Toon posts:

[BC3] Hoe steekt een tulpstekker in elkaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.798 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer hier een kabel van de computer naar de woonkamer te leggen, maar er gaat iets fout bij het aansluiten van de tulpstekkertjes en/of die enkele plug aan de andere kant van de kabel die in de geluidskaart moet..

Kan iemand mij uitleggen hoe ik die twee draden precies aan moet sluiten in die stekkertjes?

Bij de tulpstekkertjes heb ik eerst geprobeerd om de bedrading aan de binnenste pin en aan het omhulsel aan te sluiten. Het geluid was toen alleen erruhg zacht.. Nu heb ik het idee dat je de draad alleen aan het binnenste gedeelte aan moet sluiten, want nu is het geluid normaal. Nu hoor ik alleen een hard zoemgeluid erdoorheen :?

Aan de andere kant zit het denk ik wel goed. Dat kan ook maar op een manier? Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe dit precies werkt en hoe het wel moet? |:(

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:36
Heb je wel afbeeldingen waar op staat hoe je het aan moet sluiten?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 18 mei 2001 18:42 schreef dennisdotcom het volgende:
Heb je wel afbeeldingen waar op staat hoe je het aan moet sluiten?
Nee helaas.. als ik die had was het inderdaad een stuk makkelijker.. Als iemand die zou hebben zou dat het prob ook oplossen natuurlijk.. :)

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:36
Hmmmmmmm toevallig heb ik hier van de week een plaatje van gezien, maar ik vind het klote dat ik die nu niet meer kan vinden :(.

Zal nog ff goed zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 18 mei 2001 18:51 schreef dennisdotcom het volgende:
Hmmmmmmm toevallig heb ik hier van de week een plaatje van gezien, maar ik vind het klote dat ik die nu niet meer kan vinden :(.

Zal nog ff goed zoeken.
Mjoazzzzzz.... dat zou hartstikke mooi zijn als je die kunt vinden.. weet verder niemand hier hoe ziets in elkaar steekt?

Verwijderd

bij tulp is de pin de signaalvoerder...hier moet je dus de kern van je kabel aan solderen...de afscherming maak je aan het buitenste deel van de plug

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 18 mei 2001 19:08 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
bij tulp is de pin de signaalvoerder...hier moet je dus de kern van je kabel aan solderen...de afscherming maak je aan het buitenste deel van de plug
Sorry? De afscherming? Wat bedoel je daar precies mee? Volgens mij zit er helemaal geen afscherming in die kabel toch? Of begrijp ik nu iets helemaal verkeerd?

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
lange kabels pikken brom op

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

voor de brom: zie FAQ

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Aansluiten van tulpstekkers:

Meestal heb je een kabel die als volgt is opgebouwd:
1) Buiten-isolatielaag (gedeelte wat je gewoon ziet van het snoer)
2) daarbinnen zit een hele vracht koperen draadjes ZONDER isolatie.
3) De koperdraadjes van 2) zitten weer rondom een GEÏSOLEERD draadje.
Dus je hebt van binnen naar buiten: koper-isolatie-koper-isolatie

Aan beide kanten van het snoer geldt het volgende:

Strip eerst een centimeter of 2 van de buitenste isolatielaag af.

Pak alle koperdraadjes die dan zichtbaar zijn bij elkaar en draai ze ene paar keer rond zodat je niet zo''n losse bundel hebt, maar een mooi strak bundeltje.

Het extra geïsoleerde kabeltje wat er in zit voor ongeveer een halve centimeter strippen.

Doe het achterstuk van de tulpstekker (waar geen metaal aan zit) alvast om het snoer; gedeelte met schroefdraad NIET als eerste eroverheen schuiven...

Soldeer het kleine, middelste, geïsoleerde draadje aan het kleine puntje van de tulpstekker.

Soldeer het bundeltje koperdraadjes aan het lange stuk

Knijp die 2 opstaande punten aan zodat het snoer lekker strak vast zit.

Acherkant van de tulpstekker aanschroeven en klaaaaaaar.

Verwijderd

elke signaalkabel heeft een afscherming(meestal gevlochten draad)...

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op vrijdag 18 mei 2001 19:16 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
in geval van die dunne audiokabels is het niet gevlochten.... in een coaxkabel dus weer wel....

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 18 mei 2001 19:16 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
Zou ik dan gewoon een verkeerde kabel hebben??? :?:?:? Ik heb zo''n zwarte kabel met twee draden.. dir kun je dus van elkaar trekken.. daar binnenin zit gewoon een zootje koperdraad en verder niets hoor..

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Heb je misschien een koptelefoonkabel?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 18 mei 2001 19:27 schreef Lodi het volgende:
Heb je misschien een koptelefoonkabel?
Pfffffffff.. ja dat zou heeeeeeeeel goed kunnuh.. gheghe.. oh nee.. niet grappig.. nou ja in ieder geval bedankt allen.. ik ga even een andere kabel halen dan maar..

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

bij de versterker/TV zitten dus 2 van die tulp plugjes (waarvan hierboven staat hoe je die moet solderen) bij je geluidskaart moet je dus een stereo jack gebruiken dat is een klein koptelefoon stekkertje met een doorsnee van 3,5 mm
in die stereo jack moet je dus op de punt de ene signaalader solderen (rechts of links weet ik even niet) op het middelste deel moet je de tweede signaalader solderen (dus als de een rechts,dan op de ander links) en op het buitenste deel, dat dus aan de soldeerkant veel langer is, moet je de beide afschermingen solderen. logisch :?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op vrijdag 18 mei 2001 19:37 schreef Illusion het volgende:
bij de versterker/TV zitten dus 2 van die tulp plugjes (waarvan hierboven staat hoe je die moet solderen) bij je geluidskaart moet je dus een stereo jack gebruiken dat is een klein koptelefoon stekkertje met een doorsnee van 3,5 mm
in die stereo jack moet je dus op de punt de ene signaalader solderen (rechts of links weet ik even niet) op het middelste deel moet je de tweede signaalader solderen (dus als de een rechts,dan op de ander links) en op het buitenste deel, dat dus aan de soldeerkant veel langer is, moet je de beide afschermingen solderen. logisch :?
Als hij een AWE64GOLD heeft, heeft hij geen jack-3.5 aansluiting maar 2x tulp op z''n geluidskaart.
Maar los daarvan punt is rechter signaal en midden is linker signaal op de jackplug
Pagina: 1