3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Verwijderd
Ik wil een 5.1 geluidskaart kopen, voor games en DVD, en een versterker met 6 speakers. Wat voor versterker heb ik dan nodig? Ik kan een Dolby Prologic Surround versterker kopen van iemand maar kan ik die op de geluidskaart aansluiten? Krijg ik hieruit dezelfde effecten als met een 5.1 speaker set?(bijv. de Midiland 7100)
Ik ga er nu eventjes van uit dat je een losse versterker bedoeld. Een speciale 5.1 geluidskaart is overbodig. Een Creative SB Live 1024 met digitale uitgang is voldoende. Deze digitale uitgang verbind je vervolgens met je 5.1/Dolby Digital versterker. Vervolgens sluit je hier je speakers op aan en je hebt dolby digital (geen pc speakers, maar gewoon speakers).Ik wil een 5.1 geluidskaart kopen, voor games en DVD, en een versterker met 6 speakers.
Ondersteunt de versterker geen Dolby Digital, maar wel Dolby Surround, dan sluit je deze aan via het gewone L+R kanaal, dus niet via de digitale uitgang.
Een andere mogelijkheid is dat de versterker 5.1 is voorbereidt, dus dat er een 5.1 ingang op zit in de vorm van 6 tulp aansluitingen (ingangen, geen uitangen). In dit geval heb je wel een duurdere 5.1 geluidskaart nodig die het decoderen voor je doet (wat anders de 5.1 versterker zelf doet).
Met Dolby Surround bereik je niet helemaal dezelfde effecten als met Dolby Digital 5.1. Dolby Surround heeft geen gescheiden achterkanalen, geen middenkanaal en geen LFE ofwel subwooferkanaal.
Een andere mogelijkheid is een ''gewone'' Live 1024 met digitale uitgang geluidskaart en daar een Dolby Digital 5.1 pc-speakerset op aansluiten. Dit heeft z''n voor en nadelen:
voordelen:
- goedkoper dan losse componenten plus speakers
- vaak makkelijker te plaatsen
nadelen:
- geen uitbreidingsmogelijkheden
- alleen voor geluid uit de computer
- zwakker in hoge tonen
- minder vermogen
Zo zijn er nog meer voor en nadelen, maar je moet ze even allemaal voor jezelf op een rijtje zetten. Ik ga je niet vertellen wat je moet doen, ik geef slechts de mogelijkheden.
Succes
Verwijderd
Heb je in games dan ook de A3D effecten en dergelijke. Of werk dat niet als je een aparte Dolby Digital 5.1 versterker gaat gebruiken?
Ik neem aan dat op een Creative SB Live 1024 of een vergelijkbare geluidskaart 4 uitgangen zitten.(klopt dit?) Is het dan ook mogelijk om hierop 4 aparte versterkers (4 mono of 2 stereo versterkers) op aan te sluiten met totaal 4 boxen, met behoud van de A3D geluids effecten? Ik heb namelijk nog 2 steroe versterkers van 2x25watt liggen.
Ik neem aan dat op een Creative SB Live 1024 of een vergelijkbare geluidskaart 4 uitgangen zitten.(klopt dit?) Is het dan ook mogelijk om hierop 4 aparte versterkers (4 mono of 2 stereo versterkers) op aan te sluiten met totaal 4 boxen, met behoud van de A3D geluids effecten? Ik heb namelijk nog 2 steroe versterkers van 2x25watt liggen.
Van A3D in combinatie met DD 5.1 weet ik niet veel van. Heb er zelf geen ervaring mee.
De Creative 1024 heeft inderdaad 4 uitgangen, en twee stereo versterkers erop aansluiten moet zeker lukken met behoud van A3D en four point surround effecten. (weet het overigens niet 100% zeker, maar 99%, dit omdat ik er zelf geen ervaring mee heb)
De Creative 1024 heeft inderdaad 4 uitgangen, en twee stereo versterkers erop aansluiten moet zeker lukken met behoud van A3D en four point surround effecten. (weet het overigens niet 100% zeker, maar 99%, dit omdat ik er zelf geen ervaring mee heb)