DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
een heel dun laagje ie voldoende
een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Verwijderd
Verwijderd
Weet je zeker dat de koeler niet 180 grtaden gedraaid moet worden, en zit dat met die rubber ringetjes helemaal volgens de handleiding ?
Controleer eens als je de koeler met verse koelpasta monteert, en er weer afhaalt, dat de core netjes in het midden van de vlek pasta op de koeler zit, en dat waar de core van de CPU zit, alle pasta weggedrukt is, zodat je als het ware een vierkantje zonder pasta onder op de koeler hebt staan.
Heb je ook eventuele oude pasta/kauwgum er af gehaald ??
ben ik blij dat ik een spire heb
komt niet boven de 47 uit
heb je al een intake en een outtake fan erin gezet
een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(
Verwijderd
Teveel koelpasta maakt eigenlijk niet zoveel uit. De koeler drukt het overtollige toch weg. Maar eh op welke core voltage heb je 'm dan staan? Die van mij heb ik op 1,725 staan. Als je 'm unlocked hebt dan geeft de mobo een hogere waarde bij default core voltage.
Volgens mij zit de koeler er wel goed op, met dat zilveren ding op de core.
Verwijderd
Verwijderd
Op vrijdag 28 september 2001 09:13 schreef TilQ het volgende:
Probeer de kast eens open te zetten en kijk of de temp zakt. Bij mij scheelde dit een graad of 3. Toe ik daarna een aparte ventilator over de kast (en niet in de kast) de warme lucht weg heb laten blaven ging er nog 15 graden af. TB 1400 wordt nu maar 35 graden stressed.
Dat lijkt me wat overdreven.Nu kan de temp in de kast als je geen intake en uittake fan hebt, (zoals AMD het voorschrijft met de voeding als outtake fan) weliswaar te gek worden, b.v. 45 graden, maar een stressed TB1400 op 35 graden met een gewone Coolermaster luchtkoeling, gelooft natuurlijk helemaal niemand.
Ik weet niet wat jij onder stressed verstaat. Misschien Internet Explorer opstarten ??????
Als je LUCKY bent,..Op vrijdag 28 september 2001 11:26 schreef Arfman het volgende:
www.gistron.com
Maandag besteld, dinsdag in huis.
Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein
Ik heb toen een extra case fan erbij gezet en dat scheelde aanzienlijk(precieze waarden weet ik niet meer)
If the world didn't suck, we would all fall off!!!
Verwijderd
Maar hoorde van een kennis dat hij die cooler uit duitsland had laten komen en dat hij dat onder rembours had gedaan. Nu heeft hij dus de rembourskosten moeten dokken maar ook een soort van "PTT-Belasting" die ze volgens mij zelf verzonnen hebben van 50 piek ongeveer. Geldt dit ook in NL of heb je hem gewoon onder rembours (25 piek) laten komen?
Er kan nog wel zo'n 10° af door de Zalman in normale modus te zetten, maar dan komt het lawaai van de cooler boven dan van m'n voeding uit. Stabiliteit win je er ook niet mee.
_██_
(ಠ_ృ)
Verwijderd
Mijn Case temp is daarbij 26c bij idle en 29c bij stressed.
Het is bij een silverado gewoon heel belangrijk om een goede airflow te hebben in je kast.
(in mijn geval een antec 1030)
Ik heb dan ook drie 80mm in fan's en 2 80mm, 1 90mm out fan's.
Dit is zowel stil als koel dus wat wil je nog meer
Verwijderd
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
Verwijderd
Barst,Op vrijdag 28 september 2001 17:39 schreef Meth het volgende:
offtopic:
ik hoor mn pc buiten
wat doet dat ding daar. Heeft die van jou dan een wandelkaart ??????
Verwijderd
Dat lijkt me wat overdreven.
Nu kan de temp in de kast als je geen intake en uittake fan hebt, (zoals AMD het voorschrijft met de voeding als outtake fan) weliswaar te gek worden, b.v. 45 graden, maar een stressed TB1400 op 35 graden met een gewone Coolermaster luchtkoeling, gelooft natuurlijk helemaal niemand.
Ik weet niet wat jij onder stressed verstaat. Misschien Internet Explorer opstarten ??????
qoute/
Temp gemeten met Motherboard Monitor, en met een koe draaien, na een potje UT. Waarom zou ik het anders melden. Ben trouwens niet de enige met zo'n temp. Wat wel zo is, ik heb een midi kast, waarvan de voeding op de kast ligt en dus geen warmte tegen kan houden (in de kast). Omdat de kast zo klein is en de koeler zo groot staat de kast open.
Maar nee, stressed is als ie echt 100% trekt voor meer dan 20 min.
Verwijderd
Toch denk ik dat je MBM verkeerd staat ingesteld of zo. Want deze temp krijg je al amper idle voor elkaar als je geen BIOS hebt die de 'coolbit' aanzet, of VCool gebruikt.Op vrijdag 28 september 2001 18:13 schreef TilQ het volgende:
Temp gemeten met Motherboard Monitor, en met een koe draaien, na een potje UT. Waarom zou ik het anders melden. Ben trouwens niet de enige met zo'n temp. Wat wel zo is, ik heb een midi kast, waarvan de voeding op de kast ligt en dus geen warmte tegen kan houden (in de kast). Omdat de kast zo klein is en de koeler zo groot staat de kast open.
Maar nee, stressed is als ie echt 100% trekt voor meer dan 20 min.
Die temp is alleen maar met waterkoeling te versieren, en dan nog met moeite.
Wat is jouw kamertemp en de temp in de kast dan ?
Verwijderd
dit is een voorbeeld hoe een temperatuur verkeerd kan worden aangegeven.
Sandra Sisoft Pro, laatste versie en laatste update.
De CPU temp en Case temp waardes worden door het programma verkeerd om weergegeven. De 'board temp' is helemaal fout. Dat is niet een temperatuur, maar de beruchte derde sensor waarde die niet op de omgevings temp reageert .
(Het systeem is extreem idle, met VCool
PS Voor alle duidelijkheid, de echte CPU temp is dus 35, de case (chipset) temp is 24 graden !!!
Die Silverado veroorzaakt wel flinke "tocht" in mijn (bigtower)kast, als die niet weg kan kan ik me voorstellen dat de temperatuur snel stijgt.
Dus, wil je een Silverado, zorg voor een goede airflow !
Verwijderd
als je een AMD gaat bouwen, moet je voor goede airflow zorgen. En ik raad oedereen aan om toch maar even de FAQ te lezen...
[topic=153153/1/50]
[topic=202159/1/50]
[topic=224273/1/50]
(Dat voorkomt een hoop onnodige problemen..)
Morgen maar es effe sleuten en ene paar stille fans halen
Idle is ie: 46 graden
Stressy is ie: 53 graden
valt wel mee lijkt me!
Verwijderd
ik heb de ksat al..dus die ben ik aan het modden
kheb er al 2 extra casefans ingebouwd. 1 voor 1 achter.. en ik OC niet ..dus lijkt me voldoende..
nou nog wat (tegenwoordig standaard blijkbaar is) paar blauwe ledjes..
dan maak ik ipv de HDD.LED een netwerkledje.. die leds van me hd staan op de brackets
verder weet ik niet wat ik er nog indoe..ik wil em niet teveel gaan bewerken...tis een blijft maar een computer...
Dus jij hebt um underclocked ????Op vrijdag 28 september 2001 19:47 schreef Klovan het volgende:
Heb ook een Silverado@10V zitten op een AMD 1400@1300 MHz.
Idle is ie: 46 graden
Stressy is ie: 53 graden
valt wel mee lijkt me!
Dan vind ik de temp nog hoog
If the world didn't suck, we would all fall off!!!
Verwijderd
www.elektroe3.f2s.com/tilq/Tweakers.net/Image061.jpg
www.elektroe3.f2s.com/tilq/Tweakers.net/Image062.jpg
www.elektroe3.f2s.com/tilq/Tweakers.net/Temps.jpg
Dit is wat ik kan meten en het is voor mij genoeg. Ik hoop binnenkort een andere kast te krijgen, want dit is verre van ideaal.
Met je tongOp donderdag 27 september 2001 23:24 schreef Arfman het volgende:
Maar van teveel koelpasta gaat ie dus ook minder koelen ? Zo ja, hoe kan ik het beste die koelprut er weer af halen ? En waarmee ?
Freelance tweaker
Verwijderd
Verwijderd
er zijn zooooveel topic's hierover.
zoek op TEMP.
maar ok: koelpasta ARCTIC SILVER(of gewone witte) nemen.
uitsmeren met bankpasje, zodat er een heel dun laagje , glad gesmeerd overblijft.
Atrctic silver koelpasta scheelt al wel zo'n 5 a 7 graden, maar uitgesmeerd ook wel graad of 4. als je dan zo rond 45 tot 55 C idle zit is het prima.
bovendien zijn er veel MOBOs die temp. te hoog aangeven.
AMD kan best veel hebben , 70 C idle is niet leuk, maar ook niet erg. de levensduur wordt minder...nou ja so what?
over 2 jaar is ie toch weer zwaar achterhaald.
dan kost een AMD 5 GHZ??? maar 450,-?? dus.....
als allerlaatste oplossing meestal bij AMD een uitkomst.
2 casefans erbij in flikkeren.
ik heb voor 1 die aanzuigt en achterin 1 die over de AGP en onder de AMD proc. de lucht weer naar buiten blaast.
hij ontlast dus je AGP warmte en proc warmte
ik heb AMD 1,4 Ghz, Geforce 2 Ultra, Alphapal 6035? koeler,
2 casefans, temp idle 48C, stressed 51.
in de zomer tel er maar 5-7 graden bij op.
Verwijderd
Daar ben ik weerOp zaterdag 29 september 2001 18:19 schreef Arfman het volgende:
Ja ? Stille koelers dus ?Waar ?
De beste SocketA cooler (ik zal het dit keer er maar bij zeggen) is momenteel de Alpha PAL8045T en is bij meerdere winkels al te koop
Verwijderd
Slaap je NAAST je pc?????????????????????Op zaterdag 29 september 2001 10:26 schreef TilQ het volgende:
www.elektroe3.f2s.com/tilq/Tweakers.net/Image060.jpg
www.elektroe3.f2s.com/tilq/Tweakers.net/Image061.jpg
www.elektroe3.f2s.com/tilq/Tweakers.net/Image062.jpg
www.elektroe3.f2s.com/tilq/Tweakers.net/Temps.jpg
Dit is wat ik kan meten en het is voor mij genoeg. Ik hoop binnenkort een andere kast te krijgen, want dit is verre van ideaal.
Verwijderd
Mhh,Op zaterdag 29 september 2001 20:56 schreef Nebuchadnezzar het volgende:
[..]
Daar ben ik weer
De beste SocketA cooler (ik zal het dit keer er maar bij zeggen) is momenteel de Alpha PAL8045T en is bij meerdere winkels al te koop
helaas komt hij niet beter uit de test dan de Swift MC462A, wat mij eigenlijk wel wat verbaast. Hij maakt iets meer herrie met de fan omgekeerd t.o.v. die Swift schijnt het.
Ik vind't vreemd, ik had gehoopt m'n Swiffie te modden zoals die Alpha voor een verbeterde prestatie.
Maar in ieder geval is t'ie wat goedkoper, dat komt vast omdat er geen pondje puur koper in de grondplaat zit
Verwijderd
Heb je misschien een link van die test?Op zaterdag 29 september 2001 23:04 schreef Hooi het volgende:
[..]
Mhh,
helaas komt hij niet beter uit de test dan de Swift MC462A, wat mij eigenlijk wel wat verbaast. Hij maakt iets meer herrie met de fan omgekeerd t.o.v. die Swift schijnt het.
Ik vind't vreemd, ik had gehoopt m'n Swiffie te modden zoals die Alpha voor een verbeterde prestatie.
Maar in ieder geval is t'ie wat goedkoper, dat komt vast omdat er geen pondje puur koper in de grondplaat zit.
Verwijderd
http://hardocp.com/reviews/cooling/roundup0801/index.html
Maar als je wat rondzoekt zijn er nog meer.
Noemenswaardig is ook dat de beste een koperen Coolermaster is met een 8000 toeren fan...

Hier staat alleen die nieuwe Alpha niet op nog.. maar toch. tis echt niet slecht die silverado
(ps deze benchmarks zijn "stressed"

ow jah..hier nog de dB levels
Verwijderd
Die CoolerMaster is idd beter, maar alleen omdat ie een nog 'zwaardere' fan gebruikt. Wat voor mij eigenlijk de 2 doorslaggevende punten bij het kiezen van een CPU-cooler zijn: (1) hoe wordt de cooler bevestigd op de mobo en (2) hoe zwaar is de cooler inclusief fan.Op zondag 30 september 2001 03:37 schreef Hooi het volgende:
Hier is de Swifttech zelfs een halve graad fahrenheit beter.. mwah.
http://hardocp.com/reviews/cooling/roundup0801/index.html
Maar als je wat rondzoekt zijn er nog meer.
Noemenswaardig is ook dat de beste een koperen Coolermaster is met een 8000 toeren fan...
[afbeelding]
In geval (1) bestaat er geen verschil tussen de Swiftech en de Alpha, maar in geval (2) is er merkbaar verschil aanwezig, namelijk dat de Swiftech (760gram) stukken zwaarder is dan de Alpha (520gram).
Bovendien is de Alpha een stuk goedkoper dan de Swiftech
Verwijderd
Van het gewicht uit gezien zie ik niet zo'n probleem, de kracht waarmee een koeler op de AMD chip moet drukken volgens hun specificaties, is iets van 15 kg !!!
De bovengrens in gewicht slaat op de kracht die de socket clips aankunnen, zodat de koeler er niet tijdens vervoer af kan schieten. Bij moederbord montage geldt dat niet.
Verwijderd
Kijk, dit wist ik dus niet.Op zondag 30 september 2001 13:57 schreef Hooi het volgende:
Van het gewicht uit gezien zie ik niet zo'n probleem, de kracht waarmee een koeler op de AMD chip moet drukken volgens hun specificaties, is iets van 15 kg !!!
De bovengrens in gewicht slaat op de kracht die de socket clips aankunnen, zodat de koeler er niet tijdens vervoer af kan schieten. Bij moederbord montage geldt dat niet.
Helemaal met je eens!!!Lang Leve de Alpha 8045 en de Swift MC462A
En hoe koelpasta te verwijderen? Ik doe et met pleepapier
Forget your fears...
...and want to know more...
Ik wil nooit mijn Silverado meer kwijt..wat is dat ding HEERLIJK stil, zelfs in Turbomodus !
Dus..casefans (warme lucht naar buiten zuigen) die stil zijn..welke zijn dat en waar zijn ze te koop ? TIA !
Verwijderd
Casefans? Zeg dat dan...Op zondag 30 september 2001 14:13 schreef Arfman het volgende:
Ehm ik bedoelde dus CASEFANS...geen processorfans
Ik wil nooit mijn Silverado meer kwijt..wat is dat ding HEERLIJK stil, zelfs in Turbomodus !
Dus..casefans (warme lucht naar buiten zuigen) die stil zijn..welke zijn dat en waar zijn ze te koop ? TIA !
De stilste casefans worden gemaakt door Papst
Waar te kopen? Zie: [topic=278627/1/50]
echt fans die veel geluid maken heb ej neit.. et is vaak de combinatie tussen 2 of meerdere, en hoe die zuigt/blaast
als jij kabels tussen een directe flow hebt, dan heb je al sneller kans op geluid, en dan gaat de kast ook nog eens emeresoneren.. et val allemaal best wel mee... zorg gewoon voor wat rubebrtjes tussen de fans etc..
maak em "schok vrij"
btw.. papst fans rulen (omdat ze gewoon goed zijn)
Verwijderd
casefans....
De herrie die een casefan maakt, moet je in twee catgerien scheiden.
1) Lucht verplaatsing. Domweg luchtgeruis, dat pas je simpel aan door de spanning te verlagen zodat de fan minder toeren maakt, minder lucht verplaatst en dus minder geluid maakt.
2) Bijgeluiden.
Dt valt weer in drie groepen uiteen
a) Lagering.
kogellagers zijn mechanisch beter en betrouwbaarder dan de zogenaamde sleeve lagering, maar veroorzaakt een lage dreuntoon. Papst blinkt meestal weer uit in stillere kogellagers die dan ook nog uitgebalanceerd zijn om minder 'stommel' te veroorzaken.
Dit krijg je redelijk weg door de fan op b.v. 10 volt in plaats van 12 volt te zetten.
De mooiste lagering is wat Panaflo fans hebben, een sleeve die geseald is en een soort olie er in heeft. Duurder, maar perfect. Ook wel 'Hydrsleeve' genoemd bij Sunon. Niet dat ik ooit zo'n fan van Sunon heb gezien
b) Turbulentie van het schoepenrad zelf. De nieuwere fans hebben vaak meer schoepen met een andere vorm, om bijgeluiden te verminderen. Ook kan de klast zelf als bron van luchtresonantie zijn. Net als grotere fans minder herrie maken bij dezelfde luchtverplaatsing, helpt een dikkere fan ook.
c) Het electromotortje zelf. Vooral Delta HP fans, en sommige Sunon en Topmotor fans met hoge luchtverplaatsing, veroorzaken een jank/huiltoon die irritant is. Helaas valt daar weinig tegen te doen. Op een lagere spanning vermindert het effect wat, hoofdzakelijk door de toon iets zachter en lager van toon te maken.
Maar weg krijg je het niet...
Nou,
als jullie je huiswerk goed doen, en met mooie cijfers naar huis komen, zal Pappie Hooi jullie volgende week uitleggen hoe je bijgeluiden in kast en turbulentie in de kast kunt verminderen, en hoe je een fan simpel op een lagere spanning laat draaien...
1.2tjes zijn redelijk warmpjes. Ik heb een 1ghz@1.4 op 1.92v. Die blijft 51c idle en 60 stressed. Met een GW CAK38.
Beetje vergelijkingsmateriaal dus. Als die cpu maar over te klokken is toch (en stabiel blijft)? wat maken die waarden dan nog uit.
Sempron 3800+ 8k9a7i
You can't have everything. Where would you put it?
Verwijderd
NoStra - Slaap je NAAST je pc?????????????????????
/quote
Ja, maar die staat 's nachts uit. De server/router staat onder het bed.