ff een (min-of-meer) quote wat de ontwikkelaars zeggen over PS2 (bron PU boekje, of dit betrouwbaar is weet ik niet, maar het geeft wel een aardig algemeen beeld)
PS2 is op dit moment beter dan de GEMIDDELDE PC, dwz de gemiddelde PC die de ontwikkelaars denken dat de consument heeft.
Ik denk aan de min specs op spellen dat dit ongeveer ligt rond de PII300 met een TnT2 (m64:?). Ik zie mensen met zo''n systeem niet die-hard gamen, meer een afgedankte PC van pappie ofzo. Ik bedoel je kan al een "monster-PC" in elkaar zetten voor 3500 piek (laatst gedaan voor iemand), en dit waren nog winkelprijzen (hij wou niet via net bestellen). Als je dit systeem nu via internet zou bestellen kom je rond de 2500 al voor een redelijk systeem (Duron 600/700, mobo, 128Mb, 20G HD ofzo met een MX etc)
PS2 gaat naar mijn weten 1200 piekies kosten..spellen denk ik duurder dan de PSX, laten we zeggen 150. Dit is dus al min 50 piek duurder dan een PC game. Als je 20 spellen koopt in een jaar heb je het er al uit. PS2 heeft geen (iig heel weinig) demo''s.
Als je het voor de DVD functie wil doen kan je beter voor de 700 gulden een goeie dubbelsurround kopen.
Ook zeggen sommige mensen dat voor een PS2 programmeren makkelijker is. Bijna elke programmeur zegt dat het te moeilijk is en dat ze minimaal een jaar nodig hebben om het onderste uit de kan te halen. Tegen die tijd zal de nv20 wel uit zijn (tegenhanger van de nv25 wat de GPU is van de X-Box). Over de Dreamcast waren meeste programmeurs zeer te spreken vanwege het gemak. De dev-kit is voor de PS2 ook erg duur. De PC heeft geen dev-kit nodig wat dus gunstiger is voor de kleinere gamepublishers.
Conclusie: PS2 is duurder.
Wat qua specs lijken de graphics een stuk sneller te zijn. 66 Miljoen per sec. Dat is ongeveer 25 Miljoen vergeleken met een GF2.
Processor is echter maar 300Mhz, dus gem PC is echt wel 2x zo snel.
Er zit ook maar 38Mb aan geheugen op de PS2. Beetje v-kaart heeft er tegenwoordig al 32. Dan heb je nog dat de meesten, vanwege de lage geheugenprijzen, nu upgraden van 128 naar 256Mb (ik ook

). Dit zal leiden naar games die verreweg groter en uitgebreider zijn dan de PS2.
Zowiezo zal de PC blijven heersen voor FPS. De gamepads zijn gewoon veel te langzaam voor het hedendaagse FPS geweld.
De framerate zit bij consoles ook erg laag. Ik weet niet of iedereen al UT heeft zien draaien op de PS2, maar dat filmpje zit meer rond de 25fps wanneer er meer dan 2 mannetjes in beeld staan die schieten. Ook missen de detailed textures, en is het dus geen fraai gezicht. Als dat ding echt 4*zo snel is als die specs die je gaf, kon wel 64 van de ventjes aan zonder moeite met highres textures.
Uiteraard is dit nog allemaal vrij amateuristisch vergeleken met wat het ding kan, maar het geeft je wel een indruk.
De grafisch processo werkt trouwens maar op 150Mhz (TnT2 ultra draait nog hoger volgens mij)
Ook heeft de PS2 geen 3d audio, laat staan 3d positional. Een beetje gamer heeft al een EAX (2.0) in z''n comp. En de meeste zullen denk ik wel een Vortex2 kaart hebben met A3D 3.0.
De reden waarom zo weinig games op de markt komen voor de PC is omdat alleen de die-hard veel spellen kopen. En deze die-hards hebben hoge eisen die de ontwikkelaars niet onderkennen of willen onderkennen. Statistisch is bewezen dat 1 op de 5 games maar voor de PC is (in tegenstelling tot de consoles). Dit is volgens mij ook dubbelzijdig omdat de spellen op de PC veel meer diepgaand zijn. Zo is de speelbaarheid langer. Ik bedoel, hoelang wordt/werd er niet al Quake2 online gespeeld?
Dat is nog zo-iets. Ontwerpers verwachten dat de PC het nog druk krijgt met online games. Dit zal allemaal best, met de aanvulling van (breedband)internet op de consoles etc. Maar online gamen is meer een comunity dan een spel. Kijk maar naar clans etc...chatrooms...achtergrond informatie, tips en truuks om er maar een paar te noemen. Dit kan niet op een console zonder een toetsenbord en liefst nog met muis. Als een console deze dingen krijgt denk ik eerder dat de PCs de console opslurpt dan andersom!
Ik weet niet of de lezers van dit (inmiddels al veel grote dan bedoeld) bericht ook xl-r8r kennen. Zo niet, check dan ff op:
http://www.madonion.com/xl-r8r/?download om hem te downloaden. Het gaat meer om de graphics dan de benchmark (die trouwens schijt is aangezien die alleen maar zegt dat je een GF2 GTS moet kopen, zelfs als je een GF2 GTS 64Mb hebt).
Dit lijkt heel wat etc. Maar draait nog (bijna) vloeiend op een celly400 met een TnT2 Ultra met een 3dmark score van 1600 (maat van me). Ik denk dat deze xl-r8r meer dan snel zal gaan bij de meeste hier.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat de technologie er al lang is, maar gewoon nog niet wordt gebruikt. Volgens mij is zelfs Halo al achterhaald tegen de tijd dat die uitkomt (als dat nu al niet is:P)!
Conclusie: PC is in mijn ogen beter dan de PS2 als Game Console.
Echter arcade spellen zullen waarschijnlijk helemaal van de PC verdwijnen omdat de PC spelers intelectueler zijn en echt willen bezig zijn met een spel en alles er omheen. De consolespelers willen gewoon na een dag werken/school languit op de bank hangen om braindead mannetjes dood te schieten. (Ik denk dat MGS hierop een uitzondering is, echter ik denk dat Half-Life toen al beter was. Maar aangezien ik MGS nooit echt gespeeld hebt (in een winkel eerst, vond de bestuuring zuigen, en de graphics om te

, geef mij me GBC dan maar

) is deze opmerking niet geheel gegrond.
Ook racespellen heb ik op een console nooit kunnen waarderen, ging altijd langzaam.

Wie volgt?