Toon posts:

Microsoft J# beta1

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hij was een paar dagen geleden al aangekondigd maar hij is er nu! microsofts java alternatief voor .net j# verkrijg baar op:

http://msdn.microsoft.com/visualj/jsharp/beta.asp

Wat vinden we er van? (en dan ben ik voornamelijk benieuwed naar mbraveboers mening hierover *D )

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
ff kort (later meer)

J# als 'Java Platform in .NET' is niet interessant. De release is compatible met de meer dan antieke 1.1.4. Die is werkelijk volkomen achterhaald en zinloos om te gebruiken naar mijn mening. Ook geen RMI.

Java als taal voor .NET is misschien aardig, maar niet erg nuttig. De coding standaard voor Java is volkomen anders en een mix met C# en .NET libraries wordt daardoor vervelend. Java voegt als taal weinig toe aan .NET. C# is vrijwel equivalent en kan beter als standaard taal worden gekozen voor .NET. C# heeft wat kleine nadelen tov Java (en andersom) maar dit rechtvaardigt denk ik niet een nuttige aanwezigheid van beide talen.

Bestaande Java code zal vrijwel nooit draaien in .NET, dus daarvoor is het ook niet echt handig. Ook is het nog maar de vraag wat MS gaat doen als er geparameterizeerde typen en covariante return typen voor Java komen.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 23:59
Euuhhmmm...covariante returntypen ? Wasda?

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Op donderdag 11 oktober 2001 17:55 schreef farlane het volgende:
Euuhhmmm...covariante returntypen ? Wasda?
Gaat ook ff mee zitten luisteren, zou namelijk ook niet weten wat dat is.

• mbravenboer
covariante return typen... Het klinkt heel stoer, maar het is vrij simpel ;) . Het komt er op neer dat je methoden van interfaces mag implementeren met een specifieker return type (of methoden mag overriden met een specifieker return type).

Stel dat je bijvoorbeeld een interface hebt:
code:
1
2
3
4
interface Bla
{
    Collection getCollection()
}

dan mag je deze implementeren met een Collection of een extensie daarvan:
code:
1
2
3
4
class Boeh implements Bla
{
    List getCollection();
}

Je zou zeggen dat dit altijd mogelijk zou moeten zijn, maar in Java is dat nu dus niet zo (net als in C# en veel andere talen). Ook zou je kunnen zeggen, wat heb je hier nu aan? Soms heb je er heel erg veel aan ;) . Zeker in combinatie met geparameterizeerde typen is het uitermate nuttig.

Je hebt ook contravariante argumenttypen, daarbij mag je een methode implementeren met een algemener argument type (hierbij is dit dus precies andersom, waarom dat is, is grappig om ff over na te denken).

Zowel covariante return typen als contravariante argument typen zijn volledig type safe en zorgen in geen enkel geval voor incorrecte situaties.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Yarvieh: Hij was een paar dagen geleden al aangekondigd maar hij is er nu! Microsofts java alternatief voor .net j# verkrijgbaar. Wat vinden we er van?
Leuek manier om Java ontwikkelaars naar .Net te lokken. Heen is makkelijk, terug moeilijk. Het bekende verhaal. :Z

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

1) J# is Java syntax maar draait alleen op .NET, niet op Sun (of andere) JVM's
2) C# is reeds een OO taal voor .NET

zie hier twee redenen waarom ik niet snap waarom deze taal erin zit, het voegt volgens mij nl. niets toe!

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• mbravenboer
limoentje: zie hier twee redenen waarom ik niet snap waarom deze taal erin zit, het voegt volgens mij nl. niets toe!
1. Teleurgestelde J++ gebruikers nog iets bieden :?
2. C# is natuurlijk ook erg lastig om te leren ;) |:(

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 oktober 2001 09:41 schreef mbravenboer het volgende:
1. Teleurgestelde J++ gebruikers nog iets bieden :?
Jij wil suggereren dat J++ gebruikers had? :?

Verwijderd

Yarvieh: Jij wil suggereren dat J++ gebruikers had? :?
:D @ Yarvieh

• mbravenboer
Yarvieh: Jij wil suggereren dat J++ gebruikers had? :?
Hehe ;) .

Merkwaardig genoeg nog aardig wat geloof ik...

• Bobco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

De mening van een aantal mensen hierboven wordt ook nog eens gedeeld door Gartner. Te vinden op The Server Side:
A new tool from Microsoft aimed at attracting Java developers to its .Net Web services plan, Visual J#.Net, will (according to Gartner analyst Mark Driver) confuse the adoption of C#, Microsoft's answer to Java. Moreover, it will ultimately be ignored by most Java platform developers.

With the light in our eyes, it's hard to see.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 oktober 2001 11:39 schreef Bobco het volgende:
De mening van een aantal mensen hierboven wordt ook nog eens gedeeld door Gartner.
Mbraveboers mening was bijna woord voor woord in het engels te lezen op de dotnet mailing list dus neem aan dat ie een punt heeft hier :)
Pagina: 1