Toon posts:

Mandrake 8.1 is er!

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 247 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zondag 30 september 2001 09:33 schreef slierp het volgende:

[..]

Hmm, tripod werkt niet echt geloof ik :(

Misschien werkt dit beter.

edit: directe link maar weggehaald. Klik op die url en als je geluk hebt laadt ie 'm ergens in de nabije toekomst.
edit2: laat ook maar. Tripod laadt nu zelfs compleet andere pagina's dan aangegeven. Heeft iemand zin een plaatje van 55 kb te hosten? :)
Oh dat kan mijn servertje wel aan... :+ Mail maar ff.

• banaan-X
  • Niet online
Op zaterdag 29 september 2001 21:33 schreef Aikeleer het volgende:

[..]

http://www.linux-mandrake.com/en/fscreenshots.php3

;)
[Mandrake 8.1 (Vitamin) screenshots will follow soon!]
;)

• StephanL
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 08:14
Op zondag 30 september 2001 12:02 schreef banaan-X het volgende:

[..]

[..]

;)
niet gezien gister, wacht met smart :7 , eerste cd doet het ieder geval nu nog de andere twee downen :)

• banaan-X
  • Niet online
Op zondag 30 september 2001 12:12 schreef StephanL het volgende:

[..]

niet gezien gister, wacht met smart :7 , eerste cd doet het ieder geval nu nog de andere twee downen :)
Ik heb ze al gebrand :P (met een 2x brander...). Heb alleen geen ruimte ervoor :( :( . Ga binnenkort een 40GB schijf kopen :9 , alleen moet nog ff op mijn geld wachten... ;(

• banaan-X
  • Niet online
Op zondag 30 september 2001 12:02 schreef banaan-X het volgende:

[..]

Oh dat kan mijn servertje wel aan... :+ Mail maar ff.
Ik heb mijn ftp-server even afgeconfigureerd, je kunt t nu zelf doen. ftp het bestand in een map op ftp://xs4me.dhs.org/upload
Dan kun je hierna het plaatje bekijken via http op: www.xs4me.dhs.org/ftp/upload/

• banaan-X
  • Niet online
Op zondag 30 september 2001 12:27 schreef banaan-X het volgende:

[..]

Ik heb mijn ftp-server even afgeconfigureerd, je kunt t nu zelf doen. ftp het bestand in een map op ftp://xs4me.dhs.org/upload
Dan kun je hierna het plaatje bekijken via http op: www.xs4me.dhs.org/ftp/upload/
Zo zeg, nu er al opgezet? :o da's snel! ;)
Leuk screenshotje trouwens!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt!

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4me.dhs.org/ftp/upload/schermpje.jpg

• StephanL
cool, al op internet zie ik, dat vind ik wel handig met de installatie word meteen alles geconfigureerd voor je :P

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

mhwaah....

Ik heb em ook net geinstalleerd op m'n laptop om windows te vervangen en zodat ik wat meer in c kan oefenen.... In principe ben ik ook een newbie, vroeger wel even met Redhat gestoeid, maar ben toch snel afgestapt omdat het zoveel moeite kostte om 1 programma te installeren.

Nu ben eigenlijk een beetje teleurgesteld. Het boot trager op dan Windows XP of zelfs Windows 2000....
Met Redhat was zelfs m'n p166 sneller geboot... En nu zit mandrake op een 266Mhz 128MB....

Het is wel gebruikvriendelijker, makkelijker te installeren en zo. Netwerkkaarten, etc allemaal vrij simpel geinstalleerd.

Dit is pas een first impression. Ik zou even kijken wat ik allemaal weg kan halen zodat het sneller gaat booten. Dat was toch het belangrijkste.... voor een laptop dan

Edit> extra USB muis ook niet direct gedetecteerd....

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• banaan-X
  • Niet online
Op zondag 30 september 2001 13:24 schreef athlonkmf het volgende:
(...)
Dit is pas een first impression. Ik zou even kijken wat ik allemaal weg kan halen zodat het sneller gaat booten. Dat was toch het belangrijkste.... voor een laptop dan
Ik denk een heleboel. :) Er wordt zoveel rotzooi al geladen die je nooit gebruikt. En anders wil zelf een kernel bakken met alleen wat je zelf nodig hebt ook wel eens helpen. (maar ik heb dat zelf ook nog nooit gedaan, was het wel binnenkort eens van plan)

• kmf
  • Niet online

kmf

Op zondag 30 september 2001 13:29 schreef banaan-X het volgende:

[..]

Ik denk een heleboel. :) Er wordt zoveel rotzooi al geladen die je nooit gebruikt. En anders wil zelf een kernel bakken met alleen wat je zelf nodig hebt ook wel eens helpen. (maar ik heb dat zelf ook nog nooit gedaan, was het wel binnenkort eens van plan)
Ik weet dat Linux ontiegelijk goed gecofigureerd kan worden, maar dat kost gewoon heel veel tijd.

En dat is dan ook de grootste reden waarom ik daarvan afgestapt was. Het kost teveel tijd. Ik wil graag een os dat gelijk goed bruikbaar is, en als ik even niks te doen heb, dan ga ik er wel aan sleutelen.

Nu werkt m'n USB trackball nog steeds niet. En ik heb ook geen geluid. :(
Dat betekend weer een paar uur rondzoeken om te kijken hoe ik dat kan oplossen....

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 30 september 2001 13:44 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Nu werkt m'n USB trackball nog steeds niet. En ik heb ook geen geluid. :(
Linux en USB is nog altijd niet optimaal nee. Je kunt overwegen een USB->PS/2 converter te gebruiken; die dingen zijn niet zo groot. Heb je Harddrake al gebruikt?

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:40
Ik zou je aanraden de expert install te doen, anders kan je niks instellen en krijg je verschrikkelijk veel zooi die je niet wil hebben.

Ik gebruik nu xfs als filesystem en dat bevalt prima.

• kmf
  • Niet online

kmf

Op zondag 30 september 2001 14:03 schreef slierp het volgende:

[..]

Linux en USB is nog altijd niet optimaal nee. Je kunt overwegen een USB->PS/2 converter te gebruiken; die dingen zijn niet zo groot. Heb je Harddrake al gebruikt?
Het schijnt dat m'n trackball wel gedecteerd wordt, maar werken doet ie niet. (ben nu even opnieuw aan het installeren (omdat ik exper install wil proberen), en nu werkt de trackball wel, maar de onboard muis (pointer) niet :) :? Blijkbaar kan linux niet met twee tegelijk werken?

Ik ben nu ook even aan het rondneuzen bij de howto's om zoveel mogelijk werkende te krijgen. Sounds vind ik toch wel belangrijk.

• StephanL
Moet ik ook cd-3 downloaden of is dat niet nodig? scheelt wel weer namelijk voor mij :)

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op zondag 30 september 2001 13:44 schreef athlonkmf het volgende:
Ik weet dat Linux ontiegelijk goed gecofigureerd kan worden, maar dat kost gewoon heel veel tijd.

En dat is dan ook de grootste reden waarom ik daarvan afgestapt was. Het kost teveel tijd. Ik wil graag een os dat gelijk goed bruikbaar is, en als ik even niks te doen heb, dan ga ik er wel aan sleutelen.
inderdaad, en daarom draai ik op m'n workstation ook mandrake, en slackware op m'n server

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Op zondag 30 september 2001 15:51 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Het schijnt dat m'n trackball wel gedecteerd wordt, maar werken doet ie niet. (ben nu even opnieuw aan het installeren (omdat ik exper install wil proberen), en nu werkt de trackball wel, maar de onboard muis (pointer) niet :) :? Blijkbaar kan linux niet met twee tegelijk werken?
Linux kan prima met allebei werken, alleen is het helaas nodig dat je zelf even je XF86Config edit. Althans, dat is wat ik moest doen om op mijn Tosh Sat Pro 4600 de clitoris + een MS USB-mouse aan de praat te krijgen. Zoek anders even op linux + het type van je laptop, er is vrij veel info te vinden met kant en klare x-configs!

Zoef

Verwijderd

Op zaterdag 29 september 2001 19:45 schreef slierp het volgende:
Heb je ook ext3 gebruikt? Zo ja, hoe is je HD performance? Volgens hdparm is m'n HD er wat langzamer geworden.
hdparm kijkt niet naar filesystems ed :) dus het zal wel wat anders zijn waarom ie langzamer geworden is :)

minpuntjes:

- mijn scrollwiel deed het niet in eerste instantie, gewoon grove config fout in /etx/X11/XF86Config (die ZAxis regel)
- irritante langzame software manager, iedere keer bij het opstarten moet ik wel een halve minuut wachten tot ie alles 'geladen' heeft
- bij het toevoegen van een externe bron (security updates) bleef ie gewoon hangen (maar met de hand gekilled)
- irritant dat hij niet meer mount/umount bij het ejecten van CD...je moet dus met de hand umounten en dan kun je pas de CD er uit halen

Verder moet ik nog xine een keer werkend krijgen bij het compilen misten er een heleboel libs die niet via de software manager te installeren waren...of heeft iemand een beter alternatief??

pluspunten:
- usb scanner (microtek scanmaker X6) deed het direct (na het chmod 777'en van /dev/sg0) en installeren van sane (via software manager) als user in kooka..GEWELDIG!! :)- printer (canon bjc250) werkte ook gelijk goed :)
- geluid / netwerk ed werkt ook gewoon gelijk out-of-the-box

Tot zover mijn eerste indrukken :)

• Pc123
Supermount staat inderdaad standaard uit omdat er in nieuwe kernels soms wat problemen mee zijn. Maar hij zit nog wel in de kernel dus je kan m gewoon aanzetten, bij mij werkt ie prima.

Ext3 is inderdaad een beetje langzaam, xfs is net zo goed en net zo stabiel alleen sneller! Dus xfs lijkt me een betere keuze dan ext3.

• StephanL
Op zondag 30 september 2001 17:18 schreef StephanL het volgende:
Moet ik ook cd-3 downloaden of is dat niet nodig? scheelt wel weer namelijk voor mij :)
nou wie weet het al? de tweede cd is bijna klaar dus moet het effe weten want dan kan Mandrake er op namelijk :P

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 30 september 2001 18:22 schreef fkooman het volgende:

[..]

hdparm kijkt niet naar filesystems ed :) dus het zal wel wat anders zijn waarom ie langzamer geworden is :)

minpuntjes:

- mijn scrollwiel deed het niet in eerste instantie, gewoon grove config fout in /etx/X11/XF86Config (die ZAxis regel)
- irritante langzame software manager, iedere keer bij het opstarten moet ik wel een halve minuut wachten tot ie alles 'geladen' heeft
- bij het toevoegen van een externe bron (security updates) bleef ie gewoon hangen (maar met de hand gekilled)
- irritant dat hij niet meer mount/umount bij het ejecten van CD...je moet dus met de hand umounten en dan kun je pas de CD er uit halen [...]
Ah, maar waar is het dan wel van afhankelijk? Is de ide driver ineens trager ofzo?

Die softwaremanager is duidelijk nog niet af, maar wel sterk verbeterd tov 8.0 (zoeken op bestand bijv). Urpmi werkt wel lekker, alleen kan je er niet mee searchen (nou ja, beetje, geeft er-op-lijkende packages).
Vond net ook een 'bug'; er klopt iets niets met de firewall rules die die wizard aanmaakt. Ik blokkeer in principe alles wat de wizard vraagt en krijg dan:
code:
1
2
3
4
Setting up general rules...iptables v1.2.2:
invalid TCP port/service `linuxconf' specified
Try `iptables -h' or 'iptables --help' for more
information.

Als je 'linuxconf' verwijderd in /etc/Bastille/bastille-firewall.cfg dan klaagt ie niet meer, maar ik ga nog zoeken naar een betere fix....edit: het is enkel een foutje in de settings voor logging

Voor dat supermount aanzetten btw bestaat het proggie 'supermount' :)

Op de 3de CD staan wel wat leuke dingen (zie eerdere post), zoals pingus 8-)

Verwijderd

Op zondag 30 september 2001 18:38 schreef StephanL het volgende:

[..]

nou wie weet het al? de tweede cd is bijna klaar dus moet het effe weten want dan kan Mandrake er op namelijk :P
ik heb CD3 nog niet nodig gehad :) en ik zit nu onder Mandrake 8.1 :)

• StephanL
Op zondag 30 september 2001 18:51 schreef fkooman het volgende:

[..]

ik heb CD3 nog niet nodig gehad :) en ik zit nu onder Mandrake 8.1 :)
dat is mooi, dan kan windows er straks meteen af en Mandrake er op :9

• banaan-X
  • Niet online
Op zondag 30 september 2001 18:22 schreef fkooman het volgende:

[..]

minpuntjes:

- irritant dat hij niet meer mount/umount bij het ejecten van CD...je moet dus met de hand umounten en dan kun je pas de CD er uit halen

Verder moet ik nog xine een keer werkend krijgen bij het compilen misten er een heleboel libs die niet via de software manager te installeren waren...of heeft iemand een beter alternatief??
- das dan wel stom van ze |:(
- die was toch ook al gigantisch traag?
- ook met de hand?
- Heb je wel automount draaien/geinstalleerd?

Ik hoop dat die automount aan jou ligt, want anders is het wel super onhandig, moet je steeds op dat cdrom icon klikken dat je wil umounten...

Ik heb m zelf nog niet geinstalleerd, heb de HD ruimte niet... Maar over een weekje zal ik mijn ervaringen doorgeven. :)

Verwijderd

Op zondag 30 september 2001 19:21 schreef banaan-X het volgende:

[..]

- das dan wel stom van ze |:(
- die was toch ook al gigantisch traag?
- ook met de hand?
- Heb je wel automount draaien/geinstalleerd?

Ik hoop dat die automount aan jou ligt, want anders is het wel super onhandig, moet je steeds op dat cdrom icon klikken dat je wil umounten...

Ik heb m zelf nog niet geinstalleerd, heb de HD ruimte niet... Maar over een weekje zal ik mijn ervaringen doorgeven. :)
ik heb automount er niet op :+ dat ga ik dus eens ff doen...ik kom me van mandrake 8 herinneren dat het daar wel erop stond dus ik vond het al vreemd...ff installen dan maar :)

Onder m8.0 was de software manager idd al heel traag, maar nu nog steeds :(
de 2e keer zo'n remote location opgeven voor updates werkte wel..dus nu is het goed :)

• kmf
  • Niet online

kmf

Hmmm... geluid wilt niet werken met Mandrake op m'n Toshiba Tecra 8000 laptop..... En het internet biedt ook geen oplossingen die werken.

Het wordt dus toch maar Mandrake/W98 dual boot. Jammer...

• banaan-X
  • Niet online
Op zondag 30 september 2001 19:00 schreef StephanL het volgende:

[..]

dat is mooi, dan kan windows er straks meteen af en Mandrake er op :9
Ik heb m wel gebrand :) Er stonden namelijk ook iets Nederlands voor in KDE op. Maar ik zie wel, er staat vast wel iets leuks op... En anders is het maar jammer van die 2,50 voor de CD, lig ik niet echt wakker van ;)

Verwijderd

Topicstarter
Herinner me net de laptops sectie op mandrakeuser.org; daar staat voor de 8200 deze link.

Misschien he je dr wat aan.

• Pc123
Op zondag 30 september 2001 18:49 schreef slierp het volgende:

Voor dat supermount aanzetten btw bestaat het proggie 'supermount' :)
Dat klopt alleen moet je zelf nadat je supermount -i enable hebt ingetypt in de console als root nog een paar dingen moeten veranderen in /etc/fstab. De optie noauto moet eraf bij de cdrom drives en de floppy drive en voordat de opties van het filesystem beginnen (dus na dev= en fs=) moet ,--, komen te staan om aan te geven dat het om opties voor het filesysytem en niet voor supermount gaat. Dan werkt het in ieder geval bij mij prima, maar supermount staat dus standaard uit omdat er soms problemen mee zijn dus misschien werkt het niet altijd.

• kmf
  • Niet online

kmf

Op zondag 30 september 2001 20:20 schreef slierp het volgende:
Herinner me net de laptops sectie op mandrakeuser.org; daar staat voor de 8200 deze link.

Misschien he je dr wat aan.
Dank je, helaas is de 8200 totaal anders TOV de 8000, dus die tip werkt helaas niet. Ik heb wel twee howto's gevonden van mensen die het wel aan het praten kreeg, helaas lukte dat nog steeds niet voor mij.

Maar ja, voorlopig gebruik ik mandrake maar voor waar ik het geinstalleerd had. Om even in C te oefenen voor school.

Later ga ik wel rustig uitvogelen hoe ik het allemaal correct kan laten draaien.

(ironisch genoeg, lukte het me bij mijn eerdere poging, 5-6 jaar geleden op m'n p166 ook niet om het geluid te laten werken :) Toen (RedHat) was het echt een pain om met linux te werken... weken lang zoeken om een paar partities te mounten, X te laten werken... :'(
Daarbij vergeleken is Mandrake een flinke verbetering. Helaas nog niet intuitief genoeg dus... Maar het gaat zeker de goede richting op. Na een jaartje......

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Zal ik eens zeggen wat ik van Mandrake 8.1 vind?

nee doe ik niet, want zulke woorden passen hier niet...

[deze advertentieruimte is te koop]

• kmf
  • Niet online

kmf

Op zondag 30 september 2001 23:19 schreef Groot-Moefti het volgende:

Ach,.. ik heb al 5-6 jaar geen linux distro meer uitgeprobeerd (pas sinds een jaar ADSL namelijk :) )
Dus ik weet niet hoe het zit met andere Distro's, maar Mandrake is een zeer grote stap naar de goede richting, om Linux toegankelijk te maken voor newbie's/power users die niet zo'n zin hebben om maanden op internet te zitten om te leren een FAT32 partitie te kunnen mounten in linux.

Het is veel handiger en intuitiever geworden sinds RedHat 5 jaar geleden (weet niet eens meer welke versie dat was), helaas nog niet genoeg. Maar gaat goed. Na een jaartje of 2, dan zal m'n vriendin waarschijnlijk ook wel met Linux willen werken. (zij kan niet eens ICQ installeren :D )

• StephanL
Probleemje, alles goed geinstalleert, hoera :) , maar nu doet mijn netwerkkaart het niet :( het gaat om een Intel Corporation nog wat, andere versies staan er wel tussen, waar kan ik mischien drivers vinden daarvoor? en wie weet of die netwerkkaart van Mxstream ondersteunt word want dan haal ik die namelijk uit een andere computer :)

All gevonden op sitecom.nl, nu nog laten werken :+

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 30 september 2001 23:19 schreef Groot-Moefti het volgende:

Argumentatie?

Verwijderd

Op zondag 30 september 2001 20:57 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Dank je, helaas is de 8200 totaal anders TOV de 8000, dus die tip werkt helaas niet. Ik heb wel twee howto's gevonden van mensen die het wel aan het praten kreeg, helaas lukte dat nog steeds niet voor mij.
Kijk bij de output van 'lspci' of 'cat /proc/pci' naar de vendor en device IDs van de kaart in kwestie. Met die nummertjes (twee zestien bits hexadecimale nummers (samen 32 bit)) kun je op google zoeken en vind je waarschijnlijk ibnnen no-time de drivers waarna het wel zal werken :)
Daarbij vergeleken is Mandrake een flinke verbetering. Helaas nog niet intuitief genoeg dus... Maar het gaat zeker de goede richting op. Na een jaartje......
Dat roep ik al jaren, maar tot nu toe geloofde niemand me.... Misschien nu dan eindelijk :?

Zou eigenlijk wel mooi zijn, een overwinning van de opensource movement.... Ik zal binnenkort mijn mening over MPEG, DVD en andere new-economy formaten hier neergooien die eigenlijk bijna anti-opensource zijn. Ik vind ze allemaal een royal pain in the @$$. En het lijkt erop dat het alleen maar erger gaat worden de komende jaren |:( I hope I'm wrong

Verwijderd

Supermount:

nou ik heb die supermount uitgevoerd, incl. de modificatie van /etc/fstab zoals eerdere poster. Hij doet het in elk geval nog niet.zo ziet het er nu uit:

/mnt/cdrom on /mnt/cdrom type supermount (ro,noexec,nosuid,nodev,dev=/dev/hdc,fs=auto,--,iocharset=iso8859-1,umask=0,codepage=850)

verder kom ik als user mijn /mnt/cdrom dir niet in user heeft groep cdrom, en bij

#cd /mnt/cdrom

bash: cd: /mnt/cdrom: Input/output error

wie heeft een suggestie, fret.

Verwijderd

Topicstarter
Heb je al mount -a gedaan? Dan pas herleest ie fstab, dacht ik.

Verwijderd

héhé, nice 8.1 :-)

BTW welk progie is dat, met die traffic and speed monitor ?

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 20:06
Op vrijdag 28 september 2001 17:10 schreef Newjersey_nl het volgende:

kan ik dat nederlandse gezeur uitzetten als ik mdk 8.1 ga installen, heb totaal geen zin in dat kromme nederlands :( :P
Nogmaals... als je mee wilt doen aan het correct vertalen van de Mandrake programmatuur kijk je op www.linux-mandrake.com/l10n/nl.php3 . Ikzelf heb de installatieprocedure (DrakX) voor 8.1 onder handen genomen maar het is vast nog niet allemaal perfect, als je suggesties hebt (die ook nog eens de oorspronkelijke tekst goed vertalen) zijn die welkom. :Y)

Verwijderd

ja, mount -a had ik gedaan, en geboot. beter dubbel dan half :)

mocht nog steeds niet baten. en bij mount -a geeft hij aan dat floppy niet deugt (geen floppy in de drive)

mount: wrong fs type, bad type, bad superblock on /mnt/floppy, or too many mounted file systems

dat laatste zal wel meevallen: gemount zijn:
/dev/hda5
none on /proc
devfs on /dev
none on /dev/pts
none on /dev/shm
/mnt/cdrom on /mnt/cdrom
/mnt/cdrom2 on /mnt/cdrom2
/dev/hda7 on /usr
/proc/bus/usb on /proc/bus/usb
/dev/hda8 on /mnt/data

Verwijderd

Topicstarter
Heb je wel noauto staan bij je floppy? En het lijkt me handig als je je fstab gewoon even post.

• banaan-X
  • Niet online
Op maandag 01 oktober 2001 11:21 schreef reinouts het volgende:

Nogmaals... als je mee wilt doen aan het correct vertalen van de Mandrake programmatuur kijk je op www.linux-mandrake.com/l10n/nl.php3 . Ikzelf heb de installatieprocedure (DrakX) voor 8.1 onder handen genomen maar het is vast nog niet allemaal perfect, als je suggesties hebt (die ook nog eens de oorspronkelijke tekst goed vertalen) zijn die welkom. :Y)
Ik wil wel helpen te vertalen, maar waar/hoe kan ik me nou aanmelden?

Verwijderd

mandrake 8.1 ziet er goed uit....

en makkelijk voor beginners...je namelijk bijna alles grafisch instellen....

dit is de eerste versie van linux waarvan ik echt denk dat het een goede concurrent van ms zou kunnen worden. keep up the good work

• banaan-X
  • Niet online
Op maandag 01 oktober 2001 12:19 schreef betweter het volgende:
mandrake 8.1 ziet er goed uit....

en makkelijk voor beginners...je namelijk bijna alles grafisch instellen....

dit is de eerste versie van linux waarvan ik echt denk dat het een goede concurrent van ms zou kunnen worden. keep up the good work
Tja, betweter, jij zult het wel weten he? :P

Verwijderd

/dev/hda5 / ext2 defaults 1 1
none /dev/pts devpts mode=0620 0 0
none /dev/shm tmpfs defaults 0 0
/mnt/cdrom /mnt/cdrom supermount dev=/dev/hdc,fs=auto,ro,--,user,iocharset=iso8859-1,umask=0,codepage=850 0 0
/mnt/cdrom2 /mnt/cdrom2 supermount dev=/dev/scd0,fs=auto,exec,ro,--,user,iocharset=iso8859-1,umask=0,codepage=850 0 0
/mnt/floppy/mnt/floppysupermountfs=auto,dev=/dev/fd0,iocharset=iso8859-1,umask=0,nosuid,nodev,codepage=850,exec, noauto 0 0
/dev/hda8 /mnt/data vfat iocharset=iso8859-1,umask=0,codepage=850 0 0
none /proc proc defaults 0 0
/dev/hda7 /usr ext2 defaults 1 2
/dev/hda6 swap swap defaults 0 0

zoek de fout :-) fret

Verwijderd

Topicstarter
Je mist wat spaties in die floppy regel lijkt het en die noauto mag weer weg :) . Manpages bevatten weer 's geen enkele nuttige info ... waar is Pc123?

Verwijderd

no auto mag weer weg okay... wat is pc123? fret

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
kan iemand mij vertellen waarom dit topic open mag blijven terwijl mijn topic:

[topic=279479/1/25]

van een paar dagen geleden gewoon meteen dichtgesodemieterd wordt?

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Op maandag 01 oktober 2001 09:51 schreef slierp het volgende:
Argumentatie?
OK, wat je wilt.

* Het is oersloom ontdanks dat het voor pentium is geoptimaliseerd en ontdanks dat je een hele berg aan sevices uitzet.
* De kleuren die ze gebruiken zijn echt niet om aan te zien, een soort van het paars van GoT in het kwadraat aangevuld met een vieze kleur geel. Nou personlijk vind ik dit dus echt oerlelijk.
* Het is chaotisch, ik heb 4 pakketmanagers, waarvan dat geval van Mandrake zelf (wat verder ook niet echt duidelijk is) ook niet erg mooi in elkaar steekt.
* Het configuratiecentrum van Mandrake werkt niet goed vind ik en oogt ook al niet goed.

Wat newbies willen: een professionele degelijke distributie zoals SuSE of Redhat, geen sesamstraatkermis zoals Mandrake ervan maakt met paars en geel. Mandrake 7.2 vond ik eigenlijk de beste Mandrake die er gemaakt is qua newbie vriendelijkheid, maar ik vind ze echt steeds minder worden...

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

Topicstarter
fret> Pc123 is de poster van die fstab modificaties :)

[quote]Op maandag 01 oktober 2001 13:26 schreef Groot-Moefti het volgende:

"* Het is oersloom ontdanks dat het voor pentium is geoptimaliseerd en ontdanks dat je een hele berg aan sevices uitzet."

Dat idee heb ik ook wel; het is alleen een hele tijd geleden dat ik Suse of Redhat heb geinstalleerd om te kunnen vergelijken. Moest ik binnenkort maar 's gaan doen :)

"* De kleuren die ze gebruiken zijn echt niet om aan te zien, een soort van het paars van GoT in het kwadraat aangevuld met een vieze kleur geel. Nou personlijk vind ik dit dus echt oerlelijk."

Niet kwaad bedoeld maareuh: boeie

"* Het is chaotisch, ik heb 4 pakketmanagers, waarvan dat geval van Mandrake zelf (wat verder ook niet echt duidelijk is) ook niet erg mooi in elkaar steekt."

Software Manager is sterk verbeterd tov 8.0 en als dat niet werkt neem je urpmi.

"* Het configuratiecentrum van Mandrake werkt niet goed vind ik en oogt ook al niet goed."

Bij mij doet ie 't goed. Gebruik 'm wel weinig omdat alles wordt geautodetect :( :)

• StephanL
probleemje muis liep vast dis ik fdisk gebruikt om er af te halen, maar er blijft een partitie over met Type ext-dos hoe kan ik die verwijderen :? met fdisk luk het niet of kan ik hem laten staan? :)

• Pc123
fs=auto mag niet bij supermount

fs=iso9660 voor cdrom en fs=vfat voor een floppy (als het om gewone windows/dos floppies gaat) werkt dus wel!

Kijk ff 2 posts lager er zaten nog meer foutjes in dus heb ik m ff verbeterd.

• StephanL
Op maandag 01 oktober 2001 13:26 schreef Groot-Moefti het volgende:

[..]

OK, wat je wilt.

* Het is oersloom ontdanks dat het voor pentium is geoptimaliseerd en ontdanks dat je een hele berg aan sevices uitzet.
* De kleuren die ze gebruiken zijn echt niet om aan te zien, een soort van het paars van GoT in het kwadraat aangevuld met een vieze kleur geel. Nou personlijk vind ik dit dus echt oerlelijk.
* Het is chaotisch, ik heb 4 pakketmanagers, waarvan dat geval van Mandrake zelf (wat verder ook niet echt duidelijk is) ook niet erg mooi in elkaar steekt.
* Het configuratiecentrum van Mandrake werkt niet goed vind ik en oogt ook al niet goed.

Wat newbies willen: een professionele degelijke distributie zoals SuSE of Redhat, geen sesamstraatkermis zoals Mandrake ervan maakt met paars en geel. Mandrake 7.2 vond ik eigenlijk de beste Mandrake die er gemaakt is qua newbie vriendelijkheid, maar ik vind ze echt steeds minder worden...
vind het wel cool die kleuren :+ als je ander kleuren wil pas je dat toch aan, zo moeilijk is het niet, daarvoor is die ook gemaakt :)

• Pc123
Op maandag 01 oktober 2001 12:38 schreef fret het volgende:
/dev/hda5 / ext2 defaults 1 1
none /dev/pts devpts mode=0620 0 0
none /dev/shm tmpfs defaults 0 0
/mnt/cdrom /mnt/cdrom supermount dev=/dev/hdc,fs=iso9660,--,ro,user,iocharset=iso8859-1,umask=0,codepage=850 0 0
/mnt/cdrom2 /mnt/cdrom2 supermount dev=/dev/scd0,fs=iso9660,--,exec,ro,user,iocharset=iso8859-1,umask=0,codepage=850 0 0
/mnt/floppy /mnt/floppy supermount fs=vfat,dev=/dev/fd0,--,iocharset=iso8859-1,umask=0,nosuid,nodev,codepage=850,exec 0 0
/dev/hda8 /mnt/data vfat iocharset=iso8859-1,umask=0,codepage=850 0 0
none /proc proc defaults 0 0
/dev/hda7 /usr ext2 defaults 1 2
/dev/hda6 swap swap defaults 0 0

zoek de fout :-) fret
Zo moet ie werken, er zaten nog meer foutjes in, ik zal zodadelijk nog ff in mijn fstab op de andere computer kijken maar ik weet bijna helemaal zeker dat ie zo moet werken.

edit:
Ik heb ff mijn fstab bekeken en het moet zo echt lukken

Suc6 ermee :)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 01 oktober 2001 16:25 schreef StephanL het volgende:
probleemje muis liep vast dis ik fdisk gebruikt om er af te halen, maar er blijft een partitie over met Type ext-dos hoe kan ik die verwijderen :? met fdisk luk het niet of kan ik hem laten staan? :)
dos fdisk of linux fdisk?

• StephanL
Op maandag 01 oktober 2001 16:40 schreef slierp het volgende:

[..]

dos fdisk of linux fdisk?
dos fdisk bestaat er ook een linux fdisk dan?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, en die is veeeeeel beter ;)

Met dos heb je een primaire en een extended partitie (en evt. weer partities in je extended). Ik weet niet wat je er mee wil, maar als je nog partities in je extended hebt, dan kun je de extended dus ook niet weghalen.

• StephanL
Op maandag 01 oktober 2001 16:46 schreef slierp het volgende:
Ja, en die is veeeeeel beter ;)

Met dos heb je een primaire en een extended partitie (en evt. weer partities in je extended). Ik weet niet wat je er mee wil, maar als je nog partities in je extended hebt, dan kun je de extended dus ook niet weghalen.
waar kan ik die vinden? want dan ga ik het daar effe mee proberen of ik hem weg krijg :7

Verwijderd

Topicstarter
Als je linux nog geinstalleerd hebt: als root 'fdisk /dev/hda' intikken in een console, in het geval van een simpele ide schijf. Als je geen linux meer hebt is het meest simpele denk ik: Mandrake schijf booten, expert install doorlopen en dan kom je op een gegeven moment zo'n wizard tegen.

edit: je hebt wel een backup van je data he?

• StephanL
Op maandag 01 oktober 2001 16:56 schreef slierp het volgende:
Als je linux nog geinstalleerd hebt: als root 'fdisk /dev/hda' intikken in een console, in het geval van een simpele ide schijf. Als je geen linux meer hebt is het meest simpele denk ik: Mandrake schijf booten, expert install doorlopen en dan kom je op een gegeven moment zo'n wizard tegen.

edit: je hebt wel een backup van je data he?
ik moest mijn schrijf in tween delen en de eerste is er af was geloof ik een swap partitie maar zal het effe proberen :)

• kmf
  • Niet online

kmf

OK, na 2 dagen heb ik het geluid van m'n Toshiba Tecra 8000 laptop icm Mandrake 8.1 eindelijk aan de praat kunnen krijgen.

Valt al reuze mee vind ik :P

Maar.... helaas werkt het nog niet helemaal perfect. Het is bv veel ste zacht....

Iemand enig idee hoe ik dat op kan schroeven?

Komend weekend toch maar even kijken hoe het tegenwoordig zit met redhat en suse.. :)

PS> is er een makkelijke manier om uit te vinden hoeveel ruimte ik eigenlijk nog heb in m'n linux partities? Ben er net aan herinnerd dat ik daar nog nooit achter was gekomen :)

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Diskruimte checken: "df" in console.

Offtopic, over je .sig: 't is 'many shots', niet 'much shots' :-)

Zoef

• flat
  • Niet online
Op maandag 01 oktober 2001 19:43 schreef athlonkmf het volgende:
PS> is er een makkelijke manier om uit te vinden hoeveel ruimte ik eigenlijk nog heb in m'n linux partities? Ben er net aan herinnerd dat ik daar nog nooit achter was gekomen :)
gewoon "df" in de console

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 01 oktober 2001 19:43 schreef athlonkmf het volgende:
Maar.... helaas werkt het nog niet helemaal perfect. Het is bv veel ste zacht....

Iemand enig idee hoe ik dat op kan schroeven?
[..]
Geluid harder met console: aumix. In X met een mixer prog zoals kmix.

Grafische tool voor vrije harddisk ruimte staat onder menu toepassingen/monitoring.

• Pc123
Is het gelukt met supermount?
Pagina: 1 2 Laatste