De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
grJ
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
De phone uit- of ingang van apparatuur is anders dan de line-in of -out. Het grootste verschil zit em in de impendantie en het nivo van het signaal. Die ruis wordt veroorzaakt door het verschil in impendantie en doordat het signaal overstuurt wordt of juist zacht is (en dus weer versterkt moet worden).
Advies: gebruik de meer gebruikte in- of uitgangen.
Verwijderd
Hoe oud is die stereo? Wat zopu de bedoeling van die fabrkant zijn geweest? Een uitgang die je in een phono ingang kon hangen, zodat jij je tapedeck van jouw stereo kon laten spelen via een andere versterker? En daarvoor wordt het signaal eerst door een RIAA-filter en een phono-line convertor gestuurd??? raar...
Maargoed:
Als het signaal idd op phono-level naar buiten komt, dan heb je een voorversterker nodig. Die zijn er in vele soorten en maten, het hangt er maar net vanaf hoeveel je wilt uitgeven...
een vriend van me had ''t eens voor elkaar. zal wel ff checken bij hem.
ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13
phono <not> line nivo zoals een tapedeck input.
daarnaast is het input nivo een stuk lager, zodat intern met hogere versterking en impedantie wordt gewerkt in de vesterker. Nu kan je dit wel oplossen met weerstandjes etc. maar zal NOOIT hifi klinken en zeker niet efficient zijn voor de apparatuur die eraan gehangen wordt. Vooral apparatuur die nogal problemen geven zijn: video, tv, computer... dit door de bijkomende problematiek van aardlussen, coaxiale onladingen etc. Ik hoop dat je pc goed geaard is, voordat je je waagt aan dergelijke experimenten... (je kan in/outputs om zeep helpen hiermee)
gebruik andere, of zet een selectorbox tussen de andere bestaande... of koop tweedehands voor 10,- een andere die wel ge noeg ingangen heeft... er zijn genoeg kringloopwinkels in steden (althans waar ik vandaan kom...)
veel suc6
Verwijderd
de phono ingang doet wel wat meer dan alleen het signaal versterken....het hele frequentiebreik wordt veranderd, omdat dit op de plaat ook gebeurt is om het ueberhaupt op vinyl te kunnen persen....een phono ingang is absolut NIET geschikt om je computer op aan te sluiten....Op dinsdag 24 april 2001 15:59 schreef -ScuL- het volgende:
het is mogelijk dmv weerstandjes en andere constructies de impedantie en het geluidsniveau van de ingang te beïnvloeden maar dat is volgens mij geen gemakkelijk werkje
een vriend van me had ''t eens voor elkaar. zal wel ff checken bij hem.
iemand toevallig in het bezit van een goedkope versterker die ik over kan nemen :-)
grJ
ff met verbazing te topic gelezen. Je hebt een versterker met een uitgang die je op je line-in van je geluidskaart wil aansluiten? Wat je dan nodig hebt is gewoon een simpele phono-preamp. Dat kost niet zo heel veel hoor (vanaf 40 heb je er al eentje). Dit is niet echt een probleem. In dit topic worden daar wat oplossingen aangedragen.Op dinsdag 24 april 2001 20:10 schreef cassarossa het volgende:
nou, dat wordt dan dus niet wat ;-(
PS: Ik ga er hierij vanuit dat je het geluid van je stereo op je PC wil krijgen om op te nemen ofzo!
Wat meestal wel een probleem is, is als je je line-out van je geluidskaart op een phono ingang van je PC wil aansluiten. Dan moet je dus een apparaatje nemen dat iets minder standaard is. In dit topic wordt daar ook weer een redelijk betaalbare optie voor aangedragen.
PS: Hierbij ga ik er dus vanuit dat je geluid van je PC (mp3''s etc) op je stereo wil afspelen, en je een phono ingang hebt.
Met één van beide oplossingen moet je er wel komen. Dit is vast goedkoper dan een nieuwe versterker, lijkt me!
Kijk daarvoor ''s hier of hier.iemand toevallig in het bezit van een goedkope versterker die ik over kan nemen :-)
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Verwijderd
je sugereert dat er in dit topic een oplossing staat om line op een phono-ingang te gebruiken...ik zie het niet( zal wel aan mij liggen)....In dit topic wordt daar ook weer een redelijk betaalbare optie voor aangedragen.
Ik ga ervanuit dat niemand liegt :):Op dinsdag 24 april 2001 22:58 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
[..]
je sugereert dat er in dit topic een oplossing staat om line op een phono-ingang te gebruiken...ik zie het niet( zal wel aan mij liggen)....
Op donderdag 19 april 2001 16:27 schreef Sinclair het volgende:
Er zijn bouwpaketjes in de handel die een line signaal op Phono weten te brengen met de juiste frequentiecurve (anti-RIAA).
bij www.conrad.nl en www.velleman.be zijn ze te vinden.
En o ja !
Je kan altijd zo''n cassettebandje in je tapedack stoppen waar zo''n kabeltje uit komt die je op een signaalbron kan aansluiten.
Ik dacht eigenlijk dat er deeplinks naar de desbetreffende apparaatjes stonden, maar ik hoop maar dat dit ze zijn. Het moet kunnen. Het moet gewoon een soort van "inverse"-phono-preamp zijn...Op woensdag 25 april 2001 02:54 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
i c...:P
Zoeken dus nog.
ik heb er niet bij verteld dat het super klinkt.. maar het werkte wel..Op dinsdag 24 april 2001 18:20 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
[..]
de phono ingang doet wel wat meer dan alleen het signaal versterken....het hele frequentiebreik wordt veranderd, omdat dit op de plaat ook gebeurt is om het ueberhaupt op vinyl te kunnen persen....een phono ingang is absolut NIET geschikt om je computer op aan te sluiten....
het klonk vrij gaar zelfs, alleen hij had toen nog maar een 486 ofzo dus weinig last van die aardlussen. (is tegenwoordig wel wat erger met die gruwelijke stroomvoorzieningen).
ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13
Verwijderd
http://www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/phono.html
Have phun
Verwijderd
Bij een beetje electronicaboer kan je zogeheten line/phono convertors halen. Gewoon een blokje met een in- en een uitgang, en daartuseen een schakelingetje. Monacor maakt ze geloof ik (en dat is een topmerk ;P)