Toon posts:

[BC3] Zelfbouw actieve sub

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een actieve subwoofer gaan bouwen. De driver is al gekozen, het wordt deze. De kast wordt een 67 liter basreflex, getuned op 33,16 Hz. Uitgerekend met WinISD. Maar nou heb ik dus nog een subwoofer-versterker nodig. Heeft iemand nog een tipje. Hij moet gewoon een low-level input hebben, wel met een laagdoorlaatfilter (hebben ze allemaal, d8 ik).

Verder wil ik een cut-off tussen de 50 - 100Hz, het liefst met automatische uitschakeling.

Als iemand nog andere tips/links heeft, zijn die ook welkom.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
Ik dacht dat Visaton wel van die actieve sub versterkers verkocht. Zijn blauwe dingen en kosten iets van 600,-.
Moet je ff een lokale electronicaboer raadplegen die dat soort spul verkoopt.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Raymond
  • Laatst online: 14-08 08:55
je kan ook voor hypex of detonation gaan.
www.remo.nl verkoopt beide merken. www.speakerland.nl verkoopt hypex. een 80 watt versterker kost rond de 400 piek, een 150 watt detonation versterker zit op 500 piek en een 175 watt hypex zit op 800 piek. Ik heb geen idee van de kwaliteit van die dingen, daarvoor kan je het beste gewoon ff contact met die zaken opnemen.

Verwijderd

of koop gewoon een 2e hands REL...ben je net zo veel kwijt en weet je zeker dat je een goede sub hebt...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 03 april 2001 13:31 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
of koop gewoon een 2e hands REL...ben je net zo veel kwijt en weet je zeker dat je een goede sub hebt...
Ja, maar dan kan je niet zelf het ontwerp etc. maken. En reken maar dat het goed gaat klinken. En daarbij is het veel leuker om zelf een goede sub te bouwen.

Verwijderd

ik wil je niet de moed ontnemen om zelf een sub te bouwen...maar een betere bouwen dan een REL moet je niet op rekenen...(dat heeft de ontwerper ook 40 jaar gekost)

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 14-08 15:07
Een REL is ook niet alles. Er zijn betere. De Q serie vind ik persoonlijk wat traag van geluid, de ST serie is een stuk muziekaler. De Q''s meer voor HT doeleinden. Daarnaast zijn ze redelijk duur. Maar begrijp me goed, over het algemeen zijn het prima dingen, maar zelfbouw kan beter (voor dezelfde prijs)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
Jij begrijpt het!:)

Verwijderd

ik had het ook over tweede hands....:P

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-06 21:15
Misschien een stom vraagje, maar die driver die je hebt uitgezocht gaat tot de 1200Hz. Niet een beetje veel voor een aktieve subwoofer??
Zelf heb ik een Mission 73AS met 2 x 20cm driver. Klinkt prachtig voor DD5.1 of DTS, maar als ik een test draai die alleen de sub aanspreekt klinkt het boven de 150 Hz niet meer. Ik dacht ook dat aktieve subs het bereik van 15 tot max 200 HZ doen. Heb jij dan wel de goede driver uitgezocht??

Verwijderd

Topicstarter
Ja, bij actieve subwoofers (behalve bij bandpass) zit namelijk altijd een actief crossover. Dit betekent dat de hoogste grensfrequentie bepaalt wordt door de versterkermodule, niet door de driver. Je kan ''m dus afkappen bij zegmaar 100Hz. Dan geeft ie daarboven niks meer weer.

BTW: het wordt waarschijnlijk een andere driver, namelijk deze. Die gaat nog lager (-3dB op 30Hz) en is f 30,- goedkoper. De kast wordt dan dus ook anders, namelijk 115 l, met een Fb van 26,4 Hz.

Verwijderd

ik snap jouw keuze voor driver niet Monacor!!!State-of-the-art speakers schrijven ze zelf ...yeh right...kijk ff bij Volt Audax enz voor een echte woofer...anders kun je het wel schudden dat je aan het nivo van een REL komt...

• Raymond
  • Laatst online: 14-08 08:55
Die monacor number one drivers zijn helemaal niet zo slecht hoor. Bieden een leuke kwaliteit voor weinig geld. Uiteraard zijn duurdere merken ook beter, maar die monacor dingen zijn ook prima.
Pagina: 1