4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1
Verwijderd
1
| <BR> ;NASM-IDE ASM Assistant Assembler Project File<BR>[BITS 16] ;Set code generation to 16 bit mode<BR>[ORG 0x0100] ;Set code start address to 0100h<BR> <BR> <BR>[SEGMENT .text] ;Main code segment<BR> mov ax,$0500<BR> int $10<BR> mov ax,$1112<BR> sub bl,bl<BR> int $10<BR> mov ah,$12<BR> mov bl,$20<BR> int $10<BR> ret<BR> <BR>[SEGMENT .data] ;Initialised data segment <BR> |
1
| ideal<BR>model small, stdcall<BR>p386<BR>stack 200h<BR> <BR>codeseg<BR> proc main<BR> startupcode<BR> call print, offset DagAllemaal<BR> exitcode 0<BR> endp main<P> proc print uses ax bx si, tekst:ptr<BR> mov si, [tekst]<BR> mov ah, 0Eh<BR> mov bx, 0007h<BR> cld<BR> print_lus:<BR> lodsb<BR> or al, al<BR> jz print_klaar<BR> int 10h<BR> jmp print_lus<BR> print_klaar:<BR> ret<BR> endp print<BR> <BR>dataseg<BR> DagAllemaal db "Dag allemaal!",0<BR> <BR>end main |
1
| proc print uses ax si di es, tekst:ptr<BR> mov ax, 0B800h<BR> mov es, ax<BR> mov di, [huidigepositie] ; en die moet je dan dus wel ergens bijhouden he? ;) <BR> mov si, [tekst]<BR> mov ah, 07h<BR> cld<BR> print_lus:<BR> lodsb<BR> or al, al<BR> jz print_klaar<BR> stosw<BR> jmp print_lus<BR> print_klaar:<BR> ret<BR> endp print |
[This message has been edited by Onno (edited 18-06-2000).]
Verwijderd
<BR>
[This message has been edited by johnwoo (edited 18-06-2000).]
"Ore wa bakemono? Che, ore wa akuma da!"
[This message has been edited by msturm10 (edited 19-06-2000).]
Verwijderd
Verwijderd
Heah what?!?? O, signature??
[This message has been edited by msturm10 (edited 20-06-2000).]
Verwijderd
[This message has been edited by fkooman (edited 20-06-2000).]
Verwijderd
Verwijderd
<P>HOUD DE DISCUSSIE OPEN!!!! niet via ICQ of MAIL of iets dergelijks maar via deze topic of anders via het te regelen forum of iets dergelijks! zodat iedereen die dat wil kan meebeslissen!!! niksie trekt nu de leiding compleet naar zich zelf toe. SCHAAM JE! :(<P><BR>Zo dat was het weer voor dit moment :)<P>Ik kan misschien nog wel een kernel ''hacker'' regelen :)<BR><BR>diegene die zich bezig willen houden met het porten naar verschilende procesoren moeten zich bij mij melden (mail of icq)<BR>
Leven is meervoud van lef
Het heeft geen zin om daar over na te denken voordat besloten is dat de kernel in C wordt geschreven.<BR>Als je dat wilt zul je C code moeten schrijven die geen gebruik maakt van een C library (want die heb je nog niet) en standaard APIs (die heb je ook nog niet).<BR>Ik noem maar wat: geheugenbeheer. Daarvoor gebruikt elk C programma functies van het OS in kwestie, maar als je het geheugenbeheer zelf aan het schrijven bent in C wordt dat een beetje lastig...<BR>En dan zit je nog met het probleem dat je een C compiler nodig hebt die code uitspuugt die voor dit OS geschikt is. Maak je de boel dan uit gemak maar even posix/gnu/etc compliant, of maak je echt zelf iets?<BR>Zulk soort dingen zul je je af moeten vragen...<BR>en die start vervolgens je kernel op die in c geschreven is. Lijkt mij.
Maar zelfs dan loop je nog tegen problemen op. Bijvoorbeeld: wat voor formaat voor je libraries en programma''s gebruik je? TLINK32 maakt alleen maar PE''s, gebruik je die dan maar? Of bouw je een eigen linker?<BR>Je kan natuurlijk ook de bikkelmethode gebruiken == het hele ding in tasm schrijven. Ook leuk...
Hmm? Wat versta jij onder een Linux-achtige kernel? Dat volg ik in deze context even niet helemaal...<BR>Linux achtige kernel is een zeeeer goed plan, is ook makkelijk ivm met het ontwikkelen van drivers. Hoef je niet steeds een nieuwe kernel te fabrieken.
Heerlijk is dat... :7<P> ;)<BR>En wat heeft onno voor ervaringen met os''en??? Iedereen verwijst naar hem.
Ja ehh... wat wil je bouwen? Een Linux kloon of een nieuw OS? De Linux TCP/IP stack is behoorlijk Linux-specifiek...<BR>En verder, is die stack eigenlijk wel zo mooi geregeld in Linux? Is het niet veel mooier om met installable protocol stacks te werken, zoals in (sorry fkooman) Windows? Dat vind ik eerlijk gezegd een veel mooiere aanpak.<BR>We moeten dus een C compiler gaan schrijven...als die er is kun je hele stukken Linux (c-code) gewoon overnemen...lekker makkelijk de complete TCP/IP stack kun je dan gebruiken,
Waarom? Wat is er zo goed aan de GPL? Wat zijn de voor- en nadelen? Wat zijn de alternatieven? Allemaal vragen... :)<BR>Licentie: GPL stel ik voor (zelfde licentie als Linux)...
Het gaat in deze thread niet over het bouwen van een eigen Linux distro (alhoewel dat ook best leuk zou zijn natuurlijkWaarom beginnen we niet gewoon met een kale Linux kernel?
Inderdaad. "Moderne Besturingssystemen" (o.i.d., ben de exacte titel even kwijt) is een erg nuttig boek om te lezen als je inzicht wilt krijgen in hoe een besturingssysteem nou in elkaar zit / kan zitten. Wel dik & duur natuurlijk. :)<P>niksie, ik vraag me een paar dingen af over jou...<BR>Jij bent nogal een Mac fan, en een PC hater, dat heb je al diverse keren erg duidelijk gemaakt. Wat doe je dan hier? Heb je eigenlijk wel een PC?<P>Stukje IRC log:<BR>Ik zou eerst maar eens een goed boek lezen wat er allemaal komt kijken bij een fatsoenlijk OS.
<BR>Vind je niet dat je wat voorbarig handelt? Zeggen de woorden overleg en samenwerking je wat? Ik kan me zelfs niet herinneren ook maar toegezegd te hebben mee te werken, laat staan dat ik eigen code doneer. Waarvan je ook weer om mij onduidelijke redenen uitgaat dat die niet meer in ontwikkeling is.<BR>Verder vraag ik me ook af, of jij eigenlijk ooit geprogrammeerd hebt. Uit wat ik hier en daar van jou lees blijkt dat niet in ieder geval.[15:16] <niksie> onno, jij bent de nieuwe baas van kernelafdeling tweakos<BR>[15:17] <Onno> och gossie...<BR>[15:17] <niksie> mensen gaan zig bij jou aanmelden<BR>[15:17] <niksie> en van jou word verwacht de code van je ouwe project in de strijd te gooien<BR>[15:18] <Onno> toe maar weer...<BR>[15:19] <niksie> je hebt er toch geen probleempies mee heh onno
Er zijn twee dingen die voor Linux gelden, en niet (direct) voor een nieuw te maken OS op hoeven gaan:<BR>1. De feitelijke Linux kernel is 1 geheel, en wordt in één keer patsboem geladen. Daardoor kunnen in heel veel onderdelen procedures uit andere gebruikt worden.<BR>En dat is ook meteen zo''n beetje het enige voordeel ervan. ;)<BR>2. De Linux kernel is nu zover dat vrijwel alles in C kan gebeuren: alle functionaliteit (naja, veel iig) is al geimplementeerd. Maar dat is niet zo als je begint met een OS.<BR>Alleen mogen er alleen instructies aangeroepen worden die geen gebruik van kernels/api''s e.d. maken. De linux-kernel is tenslotte ook (vrijwel) volledig in C geschreven?
Microsoft heeft over NT wel degelijk eerst hele boekwerken volgeschreven voordat ze begonnen zijn met programmmeren. En dat merk je. NT zit veel beter in elkaar dan 9x, maar imo ook dan Linux.<BR>Eén van de (vele) dingen die ik slecht aan Linux vind, is dat het veel minder modulair is dan Windows. Je kunt niet zomaar een bestandssysteempje of protocolletje inpluggen, je moet daarvoor met de kernel gaan zitten knoeien, en zult die opnieuw moeten compileren.<BR>Het kan zoveel beter...<BR>gewoon zeggen: we gaan een OS maken, werkt niet. Dat hebben ze bij MS wel bewezen. Je moet weten wat je wilt, hoe je de kernel opbouwd.
Inderdaad. Geheugen- en procesbeheer zijn twee dingen die gewoon perfect moet werken, en dat is vrij lastig...<BR>Daarover goed nadenken, zonder ook maar een regel code te schrijven. Vooral hoe je je geheugen separeert, en clockcycli. Hoe programma''s/processen te laden.
<BR><font color="#ff0000">* Onno steekt voorzichtig z''n hand op. Hier! Hier ben ik!</font>Verder hoor ik Onno niet meer? Alleen anderen die voor hem spreken?
Leven is meervoud van lef
Verwijderd
[This message has been edited by niksie (edited 20-06-2000).]
Verwijderd
Verwijderd
[This message has been edited by johnwoo (edited 20-06-2000).]
Inderdaad. Dat zei ik dus. Maar nee hoor, Linux was zo modulair enzo...niet even uit en aanzetten zonder compile.
Verwijderd
<BR>Een bestandsysteempje EN een protocolletje kan je in linux als module compileren... Dan kun je het dus meteen draaien, zonder rebootEén van de (vele) dingen die ik slecht aan Linux vind, is dat het veel minder modulair is dan Windows. Je kunt niet zomaar een bestandssysteempje of protocolletje inpluggen, je moet daarvoor met de kernel gaan zitten knoeien, en zult die opnieuw moeten compileren. Het kan zoveel beter...
[This message has been edited by Jaapf (edited 20-06-2000).]
Verwijderd
<BR>Wat maakt het uit of dat het een jaar duurt of twee jaar of zelfs meer voor dat een beetje OS er is. Het is toch geen commercieel project, we zijn maar een stelletje hobby-isten.<P><BR><BR>Als jullie voor het einde van dit jaar een werkend OS hebben eet ik mijn schoen op<BR>
Verwijderd
Verwijderd
Ok, dus je kunt dezelfde kernel gebruiken, van welk bestandssysteem je ook start? (uhm. start Linux uberhaupt van iets anders dan ext2fs en nfs?)<BR>En je kunt ook TCP/IP even unloaden als je dat wilt? Gewoon, om te vervangen door een IPv6 stack ofzo...<BR>Een bestandsysteempje EN een protocolletje kan je in linux als module compileren... Dan kun je het dus meteen draaien, zonder reboot<P>Linux is tegenwoordig wel degelijk modulair opgezet.
Nee, vind ik ook maar niks. :)<BR>Over dat overnemen van kernel-code van een ander besturingssysteem (bv. linux), ik denk dat dat niet een goed idee is.
Kort maar krachtig: ja.<BR>maar weten jullie ook hoe de processor en de verschillende hardware intern in elkaar steekt en communiceert.
Dat is al in de vorige thread gezegd... ;)<BR>je eerst (nu krijg ik waarschijnlijk reacties) denk ik echt een ontwerp maken.
Vergis je daar niet in: compilers & interpreters zijn juist heel erg moeilijk, veel en veel moeilijker dan bijvoorbeeld het aansturen van een stukje hardware.Zelf heb ik in Java is een MSX Basic Emulator gebouwd. Dit is een een enorm klein onderdeel van een hele computer.
Verwijderd
<BR>TCP/IP kun je opzich zelf niet even uit en aanzetten zonder compile. Het IPv6 protocol kun je wel als module compileren.Ok, dus je kunt dezelfde kernel gebruiken, van welk bestandssysteem je ook start? (uhm.<BR> start Linux uberhaupt van iets anders dan ext2fs en nfs?)<BR> En je kunt ook TCP/IP even unloaden als je dat wilt? Gewoon, om te vervangen door een<BR> IPv6 stack ofzo...
Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.
Verwijderd
Verwijderd
<BR>Object Oriented en modulair is iets anders. Modulair werkt op basis van modules (duh) die een flink dosis functionaliteit bieden.<P>Een object is ook een soort module, maar met een kleinere functionaliteit. Objecten hebben als het ware een eigen leven.<P>Hoewel Object Oriented mooi is, is het ook traag. Het samenwerken van al deze objecten zorgt voor een hoop overhead.<P>Wil je alles modulair opbouwen, dan zul je in ieder geval te maken krijgen met UML (ontwerpmethode voor Object Oriented Code)
<BR>Zo heb ik het ook geleerd idd. Na afloopBij een goed ontwerp ben je vaak al 40% van de tijd aan het ontwerpen. (Dus voorlopig nog niks werkends )<BR>daarna 30% programmeren en dan nog 30% testen / debuggen
<BR>Ik heb nooit code geschreven om hardware aan te spreken, dus ik kan die vergelijking zelf moeilijk trekken vanuit praktijk ervaring.<BR>Echter het verschil is dat je als je kernel loopt de compiler/interpreter, te maken heeft met 2 talen. De originele en de doel taal. Echter met hardware heb je te maken met een bijna oneindig aantal producten die allemaal net even weer iets anders aangesproken moeten worden.<BR>En als je met 30 personen hieraan gaat werken zul je te maken krijgen met 30 verschillende videokaarten, geluidskaarten, mobo''s enz enz enz. En dan kunnen die driver''s (als ik ze zo mag noemen) zelf niet zoveel moeite koesten, maar 1000 drivers schrijven, kost denk ik een enorme berg tijd.<P>Overigens heb ik mij al aangemeld msturm10 om mee te helpen.<P>/me hoopt dat het wat wordtVergis je daar niet in: compilers & interpreters zijn juist heel erg moeilijk, veel en veel moeilijker dan bijvoorbeeld het aansturen van een stukje hardware
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
[This message has been edited by -BrZ- (edited 24-06-2000).]
F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.
[This message has been edited by Papillon (edited 24-06-2000).]
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
<P>Jawel, die zijn helemaal 64 bits en hebben ook al wel 64 bits OS''en. De sparc is ook 64 bits. Van de PA-Risc, MIPS en PowerPC weet ik het niet zeker.<P>m.a.w. Er zijn wel degelijk 64 bits systemen vandaag de dag.Zijn de alpha''s niet 64 bits
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
[This message has been edited by [eNeRGy] (edited 25-06-2000).]
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
ach, door jouw post hoor ik hier ook wat vanOp zondag 08 april 2001 23:09 schreef Doggie het volgende:
ZOu het nog ooit wat worden ik vindt jammer dat het hele project in het water is gevallen. Ik hoor er helaas niks meer van...
There is no art to find the minds construction in the face
Was erg leuk bedacht natuurlijk, alleen het forum liep een beetje leeg. Toen zijn we met die mailinglist begonnen maar dat was blijkbaar te laat.
Ik hoor het wel als er mensen een doorstart willen maken....
"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b
Dan kunnen we ons concentreren op het maken van mooie extra tools en snelle geoptimaliseerde scripts, totale nederlandse manpages enzovoorts
(OK, 1 schaap over de dam, wie volgt
"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b
[/off-topic]
Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.
Dat andere forum bestond destijds nog niet...|:(Op maandag 09 april 2001 13:53 schreef RealCato het volgende:
[off-topic] Komisch dat dit topic in "Windows Operated Systems" staat
[/off-topic]
Op zich wel een cool idee.. Zo heel moeilijk zal dat toch ook niet zijn? (iig veel minder moeilijk dan een OS vanaf niets gaan schrijven... Heb nu besturingssystemen op school, en er komt toch best wel _HEEL_ veel kijken bij een fatsoenlijk OS.Op maandag 09 april 2001 10:47 schreef Tony Vroon het volgende:
Ow, en om de boel eens een startduwtje te geven, zullen we in plaats van een compleet nieuw OS, wat een beetje moeilijk gaat worden zonder goeie kennis van assembler en een forse berg ervaring eens beginnen met een Linux from Scratch?
Dan kunnen we ons concentreren op het maken van mooie extra tools en snelle geoptimaliseerde scripts, totale nederlandse manpages enzovoorts.
(OK, 1 schaap over de dam, wie volgt)
En da''s nou juist het leuke eraan.en er komt toch best wel _HEEL_ veel kijken bij een fatsoenlijk OS.
Verwijderd
Ik ben al wel een beetje bezig met C en C++
Hoe gaat die Os heten dan??????????
Rickux?
There is no art to find the minds construction in the face
De laatste niet.En de Intel Itanium en Intel Willamette zijn volgens mij ook al 64-bits...
Alleen als je voor de Itanium wilt ontwikkelen wens ik je heel veel sterkte, deze CPU werkt zo anders dan alle nu bestaande CPU''s dat je helemaal opnieuw kan beginnen.
Bij de Itanium geeft de compiler namelijk aan in welke volgorde de CPU instructies moet uitvoeren, de huidige CPU''s doen dat zelf door o.a. branch-prediction. Daaron is de Itanium ook zo langzaam met de huidige software. Maar dit betekent dus dat je de compiler heel goed doordacht moet maken, anders maak je de Titanium zo langzaam dat je beter zelf kunt gaat rekenen.
Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr
Onno doet mee dus zie ikOp maandag 09 april 2001 14:09 schreef Onno het volgende:
[..]
En da''s nou juist het leuke eraan.
ToeTerdeToeTToeT! | May the ToeT be with you | There is no ToeT | specs
Still the gentleman ;)
[Clan of ToeT]
Verwijderd
Ik zie het niet.Op dinsdag 10 april 2001 00:02 schreef Sir Abarth het volgende:
[..]
Onno doet mee dus zie ik
Of maak anders eerst een WindowBlinds Tweakers skin, dan kunnen we al wennen aan de look & feel van TweakOS
Natuurlijk niet op HTML laten draaien, maar PHP of ASP (persoonlijk ben ik voorstander van ASP, waarom weet ik niet).
Ik denk dat ik nog wel vaker terugkom op dit forum
"I sit in my room and imagine the future."
Ik ook niet meerOp zaterdag 14 april 2001 22:47 schreef Onno het volgende:
[..]
Ik zie het niet.
ToeTerdeToeTToeT! | May the ToeT be with you | There is no ToeT | specs
Still the gentleman ;)
[Clan of ToeT]