[BC3] Zelf coax kabel maken voor SPDIF 5.1 Digitaal

Pagina: 1
Acties:
  • 1.629 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Aangezien ik hier eerder al wat vragen over kreeg en er blijkbaar belangstelling voor is :) post ik de volgende mini-howto:

"Maak je eigen coax kabel voor Dolby Digital met een SPDIF uitgang op je geluidskaart"

Wat je nodig hebt is het vogende:

75 Ohm OCF coax kabel, 3,5 mm mono jack plug en een male RCA plug.

Oftewel in normaal Nederlands een coax antennekabel (waar je er ongetwijfeld al enkele van in je huis heb liggen), een koptelefoon-stekkertje (maar dan mono) en een tulp-stekkertje (mannetje).

Soldeer de binnendraad aan het korte pootje (1) en de buitenmantel van de coax kabel aan het lange pootje (2) van de RCA en jack plug.

Als je zelfbouw soldeer pluggen koopt (bij iedere electronica zaak te koop voor 2 piek) ziet dat er zo uit als je de plastic huls er af schroeft:

Afbeeldingslocatie: http://kira.2y.net/rca-jack.gif

Je zal wel een deel van de huls af moeten snijden want coax kabel is aanzienlijk dikker dan het tweelingsnoer waar deze pluggen oorspronkelijk voor bedoeld zijn :)

Zorg dat alles goed stevig vast zit, werk het eventueel netjes af met zwart tape of rubber en je bent klaar! De 3,5 mm jack plug gaat in de SPDIF out van je soundkaart (bij een Soundblaster Live Player 1024 het gele gaatje) en de tulp gaat in de digitale (coax) in van je versterker.

Koop goede kwaliteit coax kabel! Ik heb 20 meter gebruikt. Daarvoor heb ik coax van het merk Oehlbach voor gebruikt (6 piek per meter).

Succes!

[Edit: typo]

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Vetercoax is zeker niet geschikt hiervoor?

En werkt Dolby Digital ook op de X-Fire?

• BC3 Victim
Vetercoax is zeker niet geschikt hiervoor?

Als je daarmee bedoelt veterdun coax kabel dan zou ik zeggen dat het vast wel gaat werken, maar voor een paar tientjes meer heb je veel meer kwaliteit (lees: minder signaalverlies). Niet doen dus 8-)

En werkt Dolby Digital ook op de X-Fire?

Ik heb in andere topics gelezen dat dit werkt ja, alleen de X-Fire heeft een andere kabel nodig, want die heeft (voor zover ik weet) zelf al aansluitingen (RCA en optisch) voor digitaal uit.

Wat je dan nodig hebt is een RCA(male) to RCA(male) coax kabel of een optische kabel. Deze kabels koop je gewoon in de winkel, de kabel die ik gemaakt heb is niet te koop (vandaar de howto).

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Ik zou toch zeker gaan voor 50 Ohm coax.

Dat is ook de standaard voor spdif.

• BC3 Victim
S/PDIF cables

For S/PDIF cables you can use unbalanced coax cables or fiber optical cable. Even with digital signals there can be degradation of the digital signal which can cause signal loss. Coax cables should be high quality 75 ohm video-type cables and kept to a minimum.

http://www.crmav.com/dictionary/s~pdif.shtml

SP/DIF SONY-Philips Digital Interface Format. Specification of how digital audio is transmitted over either 75 Ohm coax cable or TOSlink optical (fiber).
http://www.thadlabs.com/LD_info/ac-3_demods.txt

SP-DIF is the consumer standard that uses coax or equivalent single conductor shielded cable terminated with 75 ohms
http://www.sierravideo.com/downloads/digitalaudio.html

No offence >:)

• eXhale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Of gewoon zo:
http://atlas.hemmet.chalmers.se/livecenter/showpage.php?id=21
maar moet je wel een digitale ingang hebben op je versterker...

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:41
Die optische kabels zijn schreeuwend duur (75 piekjes voor 25cm of zo). Weet iemand een goedkoop adresje?

• BC3 Victim
Of gewoon zo...

Dan vind ik mijn mini-howto toch een stuk duidelijker en vooral korter :D

Mijn howto is (voornamelijk) bedoeld voor de SB Live Player 1024 die een externe SPDIF uitgang heeft, terwijl de link die jij aanbiedt een kabel behandelt die gebruikt wordt op de Live Value (die een interne SPDIF uitgang heeft).

Maartoch bedankt voor de link, ik heb er weer een goed artikel bij over kabels. Thanx!

• BC3 Victim
Die optische kabels zijn schreeuwend duur

Wil je per sé optisch? Als je het met coax kan doen zou ik dat gebruiken (zeker voor langere afstanden i.v.m. de prijs). Anders bestaan er setjes die van een optische uitgang een coaxiale maken:

Nederland: http://www.mabn.nl/dutch/muziek%20hardware.htm
Meer info: http://www.smarthome.com/77709.html

Nadeel hiervan is de prijs: 119,-, maar je kan dan wel afstanden tot ca. 30 meter overbruggen voor (in totaal, met convertor) ca. 250 piek.

Je kan zelf het kantelpunt bepalen bij welke lengte dit interessant wordt natuurlijk.

• eXhale
  • Niet online
_rld, jij bent toch mede yamaha fan? :)

• BC3 Victim
Dat kan je wel zeggen ja ;)

Maar in dit geval is dat offtopic, dus stuur me eens een mailtje ofzo?

martin@kira-nerys.com

• BC3 Victim
je kan ook een digitale coax kabel kopen en dan een tussenstekkertje kopen À 7,95
van 3.5mm naar female tulp
WERKT PERFECT voor als je geen soldeerbout hebt!

• Bonkdoos
  • Laatst online: 30-11-2025
Kan je met dat kastje voor 100 piek ook het sigaal van de 1024 omzetten naar optisch, of is er alleen omgekeerd verkeer mogelijk ?

zeg niet altijd wat je weet, maar weet altijd wat je zegt

• Flox
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-02 09:14
Digitale in op de versterker, ik heb alleen maar female tulp ingangen als volgt verdeeld:

dvd front L+R
dvd back L+R
dvd centre
dvd subw.
tv rood, wit, geel
vcr in rood en wit
vcr out rood en wit
vcr 2x geel (1xin en 1x out)
tv monitor out (geel)
dvd in (geel)

1. Op welke plug moet ik de soundblaster nu aansluiten? :? (hoe ziet een coaxiale in eruit?)

2. Wat is het verschil trouwens qua kwaliteit om zo''n plug te maken als boven beschreven en een optische kabel?

3. Is het mogelijk om mijn sounbl live player 5.1 aan te sluiten vanuit de spdif uitgang naar een (enkele) tulp?

4. Is de geluidskwaliteit met tulp en coax
hetzelfde?

Wat een hoop vragen weer. Ik snap het nog niet zo erg plz help.

Earth is nice, heaven is better...

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-03 18:41

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ofwel: "hoe soldeer ik een stekkertje aan een stukje coax"

das zo moeilijk toch niet?

• Flox
Dat solderen kan ik nog wel, ik weet alleen niet aan welke plug op mijn versterker ik het snoer dan moet inpluggen....
Welke van die uitgangen / ingangen is mij coaxiale ingang?

• Flox
Dit werkt dus niet bij mij, ik dacht daqt het die gele dvd ingang was, maar dat werkt dus niet ik weet het ook niet meer, dat gekloot met geluid overbregen ook altijd, het lukt mij in ieder geval nooit. Hoe kan ik die fucking sb live player 5.1 nu aansluiten, ik heb trouwens wel een optische ingang op mijn versterker

• Big-Foot
  • Laatst online: 07-12-2025
Geel is bijna altijd video signaal.
Meestal is een digitale coax ingang zwart gekleurd en zit vlak naast de optische ingang.

Welk merk en type versterker bezit jij dan.

• Flox
een technics type sa-dx930. volgnes mij heb ik die optie niet, want de enige zw plug is voor subwoofer uit. Moet ik nu met zo''n hoontech kaart gaan werken om het via de optische poort aan te sluiten? Waar is dan de beste dealer?

Ik wordt echt gek, want iedere computerzaak door het hele land die ik bel zegt dat het niet mogelijk is een versterker aan te sluiten op je sb live player 5.1 zonder verlies van surround sound, maar dat is toch vreemd of ben ik nu gek?

• BC3 Victim
Ik weet zeker dat de SA-930 zowel coax als optisch in heeft. Ik wilde hem zelf namelijk ook kopen, maar ben op het laatste moment gevallen voor een Yamaha.

• Flox
Kan het anders door windows xp komen dat er geen geluid uit komt? (ivm 5.1) maar dan zou er toch gewoon stereo sound uit moeten komen???

• Bonkdoos
  • Laatst online: 30-11-2025
Op vrijdag 11 mei 2001 16:42 schreef Flox het volgende:
Kan het anders door windows xp komen dat er geen geluid uit komt? (ivm 5.1) maar dan zou er toch gewoon stereo sound uit moeten komen???
koop gewoon een sb-live bracket via http://www.hoontech.nl ! Heb je meteen fantsoenlijke aansluitingen en midi in- en uitgangen, voor een goede prijs :9

zeg niet altijd wat je weet, maar weet altijd wat je zegt

• arieiv
  • Niet online
Ik heb ook zo''n live Player 1024. Ik heb een kabel (75 Ohm) en pluggen gehaald en vervolgens de boel aan elkaar gesoldeerd. Als versterker heb ik de Onkyo 575x.
Hoewel ik in surround mixer de luidsprekers op digital out heb staan, krijg ik geen geluid uit mijn versterker. Moet ik nog iets extra''s instellen? De versterker heb ik ingesteld op dig. coax.
volgens mijn multimeter staat er geen voltage op de kabel die in de spdif out van de soundblaster zit. Hier hoort toch ca. 5 volt op te staan?
Kan het zijn dat mijn kabel te lang is (ca. 20 meter). Als dat zo zou zijn dan zou ik toch wel geluid moeten horen, al dan niet met een storing erin?

Verwijderd

edit: ik weet t al :)

. bedankt _rld :)

• BC3 Victim
Moet ik nog iets extra''s instellen?

In je software DVD player moet je bij de audio opties aangeven dat je de SPDIF uit wilt gebruiken. Daarnaast werkt het onder Windows 2000 alleen met PowerDVD en een speciale patch (hiervoor even de search gebruiken). Onder Win98(SE) werkt het met alle software players die SPDIF uit kunnen sturen.

Kan het zijn dat mijn kabel te lang is (ca. 20 meter).

Als je een beetje redelijk COAX kabeltje hebt gekocht niet hoor. De mijne is namelijk ook iets langer dan 20 meter en dat gaat prima.

Ik hoop dat dit voor je gaat werken!

Edit: typo

Pagina: 1