En nog wat (overbodige) informatie:
Een gemiddeld Navision pakket voor een aannemer kost ongeveer 70.000,- tot 100.000,- (Hfl)
Een Unit 4 Multivers systeem voor een handelsfirma kost grofweg 23.000,-. De implementatie daarvan kost een extra 4.000,- tot 5.000,- (en dan hadden we de artikelen etc in een tabel staan, de invoer daarvan kostte echter ook ongeveer een dag.)
Onderhoud van het systeem, inclusief updates, kost uit mijn hoofd 7% van de aanschafwaarde.
Er komt een E-commerce module voor Unit4, welke ongeveer 3.500,- gaat kosten. Deze komt naar schatting in juni 2002 uit.
Tot dusver is dit waar ik te maken heb (gehad).
Nu nog wat losse flodders:
Bekijk met de opdrachtgever een serie web-shops. Wat wil de klant, wat wil hij niet. Maak desnoods printjes voor de verduidelijking.
Maak een eenduidige omschrijving van het werk: Wat wel, en wat niet, welke stijl, etc etc etc. Maak daar een prijs voor, of een uurprijs met een schatting van het aantal uren. REKEN DE UREN RUIM!!!!
Leg alles goed vast, ook al denk je: het loopt wel los.
En bedenk je of het binnen jouw mogelijkheden ligt om de zaak inelkaar te draaien.
Enkele (niet echt opbeurende) ervaringen:
Zolang het voor jezelf is, is het allemaal vrijheid blijheid. Je kan op je gemak dingen doen, uren maken etc etc. De tijd is niet belangrijk, en ook niet wanneer iets af moet. Zodra er een klant achter staat, is er een tijdslimiet, welke in nagenoeg alle gevallen niet gehaald wordt, er ontstaan scheve gezichten, etc etc. Dit KAN leiden tot zeer lastige situaties.
Klanten verzinnen altijd extra werk. Doe dit op nacalculatiebasis. Vermeldt dit in een contract.
Maak een contract, hoe simpel ook. Het levert beide partijen voordelen op: Jij krijgt je geld, hij zijn webshop.
----------
Persoonlijk zou ik niet iets verkopen wat je nog niet eerder hebt gemaakt. Je komt zoveel haken en ogen tegen, dat de tijd die je erin steekt, veel meer is dan dat je kan begroten. Ik heb zelf veel ervaring in de jachtbouw, en een prototype bouwen duurt ongeveer 2-2,5 keer zo lang als een serieschip. Dit, en de consessies in kwaliteit, maken het dat een proto nagenoeg altijd voor de werfbaas wordt gebouwd, vaak naast het bestaande werk. Dit gewoonweg omdat het anders niet mogelijk is.
Wat je kan doen, is het volgende: koop met de klant een makkelijk te bedienen webshop, welke op een eigen server kan draaien (of bij een hosting provider), en niet bij de server van de webshop zelf (kost veel pingels) en installeer deze voor de klant, met de belofte dat hij de eerste is, die het hoort als je je webshop af hebt. Op deze manier voorkom je de tijdsdruk.
Wat je wilt maken, als ik het goed begrijp, is een aparte module aan het davilex pakket. Hou dan rekening met de volgende zaken:
Davilex komt regelmatig met updates, in welke mate zijn deze van invloed op de database structuur?
Heeft Davilex een E-commerce module (in aanbouw). Bel daar even over.
Bouw de module zodanig, dat deze voor iedere gebruiker aan te passen is. Als je een goede module schrijft, dan kan je deze niet alleen aan je bestaande klant kwijt, maar ook aan toekomstige klanten. Laat in dat geval de module ook eens bekijken door Davilex. Kan je ofwel een leuke baan opleveren, of een iets dikkere portomonnee. Maar zorg dan wel dat het HELEMAAL perfect in orde is. Zowel technisch, als naar de klant toe. Overleg daarom veelvuldig met je klant, en indien mogelijk ook met andere klanten.
Over de betaling:
Je levert in principe arbeid aan je opdrachtgever. Verdeel het werk in een aantal fasen, beschijf deze goed, en zorg dat elke fase afgerond is met iets, wat voor de klant tastbaar is, zodat deze het idee heeft dat er elke keer wat gebeurt. Het ergste van alles is, als een kant het idee heeft dat er niets gebeurt, maar dat je achter de schermen keihard aan het werk bent, om allerlei kleine, of onzichtbare dingen te doen. Dat is heel moeilijk aan een leek uit te leggen.
Laat je aan het eind van elke fase voor deze fase betalen. REKEN JE UREN RUIM!!! Je kan beter aan het eind van een fase zeggen, dat het meeviel en dat er 10 uur minder gebruikt zijn, dan dat het tegenviel, en dat je daar niet voor betaald krijgt. Wat je dan kan doen, is de 10 uur "in een pot" zetten, en wel laten betalen, voor de tegenvallers.
Neem ook een post "tegenvallers" op, van minimaal 10%, vaak meer.
In de jachtbouw is het zelfs zo, dat een project onderverdeeld wordt, en dat er VOORAF betaald moet worden. Dit heeft echter ook met materiaalinkoop te maken, maar ook met het relatief hoge risico van tegenvallers, afhakende klanten etc.
Zorg dat je een aanspreekpunt hebt om op terug te vallen, waarmee je overleg kan plegen, etc. In dit geval heb je GoT daarvoor gebruikt, maar je kan ook andere mensen daarvoor benaderen. (Een collega-designer oid). Dit kan vaak prettig werken. Met zijn tweeen kan je vaker dingen beter beredeneren.
Een redelijke lap tekst, denk ik. Ik hoop dat het wat wordt.
Succes!