[BC3] AAAH bios verkeerd geflasht, pc boot niet meer!!

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 10:53
Ik had m''n nieuwe mobo binnengekregen, geinstalleerd en ik ging effe kijken voor een bios upgrade. Naar de jetway website en tank de bios update voor m''n jetway jbx 2000 binnen...... inlcusief de flash utility. Ik maak een bootdisk, start op nieuw op en start de flash utility. Ik tik de naam in van de bios update en dan zegtie ''wrong charset, continue?'' (ofzoiets). Ik dacht mmm die bios update was voor de jetway jbx2000 en die heb ik, dus dat zal wel goed zijn. Dus ik continue. Ik start opnieuw op, maar hij gaat alleen nog maar aan (m''n hd en cdrom enzo en m''n coolers). Maar geen beeld geen niks meer. Ik hoor ook niet dat ie gaat booten ofzo niks. Wat nu??<BR>

Verwijderd

misschien proberen om een oud bios er op te ''flashen'' ?

Verwijderd

Op de meeste (of alle?) moederplanken zit wel een reset-bios jumper, die eruit trekken en booten dan zet ie als het goed is het originele bios terug....<P>Good luck!!!

• Morgoth
Er zit wel een jumper op maar dat is alleen om de bios te reseten naar defaults (toch?) maar er zit een verkeerde bios op dus het doet er niet toe of ie default is..... de bios is verkeerd. En ik kan niet booten dus niet de ouwe bios erop smijten....

Verwijderd

dus het is niet meer mogelijk om met een floppy te booten?? dan word het moeilijk denk ik...

Verwijderd

Vaag zooitjes trouwens maar die jetway website. Hoe heb je daar ooit een bios weggekregen? Allemaal links naar m''n eigen HD, als ze zo ook MBs maken.... :(<P>Maar wat doet ie nog wel? Piept ie? Branden er wel lichtjes (hd of floppy). Over die jumper: ''t is het proberen waard, hij doet het nu ook niet...

• POLICE
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-05 18:28
Dat is ook bij mij Abit BE6 gebeurd stond er is not correct ofzo en toen stond er ook press enter to continue en ik wist zeker dat het de goede bios was toen het klaar was moest ik opstarten en starte hij niet meer op. Je moet hem naar de winkel brengen dan gaan ze hem flashen met een speciaal apparaat dat kost 75 gulden. Je hebt hem verkeerd geflashed ofzo eerst moet je die .exe file in dos uitpakken ofzo en dan gaan flashen

• Ceaser
  • Laatst online: 18-08 17:08
Ik heb weleens gehoord dat een isa-videokaart kan helpen.

• Morgoth
Je moet ook niet op <A HREF="http://www.jetway.com.tw" TARGET=_blank>www.jetway.com.tw</A> kijken, maar op <A HREF="http://www.j-mark.com" TARGET=_blank>www.j-mark.com</A> kijken. <A HREF="http://www.jetway.com.tw" TARGET=_blank>www.jetway.com.tw</A> is een beetje onleesbaar :)<BR>Alleen waar haal ik zo snel een isa videokaartje vandaan? Maar de coolers en m''n hd lampjes enzo doen het wel. Ik moet overigens ook 4 sec nu m''n power knop inhouden anders gaat ie niet uit..... Maar ik kom geen eens meer in dos. Ik kan geen eens meer in de bios komen!!!<BR>

• Byteripper
  • Laatst online: 14-02 18:10

Byteripper

The bytes make the rip.

Probeer het volgende als je je BIOS verkeerd geflashed hebt:<BR>Duw er een standaard ISA VGA kaart in, doe een bootfloppy in drive A met flashprogje+originele (werkende) bios. Zet je puter aan en als het goed is kan je booten van floppy. Ik weet niet of je ook beeld krijgt, maar dat merk je vanzelf wel ;). Je hoeft dan alleen maar ff je oude BIOS terug te zetten, en klaar is Kees. Should work.<P>Byteripper.

• Morgoth
heb ik geprobeerd, werkt niet..... de cooler enzo gaan wel aan maar verder gebeurt er niks. Ook geen biepjes ofzo.... (ik zit overigens nu op een andere computer.... :) en helemaal niet booten ofzo.....

Verwijderd

Er is een goedkopere oplossing, maar wel met een risico:<P>1. Vindt iemand met exact hetzelfde moederbord. Dezelfde chips etc.<P>2. Haal bij die computer (met goeie BIOS) de bios-chip van het moederbord (computer uit).<P>3. Haal bij je computer je verkeerde bios-chip eruit en doe de goeie erop (computer ook uit).<P>4. Zet je computer aan en haal TERWIJL JE COMPUTER AAN STAAT (RISICO, VERMIJDT STATISCHE LADING!!) de goeie chip eraf en zet je foute chip erop. Zet dan je computer uit. Dan wordt de uit de goeie chip ingelezen bios weggeschreven in je foute chip, zodat deze weer goed wordt.<P>Dan zou alles hiet weer moeten doen. Vergeet die geleende bios-chip niet terug te zetten.<BR>Dit is wel een erg risicovolle actie en ik ben er niet zeker van of het altijd werkt. Ik neem er dan ook geen verantwoordelijkheid voor.<P>succes

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:01

botoo

💀 too old to die young

JHH, bijna goed, maar je moet niet vergeten de Goede machine in dos op te starten (floppy) en als klaar met booten is pas de bios chip (flash eprom) te verwisselen voor de verkeerde. dan moet je de verkeerde eprom alsnog flashen met de goede bios ! zodra dat klaar is kan je de goede PC uitzetten en de juiste eproms op hun eigen PC''s terugzetten.<P>Het blijft een tricky klusje maar het gaat meestal goed (dwz met mijn moederbord is het goed gegaan)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:35
Maar probeer eerst de bootbloack...<BR>is zoveel minder tricky<BR>check anders ff winms bios page voor andere tips. ben alleen url vergeten

Verwijderd

hoeft overigens niet het zelfde, mobo nodig, ditr heet trouwens hot-flashen, <BR>opstarten naar dos, flash prog opstarten zodra die vraag are you sure switchen van bios (zorg ervoor dat je alle pinnentjes er tegelijk uitrekt anders gooit ie ''m leeg (soms))

• Morgoth
Kan ik het ook zo doen. Ik start m''n asus p5a mobo op met een bootdisk. Haal die bios chip eruit en stop die van de jetway erin. Flash weer de ouwe bios erop en trek hem er weer uit. Stop de asus bios weer in de asus bord en de jetway chip weer in de jetway bord. En hoe haal ik dat bios ding eruit? Gewoon hard trekken?

• schijndel
Rip je kast eens even open:<BR>zit er een award bios 4.5 of hoger in?<BR>JA, das mooi. Deze biosen hebben namelijk een bootblock:<BR>maak een bootflop met de bios en de flashutility die zo geconfigged is dat ie helemaal niks vraagt maar meteen flasht. Douw de flop erin en zet de pc aan. De flop wordt geboot en de bios geflasht. Flop eruit --> pc resetten en klaar. Je bios doet het weer.<P>Geen 4.5 award, nog steeds geen groot probleem. Ga naar de C''t site en bestel daar het ISA flash kaartje. Hierop zit een dip slot waar biosen in passen. Je kan dan vervolgens dat bios overschrijven met een .bin file. Het enige dat je dus nodig hebt is een andere pc. Kaarte kost +/- 35 piek

Verwijderd

<BR>Kan ik het ook zo doen. Ik start m''n asus p5a mobo op met een bootdisk. Haal die bios chip eruit en stop die van de jetway erin. Flash weer de ouwe bios erop en trek hem er weer uit. Stop de asus bios weer in de asus bord en de jetway chip weer in de jetway bord. En hoe haal ik dat bios ding eruit? Gewoon hard trekken?<BR>
<BR>ja dat kan,<BR>je kunt hier een willekeurige chipwipper voor gebruiken, of een pincet aan de uiteinde ombuigen.<BR>nogmaals: ZORG ERVOOR DA DE BEIDE BIOSSEN ER RECHT IN EN YUIT GAAN, oefen desnoods op je abit

• Vuurvlieg
  • Laatst online: 05-06 15:09
Ik denk dat er niemand is die zn moederbord ter beschikking zou stellen voor zo''n bios uittrek actie. Als je je mobo wil verneuken moet je dat doen.. Btw je hebt het goede bios nodig om uberhaupt iets te kunnen met je pc, dus vrij logisch dat je niet meer naar dos kan booten.. want je kan totaal niet meer booten. Zoek iemand/bedrijf op met een EEPROM programmer, zorg voor de juiste bios en trek je bios chip uit je pc als ie helemaal uitstaat en geef die aan de iemand/bedrijf, die programmeren em en dan terug stoppen.. klaar is Kees..<P>Martin

Verwijderd

heu en er dan nog zeker geld voor moeten betalen ook, bent gek man, zo is toch veel makkelijker

• Morgoth
Dat met die bootblock werkt niet omdat heel m''n pc niet kan booten!!! Dus of ik moet gevaarlijk gaan doen.... maar nog iets. Op m''n asus p5a bios chip staat award bios chip (ofziet) maar op die jetway staat SST MPF 39sf02090-4c-ph9944012-b... is deze wel van award? Kan ik dan wel deze in m''n asus p5a stoppen?

Verwijderd

dit gaat zo wel een bietje lstig worden allemaal, duurt volgens mij qwel errug lang:<BR>oplossing: suur de def. bios naar mij toe, flash ik ''m en stuur ik ''m terug

• RFAMLK
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-05 22:23
Ik vind t egt belachelijk als een nieuwe BIOS t nie doet.<BR>Zal t gewoon moeten doen.<BR>Wel rugged van Jetway (ken ik btw nie) :P..<BR>Gelukkig is mijn flashen nog nooit mis gegaan :)..

Verwijderd

hoezo een nieuwe bios<BR>lees nou de subject ''s:<BR>
<BR>bios verkeerd geflasht<BR>
<BR>HIJ heetf dus de fout gemaakt,<BR>

• schijndel
Ok dit is de laatste bootblock post:<BR>Dat is nou juist de grap: het gedeelte van het bios dat voor de bootblock zorgt valt niet te flashen. dat is namelijk rom. dus wat je ook in je bios flasht dit gedeelte blijft het latijd doen.

• Morgoth
Nou ja ik heb hem verkeerd geflashd omdat ik hem geflashd heb, maar ik hebt niks fout gedaan. Ik heb gewoon die zooi geflashd..... en ik ben niet gek ofzo, ik weet hoe dat moet.

Verwijderd

<BR>Nou ja ik heb hem verkeerd geflashd omdat ik hem geflashd heb, maar ik hebt niks fout gedaan. Ik heb gewoon die zooi geflashd..... en ik ben niet gek ofzo, ik weet hoe dat moet.<BR>
<BR>mijn opmerking was ook niet tegen jou bedoeld, maar tegen hem omdat hij volgens mij de thread niet had gelezen<BR>

• Morgoth
vooruit, het is je vergeven....... :)<BR>maaruh alle dank&eer voor jullie nuttige tips, ik werd er gewoon weer een beetje vrolijk van, maar ook heel erg thanx to devilman (alvast dan, hij heeft nog niks gedaan maar ik heb er het volst vertrouwen in). Ik stuur die chip naar hem op en hij is zo vriendelijk om hem voor mij te flashen!!<BR>Thnx allemaal!!

• Morgoth
Hoe vaak moet ik nog zeggen dat ie niet kan booten???? En er zit geen rescue jumper of wat dan ook op m''n mobo!

• dmnq
  • Laatst online: 04-11-2025

dmnq

zonder klinkers

Het is trouwens heel goed mogelijk om je systeem alsnog op te starten na een complete bios-wipeout. Zoals eerder al gezegd zit er op je mobo een jumper cq. dipswitch waardoor je je mobo in rescue mode kan zetten. Er komt dan geen beeld en je hoort alleen een paar piepjes die aangeven wat de huidige situatie is van het systeem (Zie hiervoor je mobo-manual). Maak trouwens eerst op een ander systeem een boot-flop met daarop een het flash-progje (en de backup die je hebt gemaakt van je oude bios voordat je ging flashen). Plaats de flop en hij kan booten...

Hosting (100 MB Harddisk, 1 GB Traffic, 5 POP, MySQL, PHP voor € 3,60 per maand)

Verwijderd

Het is trouwens heel goed mogelijk om je systeem alsnog op te starten na een complete bios-wipeout. Zoals eerder al gezegd zit er op je mobo een jumper cq. dipswitch waardoor je je mobo in rescue mode kan zetten. Er komt dan geen beeld en je hoort alleen een paar piepjes die aangeven wat de huidige situatie is van het systeem (Zie hiervoor je mobo-manual). Maak trouwens eerst op een ander systeem een boot-flop met daarop een het flash-progje (en de backup die je hebt gemaakt van je oude bios voordat je ging flashen). Plaats de flop en hij kan booten...<BR>
<BR>das wel een beetje onzin he<BR>

• Morgoth
he devilman, hij ligt nu bij de ptt, dus morgen hebbie hem!

• Morgoth
he devilman, hij ligt nu bij de ptt, dus morgen hebbie hem! wanneer heb je hem gefixed?

Verwijderd

MOrgen is het donderdag, mmmm morgen avond geen tijd wordt dus vrijdag morgen/middag, moet ik ff kijken, ik doe mijn best om hem vrijdag de deur uit te doen anders wordt het zaterdag dus:<BR>zaterdag of maandag binnen: je hebt ''m hopelijk wel goed verpakt, ivm ombuigen pootjes

• Morgoth
Ik heb hem verpakt in twee van die ''sponsjes'' (ik kom effe niet op de naam) en in een ''luchtbel'' (kom weer niet op de naam) evenlop..... dus dat moet wel goed zijn.

• Morph666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-07 18:31
bootbaterij eruit en er weer in en done!

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2025
Op zondag 20 mei 2001 21:26 schreef Morph666 het volgende:
Dit is dus een topic van ruim 3 maanden geleden. Beetje duf om er nu nog op te reageren! Daarnaast is je oplossing nog onzin ook.

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

Verwijderd

Op zondag 20 mei 2001 21:26 schreef Morph666 het volgende:
Op zondag 20 mei 2001 21:50 schreef Hyp Hyper het volgende:
Dit is dus een topic van ruim 3 maanden geleden. Beetje duf om er nu nog op te reageren! Daarnaast is je oplossing nog onzin ook.
Hij heeft zelf waarschijnlijk nog nooit zijn bios geflashed...:o

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:01

Hoicks

Techno!

Ik heb ooit gehotswapped met die chips, ennuh waar ik je voor wil waarschuwen is dat je moet zorgen dat de goede chip die je omruilt met jouw badchip dezelfde voltages hebben! (Zo heb ik ooit eens een chip gefrituurd namelijk :()

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Op zondag 20 mei 2001 21:50 schreef Hyp Hyper het volgende:

[..]

ROFL!!! 3 maanden??? kijk eens naar het jaartal: 2000, da''s vorig jaar... wie is er nogmeer duf?? :))

Ey!! Macarena \o/

• Hoicks

Hoicks

Techno!

:z 99% van alle Tweakers slaap al :z

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Op maandag 21 mei 2001 01:00 schreef Hoicks het volgende:
:z 99% van alle Tweakers slaap al :z
Dat blijkt wel ja :)

Ey!! Macarena \o/

• Hoicks

Hoicks

Techno!

Inclusief ik zelf...

wie heeft dit ouwe ding opgerakeld dan?

Morph 666? Ga je schamen >:)

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Er is geen oplossing. Ja eentje -> nieuw mobo kopen. Heb ik ook gedaan :). Jammer.... het was een mooi AOpen mobo.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Noedelsupke
  • Laatst online: 18-07-2023
LOL, maarre ik zou best wel eens willen weten hoe dit verhaal is afgelopen, of devilman die chip gefikst heeft of gewoon nix meer van zich heeft late horen >:)

PIII 800@804 Mhz

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2025
Op maandag 21 mei 2001 00:57 schreef RaZ het volgende:

[..]

ROFL!!! 3 maanden??? kijk eens naar het jaartal: 2000, da''s vorig jaar... wie is er nogmeer duf?? :))
Nou.. is dat RUIM 3 maanden of niet? :P

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• D-Devil
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2022
Tsjek deze...

Oude koeien uit de sloot halen roelt.

Freelance tweaker

Pagina: 1