Als ik Nietzsche lees, proef ik een sterke emotie. Als Nieztsche iets is dan is het wel een vrijdenker pur sang. Ik vind dat zijn woorden hier veel te letterlijk en regel voor regel worden uitgelegd.Op dinsdag 07 mei 2002 19:57 schreef Absolyte het volgende:
[..]
Over de gepassioneerdheid van Nietzsche: gezien de lyrische toon van veel van zijn geschriften geen gekke gedachte. Hij zou waarschijnlijk niet beweren dat je hartstochtelijk datgene moet volgen wat je geloofd, whatever dat geloof inhoud. Tegen de heersende mening in gaan, tegen de tijdsgeest, is het doel van elke filosoof volgens Nietzsche.
[..]
In zijn tijd verzette Nietzsche zich tegen de dwangbuis die de kerk het denken oplegde. Nietzsche accepteert niet dat het denken aan ketenen wordt gelegd. Zou Nietzsche in deze tijd geleefd hebben dan zou het bij wijze van spreken best een Pim Fortuin hebben kunnen zijn. Het gaat Nietsche niet om de kerk. Hij wil dat een mens zijn eigen hartstorten volgt en zich los maakt wat de omgeving gepast of politiek correct vindt. Hij accepteert gewoon niet dat het denken door anderen aan banden wordt gelegd. Eigenlijk zegt hij als jij met je hele hart gelooft dat het goed is, dan is het goed, want er is geen ander referentiekader in dit leven.
Eigenlijk doet hij mij sterk denken aan een figuur als Jim Morisson van de Doors. Die enorme gedrevenheid en het doorbreken van taboes eindigend in zelfvernieting, als een vallende ster, kort maar met een intensiteit die op je netvlies inbrandt. Niet een waakvlammetje moet de menselijke passie zijn, maar een vuur zelfs al wordt de mens er zelf door verteerd.
Je moet niet proberen van Nietsche een politiek correcte linkse denker te maken die zich tegen de kerk verzette, want dan doe je hetzelfde als de kerk met Jezus gedaan heeft. Inkapselen, verdraaien en onschadelijk maken. Dit soort mensen zijn de ubermenschen, Ze zijn compromieloos en trekken zich niets aan van de gevestigde orde en scheppen zo een hele nieuwe orde. Toen de apostelen tegen Jezus zeiden, "u brengt vrede" zij hij niet voor niets, vrede?, oorlog zal brengen! Vader zal ik tegen zoon en broeder tegen broeder opzetten. Dus laten we onze eigen middelmatigheid niet op dit soort figuren projecteren.