Toon posts:

[OS] eerste release eigen Operating System

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.062 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Korben
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-11-2025

Korben

() => {};

*ping* Idee!

Misschien was je er zelf al op gekomen, maar ik zou TriangleOS als project bij SourceForge registreren. Tenminste, als je van plan bent om het open source te maken. Wat ik wel d8, omdat je op je site een beetje de medemensch inlicht over de werking van T/OS (dat is toch de juiste afkorting of niet? :))

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Wel cool speeltje ;)

Hmm alleen, wat ik me afvraag: waarom? Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind het echt heel goed dat je dit doet, zal er ook veel van leren enzo. Maar, er zijn al zo veel van dit soort dingen, oa. bv Minix. Je kan in principe gewoon het minix framework gebruiken, en daar je aanpassingen voor schrijven. Zoals een ander soort memory manager, of file system of wat dan ook. (of een tcp/ip layer...bah ik haat practica ;)) Een heel basic minix systeem is namelijk al ruim 25,000 regels, zo veel werk, en dan heb je eigenlijk nog steeds iets wat er al is.

• Korben

Korben

() => {};

Op vrijdag 12 oktober 2001 14:35 schreef Zoijar het volgende:
Wel cool speeltje ;)

Hmm alleen, wat ik me afvraag: waarom? Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind het echt heel goed dat je dit doet, zal er ook veel van leren enzo. Maar, er zijn al zo veel van dit soort dingen, oa. bv Minix. Je kan in principe gewoon het minix framework gebruiken, en daar je aanpassingen voor schrijven. Zoals een ander soort memory manager, of file system of wat dan ook. (of een tcp/ip layer...bah ik haat practica ;)) Een heel basic minix systeem is namelijk al ruim 25,000 regels, zo veel werk, en dan heb je eigenlijk nog steeds iets wat er al is.
Jij bent zeker geen programmeur? ;) De kick zit het hem in het zelf maken van iets, en proberen bepaalde dingen te verbeteren, in de hoop dat over een flink aantal jaar je product draait op miljoenen computers. *adem* Kijk naar mij, ik ben bezig met een GUI. En hoeveel duizenden GUIs zijn er al niet? Maar daar heb ik allemaal schijt aan, ik schrijf het gewoon volgens m'n eigen manier. *adem* En dáárom schrijft 4of10 z'n eigen OS. :)

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

Verwijderd

Topicstarter
Waarom ik het doe.. Zie antwoord van Xenophage ;).. en voor world domination natuurlijk :D
Misschien was je er zelf al op gekomen, maar ik zou TriangleOS als project bij SourceForge registreren. Tenminste, als je van plan bent om het open source te maken. Wat ik wel d8, omdat je op je site een beetje de medemensch inlicht over de werking van T/OS (dat is toch de juiste afkorting of niet? )
T/OS is de juiste afkorting ja ;). SourceForge is idd een mooie home voor projecten, maar zoals ook op mijn site staat, ik weet nog niet zeker of het open source gaat worden. Docs, source voor de LIBC, etc. komt er sowieso, maar of de kernel open wordt weet ik nog niet en ik houd het zolang nog even "closed-source".
Niet getest maar zover ik het heb gezien is het wel geinig. Op welk OS is het gebaseerd ? (.APP is nml van V2_OS en er is ook een Tetis voor V2_OS)
De tetris is geschreven door Crhis Giese en ik heb 'm geport naar TriangleOS (Na toestemming van Chris uiteraard ;) ). Het OS is nergens op gebaseerd, zoals ook op de site staat, het is 'written from scratch'. .APP leek me gewoon een logische extensie ;)

• Korben

Korben

() => {};

Op vrijdag 12 oktober 2001 15:04 schreef 4of10 het volgende:
Waarom ik het doe.. Zie antwoord van Xenophage ;).. en voor world domination natuurlijk :D
[..]
Hah pas maar op straks wordt er bij jou ook door een uit het gekkenhuis ontsnapte Belg een taart in je gezicht geduwd. :D

Ik wil je niet beinvloeden of zo ;), maar ik zou T/OS helemaal open source maken. Waarom? Nou, als je zoiets als Linux wilt bouwen (dat neem ik gezien de 'architectuur' wel aan) zullen er mensen zijn die gaan zeiken over 'waarom draait T/OS niet op een DEC Alpha-systeem', wat weer betekent dat je zult 'moeten' (is een groot woord) porten. Allemaal leuk en aardig, totdat de ontwikkeling van T/OS wordt opgehouden omdat je teveel tijd spendeert aan porten. Als je echter je kernel-source open source maakt kun je gewoon zeggen 'kijk es, kernel code... port maar een eind weg :P'. No more worries, peace at last... :D Natuurlijk is dit maar een vrije ged88-loop van mijn verwrongen hersenkronkels. :9

Verwijderd

Ik heb er niet veel verstand van maar ik zou et niet open source worden omdat je er dan niks meer aan kan verdienen :) en dan is de lol ervaaf :)

Verwijderd

Op woensdag 10 oktober 2001 20:06 schreef vicz het volgende:

[..]

Volgens mij moet het een stabiel OS worden.... niet een windows/dos OS...
eh dos niet stabiel?

Verwijderd

Op vrijdag 12 oktober 2001 15:20 schreef emingee het volgende:
Ik heb er niet veel verstand van maar ik zou et niet open source worden omdat je er dan niks meer aan kan verdienen :) en dan is de lol ervaaf :)
Omdat iets Open-Source is betekent niet dat je er niks mee kan verdienen. Trouwens wie wil er in deze tijd nou nog een OS kopen. Ik denk als je wilt dat mensen je OS willen gebruiken je het juist open-source moet maken. Volgens mij als beOS opensource was geweest, het veel succesvoller zou zijn geworden (meer drivers etc...). Natuurlijk... als je alleen je OS maakt voor jezelf kun je het net zo goed closedsource houden. Just my 2 cents.

Verwijderd

Op vrijdag 12 oktober 2001 15:24 schreef betweter het volgende:

[..]

eh dos niet stabiel?
Oke.... DOS is redelijk stabiel.....

• Korben

Korben

() => {};

Op vrijdag 12 oktober 2001 15:24 schreef betweter het volgende:

[..]

eh dos niet stabiel?
Jawel, maar an sich is Windows best stabiel, zolang je maar geen applicaties draait. :) Geldt ook voor DOS.

Verwijderd

Op vrijdag 12 oktober 2001 15:31 schreef Xenophage het volgende:

[..]

Jawel, maar an sich is Windows best stabiel, zolang je maar geen applicaties draait. :) Geldt ook voor DOS.
Hmz... win3.x/win9x is toch een applicatie op dos... :D

Verwijderd

Lees dit eens (waarschijnelijk kent elke tweaker dit al):

http://www.cryptonomicon.com/beginning.html

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:29

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Vet!! Cool man! Keep up the good work! En dat voor iemand van nog maar 16!

Ff snel 1 vraagje.. je multitasking is Preemptive multitasking neem ik aan? Kon ik zo snel niet vinden in de info op je site..

Mocht je je OS open-source maken, en hulp kunnen gebruiken :9

En als je er een C compiler voor hebt, en par.poort dan maak ik ook een versie van LCDInf :) (voor de LCDFreaks.. je terminal op een lcd ofzo haha.. :) )

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Hey, klinkt mooi maare, voordat ik eraan begin zou ik graag eens wat screenshotjes willen zien...iemand???

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Op vrijdag 12 oktober 2001 14:47 schreef Xenophage het volgende:

Jij bent zeker geen programmeur? ;) De kick zit het hem in het zelf maken van iets, en proberen bepaalde dingen te verbeteren, in de hoop dat over een flink aantal jaar je product draait op miljoenen computers. *adem* Kijk naar mij, ik ben bezig met een GUI. En hoeveel duizenden GUIs zijn er al niet? Maar daar heb ik allemaal schijt aan, ik schrijf het gewoon volgens m'n eigen manier. *adem* En dáárom schrijft 4of10 z'n eigen OS. :)
Ik ben biiiijna drs in de informatica :) Programmeer sinds ik 12 was ofzo hehe. Ik snap wel dat het leuk is om te doen, alleen als je niet iets vernieuwends maakt, is het imo, enigszins zonde van je tijd. Sla een andere weg in, probeer iets nieuws, schrijf bv het hele OS in een functionele programmeer taal...of orienteer het volledig op distributed systems, dan heb je kans om succes te hebben, of in ieder geval iets hebt wat niemand nog niet heeft gemaakt en waardoor mensen het zullen proberen en naar je website gaan etc. Dat is wat ik bedoelde, en verder kraak ik uiteraard niks af.

Verwijderd

Topicstarter
Ja als het precies hetzelfde zou worden als Linux of Windows of whatever zou ik het natuurlijk ook niet schrijven. Naast dat het dus gewoon leuk is om te doen, wil ik ook gewoon iets nieuws maken.
Ff snel 1 vraagje.. je multitasking is Preemptive multitasking neem ik aan? Kon ik zo snel niet vinden in de info op je site..
Jup, de multitasking is volledig preemptive (en niet zoals in Linux soms nog cooperative, dit is ECHT preemtive ;) )

Verwijderd

Op vrijdag 12 oktober 2001 16:16 schreef SanderF1 het volgende:
Hey, klinkt mooi maare, voordat ik eraan begin zou ik graag eens wat screenshotjes willen zien...iemand???
Zie mijn post van woensdag 10 oktober 2001 21:20 ?

• Creepy

Creepy

Op vrijdag 12 oktober 2001 16:36 schreef 4of10 het volgende:
Ja als het precies hetzelfde zou worden als Linux of Windows of whatever zou ik het natuurlijk ook niet schrijven. Naast dat het dus gewoon leuk is om te doen, wil ik ook gewoon iets nieuws maken.
[..]

Jup, de multitasking is volledig preemptive (en niet zoals in Linux soms nog cooperative, dit is ECHT preemtive ;) )
Netjes! Zou erg stoer zijn als je em opensource maakte... zou graag mee willen helpen, in ieder geval net zolang totdat ik mijn LCD er mee aan kan sturen :)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Op vrijdag 12 oktober 2001 16:48 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

Zie mijn post van woensdag 10 oktober 2001 21:20 ?
Ik vind em niet, kun je ff een link geven???

Verwijderd

Op vrijdag 12 oktober 2001 17:00 schreef SanderF1 het volgende:
Ik vind em niet, kun je ff een link geven???
17e berichtje in deze draad........

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08-2025

Servowire

prutser:~#

(niet om je te beledigen)
[voorzichte vraag]

Open-Source ?

[/voorzichte vraag]

met papier mache kun je alles maken!!

• Explore
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-04-2011

Explore

Op zoek naar werk

Cool, en dat voor iemand van 16 (ja, daar gaan we weer :))
Hoe dan ook, ik probeerde t/os hier te booten, maar hij hing bij 't keyboard. Heb gewoon een Cherry keyboard, model RS 6000 M, zonder toeters en bellen.

Ik zal 'm zo eens op een van m'n andere bakken checken, maar ik heb zo'n beetje overal die Cherry's aanhangen, zijn gewoon de beste toetstenborden voor programmer's. :) Je hoort 't nog wel als 't nergens werkt...

En ohja: ik snap ergens wel dat je het zaakje nu nog 'closed-source' houdt, maar als je kernel stabiel af is zou ik er toch zeker over nadenken om 'm open-source te maken, zoals bijna iedereen al zegt hier. Een OS bouwen is gewoon hardstikke K*T. Ik heb er zelf vaak genoeg aan gedacht er ook een te beginnen, maar 'k werd al gek bij de gedachte waar ik allemal rekening mee zou moeten houden. Ik wil je niet ontmoedigen, 4of10, maar ik geef je in je uppie weinig kans om een heel OS te bouwen - stabiel op elke bak.

Verder vet initiatief! 8-)

[ specs ] [ Tweaker gallery ]

Verwijderd

Ga het niet test, zal wel pouper zijn tot nu toe, maar over 5 jaar zal het wel gelijk staan aan FreeBSD nu.

Wel stinkend jaloers dat je het kan maken, vooral doorrrgaan.

Verwijderd

Oh ja... nog wat tips van mij (8>

Netwerken zijn belangerijk en worden alleen maar belangerijker... modulair/generiek werken dat elke gek er wat aan kan toevoegen.... xml lees je ook veel over zeg maar...

Van mij mag je ook best een Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/homepage.gif gebruiken... is voor de verandering nu eens wel de moeite waard. En claim een domein voordat ik dat doe >:)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 oktober 2001 17:16 schreef Explore het volgende:
Cool, en dat voor iemand van 16 (ja, daar gaan we weer :))
Hoe dan ook, ik probeerde t/os hier te booten, maar hij hing bij 't keyboard. Heb gewoon een Cherry keyboard, model RS 6000 M, zonder toeters en bellen.
Ja ik ken nog iemand die met een cherry problemen had. Zalk eens een keer naar kijken
En ohja: ik snap ergens wel dat je het zaakje nu nog 'closed-source' houdt, maar als je kernel stabiel af is zou ik er toch zeker over nadenken om 'm open-source te maken, zoals bijna iedereen al zegt hier. Een OS bouwen is gewoon hardstikke K*T. Ik heb er zelf vaak genoeg aan gedacht er ook een te beginnen, maar 'k werd al gek bij de gedachte waar ik allemal rekening mee zou moeten houden. Ik wil je niet ontmoedigen, 4of10, maar ik geef je in je uppie weinig kans om een heel OS te bouwen - stabiel op elke bak.
Verder vet initiatief! 8-)
Jawel, Het gaat best lukken, ik voel het ;). Maar ik sluit open source niet uit, ik weet gewoon nog niet wat het gaat worden, daarvoor wil ik eerst kijken hoe alles verloopt

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Op vrijdag 12 oktober 2001 15:20 schreef emingee het volgende:

ja en jij denkt dat er ook maar iemand is die zo'n OS wil gaan kopen, als je Linux en BSD hebt, twee mega krachtige Open Source systemen? Als je het OpenSource maakt zullen er meer mensen aan gaan werken en misschien wordt het dan wat. Daarom werd Linux ook populair: Minix kostte honderden guldens en was niet OpenSource. Mijn advies: breng het onder de GPL, dan mag iedereen er aan frotten zoveel ie wil, maar mag een bedrijf er niet zomaar alles mee zeg maar...

[deze advertentieruimte is te koop]

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Op vrijdag 12 oktober 2001 18:12 schreef 4of10 het volgende:
Jawel, Het gaat best lukken, ik voel het ;). Maar ik sluit open source niet uit, ik weet gewoon nog niet wat het gaat worden, daarvoor wil ik eerst kijken hoe alles verloopt
Kan me voorstellen. Inmiddels heb ik even op een andere bak gekeken, maar daar werkt het ook niet lekker. Ik krijg telkens een error tijdens boot. 1x ging het wel goed en kwam ik in 't OS terecht. Toen was ik zo stom om 'panic' te bekijken en sindsdien werkt het niet meer. Het rammelt nog een beetje, maargoed, daarvoor is het ook versie 0.0.1. :)

Helaas zijn m'n assembly kunsten een beetje roestig, anders zou ik graag meewerken. C/C++ hou ik me niet mee bezig.

Verwijderd

Echt super !, zag trouwens op je site dat jij en je broer ook bezig waren met een total conversion van duke nukem 3d. Damn dat je daar allemaal tijd voor heb :)

iig

Errug L33t hoor, keep up the good work :)

Verwijderd

Op vrijdag 12 oktober 2001 18:42 schreef RG© het volgende:

[..]

ja en jij denkt dat er ook maar iemand is die zo'n OS wil gaan kopen
Lama, ik wilde iets doms typen geloof ik :-D

• DiSiLLUSiON
  • Laatst online: 14-01 15:01
1 reactie: WoW.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 12 oktober 2001 22:24 schreef Rob_B het volgende:
Echt super !, zag trouwens op je site dat jij en je broer ook bezig waren met een total conversion van duke nukem 3d. Damn dat je daar allemaal tijd voor heb :)
Nou echt tijd heb ik er allemaal niet voor ;). Maar mijn broer(tje) doet het meeste voor Borg Nukem.. ik doe het con hacken ;)

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
[beetje offtopic]
Wij tweakers begrijpen het wel waar je mee bezig bent, maar begrijpen je ouders/familie/vrienden ook waar je nou al die eenzame uurtjes mee hebt doorgebracht? Staan die ervan versteld wat je nu hebt bereikt??
Gewoon nieuwsgierigheid :)
[/beetje offtopic]

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 03:31

Gerco

Professional Newbie

Op zaterdag 13 oktober 2001 02:25 schreef Orphix het volgende:
[beetje offtopic]
Wij tweakers begrijpen het wel waar je mee bezig bent, maar begrijpen je ouders/familie/vrienden ook waar je nou al die eenzame uurtjes mee hebt doorgebracht? Staan die ervan versteld wat je nu hebt bereikt??
Gewoon nieuwsgierigheid :)
[/beetje offtopic]
UIt ervaring kan ik vertellen dat de gemiddelde reaktie van familie ongeveer zo verloopt:
Jij: Kijk! Ik heb mn nieuwste project af! Het kan ... het doet ... en dat doet het ... en het is nog uitbreidbaar en platform onafhankelijk ook!
Familie/Ouders/Vrienden:Oh, leuk, wat kan ik ermee?
Jij: Nou, ... en ... en ..., maar da's niet zo spannend voor een niet-progger, het gaat erom dat het ... en ... op die en die manier doet!
Familie/Ouders/Vrienden: Oh, leuk :?

Ik kom tegen dat er totaal geen besef is onder de andere 99% van de (ned) bevolking van de complexiteit van programmeren. En daarbij boeit het niet zoveel of je een OS hebt gemaakt of iets anders. Er leeft zoiets van: "Dat kan iedereen toch -wel even- doen"

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• wasigh
  • Niet online

wasigh

wasigh.blogspot.com

hoe lang heb je er eigenlijk over gedaan om het te schrijven?

(ps. iemand zin om een JVM te schrijven voor dit nieuwe OS :?)

• Explore

Explore

Op zoek naar werk

Op zaterdag 13 oktober 2001 05:31 schreef Gerco het volgende:

Jij: Kijk! Ik heb mn nieuwste project af! Het kan ... het doet ... en dat doet het ... en het is nog uitbreidbaar en platform onafhankelijk ook!
Jij: Nou, ... en ... en ..., maar da's niet zo spannend voor een niet-progger, het gaat erom dat het ... en ... op die en die manier doet!
Herkenbaar... en nog steeds... :)

Verwijderd

Topicstarter
Gerco:
UIt ervaring kan ik vertellen dat de gemiddelde reaktie van familie ongeveer zo verloopt:
Hehe zoiets ja ;) Maar mijn ouders/vrienden zijn er gelukkig wel in geinteresseerd ;)

• Nielsz
  • Niet online
Op zaterdag 13 oktober 2001 11:26 schreef 4of10 het volgende:

[..]

Hehe zoiets ja ;) Maar mijn ouders/vrienden zijn er gelukkig wel in geinteresseerd ;)
Whehe, als ik iets tegen mijn vriendin zeg, dan zegt ze altijd: "Wow mooi man!, maareh, zou je die kleuren niet anders doen?"
Grrrr alsof ik meer als 10 minuten aan design heb besteed...

Verwijderd

Topicstarter
Nielsz:
Whehe, als ik iets tegen mijn vriendin zeg, dan zegt ze altijd: "Wow mooi man!, maareh, zou je die kleuren niet anders doen?"
Grrrr alsof ik meer als 10 minuten aan design heb besteed...
Ja idd, de kleuren blijken uiteindelijk altijd het belangrijkst te zijn ;)

• Elissen
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-02 19:59
Wow, dit is nou gaaf :)

Ik heb het net op een Dell notebook gedraaid en het werkt, alleen het initialiseren van het toetsenbord duurt lang.

Met dit soort dingen maak je dus indruk op me.

Verwijderd

Klopt 't dat bij tetris de blokjes vervormt zijn? de txt ziet er wel goed uit. wanneer komt er een exit functie? en highscores?
Wat voor device names ga je gebruiken?
linux style [sdb6]
of minix style [hd2a]
of gaat 't meer op ARC lijken? [m2d0r0p1][multi1disk0rdisk0partition8]
De laatste lijkt het meest ingewikkelt maar is 't niet.

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-01 14:31
echt suuuuuuupercool

Ik wil me wel aanmelden als (bescheiden) sponsor en direct www.triangleos.com (of .org / .net) registreren!

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

Verwijderd

Zeer vet,
hoelang ben je hier nou mee bezig.
Ik wil ook een eigen OS schrijven,
maar ik moet eerst assembly leren... heb jij nog goede links?

• RG
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Op zaterdag 13 oktober 2001 17:37 schreef ceidhof het volgende:
Zeer vet,
hoelang ben je hier nou mee bezig.
Ik wil ook een eigen OS schrijven,
maar ik moet eerst assembly leren... heb jij nog goede links?
Een eigen OS schrijven doe je niet van de een op de andere dag. je zult enorm goed moeten wteen hoe een pc werkt. En er zijn maar zeer weinig mensen die je zoiets precies kunnen vertellen. Daarnaast moet je heel goed weten met een bepaalde programmeertaal om te gaan. Je hebt in ieder geval Assambly nodig, maar een heel systeem daarin schrijven is niet slim. Dus heb je ook een hogere programmeertaal nodig zoals C of C++. En dan moet je nog heel erg goed weten wat een OS zoal doet en hoe dat te implementeren...

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het net op een Dell notebook gedraaid en het werkt, alleen het initialiseren van het toetsenbord duurt lang.
Ja er zitten delays in die wachten todat het keyboard een ACK teruggeeft. Als iets niet door het toetsenbord gesupport wordt moet-ie dus de volle delay tijd wachten.
Klopt 't dat bij tetris de blokjes vervormt zijn? de txt ziet er wel goed uit. wanneer komt er een exit functie? en highscores?
Wat voor device names ga je gebruiken?
De blokjes zijn idd een beetje 'vervormt'. Dat komt omdat het text mode is, en text mode heeft een resolutie van 80x25. Daardoor lijkt alles dus veel kleiner als het verticaal komt. Maar dat hoort zo dus. Exit kan ik wel een keer inbouwen maar je kunt het process dus ook gewoon killen, dan is-ie ook weg ;).
Device names kun je al wel een beetje zien. Ga maar eens naar /dev (door 'cd /dev' in te typen dus) en dan 'ls'. Dan zie je al een lijstje devices. Maar ik verzin device namen die een beetje logisch zijn.

Btw, ik heb wat gesleuteld en T/OS werkt nu onder Bochs. Ik kan de nieuwe image nog wel een keer uploaden (als iemand hier Bochs gebruikt dan ;)

Verwijderd

Op zaterdag 13 oktober 2001 21:16 schreef 4of10 het volgende:
Btw, ik heb wat gesleuteld en T/OS werkt nu onder Bochs. Ik kan de nieuwe image nog wel een keer uploaden (als iemand hier Bochs gebruikt dan ;)
Present! Komaar op met die image!!!! :9~

• StratoFarmer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05-2025

StratoFarmer

Anke :*

Op zaterdag 13 oktober 2001 19:04 schreef RG© het volgende:

[..]

Je hebt in ieder geval Assambly nodig, maar een heel systeem daarin schrijven is niet slim....
Assembler is het....voor de duidelijkheid.

Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Op zaterdag 13 oktober 2001 21:43 schreef StratoFarmer het volgende:

[..]

Assembler is het....voor de duidelijkheid.
Euh... hoe weet jij wat het is als je niet zeker kunt weten wat hij bedoelt?
Assembly leek me in deze zin best logisch eigenlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Okay, de nieuwe image staat erop. Er zijn dus een paar kleine bugjes gefixed en het werkt onder Bochs nu. Niet zo veel aanpassingen dus, maar voor de Bochs mensen onder ons ;). Btw, onder Bochs is het zaakje dus wel trager maar dat ligt dus aan Bochs zelf. Bij tetris moet je de numlock een keer aanzetten of zo want bochs snapt de extended keys niet helemaal zo te zien.

changes for TriangleOS 0.0.1b
- fixed a floppy driver bug
- shorter keyboard time-outs
- reboot via keyboard controller instead of triple fault
- boots with bochs now!
- made clear chars ' ' instead of char 0x0
- cursoron, cursoroff ioctl
- fixed some small visual bugs (wrong colors, weird attributes, etc.)
- dump registers on fatal exception to kernel log
- fixed redraw bug in the OS monitor
- faster keyboard init

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Op zaterdag 13 oktober 2001 22:05 schreef tomato het volgende:
Euh... hoe weet jij wat het is als je niet zeker kunt weten wat hij bedoelt?
Assembly leek me in deze zin best logisch eigenlijk.
ff voor de duidelijkheid:
Assembly (language) == de taal
Assembler == het prog om van assembly een object file of executable te maken.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• tomato
  • Niet online
Op zaterdag 13 oktober 2001 22:32 schreef Gerco het volgende:

[..]

ff voor de duidelijkheid:
Assembly (language) == de taal
Assembler == het prog om van assembly een object file of executable te maken.
En de 'eerst gequote' had het dus oa over het nodig hebben van de taal assembly (net zoals hij later noemde dat hij de taal c(++) nodig zou hebben) ;)

Verwijderd

Okay works like a charm! Is het mogelijk om nog wat extra debug info weer te laten geven zodat we je wat info kunnen geven om die vmware-stackoverflow bug te nailen :Y)

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Op zaterdag 13 oktober 2001 22:41 schreef tomato het volgende:
En de 'eerst gequote' had het dus oa over het nodig hebben van de taal assembly (net zoals hij later noemde dat hij de taal c(++) nodig zou hebben) ;)
Ik bedoelde eigenlijk een reaktie op StratoFarmer te geven, excuse me :9

• tomato
  • Niet online
Op zaterdag 13 oktober 2001 22:45 schreef Gerco het volgende:

[..]

Ik bedoelde eigenlijk een reaktie op StratoFarmer te geven, excuse me :9
Dacht het eigenlijk al, vandaar de friendly ;)

[/off-topic]

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 13 oktober 2001 22:42 schreef Yarvieh het volgende:
Okay works like a charm! Is het mogelijk om nog wat extra debug info weer te laten geven zodat we je wat info kunnen geven om die vmware-stackoverflow bug te nailen :Y)
Als het goed is (nou ja dat is dus eigenlijk niet goed ;) ) komt er iets te staan iets van "Exception 0xC ... .. .. " als de shell crasht, toch? Als dat zo is, moet je op de kernel shell intypen:
lastmesg
Dan zie je als het goed is ook een register dump van de exception. (Die info van, EAX = 0x00yyyyy, EBX = 0x00yyyyy, EIP = 0x00yyyyy, etc.) Als je die doorgeeft weet ik misschien waar de fout ergens zit

Verwijderd

Kan iemand even z'n Bochs src file posten voor TriangleOS want ik krijg hem niet aan de gang.. Steeds ontvang ik een PANIC... Denk dat hij niet goed de diskdrive emuleert door een fout in m'n src..

Verwijderd

Op zaterdag 13 oktober 2001 23:05 schreef 4of10 het volgende:
Als het goed is (nou ja dat is dus eigenlijk niet goed ;) ) komt er iets te staan iets van "Exception 0xC ... .. .. "
Weinig zin om over te typen dus je moet het met een screenie doen >:)

Afbeeldingslocatie: http://www.ray2.dds.nl/dump.png
Op zondag 14 oktober 2001 00:00 schreef Blizz¿ het volgende:
Kan iemand even z'n Bochs src file posten voor TriangleOS want ik krijg hem niet aan de gang..
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
###############################################################
# bochsrc.txt file for DLX Linux disk image.
###############################################################

# how much memory the emulated machine will have
megs: 32

# filename of ROM images
romimage: file=../BIOS-bochs-latest, address=0xf0000
vgaromimage: ../VGABIOS-elpin-2.40

# what disk images will be used 
floppya: 1_44=tos0b.img, status=inserted
floppyb: 1_44=diskb.img, status=inserted
diskc: file=hd10meg.img, cyl=306, heads=4, spt=17
newharddrivesupport: enabled=1

# choose the boot disk.
boot: a

# where do we send log messages?
log: bochsout.txt

# disable the mouse, since DLX is text only
mouse: enabled=1

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 14 oktober 2001 00:11 schreef Yarvieh het volgende:

[..]

Weinig zin om over te typen dus je moet het met een screenie doen >:)

[afbeelding]
[..]
K thx .. btw, heb je die bug ook met Bochs of heb je er alleen onder VM last van?

Verwijderd

Op zondag 14 oktober 2001 00:28 schreef 4of10 het volgende:
thx .. btw, heb je die bug ook met Bochs of heb je er alleen onder VM last van?
Alleen VM, bochs draait als 'n zonnetje nu.

Verwijderd

Op vrijdag 12 oktober 2001 22:24 schreef Rob_B het volgende:
Voor alle duidelijkheid, ik ben dat "broertje" :) en 4of10 werkt er niet meer echt aan, hij is fulltime bezig met zijn Triangle OS en ik met Borg Nukem :) en voor de mensen die Borg Nukem er wel interessant uit vinden zien, is het zeker noodzakelijk dat ze al langzaam beginnen met hun Duke3d CD rom te zoeken :) (Release date: December 2001/ q1 2002).

• Omegium
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02 06:33
Nah, ik had het natuurlijk al vaak zat gezien, maar nu ook getest, en direct 3 punten, waarvan een min of meer bug!

1) Het killen van de shell waarin je bezig bent geeft wat problemen. De eerste drie keer als je een shell maakt, erna toe gaat en killt dan geeft ie een fatal exception error (met een lading nummers), daarna witte blokjes.

2) Ik schrijf succesffully anders

3) Ik heb het woord "lal" nergens gezien. Ik had eigenlijk toch wel minstens een pagina of 3 verwacht... :)

Na, het is een prachtig OS, en zodra je diablo II geport hebt gooi ik windows van mijn bak af :D

Verwijderd

haha, koel...

Ik ben dat "broertje" :D LOL

Verwijderd

Op zondag 14 oktober 2001 13:44 schreef Omegium het volgende:
3) Ik heb het woord "lal" nergens gezien. Ik had eigenlijk toch wel minstens een pagina of 3 verwacht... :)
Jaa, vind ik ook... en voor de rest zitten er ook geen grappen en grollen in :)
Na, het is een prachtig OS, en zodra je diablo II geport hebt gooi ik windows van mijn bak af :D
Nou, ik dank dat jij voor je site-bouw-werk toch zeker ook een text-editor en een browser nodig hebt :)

Verwijderd

Ok iedereen heeft nu zijn bewondering uitgesproken over 4of10 en dat is helemaal terecht, want het is een topprestatie, maar laten we dit topic nu weer een beetje omzetten in een topic waar we iets van kunnen leren :)

Ik ben, zoals velen met mij zo denk ik, ook enthousiast geworden over het schrijven van een eigen OS of een stukje daarvan om meer te weten te komen over de werking hiervan.

Zo loop ik ook op tegen een paar praktische vragen waarop ik wel graag een antwoord zou willen hebben (for the communities sake, ofcourse ;))

- Ik kan redelijk omgaan met assembly Real Mode. Ik zie in de vele HOWTO's en Tutorials dat men meestal al meteen over stapt op Protected Mode, waarom? Het is toch zo makkelijk om, zeker in het begin, gewoon vrolijk aan Real Mode vast te houden.. Graag hierover wat views en comments van anderen.

- Ik heb nog 1001 meer vragen, maar laten we het overzichtelijk houden 8-)

Verwijderd

Topicstarter
Omegium:
Nah, ik had het natuurlijk al vaak zat gezien, maar nu ook getest, en direct 3 punten, waarvan een min of meer bug!
1) Het killen van de shell waarin je bezig bent geeft wat problemen. De eerste drie keer als je een shell maakt, erna toe gaat en killt dan geeft ie een fatal exception error (met een lading nummers), daarna witte blokjes.
Ja ik weet het .. dat moet binnenkort een keer gefixed worden
2) Ik schrijf succesffully anders
Typo. nie miepen ;)
LAL!
Anders defrag (hint, hint, jesse ;)) ik het er wel af >:)

Verwijderd

Topicstarter
- Ik kan redelijk omgaan met assembly Real Mode. Ik zie in de vele HOWTO's en Tutorials dat men meestal al meteen over stapt op Protected Mode, waarom? Het is toch zo makkelijk om, zeker in het begin, gewoon vrolijk aan Real Mode vast te houden.. Graag hierover wat views en comments van anderen.
Omdat je met protected mode veel meer kunt. Je weet waarschijnlijk wel dat >1MB al helemaal niet lukt met real mode, het protecten van geheugen kan ook al niet, en zo zijn er nog wat dingen te noemen. Nu is het natuurlijk wel makkelijk dat je met real mode zomaar gebruik kunt maken van bios interrupts, maar dat is eigenlijk het enige voordeel dat ik van real mode kan bedenken. Ook al begin je met real mode, waarschijnlijk komt er toch een punt dat je wilt overstappen op protected mode en om dan je hele kernel te herschrijven is ook niet echt leuk. Misschien is het daarom beter dat je meteen vanaf het begin al protected mode gebruikt.

Verwijderd

Misschien een idee, om er ook iets met muziek mee te doen. Als je het voor elkaar krijgt om een OS te bouwen, speciaal voor soft synth's enzo, heb je binnen de kortste keren een vet contract van Propellerheads of Steinberg.

Verder m'n complimenten (voor wat ze waard zijn ;)) en succes verder!

• tomato
  • Niet online
* tomato stemt voor mooie regular expression functies in alle shell tooltjes :9

• tomato
  • Niet online
edit:
foutje

• _the_crow_
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

weet iemand hoe je die gdt,idt,ldt en gdtr,ldtr,idtr goed zet (in asm-taal graag)!

en wat er nog meer in je kernel moet bij het booten, behalve A20-line,P-mode en het bovenstaande?

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• T.I.M
  • Niet online
Bij mij werkte het niet :'(
ik weet de error niet zo uit mijn hoofd(ben niet thuis)

ik deed het via vmware

Verwijderd

Topicstarter
T.I.M: Bij mij werkte het niet :'(
ik weet de error niet zo uit mijn hoofd(ben niet thuis)
ik deed het via vmware
Ja dat klopt, er schijnt een probleem te zijn als je het onder VMWare draait (zie vorige replies van VMware gebruikers in dit topic)
_the_crow_ : weet iemand hoe je die gdt,idt,ldt en gdtr,ldtr,idtr goed zet (in asm-taal graag)!
en wat er nog meer in je kernel moet bij het booten, behalve A20-line,P-mode en het bovenstaande?
Ik zou eerst beginnen met protected mode beginselen. Hier staat een mooie tutorial (IDT,GDT,etc. komt er ook in voor) http://www.midpec.com/djgpp/protmode/index15.html.

• ocke
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09-2024
Mooi gedaan 4of10. Eerlijk gezegd ben ik een tijdje geleden begonnen met BeOS, maar ben hier snel van afgestapt. Waarom?
Vanwege 1 reden:
Er zijn GEEN programma's voor te vinden.

En als je nu denkt: Wat vind je dt interessant aan mijn T/OS, je kan er zelfs nog nix mee copieren? Nou, ik vind het mooie eraan dat een 16 jarige zoiets kan maken. Je staat veel dichter bij de software als je weet dat gewoon 1 person zoiets gemaakt heeft (en ook nog nederlander is :) ).

Hoezo "dichter"? Nou omdat ik zelf ook programmeer, en het mooi vind als een programma gewoon door andere gebruikt wordt. Dan heb je het gevoel iets te kunnen wat andere lekker niet kunnen :). Dat vind ik nou het leuke eraan. En ik denk dat nu al T/OS al meer uptime heeft als dat hele BeOS bij mij had in die paar weken.

Nog iets. Als je "ls" doet, krijg je een overzicht. Maar dat kan toch wel ietje beter zeg. FF een beetje uitlijnen zou wel fijn zijn (en zo moeilijk is dat toch niet "uitlijnen").

• CyberSnooP
  • Laatst online: 06-11-2025

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Ik denk dat veel mensen tegen 4of10 opkijken in /14 hier. Maar wat ik wil weten is:
- Wat ga je nu doen met dit OS?

Het lijkt me sterk dat je je in hetzelfde segement als Linux en Windows wilt gaan begeven. Heb je een specifiek doel voor ogen?!

|_____vakje______|

Verwijderd

Kun je niet gewoon proberen om een Java VM te bouwen in je OS ?? Heb je gelijk veel Applicaties voor je OS en dan kun je je OS echt overal voor gebruiken.

Misschien J2ME ?? Kijk maar es op java.sun.com of www.javasoft.com (dezelfde pagina)

Verwijderd

OK maar hoe werkt het ??

• ocke
Ik kan mischien ONGELOOFLIJK dom uit de hoek komen. Maar waarom zit iedereen toch steeds te praten over "java" dit en dat??? Wat is er zo special aan java? Java is toch gewoon een programeer taal??? Of zie ik dit verkeerd?

• marcusk
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09-2023
Op zondag 21 oktober 2001 22:58 schreef ocke het volgende:
Ik kan mischien ONGELOOFLIJK dom uit de hoek komen. Maar waarom zit iedereen toch steeds te praten over "java" dit en dat??? Wat is er zo special aan java? Java is toch gewoon een programeer taal??? Of zie ik dit verkeerd?
java is een platformonafhankelijke programmeertaal :p

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
ocke: Maar waarom zit iedereen toch steeds te praten over "java" dit en dat???
In dit verband is het nut ook wel wat ver te zoeken ;) . Voorlopig valt er geloof ik nog behoorlijk wat te doen voordat er een Java VM op kan draaien.
Wat is er zo special aan java? Java is toch gewoon een programeer taal??? Of zie ik dit verkeerd?
Java is idd een programmeertaal. Java wordt echter door veel mensen gezien als een lekker opgeruimde, nette en duidelijke taal die niet al te complex is (zoals C++). Dit werkt voor veel applicaties erg fijn. Omdat Java zo goed bevalt ontstaan er aanhangers die soms te vaak alles in Java willen doen. Maar ja, dat doet iedereen met de omgeving die hij/zij goed kent. Zodra er iets server-side moet gebeuren roept half /14 PHP+MySQL.

De naam Java wordt ook vaak gebruikt voor het Java Platform. Het Java Platform heeft wat interessante voordelen zoals een platform-onafhankelijk formaat voor gecompileerde applicaties: Java bytecode. Programma's geschreven in Java en gecompileerd naar Java bytecode kunnen dus over het algemeen zonder enige moeite op elke platform waar een Java VM voor beschikbaar is draaien.

Als je OS dus een Java VM kan draaien, kan je gelijk behoorlijk wat applicaties gebruiken. Deze hoeven niet allemaal speciaal geschreven te worden voor het specifieke OS.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• ocke
AHA... nu snap ik het. Dat platformonafhanelijkheid is inderdaad wel erg handig jah.

Dan heb ik meteen een nieuwe vraag :-).

Ik ben nu aan het neuzen op die site die 4of10 geloof ik doorgaf. Over "art of assambler". En nu zie ik daar dat ze ook HLA hebben???? WAS DAT NOU WEER.

Nu zie ik ergens anders dat dit een uitgebreidere versie is van de gewone assambler.

Kan mischien iemand mij ff vertellen hoe het prcies zit met assambler. Ikd acht dat op het begin men alles met machinecode moest doen. Voor een optelling van bv, 10 + 12 had je grote tabellen nodig.
10 is simpel dat is 00001010 en
12 is dan ook simpel 00001100.
Maar dan nog het optellen en de code voor het weregeven op het beeld enzo. Nu heeft iemand dus een programma gemaakt, dat als je neerzet 10 add 12 (add is optellen toch?) dat je prg dan automatische de code omzet in machinetaal en dat op je scherm tovert??

Of praat ik nu weer onzin?

• marcusk
Op zondag 21 oktober 2001 23:24 schreef ocke het volgende:...
assambler assembler, dat is het programma dat assembly omzet in machinecode.

12 bij 10 optellen wordt dan:
MOV AX, 10 ; zet 10 in het 'register' AX
ADD AX, 12 ; tel 12 op bij de waarde in AX
(bij intel tenminste)

• marcusk
Op zondag 21 oktober 2001 23:06 schreef mbravenboer het volgende:
In dit verband is het nut ook wel wat ver te zoeken ;) . Voorlopig valt er geloof ik nog behoorlijk wat te doen voordat er een Java VM op kan draaien.
Als het zou lukken om een Java VM voor dit os te maken (lijkt me erg veel werk :)) zou je in 1 keer een heleboel software hebben

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-02 17:43
damn draait als een zonnetje op mijn p233, snelle boot, tetris, demo, geen problemen gezien (ok ik heb er niet zo lang naar gekeken maar toch SUPER) morgen ff verder mee kloten.

Suc6 nog

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-02 13:47
Erg cool een eigen os. Ik overweeg ook om het nog eens te proberen (een eigen os dus :) ), al was het alleen maar voor de kennis die je ermee opdoet :). Maar ik vind het echt wel knap, aangezien het maken van een goede proces handling, geheugenbeheer enz. enorm lastig is (iig de theorie is minder simpel vind ik :) )

• ocke
Okey dat snap ik dan. Maar wat is dan HLA ???

Verwijderd

Op maandag 22 oktober 2001 19:09 schreef ocke het volgende:
Okey dat snap ik dan. Maar wat is dan HLA ???
Uit de HLA-faq (die ik overigens in +-30 seconden gevonden had met google)
2: q. What is HLA?
a. HLA is a high level assembly language. It uses
a high level language like syntax (similar to
Pascal, C/C++, and other HLLs) for variable
declarations, procedure declarations, and
procedure calls. It uses a modified assembly
language syntax for the standard machine
instructions. It also provides several high
level language style control structures (if,
while, repeat..until, etc.) that help you
write much more readable code.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 21 oktober 2001 17:46 schreef CyberSnooP het volgende:
(...)
Het lijkt me sterk dat je je in hetzelfde segement als Linux en Windows wilt gaan begeven. Heb je een specifiek doel voor ogen?!
Uhm nou mijn doel momenteel is om gewoon een goed werkend OS te krijgen en mijn OS op de 'kaart van de OSsen' te krijgen ;). Mijn doel uiteindelijk is eigenlijk om de stabiliteit van Linux, BeOS, etc. en de gebruiksvriendelijkheid van Windowed-OS'sen te combineren. Het is dus niet de bedoeling dat het een nieuwe UNIX kloon wordt maar gewoon een alternatief OS wat hoop ik stabiel en gebruiksvriendelijk genoeg wordt. Maar nu is het nog meer just for fun.

• Justice
  • Laatst online: 07-08-2025
Op maandag 22 oktober 2001 20:56 schreef 4of10 het volgende:

[..]

Uhm nou mijn doel momenteel is om gewoon een goed werkend OS te krijgen en mijn OS op de 'kaart van de OSsen' te krijgen ;). Mijn doel uiteindelijk is eigenlijk om de stabiliteit van Linux, BeOS, etc. en de gebruiksvriendelijkheid van Windowed-OS'sen te combineren. Het is dus niet de bedoeling dat het een nieuwe UNIX kloon wordt maar gewoon een alternatief OS wat hoop ik stabiel en gebruiksvriendelijk genoeg wordt. Maar nu is het nog meer just for fun.
soort eigen beos dus =) alleen dan niet speciaal voor media

Human Bobby

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-02 13:47
Een os wat speciaal is gericht op harddiskrecording, softsynths, sequencers etc zou dus wel heel cool zijn, en ik denk dat er zelfs een markt voor is ook (kweet ff niet wie dat zei)

• ocke
Euh.. 4of10 je wou toch bug weten. Nou ik heb er een gevonden, en volgens mij heeft nog niemand het hier over gehad (kan me vergissen). Een "position" foutje. Niet zo moelijk op te lossen denk ik zo.

Ik had eerst 3 shell's geopen. (pid 5,6,7). Vervolgens 6 gesloten. En daarna tetris gestart (ik moest het ff zelf controleren wat iemand al eerder zou over het niet "defrag" laten, maar opvullen van lege vakjes). Toen sloot ik in shell 1 (pid 5), shell 2 (pid 7) af en tada...

Ik kreeg toen de msg (onder "kill 7") "kill 7" (of "killed 7" of wat er dan ook staat). En daaronder nog een keer in grote vette letter "killed 7" (sorry voor het zo onduidelijk zijn, maar is had al shutdown getypt voordat ik het pas fatsoonlijk zag). En nu stond mijn pointer dus OP de vette "killed 7" Ik typte dus "shutdown" en er stond dus op mijn scherm:

KILLEshutdown

Positie foutje dus...

• Creepy

Creepy

Op vrijdag 12 oktober 2001 18:42 schreef RG© het volgende:

[..]

ja en jij denkt dat er ook maar iemand is die zo'n OS wil gaan kopen, als je Linux en BSD hebt, twee mega krachtige Open Source systemen? Als je het OpenSource maakt zullen er meer mensen aan gaan werken en misschien wordt het dan wat. Daarom werd Linux ook populair: Minix kostte honderden guldens en was niet OpenSource. Mijn advies: breng het onder de GPL, dan mag iedereen er aan frotten zoveel ie wil, maar mag een bedrijf er niet zomaar alles mee zeg maar...
Zolang een bedrijf de veranderingen opensource houdt, mag een bedrijf alles met het produkt doen hoor (opensource (en ook de GPL) != gratis!)

Voorbeeld? Ok.. Corel linux! Nog 1? Ok.. Cobalt server (daar draait linux op..)

En natuurlijk geld ook dat closedsource != geld kosten. Er is toch wel ergens een produkt te vinden dat niets kost en closed source is?

Anyway.. zelf hoop ik natuurlijk ook op opensource (kan ik er zelf es mee gaan spelen :9 )

Linux is voornamelijk populair nu omdat het zo goedkoop is (of bijna gratis voor de mensen die downloaden) want zeg nu zelf, hoeveel mensen die zeggen dat ze linux gebruiken hebben ooit es iets van de kernel source in een editor open gehad? Dat zijn er echt niet veel! Echt niet omdat het opensource is..

• ocke
euh.. ik ben eigenllijk wel benieuwd hoe het ervoor staat met de os? Nog wat verbeterd/vernieuwd 4of10?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 09 november 2001 12:12 schreef ocke het volgende:
euh.. ik ben eigenllijk wel benieuwd hoe het ervoor staat met de os? Nog wat verbeterd/vernieuwd 4of10?
Uhm jup, altijd ;)... Maar de laatste weken @ school waren/zijn (proefwerkweek :( ) nogal druk (praktische opdrachten, proefwerken, the usual 2e fase stuff).

(Hier's de changelog ;) ) :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
0.0.1b -> 0.0.2
- new boot loader (total size of boot block is now 1024 bytes)
- kernel is now loaded at 0x100000 (1MB)
- new IDT/GDT/PIC/other pm mode stuff initialization
- new memory manager (Physical Memory Manager, up to 2GB of kernel memory, 2GB user memory, new VMM, no swapping yet)
- added l33t spinning cursor to boot loader ;)
- new kernel debug console
- updated the TriangleOS-FS Disk Utilities
- rewrote the process manager (new sys_kill(), sys_exec() (arguments supported now))
- critical sections, semaphores
- Process/FS locks

De meeste veranderingen voor 0.0.2 zullen kernel verbeteringen zijn. Ik ben nu nog bezig met processen/threads iets sneller te maken en daarna ga ik de device manager updaten zodat "modules" zoals de mouse driver en zo met de kernel/user apps. kan communiceren. Ik was ook van plan om aan de GUI te beginnen maar misschien dat ik daar ff tot 0.0.3 mee wacht ;)

• NetForce1
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-02 10:22

NetForce1

(inspiratie == 0) -> true

Hoi, op mijn Packard Hell systeem reboot 'ie gelijk als ik hem van diskette opstart, als ik het met dezelfde diskette op een andere compu probeer werkt het wel.

De wereld ligt aan je voeten. Je moet alleen diep genoeg willen bukken...
"Wie geen fouten maakt maakt meestal niets!"

• MisterData
  • Laatst online: 20-02 17:08
met mijn packard hellie doet ie het toch echt goed :)

• GiLuX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-11-2025
kan de topic starter (4of10) aub onmiddelijk en voor goed van dit forum gebanned worden!

als hier nu al mannetjes van 16 rondlopen die ff een eigen OS in elkaar knutselen terwijl ik zit te zweten om java te leren, dan hoeft het voor mij allemaal niet zo meer :(

;)

maar serieus,
4of10,
vanaf welke leeftijd ben je gaan proggen?

"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 17:13

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

Op dinsdag 13 november 2001 01:37 schreef GiLuX het volgende:

vanaf welke leeftijd ben je gaan proggen?
12 had ie al verteld

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• GiLuX
Op dinsdag 13 november 2001 09:56 schreef reddog33hummer het volgende:

[..]

12 had ie al verteld
oops :o (Dit onderwerp is 4 pagina's lang: 1 2 3 4)

"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-02 18:26
zozo, ik heb alle 8 de pages ff doorgelen. Klinkt allemaal goed, ik denk dat ik vanavond als thuis ben het ff test. Voor de fun. Maar waar ik eigenlijk opzoek naar ben is dit:

Een OS met alleen dit:
- support voor geluid(liefst 5.1)
- support voor MP3(absolute must)
- support voor audio ceedeez(must)
- snel en stabiel
- TCP/IP support(must)
- DVD
- het zou ook nog leuk zijn als er DivX support was, en natuurlijk fatsoenlijke aansturing van TV Out. Maar dit zou leuk zijn hoeft niet perse.

dit voor een multimedia systeem dat ik wil gaan bouwen om vervolgens in mijn stereo rek erbij te zetten. Misschien dat T/OS op lange termijn en optie is. Maar weet niemand anders een OS dat al op dit nivo zit?

Grtz. Mark

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Verwijderd

offtopic:
[quote]
Op dinsdag 13 november 2001 11:57 schreef borgdavile het volgende:
zozo, ik heb alle 8 de pages ff doorgelen. Klinkt allemaal goed, ik denk dat ik vanavond als thuis ben het ff test. Voor de fun. Maar waar ik eigenlijk opzoek naar ben is dit:

Een OS met alleen dit:
- snel en stabiel
- TCP/IP support(must)
- DVD
- het zou ook nog leuk zijn als er DivX support was, en natuurlijk fatsoenlijke aansturing van TV Out. Maar dit zou leuk zijn hoeft niet perse.

[..]

Grtz. Mark
[/quote]

Lees ook [topic=http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/220314/1?limit=100] dit draadje, hierin staat heel veel over een MP3-OS, zeer handig, ik maak er nou gebruik van, oud 486-je met Cheap Ass geluidskaart en cd-rommetje, werkt perfect allemaal!

• GiLuX
Op dinsdag 13 november 2001 11:57 schreef borgdavile het volgende:

Een OS met alleen dit:
- snel en stabiel
- TCP/IP support(must)
- DVD

dit voor een multimedia systeem dat ik wil gaan bouwen om vervolgens in mijn stereo rek erbij te zetten. Misschien dat T/OS op lange termijn en optie is. Maar weet niemand anders een OS dat al op dit nivo zit?

Grtz. Mark
klinkt als... beOS maar ik heb het vermoeden dat de ontwikkeling inmiddels gestaakt is.

ik vond het er erg gelikt uitzien en is juist ontwikkeld voor multimedia apps.

http://www.be.com/products/freebeos/

Pagina: 1 2 Laatste