Verschil tussen Speakerkabels

Pagina: 1
Acties:
  • 2.098 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26847

Topicstarter
Is er echt zo'n groot verschil tussen dure speakerkabel en aan elkaar geknoopt goedkope speakerkabels ?? en hoor je het verschil ook ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19680

de menigen hierover zijn zeer verdeeld....gebruik de search maar eens...het lijkt me in iedergaval een goed idee om niet met "aan elkaar geknoopte eindjes" te werken maar met kabels uit 1 stuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:41
Ligt aan je set, ligt aan wat je wil horen en wat je zelf vindt. Ik ben ooit begonnen met .25mm2 kabeltjes aan paar brakke speakertjes bij zo'n setje. Toen kreeg ik nieuwe speakers met .75mm2 kabeltjes en dat klonk al beter. Zeker toen die kabels van 15m, 2m werden. Vaag, kabel korter, beter geluid. (niet vaag, maar vond ik vaag..)

Nu heb ik 2 speakers van 350Watt staan, van een meter hoog e.d. ... maar nog met .75mm2 draadjes. Toen hoorde ik dus weer iets over kabeltjes, schoon koperdraad, etc, enz. Ik dus naar een audio zaakje waar ze speakers maken en 2 stukkies VLS ultra OFC 4mm2 fijn aderig gekocht (heel fijne aders, en het zou extra 'schoon' koper zijn, voor 5,- meter). Toen dit er aan hing... was me sound VET! ... me bassen kraakten niet meer, alles was 'ronder' en 'voller'. Zeker als ik het zootje wat harder zet.. dan.. tjah, wordt ik er wel geil van. Het ontbrak echt bij mij.. dus als je standaard prut kabels hebt.. zeker een aanrader, waarom wel een dure set kopen, maar dan bezuinigen op de kabeltjes ?

ps dit zijn geen hele dure kabels.. ze worden elders wel eens duurder aangeboden en zover ik bij kennissen kon peilen is dit wel aardig. Er is ook kabel van 2000,- per meter. Ik geloof daar niet in, mensen met een stereo van 20.000,- wel. Wat diegene die onder me poste al zei, de meningen hierover zijn verdeeld.. en tis net wat je wilt :)

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

<font size=1>Ohnee HELP, weer zo'n topic :o</font>

(waar is hetisik?) :P

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-07-2020
Je hoort het verschil wel degelijk, Ik had eerst een koperkabel van 10 piek per meter liggen, en nu een v/d hul d-352 van 39 per meter biwired, en het is me toch een stuk beter, vooral qua plaatsing en "rust".

Afbeeldingslocatie: http://www.vandenhul.com/cable/d-352-hL.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:12
Je hebt toch van die kabels met goud ofzo en gouden pluggen. Dat zijn super kabels, maar ook zeer prijzig.

Powered by KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
Op dinsdag 09 oktober 2001 22:18 schreef Packardhell het volgende:
Je hebt toch van die kabels met goud ofzo en gouden pluggen. Dat zijn super kabels, maar ook zeer prijzig.
Je kan ook aan een koperkabel van 1 piek per meter een WBT spade of banaan solderen. >:)

Maar dure pluggen zit idd vaker aan dure kabel, en da's niet vreemd, een standaard WBT banaantje kost al 34 piek per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Over subjectiviteit en vooroordelen gesproken...
Ik heb ooit eens een blinde test onder audiofielen gelezen over speakerkabels en weet je welke er als beste uitkwam?
Juist...het gewone, ongeaarde 220V netsnoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-06 23:36

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

hou op hou op, daluk vind hetisik dit topic en dan zijn we allemaal doomed, verstop het, SNEL :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24679

Wat is bi wiring psies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:42
Op dinsdag 09 oktober 2001 22:23 schreef TheLemon het volgende:
Ik heb ooit eens een blinde test onder audiofielen gelezen over speakerkabels en weet je welke er als beste uitkwam?
Ik heb enkele malen met kabels gespeeld, niet echt dure tot nu toe. B&W 602, van standaard kabel die echt niet bijzonder is, naar een dikke kabel van 5 piek de meter, laag was echt stukken mooier.
Bij m'n Elac CL102i's heb ik een vrij dunne QED kabel gekregen van 12,5 piek de meter, heb laatst diezelfde dikke kabel van 5 piek de meter erbij gehangen (biwired dus) en dat was echt stukken mooier, mooier laag, meer detail en voller. Binnenkort ga ik eens wat kabels lenen bij de hifi boer en kijken wat ik allemaal mooi vind. Ik weet voor mezelf zeker dat er duidelijk verschil tussen kabels zit, of jij dat ook vindt is een andere vraag natuurlijk. Ga gewoon verschillende kabels luisteren, dure, goedkope, dikke, dunne, single wired, bi-wired, van alles wat zou ik zeggen en luisteren wat jij het mooiste vind, vind jij een dropveter met 4 kroonsteentjes ertussen mooi, neem je dat, gewoon uitproberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:42
Op dinsdag 09 oktober 2001 22:39 schreef Oltje3 het volgende:
Wat is bi wiring psies :)
Je trekt dan vanaf de versterker naar elke box 2 paar kabels, 1 voor het hoog en 1 voor het laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-06 23:36

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

its all between the ears, naja, een groot deel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 09 oktober 2001 22:43 schreef Ritch het volgende:

[..]

Je trekt dan vanaf de versterker naar elke box 2 paar kabels, 1 voor het hoog en 1 voor het laag.
Hoe kan dat dan, heb je op dure boxen ansluitingen voor hoog en laag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
Jazeker, ik heb nog een plaatje van een wat oudere situatie bij mijzelf (zijn inmiddels bananen)

*klick!*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 14:04
Wist je dat er ook tijdcorrigerende kabels zijn? ;)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 09 oktober 2001 22:45 schreef Oltje3 het volgende:

[..]

Hoe kan dat dan, heb je op dure boxen ansluitingen voor hoog en laag ?
daar hoeven ze niet duur voor te zijn....steeds meer speakers hebben dat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 09 oktober 2001 22:54 schreef hervaz het volgende:
Jazeker, ik heb nog een plaatje van een wat oudere situatie bij mijzelf (zijn inmiddels bananen)

http://hervaz.freeservers.com/Crossover.jpg
dan ben je er niet op vooruit gegaan...pluggen is alleen nog een extra overgangsweerstand.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 09 oktober 2001 22:55 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:

[..]

daar hoeven ze niet duur voor te zijn....steeds meer speakers hebben dat....
Oh, ik had het nog nooit gezien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adonias
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-05 19:39

Adonias

Oe! Buttons :9

Op dinsdag 09 oktober 2001 22:23 schreef TheLemon het volgende:
Ik denk dat dit een beetje een indianen-verhaal is. Ook wel eens gehoord dat gewoon coax heel goed is... omdat de weerstand zo klein is... maar er zijn meer factoren. Van den hul stopt niet al die pieken in research over hoe je van verschillende materialen, met verschillende doorsnedes strengen op verschillende manieren geweven luidspreker-kabels als mensen vinden dat netsnoer beter klinkt |:( (no flame intended :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op dinsdag 09 oktober 2001 22:58 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:

[..]

dan ben je er niet op vooruit gegaan...pluggen is alleen nog een extra overgangsweerstand.....
Inderdaad. Het schijnt dat kabel op aansluiting toch het beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-06 21:03
Mijn kabel (wepkempiks):
Afbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/j.vandenbosch2/1.jpgAfbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/j.vandenbosch2/2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/j.vandenbosch2/3.jpgAfbeeldingslocatie: http://members.brabant.chello.nl/j.vandenbosch2/4.jpg

Speciaal getwiste UTP kabel met vergulde banaanpluggen op de uiteinden. Totaal 4x3x3=36 paartjes per kabel. :)

Werkt uitstekend!

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Bi-wire werd door www.audiofriends.nl met de grond gelijk gemaakt. Al naar gelang wat je wattage is, kwamen ze ongeveer uit op 4mm2 als beste keus. Trouwens, topic starter wat voor set heb je? Kijk als je dus een dure set hebt, dan kun je dat overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
Och ja fred van audiofriends heeft altijd van die uitspraken, iedereen moet ook zelf uitmaken of er verschil is, van mij mag iedereen echt wel een lampensnoertje aan z'n set hangen, biwiren gaf bij mij een positief effect naar mijn mening.

Ik zeg ook niet dat een snoer van 100 gulden per meter beter is dan een kabel van 10 gulden per meter, je moet gewoon de juiste vinden door proberen in je set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24317

zelf heb ik 0.75 mm aan m'n magnat's project 4 hangen, heb ik is een keer o.25 aan gehangen, dat verschil hoorde je toch wel degelijk!!!

moet je nagaan als ik met de kabels ga werken als JvdBosch wordt het--> :9~ :9~ :9~

Maar ja, in een kamertje van 7 x8 hoor je dat ook niet erg ofzow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-06 21:45

SiGNe

Ook hoi!

Ik heb nu 0.75mm2 Audiolab kabeltjes aan m'n Infinity SM 152 hangen, opzich nog een redelijk kabeltje maar absoluut geen topkwaliteit. (zeg maar standaard audiokabel maar dan net iets dikker.)
Ik wil er binnenkort (als m'n tweeter en hoge tonenfilter weer uit de reparatie zijn) een wat dikkere kabel aan gaan hangen, 4mm2 denk ik en dan met bananenpluggen (anders krijg ik die kabel niet in m'n versterker gepropt (daarom gebruiken de meesten die pluggen: anders past het niet in de speaker/versterker))

Niet?
[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6071

Laat het duidelijk zijn dat je het kunt horen als je een dikkere kabel neemt. Er kan gewoon makkelijker meer stroom lopen. Vooral op hoge volumes en bij lage tonen is dit hoorbaar.

Allerlei andere verschillen, zoals isolatiemateriaal etc, lijken me iets minder relevant. Als die kabel maar fatsoenlijk stroom geleiden, en niet te gevoelig zijn voor storingen. De beste manier om dit te testen is natuurlijk gewoon een toongenerator aan de ene kant, en een osciloscoop aan de andere kant van de kabel te hangen, en vervolgens het een en ander te vergelijken. Maar objectiviteit is vaak ver te zoeken, en dus worden er dingen geroepen als dure kabels die "een stuk evenrediger klinken".

No offence in mijn post, aar ik wil zo graag gewoon een significant natuurkundig bewijs zien, in plaats van het "horen" van verschillen. Je gehoor is nl een stuk subjectiever dan die osciloscoop. Maargoed, als je zelf maar gelooft dat iets goed klinkt omdat het je 200 gulden per meter kostte, wie ben ik om me er dan druk over te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twopack
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-03 20:06
Op woensdag 10 oktober 2001 13:43 schreef mark_dabomb het volgende:
zelf heb ik 0.75 mm aan m'n magnat's project 4 hangen, heb ik is een keer o.25 aan gehangen, dat verschil hoorde je toch wel degelijk!!!

moet je nagaan als ik met de kabels ga werken als JvdBosch wordt het--> :9~ :9~ :9~

Maar ja, in een kamertje van 7 x8 hoor je dat ook niet erg ofzow.
KamerTJE van 7x8??
En je bent pas 16.....
:?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 09:51
Op woensdag 10 oktober 2001 17:52 schreef twopack het volgende:

[..]

KamerTJE van 7x8??
En je bent pas 16.....
:?
Is niet zo moeilijk.
gewoon op het goede moment naar het zolder verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26847

Topicstarter
ja het werkt ik heb in plaats van aan elkaar geknoopte oude rotzooi 220 volt kabels gepakt (die ook in muren zitten enzo) je hoort echt het verschil lijkt echt veel voller geluid te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24317

Tsja, rijke ouders he, nee, zolder is bijna helemaal voor mij, dat scheelt best wel, jammer dat de timmerman in kwestie de muren vergeten heeft te isoleren, nu hoor je me ouders al bij het minste of geringste positieve volume verschil(damn, wat een lange zin) klagen :(

Maar ja, er zijn trouwens wel jongens an 16 die dikke apparatuur hebben enzo, ik dus niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Op woensdag 10 oktober 2001 11:30 schreef hervaz het volgende:
Och ja fred van audiofriends heeft altijd van die uitspraken, iedereen moet ook zelf uitmaken of er verschil is, van mij mag iedereen echt wel een lampensnoertje aan z'n set hangen, biwiren gaf bij mij een positief effect naar mijn mening.

Ik zeg ook niet dat een snoer van 100 gulden per meter beter is dan een kabel van 10 gulden per meter, je moet gewoon de juiste vinden door proberen in je set.
'k weet ut :) en je hebt ook gelijk :) en als je set er naar is geloof ik er ook wel in, tis natuurkundig namelijk ook nog wel te verklaren ook. Een speakerbouwer in de buurt hier plaatst zijn speaker zo in de de iets naar achter hangende behuizing dat je dat effect ook krijgt en dat klinkt altijd wel leuk :) Kun je em op afstand naar voren en naar achteren kantelen om de lage en hoge tonen te 'richten' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-06 23:14

Jag

Ik ga me ff niet bemoeien met deze discussie, heb ik ff geen zin in. Maar eigenlijk zouden we gewoon ff een keer een test moeten organiseren. We wilden dit niet lang geleden doen om bi-wiren te testen. Maar dat is natuurlijk goed te combineren met een speakerkabel test. Iemand die er iets voor voelt (ik weet iig al dat JvS niet gaat komen :))?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
Ik vind het onzin, je moet het zelf maar uitmaken vindt ik, door schade en schande wordt men wijs! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op donderdag 11 oktober 2001 20:42 schreef hervaz het volgende:
Ik vind het onzin, je moet het zelf maar uitmaken vindt ik, door schade en schande wordt men wijs! :)
Ja, maar dit is een kans om het zelf uit te maken. En ik vind het ook wel een interessante kans om zelf overtuigd te raken van het nut van kabels. Misschien ga ik dan ook wel van die Aircom kabels in elkaar knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
Of naar een hifiboer en je neemt een rits kabels mee??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op donderdag 11 oktober 2001 22:33 schreef hervaz het volgende:
Of naar een hifiboer en je neemt een rits kabels mee??
Ik zie mezelf al aankomen: of ik even aantal keer 24m kabel mag lenen :+
En dat ik zoiezo niks van plan ben te kopen, omdat als ik verschil hoor, ze zelf ga maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23375

Aan een luistertest wil ik graag meewerken.

Ik kan zelf 4 x 3 mtr Linn K20 kabel meenemen (ingespeeld en al ;) )

Misschien een nieuw topic voor openen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27786

Ik heb van dat standaart 0.75mm2 snoer....
Aan 2 jbl TLX45 zuilspeakers.
Geen idee hoeveel vermogen ze zijn.
Beter om daar 4mm2 aan te plakken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Op vrijdag 12 oktober 2001 19:27 schreef PozZ het volgende:
Ik heb van dat standaart 0.75mm2 snoer....
Aan 2 jbl TLX45 zuilspeakers.
Geen idee hoeveel vermogen ze zijn.
Beter om daar 4mm2 aan te plakken??
Ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
Op woensdag 10 oktober 2001 18:33 schreef JAP het volgende:
ja het werkt ik heb in plaats van aan elkaar geknoopte oude rotzooi 220 volt kabels gepakt (die ook in muren zitten enzo) je hoort echt het verschil lijkt echt veel voller geluid te hebben
Hehe, mensen zeggen ook weles dat het "Voller" klinkt als de bass standaard wat hoger staat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hetisik
  • Laatst online: 28-03 02:22

hetisik

geen flauw idee wat ik in zal

Op donderdag 11 oktober 2001 20:22 schreef Jag het volgende:
Ik ga me ff niet bemoeien met deze discussie, heb ik ff geen zin in. Maar eigenlijk zouden we gewoon ff een keer een test moeten organiseren. We wilden dit niet lang geleden doen om bi-wiren te testen. Maar dat is natuurlijk goed te combineren met een speakerkabel test. Iemand die er iets voor voelt (ik weet iig al dat JvS niet gaat komen :))?
GOEIE MORGEN ALLEMAAL!!!
om even via het raam het huis in te springen
uhh waren we dat al niet eerder van plan en durfde bijna niemand te komen? Goh, ik vraag me nog steeds af waarom.
Oh er zijn best wel veel mensen die zlef al effecten gehoord hebben, hoef ik ook niks uit te leggen, btw, tijdcorrectie topic, nee, ik ben niet gestopt, daar wordt nog steeds aangewerkt. Ik heb het namelijk best wel druk.
VLS en Monster Rulez!!
Kruip ik nu even lekker weer mijn bedje in. :))

8 )

Pagina: 1