Toon posts:

Dolby digital 6.1 vraagje.?

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nou ben ik weer met m'n Yamaha rx-v800...
Nu heb ik als ik een dvdtje opzet dat DD 6.1/ES aan klikt...
Als ik het goed begrijp is dit de opvolger van 5.1
En 5.1 staat voor de hoeveelheid speaker's..?? of niet...??
Dus zou 6.1 het zelfde zijn maar dan met center speaker achter...maar alleen de rx-v 3000 heeft ook een versterker voor de center achter en de 800 niet...???
Maar ik kan het ook helemaal mis hebben....ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen....????
Alvast bedankt.....

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

5.1 staat idd voor het aantal speakers en betekent: 5 full-range (hifi-norm) speakers en 1 speaker met beperkt frequentiegebied (subwoofer). Dolby 5.1 heeft dus linksvoor,rechtsvoor, centervoor, subvoor, surround linksachter & surround rechtsachter. Dolby 6.1 zou dus idd een centerachter erbij kunnen hebben, maar ik ken het niet, dus weet het niet zeker. (Kan ook 4 surrounds en 2 gewoon voor zijn maardan zonder center voor)

• dBA
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

Het extra kanaal dat je erbij krijgt is net zoiets als het centerkanaal bij je dolby pro-logic setje. Het wordt berekend uit faseverschillen in het achterste stereo-signaal. Het is dus géén discreet signaal zoals al die andere 5 kanalen.

Voordeel is wel dat je dus bijvoorbeeld een oude dolby pro-logic versterker kan aansluiten op de pre-out van je digitale dolby 5.1 versterker >:) en die vervolgens op 3 channels zetten o.i.d. Gevolg is dat je dan dus 6.1 geluid krijgt, al zij het wel met twee versterkers :7. Dit is ooit eens getest door één van die duitse kwaliteits :Y) hifi-bladen en die waren er best wel over te spreken, dus het kan wel.

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Als ik het goed begrijp selecteert je versterker 6.1? Maar je hebt geen 6e speaker? Het klopt idd dat 6.1 itt 5.1 een center achter heeft.

Maargoed het probleem: je versterker selecteert 6.1, kun je dit niet handmatig op 5.1 zetten?

MZL Spyro

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Verwijderd

Op donderdag 04 oktober 2001 02:32 schreef dB_A_ het volgende:
Het extra kanaal dat je erbij krijgt is net zoiets als het centerkanaal bij je dolby pro-logic setje. Het wordt berekend uit faseverschillen in het achterste stereo-signaal. Het is dus géén discreet signaal zoals al die andere 5 kanalen.
Het KAN wel een discreet signaal zijn. Hier gaat het om Dolby Digital 6.1 EX. duurdere versterkers als SONY STR-DB1070 en DENON AVR-3802 hebben een discrete versterker voor het zesde kanaal (rear center). Die denon heeft overigens ook DTS ES 7.1 Dat betekent dat je ook nog een kanaal hebt voor multi surround back ofzo. in ieder geval 2 extra surround speakers die je buiten de gewone rear speakers moet plaatsen. deze speakers zijn er omdat de verhouding van speakers en opzet daarvan eigenlijk niet klopt als je een rear center toevoegt. daarom dus DTS-ES
de nieuwe terminator 2 special edition dvd (in een metalen bakje) heeft al deze soorten geluid op de dvd. zelfs THX staat erop. :9~

• dBA

dBA

Je kan nog wel een discrete eindversterker hebben om de luidspreker aan te sturen terwijl je een extra kanaal hebt dat uit twee andere kanalen wordt berekend :)! Ik weet wel zeker dat het extra kanaal wordt berekend, want via een 5.1 multichannel input op je versterker kun je eventueel een 6.1 opstelling halen...

Verwijderd

Op donderdag 04 oktober 2001 10:01 schreef dB_A_ het volgende:
Je kan nog wel een discrete eindversterker hebben om de luidspreker aan te sturen terwijl je een extra kanaal hebt dat uit twee andere kanalen wordt berekend :)! Ik weet wel zeker dat het extra kanaal wordt berekend, want via een 5.1 multichannel input op je versterker kun je eventueel een 6.1 opstelling halen...
hoe verklaar je dan dat de sony dvp-ns900 (dvd speler) een 6.1 kanaals output heeft en de sony str-db1070 een 6.1 kanaals input heeft????

• dBA

dBA

Hé, dat is nieuw voor mij, tering ik dacht dat ik altijd goed de boekjes bijhield. Iig, ik hield me er ook maar aan wat ik las in bepaalde folders en dus die duitse blaadjes... In het begin weet ik zeker dat er geen :( DVD's waren met 6.1 geluid, maar dat het kanaal gewoon werd berekend.

Verwijderd

Op donderdag 04 oktober 2001 10:08 schreef dB_A_ het volgende:
Hé, dat is nieuw voor mij, tering ik dacht dat ik altijd goed de boekjes bijhield. Iig, ik hield me er ook maar aan wat ik las in bepaalde folders en dus die duitse blaadjes... In het begin weet ik zeker dat er geen :( DVD's waren met 6.1 geluid, maar dat het kanaal gewoon werd berekend.
je moet maar even op www.areadvd.de kijken, daar staat die nieuwe sony getest >:)

• dBA

dBA

Sorry hoor, maar die DVD speler heeft toch echt maar een zeskanaals uitgang en dat is bij mij altijd nog een 5.1 kanaals :) Ook gecheckt op: http://www.sony-europe.com/view.x?prod=25351&cat=12636&tech&loc=eu

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Hmmm het is wel grappig iedereen heeft het over Dolby Digital 6.1 maar www.dolby.com weet nog van niets... :?

Ik ken het in ieder geval niet (en dat zegt natuurlijk alles :o )

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Verwijderd

shit ja, je hebt nog gelijk ook. FUCK!

• Baklap

Baklap

Op donderdag 04 oktober 2001 12:20 schreef wussy het volgende:
shit ja, je hebt nog gelijk ook. FUCK!
:o LOL

Verwijderd

Op donderdag 04 oktober 2001 12:31 schreef Baklap het volgende:

[..]

:o LOL
nee, jij bent het niet die gelijk heeft. dat was tegen dB_A_.

dat 6.1 kanaals wordt dus door de versterker uit een 5.1 kanaal getrokken. er zijn echter wel dvdtjes als terminator 2 ultimate edition die DTS ES en Dolby Digital EX bevatten.

dus dolby 6.1 komt inderdaad niet bij dolby zelf vandaan

• dBA

dBA

Wussy, THX is geen norm voor het decoderen/encoderen van geluid zoals Dolby Digital/AC3/5.1 (whatever), DTS en MPEG Multichannel.

THX is in feite een soort kwaliteitscertificaat zodat de gebruiker er zeker van is dat het geluid op die DVD met de uiterste precisie is opgenomen, bewerkt, gemixt en geproduceerd. Deze kwaliteitsbepaling ligt ook onder andere op receivers (THX Select voor redelijk goede receivers :P en THX Ultra voor high-end kickass receivers :9) en DVD spelers (geloof ik, kan het hier niet nakijken).
Nou ben ik persoonlijk altijd wel blij als er THX op staat want dan heb je in ieder geval goed geluid, maar ook als het er niet op staat kan het nog echt wel majorquality geluid zijn (ik noem maar even Gladiator, sublieme DTS!!!)

Voor receivers wordt in het THX manifest onder andere vastgelegd wat voor signaal/ruisafstand, frequentiebereik, dempingsfactor en dergelijke zeken deze moet hebben (Jammer de mijne voldoet er niet aan... :'( maakt niet uit, deze kickt ook ass!).

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik ben bijna geholpen.... :)
Nu nog een vraag: Als ik dus een dvdtje bekijk en m'n Yamaha klikt op 6.1, mis ik dan iets (rear center)...???
de Yamaha is echt perfect maar ik zou niet weten waar ik een uitgang heb voor de 6 speaker???
Ik heb wel een 6.1 ingang...en 5.1 uitgangen.
Ik hoor het wel....

Bedankt voor de reaktie's....

Verwijderd

Topicstarter
Zo dat is snel...hahahaha
Maar Rush hour 2 is : Dolby Digital 5.1 EX & DTS ES Discrete 6.1....??? Dus ben ik het nu helemaal kwijt....??
Ik hoop dat er iemand die het aan een leek kan uitleggen...
:?

• Baklap

Baklap

Op donderdag 04 oktober 2001 12:43 schreef wussy het volgende:

[..]

nee, jij bent het niet die gelijk heeft. dat was tegen dB_A_.

dat 6.1 kanaals wordt dus door de versterker uit een 5.1 kanaal getrokken. er zijn echter wel dvdtjes als terminator 2 ultimate edition die DTS ES en Dolby Digital EX bevatten.

dus dolby 6.1 komt inderdaad niet bij dolby zelf vandaan
Met andere woorden is het dus geen DOLBY digital maar een andere subvorm van digital surround daar ging het mij maar om....

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Tering, wordt THX nog steeds gebruikt voor nieuwe apparatuur?
Dat is echt al uit de 70's, bedacht puur voor bioscopen door Tomlinson Holman i.o.v. George Lucas!
Houdt o.a. in dat er een aantal (weet niet hoeveel) luidsprekers een freq. bereik van 20-20K moeten hebben bij minimaal, ik dacht 110dBSPL.
Ik snap dus eigenlijk niet hoe die norm van toepassing kan zijn op een DVD.

• dBA

dBA

Ik zei dus ook al dat ik het niet zeker wist of het van toepassing was op DVD spelers. Maar recentelijk is de THX-norm vernieuwd; waar je vroeger alleen THX had is er nu verschil gekomen, namelijk THX Ultra :P en THX Select. Het kan dus zijn dat tegenwoordig ook de hardwarenorm aan een revisie is onderworpen.

• dBA

dBA

Check www.thx.com maar eens, daar staat bij een hele lijst van apparatuur die voldoet aan de THX norm en bij de THX faq staat helemaal alles wat je ook ooit maar wilt weten over de THX norm.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
Zie deze afdeling van THX.com voor meer details.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Op donderdag 04 oktober 2001 14:22 schreef marc28 het volgende:
Nou ik ben bijna geholpen.... :)
Nu nog een vraag: Als ik dus een dvdtje bekijk en m'n Yamaha klikt op 6.1, mis ik dan iets (rear center)...???
de Yamaha is echt perfect maar ik zou niet weten waar ik een uitgang heb voor de 6 speaker???
Ik heb wel een 6.1 ingang...en 5.1 uitgangen.
Ik hoor het wel....

Bedankt voor de reaktie's....
kom 't ie:
jij hebt geen 6.1 ingang (nagezocht bij yamaha)
jij denkt dat je dat hebt omdat ze spreken over een 6 channel externe input. tel met me mee. 5.1 = 5 + 1 = 6!!!!
dus heb jij "gewoon" een 5.1 kanaals input, of 6 dus.

Verwijderd

Op donderdag 04 oktober 2001 13:27 schreef dB_A_ het volgende:
Wussy, THX is geen norm voor het decoderen/encoderen van geluid zoals Dolby Digital/AC3/5.1 (whatever), DTS en MPEG Multichannel.
ja, maar toch moet jij mij dan uitleggen waarom je een av-versterker als de DENON AVC-A1SE (topmodel) ook op THX Surround EX kan zetten i.p.v. bijvoorbeeld DTS ES of dolby digital 5.1.

kijk maar naar de review van deze versterker op www.areadvd.de
kijk dan direct ook naar de review van de dvd terminator 2 ultimate edition. daar blijkt naast DTS ES ook een geluids spoor op te zitten die THX geoptimaliseerd is.

hoe leg je dit dan allemaal uit??

• dBA

dBA

Op donderdag 04 oktober 2001 23:32 schreef wussy het volgende:

[..]

ja, maar toch moet jij mij dan uitleggen waarom je een av-versterker als de DENON AVC-A1SE (topmodel) ook op THX Surround EX kan zetten i.p.v. bijvoorbeeld DTS ES of dolby digital 5.1.

...

hoe leg je dit dan allemaal uit??
Nou heel simpel eigenlijk: THX is meer dan alleen een norm voor de receiver e.d. Ze hebben namelijk ook nog een paar modificaties uitgevonden die uitgevoerd worden op het geluid vanaf een DVD spoor om het zo te laten klinken als het in een echte bioscoop zou klinken. Een bioscoopzaal wijkt namelijk wezenlijk af van een doodgewone huiskamer.

Daarom heeft THX ook nog onder andere de volgende goodies uitgevonden:
* Bass Management Electronic Crossover
* Re-Equalization
* Timbre Matching
* Adaptive Decorrelation
* Bass Peak Level Manager
* Loudspeaker Position Time Synchronization
Vraag me niet wat het allemaal is, duurt te lang om het uit te leggen...
Het heeft onder andere te maken met afstanden tussen luidsprekers en schelheid van het geluid, maar dat gaat te diep om uit te leggen.

Wat er gebeurd wanneer jij je receiver op de optie THX Surround zet is dat hij optimaal gebruik gaat maken van deze echte functies om het geluid dusdanig te bewerken dat het geluid in joúw thuisbioscoop zoveel mogelijk gaat lijken op dat van de echte bioscoop. :P zo nu duidelijk???

• dBA

dBA

Dit kwam ik op de Onkyo homepage tegen:

ONKYO Background Information

What means THX Surround EX?

Decodes the additional matrixed-encoded channel from Dolby Digital Surround EX- and DTS-ES Matrix 6.1-encoded DVDs, and divides it into two separate surround back channels for incredibly real 360º surround sound effects and precise sound location.

Lijkt me duidelijk...

Verwijderd

Topicstarter
OKE heb ik nog 1 vraagje..
Wat houd het in als m'n Yamaha op dolby digital 6.1/es klikt..???

Verwijderd

Topicstarter
Sorry....had de vorige post niet gezien.... :Z
Ik snap denk ik......
Iedereen bedankt....... *D
Pagina: 1