Aangezien ik hier eerder al wat vragen over kreeg en er blijkbaar belangstelling voor is

post ik de volgende mini-howto:
"Maak je eigen coax kabel voor Dolby Digital met een SPDIF uitgang op je geluidskaart"
Wat je nodig hebt is het vogende:
75 Ohm OCF coax kabel, 3,5 mm mono jack plug en een male RCA plug.
Oftewel in normaal Nederlands een coax antennekabel (waar je er ongetwijfeld al enkele van in je huis heb liggen), een koptelefoon-stekkertje (maar dan mono) en een tulp-stekkertje (mannetje).
Soldeer de binnendraad aan het korte pootje (1) en de buitenmantel van de coax kabel aan het lange pootje (2) van de RCA en jack plug.
Als je zelfbouw soldeer pluggen koopt (bij iedere electronica zaak te koop voor 2 piek) ziet dat er zo uit als je de plastic huls er af schroeft:
Je zal wel een deel van de huls af moeten snijden want coax kabel is aanzienlijk dikker dan het tweelingsnoer waar deze pluggen oorspronkelijk voor bedoeld zijn
Zorg dat alles goed stevig vast zit, werk het eventueel netjes af met zwart tape of rubber en je bent klaar! De 3,5 mm jack plug gaat in de SPDIF out van je soundkaart (bij een Soundblaster Live Player 1024 het gele gaatje) en de tulp gaat in de digitale (coax) in van je versterker.
Koop goede kwaliteit coax kabel! Ik heb 20 meter gebruikt. Daarvoor heb ik coax van het merk Oehlbach voor gebruikt (6 piek per meter).
Succes!
[Edit: typo]
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen