Toon posts:

[BC3] Single CPU of Dual CPU

Pagina: 1
Acties:
  • 364 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hi there !!

Kan iemand mij vertellen of je verschil merkt tussen een single cpu of een dual cpu in je systeem.. en hoeveel is dat dan in percentage (%) uitgedrukt.. Ik zit er namelijk sterk aan te denken om een dual athlon board te kopen om DVD''s te rippen en CD''s te rippen naar mp3 formaat..

Greetz Squatt

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 22:21

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Wat dacht je van zo goed als 100% verschil?
Ja natuurlijk niet helemaal maar het gaat vrij aardig zolang de programma''s die je gebruikt ook maar SMP ondersteunen. Dus sowieso win2k nemen (iig een OS MET SMP ondersteuning).

Je merkt uiteraard verschil... :). Hoeveel hangt voornamelijk van je programma af denk ik....

* IceStorm moet er wel bijzeggen dat ik geen dual-die-hard ben ofzo, dus ik kan het fout hebben :)

Verwijderd

Op woensdag 04 april 2001 22:37 schreef IceStorm het volgende:
Wat dacht je van zo goed als 100% verschil?
Ja natuurlijk niet helemaal maar het gaat vrij aardig zolang de programma''s die je gebruikt ook maar SMP ondersteunen. Dus sowieso win2k nemen (iig een OS MET SMP ondersteuning).

Je merkt uiteraard verschil... :). Hoeveel hangt voornamelijk van je programma af denk ik....

* IceStorm moet er wel bijzeggen dat ik geen dual-die-hard ben ofzo, dus ik kan het fout hebben :)
Helemaal correct hoor. Alleen ken ik nog geen dual Athlon borden, dus als je ze ziet waarschuw mij dan even.. Dual TB 1400 lijkt mij wel ok :9~

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/980379463.jpg

Tadaa

Alle proemn in n drek

• s3mt3x
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-07 12:02

s3mt3x

I choose not to know...

Leek mij ook ok, ware het niet dat dat bord bijna net zo veel kost als een budget PC. Dat ding daar is niet voor de desktopmarkt!

Nederland een bananenrepubliek? OK, maar dan wel het bijbehorende weer graag!

Verwijderd

Op donderdag 05 april 2001 00:18 schreef s3mt3x het volgende:
Leek mij ook ok, ware het niet dat dat bord bijna net zo veel kost als een budget PC. Dat ding daar is niet voor de desktopmarkt!
Dat vroeg die ook niet :)
Overigens hangt het voordeel van multiproc ook nog eens af van de applicatie. Je hebt eigenlijk 2 optie''s. Of de applicatie herkent SMP en kan ermee omgaan of je stelt de affinity in waarbij je bv. het OS de ene proc laat gebruiken en de applicatie''s de andere.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:13
als je 2 non-SMP apps tegelijk gebruikt haal je natuurlijk ook gewoon 200%...

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

ja op de cebit waren ze wel....maar in de winkel....

• FragDaddy
  • Laatst online: 10-08 22:16
ook al gebruik je je dualbak gewoon als internetbrowser onder win2k zul je merken dat het sneller gaat als met 1 CPU.. je hele systeem reageert gewoon rapper :P

(ow en voor je koe is het ook errug goed.)

laat me weten als er een betaalbaar dual athlon bord op de markt komt he ? dan ga ik meteen een nieuwe pc aanschaffen (werk nogsteeds dual celeron @ 550.. is perfect !)

Have a wheelie good weekend!

Verwijderd

Nou heb ik een vraagje of DUAL P3 1000mhz sneller is of 1 ATHLON 1330 + :?

Dreamy

• WiD
  • Laatst online: 05-08 13:30

WiD

Als je veel dingen tegelijk doet wel. Voor 3dmax ook, maar voor de spelletjes niet (tenzij QuakeIII als de drivers van uw videokaart met meerdere cpu''s overweg kunnen, wat meestal niet het geval is) Belangrijk probleem dat een dual PIII heeft t.o.v. een athlon systeem is een tekort aan geheugenbandbreedte. Over één bus moeten nu 2 cpu''s aan het werk gehouden worden.

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-06 00:01

SiGNe

Ook hoi!

Zijn er eigenlijk al Dual Thunderbird moederborden met Raid?
Lijkt me best wel snel gaan..

Niet?
[Specs]

• Grrrrrene
  • Niet online
Als dit allemaal wel waar is, heb ik zometeen wel een cool servertje voor divX encoden, firewall, mp3 en dergelijke:

Dual cel400 (passief gekoeld op 1.85 volt)
128MB PC133 (cas2 moet lukken)
DFI dual P3 bordje
20GB IBM 5400rpm HD
4 5x16x CDROM wisselaars
2,1GB removable HD
Bigtowertje

8-)

Ik begin er bijna over te denken een P3-800 erbij te kopen en het dual mobo over te zetten naar mijn hoofd-systeem. En dan te bedenken dat ik dat mobo voor 50,- heb gekocht... :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Op donderdag 05 april 2001 02:14 schreef SiGNe het volgende:
Zijn er eigenlijk al Dual Thunderbird moederborden met Raid?
Lijkt me best wel snel gaan..
Laten we eerst es wachten tot er dual AThlon borden ZONDER RAID zijn :P

• JJJ
  • Laatst online: 12:49

JJJ

Op donderdag 05 april 2001 02:48 schreef Grrrrrene het volgende:
Als dit allemaal wel waar is, heb ik zometeen wel een cool servertje voor divX encoden, firewall, mp3 en dergelijke:

Dual cel400 (passief gekoeld op 1.85 volt)
128MB PC133 (cas2 moet lukken)
DFI dual P3 bordje
20GB IBM 5400rpm HD
4 5x16x CDROM wisselaars
2,1GB removable HD
Bigtowertje

8-)

Ik begin er bijna over te denken een P3-800 erbij te kopen en het dual mobo over te zetten naar mijn hoofd-systeem. En dan te bedenken dat ik dat mobo voor 50,- heb gekocht... :)
WAAR! :)

• IceStorm
  • Laatst online: 12-08 22:21

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Op woensdag 04 april 2001 23:33 schreef PMS het volgende:
Helemaal correct hoor. Alleen ken ik nog geen dual Athlon borden, dus als je ze ziet waarschuw mij dan even.. Dual TB 1400 lijkt mij wel ok :9~
Mooi, blijft er toch nog iets van info hangen :).. Oh en ik zei ook niet dat er al dual athlon borden waren :).. Dat vroeg ie ook niet :P

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:53

McMiGHtY

- burp -

Ik heb zelf een dual Celeron en multitasken is nu echt multitasken ;) Dus als je het geld op kan brengen zou ik zeker voor een dual bord gaan. MSI schijnt wel leuke bordjes te hebben

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:05

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Ik heb hier nu naast mijn eigen pc een server staan (dual celeron) en die draait iig erg goed met de }:O :P draait onder win2k perfect en heel soepel... alles gaat gewoon als een speer :P:P

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Verwijderd

een vp6 800@900 is sneler dan een amd 1330+ kijk maar eens naar sandra 2001 pro

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
SMP is wel ok :) Maar om nou te zeggen dat je systeem opeens 2x zo snel is...nee

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:59

mvds

Totally awesome!

Nou, het nadeel van dual athlon (TB) is dat er gebruikt gemaakt moet worden van een dubbele uitvoering van de alpha busstructuur (= complex bord = duur om te ontwikkelen).

Ik heb nog helemaal niets gehoord van Asus, MSI en consorten dat ze een dual athlon bord gaan uitbrengen voor de thuismarkt. Dus ik vrees het ergste.

Als je al ziet dat de prijzen van de normale athlon borden al een stuk boven de prijzen van de PIII borden liggen, dan zal het met de dual borden al helemaal snel duur worden.

• Optical
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-06-2025
Op vrijdag 06 april 2001 08:39 schreef Coppertop het volgende:
SMP is wel ok :) Maar om nou te zeggen dat je systeem opeens 2x zo snel is...nee
Precies ...

Maat van me heeft een dual celly 500 op ''n BP6

maar mijn single p3 650@806 out-performt hem echt wel heel erg veel.

In 3dmark bijvoorbeeld , haal ik op mijn systeem meer dan de dubbele score , terwijl hij dus een GF2 GTS heeft en ik een GF 1 DDR
(ja ik weet dat 3dmark geen SMP support heeft)

en Gewoon met werken in Windoze is mijn bak ook veel en veel sneller ...

misschien dat een dual P3 wel echt vet beter performt , maar een dual celly zuigt imnsho.

oja :

we draaien natuurlijk beiden wel een OS met SMP support

If at first you don't succeed, cheat. Repeat until caught. Then lie .

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:59

mvds

Totally awesome!

Je hebt natuurlijk ook het verschil tussen celly en PIII he. Een celly is eigenlijk een kreupele PII.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:53
Voor iedereen die zit te w88 op een dual AMD mobo. Hier moet eerst een chipset voor uitkomen. AMD heeft (voor zover ik weet) als enige eentje in ontwikkeling, namelijk de 760 MP.
Deze zal pas NA de zomer voor het eerst te zien zijn op mobo''s. In eerste instantie gericht op de servermarkt, dus dan is het nog maar de vraag of er aantrekkelijk geprijsde versie komen die ook voor een tweaker betaalbaar zijn...
De dubbele Alpha-bus maakt het mobo idd veel complexer, maar er staat wel tegenover dat de schaalbaarheid van de AMD multiproc systemen naar alle waarschijnlijkheid BETER is dan die van de Intels. Omdat de AMD procs dus onafhankelijke bussen naar de chipset hebben, terwijl de Intels gezamenlijk 1 bus naar de chipset moeten delen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Ok, wel een beetje off-topic. Maar dit heb ik écht meegemaakt/gezien:
Ik kon aan een asus dual moederbordje komen die normaal zo''n f 1000,- kost. Maar omdat het werd gedumpt kon ik hem voor 250,- kopen. Had nét een man die voor m''n neus weggesnaaid! :'(
Liet ie hem inbouwen in z''n peecee-tje. Weet je wat voor OS hij had? :( Windows 98! :r
Nu vráág ik je! Wat een eikel! :( :'( |:(

• Optical
Op vrijdag 06 april 2001 10:23 schreef obsidian het volgende:
Je hebt natuurlijk ook het verschil tussen celly en PIII he. Een celly is eigenlijk een kreupele PII.
Daar heb je gelijk ..

maar hij heeft dus :

2x500 Mhz
128k cache
66 Mhz Fsb
192MB PC133

en ik :

1x650@806
256k cache
124 Mhz Fsb
256 MB PC 133

en ook als ik m ''gewoon'' op 650 klok is mijn bak sneller , die cpu cache en die Fsb scheelt dus echt wel veel ....

daarom kan ik een dual celly niet aanraden ... celeron == :r

spaar maar door en koop en dual PIII ...

Verwijderd

Op vrijdag 06 april 2001 11:35 schreef Optical het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk ..

maar hij heeft dus :

2x500 Mhz
128k cache
66 Mhz Fsb
192MB PC133

en ik :

1x650@806
256k cache
124 Mhz Fsb
256 MB PC 133

en ook als ik m ''gewoon'' op 650 klok is mijn bak sneller , die cpu cache en die Fsb scheelt dus echt wel veel ....

daarom kan ik een dual celly niet aanraden ... celeron == :r

spaar maar door en koop en dual PIII ...
Maar als hij zijn cellies op 100 mhz FSB zet en er nog eens 64 MB PC133 bij zet, dan boekt hij jou er met bv, RC5 er wel hard uit. Het is appels met peren vergelijken.
100FSB heeft een snellere doorstroming dan 66FSB logisch.

• Optical
Op vrijdag 06 april 2001 11:49 schreef director het volgende:

[..]

Maar als hij zijn cellies op 100 mhz FSB zet en er nog eens 64 MB PC133 bij zet, dan boekt hij jou er met bv, RC5 er wel hard uit. Het is appels met peren vergelijken.
100FSB heeft een snellere doorstroming dan 66FSB logisch.
Weet ik ook wel , maar probeer maar eens een ABIT BP6 met celly 500''s te overclocken ...

een 300A naar 450 wil wel ja , maar als hij de FSB op 100 zou zetten , betekent dat

7.5 x 100 -> 750 Mhz dat trekt een celly 500 niet imho ; (die van hen wil helemaal nix zelfs , ook niet met geupped voltage nog niet eens naar 7.5 x 83 :( )

en hoger als een celeron 500 kan er niet op op zo''n BP6 ... dus tja ...

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
oops foutje :(

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-07 23:01

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Voor wat jij wilt zou ik ,als ik geld had, zekers gaan, dat zou vet sneller gaan (een DVD rippen in 2-3 uur :9~)

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• Angelfire
  • Laatst online: 20:35

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Sorry jongens, maaruh 3dmark gebruiken om een dual bord te testen?? Ik moet de software die een dual bord voor 100% goed weet te testen nog vinden. Veel (bijna alle) testsoftware weet niet goed hoe het daarmee om moet gaan. Nogal logisch dat je een vertekend beeld krijgt.

Als je OS en applics het onder steunen (vooral OS is belangrijk), dan mag je er vanauit gaan dat een dual bord ongeveerd 180% van een single proc. bord presteerd (dus niet twee maal zo snel).

I play my enemies like a game of chess...

• McCormick
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Op donderdag 05 april 2001 04:16 schreef -BrZ- het volgende:

[..]

Laten we eerst es wachten tot er dual AThlon borden ZONDER RAID zijn :P
Juist, die RAID-kaart schroeven we er zelf nog wel op dan (scsi uiteraard :)

• WiD
  • Laatst online: 05-08 13:30

WiD

Op zaterdag 07 april 2001 01:30 schreef Angelfire het volgende:
Als je OS en applics het onder steunen (vooral OS is belangrijk), dan mag je er vanauit gaan dat een dual bord ongeveerd 180% van een single proc. bord presteerd (dus niet twee maal zo snel).
Die 180% is gemiddeld toch een overschatting vrees ik. Geheugenbandbreedte is een groot probleem met SMP-systemen. Voor dingen zoals RC5 haal je 200%, als je veel taken tegelijk aan het draaien bent reageert je systeem gewoon sneller, vlotter, maar als er één proces veel geheugenbandbreedte gebruikt merk je gewoon dat je systeem opeens veel trager wordt. ''k Heb zelf een dual celly@550, en ik ben heel tevreden van m''n systeem. Als je eenmaal dual gebruikt, wil je niet meer anders. Een vb, ''k was pas m''n hd aan''t defraggen, en ondertussen van die partitie delta force aan''t spelen, zonder in te boeten aan framerate. Cdtjes schrijven (zonder burnproof of scsi e.d.), spelletjes spelen en iets compileren tegelijk. Daarvoor zijn smp-systemen goed. Niet om hoge framerates te halen, wel om degelijke framerates te halen, wat je daarnaast ook aan''t uitvreten bent.

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:16

SG

SG surft naar info hardewaren

De meesten hebben niks aan een dual omdat ze een smp os niet hebben en ook geen applicaties gebruiken die smp gebruiken en eigenlijk alleen maar een app hebbe lopen met hooguit ''n paar achtergrond appjes

Als je ''n filmpje rendert van een complexe scene in 3dstudio Max met w2k als OS op een snelle dual systeem dan merk je wat

BP6(2x400 cellie) is +/- 3x sneller als een enkele 266cellie in mijn geval dan

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:16

SG

SG surft naar info hardewaren

Wat ik graag zou wille weten is hoe ''n dual 1G PIII systeem loopt tegen ''n enkele TB 1,333 DDR in w2k met smp software.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• Abbadon
  • Laatst online: 12:44
Op zaterdag 07 april 2001 16:41 schreef SuperG het volgende:
Wat ik graag zou wille weten is hoe ''n dual 1G PIII systeem loopt tegen ''n enkele TB 1,333 DDR in w2k met smp software.
Hangt er helemaal van af wat je er mee doet en wat de situatie is. Je kan ze niet rücksichtslos vergelijken. Speel je met name gamez, dan is de 1.33GHz zeker sneller. Doe je echt van alles en nog wat tegelijk, dan zal de dual totaal gezien sneller zijn.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Een ander probleem voor Dual AMD Thunderbirds/Durons is het watt verbruik.
Als je 2 AMD Thunderbird 1 GHz erop hebt zitten, verbruik je al iets van 100watt, da''s niet gering.

Verwijderd

Op donderdag 05 april 2001 00:49 schreef P5ycho het volgende:
als je 2 non-SMP apps tegelijk gebruikt haal je natuurlijk ook gewoon 200%...
Dat is gelul, ik heb jaren met verschillende dual systemen gewerkt en als je 2 apps tegelijkertijd gebruikt gebruik je nog steeds slechts 50 a 60% van je totale cpu tijd. dan dat is jammer, daarom ben ik een beetje van smp afgestapt om dat het maar vaak zo weinig winsts geeft

Verwijderd

Op zaterdag 07 april 2001 16:41 schreef SuperG het volgende:
het ligt ook nog eens aan de software zelf, er is maar weinig software die je echt 100% winst geeft, ik denk als je alleen puur gaat renederen, met bv 3d studio max dat je dan sneller bent met een dual pIII

• harryslinger
  • Laatst online: 10-06 20:00
druk maar eens linux met een smp kernel op een dual bord, dan weet je echt niet wat je ziet bij koeien is het gewoon 200% en apps draaien ook verrekte goed!!

Verwijderd

linux weet ik niet, maar ik geloof graag dat smp effectiever werkt dan onder nt

Verwijderd

dual 1ghz en dual 912 hiero en erg tevreden !!!

• vehjt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-09-2024
ik krijg binnekort een (redelijk oude:( ):

Dual Server kast,
2x Dual Mobo
2x 2 Processoren (4 totaal dus)
2x 192 MB RAM
2x DiskDrive
2x 20GB HD
4x 100 mbit Netwerk kaart
2x 350W ATX voeding...

zal dit een beetje lopen?

Forensische IT

Verwijderd

Gefeliciteerd, dat zal prima lopen :)

Alleen is het niet de bedoeling op GoT om oude topics omhoog te schoppen, reden waarvoor ik dit topic dan ook op slot zet ;)
Haal topics niet onnodig omhoog in de topiclist.
Bron: http://gathering.tweakers.net/forum/faq

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2004 14:30 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.