Ben al een tijdje bezig met een mooi overzicht van mijn favoriete games, dus ik kan het een en ander hier wel copy/pasten. Dit is de stand per 20/02/2004:
01. Half-Life (+mods, add-ons) (PC)
1998 - Valve
Aantal redenen:
• Ben een enorme FPS fan en dit is nog steeds de beste FPS die ik heb gespeeld. 1+1 = 2, eh in dit geval 1 dus

• Hoe ontzettend knullig het verhaal ook eigenlijk is, de manier waarop het wordt 'verteld' raakt bij mij exact de goede snaar. Ook één van de weinige spellen waarbij ik buiten het spel zelf op zoek ben gegaan naar meer info over het verhaal en dat terwijl in 99% van de spellen het verhaal me GEEN ENE KLAP kan schelen (wellicht een resultaat van mijn Nintendo opvoeding, die games staan nou niet bekend om het sterke verhaal

). G-Man conspiracy theories (among others) lezen op de Sierra boards was destijds leuk tijdsverdrijf.
• Opposing Force is een meesterlijke add-on. Verhaal van een andere kant bekijken, briljant.
• En dan de multiplayer, woei. Speel inmiddels geen seconde online meer (ga maar weer eens beginnen denk ik

), maar de hoeveelheid vermaak die Counter-Strike en Team Fortress Classic hebben gebracht is toch wel fenomenaal. Jammer dat er met beide zo gemorreld is (vooral CS). Ja, vroeger was alles beter!
Vergelijkbare favoriete games: Battlefield 1942, Call of Duty, Deus Ex, Doom, Duke Nukem 3D, Halo, Metroid Prime, No One Lives Forever, Operation Flashpoint, Quake series
02. Super Mario Kart (SNES)
1992 - Nintendo (EAD)
Tja wat kan ik hier van zeggen. Pure fun. Idd zoals MrRudi zegt, het blijft tot op de dag van vandaag leuk. Met een partner die aan je gewaagd is, is dit bar none de allerleukste nonline multiplayer die je ooit zult meemaken. Winnen met 0,04 sec voorsprong omdat je in de laatste bocht de shortcut hebt genomen (Ghost Valley) en je 2 meter voor de finish de tegenstander voorbij raast gaat nooit vervelen. Voor Battle Mode kan ik de superlatieven ook uit de kast halen, maar dat laat ik aan iemand anders over
Vergelijkbare favoriete games: Mario Kart 64, Street Racer
03. Super Metroid (SNES)
1994 - Nintendo (IS/Deer Force)
Echt zo'n spel wat je eens in de zoveel tijd gewoon ff moet spelen. Vorige week nog doorheen gespeeld en hij is nog steeds even geweldig. Als het een singleplayer only lijstje zou zijn, zou deze op #1 prijken. Tot op de dag van vandaag zijn mensen bezig met speed runs en sequence breaking. Absolute klassieker!
Vergelijkbare favoriete games: Castlevania SOTN, Metroid, Metroid Fusion
04. Metroid Prime (GC)
2002 - Nintendo (Retro Studios)
Inmiddels 13x uitgespeeld sinds eind 2002. Teller staat waarschijnlijk op 100+ uur

Volkomen idioot voor een single player game (voor mij iig). Heb eigenlijk weinig anders gespeeld in 2003, meestal rushen tot ik een spel uit had zodat ik verder kon met MP

Maar ja, het is dan ook een combinatie van mijn favo genre (FPS) met 1 van mn favo games (Super Metroid). Niet zo gek dus. Meesterwerk van rookie developer Retro Studios (met hulp van Nintendo, dat wel).
05. Quake II & III multiplayer (PC)
1997 & 1999 - id Software
Ah Quake, de game die ik tot op de dag van vandaag gebruik om eens lekker te raggen. Eerste stapjes met Quake en 33K6, maar om die op de lijst te zetten zou te veel eer zijn. Nee, met Quake II CTF & Lithium is het allemaal echt begonnen. McKinley Revival, Stronghold Opposition etc. Lekker hooken in Lithium, good times
Q3 is eigenlijk best een kont game vergeleken met bijv. UT. Maar ja, toch blijf ik het spelen
06. Zelda: A Link to the Past (SNES)
1992 - Nintendo (EAD)
Eigenlijk al weer veel te lang geleden dat ik deze heb gespeeld. Misschien is LttP idd allang voorbij gestreeft door andere Zelda's, maar voor mij is deze nog absoluut #1. Word al helemaal week als ik die fantastische tunes hoor.
07. Super Mario 64 (N64)
1996 - Nintendo (EAD)
Is dit de beste Mario? Geen idee, als ik daar te lang over nadenk krijg ik enorme hoofdpijn. Ik weet wel dat dit spel een enorme indruk op me heeft gemaakt, grafisch, kwa controls, de 3D wereld. Landmark achievement zoals ze dat noemen.
08. Zelda: Ocarina of Time (N64)
1998 - Nintendo (EAD)
Wel grappig, toen ik hem voor het eerst op de N64 speelde was ik helemaal niet zo onder de indruk terwijl iedereen het de beste game ooit noemde. Shit happens. Nogmaals geprobeerd op de GC bonus disc en verhip, dit is toch wel een heel, heel goede game

Zou misschien wel wat hoger op het lijstje horen, maar daarvoor heb ik het te weinig gespeeld (2x). Wellicht in de toekomst.
09. Super Mario All-Stars + Super Mario World (SNES)
1993 - Nintendo (EAD)
Heb deze cartridge zelf nooit gespeeld, maar op deze manier kan ik SMB+SMB2+SMB3+SMW allemaal op de lijst proppen
Vergelijkbare favoriete games: Donkey Kong Country, Ducktales, Yoshi's Island, Sonic 2
10. Transport Tycoon Deluxe (PC)
1995 - Microprose
Treintjes!
Vergelijkbare favoriete games: Settlers, Simcity, Simcity 2000, Theme Hospital
--------
Rest van de games die tot dusverre op de lijst staan (alfabetisch en woefully incomplete!):
Advance Wars (GBA) 2001 - Nintendo (IS)
Call of Duty (PC) 2003 - Infinity Ward
Castlevania: Symphony of the Night (PSX) 1997 - Konami
Command & Conquer: Red Alert (PC) 1996 - Westwood Studios
Deus Ex (PC) 2000 - Ion Storm
DooM (PC) 1993 - id Software
Diablo II (PC) 2000 - Blizzard
Eggerland Mystery (MSX) 1985 - HAL Laboratory, Inc.
Galaxian (MSX) 1984 - Namco
Gothic (PC) 2001 - Piranha Bytes
Grand Theft Auto III (PC) 2002 - Rockstar Games
Halo: Combat Evolved (Xbox) 2001 - Bungie Studios
Indy 500 (PC) 1989 - Papyrus Design Group
International Karate + (AMIGA) 1988 - System 3
Legend of Zelda (NES) 1987 - Nintendo (EAD)
Legend of Zelda: Links Awakening (GB) 1993 - Nintendo (EAD)
Mario Kart 64 (N64) 1997 - Nintendo (EAD)
Metal Gear Solid (PSX) 1998 - Konami
Need for Speed (PC) 1995 - Pioneer Productions
Nintendo World Cup (NES) 1990 - Technos
No One Lives Forever (PC) 2000 - Monolith
Operation Flashpoint (PC) 2001 - Bohemia Interactive Studios
Sim City (SNES) 1991 - Maxis
Sim City 2000 (PC) 1995 - Maxis
Snoopy (C64) 1984 - Radarsoft
Star Wars: Jedi Knight series (PC) 1997, 2002, 2003 - LucasArts, Raven Software
Star Wars: Tie Fighter (PC) 1994 - LucasArts
Starfox (SNES) 1993 - Nintendo (EAD)
Street Fighter II (SNES) 1991 - Capcom
Stunt Race FX (SNES) 1994 - Nintendo (EAD)
Stunts (PC) 1990 - Distinctive Software, Inc.
Tetris (GB) 1989 - Nintendo (Alexy Pajitnov)
Theme Hospital (PC) 1997 - Bullfrog
Tomb Raider 2 (PC) 1997 - Core Design
Wave Race 64 (N64) 1996 - Nintendo (EAD)
1997 was een topjaar blijkbaar
Enkele games waar ik naar uitkijk:
DooM III - PC
Fable - XBOX
Full Spectrum Warrior - XBOX
Half-Life² - PC
Halo 2 - XBOX
Killzone - PS2
Metroid Prime 2 - GC