Toon posts:

[Photoshop] Stempel effect

Pagina: 1
Acties:
  • 200 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
kan iemand mij vertellen hoe je met photoshop oid een mooi stempel effect kan krijgen, denk daarbij aan een stempel op een briefkaart of zoiets...

btw, ik heb de search gebruikt maar kon nix vinden, ook heb ik zelf al het 1 en ander geprobeerd maar dat lijkt nergens op...

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11-2025

OkkE

CSS influencer :+

Zoiets?

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/black/got/stamp.gif

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Pc123
  • Laatst online: 19:19
Op donderdag 04 oktober 2001 19:56 schreef OkkE het volgende:
Zoiets?

[afbeelding]
Vertel er dan ff bij hoe je het gedaan hebt :P

• OkkE

OkkE

Op donderdag 04 oktober 2001 20:04 schreef Pc123 het volgende:

[..]

Vertel er dan ff bij hoe je het gedaan hebt :P
Het kan misschien makkelijker, maar zo heb ik het gedaan:

1. Maak een nieuwe layer
2. Teken je 'stempel'
3. Filter > Texture > Grain..
4. Intensity = 65, Contrast = 100, Grain Type = Clumped
5. Selecteer als voorgrond kleur de kleur van de vlekjes
6. Select > Color Range..
7. Fuzzieness = 200, Selection = aan
8. Druk op 'Delete'
9. Filter > Stylize > Diffuse
10. Mode = Darken Only
11. Selecteer je 'stempel'
12. Select > Modify > Smooth
13. Sample Radius = 1
14. Nog een keer met een grote Brush over je selectie tekenen
15. Select > Inverse
16. Druk op 'Delete' en klaar.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Verwijderd

Hoe fucking inefficient??!!

Verwijderd

Echt efficient is het niet nee.

1 nieuw document, 500x500 100 dpi
2 maak je stempel
3 maak een nieuwe layer "layer2"
4 filter-> render -> clouds
5 filer-> artistic -> sponge
6 selecteer een kleur met de magic wand in de layer "layer2"
7 selecteer je stempel layer en druk op delete.

Voila, heb je op je stempel layer een heleboel kleine vlakjes gedelete, als het goed is heb je nu een stempel effect. (uit m'n hoofd verzonnen nog niet getest)

• OkkE

OkkE

Op donderdag 04 oktober 2001 20:33 schreef Pwo-staal het volgende:
Hoe fucking inefficient??!!
Op donderdag 04 oktober 2001 20:42 schreef Peltier het volgende:
Echt efficient is het niet nee.
Zei ik al. ;)
Maar het werkt wel. :7

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:15

Pelle

🚴‍♂️

* Pelle had een andere manier als Okke

Toevallig wel met texture/grain :)

Afbeeldingslocatie: http://jj.upnet.nl/got/stempelle.gif

* stempel maken
* filter | texture | grain (int 50, contr 100, type sprinkles)
* filter | blur | gaussian blur (radius 1 px)
* ctrl-l (== image | adjust | levels) -> linker (zwarte) pijltje naar ongeveer het midden slepen, of de input levels zo zetten: 128, 1, 255
* filter | sharpen | sharpen
* laatste stap eventueel herhalen

Geeft iets minder grove oneffenheden dan in Okke's manier.

• OkkE

OkkE

Op donderdag 04 oktober 2001 20:42 schreef Peltier het volgende:
1 nieuw document, 500x500 100 dpi
Waarom trouwens 100dpi?! Voor internet is 72 al genoeg.

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Verwijderd

100DPI, jaha dat weet ik. zodra je save for web doet met image ready maakt ie er vanzelf 72dpi van. 100DPI werkt fijn, liever nog hoger eigenlijk, zolang je pc het maar aankan. :-) no flame intended

Owja met de magic wand zet contigous uit, en zet de torelance op 1. het werkt verbazend simpel en goed.
veel succes.
Zie hier een kleine suggestie.

Afbeeldingslocatie: http://spiritus.xcl-clan.com/special/sponge.jpg

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05 10:29

• OkkE

OkkE

Op donderdag 04 oktober 2001 20:56 schreef Peltier het volgende:
100DPI werkt fijn, liever nog hoger eigenlijk, zolang je pc het maar aankan. :-) no flame intended
Vind ik een beetje onzin eigenlijk. Zolang je voor online/beeldscherm applicaties bezig bent is 72 volgoende. En fijner vind ik het niet. Merk namelijk geen verschil.

Verwijderd

100dpi vs 72 dpi ja loze discussie. Ik werk normaal als ik serieus bezig ben op 150, en dat zie je als je gedetaileerd bezig bent wel. maar ach het is zo'n onbelangrijk aspect, ieder z'n voorkeur.

Owja small note,
dat effect dat we hier hebben lijkt niet echt op een stempel, kijk maar eens goed naar een stempel, die is nooit 100% saturated, altijd veel meer van de ondergrond kleur in gemengd. Tevens zijn de onvolledig heden ook wat anders. Maar goed, om dat nu uit te gaan zoeken is me wat overbodig.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Op donderdag 04 oktober 2001 20:46 schreef OkkE het volgende:

[..]

Waarom trouwens 100dpi?! Voor internet is 72 al genoeg.
Boefje, wat probeer ik hier nu al tijden uit te leggen... op het scherm boeien resoluties niet maar gaat het om pixels. 1000 pixels op 72 dpi zijn er ook 1000 op 800 dpi. :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

uhm juist ja, had ik het fout wat betreft het aantal dpi kunen zien. zie ja alleen als je gaat printen (toch?) :)

• OzBoz

OzBoz

Op donderdag 04 oktober 2001 22:53 schreef Peltier het volgende:
uhm juist ja, had ik het fout wat betreft het aantal dpi kunen zien. zie ja alleen als je gaat printen (toch?) :)
Met printen en vooral met drukwerk maakt het echt wat uit. Omdat je dan pas een werkelijk aantal cm's aan je afbeelding hangt die weer gebaseerd is op je dpi icm pixels

• OkkE

OkkE

Op donderdag 04 oktober 2001 22:29 schreef OzBoz het volgende:

[..]

Boefje, wat probeer ik hier nu al tijden uit te leggen... op het scherm boeien resoluties niet maar gaat het om pixels. 1000 pixels op 72 dpi zijn er ook 1000 op 800 dpi. :)
Mja, ik bedoelde dus ook dat het niet uit maakt of je nu 100 of 72 doet. Dus waarom zou je meer doen als standaard... mgoed. :)

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-02 22:51

Hangloozz

{ @$%&# }

als op een bepaalde vaste resolutie werkt (bijv 150dpi) dan raak je ook beter gewend aan de effecten van filters.
Een feather van 5 px ziet er op een 72dpi ondergrond anders uit dan bij 500dpi.
Dat is de enige beweegreden dat ik standaard 150 dpi pak voor webontwerp.

on topic:
ff het filter Penseelstreek-->Spetters over je afbeelding halen...

www.jurgroessen.nl

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

RRX

@life-

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/raymondr/100bij100.gif

dit hierboven is een plaatje van 100 bij 100 pixels. dat is dus absoluut (het blijven 100bij100 pixels). als je het op een 22" monitor op een resolutie van 640*480 bekijkt is het een ERG GROOT plaatje (de pixels zijn dan erg groot), en bekijk je het op een 15" op een resolutie van 1600*1200 dan is het een ERG KLEIN plaatje (de pixels zijn dan erg klein), maar het plaatje blijft 100 pixels breed, en 100 pixels hoog. als je je videokaart op een resolutie van 100*100 kon zetten, dan paste dit plaatje precies op je beeldscherm.

nu over het printen:

een printer kan de puntjes op een bepaalde afstand van elkaar zetten, dat noem je DPI het aantal Dots per Inch.

stel je voor, je hebt een printer die print 600DPI. en je print een plaatje van 100 bij 100 pixels. dan passen daar dus 36 van die plaatjes in 1 vierkante Inch. want er passen er 6 in de breedte en 6 in de hoogte.

heb je een printer die print op 300DPI, dan passen er dus 3 in de breedte en 3 in de hoogte, dus dan zouden er 9 van die plaatjes op 1 vierkante inch komen.

Het komt er dus op neer, dat hoe hoger de resolutie van de printer is, hoe hoger de resolutie van het plaatje moet zijn om het mooi uit te kunnen printen.

wil je een plaatje hebben van 2 bij 2 inch (~5 cm) op een printer van 600DPI dan moet je dus een plaatje maken van 1200 bij 1200 pixels.

ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is?

(correct me if I'm wrong)

mijn T.net systeemspecspagina

• OzBoz

OzBoz

Voor de mensen die wat naar de drukker brengen.. zo bereken je het optimale aantal dpi's:

Je vraagt aan de drukker in welk raster er gedrukt gaat worden (voor normaal FC drukwerk vaan 60).

Dat is 60 lines per inch. Die doe je keer 2,54 en dan heb je 152,4 lines per centimeter. Dat vermenigvuldig je x 2 om de benodigde resolutie van je scans te krijgen = 304,8 dpi (normaal afgerond op 300dpi).

Moet je nu bv iets voor een krant aanleveren (raster 45 oid) dan is het dus 45x2,54x2 = 228,6 dpi. Overigens moet je bij het aanleveren voor in de krant aan nog wel meer dingen denken als maximale/minimale dekking en puntverbreding etc..

• Passenger
  • Laatst online: 25-05 22:55
Op vrijdag 05 oktober 2001 08:10 schreef RRX het volgende:
[...]
en prima verhaaltje! klopt precies! eindelijk iemand die het verschil weet tussen pixels, en dpi's, want tegenwoordig schijnt vrijwel niemand dat meer te weten... en das vet irritant!

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

RRX

@life-

Op vrijdag 05 oktober 2001 08:22 schreef Tu-Tone het volgende:

[..]

en prima verhaaltje! klopt precies! eindelijk iemand die het verschil weet tussen pixels, en dpi's, want tegenwoordig schijnt vrijwel niemand dat meer te weten... en das vet irritant!
thanx, ik erger me er zelf ook nog wel eens aan :) vandaar :)

mijn T.net systeemspecspagina

Verwijderd

toverstaffie is über!!!
:P

wie deed t allemaal nou met wolken filter?

/me gebruikt alleen 300dpi bij printopdrachten

• Obi
  • Laatst online: 30-03 07:53

Obi

Op donderdag 04 oktober 2001 21:37 schreef Peltier het volgende:
100dpi vs 72 dpi ja loze discussie. Ik werk normaal als ik serieus bezig ben op 150, en dat zie je als je gedetaileerd bezig bent wel. maar ach het is zo'n onbelangrijk aspect, ieder z'n voorkeur.
Als je gedetailleerd bezig bent werk je op de pixel nauwkeurig.. dan doet DPI het er helemaal niet toe.. Het beste is gewoon: Hoe groot moet het documente zijn? (in pixels) en dan een documentje aanmaken in die aantallen pixels, DPI hoef je niet eens naar te kijken!

Weet niet of je dan bedoeld of je eerst in 150DPI (ongeveer 2xschermresolutie) designt en als je klaar bent het scaled naar de goede groote??
Dat zou niet een nette manier van designen zijn, waar blijven de single pixels dan...

Pixeldesign roelt! Lang leve het web-pixefront!

Ik snap trouwens niet dat sommige mensen niet begrijpen hoe het zit met pixels/ dpi.. het is zo simpel...

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:12
Op zondag 07 oktober 2001 18:20 schreef Obi best een hoop:
Ik ben ook voor het PixeldesignFront!

Pixels rulen :D

Verbouwing

Pagina: 1