Toon posts:

[BC3] Digitaal geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik heb binnenkort een geluidssetje die digitaal geluid aankan (oa dolby digital & dolby pro logic voor dvd, surround voor spellen die het ondersteunen (Btw: in hoeverre is dat ''digitale'' surround beter daan zijn analoge ''quad'' broertje in spellen?)).
Nou zit ik me dus te verdiepen in de theorie achter digitaal geluid, en ik ken de meeste termen (dd/ac3, dts, dpl, etc) en (vaak vaag) wat ze inhouden, maar ik kan het niet in zijn geheel plaatsen.

Ik heb al op de faq gekeken, de search gebruikt...alas to no avail.

Nou is mijn vraag dus of iemand hier zo vriendelijk zou willen zijn om mij te voorzien van een link naar een artikel waarin de hele wereld die digitaal geluid heet word uitgelegd (bij voorkeur begrijpbaar voor een audio-newbie), of als je graag doceert en het leuk vind, the floor is yours =)

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:53
Als je de hele faq van onze audiofiel Jag al hebt doorgelezen valt er niet echt superveel meer toe te voegen.

Maar op welk gebied wil je informatie, wil je alles weten over waaruit digitaal geluid bestaat, wil je de soorten kabels & aansluitingen weten of misschien nog iets totaal anders?

En je eerste vraag: als je een spel speelt en je hebt digitaal geluid dan maakt dat qua "kwaliteit" niet zo heel veel uit, het klinkt niet fantastisch meer beter dan analoog. Wél klinkt het helderder. Maar het nut van digitaal komt dus vooral naar voren met DVD''s en in de toekomst Audio-DVD''s.

Bij een heleboel spellen zie je multi-speaker support, in zo''n geval kan digitaal geluid ook handig zijn, al hoeft dat niet persé want de meeste spellen zijn voor EAX multi-speaker en dit vereist geen digitale decoder, zoals wél voor dolby digital is vereist.

* Dennis heeft het gevoel dat hij de topicstarter niet veel extra heeft verteld en dat die het meeste hiervan ook wel wist

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-08 09:57

Flotter

Pelipper!

Met Dolby Surround (analoog) heb je 4 kanalen (links, rechts, surround en center (hoewel die center zoiets als links + rechts - 20 dB is)), bij Dolby Digital (digitaal, duh) heb je 5 kanalen (links, rechts, surround-links, surround-rechts en center) en eventueel nog een subwooferkanaal.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:53
Op maandag 14 mei 2001 08:04 schreef Flotter het volgende:
Met Dolby Surround (analoog) heb je 4 kanalen (links, rechts, surround en center (hoewel die center zoiets als links + rechts - 20 dB is)), bij Dolby Digital (digitaal, duh) heb je 5 kanalen (links, rechts, surround-links, surround-rechts en center) en eventueel nog een subwooferkanaal.
Dit slaat dus echt helemaal nergens op |:(
weet je wel waar je het over hebt?

Verwijderd

Door Flotter - maandag 14 mei 2001 08:04

--->
Dus je wil zeggen dat je bij dolby surround geen subwoofer kan aansluiten:?

Verwijderd

Op maandag 14 mei 2001 09:03 schreef wizler het volgende:

--->
|:(

Je kan een subwoofer aansluiten als je versterker daarvoor een ingang hebt op dat ding. Staat los van Dolby Surround en alle andere variaties.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Digitaal geluid is een truc die de marketafdeling de laatste tijd met groot succes gebruikt. Laat ff één ding duidelijk zijn: geluid is altijd analoog. Alleen de opslag kan digitaal. Je krijgt dan het volgende idee:

Cd of andere digitale bron -> digitaal naar analoog converter -> versterker -> speaker

Dit is het standaard schema dat altijd opgaat voor het versterken en weergeven van een digitale bron. Het kan natuurlijk wel complexer, maar dit zit er altijd in.

Maar de adder onder het gras is de plaats van de DA converter (de digitaal analoog converter). Bij die nieuwe speakersetjes zit er een DA converter "in de speakers". Het signaal komt dus digitaal binnen en wordt in analoog omgezet. Precies hetzelfde als elk ander systeem dus (ook zelfde plek in de signaalweg), alleen is de analoge kabel wat langer :). Het verschil? Het enige verschil dat er kan zijn is het verschil in DA converter, maar geloof me, dat is absoluut niet boeiend met een pc speakers setje.

Dan de nieuwe vormen van digitale opslag. Tegenwoordig is Dolgy digital erg in zwang. Daarbij zijn er zes audiokanalen digitaal opgeslagen met ook nog eens compressie eroverheen (om het wat kleiner te maken zodat het op de DVD past). Maar ook dit wordt gewoon in analoog omgezet voordat het de versterker ingaat (dat wil zeggen, het hoeft niet analoog gemaakt te worden voordat het het apparaat de versterker ingaat, maar wel voordat het de echte versterker in gaat).

Kortom: digitaal geluid is een illusie.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
over surround en kanalen:

--->
Dolby Surround heeft 3 kanalen, links, rechts en achter. Dolby Digital heeft 6 kanalen (en ik ga ze niet weer noemen, teveel werk). Wat hierboven bedoeld wordt is dat je wel een subwoofer op een pro-logic et kunt aansluiten, maar dat maakt het nog niet tot een apart kanaal. Maar alleen de lage tonen van het L+R kanaal. Same shit voor de center, dit is slechts en mono geluid uit de L+R en dus ook geen apart kanaal.
Btw: in hoeverre is dat ''digitale'' surround beter daan zijn analoge ''quad'' broertje in spellen?.
Tja, je gaat je dan eigenlijk afvragen, is het geluid uit spellen ooit analoog geweest? Ik bedoel, het heeft nooit op een analoge geluidsdrager gestaan, altijd digitaal opgeslagen.

Zoals al eerder is gezegd, digitaal is een erg leuk woord met name gebruikt in de marketing.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Op dinsdag 15 mei 2001 01:15 schreef Jag het volgende:
Digitaal geluid is een truc die de marketafdeling de laatste tijd met groot succes gebruikt. Laat ff één ding duidelijk zijn: geluid is altijd analoog. Alleen de opslag kan digitaal. Je krijgt dan het volgende idee:

Cd of andere digitale bron -> digitaal naar analoog converter -> versterker -> speaker

Dit is het standaard schema dat altijd opgaat voor het versterken en weergeven van een digitale bron. Het kan natuurlijk wel complexer, maar dit zit er altijd in.

Maar de adder onder het gras is de plaats van de DA converter (de digitaal analoog converter). Bij die nieuwe speakersetjes zit er een DA converter "in de speakers". Het signaal komt dus digitaal binnen en wordt in analoog omgezet. Precies hetzelfde als elk ander systeem dus (ook zelfde plek in de signaalweg), alleen is de analoge kabel wat langer :). Het verschil? Het enige verschil dat er kan zijn is het verschil in DA converter, maar geloof me, dat is absoluut niet boeiend met een pc speakers setje.

Dan de nieuwe vormen van digitale opslag. Tegenwoordig is Dolgy digital erg in zwang. Daarbij zijn er zes audiokanalen digitaal opgeslagen met ook nog eens compressie eroverheen (om het wat kleiner te maken zodat het op de DVD past). Maar ook dit wordt gewoon in analoog omgezet voordat het de versterker ingaat (dat wil zeggen, het hoeft niet analoog gemaakt te worden voordat het het apparaat de versterker ingaat, maar wel voordat het de echte versterker in gaat).

Kortom: digitaal geluid is een illusie.
gelukkig zijn er nog mensen die niet alles wat ze horen voor zoete koek slikken...>:)
Pagina: 1