Een heel groot en stoer systeem.
Overigens zou menig audiofiel meteen beginnen te blaten dat een goeie versterker geen loudness knop heeft omdat een loudness knop alleen inhoud dattie normaal gesproken tonen tegenhoudt en die met de loudness aan wel doorlaat. Zelfde geldt voor mega bass boost e.d. Sony maakt over het algemeen veel gebruik van dit type functies.
Zelf heb ik deze dingen er niet op zitten. Heb een goeie Marantz. Maar in de tijd dat ik het nog wel had (m''n eerste Akai, zo blij dat ik toen was) vond ik het altijd wel beter klinken.
Oftewel, gewoon ff proberen...
Anoniem: 18023
geluidsbeleving is persoonlijk, de één vind een beetje meer lage tonen wel lekker, de andere vindt het maar veneuking van het geluid. Ik zou zeggen: zet het afwisselend aan en uit en luister maar wat je er van vind. Ik gebruik de functie iig nooit, want een klein beetje bass is veel mooier...Op zaterdag 14 april 2001 19:34 schreef seef het volgende:
Moet ik daar gewoon afblijven, of klinkt het dan juist beter?
Anoniem: 19680
Dit is dus niet wat "loudness" doet....de loudness regeling versterkt(soms volume afhankelijk) frequenties waarvoor het oor op lagere volumes minder gevoelig is(lage en hoge tonen)...gelukkig draai ik altijd hard genoeg om zonder loudness te kunnen....:POverigens zou menig audiofiel meteen beginnen te blaten dat een goeie versterker geen loudness knop heeft omdat een loudness knop alleen inhoud dattie normaal gesproken tonen tegenhoudt en die met de loudness aan wel doorlaat.
Daar zitten ongeveer 20misc knoppen op, zelfs nog een voor de midrange. Hoewel dat toen toch een Hifi merk was zit er wel een loudness knop op, en zelf vind ik het toch beter klinken. De allerlaagste tonen (lees 60Hz en lager) krijgen een krikje en de hoge treble ook. Natuurlijk klinkt het dan als het ware vervormd, maar toch wel wat beter.
Verder zitten er nog een stuk of 8 van zulke tweak knopjes op om lekker mee te kloten. Dus probeer het een paar keer en luister er wat langer naar.
Ik heb hem hier nog standaard aanstaan, ik vind het wat "vetter" klinken. Bij elke set heeft deze wel andere effecten, ik neem aan dat je zelf oren hebt, dus listen on!
Veel mensen schieten aan de oorspr. func. van loudness voorbij; loudness is nl. eigenijk alleen bedoeld om bij een laag volume de bas + hoge tonen een beetje omhoog te halen als compensatie voor het menselijk gehoor.
Ik zou ''m niet uitzetten ''omdat dat zo hoort'', als iemand loudness ''lekkerder'' vind klinken dan moet hij/zij ''t zeker aanzetten. M''n broer gaat nog een stap verder: loudness aan + bass en treble op max. Ik vind het nergens naar klinken, hij geniet ervan. Smaken verschillen
[edit]
Overigens dezelfde reden als waarom ik voor een gesloten luidspreker gekozen heb. Ik hou van een bass die gewoon netjes strak ''boem'' zegt ipv BBBgGHHHOOOEEEEHHHMMMM!!!
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Dat is ook eigenlijk precies wat ik zeg. Alleen de loudness knop versterk helemaal niks. Eigenlijk kun je het zo zien. Met de loudness uit wordt het volume van de bass, mid en treble allen iets gedempt. Met de loudness aan wordt de demping van bass en treble opgeheven, maar die van het mid blijft. Dit houdt dus eigenlijk in dat de loudness niet zorgt voor extra versterking aan deze aan staat, maar juist voor extra demping als deze uit staat. Zelfde verhaal voor de bass boost.Op zaterdag 14 april 2001 19:59 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
[..]
Dit is dus niet wat "loudness" doet....de loudness regeling versterkt(soms volume afhankelijk) frequenties waarvoor het oor op lagere volumes minder gevoelig is(lage en hoge tonen)...gelukkig draai ik altijd hard genoeg om zonder loudness te kunnen....:P
Anoniem: 247
Geluid klinkt er stukken beter door en ik hou wel van een lekker basje.
Niet van die softe shit van poef poef pok pok a la transistorradio.
Beetje offtopic...
Net zo als die oordopjes, het geluid daaruit is echt verschrikkelijk schel en lelijk.
Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.
vind het een beetje raar verhaal.. hoezo alles dempen met loudness uit? Hoe kom je bij deze info?Dat is ook eigenlijk precies wat ik zeg. Alleen de loudness knop versterk helemaal niks. Eigenlijk kun je het zo zien. Met de loudness uit wordt het volume van de bass, mid en treble allen iets gedempt. Met de loudness aan wordt de demping van bass en treble opgeheven, maar die van het mid blijft. Dit houdt dus eigenlijk in dat de loudness niet zorgt voor extra versterking aan deze aan staat, maar juist voor extra demping als deze uit staat. Zelfde verhaal voor de bass boost.
(overigens: mijn versterker heeft een ''source direct'' schakelaar en het geluid klinkt dan praktisch hetzelfde als loud uit+bass/treb neutraal.. echter hij bypassed die schakelingen dan in z''n geheel, lijkt me dus ERG sterk dat het om demping gaat.
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
This too shall pass
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Anoniem: 14980
Anoniem: 24451
Maar je moet het niet laten omdat ander het zeggen..........
klankleur is heel specifiek..........
Persoonliojk blijf ik eraf en kies ik voor DIRECT COnnection....... ik hoor het verschil is zuiverder bij mijn Pioneer 656 MARKII versterker op MAgnat Vetcor 77....... plus die speakers hebben een weergave van lage tonen waar je eng van wordt
GEWOON DOEN WAT JIJ MOOI VIND!!!
Gister nl. nieuwe boxen gekocht van B&W...zekers niet verkeerd!
Een heel groot en stoer systeem.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Het menselijk oor is zoiezo minder gevoelig voor de extremen in het audiogebied, laag en hoog dus. Maar dit is ook nog eens spl-afhankelijk. Hoe harder, hoe "rechter" je hoort. En de loudness is dus bedoeld voor de lage spl''s.
Maar meestal wordt het gewoon gebruikt als de lekker-beuken-knop. En dan inderdaad ook nog de bass en treble op max, goed voor een versterking van zo''n 25 dB (factor 316 in vermogen) van het laag.
Toen ik nog alleen mijn geintegreerde versterker gebruikte, had ik de source direct altijd aanstaan. Nu bypass ik de EQ.
Anoniem: 19749
Tja soms ivm clippen van de crest''s wel noodzakelijk, iig hiero.:(Op zondag 15 april 2001 01:56 schreef Jag het volgende:
Toen ik nog alleen mijn geintegreerde versterker gebruikte, had ik de source direct altijd aanstaan. Nu bypass ik de EQ.
Als ik wat meer laag wil, dan geef ik wel een zwengel aan m''n sub. dan krijg ik tenminste het overdreven laag dat ik dan wil.
Zo''n "zwomp" laag vind ik ook niet echt lekker (ook wel "BBBgGHHHOOOEEEEHHHMMMM" genoemd
Maar als je het zelf mooi vindt, moet je het vooral wel aanzetten. Ik bedoel, ik zit hier niet om jou te overtuigen wat jij mooier moet vinden. Ik ben geen verkoper (meer:P)!
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Anoniem: 23081
Aanzetten en de BASS open draaien en mp3''s afspelen, en lekker bonken. BASSS, BEATSSS ,MELODYYY. RETRO ARENA MEGAMIX !!!!!
1 ding raad ik totaal af, NOOIT de versterkers door windoos laten regelen. Als je windoos crasht weet de hele buurt dat, ik heb met een crash 400W versterker en 400W boxen opgeblazen. Je kan de woofers zoeken.
Anoniem: 12322
Loudness: Ophalen van de bassen en de hoge tonen bij zacht ingesteld geluid.
Lijkt me toch welduidelijk waar het voor dient.
Ja, ideaal is het als die het alleen doet bij zachte weergave. Het is op de versterker zo ingesteld, dat de werking minder wordt als de volumeknop verder opengedraaid wordt. En daar zit''m nu net de fout, bij de meeste versterkers. Die zitten namelijk al bij 50% van de volumeknop op 100% van het (dynamische) vermogen dat ze kunnen leveren (harder zetten resulteert dan in clippen bij harde passages/veel bas). De "loudness" blijft daarom nog steeds werken bij hoge volumes... in plaats van dat ze die werking nu vermogengevoelig maken of zelf instelbaar gevoelig, maar nee hoor (Op zondag 15 april 2001 03:41 schreef ScOOt het volgende:
Ok, ik heb de definititie van loudness ff opgezogd in de handleiding vanm''n Sony versterker"tje" =)
Loudness: Ophalen van de bassen en de hoge tonen bij zacht ingesteld geluid.
Lijkt me toch welduidelijk waar het voor dient.

[edit]ff nieuwsgierig hoor, maar waarom noem je jezelf scoot? werk je daar dan? (ik wel
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
klopt, mijn Onkyo heeft idd geen loudness-knopOverigens zou menig audiofiel meteen beginnen te blaten dat een goeie versterker geen loudness knop heeft
Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...
Huh? Clippen van de Crest''s:? Al voordat mijn Crest zou gaan clippen zou ik al het geluid horen van aanlopende speakers.Op zondag 15 april 2001 02:07 schreef kibiru het volgende:
[..]
Tja soms ivm clippen van de crest''s wel noodzakelijk, iig hiero.:(
Anoniem: 19749
Tja ''t probleem hiero is dat de ruimte waarin het staat een soort tunnel is. Hierdoor resoneert de naald van de draaitafels:( Dit moet voorkomen zien te worden en het liefs toch met behoud van het volume. Je kunt natuurlijk ook al aardig wat met de filters van het mengpaneel, maar hebben zo het geluid ook wat op onze smaak aangepast.Op zondag 15 april 2001 17:43 schreef Jag het volgende:
[..]
Huh? Clippen van de Crest''s:? Al voordat mijn Crest zou gaan clippen zou ik al het geluid horen van aanlopende speakers.
Mwah, opzich wel.. maar ik heb ook duurdere types gezien met loudness.toch wel opvallend he, dat er geen loudness knop op de duurdere versterkers zitten...Ik vind dat loudness echt klote, je bas word bonkering en middentonen vallen weg, wat ook wel duidelijk is. Ik hou wel wat van extra bas, maar die moet dan wel zuiver blijven. Dus gewoon een hele strakke bas die woooooooooeeeeeeeeeeeeeeeeeeemp doet in plaats van bonk, wat een heleboel loudness knoppen doen. Maar gewoon doen wat jij het lekkerst vind klinken.
Maar dat is net zoiets als toonregeling, dat schopt ook alles door elkaar. Maar zolang je alles uit kan zetten is er niets aan de hand.
Ik ben overgens wel blij met m''n toonregeling, want ik gebruik het veel om oude lp''s die erg vlak opgenomen zijn een beetje op te peppen
Anoniem: 8795
dus als mijn gang genoten niet beginnen te zeiken jaaahhh... loudness rulesssss
(best wel wat typo''s met mijn zatte kop
Anoniem: 22802
Er zit ook een "direct" knop op waarmee je het gedeelte bass, treble en loudness kunt uitschakelen. Zo hoor je het geluid dus precies zoals het de versterker in gaat. Bass, treble en medium regel ik op m''n mengpaneel waar de computers en de tuner aan hangen.
Anoniem: 23180
ik heb geen loudness knop maar bij dit soort nummers draai ik de bass wel ff flink open!! en das echt ruig!Op zaterdag 14 april 2001 20:03 schreef VaagOH het volgende:
listennnnnnnnnn
to the
PHATTTTTTTT BASSSSSSSSSSS
aan dus!!!!!!!
bij andere shit zoals limp bizkit zet ik de bass in het midden... goed zat