AMD 1.2 GHZ 54 C idle met Silverado

Pagina: 1
Acties:
  • 250 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:52
Zie topic...en nu draait de Silverado ook nog op 12 volt...volgens mij is dit veel te warm..wat kan hiervan de oorzaak zijn ? Teveel koelprut misschien ?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

teveel is nooit goed :)
een heel dun laagje ie voldoende :)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Arfman
Maar van teveel koelpasta gaat ie dus ook minder koelen ? Zo ja, hoe kan ik het beste die koelprut er weer af halen ? En waarmee ?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Verwijderd

Ik denk niet dat als je teveel (of het moet echt extreem veel zijn) koelpasta gebruikt dat je cpu daar veel warmer van wordt. Je drukt het toch weg wanneer je de koeler bevestigd.

• Arfman
Ik heb ff Q3 gedaan en hij is nu 59 :(

Verwijderd

Volgens mij zit die Silverado er toch echt niet helemaal goed op.

Weet je zeker dat de koeler niet 180 grtaden gedraaid moet worden, en zit dat met die rubber ringetjes helemaal volgens de handleiding ?

Controleer eens als je de koeler met verse koelpasta monteert, en er weer afhaalt, dat de core netjes in het midden van de vlek pasta op de koeler zit, en dat waar de core van de CPU zit, alle pasta weggedrukt is, zodat je als het ware een vierkantje zonder pasta onder op de koeler hebt staan.

Heb je ook eventuele oude pasta/kauwgum er af gehaald ??

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

een silverado zou beter moeten koelen :?
ben ik blij dat ik een spire heb :)
komt niet boven de 47 uit :)
heb je al een intake en een outtake fan erin gezet :?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Dat is toch echt te warm mijn tbird 1gig fsb266 @1266 is idle met winxp 39 graden en stressed 45 graden.

Teveel koelpasta maakt eigenlijk niet zoveel uit. De koeler drukt het overtollige toch weg. Maar eh op welke core voltage heb je 'm dan staan? Die van mij heb ik op 1,725 staan. Als je 'm unlocked hebt dan geeft de mobo een hogere waarde bij default core voltage.

• Arfman
Die van mij draait op de standaard voltage. Ik zal vanavond eens een vriend erbij roepen die alcohol heeft zodat we de core eens goed schoon kunnen poetsen.

Volgens mij zit de koeler er wel goed op, met dat zilveren ding op de core.

Verwijderd

Probeer de kast eens open te zetten en kijk of de temp zakt. Bij mij scheelde dit een graad of 3. Toe ik daarna een aparte ventilator over de kast (en niet in de kast) de warme lucht weg heb laten blaven ging er nog 15 graden af. TB 1400 wordt nu maar 35 graden stressed.

• Arfman
OK, ik zal het eens proberen. Misschien is de airflow idd wel niet goed genoeg.

Verwijderd

Op vrijdag 28 september 2001 09:13 schreef TilQ het volgende:
Probeer de kast eens open te zetten en kijk of de temp zakt. Bij mij scheelde dit een graad of 3. Toe ik daarna een aparte ventilator over de kast (en niet in de kast) de warme lucht weg heb laten blaven ging er nog 15 graden af. TB 1400 wordt nu maar 35 graden stressed.
Afbeeldingslocatie: http://www.3fatchicks.com/ubb//eek.gifDat lijkt me wat overdreven.

Nu kan de temp in de kast als je geen intake en uittake fan hebt, (zoals AMD het voorschrijft met de voeding als outtake fan) weliswaar te gek worden, b.v. 45 graden, maar een stressed TB1400 op 35 graden met een gewone Coolermaster luchtkoeling, gelooft natuurlijk helemaal niemand.

Ik weet niet wat jij onder stressed verstaat. Misschien Internet Explorer opstarten ?????? B-)

• Arfman
Waar zie jij dat hij een Coolermaster gebruikt :?

Verwijderd

WAAR in NL kan je die silverado krijgen? Ik heb gezocht maar kan hem niet vinden :'(

• Arfman
www.gistron.com

Maandag besteld, dinsdag in huis.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Op vrijdag 28 september 2001 11:26 schreef Arfman het volgende:
www.gistron.com

Maandag besteld, dinsdag in huis.
Als je LUCKY bent,..

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Arfman
Nee hoor, nooit problemen mee gehad. Maar effe ontopic please :)

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-08 07:43

MRic3

Of praat ik weer poep?

Ik heb ook zo'n silverado (en veder bijna dezelfde hardware als jij, zie sig)en inderdaad viel mij het koelresultaat wel tegen.

Ik heb toen een extra case fan erbij gezet en dat scheelde aanzienlijk(precieze waarden weet ik niet meer)

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

Verwijderd

ehmm ff ander vraagje... helemaal off-topic hoor...
Maar hoorde van een kennis dat hij die cooler uit duitsland had laten komen en dat hij dat onder rembours had gedaan. Nu heeft hij dus de rembourskosten moeten dokken maar ook een soort van "PTT-Belasting" die ze volgens mij zelf verzonnen hebben van 50 piek ongeveer. Geldt dit ook in NL of heb je hem gewoon onder rembours (25 piek) laten komen?

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Ach het boeit allemaal niet zo, zolang je idle-temp niet boven de 70°C uitkomt (en zelfs dat kan nog niet echt kwaad). Ik heb zelf een TB 1,3Ghz met een Zalman cnps 5000 cooler in silent mode. Idletemp is nu 58°C (systeem 29°C). Stressed 62°C.
Er kan nog wel zo'n 10° af door de Zalman in normale modus te zetten, maar dan komt het lawaai van de cooler boven dan van m'n voeding uit. Stabiliteit win je er ook niet mee.

_██_
(ಠ_ృ)

Verwijderd

Ik heb ook een TB 1,2 en een Silverado, maar mijn temp's zijn idle 29c en stressed op 50c met de silverado op 10v.
Mijn Case temp is daarbij 26c bij idle en 29c bij stressed.

Het is bij een silverado gewoon heel belangrijk om een goede airflow te hebben in je kast.
(in mijn geval een antec 1030)

Ik heb dan ook drie 80mm in fan's en 2 80mm, 1 90mm out fan's.
Dit is zowel stil als koel dus wat wil je nog meer :9~

• Arfman
Maar met al die fans heb je toch nog een takkeherrie ? Ik heb juist een Silverado gekocht omdat ik gek werd va nde teringherrei van mijn Globalwin FOP38 :(

Verwijderd

Nope ik had hiervoor een wbk38 en dit is 10 keer stiller omdat die casefans alleen een klein beetje windgeruis laten horen verder niet.

Verwijderd

Geloof me echt met die wbk38 kon ik de pc horen als op de gang stond buiten m'n kamer nu moet ik er echt naast gaan zitten en zelfs dan is het geen storend geluid, maar gewoon een heel rustige ruis.

• Arfman
OK thanx, het zou dus helpen als ik een casefan lucht van binnen de kast naar buiten zou laten blazen ?

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

jah..veel... het beste ,maar neit meest gebruikste is dat je 1 casefan onder je voeding erbji zet..die laat je zuigen..en vooraan laat je em blazen..dan heb je coele lucht vlak bij je proc (kleinere afstand)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

ja vooraan fans in laten blazen, achter weg laten zuigen.
Dat werkt het allerbeste.

Verwijderd

offtopic:
ik hoor mn pc buiten :+

Verwijderd

Op vrijdag 28 september 2001 17:39 schreef Meth het volgende:
offtopic:
ik hoor mn pc buiten :+
Barst,
wat doet dat ding daar. Heeft die van jou dan een wandelkaart ?????? :P

Verwijderd

/quote

Dat lijkt me wat overdreven.
Nu kan de temp in de kast als je geen intake en uittake fan hebt, (zoals AMD het voorschrijft met de voeding als outtake fan) weliswaar te gek worden, b.v. 45 graden, maar een stressed TB1400 op 35 graden met een gewone Coolermaster luchtkoeling, gelooft natuurlijk helemaal niemand.

Ik weet niet wat jij onder stressed verstaat. Misschien Internet Explorer opstarten ??????

qoute/

Temp gemeten met Motherboard Monitor, en met een koe draaien, na een potje UT. Waarom zou ik het anders melden. Ben trouwens niet de enige met zo'n temp. Wat wel zo is, ik heb een midi kast, waarvan de voeding op de kast ligt en dus geen warmte tegen kan houden (in de kast). Omdat de kast zo klein is en de koeler zo groot staat de kast open.

Maar nee, stressed is als ie echt 100% trekt voor meer dan 20 min. >:)

Verwijderd

Op vrijdag 28 september 2001 18:13 schreef TilQ het volgende:
Temp gemeten met Motherboard Monitor, en met een koe draaien, na een potje UT. Waarom zou ik het anders melden. Ben trouwens niet de enige met zo'n temp. Wat wel zo is, ik heb een midi kast, waarvan de voeding op de kast ligt en dus geen warmte tegen kan houden (in de kast). Omdat de kast zo klein is en de koeler zo groot staat de kast open.

Maar nee, stressed is als ie echt 100% trekt voor meer dan 20 min. >:)
Toch denk ik dat je MBM verkeerd staat ingesteld of zo. Want deze temp krijg je al amper idle voor elkaar als je geen BIOS hebt die de 'coolbit' aanzet, of VCool gebruikt.

Die temp is alleen maar met waterkoeling te versieren, en dan nog met moeite.

>:) Tenzij je het vergelijkt met een Duron 600@900. Die krijg ik hier nog wel een tikkie lager :P

Wat is jouw kamertemp en de temp in de kast dan ?

Verwijderd

Kijk,
dit is een voorbeeld hoe een temperatuur verkeerd kan worden aangegeven.
Sandra Sisoft Pro, laatste versie en laatste update.
De CPU temp en Case temp waardes worden door het programma verkeerd om weergegeven. De 'board temp' is helemaal fout. Dat is niet een temperatuur, maar de beruchte derde sensor waarde die niet op de omgevings temp reageert . *D

(Het systeem is extreem idle, met VCool ;) .)
PS Voor alle duidelijkheid, de echte CPU temp is dus 35, de case (chipset) temp is 24 graden !!!
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hooi/cputemp.jpg

• Arfman
OK, kast staat nu open, idle 41 graden Celsius. Al een stuk beter dus. Nu nog uitzoeken hoe ik daar warme luchtstromen wegkrijg.

Die Silverado veroorzaakt wel flinke "tocht" in mijn (bigtower)kast, als die niet weg kan kan ik me voorstellen dat de temperatuur snel stijgt.

Dus, wil je een Silverado, zorg voor een goede airflow !

Verwijderd

Nou,
als je een AMD gaat bouwen, moet je voor goede airflow zorgen. En ik raad oedereen aan om toch maar even de FAQ te lezen...

[topic=153153/1/50]
[topic=202159/1/50]
[topic=224273/1/50]

(Dat voorkomt een hoop onnodige problemen..)

• Arfman
Idd Hooi. Ik had er verder geen problemen (instabiliteit ofzo) mee maar ik was mooie waardes gewend van mijn GlobalWin :)

Morgen maar es effe sleuten en ene paar stille fans halen :)

• Klovan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:11
Heb ook een Silverado@10V zitten op een AMD 1400@1300 MHz.

Idle is ie: 46 graden
Stressy is ie: 53 graden

valt wel mee lijkt me! :P

Verwijderd

Goed plan wat extra stille intake en outtake fan's doen wonderen bij een silverado. En zoals gezegd de noise valt echt reuze mee!! Veul plezier >:) >:) >:)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

kheb ook snel men nieuwe pc.. (ionclusief silverado)
ik heb de ksat al..dus die ben ik aan het modden :)
kheb er al 2 extra casefans ingebouwd. 1 voor 1 achter.. en ik OC niet ..dus lijkt me voldoende..
nou nog wat (tegenwoordig standaard blijkbaar is) paar blauwe ledjes..
dan maak ik ipv de HDD.LED een netwerkledje.. die leds van me hd staan op de brackets >:)

verder weet ik niet wat ik er nog indoe..ik wil em niet teveel gaan bewerken...tis een blijft maar een computer... :)

• MRic3
  • Laatst online: 24-08 07:43

MRic3

Of praat ik weer poep?

Op vrijdag 28 september 2001 19:47 schreef Klovan het volgende:
Heb ook een Silverado@10V zitten op een AMD 1400@1300 MHz.

Idle is ie: 46 graden
Stressy is ie: 53 graden

valt wel mee lijkt me! :P
Dus jij hebt um underclocked ????
Dan vind ik de temp nog hoog :? :? :?

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• D-Devil
  • Laatst online: 05-12-2022
Op donderdag 27 september 2001 23:24 schreef Arfman het volgende:
Maar van teveel koelpasta gaat ie dus ook minder koelen ? Zo ja, hoe kan ik het beste die koelprut er weer af halen ? En waarmee ?
Met je tong :9

Freelance tweaker

Verwijderd

hm misschien ben ik dan toch wel een beetje blij dat ik geen 160,- uitgegeven heb aan die silverado :) nu een Volcano 2 voor mun tbird 1.4Ghz@1.53 49 graden stressed

Verwijderd

lees de FAq.
er zijn zooooveel topic's hierover.
zoek op TEMP.
maar ok: koelpasta ARCTIC SILVER(of gewone witte) nemen.
uitsmeren met bankpasje, zodat er een heel dun laagje , glad gesmeerd overblijft.
Atrctic silver koelpasta scheelt al wel zo'n 5 a 7 graden, maar uitgesmeerd ook wel graad of 4. als je dan zo rond 45 tot 55 C idle zit is het prima.
bovendien zijn er veel MOBOs die temp. te hoog aangeven.
AMD kan best veel hebben , 70 C idle is niet leuk, maar ook niet erg. de levensduur wordt minder...nou ja so what?
over 2 jaar is ie toch weer zwaar achterhaald.
dan kost een AMD 5 GHZ??? maar 450,-?? dus.....

als allerlaatste oplossing meestal bij AMD een uitkomst.
2 casefans erbij in flikkeren.
ik heb voor 1 die aanzuigt en achterin 1 die over de AGP en onder de AMD proc. de lucht weer naar buiten blaast.
hij ontlast dus je AGP warmte en proc warmte

ik heb AMD 1,4 Ghz, Geforce 2 Ultra, Alphapal 6035? koeler,
2 casefans, temp idle 48C, stressed 51.
in de zomer tel er maar 5-7 graden bij op.

• Arfman
Bedankt voor alle reacties. Ik ga binnenkort koelers halen (stille). Weet iemand waar ik deze kan bestellen via het internet ?

• Arfman
Ja ? Stille koelers dus ? ;) Waar ? :Y)

• Klovan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:11
Op zaterdag 29 september 2001 10:14 schreef MRic3 het volgende:

[..]

Dus jij hebt um underclocked ????
Dan vind ik de temp nog hoog :? :? :?
Lees dit maar is :(
Geplaatst door Arfman - zaterdag 29 september 2001 18:19

Ja ? Stille koelers dus ? Waar ?
Bij Gistron natuurlijk, De NoiseControl Silverado :9

Verwijderd

Op zaterdag 29 september 2001 18:19 schreef Arfman het volgende:
Ja ? Stille koelers dus ? ;) Waar ? :Y)
Daar ben ik weer :)

De beste SocketA cooler (ik zal het dit keer er maar bij zeggen) is momenteel de Alpha PAL8045T en is bij meerdere winkels al te koop B-)

Verwijderd

Op zaterdag 29 september 2001 10:26 schreef TilQ het volgende:
www.elektroe3.f2s.com/tilq/Tweakers.net/Image060.jpg
www.elektroe3.f2s.com/tilq/Tweakers.net/Image061.jpg
www.elektroe3.f2s.com/tilq/Tweakers.net/Image062.jpg
www.elektroe3.f2s.com/tilq/Tweakers.net/Temps.jpg

Dit is wat ik kan meten en het is voor mij genoeg. Ik hoop binnenkort een andere kast te krijgen, want dit is verre van ideaal.
Slaap je NAAST je pc?????????????????????

Verwijderd

Op zaterdag 29 september 2001 20:56 schreef Nebuchadnezzar het volgende:

[..]

Daar ben ik weer :)

De beste SocketA cooler (ik zal het dit keer er maar bij zeggen) is momenteel de Alpha PAL8045T en is bij meerdere winkels al te koop B-)
Mhh,
helaas komt hij niet beter uit de test dan de Swift MC462A, wat mij eigenlijk wel wat verbaast. Hij maakt iets meer herrie met de fan omgekeerd t.o.v. die Swift schijnt het.

Ik vind't vreemd, ik had gehoopt m'n Swiffie te modden zoals die Alpha voor een verbeterde prestatie.

Maar in ieder geval is t'ie wat goedkoper, dat komt vast omdat er geen pondje puur koper in de grondplaat zit :+ .

Verwijderd

Op zaterdag 29 september 2001 23:04 schreef Hooi het volgende:

[..]

Mhh,
helaas komt hij niet beter uit de test dan de Swift MC462A, wat mij eigenlijk wel wat verbaast. Hij maakt iets meer herrie met de fan omgekeerd t.o.v. die Swift schijnt het.

Ik vind't vreemd, ik had gehoopt m'n Swiffie te modden zoals die Alpha voor een verbeterde prestatie.

Maar in ieder geval is t'ie wat goedkoper, dat komt vast omdat er geen pondje puur koper in de grondplaat zit :+ .
Heb je misschien een link van die test? >:)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

wat dacht je van een gemiddelde coler kopen die wat meer "lawaai" maakt en gewoon verder je kast modden..dus rubbers plaatsen etc.. kijk topic in Overclock forum : "reduceer geluid"

Verwijderd

Hier is de Swifttech zelfs een halve graad fahrenheit beter.. mwah.
http://hardocp.com/reviews/cooling/roundup0801/index.html
Maar als je wat rondzoekt zijn er nog meer.
Noemenswaardig is ook dat de beste een koperen Coolermaster is met een 8000 toeren fan... :P
Afbeeldingslocatie: http://hardocp.com/reviews/cooling/roundup0801/graph-hsf0801-c.gif

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Afbeeldingslocatie: http://www6.tomshardware.com/cpu/01q1/010306/images/noise_control_4.jpg

Hier staat alleen die nieuwe Alpha niet op nog.. maar toch. tis echt niet slecht die silverado :)

(ps deze benchmarks zijn "stressed"
Afbeeldingslocatie: http://www6.tomshardware.com/cpu/01q1/010306/images/daten_image004.gif

ow jah..hier nog de dB levels :)

Afbeeldingslocatie: http://www6.tomshardware.com/cpu/01q1/010306/images/daten_image002.gif

Verwijderd

Op zondag 30 september 2001 03:37 schreef Hooi het volgende:
Hier is de Swifttech zelfs een halve graad fahrenheit beter.. mwah.
http://hardocp.com/reviews/cooling/roundup0801/index.html
Maar als je wat rondzoekt zijn er nog meer.
Noemenswaardig is ook dat de beste een koperen Coolermaster is met een 8000 toeren fan... :P
[afbeelding]
Die CoolerMaster is idd beter, maar alleen omdat ie een nog 'zwaardere' fan gebruikt. Wat voor mij eigenlijk de 2 doorslaggevende punten bij het kiezen van een CPU-cooler zijn: (1) hoe wordt de cooler bevestigd op de mobo en (2) hoe zwaar is de cooler inclusief fan.

In geval (1) bestaat er geen verschil tussen de Swiftech en de Alpha, maar in geval (2) is er merkbaar verschil aanwezig, namelijk dat de Swiftech (760gram) stukken zwaarder is dan de Alpha (520gram).

Bovendien is de Alpha een stuk goedkoper dan de Swiftech B-) (bijna fl.100,-)

Verwijderd

Ik ben eigenlijk op dezelfde manier bij die Swift uitgekomen, ik zat namelijk al een tijd op een Intel koeler te wachten die op het moederbord bevestigd zou worden, en een afmeting van het koelblok van ca. 80x80x40 mm had. De nieuwe CPU's van AMD zouden, zoals toen al bleek, een koeler met een thermische weerstand van ongeveer 0,15 nodig hebben, om de bijna 100 Watt aan hitte te kunnen afvoeren. Dat duurde echter veel te lang. Ik ben dus geheel niet teleurgesteld uiteindelijk .. ;)

Van het gewicht uit gezien zie ik niet zo'n probleem, de kracht waarmee een koeler op de AMD chip moet drukken volgens hun specificaties, is iets van 15 kg !!!

De bovengrens in gewicht slaat op de kracht die de socket clips aankunnen, zodat de koeler er niet tijdens vervoer af kan schieten. Bij moederbord montage geldt dat niet.

:Y) Lang Leve de Alpha 8045 en de Swift MC462A :9

Verwijderd

Op zondag 30 september 2001 13:57 schreef Hooi het volgende:

Van het gewicht uit gezien zie ik niet zo'n probleem, de kracht waarmee een koeler op de AMD chip moet drukken volgens hun specificaties, is iets van 15 kg !!!

De bovengrens in gewicht slaat op de kracht die de socket clips aankunnen, zodat de koeler er niet tijdens vervoer af kan schieten. Bij moederbord montage geldt dat niet.
Kijk, dit wist ik dus niet. |:( Zo zie je maar dat we nog veel van elkaar kunnen leren op het GoT-forum.
:Y) Lang Leve de Alpha 8045 en de Swift MC462A :9
Helemaal met je eens!!! :P

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Je hebt toch niet zo'n spacer op je proc zitten he? Zo ja, haal die er eens GOU vanaf...

En hoe koelpasta te verwijderen? Ik doe et met pleepapier :)

Forget your fears...
...and want to know more...

• Arfman
Ehm ik bedoelde dus CASEFANS...geen processorfans :)

Ik wil nooit mijn Silverado meer kwijt..wat is dat ding HEERLIJK stil, zelfs in Turbomodus !

Dus..casefans (warme lucht naar buiten zuigen) die stil zijn..welke zijn dat en waar zijn ze te koop ? TIA ! ;)

Verwijderd

Op zondag 30 september 2001 14:13 schreef Arfman het volgende:
Ehm ik bedoelde dus CASEFANS...geen processorfans :)

Ik wil nooit mijn Silverado meer kwijt..wat is dat ding HEERLIJK stil, zelfs in Turbomodus !

Dus..casefans (warme lucht naar buiten zuigen) die stil zijn..welke zijn dat en waar zijn ze te koop ? TIA ! ;)
Casefans? Zeg dat dan...

De stilste casefans worden gemaakt door Papst *D

Waar te kopen? Zie: [topic=278627/1/50]

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik heb ff bij een pc handelaartje in de burut 2 fans voor 10 gulden gekocht.. velen fans kun je zelf stil maken...
echt fans die veel geluid maken heb ej neit.. et is vaak de combinatie tussen 2 of meerdere, en hoe die zuigt/blaast
als jij kabels tussen een directe flow hebt, dan heb je al sneller kans op geluid, en dan gaat de kast ook nog eens emeresoneren.. et val allemaal best wel mee... zorg gewoon voor wat rubebrtjes tussen de fans etc..
maak em "schok vrij"

btw.. papst fans rulen (omdat ze gewoon goed zijn)

Verwijderd

mwuah,
casefans....

De herrie die een casefan maakt, moet je in twee catgerien scheiden.

1) Lucht verplaatsing. Domweg luchtgeruis, dat pas je simpel aan door de spanning te verlagen zodat de fan minder toeren maakt, minder lucht verplaatst en dus minder geluid maakt.

2) Bijgeluiden.
Dt valt weer in drie groepen uiteen

a) Lagering.
kogellagers zijn mechanisch beter en betrouwbaarder dan de zogenaamde sleeve lagering, maar veroorzaakt een lage dreuntoon. Papst blinkt meestal weer uit in stillere kogellagers die dan ook nog uitgebalanceerd zijn om minder 'stommel' te veroorzaken.
Dit krijg je redelijk weg door de fan op b.v. 10 volt in plaats van 12 volt te zetten.

De mooiste lagering is wat Panaflo fans hebben, een sleeve die geseald is en een soort olie er in heeft. Duurder, maar perfect. Ook wel 'Hydrsleeve' genoemd bij Sunon. Niet dat ik ooit zo'n fan van Sunon heb gezien ;)

b) Turbulentie van het schoepenrad zelf. De nieuwere fans hebben vaak meer schoepen met een andere vorm, om bijgeluiden te verminderen. Ook kan de klast zelf als bron van luchtresonantie zijn. Net als grotere fans minder herrie maken bij dezelfde luchtverplaatsing, helpt een dikkere fan ook.

c) Het electromotortje zelf. Vooral Delta HP fans, en sommige Sunon en Topmotor fans met hoge luchtverplaatsing, veroorzaken een jank/huiltoon die irritant is. Helaas valt daar weinig tegen te doen. Op een lagere spanning vermindert het effect wat, hoofdzakelijk door de toon iets zachter en lager van toon te maken.
Maar weg krijg je het niet... ;(

Nou,
als jullie je huiswerk goed doen, en met mooie cijfers naar huis komen, zal Pappie Hooi jullie volgende week uitleggen hoe je bijgeluiden in kast en turbulentie in de kast kunt verminderen, en hoe je een fan simpel op een lagere spanning laat draaien...
:9

• Davidoff402
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-03-2022

Davidoff402

The more you tweak....

Veel opscheppende tweakers hebben gewoon hun temeratuursensor niet helemaal goed gebogen waardoor je 'een hele koele cpu' blijft hebben.' ' Die van mij blijft 35 graden stressed'! met een simpel koelertje. Geloof je het zelf? buig die sensor verder naar boven (tot tegen de cpu) Dan heb je enigszins normale waarden.

1.2tjes zijn redelijk warmpjes. Ik heb een 1ghz@1.4 op 1.92v. Die blijft 51c idle en 60 stressed. Met een GW CAK38.

Beetje vergelijkingsmateriaal dus. Als die cpu maar over te klokken is toch (en stabiel blijft)? wat maken die waarden dan nog uit.

Sempron 3800+ 8k9a7i

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Ook een 1.2 met simpele koeler rond de 50°C hangen. Ach, voor mij voldoende! Liever een stabiele dan een hele snelle PC.

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

/quote
NoStra - Slaap je NAAST je pc?????????????????????
/quote

Ja, maar die staat 's nachts uit. De server/router staat onder het bed. :z
Pagina: 1