Toon posts:

[BC3] Van 100 fsb naar 133 fsb

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had er eerst 128 mb pc-100 in zitten... maar nu heb ik een reepje 256 mb pc-133 dusss die zou ik er graag in hebben op 133 Mhz

- Ik heb een Abit ka7
- Ik heb mijn DIP switchjes goed gezet
= 100: off off off off
= 133: on off off off

maar er zitten 8 switchen... waar zijn die voor??

op mijn mobo ingesteld op 133... en in mijn bios geeft hij 100Mhz aan...

wat is het probleem ??

:)

Verwijderd

Misschien heeft je mobo een jumper voor het gebruik van bios of mobo als het gaat om het instellen van FSB e.d.

• mad_dog
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-07 12:28
ik heb zelf een kt7raid
met deze hebbie geen jumpers nodig voor de instellingen....
maybe bij jouw ook niet>?

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:59

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Die dip-swithces werken bij de KA7 niet. Je moet in de BIOS ergens HOSTCLK+33 kiezen. Ik weet de precieze benaming niet meer, mijn KA7 ligt werkeloos in z''n doos :(

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog even in mijn bios gekeken maar kan niks vinden... alleen iets van

hostclk+pci...
hostclk-pci...
hostclk.... en daar staat hij op

een vriend van me had hem voor me ingesteld... gewoon met de switches... en dat werkte :(

• _mARCO_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-08 16:46

_mARCO_

Hier staat niks

Die hostclk + pci, die moet je hebben. Dan loopt je geheugen op de FSB (100 Mhz) + de snelheid van de PCI-bus (33 Mhz) = 133 Mhz.

sigloos

Verwijderd

Topicstarter
ik heb er even naar zitten kijken maar..... ik kan niks instellen als ik hem op een van de drie zet.. :(

Verwijderd

Op zondag 04 februari 2001 23:33 schreef _mARCO_ het volgende:
Die hostclk + pci, die moet je hebben. Dan loopt je geheugen op de FSB (100 Mhz) + de snelheid van de PCI-bus (33 Mhz) = 133 Mhz.
Das onzin. De FSB is 100Mhz, de PCI clock is 33Mhz, maar je mag deze niet bij elkaar optellen. De PCIbus van een 133Mhz FSB, werkt ook op 33Mhz.
Je moet hostclock 133 en pci - 33 hebben, of ook wel : FSB 133Mhz, PCI 33.4Mhz

Verwijderd

Meer mensen hebben problemen met de jumpers.
Die werken niet altijd.
Trouwens wees niet bang je ka7 trekt de 133 bus toch niet, gebruik je hclk+pciclk in je bios gewoon, en laat die jumpers lekker zitten.

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-08 15:45

Gamer

Electrified

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

Verwijderd

Op maandag 05 februari 2001 00:14 schreef VipTweak het volgende:

[..]

Das onzin. De FSB is 100Mhz, de PCI clock is 33Mhz, maar je mag deze niet bij elkaar optellen. De PCIbus van een 133Mhz FSB, werkt ook op 33Mhz.
Wedden dat je mobo een FSB van 133 MHz niet lekker vindt, je kan het reset jumpertje van je BIOS het beste alvast localiseren :)

Verwijderd

Hoho, ik heb dit moederbord niet. Je kan het gewoon uitproberen.
Als het niet werkt, tja..jammer dan he, maar het is het proberen waard (Bij een Asus P3B-F is het gewoon gelukt)

Verwijderd

''t is inderdaad HostCLK+PCIClk.
Als je CPU gewoon op 100 loopt, dan wordt je mem 133.
Draai je je cpu op 120 dan wordt het 120+120/33%=160 MHz

• aaihetapie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-08 22:12
héhé eindelijk iemand die het snapt en dan pas reageert <:)

Verwijderd

Topicstarter
Wedden dat je mobo een FSB van 133 MHz niet lekker vindt, je kan het reset jumpertje van je BIOS het beste alvast localiseren
hehehe... had ik alvast geprobeert... hielp ook niet...

Verwijderd

Topicstarter
Note, if you have PC133 memory, you still set the FSB to 100MHz as described above. You then achieve a 133MHz memory bus by setting the DRAM clock to HCLK+PCICLK in the Soft Menu III page of the BIOS
ga ik even proberen

Verwijderd

Topicstarter
DRAM Clock HCLK-PCICLK (for 66 MHz RAM)
Host CLK (for PC100 RAM)
HCLK+PCICLK (for PC133 RAM)

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://24.132.20.228/mup/1485.jpg

is hij nu goed????????

• _mARCO_

_mARCO_

Hier staat niks

Op zondag 04 februari 2001 23:33 schreef _mARCO_ het volgende:
Eum, VipTweak, jij hebt het fout, en ik heb het goed. Als je goed leest zeg ik precies hetzelfde als oppertweaker in zijn post van 00:21.

De PCI-bus loopt in een bepaalde verhouding t.o.v. de FSB. Bij een 100 Mhz FSB is dat 1/3, dus 33 Mhz. Bij een 133 Mhz FSB is dat trouwens 1/4, dus ook 33 Mhz FSB, maar dat doet er nou niet toe.

Bij de meeste huidige chipsets is de snelheid van het geheugen a-synhroon te schakelen met de FSB. Die geheugen-setting hostclk + pciclk geeft aan dat het geheugen loopt op de snelheid van de FSB plus de snelheid van de PCI-bus. Bij een 100 Mhz FSB zal het geheugen dan op 133 Mhz lopen. En da''s wel handig als je PC133 geheugen hebt.

Hoho, ik heb dit moederbord niet. Je kan het gewoon uitproberen.
Als het niet werkt, tja..jammer dan he, maar het is het proberen waard (Bij een Asus P3B-F is het gewoon gelukt)
Dus bij hebt op een Asus P3B-F, een bord met een BX-chipset, het geheugen a-synchroon aan de FSB geklokt? Dat vind ik knap, bijna net zo knap als het veranderen van de multiplier van een P3........

sigloos

• _mARCO_

_mARCO_

Hier staat niks

Yup, ziet er goed uit dacht ik zo. Gefeliciteerd! :)

sigloos

Verwijderd

Ja, alleen 1 tip.
Gooi dat geheugen eruit, Spectek is de Lada onder het geheugen

Verwijderd

Topicstarter
hahahha lol.. heb ik het eindelijk aan de gang... zeggen ze gooi het er uit... hahaha

maar boeie... ik weet niet wat voor merk mijn andere geheugen was... was wel erg duur reepje 128mb... ik betaalde er toen ( 2 jaar geleden ) 400 piek voor..

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het reepje voor me liggen... het is M.tec .... is dat goed??

Verwijderd

Da''s ongeveer het zelfde ranzige geheugen als Spectek, net als PQI etc..

Verwijderd

Topicstarter
o... hoe vinden jij mijn kassie?? komen nog wel een paar koelers bij

Afbeeldingslocatie: http://24.132.20.228/mup/1480.jpg

Afbeeldingslocatie: http://24.132.20.228/mup/1481.jpg

Verwijderd

Op maandag 05 februari 2001 00:50 schreef _mARCO_ het volgende:

[..]

[..]

Eum, VipTweak, jij hebt het fout, en ik heb het goed. Als je goed leest zeg ik precies hetzelfde als oppertweaker in zijn post van 00:21.
Gelukkig biedt je ook nog ruimte voor discussie. het enige wat ik stel, is dat je de PCIclock en de FSB niet bij elkaar moet OPTELLEN !!! beter lezen wil wel eens helpen.
De PCI-bus loopt in een bepaalde verhouding t.o.v. de FSB. Bij een 100 Mhz FSB is dat 1/3, dus 33 Mhz. Bij een 133 Mhz FSB is dat trouwens 1/4, dus ook 33 Mhz FSB, maar dat doet er nou niet toe.
Dat klopt, maar ik beweer toch niet anders??
Bij de meeste huidige chipsets is de snelheid van het geheugen a-synhroon te schakelen met de FSB. Die geheugen-setting hostclk + pciclk geeft aan dat het geheugen loopt op de snelheid van de FSB plus de snelheid van de PCI-bus. Bij een 100 Mhz FSB zal het geheugen dan op 133 Mhz lopen. En da''s wel handig als je PC133 geheugen hebt.
Dat is sinds kort en de geheugenbus heeft weer niets te maken met de PCIdivider. Wel handig als je weet waar je over praat.
Dus bij hebt op een Asus P3B-F, een bord met een BX-chipset, het geheugen a-synchroon aan de FSB geklokt? Dat vind ik knap.
Ik zei dat ik 133Mhz stabiel kreeg op een Asus P3B-F, en met mij vele anderen (zelfs op tweakers.net)Ik heb dat gedaan zonder gebruik te maken van een asynchrone clock. ALWEER BETER LEZEN AUB.
zo knap als het veranderen van de multiplier van een P3........
Weet je wat..ik reageer helemaal niet meer. Jullie kunnen allemaal het dak op. Als jij niet eerst leest, voordat je mijn stellingen gaat afkraken, mag je ophoepelen.

• _mARCO_

_mARCO_

Hier staat niks

Op maandag 05 februari 2001 01:37 schreef VipTweak het volgende:

[..]

Gelukkig biedt je ook nog ruimte voor discussie. het enige wat ik stel, is dat je de PCIclock en de FSB niet bij elkaar moet OPTELLEN !!! beter lezen wil wel eens helpen.

[..]

Dat is sinds kort en de geheugenbus heeft weer niets te maken met de PCIdivider. Wel handig als je weet waar je over praat.
Je arrogantie verbaast mij, VipTweak. Ik hoef namelijk geen ruimte voor discussie te laten omdat het nou eenmaal zo is.

Je zegt continu dat mensen beter moeten lezen. Datzelfde zou ik ook tegen jou kunnen zeggen. Je moet wel in de context laten staan waarin ze horen.

In het geval van het a-synchroon koppelen van geheugen en FSB moet je namelijk wel degelijk de FSB en de PCI-klok bij elkaar optellen.

In dat geval heeft de geheugenbus ook wel degelijk wat te maken met de PCI-bus en de PCI-divider. Als je namelijk een FSB hebt van 112 Mhz en een PCI-divider van 1/3, dan is je PCI-bus 37 Mhz. Als je je geheugen dan op hostclk + pciclk zou laten lopen, werkt het geheugen dan op 149 Mhz. Dat kan voor sommige geheugenmodules best een bottleneck zijn.

Als je dan in de BIOS de PCI-divider aan kunt passen naar 1/4, dan loopt je PCI-bus bij een 112 Mhz FSB op 28 Mhz. Het RAM loopt dan op 140 Mhz, en dat is vaak nog wel te behappen voor standaard PC133 geheugen.

FSB, PCI-divider en geheugensnelheid hebben dus zeker wél met elkaar te maken.
Ik zei dat ik 133Mhz stabiel kreeg op een Asus P3B-F, en met mij vele anderen (zelfs op tweakers.net)Ik heb dat gedaan zonder gebruik te maken van een asynchrone clock. ALWEER BETER LEZEN AUB.
Nogmaals: plaats de boel nou eens in de goeie context. Deze hele topic ging over het A-synchroon klokken van RAM t.o.v. FSB. Vervolgens vertel jij dat je een P3B-F, een BX-bord, op 133 Mhz hebt gekregen. Da''s hardstikke leuk voor je natuurlijk, maar dat doet hier nou niet echt ter zake, omdat de BX-chip het RAM helemaal niet a-synchroon kán schakelen aan de chipset.

sigloos

Verwijderd

[..]

Hey mongool, ik heb een paar topics van je gelezen en je hangt me onderhand de strot uit. Volgens mij ben je 1 of ander mannetje van 8 jaar oud oid.

Het kan dus wel, mijn Ram loopt op 146 en dat door Hostclck+PCIclck = 110/36

Als je dat bij elkaar optelt dan heb je dus echt wel 146. En ga me nu niet vertellen dat zoiets bij 100/33 anders is :r!
Pagina: 1