bedrag voor webshop maken..

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gizmo9003
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09 11:44

gizmo9003

Go For It!

Topicstarter
tjah, het is eigenlijk een domme vraag, weet ook niet zo goed waar ik hem moet posten, maar ja, ik weet er zelf dus begot helemaal nixx van hoeveel ik ongeveer zou moeten vragen.
Ik ga voor iemand een webshop maken, met een mssql database en php aangestuurd. Dat mensen online de producten kunnen bekijken, en ook kunnen bestellen, en dat het personeel de producten kunnen toevoegen via davilex factuur, maar nu is mijn vraag:
hoeveel zou ik ervoor kunnen vragen, want ik had dit wel graag van te voren geregeld, zodat er naderhand geen problemen komen.
In welke richting moet ik ongeveer denken?
het is dus het complete database systeem + php scripts
zou iemand even kunne helpen?
(ik ben 16 jaar) en het is mijn eerste opdr8

tjah..

Verwijderd

0,5% van de omzet van de webshop :9

Verwijderd

He ik denk toch wel dat je tussen de 1000,- en 2000,- mag rekenen, in ieder geval.

Wat je exact zou kunnen vragen zou ik ook niet weten.

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Topicstarter
Op zondag 14 oktober 2001 12:09 schreef Marco_J het volgende:
He ik denk toch wel dat je tussen de 1000,- en 2000,- mag rekenen, in ieder geval.
en nu ff serieus......?
ik bedoel: da meen je toch nie he??????????????????????????????????????????????????????????????????????

tjah..

• Bluestorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08-2022
Voor al dit soort vragen blijft het zelfde op gaan:

schat het aantal uren...
bepaal een uurloon voor jezelf...
vermenigvuldig deze met elkaar...
rond het mooi af en je hebt een prijs...

Nu is het aantal uren schatten erg belangrijk, want je kunt een shop zo uitgebreid maken als je zelf wil... vooral in het admin gedeelte kun je net zoveel kwijt als je zelf wil:
is het een simpele catalogus en de bestellingen gaan gewoon met een mailform dan ben je snel klaar... maar je zou ook kunnen denken aan order status, verschillende artikel opties etc...

Dan je uurloon... het is je eerste opdracht dus echt hoog kan het niet worden... daarnaast ligt het er natuurlijk aan of je legaal werkt, wat je wil verdienen, hoe goed je bent etc...

Maar als je een beetje shop neer zet dat je toch wel aan enkele duizenden guldens moet denken hoor... Als je het allemaal zwart doet... dan is het meer wat de gek er voor geeft :)

Tenminste... dat [ denk / zie / weet ] ik... | Javascript obfuscator | foto's en video's uploaden

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:08

Richard

Kuru Kuru Kururin

Op zondag 14 oktober 2001 12:09 schreef Marco_J het volgende:

Wat je exact zou kunnen vragen zou ik ook niet weten.
Voor 1000-2000,- zou ik er nog nieteens over nadenken.

5000 piek ofzo zou ik wel mooi vinden om mee te beginnen en vergeet ook géén maandelijks-onderhoudbedrag te bespreken.

20*350ZO45°

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Topicstarter
Op zondag 14 oktober 2001 12:30 schreef Bluestorm het volgende:
hulp
thanx, hier heb ik wel wat meer aan ja.
Aantal uren, is moeilijk te schatten ja, want denk dat de klant er als ik bezig ben ook weer functies bijverzind.
hmzz, maar da zal ik dan wel ongeveer gaan schatten.
Het is me 1e opdr8, maar ik weet er toch zeker wel redelijk goed met php om te gaan, heb meerdere databases gemaakt, ook voor andere sites, maar da was gewoon als hobby voor vrienden...
maar ik zal eens ff telmachientje erbij gaan pakken :D :D
thanx!!!
en 5000 piek vind ik toch wel erg veel hoor.. denk niet dat ik dat ga vragen :)

tjah..

• wasigh
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

Op zondag 14 oktober 2001 12:39 schreef gizmo9003 het volgende:

[..]

Aantal uren, is moeilijk te schatten ja, want denk dat de klant er als ik bezig ben ook weer functies bijverzind.
Het is me 1e opdr8, maar ik weet er toch zeker wel redelijk goed met php om te gaan, heb meerdere databases gemaakt, ook voor andere sites, maar da was gewoon als hobby voor vrienden...
thanx!!!
5000, voor een complete webshop is belachelijk weinig
bij een e-commerce bedrijf ben je snel het 10 dubbele kwijt..

• JointFillah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 16:06

JointFillah

Techno Addict

[..]

Nou reken eerst maar us uit hoeveel uur je eraan gaat werken.....en dan nog je uurloon bedenken....dus geen AlbertHeyn-Like 5,-/uur, maar meer in de buurt van de 25,- of nog meer zelfs......5000,- is echt niet veel voor een uitgebreide webshop.....maar dat hangt er dus maar net vanaf hoe uitgebreid het ding moet zijn ;)

~* Peace, Love & XTC *~

• Bluestorm
  • Laatst online: 20-08-2022
Wat ook wel belangrijk kan zijn is of je de shop zeg maar bouwt en dan een licensie verkoopt aan die klant of dat je gewoon alleen voor die klant bouwt... Bij het eerste kun je namelijk wel vaker verkopen... dus dan zou je je eerste klant wat korting kunnen geven...

Tenminste... dat [ denk / zie / weet ] ik... | Javascript obfuscator | foto's en video's uploaden

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Topicstarter
nee het is een systeem, alleen voor DIE klant, met HUN eisen...

tjah..

• mocean
  • Laatst online: 31-08 09:14
Ik heb zelf ooit geprobeerd een formule op te stellen voor het geschatte hoeveelheid werk, afhankelijk van de eerdere opdrachten die ik heb gemaakt (ASP). Daar ben ik echter nooit helemaal uitgekomen, maar mischien kunnen andere mensen helpen met hun ervaringen.
Ik ga/ging er wel van uit dat je al een database model hebt.
Constanta A: (1.5^(aantal tabellen))
Constante B (nivo): 1/1.5/2:
1) bij Basic interface
1.5) bij Normale interface (grafisch, niet te speciaal)
2) bij Professionele interface
Uren: A * B * 50

Dit is natuurlijk heel grof, maar als mensen ervaringen hebben, of ideeen om dit te verfijnen, dan hoor ik het graag.

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Topicstarter
1.5^(4)*1.5*50 =
397 uur?
volgens je formule...

tjah..

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Topicstarter
dat lijkt me wel veel?

tjah..

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:47

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

'k zou als je naar de grote kijkt tussen de 3000,- en de 15.000,- vragen.. aan de andere kant, als je hobby-ist bent, tjah, dan weet ik het niet..

IOTDomotica op YT. Podcast bij Kophi: ook op YT.

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:35
Och, als je het echt goed wilt doen ;) :P :D

• MikeN
Als je alleen al kijkt wat een gemiddeld webdesign bedrijf vraagt.
Ik heb er zelf wat research naar gedaan, en je komt vaak toch al op:
• 1000 gulden voor de eerste pagina
• 500 gulden voor de volgende pagina's

Nou, stel dat je 1 ontwerp (pagina dus) hebt. Das dan al 1000 gulden. Dan moet daar je prog werk nog bij, wat toch zeker 5x zoveel werk is als die ene pagina maken. Kom je toch al op 6000 gulden.

• mocean
Op zondag 14 oktober 2001 14:11 schreef gizmo9003 het volgende:
dat lijkt me wel veel?
Het is nog een grove formule, als mensen hem hier willen testen op eigen ervaring van gedane projecten, dan hoor ik het graag.
Test hem wel op betaalde projecten. In hobby projecten zit namelijk vaak meer tijd, omdat je vaak dingen gaat aanpassen en dergelijke en je anders te werk gaat bij een betaalde opdracht.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Hoe wordt een leuke markt verpest? Nou zo dus.

• MikeN
Op zondag 14 oktober 2001 14:20 schreef raptorix het volgende:
:?

• mocean
Deze reactie begrijp ik niet helemaal.... verklaar nader?

• raptorix
Sorry hoor maar dit is weer een typisch geval waar je broek van af zakt, ik zal er dan ook maar niet te veel woorden aan vuil maken.

Wanneer je een een prijs moet bepalen MOET je eerst de specs weten, hoe kan je anders een uren inschatting maken?

Daarnaast moet je specs weten omdat de klant misschien specs opstelt die technisch niet mogelijk zijn, niet in eerste zaak omdat je systeem het niet kan, en misschien in 2e plaats omdat het je op bepaalde gebieden misschien aan kennis zal ontbreken.

2e opmerking, een webshop bouwen is ZEER lastig, ik heb zelf 3 jaar lang ecommerce sites gebouwt en zelf gerunt, je denkt aan het begin, mwoa is redelijk overzichtelijk, maar al snel loop je tegen zaken als:

-Administratieve problemen
-Email afhandeling
-Groothandels die plotseling hun DB wijzigen van structuur
-Proffesionele fraudeurs
-Zeer lastige klanten

Voordat je een shop gaat bouwen moet je eigenlijk al weten hoe je dit gaat aanpakken, je kan niet zomaar als je shop de lucht is ff zomaar van alles veranderen. Spreek ook goed met je klant af wat voor problemen je kan verwachten, en maak heel duidelijk afspraken in hoeverre jou support geld, mijn ervaring met klanten is dat ze gewoon denken dat je alles even achter veranderen kan (voor niks).

De laatste shop die ik gebouwt heb, heb ik plusminus 7 maanden over gedaan (vooral avonduren).

• MikeN
Op zondag 14 oktober 2001 14:27 schreef raptorix een lang verhaal.
En nu dat verpesten van de markt nog.....

• raptorix
Ach als ik mensen hoor blaten dat men van een pagina prijs moet uitgaan :? dan wel bedragen hoor van 5 a 6 duizend gulden, tjah sorry, maar dan ben je wel heel erg bezig een markt aan het verpesten.

• MikeN
Ik zeg toch niet dat ik die prijzen hanteer. Maar veel webdesign bedrijven (vooral de kleine) doen dat.
Als ik een website maak voor iemand anders, kijk ik naar wat de klant wil en hoeveel werk het is...

• raptorix
Op zondag 14 oktober 2001 14:34 schreef MikeN het volgende:
Ik zeg toch niet dat ik die prijzen hanteer. Maar veel webdesign bedrijven (vooral de kleine) doen dat.
Als ik een website maak voor iemand anders, kijk ik naar wat de klant wil en hoeveel werk het is...
Je snapt het geloof ik niet helemaal, een webshop maken is vooral technisch gezien veel werk, als je dan gaat blaten over het aantal pagina's dan kan je maar beter je commentaar voor je houden.

• MikeN
Ja, maar hij vraagt wat hij moet vragen. Nou, de enige prijzen die te vinden zijn, zijn die. Die gaan uit van een prijs per pagina. Als je nou gaat kijken wat een gemiddelde pagina kost en hoeveel werk daar inzit, dan heb je een uurprijs, en als je dan die uurprijs x het aantal uur werk wat je hebt doet, heb je een eindprijs. Ben je nu klaar met je geflame?

• Emmer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05-2025
Bij ons kost navision webshop (mits je al navision hebt) meestal rond de 60.000,- en dan ligt het helemaal hoeveel geld dat bedrijf uitgegeven heeft aan navision db's hoe functioneel die webshop dan kan zijn.

echt leuk joh de IT sector ;)

• raptorix
Op zondag 14 oktober 2001 14:37 schreef MikeN het volgende:
Ja, maar hij vraagt wat hij moet vragen. Nou, de enige prijzen die te vinden zijn, zijn die. Die gaan uit van een prijs per pagina. Als je nou gaat kijken wat een gemiddelde pagina kost en hoeveel werk daar inzit, dan heb je een uurprijs, en als je dan die uurprijs x het aantal uur werk wat je hebt doet, heb je een eindprijs. Ben je nu klaar met je geflame?
Nogmaals als je niet weet waar je over praat hou dan lekker je mond, je berekent idd per uur, maar daarbij ga je niet uit van pagina's maar functionaliteit, voorbeeld:
klant wil mogelijkheid van koppeling aan bibit betaling, nou dan schat je bijvoorbeeld in 20 uur bibit implementatie, klant wil email form, nou ja 1.5 uur.

Zo bouw je je uren inschatting op en niet aan hand van 5 of 6 pagina's.

Als je functionaliteit niet specificeert kan je toch ook niet terugvallen op afspraken?

Bij statische sites kan je aantal pagina's meestal lineair naar je klant toe berekenen, maar bij dynamische sites is dit niet het geval.

Nogmaals ik loop niet te flamen, ik vertel gewoon hoe het in de praktijk werkt.

• MikeN
Jaha, ik weet dat je niet naar het aantal pagina's moet kijken. Maar hij moet toch op de 1 of andere manier een uurprijs bepalen....
En als je dan kijkt hoelang je met het ontwerp (dus uiterlijk) van je site bezig bent, kun je zeggen dat dat 1 pagina is. En daar dus een uurprijs uit bepalen. Daar komt dan nog je progwerk bovenop. Wat veel meer uur is.

• mocean
Wanneer ik een offerte moet maken voor een klant, wil ik graag van te voren goed inschatten hoeveel uur ik er mee bezig ben. Op basis van ervaringen met eerdere projecten heb ik geprobeerd een formuletje op te stellen, die overigens pas bruikbaar is nadat je een datamodel hebt.

Ik denk dat ik daarmee niet de markt verpest. Het blijft voor mensen gewoon moeilijk vooraf een urenindicatie te maken, dus als we daarover hier ervaringen uitwisselen, lijkt me dat wel ok.

Ik heb zelf ook een hekel aan die webdesign bedrijfjes, die voor 999,- een site in elkaar klussen (niveautje www.doxa.nl).

Verwijderd

[..]

thanx!!!
Voordat je een fixed price afspreekt eerst precies vast leggen wat je gaat leveren.
Alle wijzigings verzoeken daarop vallen buiten die prijs en moeten extra betaald worden, laat je niet naaien.

• raptorix
Ok zijn we daar over uit, ik hoop alleen dat mensen eens gaan begrijpen dat je niet moet uitgaan van het feit dat als je jonger bent dat je dan voor een kleuterloon moet gaan werken. Het bedrijf verwacht de zelfde kwaliteit als een volwassen webbouwer dus dat is al een verkeerde instelling, IMO is 50 gulden per uur echt het minimum voor design/programmeer werk, het bouwen van een aardige shop komt toch vaak rond de 200-300 uur en dan hebben we het nog maar over de ruwe basis. Wil je een echt goede shop die volledig webbased is dan ga je al snel naar het dubbele.

• MikeN
Och, ik zit momenteel met een conflictje met iemand voor wie ik een website zou maken. Hij zou de inhoud regelen. Bijna nix gehad. Maar wel een compleet ontwerp gemaakt, iets van 50 uur in gestoken.
En nu wil ie niet betalen......

• mocean
Op zondag 14 oktober 2001 15:01 schreef MikeN het volgende:
Och, ik zit momenteel met een conflictje met iemand voor wie ik een website zou maken. Hij zou de inhoud regelen. Bijna nix gehad. Maar wel een compleet ontwerp gemaakt, iets van 50 uur in gestoken.
En nu wil ie niet betalen......
Kwestie van een goed contract opstellen van te voren...

Verwijderd

[dubbelpost]

Verwijderd

Bedenk dat als je 16 bent 50 piek per uur *veel* is. Ik heb zelf een keer een programmeeropdracht gehad waar ik het loon moes bepalen (overiges die opdracht is later niet doorgegaan omdat het bedrijf een andere oplossing had gevonden). Als 16-jarige denk je WOW, 50 piek per uur. Laat je iig niet naaien, bereken een uurloon en geen vaste prijs. (Laat de ander es een voorstel doen!)

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
raptorix als je goed je design maakt, kan je grote delen herbruiken. en dan duurt het wat korter dan de door jou gestelde tijd.

wij hebben bijv alles in templates en classes staan. de db structuur moet vrijwel elke shop kunnen draaien. We hebben als backoffice een win32 applicatie. daar kan je alles mee doen, zelfs facturen etc uitdraaien. zeg maar 1 proggie om je zaken te regelen. er zit nog leuke dingen in als directe export naar rembours kaarten etc.

de meeste dingen ontwikkel je eens, als je een shop maakt integreer je je componenten. dit kan aardig veel tijd kosten als de shop complex wordt. maar is altijd sneller dan alles vanaf de grond doen.

sommige mensen vergissen zich heel erg in de tijd die er in gaat zitten om zoiets goed op te zetten. Dat er een bepaalde prijs voor gevraagd wordt is niet meer dan normaal. je moet ook goed begrijpen dat als je je shop niet goed in elkaar zet, de cost of ownership heel hoog wordt.

wat raptorix al aangaf en wat ik wil onderstrepen is dat je van te voren goed moet afspreken hoe het zit met support en dergelijke. klanten verwachten meestal dat je het "ff" aanpast voor niets. (en dat blijft ook doorgaan als je het niet goed afspreekt)

anyway, succes met je opdracht en ik hoop dat je wat aan deze woorden heb.

Mitsubishi Warmtepomp Uitlezen / Besturen | Optimaliseren

• MikeN
Op zondag 14 oktober 2001 15:05 schreef mocean het volgende:

[..]

Kwestie van een goed contract opstellen van te voren...
Als je 15 bent, vind je dat niet zo belangrijk. En hij leek me wel te vertrouwen. En wat als ik al een contract heb en hij betaald niet. Het was zwart hoor.

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Topicstarter
Ja ik weet webshop is technisch gezien lastig, en ook veel werk inderdaad. Maar wat ik hier zag, iets van 60.000 gulden dat snap ik niet dat IEMAND dat er voor over zou hebben :)
maar goed, ik laat me natuurlijk van te voren informeren wat ik moet doen, en ik laat duidelijk een contract opstellen, met daarin ook de beloning etc.
Ook zal ik hen eens vragen, aan wat voor bedragen zij dachten,
maar in ieder geval allemaal al hartstikke bedankt, want ik had dus ECHT geen idee waar ik aan moest denken.

Groetjes Ronald

tjah..

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Topicstarter
ik wist dus ook echt niet dat er zoveel geld omging in de programmeer wereld..... pffff

tjah..

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
staar je niet blind op het genoemde bedrag. je moet eens weten wat voor een kosten een bedrijf wel niet heeft.
Op zondag 14 oktober 2001 15:21 schreef gizmo9003 het volgende:
ik wist dus ook echt niet dat er zoveel geld omging in de programmeer wereld..... pffff
er zijn relatief weinig mensen die dit goed kunnen aanpakken. vanzelfsprekend krijgen die meer betaald. als je bij een bedrijf mensen wil huren die iets voor jou moten maken, rekenen ze al gauw 175,- of meer per uur voor progwerk.

Mitsubishi Warmtepomp Uitlezen / Besturen | Optimaliseren

• Emmer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05-2025
Alleen erg jammer dat het gros van de mensen dat niet *zelf* daadwerkelijk krijgen... ik ben nu gedetacheerd voor 250 piek per uur maar ik geloof dat ik zelf een paar tientjes per uur verdien... ik denk dat ik toch maar es ga freelancen ofzo :)

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-09 15:46
Kvind het toch leuk om me even in de discussie te mengen:

Kzie hier een hoop reacties met een hoop geld smijten maar ik zie nergens een goed onderbouwde kosten analyse.

Kijk ook eens het verhaaltje van Gismo -> hij is 16 jaar! Niet dat dit iets betekend of zo maar met logisch nadenken is de opdrachtgever waarschijnlijk het bloemenwinkeltje om de hoek of iets dergelijks...Maar dat staat los van het verhaal.

Heel veel mensen vergeten echt een hoop dingen...grotere bedrijven kunnen zulke bedragen vragen omdat zijn veel te maken hebben met personeel en andere dingen (vaste lasten, licentiekosten, computerkosten enz, enz) die ook betaald moeten worden.

Kijk goed wat je per maand wil gaan verdienen en hoeveel uur je er in wil steken.
Je kan ongeveer 1500 uur per jaar werken...Daar moet je gewoon van uit gaan.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:31

Stewie!

Keen must die!

Op zondag 14 oktober 2001 14:45 schreef mocean het volgende:
Onbelangrijke bladebla en blabla >:)

Ik heb zelf ook een hekel aan die webdesign bedrijfjes, die voor 999,- een site in elkaar klussen (niveautje www.doxa.nl).
Wow, dat niveau is ERG laag >:) !!! :r
Ik heb eens de website gezien, wat een onzin staat daarop! Lijkt wel of het een website voor en door randdebielen is! :r

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• raptorix
60.000 gulden voor een shop die custom gebouwt wordt is best redelijk veel, maar zeker niet te veel voor een goede shop met alles er op en eraan, met name koppeling aan backend systemen kan tijdrovend zijn. Vergeet ook niet dat er een behoorlijke testperiode over heen gaat wat erg arbeidsintensief kan zijn. Als ik zo eens projecten terug ga kijken dan denk ik dat ik per onderdeel (functionele pagina) toch vaak 10 a 15 bugs per pagina tegen kom. Ok sommige zijn in 10 secs op te lossen, andere in 10 minuten en als het erg tegen zit een paar uur. Maar gemiddelt kom je toch wel vaak op 1 a 3 per onderdeel.

Vergeet overigens niet dat bij een zaak als een webshop er veel overleg met de klant nodig is. Dit lijkt soms wel mee te vallen maar het kan best tijdrovend zijn. Als je 5 keer heen gaat ben je vaak snel 5 keer een halve dag kwijt, das alweer 20 uur, laten we het maar niet hebben over de tijd die je moet steken in een functioneel/technish ontwerp. Overigens is dit laatste wel zeer aan te raden, behalve voor jezelf kan je je klant dit laten ondertekenen, scheelt een hoop discussies.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

En nog wat (overbodige) informatie:

Een gemiddeld Navision pakket voor een aannemer kost ongeveer 70.000,- tot 100.000,- (Hfl)

Een Unit 4 Multivers systeem voor een handelsfirma kost grofweg 23.000,-. De implementatie daarvan kost een extra 4.000,- tot 5.000,- (en dan hadden we de artikelen etc in een tabel staan, de invoer daarvan kostte echter ook ongeveer een dag.)

Onderhoud van het systeem, inclusief updates, kost uit mijn hoofd 7% van de aanschafwaarde.

Er komt een E-commerce module voor Unit4, welke ongeveer 3.500,- gaat kosten. Deze komt naar schatting in juni 2002 uit.

Tot dusver is dit waar ik te maken heb (gehad).

Nu nog wat losse flodders:

Bekijk met de opdrachtgever een serie web-shops. Wat wil de klant, wat wil hij niet. Maak desnoods printjes voor de verduidelijking.
Maak een eenduidige omschrijving van het werk: Wat wel, en wat niet, welke stijl, etc etc etc. Maak daar een prijs voor, of een uurprijs met een schatting van het aantal uren. REKEN DE UREN RUIM!!!!

Leg alles goed vast, ook al denk je: het loopt wel los.

En bedenk je of het binnen jouw mogelijkheden ligt om de zaak inelkaar te draaien.

Enkele (niet echt opbeurende) ervaringen:

Zolang het voor jezelf is, is het allemaal vrijheid blijheid. Je kan op je gemak dingen doen, uren maken etc etc. De tijd is niet belangrijk, en ook niet wanneer iets af moet. Zodra er een klant achter staat, is er een tijdslimiet, welke in nagenoeg alle gevallen niet gehaald wordt, er ontstaan scheve gezichten, etc etc. Dit KAN leiden tot zeer lastige situaties.

Klanten verzinnen altijd extra werk. Doe dit op nacalculatiebasis. Vermeldt dit in een contract.

Maak een contract, hoe simpel ook. Het levert beide partijen voordelen op: Jij krijgt je geld, hij zijn webshop.

----------
Persoonlijk zou ik niet iets verkopen wat je nog niet eerder hebt gemaakt. Je komt zoveel haken en ogen tegen, dat de tijd die je erin steekt, veel meer is dan dat je kan begroten. Ik heb zelf veel ervaring in de jachtbouw, en een prototype bouwen duurt ongeveer 2-2,5 keer zo lang als een serieschip. Dit, en de consessies in kwaliteit, maken het dat een proto nagenoeg altijd voor de werfbaas wordt gebouwd, vaak naast het bestaande werk. Dit gewoonweg omdat het anders niet mogelijk is.

Wat je kan doen, is het volgende: koop met de klant een makkelijk te bedienen webshop, welke op een eigen server kan draaien (of bij een hosting provider), en niet bij de server van de webshop zelf (kost veel pingels) en installeer deze voor de klant, met de belofte dat hij de eerste is, die het hoort als je je webshop af hebt. Op deze manier voorkom je de tijdsdruk.

Wat je wilt maken, als ik het goed begrijp, is een aparte module aan het davilex pakket. Hou dan rekening met de volgende zaken:
Davilex komt regelmatig met updates, in welke mate zijn deze van invloed op de database structuur?
Heeft Davilex een E-commerce module (in aanbouw). Bel daar even over.
Bouw de module zodanig, dat deze voor iedere gebruiker aan te passen is. Als je een goede module schrijft, dan kan je deze niet alleen aan je bestaande klant kwijt, maar ook aan toekomstige klanten. Laat in dat geval de module ook eens bekijken door Davilex. Kan je ofwel een leuke baan opleveren, of een iets dikkere portomonnee. Maar zorg dan wel dat het HELEMAAL perfect in orde is. Zowel technisch, als naar de klant toe. Overleg daarom veelvuldig met je klant, en indien mogelijk ook met andere klanten.

Over de betaling:
Je levert in principe arbeid aan je opdrachtgever. Verdeel het werk in een aantal fasen, beschijf deze goed, en zorg dat elke fase afgerond is met iets, wat voor de klant tastbaar is, zodat deze het idee heeft dat er elke keer wat gebeurt. Het ergste van alles is, als een kant het idee heeft dat er niets gebeurt, maar dat je achter de schermen keihard aan het werk bent, om allerlei kleine, of onzichtbare dingen te doen. Dat is heel moeilijk aan een leek uit te leggen.
Laat je aan het eind van elke fase voor deze fase betalen. REKEN JE UREN RUIM!!! Je kan beter aan het eind van een fase zeggen, dat het meeviel en dat er 10 uur minder gebruikt zijn, dan dat het tegenviel, en dat je daar niet voor betaald krijgt. Wat je dan kan doen, is de 10 uur "in een pot" zetten, en wel laten betalen, voor de tegenvallers.
Neem ook een post "tegenvallers" op, van minimaal 10%, vaak meer.

In de jachtbouw is het zelfs zo, dat een project onderverdeeld wordt, en dat er VOORAF betaald moet worden. Dit heeft echter ook met materiaalinkoop te maken, maar ook met het relatief hoge risico van tegenvallers, afhakende klanten etc.

Zorg dat je een aanspreekpunt hebt om op terug te vallen, waarmee je overleg kan plegen, etc. In dit geval heb je GoT daarvoor gebruikt, maar je kan ook andere mensen daarvoor benaderen. (Een collega-designer oid). Dit kan vaak prettig werken. Met zijn tweeen kan je vaker dingen beter beredeneren.

Een redelijke lap tekst, denk ik. Ik hoop dat het wat wordt.

Succes!

Verwijderd

Maak een eenduidige omschrijving van het werk: Wat wel, en wat niet, welke stijl, etc etc etc. Maak daar een prijs voor, of een uurprijs met een schatting van het aantal uren. REKEN DE UREN RUIM!!!!
Dit is echt een heel belangrijk punt inderdaad; het bereik-beperkingen plaatje.
Probeer desnoods elke button of elke bewerking die plaats vind te beschrijven en laat ze tekenen voor dat functionaliteits ontwerp.
Op die manier voorkom je dat je over 2 jaar nog aan het werk bent.
Praatjes als "Ja, maar dat zou er ook nog in! dus heb jij je product nog niet definitief opgeleverd, dus betalen wij nog niet." zijn echt niet ongewoon.

Verwijderd

een webshop voor minder dan 20.000? lol

kijk, als je een student bent en je doet dergelijke dingen naast je school is een bedrag < 15.000 absoluut niet te weinig, maar, een serieus bedrijf die alle backend support, onderhoud, continuiteit enzo heeft, zal echt niet voor onder de 15.000 een webshop maken.... reken maar snel op 20.000 - 100.000 of meer

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:47

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op zondag 14 oktober 2001 19:04 schreef Kertje het volgende:

kijk, als je een student bent en je doet dergelijke dingen naast je school is een bedrag < 15.000 absoluut niet te weinig, maar, een serieus bedrijf die alle backend support, onderhoud, continuiteit enzo heeft, zal echt niet voor onder de 15.000 een webshop maken.... reken maar snel op 20.000 - 100.000 of meer
Ken webshops die meer dan 300.000,- gekost hebben, incl nazorg abo voor 6 mnd :)

IOTDomotica op YT. Podcast bij Kophi: ook op YT.

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Op zondag 14 oktober 2001 19:04 schreef Kertje het volgende:

Hmmm......

* LuCarD heeft het voor minder gedaan.... VEEEEEEEEL Minder
Maar ik ben dan ook wel een in Loondienst en niet een freelancer ...

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Verwijderd

Op zondag 14 oktober 2001 19:08 schreef nigelator het volgende:

[..]

Ken webshops die meer dan 300.000,- gekost hebben, incl nazorg abo voor 6 mnd :)
dat bedoel ik, hoewel in veel gevallen dit een beetje overdreven erg is, maar goed, als bedrijven het er voor overhebben...waarom niet :)

Verwijderd

Op zondag 14 oktober 2001 19:14 schreef LuCarD het volgende:

[..]

Hmmm......

* LuCarD heeft het voor minder gedaan.... VEEEEEEEEL Minder
Maar ik ben dan ook wel een in Loondienst en niet een freelancer ...
tja opzich logisch, hoop wel voor je dat je toch wel aardig loon gekregen hebt voor iig de uren die je gemaakt hebt :)

Verwijderd

Vraag altijd zo'n 2 tot 3000 gulden teveel, dan kan je altijd nog wat omlaag gaan in je prijs. Laat ze ook dit stukje lezen (vooral de stukjes met 60.000 en 100.000 erin). Heb ik ook bij mijn klant gedaan krijg nu 3000 op m'n rekening bijschreven... IK WOU 5500 GVD! hehe.

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Op zondag 14 oktober 2001 19:17 schreef Kertje het volgende:

[..]

tja opzich logisch, hoop wel voor je dat je toch wel aardig loon gekregen hebt voor iig de uren die je gemaakt hebt :)
Het is alleen tijdens werktijd dus geen avond uren werk.... En een webshop is zo in mekaar getimmerd zolang je alleen op het programmeren kan richten.... :)

Ben er ongeveer 80 tot 85 uur mee bezig geweest. Daarna nog een kleine 5 uur aanpassingen aan te brengen. (Klanten veranderen nog al eens van mening of lezen een Functioneel Ontwerp anders dan een programmeur)

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• gizmo9003

gizmo9003

Go For It!

Topicstarter
thanx allemaal! deze dingen heb ik zeker wel wat aan...

tjah..

Pagina: 1