Toon posts:

Windows XP Reboot ipv Shutdown

Pagina: 1
Acties:
  • 269 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
damens en tweakers,

ik zit hier bij een maat van mij, hij heeft een xp probleem. als ik hier op shutdown druk sluit ie niet af maar start ie vrolijk weer opnieuw op. ik heb al een beetje rondgezocht op tweakers en op deja maar ik kom er niet uit.

de verhalen + oplossingen die ik tot nu toe heb gehoord en die niet werken zijn:

* direct cd of ez cd creator probs
- kan niet, hij heeft die progs niet.

* apm probs
- helpt niet, de pc gaat dan naar het scherm veilig om af te sluiten maar dat wil ik niet, dat moet ie zelf doen

* acpi probs
- acpi is niet geinstalleerd

onder alle andere osses deed ie het wel ook onder 2k.

dit is zijn systeem:

asus p2b-f
pIII 500
128 mb ram
10 gig wd
40 gig maxtor
diamond viper v770 ultra
sb live
wisecom 10/100 nic
asus cd rom
philips writer
webvox :P

de software die er tot nu toe op staat is:

win xp uk pro 2600
drivers van alle apparaten behalve brandsoftware
paar losse proggies

de drivers die windhoos zelf bij zich had zijn niet vervangen behalve voor de sb daar staat lifeware 3 + win update voor in de plaats.

ik hoop dat jullie ons kunnen helpen

TIA

H A W K & constrictor

Verwijderd

Topicstarter
aaaah kom op nou

Verwijderd

Topicstarter
nieuwe dag nieuwe kansen

• bertje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-01 14:21
als je voor reboot kiest...wat doet ie dan? :)

Verwijderd

WindowsXP 2600 is volgens mij niet de Final Version.
Misschien dat er een bug in zit.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 04 oktober 2001 08:15 schreef bartmen het volgende:
als je voor reboot kiest...wat doet ie dan? :)
dan reboot ie ook

Verwijderd

Dit probleem heb ik ook een paar keer gehad toen ik XP er net op had staan. Toen had ik gewoon stekker uit stopcontact getrokken en sindsdien sluit ie weer gewoon af.

Verwijderd

Ik zit met hetzelfde probleem.
hij blijft maar herstarten!!
en stekker eruit helpt ook niet hoor!!
wie weet iets anders??
greetz

• Mr. B.
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op donderdag 04 oktober 2001 12:46 schreef QuaSi het volgende:
WindowsXP 2600 is volgens mij niet de Final Version.
Misschien dat er een bug in zit.
Build 2600 is wel de final.

StatBar.nl - @GoT

Het verschil tussen theorie en praktijk is in de praktijk altijd veel groter dan in theorie.

• Big Mama
  • Nu online
Zelfde probleem op mijn bakkie. Met 1 verschil: bij mij gaat het soms wel goed, soms niet. Soms sluit hij dus netjes af, soms komt er een reboot. Misschien dat het met een driver van een kaartje te maken heeft, maar ik ben er nog niet achter welke dat zou kunnen zijn. Het is puur een kwestie van "trial & error".

Computers follow your orders, not your intentions.

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Op vrijdag 05 oktober 2001 15:55 schreef Remko24 het volgende:
Ik zit met hetzelfde probleem.
hij blijft maar herstarten!!
en stekker eruit helpt ook niet hoor!!
wie weet iets anders??
greetz
Stekker eruit en nog gaat hij niet uit? :P :9

PS. Waarom gebruik je niet gewoon hybernate?

Juist

Verwijderd

Topicstarter
mmm niemand weet het dus echt

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
report het eens bij ms...
lijkt me tamelijk logisch
of ben je soms geen betatester? ;)

PSN: Houtvlot

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 23:47

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

voor de sb daar staat lifeware 3 + win update voor in de plaats
Volgens mij vind XP LiveWare 3.0 niet zo leuk....zou daarvoor standaard Windows-drivers installen............WinXP flipt namelijk nogal met LW3 :(

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Verwijderd

Ga eens naar Control Panel > Performance and Maintenance > System > Advanced > Startup and Recovery Settings > Automatically restart uitvinken!

Kan misschien zijn dat ie toch een driver niet goed afsluit ofzo!

P.S. als iemand een oplossing heeft met het regelmatig vastlopen van XP zonder ook maar enige gekke programma's en drivers op een AMD K6-2, dan hoor ik het graag :)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 05 oktober 2001 23:43 schreef Tubbietje het volgende:
Ga eens naar Control Panel > Performance and Maintenance > System > Advanced > Startup and Recovery Settings > Automatically restart uitvinken!

Kan misschien zijn dat ie toch een driver niet goed afsluit ofzo!

P.S. als iemand een oplossing heeft met het regelmatig vastlopen van XP zonder ook maar enige gekke programma's en drivers op een AMD K6-2, dan hoor ik het graag :)
DAT.......gaan we proberen

Verwijderd

Mochten alle hier beschreven oplossingen niet werken, denk dan ook eens aan het volgende;
Ik had bij Windows 2000 het probleem dat mijn USB scanner een fout veroorzaakte tijdens het afsluiten van de PC. In mijn geval hielp het dan ook de scanner er uit te trekken voor het afsluiten.*D
Misschien kun je ook eens ff je hardware stukje voor stukje verwijderen en kijken of je problemen blijven. :?

Overigens heb ik geen problemen meer in Windows XP, omdat mijn scanner daar helemaal niet werkt |:(

Joris

Verwijderd

Hmmm,

ik heb precies hetzelfde probleem, en ik heb ook een P2B-F moederbord (rev 1.0).
Ik denk dat het probleem in het moederbord zelf zit, of heb je misschien ook het systeem overgeklokt? Want dat heb ik nl. nog niet uitgeprobeerd.
Het rare is is dat de Asus P2B-F wel ACPI ondersteunt, dus dat zou het probleem niet moeten zijn.
Ik heb zelf al mijn hardware met de bijbehorende drivers verwijderd, en ik heb XP op een compleet leeg systeem geinstalleerd (dus alleen het hoogst noodzakelijke), maar dan nog heeft XP hetzelfde probleem.
Ik heb wel gemerkt dat tijdens het afsluiten de harde schijf wordt uitgeschakeld, en op het moment dat XP uit moet gaan, dan reboot hij. En tijdens de POST hoor je je harde schijf weer opspinnen. heb jij dat ook?
De laatste BIOS (1014) biedt helaas geen soelaas. :'(
Ik ben bang dat we of op een nieuwe BIOS moeten gaan wachten, of op een servicepack van XP.
Het kan trouwens niet aan Liveware 3.0 liggen, want dat heb ik nooit gebruikt.

Verwijderd

Ik had een iets ander probleem. Bij mij wou ie helemaal niet rebooten. Er kwam alleen zo'n klein wit puntje op het beeldscherm en dat was het dan wel..... :(
Lag aan de XP drivers voor mijn Matrox G400 max.
Betadrivers voor Win 2000 geinstalleerd en nu loopt ie goed. ;)
Krijg alleen nog wel eens een blauw scherm met een foutmelding over de G400dll.
Komt volgens de Matrox forums vaker voor, het advies is wachten tot de XP drivers er zijn en zolang deze Betadrivers te gebruiken.
Ik wacht dus maar effe af..... :Z

Verwijderd

Ik denk dat je soundblaster voor problemen zorgt.

Verwijder deze en probeer de pc dan weer opnieuw af te sluiten.

Bij mij lag het aan de adaptec 5.0 platinum.
Melding irql_not_less_or_equal

Verwijderd

Ik heb hier een P3B-F en heb hetzelfde probleem gehad.
Na een verse intsall was het bij mij verholpen.

Ik ben wel heel benieuwd wat het nou veroorzaakt.

Verwijderd

ik draai hier XP 2600 op een P-II 350 op een asus P2b-f maar heb nix geen problemen met afsluiten en of reboten, het licht dus niet aan het mobo, ik heb er verder haast nix aanzitten behalve dan 2 netwerkkaarten en muis keyboard en tnt1 das alles draait perfect. (moest alleen eerst 98se instaleren, want ik had een upgrade versie gekregen :( knake zooi)

Verwijderd

Ook hier de irql melding. Ik ben ff wat aan het proberen met easy cd, want volgens mij ligt het toch daar.

Verwijderd

Nee dus ;(

• Big Mama
  • Nu online
Ik heb geen Creative kaart en ook geen Easy CD creator geïnstalleerd, dus daar kan het niet (alleen) aan liggen.

Computers follow your orders, not your intentions.

Verwijderd

Topicstarter
voor dat 5.1 probleem moet je "allow interupt sharing" aanzetten in je apparaatbeheer van je soundcart. dat zou dat probleem moeten verhelpen.

Verwijderd

Hehe, ben eruit.

Het is NIET Easy CD maker.
Het is NIET het BIOS.
Het is NIET een interrupt.
Het is NIET Creative.

Het is .... DirectCD :P

Verwijderd

die irql komt toch ergens bij de geluidskaart drivers vandaan denk ik.
ik had laast xp op mijn eigen pc gezet.( Athlon 750 met terratec xfire 1024 geluidskaart) nieuwste drivers voor mijn geluidskaart voor XP gedowned en geinstaleerd. na reboot kreeg ik ook die irql error. moet toch ergens in de drivers zitten bij het opslaan van de wijzegingen ofzo?

Verwijderd

'k heb van alles met geluid gedaan, hielp niks

Meteen na het deleten van D.CD was het probleem uit de wereld.

Verwijderd

Op maandag 15 oktober 2001 04:06 schreef PCdude2000 het volgende:
'k heb van alles met geluid gedaan, hielp niks

Meteen na het deleten van D.CD was het probleem uit de wereld.
Als je mijn posting gelezen had dan was je er een week geleden al achtergekomen. Binnen een uur was ik eruit >:)

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Op zaterdag 06 oktober 2001 08:37 schreef Weegschaaltje het volgende:
Hmmm,

ik heb precies hetzelfde probleem, en ik heb ook een P2B-F moederbord (rev 1.0).
Ik denk dat het probleem in het moederbord zelf zit, of heb je misschien ook het systeem overgeklokt? Want dat heb ik nl. nog niet uitgeprobeerd.
Het rare is is dat de Asus P2B-F wel ACPI ondersteunt, dus dat zou het probleem niet moeten zijn.
Ik heb zelf al mijn hardware met de bijbehorende drivers verwijderd, en ik heb XP op een compleet leeg systeem geinstalleerd (dus alleen het hoogst noodzakelijke), maar dan nog heeft XP hetzelfde probleem.
Ik heb wel gemerkt dat tijdens het afsluiten de harde schijf wordt uitgeschakeld, en op het moment dat XP uit moet gaan, dan reboot hij. En tijdens de POST hoor je je harde schijf weer opspinnen. heb jij dat ook?
De laatste BIOS (1014) biedt helaas geen soelaas. :'(
Ik ben bang dat we of op een nieuwe BIOS moeten gaan wachten, of op een servicepack van XP.
Het kan trouwens niet aan Liveware 3.0 liggen, want dat heb ik nooit gebruikt.
Hoi,

Ik heb ook de p2b-f, en ook die problemen. Ik heb bios 1013(volgensmij is dat de laatste), waar kan ik 1014 krijgen?

Verder heb ik vanalles geprobeerd, maar ben alleen op nog vagere dingen gekomen: Onder windows 2000 was mijn pc acpi, xp niet meer. Bij alle systemen die ik op xp heb zien draaien stond de proc in het hardware lijstje, bij mij niet. Ik heb allerlij drivers vervangen enzo, maar nog niets heeft geholpen. Het volgende wat ik ga proberen is alles eruit, en dan windows kaal installeren, en dan kijken of het dan werkt.

De hardware die er verder nog in zit:
ata100 raid hpt370
sb live!
3com netwerk kaart (pci)
3com netwerk kaart (isa)
realtek netwerkkaart(pci)
tnt2vanta
En dan nog cdrom, dvd en brander.
Proc is een celeron600@900, met een slotconvertor van abit.

Owja, verder geen software geinstalleerd dan doet i het ook nog niet goed.

I, for one, like Roman numerals

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-09 16:25

zwik

randomized

Zou het toeval zijn ?? Ik heb ook een P2B-F bios revision 1013, en ik zie alleen maar afsluitproblemen met Windows XP op deze moederborden. Ik heb de Officiele Windows XP Profesional Nederlands.

Verwijderd

Hmmm. ik heb wel een creative sound (PCI128) en Easy CD Creator met de laatste update van 5.02b en alles werkt.

Maar om maar even het begin van het topic terug te halen. RESTARTEN IPV SHUTDOWN
Ik heb het probleem. Alleen met een verse install had ik het niet dus het moet aan software/drivers liggen.

Ik gooi er ff bij wat ik zoal heb.
WinXP build 2600
Photoshop 6.0
ACDSee 4.0
MSN 4.5
DAP 5.0
Winamp 2.77
Morpheus 1.33
Easy CD Creator Platinum
Wingate 4.4.2 (client)
Office XP
Intelli Mouse drivers
NAV 2002
en driver voor MM toetsenbord.

Weet iemand een oplossing? Want 4 sec de knop indrukken is wel lastig.

Thnx,
Mick

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-09 22:09
Apm heeft bij mijheel eventjes gewerkt, plotseling gaf de NT legacy/apm interface node erorr code 31 (windows cannot load the driver). Ik heb net mn schijf geformateerd en XP er opnieuw opgezet. Nog steeds hetzelfde probleem :(
In de BIOS in niks veranderd. Windows XP draait prima, alleen die shutdown problems zijn heel irritant :(

Ik heb een Chaintech 6BTM (440BX) mobo.

Verwijderd

Bios flash rulezzz

• Pc123
Op vrijdag 26 oktober 2001 15:11 schreef KixAss456 het volgende:
Bios flash rulezzz
Ik heb ff gekeken maar bij de changelog staat alleen support voor een iets snellere processor, dat helpt dus niet vrees ik.

• Pc123
Apm doet het trouwens perfect onder Linux dus het mijn computer is het probleem niet, maar windows XP wil de apm driver niet eens laden :(

Verwijderd

Ok misschien de oplossing,

mijn broertje had hetzelfde probleem op een amd 1400 en msi k7t 266 pro raid.

we hadden alle zo'n beetje geprobeerd, geen easy cd creator, apm ingeschakeld enzovoort. nu was hij dus nog een beetje aan het klooien en schakelde wake on lan uit in zijn bios, en ziedaar het probleem van rebooten i.p.v. afsluiten opgelost. :) ik zou zeggen probeer het, wie weet werkt het ook bij iemand anders

Verwijderd

Hier overigens nog een p2b-f gebruiker, bios 1013 met hetzelfde probleem. Nog niet gevonden wat het is.

• Jeroen 98675432
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09-2021
Ik heb een Abit KT7A met een T-bird 1GHz, zonder SB en zonder DirectCD, echter bij mij sluit íe ook niet af, reboot gewoon vrolijk....

Helaas nog nix op gevonden. Laatste BIOS is ook geen oplossing :(

Verwijderd

Okee, reboot probleem bij afsluiten opgelost in mijn geval. Ik vertrouwde ACPI ook nooit, maar ik heb onder w2k sinds begin dit jaar zonder problemen met een acpi config gewerkt, en XP zag daar geen brood in.

Iemand elders op GOT zei hoe je dat alsnog in moet stellen: setup opnieuw starten, bij "Press F6 for third party SCSI/RAID..." op F5 (F5 dus) drukken, even wachten en je kan ACPI instellen, installen over oude versie (repair) en dat ging bij mij prima. Het kost je wel drie kwartier, maar dan ben je misschien wel van je probleem af.

Tijd voor :z

Verwijderd

Hier nog een Asus P2B-F gebruiker....

Bij afsluiten doet hij automatisch een reboot, en bij hibernate geeft XP een melding dat de computer uitgezet kan worden...
Als je dan op het knopje drukt: Reboot, Ik wil trouwens zowieso dat ie uit zichzelf uitgaat...
Het ligt niet aan software of wat dan ook, want ik had dit al na een verse install...

Asus P2b-f rev 1.00
bios 1013 (laatste?)
PIII 500@ 501 :)
Netwerk kaart
Hercules fortissimo
Geforce 2 mx

Verwijderd

Op maandag 29 oktober 2001 23:59 schreef Jeroen98675432 het volgende:
Ik heb een Abit KT7A met een T-bird 1GHz, zonder SB en zonder DirectCD, echter bij mij sluit íe ook niet af, reboot gewoon vrolijk....

Helaas nog nix op gevonden. Laatste BIOS is ook geen oplossing :(
Probeer eens de nieuwe via 4in1 drivers 4.35 daar is volgens mij de acm gefixt

Verwijderd

Voor die jongens die een p2b-f moederbord hebben, zouden onderstaand verhaaltje eens moeten lezen.
P.S. de 1014 BIOS kan je van de duitse site van Asus halen.

een van onze medetweakers gaf mij een hint hoe ik het probleem op kon lossen met de welbekende shutdown problemen onder XP, waarbij de PC een restart gaf, i.p.v. een shutdown (ook al stond APM aangevinkt en ondersteunt mijn systeem ACPI).
Ik had alle mogelijke oorzaken zoals DirectCD, Creative etc. allemaal al uitgeprobeerd, en dat heeft allemaal niks geholpen.
Wat was bij mij de oplossing?
Ik heb eerst in mijn device manager gekeken hoe mijn computer was geconfigureerd. Daar stond in eerste instantie een "Standard PC".
Ik heb toen de setup van XP opnieuw opgestart, via de bootable CD, en op dat moment dat de setup zegt: "Press F6 to install 3rd party SCSI/Raidsoftware" o.i.d. druk je op F5, i.p.v. op F6.
Je krijgt dan nog de melding "press F2 for ASR", en daarna kun je kiezen wat voor PC je hebt.
Ik heb toen gekozen voor Adanced Configuration and Power Interface PC (niet de uniprocessor), en ik heb toen mijn bestaande systeem gerepareerd.
Daarna heb ik weer gekeken in mijn devicemanager, en nu staat er als computer een "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) pc".
En ja hoor, onder het powermanagement, is het tabblad APM verdwenen.
Nadat ik een shutdown heb gegeven, is mijn PC netjes afgesloten, i.p.v. een reboot te geven.
Ik weet niet of deze oplossing al eens eerder is gegeven, maar in de search kon ik er niks over terugvinden.
Ik kan natuurlijk ook niet garanderen dat dit bij iedereen werkt, maar je zou eens kunnen kijken onder de Device Manager wat voor computer je hebt staan.
Als daar een standard PC staat, en je hebt last van de shutdown/reboot problemen onder XP, dan zou je deze stappen eens uit moeten proberen.

Dit heeft bij mij geholpen. Het is ook zo dat niet alle IRQ's allemaal op 9 worden gezet (wat win2k in een ACPI systeem nog wel eens wilt gaan doen).
8-)

Verwijderd

Misschien toevallig, maar ik heb sinds deze week ook de gebroeders XP Prof (Windows & Office). En wat schetst mijn verbazing. Mijn PC reboot ook als ik hem wil shutdownen. Mijn moederbord: ASUS P2B-F met een P3-550Mhz.

Ik ben dus ook erg benieuwd naar een oplossing. Ik heb er namelijk een hekel aan om mijn PC zelf uit te doen!!!

Greetz from Eindhoven

Kenwood

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
please ga eerst zoeken op het forum voordat je vragen gaat stellen, ik heb deze vraag nu sinds Xp uit is en daarvoor al voorbij zien komen...

en begroeting onder posts hoeft ook niet :)

3-fase Victron 3x MP 6.5kVA | 30kWh Voltsmile LFP | MPPT 450/100 + 2x MPPT | VM-3P75CT Grid Meter

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Zie de FAQ :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.