Toon posts:

[asp] Session vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil het volgende doen. Ik heb een access database met de volgende tabel:
tekst: tekstID, deTekst, schrijverID, uitlogID

Deze tabel bevat teksten die later nog gewijzigd kunnen worden. SchrijverID is evenals uitlogID gekoppeld aan de tabel schrijvers. de schrijverID bevat de schrijver van de tekst.
Als een schrijver de tekst opvraagt om te wijzigen, wordt zijn ID opgenomen in de uitlogID. Bij het verlaten van de "wijzigen pagina", dient het uitlogID weer verwijderd te worden.

Nu denk ik dat ik dat het beste kan doen met een session, maar hoe. Zo'n global.asa file heeft volgens mij betrekking op al mijn pagina's.

BVD
EVD

• Banpei
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 08:48
Je kan in een asp-pagina gewoon session.contents("schrijverId") = rsBla("schrijverId") doen... ;)

Verwijderd

Topicstarter
OK, maar als de session verloopt moet de rs("schrijverID") weer op Null gezet worden.
De bedoeling is dat iemand alleen een tekst kan uitloggen om te bewerken als de rs("schrijverID") op Null staat.

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Op dinsdag 16 oktober 2001 11:07 schreef evd het volgende:
OK, maar als de session verloopt moet de rs("schrijverID") weer op Null gezet worden.
De bedoeling is dat iemand alleen een tekst kan uitloggen om te bewerken als de rs("schrijverID") op Null staat.
Toevallig niet begrepen wat Sessie's inhoudt ?

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:17

Basszje

Reisvaap!]

Op dinsdag 16 oktober 2001 11:11 schreef dusty het volgende:

[..]

Toevallig niet begrepen wat Sessie's inhoudt ?
*zucht* Toevallig niet begrepen wat helpen inhoud?

Je kan zoals je het zegt niet met session oplossen, je kan wel een safeguard inbouwen in je global.asa, dat als de schrijver echt helemaal de pagina heeft verlaten er nog een tekst nog uitgecheckt kan staan.

iets van :

sub session_onend
update tbl_tekst set uitlogId = null where schrijverId = session("currentschrijver")

end sub

n.b. een Session = variabele die alleen voor die gebruiker bestaan

Application = var. die voor alle (application scope) gebruikers wordt gebruikt. .

Niet echt aanraadbaar om te gebruiken trouwens ( vreet resources en is niet duidelijk ) .

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dus als ik het goed begrijp kan ik het via de global.asa doen. in de onbegin, de schrijverID in RS("uitlog") plaatsen en in de onend weer op Null zetten.
Echter heeft de global.asa niet betrekking op de gehele site? Dus als hij de eerste asp pagina opent, wordt dan de onbegin niet aangeroepen en als de site verlaten wordt de onend?
De global.asa moet aangeroepen worden bij het openen en verlaten van één bepaalde pagina en niet de hele site.
Is dit mogelijk? en zo ja hoe?

BVD
EVD

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op dinsdag 16 oktober 2001 11:19 schreef BaSSzje het volgende:
[..]
*zucht* Toevallig niet begrepen wat helpen inhoud?
[..]
Vondt het persoonlijk een erg bruikbare aanwijzing. Hij verwacht iets van Sessies wat sessies niet doet. Dus moet hij kijken wat sessies wel doet, dus moet hij er meer over lezen.

Ik kan iemand een volledige oplossing tot zijn probleem geven. Of je het echter dan nog steeds "helpen" kan noemen is de vraag.

Back In Black!

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op dinsdag 16 oktober 2001 12:54 schreef evd het volgende:
BVD
EVD
uit de FAQ:
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te plakken. Als je perse zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken (zie latere uitleg).
Misschien wijs om het een keertje door te nemen.

Back In Black!

Verwijderd

Op dinsdag 16 oktober 2001 13:27 schreef dusty het volgende:

[..]

uit de FAQ:
[..]

Misschien wijs om het een keertje door te nemen.
Sorry hoor, maar heb jij toevallig een rotdag vandaag ofzo?

Er wordt hier een vraag gesteld, en het enige wat je doet is sarcastisch reageren of de vragende persoon gewoon ronduit afzeiken, beetje lomp vind je niet?

Wat betreft die sessies.

Dit klinkt inderdaad als iets wat je in de Session_OnEnd moet doen, alleen volgens mij werkt dat niet zo best, khep et zelf ook wel eens geprobeerd, en hij doet het niet altijd, of eigenlijk gewoon nooit, leek bij mij wel alsof ie geen queries wilde uitvoeren in de OnEnd.

Je zegt
Bij het verlaten van de "wijzigen pagina", dient het uitlogID weer verwijderd te worden.
Dan neem ik aan dat die persoon de wijzigingen opslaat?
dus zal er wel een submit gebeuren die de table update, of niet?
kan je dan niet meteen het ID weghalen nadat je de wijzigingen doorvoert? Lijkt me dat de gebruiker als ie dus de wijzigingen submit, dat ie dan klaar is en dus uitlogt?

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op dinsdag 16 oktober 2001 13:41 schreef Scimitar het volgende:
Sorry hoor, maar heb jij toevallig een rotdag vandaag ofzo?

Er wordt hier een vraag gesteld, en het enige wat je doet is sarcastisch reageren of de vragende persoon gewoon ronduit afzeiken, beetje lomp vind je niet?
Mijn fout, ben al weg.

Dag.

Back In Black!

Verwijderd

hmmzz, daz nu ook weer nie de bedoeling, maar lees nu zelf es terug wat je zegt...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er ook aan zitten denken om het in één keer te doen, maar als een gebruiker de update pagina verlaat zonder op te slaan, hij bedenkt zich later bijvoorbeeld, dan blijft de pagina uitgelogd staan.

Voor dusty, ik heb je bericht wel degelijk begrepen. Je hoeft ook geen kant en klare oplossing te geven, maar op de goede weg helpen is wel handig. Als ik een verkeerde richting op zit te denken, vind ik het plezierig als iemand me de goede kant op wijst. Jij wijst me helemaal nergens heen. En ik zal de groet de volgende keer maar weglaten dan.

Dus als iemand een andere oplossing voor dit probleem heeft, vertel het dan niet maar help me aub wel op weg.

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op dinsdag 16 oktober 2001 19:32 schreef evd het volgende:
Ik heb er ook aan zitten denken om het in één keer te doen, maar als een gebruiker de update pagina verlaat zonder op te slaan, hij bedenkt zich later bijvoorbeeld, dan blijft de pagina uitgelogd staan.

Voor dusty, ik heb je bericht wel degelijk begrepen. Je hoeft ook geen kant en klare oplossing te geven, maar op de goede weg helpen is wel handig. Als ik een verkeerde richting op zit te denken, vind ik het plezierig als iemand me de goede kant op wijst. Jij wijst me helemaal nergens heen. En ik zal de groet de volgende keer maar weglaten dan.

Dus als iemand een andere oplossing voor dit probleem heeft, vertel het dan niet maar help me aub wel op weg.
Kun je niet met cookies werken? Die hebben ook zo`n .expires erbij zitten, dus kun je dat soort dingen ook instellen...

Verwijderd

Ik zou voorstellen dat een tekst voor een bepaalde tijd "uitgelogd" mag zijn. Als je er langer aan wilt werken, dan moet je hem na bijv. 5 minuten opnieuw locken.

In je tabel krijg je naast uitlogID ook uitlogTIJD. Als de auteur de tekst wil wijzigen, dan komt zijn schrijversID in de uitlogID en wordt de huidige tijd in uitlogTIJD gezet.

In de wijzig pagina loopt een timer, die om de 5 minuten een asp pagina oproept om een nieuwe LOCK aan te vragen.

Wil je een pagina "uitloggen", dan moet of de uitlogID NULL zijn, of moet de uitlogTIJD ouder zijn dan 5 minuten.

Dit is een klein beetje ingewikkeld, maar te doen, en zo werkt bijvoorbeeld WebDAV ook (een schrijflock van een http pagina wordt in WebDAV voor een maximale tijd uitgegeven).

Verwijderd

Topicstarter
Doekman, hier heb ik zeker wat aan, echt een goeie oplossing. Hier ga ik mee aan de slag, bedankt.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Ik kan je de oplossing in 2 seconde vertellen, echter omdat je een grote mond hebt doe ik het lekker niet. Dit zouden we met al deze prutsers moeten doen.

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

ik ga weer makkelijk denken, sorry.......

maar wat als je m gewoon in je session stopt logt ie automatich uit na 20 min nix te doen tijd....

bv:

session("recordset") = rs("tabel")

en bij later opvragen

string = session("recordset")

maar dat is maar mijn mening |:(

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Verwijderd

damn.. die kat en die muis.. hebben die ondertussen geen kop pijn..?

;)

Verwijderd

Ik ga nu even testen wat er gebeurd (met NetMon2), dus nu staat er niets zinnigs in dit bericht.
Pagina: 1