevoegen bent. :)
Nou dat hangt er maar vanaf wat voor muziek je maakt... Ik zou zelf erg ongelukkig worden van een dode ruimte... maar goed dat zal een kwestie van smaak zijn...

Verwijderd

Op donderdag 18 oktober 2001 17:08 schreef Baklap het volgende:

[..]

Nou dat hangt er maar vanaf wat voor muziek je maakt... Ik zou zelf erg ongelukkig worden van een dode ruimte... maar goed dat zal een kwestie van smaak zijn...
Tjah :) ... mijn 'repertoire' is van trance tot orchestraal tot 'normaal' electronisch, dus het moet de ene keer zo strak mogelijk klinken en de andere keer zo vol als het maar kan. Daar heb ik dus een effectprocessor voor op m'n synth zitten :)
Dus hoe minder 'bijeffecten' ik in dat kamertje heb hoe beter :)
Ik kan me voorstellen dat als je een acoustisch instrument speelt dat je dan liefst zoveel mogelijk natuurlijke reverb hebt, maar da's bij mij dus niet het geval. :)

Verwijderd

Afmixen in een acoustisch dode ruimte? Wel goed bij je hoofd? En zeker ook alleen maar luisteren hoe het op je grote DynAudio's klinkt... En die versterker maar warm worden.

Je hebt altijd een zekere mate van reflectie en verstrooing nodig in een mix-ruimte. Al was het maar omdat de luisteraar dat ook zal hebben. Wat je moet voorkomen in een kleine ruimte is ook nog eens dat je teveel dempend materiaal plaatst, want dan ga je in de mix compenseren voor het gebrek aan hoge tonen. En dan klinkt het midhoog dus zeer zout in de auto...

Voor de acoustiek in de ruimte is een combinatie van reflectie en absorbtie the way to go. Ook de staande golven in de gaten houden.

De betere oplossing wat isolatie betreft is inderdaad de box-in-a-box techniek, maar wel oppassen want je verliest vaak veel laag op die manier omdat de constructie gaat werken als een bass-trap. Niet meteen alles volplakken met noppenschuim dus.

Je bovenburen een stevig ondertapijt kado doen kan ook al helpen, maar is ook zo'n gedoe he.

Verwijderd

Op donderdag 18 oktober 2001 18:21 schreef Rndll het volgende:
Afmixen in een acoustisch dode ruimte? Wel goed bij je hoofd? En zeker ook alleen maar luisteren hoe het op je grote DynAudio's klinkt... En die versterker maar warm worden.

Je hebt altijd een zekere mate van reflectie en verstrooing nodig in een mix-ruimte. Al was het maar omdat de luisteraar dat ook zal hebben. Wat je moet voorkomen in een kleine ruimte is ook nog eens dat je teveel dempend materiaal plaatst, want dan ga je in de mix compenseren voor het gebrek aan hoge tonen. En dan klinkt het midhoog dus zeer zout in de auto...
Ik zit toch het liefst in een zo klein mogelijke kamer met m'n spirit absolute2 monitorspeakers, hoewel die kamer niet extra gedempt is ofzo.
Vaak gebruik ik ook de koptelefoon om te horen hoe het echt zonder invloeden klinkt. En aangezien ik praktisch 1 enkele synthesizer module gebruik voor al m'n muziek hoef ik qua equalization niet bijster veel aan te passen. (En als alles af is natuurlijk de praktijktest: op een paar klotespeakertjes van 25,- afspelen om te kijken of er nog iets van je mix overblijft, en een keer in de auto luisteren) :)

• Baklap

Baklap

Op donderdag 18 oktober 2001 18:21 schreef Rndll het volgende:

Voor de acoustiek in de ruimte is een combinatie van reflectie en absorbtie the way to go. Ook de staande golven in de gaten houden.

De betere oplossing wat isolatie betreft is inderdaad de box-in-a-box techniek, maar wel oppassen want je verliest vaak veel laag op die manier omdat de constructie gaat werken als een bass-trap. Niet meteen alles volplakken met noppenschuim dus.

Je bovenburen een stevig ondertapijt kado doen kan ook al helpen, maar is ook zo'n gedoe he.
pffff dacht dat het weer aan mij lag maar ben gelukkig niet de enige ;)

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
De oplossing: Een goede koptelefoon!

Sorry, kon het ff niet laten ;)

Geef mij maar een Warsteiner.

Verwijderd

Op donderdag 18 oktober 2001 23:33 schreef Baklap het volgende:

[..]

pffff dacht dat het weer aan mij lag maar ben gelukkig niet de enige ;)
Bah :P ben ik zeker het buitenbeentje, terwijl ik het niet eens op die manier doe :) Het leek mij de ideale situatie, zo min mogelijk reverb in je kamer :)

• WiXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-07 10:26

WiXX

Kijk uit malloot een...

Ik heb eens wat geleerd van de overheid om geluidsoverlast te voorkomen, GELUIDSWALLEN. helaas is deze methode ook niet geslaagd :)

• Baklap

Baklap

Op vrijdag 19 oktober 2001 00:19 schreef Profile het volgende:

[..]

Bah :P ben ik zeker het buitenbeentje, terwijl ik het niet eens op die manier doe :) Het leek mij de ideale situatie, zo min mogelijk reverb in je kamer :)
LOL luister als jij nou vind dat het goed klinkt dan moet je het gewoon doen. Het is imho een beetje onverstandig een ruimte te creeren die niemand heeft. Een beetje akoestiek is juist goed er is geen kamer in het gemiddelde gezin akoestisch dood dus waarom dan zo afmixen... Maar nogmaals als het goed gaat bij jou dan prima toch ...

Het is in ieder geval niet gebruikelijk ... ;)

Verwijderd

Op vrijdag 19 oktober 2001 00:33 schreef Baklap het volgende:

[..]

LOL luister als jij nou vind dat het goed klinkt dan moet je het gewoon doen. Het is imho een beetje onverstandig een ruimte te creeren die niemand heeft. Een beetje akoestiek is juist goed er is geen kamer in het gemiddelde gezin akoestisch dood dus waarom dan zo afmixen... Maar nogmaals als het goed gaat bij jou dan prima toch ...

Het is in ieder geval niet gebruikelijk ... ;)
Tjah, ik was nog ooit van plan zo'n kamertje in m'n huis te bouwen. Maar nu ik die argumenten hoor begin ik te twijfelen (Het is niet alleen een hels karwei, het kost ook nog es een hoop) :)

• Baklap

Baklap

Nou zijn er natuurlijk reflecties die je irri vindt en die weg moeten. Ik heb zelf DIT boek en de 2 bijbehorende CD's en daarmee kun je dingen als speakerplaatsing en reflecties opsporen en weghaalen. LET OP als je er mee begint ben je een week bezig om resultaat te boeken >:)

Verwijderd

Afmixen op een koptelefoon? Lijkt me niet zo'n goed idee. Over het algemeen is dan de balans tussen je effecten en droge signaal niet in orde op gewone speakers. Daarnaast is het sublaag (rond 20/25 Hz) niet te beoordelen op een koptelefoon. Als iemand dan thuis de subwoofer aanzet, dan hoort ie allemaal dingen die je tijdens de mix over het hoofd gezien hebt.

Er is geen vaste ideale oplossing voor de ideale mix-opstelling. Wij werken hier momenteel met 4 paar speakers in de mixruimte: een stel grote DynAudio's, een stel Tannoy nearfields, en de obligate NS-10's voor het tophoog. Als het tophoog op die vieze NS-10's te pruimen is, dan is het overal te pruimen. En nog een stel van die cheesy walkman-speakertjes van SONY, om te kijken of dan de baspartijen nog te horen zijn, of de kickdrums.

Tijdens het mixen hebben we in de opnameruimte een soort luisterruimte met een stel dikke JBL's en een paar NS-10's.

En dan nog is het vooral zaak dat je de ruimte en je speakers goed kent. En regelmatig naar referentiemateriaal luistert op die speakers in die ruimte, zodat je eventuele eigenaardigheden goed kunt horen. Iedere technicus heeft ook weer zijn eigen voorkeur voor speakers, wat vooral ligt aan dat hij/zij ervaring heeft met die speakers. Tis net als autorijden eigenlijk...

Nu ik het daar toch over heb: natuurlijk je mix in de auto checken.

Verwijderd

Op vrijdag 19 oktober 2001 11:30 schreef Rndll het volgende:
Afmixen op een koptelefoon? Lijkt me niet zo'n goed idee. Over het algemeen is dan de balans tussen je effecten en droge signaal niet in orde op gewone speakers. Daarnaast is het sublaag (rond 20/25 Hz) niet te beoordelen op een koptelefoon. Als iemand dan thuis de subwoofer aanzet, dan hoort ie allemaal dingen die je tijdens de mix over het hoofd gezien hebt.
Nee, indeed... Maar een koptelefoon is wel handig omdat het stereobeeld wel volledig gescheiden is. Ik gebruik em meestal om de panning te checken van kleine extreem gepande geluidjes :)... maar eigenlijk nooit tijdens het afmixen.

• dominic

dominic

will code for food

Topicstarter
Uhm isolatie?

Geluidstechniek weet ik al genoeg van :)

Verwijderd

Voor isolatie zijn 2 dingen van belang. Stilstaande lucht, en MASSA. De echte dreun hou je uiteindelijk alleen maar tegen met massa. Niet voor niks worden er nog al eens studio
's gebouwd in betonnen kooien op veren.

Een iets bruikbaarder alternatief is het neerzetten van een zwevende constructie die volledig vrijstaat van de ruimte. Het box-in-a-box principe. Als het even kan zorg je ook dat de wanden niet evenwijdig zijn ivm staande golven.

Bouw een kooi van houten balken die op rubber (of opgeblazen autobinnenbanden) staat. Aan beide zijden gipsplaat en ertussen steenwol van een harde persing. Niet die zooi van de rol.

Als je een raampje wilt, monteer er dan dubbel glas in. Zorg voor een stevige extra deur, met goede afsluiting aan het kozijn. Neopreenrubber of zo.

Dat beter?
Pagina: 1