[BC3] Actieve subwoofer, hoe aan te sluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Hi,

tegenwoordig zijn bijna alle subwoofers geamplificeerd (actief, ingebouwde versterker). Ik heb alleen nog 2 oude versterkers staan er daar zit natuurlijk geen aanstluiting hiervoor op. Op dat gebied ben ik nog een vette newbee. Daarom heb ik een paar vraagjes met betrekking tot deze bakken.

Hoe en waarmee je een actieve subwoofer op je versterker moet aansluiten.

Of daar tegenwoordig op bijna elke versterker een uitgang voor opzit of niet.

Soms zie ik staan dat je er ook nog een left & right speakers op kunt aansluiten, heb je dan helemaal geen versterker meer nodig?

Alvast bedankt!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Ik snap er weinig van, maar als je wilt weten hoe je een actieve sub op een versterker aansluit:
als je mazzel hebt zitten er op je actoeve sub ook speakeraansluitingen. Je sluit je sub dan gewoon aan op de speakeruitgangen van de versterker. Die ingang heeft een hele hoge impedantie, dus er gaat bijna geen stroom lopen, dus je versterker levert nagenoeg geen vermogen. Dat signaal wordt dan versterkt door de sub en door de speaker van de sub weergegeven.
Een andere mogelijkheid is om de sub op lijnniveau aan te sluiten. Maar dan heb je eigenlijk wel een regelbaar lijnniveau nodig. Zoals de uitgang van een voorversterker, anders loopt het volume van de sub niet mee met dan van de gewone speakers. Die uitgangen heten vaak pre outs. Maar die zullen wel niet op die versterkers zitten, die heb je eigenlijk alleen met een losse voorversterker en losse eindversterker. En sommige AV versterkers hebben ze ook. En die hebben ook vaak een sub out, een pre out die ook nog eens al gefilterd is (low pass).
Als je geen pre out hebt kan je die evt zelf maken, maar dat is wel risky. Ik heb dit ook gedaan met mijn Pioneer, en ik heb een kanaal kortgesloten per ongeluk (gebeurt heel snel, je hoeft alleen maar tegen het chassis aan te komen met de plus, en het chassis is groot:P). Gelukkig was alleen de nul leiding op de print kapot (gemeten met een multimeter) en kon ik de nul van het andere kanaal gebruiken. Ik heb nu pre outs en main ins (eindversterker ingangen).

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
als je mazzel hebt zitten er op je actieve sub ook speakeraansluitingen. Je sluit je sub dan gewoon aan op de speakeruitgangen van de versterker. Die ingang heeft een hele hoge impedantie, dus er gaat bijna geen stroom lopen, dus je versterker levert nagenoeg geen vermogen. Dat signaal wordt dan versterkt door de sub en door de speaker van de sub weergegeven.
Maar is het vaak niet zo dat je je frontspeakers vervolgens op de sub moet aansluiten? Dus dat het signaal eerst langs een filter gaat (low/high), vervolgens doorgestuurd naar speakers en de andere naar een lijnverzwakker in de subwoofer zelf? Zo dacht ik altijd dat het werkte, maar kan ook zijn dat dit alleen met passieve subs gebeurt.
Anywayz, je kunt ook nog een lijnverzwakker kopen (of hoe zo''n ding ook heet). Deze sluit je aan op je speakeruitgang en maakt hiervan een lijnniveau waar je vervolgens een actieve subwoofer op kunt aansluiten. Te koop bij menig electronicaboer, kost 25,-. Enig nadeel is dat ze volgens de specs maximaal 25Watt aankunnen, maar daar kom je toch bijna nooit overheen (met redelijk harde muziek zit ik op 1 - 5 Watt) echter uitzonderingen daargelaten.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Ik heb een Pioneer Set: en dit gaat zo:
Je sluit op je linker en rechter uitgang van je versterker de subwoofer aan. ((Op mijn subwoofer zitten 2*2 aansluitingen)) Dus die draadjes doe je hierin. Voordat je ze erin doet, knoop de linker uitgang uit de versterker aan de linker box en bij de rechtse idem dito. En nu heb je een actoeve subwoofer.

Greetings!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Op maandag 30 april 2001 13:11 schreef ShittyOldMan het volgende:

[..]

Maar is het vaak niet zo dat je je frontspeakers vervolgens op de sub moet aansluiten? Dus dat het signaal eerst langs een filter gaat (low/high), vervolgens doorgestuurd naar speakers en de andere naar een lijnverzwakker in de subwoofer zelf? Zo dacht ik altijd dat het werkte, maar kan ook zijn dat dit alleen met passieve subs gebeurt.
Anywayz, je kunt ook nog een lijnverzwakker kopen (of hoe zo''n ding ook heet). Deze sluit je aan op je speakeruitgang en maakt hiervan een lijnniveau waar je vervolgens een actieve subwoofer op kunt aansluiten. Te koop bij menig electronicaboer, kost 25,-. Enig nadeel is dat ze volgens de specs maximaal 25Watt aankunnen, maar daar kom je toch bijna nooit overheen (met redelijk harde muziek zit ik op 1 - 5 Watt) echter uitzonderingen daargelaten.
Dat klopt, maar dat heeft niks met een high pass filter te maken. Bij mijn sub kan dat ook, maar wat je doet, is gewoon je speakers parrallel met je sub aansluiten, hetzelfde als wanneer je naar allebei een eigen kabel laat lopen. Het zou op zich wel mogelijk zijn, maar naar mijn weten wordt dat niet gedaan in subs. Het is wel zo dat ik op lijnniveau een ingang heb maar ook een uitgang, waar een high pass filter voorzit, die ook nog eens instelbaar is op 60, 80 of 100Hz.

Verwijderd

meestal moet je gewoon een lijn signaal in de subwaffer stoppen en dan naar je speakertjes gaan evt. met een amp ertussen
Pagina: 1