[BC3] Gebruik jij ''loudness'' op je versterker?

Pagina: 1
Acties:
  • 8.449 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seef
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11-2024

seef

Duizend

Topicstarter
Moet ik daar gewoon afblijven, of klinkt het dan juist beter?

Een heel groot en stoer systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:40
Hoe moet iemand hier eigenlijk weten of het bij jouw beter gaat klinken? Druk ''m in en luister zou ik zeggen...

Overigens zou menig audiofiel meteen beginnen te blaten dat een goeie versterker geen loudness knop heeft omdat een loudness knop alleen inhoud dattie normaal gesproken tonen tegenhoudt en die met de loudness aan wel doorlaat. Zelfde geldt voor mega bass boost e.d. Sony maakt over het algemeen veel gebruik van dit type functies.

Zelf heb ik deze dingen er niet op zitten. Heb een goeie Marantz. Maar in de tijd dat ik het nog wel had (m''n eerste Akai, zo blij dat ik toen was) vond ik het altijd wel beter klinken.

Oftewel, gewoon ff proberen...

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18023

Op zaterdag 14 april 2001 19:34 schreef seef het volgende:
Moet ik daar gewoon afblijven, of klinkt het dan juist beter?
geluidsbeleving is persoonlijk, de één vind een beetje meer lage tonen wel lekker, de andere vindt het maar veneuking van het geluid. Ik zou zeggen: zet het afwisselend aan en uit en luister maar wat je er van vind. Ik gebruik de functie iig nooit, want een klein beetje bass is veel mooier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19680

Overigens zou menig audiofiel meteen beginnen te blaten dat een goeie versterker geen loudness knop heeft omdat een loudness knop alleen inhoud dattie normaal gesproken tonen tegenhoudt en die met de loudness aan wel doorlaat.
Dit is dus niet wat "loudness" doet....de loudness regeling versterkt(soms volume afhankelijk) frequenties waarvoor het oor op lagere volumes minder gevoelig is(lage en hoge tonen)...gelukkig draai ik altijd hard genoeg om zonder loudness te kunnen....:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 2553

listennnnnnnnnn

to the

PHATTTTTTTT BASSSSSSSSSSS

aan dus!!!!!!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-04 15:10
Ik heb nog zo''n oude zware ITT (hét merk van de jaren 80 :) versterker met 8 speakers aansluitingen elk met een vermogen van 80Watt.

Daar zitten ongeveer 20misc knoppen op, zelfs nog een voor de midrange. Hoewel dat toen toch een Hifi merk was zit er wel een loudness knop op, en zelf vind ik het toch beter klinken. De allerlaagste tonen (lees 60Hz en lager) krijgen een krikje en de hoge treble ook. Natuurlijk klinkt het dan als het ware vervormd, maar toch wel wat beter.
Verder zitten er nog een stuk of 8 van zulke tweak knopjes op om lekker mee te kloten. Dus probeer het een paar keer en luister er wat langer naar.

Ik heb hem hier nog standaard aanstaan, ik vind het wat "vetter" klinken. Bij elke set heeft deze wel andere effecten, ik neem aan dat je zelf oren hebt, dus listen on!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik heb ''m zelf altijd uitstaan, vind het niet echt een geweldige functie.

Veel mensen schieten aan de oorspr. func. van loudness voorbij; loudness is nl. eigenijk alleen bedoeld om bij een laag volume de bas + hoge tonen een beetje omhoog te halen als compensatie voor het menselijk gehoor.

Ik zou ''m niet uitzetten ''omdat dat zo hoort'', als iemand loudness ''lekkerder'' vind klinken dan moet hij/zij ''t zeker aanzetten. M''n broer gaat nog een stap verder: loudness aan + bass en treble op max. Ik vind het nergens naar klinken, hij geniet ervan. Smaken verschillen :)

[edit]
Overigens dezelfde reden als waarom ik voor een gesloten luidspreker gekozen heb. Ik hou van een bass die gewoon netjes strak ''boem'' zegt ipv BBBgGHHHOOOEEEEHHHMMMM!!! :)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:40
Op zaterdag 14 april 2001 19:59 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:

[..]

Dit is dus niet wat "loudness" doet....de loudness regeling versterkt(soms volume afhankelijk) frequenties waarvoor het oor op lagere volumes minder gevoelig is(lage en hoge tonen)...gelukkig draai ik altijd hard genoeg om zonder loudness te kunnen....:P
Dat is ook eigenlijk precies wat ik zeg. Alleen de loudness knop versterk helemaal niks. Eigenlijk kun je het zo zien. Met de loudness uit wordt het volume van de bass, mid en treble allen iets gedempt. Met de loudness aan wordt de demping van bass en treble opgeheven, maar die van het mid blijft. Dit houdt dus eigenlijk in dat de loudness niet zorgt voor extra versterking aan deze aan staat, maar juist voor extra demping als deze uit staat. Zelfde verhaal voor de bass boost.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 247

Perfecte functie en ik hem em ook altijd aan staan.
Geluid klinkt er stukken beter door en ik hou wel van een lekker basje.
Niet van die softe shit van poef poef pok pok a la transistorradio.

Beetje offtopic...
Net zo als die oordopjes, het geluid daaruit is echt verschrikkelijk schel en lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-02-2023
ik heb ''n trappeloze loudness, en het hangt van de muziek af op welk standje deze staat... meestal is ie flat, overigens

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Dat is ook eigenlijk precies wat ik zeg. Alleen de loudness knop versterk helemaal niks. Eigenlijk kun je het zo zien. Met de loudness uit wordt het volume van de bass, mid en treble allen iets gedempt. Met de loudness aan wordt de demping van bass en treble opgeheven, maar die van het mid blijft. Dit houdt dus eigenlijk in dat de loudness niet zorgt voor extra versterking aan deze aan staat, maar juist voor extra demping als deze uit staat. Zelfde verhaal voor de bass boost.
vind het een beetje raar verhaal.. hoezo alles dempen met loudness uit? Hoe kom je bij deze info?

(overigens: mijn versterker heeft een ''source direct'' schakelaar en het geluid klinkt dan praktisch hetzelfde als loud uit+bass/treb neutraal.. echter hij bypassed die schakelingen dan in z''n geheel, lijkt me dus ERG sterk dat het om demping gaat.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:53

Sharky

Skamn Dippy!

ik heb die functie ook niet maar soms klinkt het wel ff lekkerder ja met bepaalde muziek

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-h-i-j-s
  • Laatst online: 24-03 12:36

T-h-i-j-s

koffie? ja lekker :)

Loudness (bass boost, MegaBass, whatever) is bij mij zeker uit den boze!!! Ik luister de muziek altijd "line-straight", puur zoals''ie is, ofwel: weergegeven wordt door de apparatuur. Maar ben van mening dat alles wat je er met beperkte equalizing aan doet alleen maar slechter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:22

JT

VETAK y0

toch wel opvallend he, dat er geen loudness knop op de duurdere versterkers zitten...Ik vind dat loudness echt klote, je bas word bonkering en middentonen vallen weg, wat ook wel duidelijk is. Ik hou wel wat van extra bas, maar die moet dan wel zuiver blijven. Dus gewoon een hele strakke bas die woooooooooeeeeeeeeeeeeeeeeeeemp doet in plaats van bonk, wat een heleboel loudness knoppen doen. Maar gewoon doen wat jij het lekkerst vind klinken.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14980

Op m''n stereo zit het niet maar op m''n autoradio gebruik ik het soms wel als ik vind dat de muziek net wat voller mag klinken en ik geen zin heb om voor 1 cd de bas en treble te wijzigen. Gewoon proberen wat je het best vind klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La_Pazz
  • Laatst online: 06-05 13:33
Meestal op ''line straight'', heb ik zin of ff uit te waaien, of mijn buik te voelen, dan zet ik gewoon de subwoofer ff aan (300 Watt)
>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24451

Hangt sterk af van de akoustiek in de ruimte en je speakers.

Maar je moet het niet laten omdat ander het zeggen..........

klankleur is heel specifiek..........

Persoonliojk blijf ik eraf en kies ik voor DIRECT COnnection....... ik hoor het verschil is zuiverder bij mijn Pioneer 656 MARKII versterker op MAgnat Vetcor 77....... plus die speakers hebben een weergave van lage tonen waar je eng van wordt :)

GEWOON DOEN WAT JIJ MOOI VIND!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seef
  • Laatst online: 25-11-2024

seef

Duizend

Topicstarter
Zal flink gaan testen dan maar :)

Gister nl. nieuwe boxen gekocht van B&W...zekers niet verkeerd!

Een heel groot en stoer systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 07:22

JT

VETAK y0

Dan zou ik zeker geen loudness gaan gebruiken, dan hoor je nie de kwaliteit van je versterker en je speakers uit zichzelf.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:23
Op mijn Audiolab 8000A zit geen loudness, wel kan ik de bas en treble +/- 6db geven. Hij staat eigenlijk altijd op source direct. Op de 8000S (ongeveer de zelfde versterker) zit helemaal geen toonregeling en dat geeft dan meteen aan dat een goede versterker de geluiden moet weergeven zoals ze bedoeld zijn. Als de artiest vindt dat er weinig laag in zijn nummer hoort te zitten, dan moet jij dat niet gaan toevoegen!

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clithopias
  • Laatst online: 06-12-2024
ik vinnut soms wel gezellig, loudness aan en bas en treble helemaal open. dreunt zo lekker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 23:04

Jag

Hezik, ik moet zeggen, ik ben het toch wel bijzonder eens met je reacties in deze draad.

Het menselijk oor is zoiezo minder gevoelig voor de extremen in het audiogebied, laag en hoog dus. Maar dit is ook nog eens spl-afhankelijk. Hoe harder, hoe "rechter" je hoort. En de loudness is dus bedoeld voor de lage spl''s.
Maar meestal wordt het gewoon gebruikt als de lekker-beuken-knop. En dan inderdaad ook nog de bass en treble op max, goed voor een versterking van zo''n 25 dB (factor 316 in vermogen) van het laag.

Toen ik nog alleen mijn geintegreerde versterker gebruikte, had ik de source direct altijd aanstaan. Nu bypass ik de EQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19749

Op zondag 15 april 2001 01:56 schreef Jag het volgende:

Toen ik nog alleen mijn geintegreerde versterker gebruikte, had ik de source direct altijd aanstaan. Nu bypass ik de EQ.
Tja soms ivm clippen van de crest''s wel noodzakelijk, iig hiero.:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik vind een loudness alleen in een auto wel lekker. Maar in een auto is mijn "hifi-smaak" ook wel erg anders dan in thuis.

Als ik wat meer laag wil, dan geef ik wel een zwengel aan m''n sub. dan krijg ik tenminste het overdreven laag dat ik dan wil.

Zo''n "zwomp" laag vind ik ook niet echt lekker (ook wel "BBBgGHHHOOOEEEEHHHMMMM" genoemd :P).

Maar als je het zelf mooi vindt, moet je het vooral wel aanzetten. Ik bedoel, ik zit hier niet om jou te overtuigen wat jij mooier moet vinden. Ik ben geen verkoper (meer:P)!

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23081

Ik zet dat overdag aan, ''s nachts ze ik dat af. Ik heb al meerdere politiebezoeken gehad over "StraatDiscotheek".

Aanzetten en de BASS open draaien en mp3''s afspelen, en lekker bonken. BASSS, BEATSSS ,MELODYYY. RETRO ARENA MEGAMIX !!!!!

1 ding raad ik totaal af, NOOIT de versterkers door windoos laten regelen. Als je windoos crasht weet de hele buurt dat, ik heb met een crash 400W versterker en 400W boxen opgeblazen. Je kan de woofers zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12322

Ok, ik heb de definititie van loudness ff opgezogd in de handleiding vanm''n Sony versterker"tje" =)

Loudness: Ophalen van de bassen en de hoge tonen bij zacht ingesteld geluid.

Lijkt me toch welduidelijk waar het voor dient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 06:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 15 april 2001 03:41 schreef ScOOt het volgende:
Ok, ik heb de definititie van loudness ff opgezogd in de handleiding vanm''n Sony versterker"tje" =)

Loudness: Ophalen van de bassen en de hoge tonen bij zacht ingesteld geluid.

Lijkt me toch welduidelijk waar het voor dient.
Ja, ideaal is het als die het alleen doet bij zachte weergave. Het is op de versterker zo ingesteld, dat de werking minder wordt als de volumeknop verder opengedraaid wordt. En daar zit''m nu net de fout, bij de meeste versterkers. Die zitten namelijk al bij 50% van de volumeknop op 100% van het (dynamische) vermogen dat ze kunnen leveren (harder zetten resulteert dan in clippen bij harde passages/veel bas). De "loudness" blijft daarom nog steeds werken bij hoge volumes... in plaats van dat ze die werking nu vermogengevoelig maken of zelf instelbaar gevoelig, maar nee hoor (|:() loudness blijft het altijd doen...

[edit]ff nieuwsgierig hoor, maar waarom noem je jezelf scoot? werk je daar dan? (ik wel :7).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALH
  • Laatst online: 20:44

ALH

Overigens zou menig audiofiel meteen beginnen te blaten dat een goeie versterker geen loudness knop heeft
klopt, mijn Onkyo heeft idd geen loudness-knop :)

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 23:04

Jag

Op zondag 15 april 2001 02:07 schreef kibiru het volgende:

[..]

Tja soms ivm clippen van de crest''s wel noodzakelijk, iig hiero.:(
Huh? Clippen van de Crest''s:? Al voordat mijn Crest zou gaan clippen zou ik al het geluid horen van aanlopende speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19749

Op zondag 15 april 2001 17:43 schreef Jag het volgende:

[..]

Huh? Clippen van de Crest''s:? Al voordat mijn Crest zou gaan clippen zou ik al het geluid horen van aanlopende speakers.
Tja ''t probleem hiero is dat de ruimte waarin het staat een soort tunnel is. Hierdoor resoneert de naald van de draaitafels:( Dit moet voorkomen zien te worden en het liefs toch met behoud van het volume. Je kunt natuurlijk ook al aardig wat met de filters van het mengpaneel, maar hebben zo het geluid ook wat op onze smaak aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanandu
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Xanandu

Xan!>

toch wel opvallend he, dat er geen loudness knop op de duurdere versterkers zitten...Ik vind dat loudness echt klote, je bas word bonkering en middentonen vallen weg, wat ook wel duidelijk is. Ik hou wel wat van extra bas, maar die moet dan wel zuiver blijven. Dus gewoon een hele strakke bas die woooooooooeeeeeeeeeeeeeeeeeeemp doet in plaats van bonk, wat een heleboel loudness knoppen doen. Maar gewoon doen wat jij het lekkerst vind klinken.
Mwah, opzich wel.. maar ik heb ook duurdere types gezien met loudness.
Maar dat is net zoiets als toonregeling, dat schopt ook alles door elkaar. Maar zolang je alles uit kan zetten is er niets aan de hand.
Ik ben overgens wel blij met m''n toonregeling, want ik gebruik het veel om oude lp''s die erg vlak opgenomen zijn een beetje op te peppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8795

loudness is dat de zwakke punten van het menselijke gehoor versterk worden waardoor we alle op hetzelfde niveau horen

dus als mijn gang genoten niet beginnen te zeiken jaaahhh... loudness rulesssss >:)

(best wel wat typo''s met mijn zatte kop :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22802

Loudness is bedoeld om de lage tonen op te halen waarneer je je versterker zachtjes laat spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ook mijn Pioneer A-209R versterker bevat een loudness knop. Het is geen hi-end versterker, maar het klinkt wel prima.

Er zit ook een "direct" knop op waarmee je het gedeelte bass, treble en loudness kunt uitschakelen. Zo hoor je het geluid dus precies zoals het de versterker in gaat. Bass, treble en medium regel ik op m''n mengpaneel waar de computers en de tuner aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23180

Op zaterdag 14 april 2001 20:03 schreef VaagOH het volgende:
listennnnnnnnnn

to the

PHATTTTTTTT BASSSSSSSSSSS

aan dus!!!!!!! :)
ik heb geen loudness knop maar bij dit soort nummers draai ik de bass wel ff flink open!! en das echt ruig! :)
bij andere shit zoals limp bizkit zet ik de bass in het midden... goed zat :)
Pagina: 1