Toon posts:

[BC3] Nieuwe vorm van waterkoeling??

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier een beetje in een polytechnisch zakboekje te bladeren en wat zie ik.....

condenserend water heeft een veel grotere warmte overdracht dan stromend water.

condenserend water heeft een warmte overdrachtscoeffient van 11600 en stromend water haalt maar 2300. Nu zit ik alleen te peinzen hoe dit in combinatie met een waterkoeling gebruikt kan worden...

Ik heb al eens een koeler gezien die bestond uit een holle dunwandige pijp met vinnen eraan. In die pijp zat een vloeistof. De vloeistof werd opgewarmd door de cpu waardoor het verdampt, het steeg op door de pijp waarna het gekoeld werd door de wand waar de vinnen aan vast zaten.

Volgens mij moet dit systeem in theorie best goed zijn, maar hoe werkt het in praktijk? Iemand ervaring met dergelijke koelers of nog op en aanmerkingen voordat ik er een ga maken (uiteraard uit koper).

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
[quote verwijderd]

Dan moet je de druk daarbinnen wel heel laag houden, want euh, mijn proc maakt water echt niet 100 graden hoor :P

Bovendien: dan moet je dus met warm water gaan koelen of maak ik nou een denkfout?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-11-2024

martijn12345

Geen inspiratie

ik vraag me af hoe je dat moet gaan regelen, je moet dan dus een constante aanvoer van condenserend water hebben :? :? :?

Geen inspiratie

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-02 10:53
er is wel eens zo een koeler gemaakt door iemand. Zo''n jampotje op een heatsinkje, beetje water erin en op de cpu zetten.

zal de link ff zoeken

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat eraan te denken op die pijp bijna vacuum ze zuigen, dan verdamt het water een stuk sneller.

Het verdamte water stijgt op condenseert en loopt dan langs de wand weer naar beneden om weer warmte op te nemen.

Het kan overigens ook een andere vloeistof zijn dan water. Iets wat sneller verdampt iemand sugesties?

Verwijderd

alcohol verdampt sneller als water, maar dat condenseert niet meer ofwel?

• ramonp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-02 09:03
Op maandag 28 mei 2001 15:40 schreef nitraat het volgende:
[..]
Iets wat sneller verdampt iemand sugesties?
Alcohol, terpetine, wasbenzine verdampen nogal snel :)

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-02 10:53
Op maandag 28 mei 2001 15:44 schreef ramonp het volgende:

[..]

Alcohol, terpetine, wasbenzine verdampen nogal snel :)
terpentine en wasbenzine niet echt hoor, maar ethanol(alcohol) en aceton, wel en dat gaat ook wel werken denk, maar hoe? Verdampen gaat nog wel, maar condenseren... daarvoor moet je een compressor hebben en dan:

wordt t toch uiteindelijk een koelkastsysteem zoals het kryotechsysteem met freon denk ik! want dat werkt op t zelfde verdampingsprincipe.

Verwijderd

Topicstarter
alcohol verdampt wel sneller (kookpunt is 78 graden), maar de warmte overdracht is weer flut. Ik ga even opzoeken wat voor druk ik nodig heb om water te laten verdampen bij een graad of 25 a 30

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
absorptiekoelmachine?

koelt met zoutoplossing in water onder hele lage druk. (bromide, chloride)

compressiekoelmachine is makkelijker.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:11
Dit is misschien interessant leesvoer:

Heatpipe V1.0
Heatpipe V2.0
Heatpipe V2.2

niet helemaal hetzelfde, maar wel info over het verplaatsen van warmte met condenseren van vloeistoffen.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Topicstarter
Dank je ik zal straks even lezen.

Ik heb net even de kooppunten opgezocht.

voor een koopunt van:

28 graden een druk van 0.04 bar
35 -->0.06 bar
41 -->0.08 bar
45 -->0.10 bar
53 -->0.15 bar
59 -->0.20 bar
64 -->0.24 bar

deze waardes zijn absolute, dus geen onderdruk. Ofwel bijna vacuum.

Ik ga nu naar huis (zit nu op m''n stage) maar ik zal zo nog wat posten.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 28 mei 2001 16:00 schreef P5ycho het volgende:
Dit is misschien interessant leesvoer:

Heatpipe V1.0
Heatpipe V2.0
Heatpipe V2.2

niet helemaal hetzelfde, maar wel info over het verplaatsen van warmte met condenseren van vloeistoffen.
Damn dat is het!! Net een beetje anders, maar zeer nuttig om te gebruiken. Die gaat in m''n bookamrk

• P5ycho
graag gedaan... die gozer heeft altijd wel wat interessants... over een paar maanden zal ie vast wel weer ''overclockjeuk'' krijgen, ik verwacht weer iets boeiends... stiekem hoop ik op een phasechange project ofzo.

interessante phasechange link

wat je hier omschrijft is eigenlijk een combinatie van phasechange koeling en een heatpipe. lijkt me wel een goed idee.

Nog een interessante waterkoeling link

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Heatpipes worden veel in notebooks gebruikt.......

De koelers van sommige compaq servers hebben ook een heatpipe.

• P5ycho
klopt, alleen die dingen kun je als niet-aan-een-bedrijf-gerelateerde niet echt makkelijk bemachtigen...

kewle icon trouwens, origineel :P

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:50
mischien interessant dat een van de coolermaster coolers de heatpipe techniek gebruikt. deze koeler is echter niet erg goed uitgevoerd want koelt slecht

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• P5ycho
een heatpipe van 3cm schat ik jah... lekker nuttig :)

edit: dat zeg ik eigenlijk verkeerd... het is het uiteindelijke oppervlak van de vinnen dat de performance bepaald... als je dmv. een goede heatpipe de warmte naar het midden van een heatsink brengt, en daarna met koperen vinnen de warmte weer afvoert, dan denkik dat je een heel goede prestatie/grootte verhouding krijgt... oftewel lage C/W waarde.

Verwijderd

Als je water wil laten condenseren dan moet je toch waterdamp laten condenseren naar vloeistof??

het is algemeen bekend dat er extra warmte geabsorbeerd(of afgegeven) moet worden om van fase te veranderen..

vandaar dat je ook zweet...

• BC3 Victim
Geen idee wat er gebeurt koelen met condens Wellicht optie 3 :misschien is stikstof een mogelijkheid? :)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Zoiets noem je een ''Bong Cooler'', zoek daar maar eens naar op www.hardforum.com , zul je veel interessante dingen tegenkomen.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo luitjes daar ben ik weer. Ik heb nog een beetje na zitten denken en het grootste probleem waar ik nu mee zit is dat ik een vacuum pompje nodig heb. Ik heb in een paar boekjes zitten neuzen, maar om een pompje van 1000 piek te kopen voor een proefje, lijkt me niet zo fijn voor m''n beurs.

Verder zit ik met het probleem dat ik m''n cpu op deze mannier nooit kouder kan krijgen dan de kamer temperatuur. Ik moet de druk in het reservoir immers aanpassen zodat het water net niet aan de kook is bij een normale kamertemperatuur, anders kan ik het nooit meer laten condenseren met een gewone luchtkoeling. Dan komt er weer freon of een peltier om de hoek kijken, maar als ik een durontje op een temp van 30 graden kan houden met zo''n systeem zou ik uitermate tevreden zijn. Het is wel te doen. De cpu zal niet warmer worden dan het kookpunt van het water, dus als ik dan zo laag mogelijk kan houden ben ik tevreden. Ik ga eerst nog maar eens een beetje onderzoek verichten naar eerdere projecten.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 28 mei 2001 18:12 schreef freakyfrank het volgende:
Als je water wil laten condenseren dan moet je toch waterdamp laten condenseren naar vloeistof??

het is algemeen bekend dat er extra warmte geabsorbeerd(of afgegeven) moet worden om van fase te veranderen..

vandaar dat je ook zweet...
Juist, je koelt de waterdamp met een koud gedeelte van je opstelling, daarna loopt het langs de wand naar beneden om weer opnieuw op te warmen.

• pinodambini
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 14:27

pinodambini

Dr. Z. Vago

Water hoeft helemaal niet te koken om te condenseren. Condenseren kan ook met koud water.
Je kan hier kijken voor een beetje info daarover: http://www.stulz.nl/Stulz/ultrasonic_fn.html

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Is het forum bij jullie ook zo brak? Zit dit nu voor de tweede keer te typen.

Nitraat, mail me even. Wellicht heb ik wat voor je.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 28 mei 2001 19:37 schreef pinodambini het volgende:
Water hoeft helemaal niet te koken om te condenseren. Condenseren kan ook met koud water.
Je kan hier kijken voor een beetje info daarover: http://www.stulz.nl/Stulz/ultrasonic_fn.html
:? hm das een luchtbevochtiger. Maar goed je hebt gelijk dat water niet hoeft te koken om te verdampen, maar dan gaat het wel veel sneller. Het zit namelijk zo. Als ik dat water onder een atmosferische druk houdt, dan gaat het pas bij 100 graden koken. Dat betekent dus dat de temperatuur van m''n CPu op kan lopen tot 100 graden. Dan is hij dus al lang overleden. Als ik dat kookpunt omlaag breng haal ik dus ook de maximale temperatuur omlaag met als voordeel dat je veel meet waterdamp vorming krijgt waardoor er ook weer meer warmte afgevoerd kan worden naar het koelgedeelt.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 28 mei 2001 15:36 schreef martijn12345 het volgende:
ik vraag me af hoe je dat moet gaan regelen, je moet dan dus een constante aanvoer van condenserend water hebben :? :? :?
Je krijgt als het ware een kringloop. Water verdampt door de warmte van je CPU, het stijgt op, staat z''n warmte af aan het koude gedeelte en loop vervolgens weer naar beneden om daarna weer op te warmen. Resultaat....constante aanvoer van waterdamp.

• P5ycho
Op maandag 28 mei 2001 19:30 schreef nitraat het volgende:
Hallo luitjes daar ben ik weer. Ik heb nog een beetje na zitten denken en het grootste probleem waar ik nu mee zit is dat ik een vacuum pompje nodig heb. Ik heb in een paar boekjes zitten neuzen, maar om een pompje van 1000 piek te kopen voor een proefje, lijkt me niet zo fijn voor m''n beurs.
oude koelkast compressor...?

Verwijderd

Topicstarter
Zou kunnen (tenminste... als hij kan zuigen) maar dan zit ik nog met het probleem dat ik de druk heel nauwkeurig moet kunnen regelen. Ik moet ongeveer 0.06 bar hebben, heb ik o.08 bar dan zit ik al te hoog in m''n kookpunt. Zit ik onder de 0.06 bar, dan kookt het water al voordat het m''n cpu nog maar geraakt heeft, dan krijg ik het nooit meer gecondenseerd en doet ie het dus voor geen meter.

[Bij de weg heeft de server een beetje problemen??]

• zork
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-02 09:30
Het idee zoals jij het stelt lijkt best wel veel op de Butaankoeling van MM_zork...Please don''t call him ZoRK ;) (that''s my nick)

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt er een klein beetje op ware het niet dat ik met een constante onderdruk wil gaan werken, dus niet met een compressor of iets dergelijks. Heeft alleen wel als nadeel dat ik niet onder de kamertemp kom en hij wel :(

Overigens is het wel heel interessant wat MM_Zork geflikt heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Zeg mensen post maar rustig verder ik ga me even scheren...Het forum is nu toch een beetje brak :(

Enne Herman..you have mail

Verwijderd

Topicstarter
Damn kom ik net tot de ontdekking dat ik bijna geen ruimt boven me CPU heb. Zit die &*(^&%^* voeding in de weg. Moet ik weer op zoek naar een andere kast. Ik heb nu een AOpen HX-8 wie weet een kast met veel ruimte boven de cpu??

• jurjen13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02 13:11
je voeding buiten de kast klussen? :?

greetz en veel succes!

Verwijderd

Topicstarter
Goede morgen luitjes.

Ik ben u een paar schetsjes aan het maken voor het koelertje, nu zit met nog een probleem. Ik kom er niet uit wat de minimale wandikte van m''n drukkamer moet zijn. Ik ga er vanwegen de veiligheid er maar van uit dat ik een totale vaccum heb. Dan heb ik dus een onderdruk van 1,14 bar.

De afmetingen van het blok die ik wil berekenen zijn (buiten kant) 30x80x40mm. Volgens mij komt er dan in totaal 110 Kg aan drukkracht aan de buitenkant van geheel te staan. Dat komt neer op 1,14 Kg per vierkante centimer. Nu kan ik dat ding wel gaan berekenen op afschuiving enzo, maar dan ben ik volgens mij verkeerd bezig.

Verder heb ik nog bedacht dat er een evenwicht in het blok zal ontstaan. Je zou denken dat als ik niet genoeg warmte afvoer in m''n koel gedeelte dat al het water verdampt, maar dat is niet zo. Als er water verdampt, dan zal de druk toenemen. Daardoor komt het kookpunt van het water hoger te liggen waardoor het geheel warmer kan worden met als gevolg dat m''n CPU ook weer warmer kan worden. Dat doet hij toch wel als er niet genoeg warmte afgevoerd wordt. Als dat gebeurt kom je in een neerwaardse spiraal terrecht tot dat er weer een evenwicht is tussen de warmte productie van je CPU en de warmte overdracht van de koeler.

Om dat te voorkomen zal ik dus tijdens het testen de druk tijdens het bedrijf in de gaten houden en kijken wat daar mee gebeurt. Gaat de druk oplopen, dan moet ik meer koelen, blijft de druk redelijk constant, dan kan ik proberen de druk een beetje te verlagen zodat het kookpunt nog lager komt te liggen. Nu moet is dus een drukmeter hebben, maar het liefst een kleine die op een of andere mannier digitaal f te lezen is ofzo. Op m''n stage hebben ze wel drukmeters, maar dat zijn van die joekels die tot 35 en 150 bar gaan. Dat is NET niet wat ik zoek. Het meetbaar bereik moet tussen de 0 en 1 bar liggen met stapjes van 0,01 bar. Best lastig dus.

Iemand nog een ideetje of zal het gewoon met een manometertje moeten?

En Herman....ik heb van die waterstraal vacuumpompjes voor 35 piek gezien. Mischien ken je ze wel, naar het schijnt kan je ze op je kraan aansluiten en bij een druk van 3.5 bar water kunnen sommige tot 16 mbar absolute druk zuigen. Zou het wat zijn denk je?

• BC3 Victim
Op maandag 28 mei 2001 19:30 schreef nitraat het volgende:
Verder zit ik met het probleem dat ik m''n cpu op deze mannier nooit kouder kan krijgen dan de kamer temperatuur. Ik moet de druk in het reservoir immers aanpassen zodat het water net niet aan de kook is bij een normale kamertemperatuur, anders kan ik het nooit meer laten condenseren met een gewone luchtkoeling. Dan komt er weer freon of een peltier om de hoek kijken, maar als ik een durontje op een temp van 30 graden kan houden met zo''n systeem zou ik uitermate tevreden zijn. Het is wel te doen. De cpu zal niet warmer worden dan het kookpunt van het water, dus als ik dan zo laag mogelijk kan houden ben ik tevreden. Ik ga eerst nog maar eens een beetje onderzoek verichten naar eerdere projecten.
dat is dus ook de reden dat ze koelmachines hebben uitgevonden. je moet binnen een systeem 2 druken hebben om warmtestroming van laag naar hoge temp te krijgen. of je moet met absorptiemachine werken.

volgens mij schiet je er absoluut niks mee op tov normale waterkoeling zolang je geen drukverschil hebt. het enige is dat je minder water hoeft rond te pompen om evenveel warmte af te voeren. maar dat is nog maar de vraag, omdat de dichtheid veel lager is bij lage druk heb je wel een kleine massastroom nodig maar een enorme volumestroom.

maar ik hoor het graag als het wat geworden is.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 29 mei 2001 13:22 schreef Paliasco het volgende:

[..]

dat is dus ook de reden dat ze koelmachines hebben uitgevonden. je moet binnen een systeem 2 druken hebben om warmtestroming van laag naar hoge temp te krijgen. of je moet met absorptiemachine werken.

volgens mij schiet je er absoluut niks mee op tov normale waterkoeling zolang je geen drukverschil hebt. het enige is dat je minder water hoeft rond te pompen om evenveel warmte af te voeren. maar dat is nog maar de vraag, omdat de dichtheid veel lager is bij lage druk heb je wel een kleine massastroom nodig maar een enorme volumestroom.

maar ik hoor het graag als het wat geworden is.
Het leuke van dit systeem is dat je helemaal geen water hoeft rond te pompen. Het werkt net als een normale koeler, alleen gebruik je nu waterdampen om de warmte naar een andere plek te krijgen. Dat een gewoone waterkoeling waarschijnlijk beter is, klopt, maar het is ook veel groter en waarschijnlijk ook duurder. Als ik mijn CPU op kamer temp. kan houden ben ik uitermate tevreden. Voor de die hard OC''en kan je beter een systeem net als in de koelkast gebruiken.

• BC3 Victim
Op maandag 28 mei 2001 16:27 schreef nitraat het volgende:
Dank je ik zal straks even lezen.

Ik heb net even de kooppunten opgezocht.

voor een koopunt van:

28 graden een druk van 0.04 bar
35 -->0.06 bar
41 -->0.08 bar
45 -->0.10 bar
53 -->0.15 bar
59 -->0.20 bar
64 -->0.24 bar

deze waardes zijn absolute, dus geen onderdruk. Ofwel bijna vacuum.

Ik ga nu naar huis (zit nu op m''n stage) maar ik zal zo nog wat posten.
heb je er al over nagedacht hoe dat komt?
is dat niet omdat je er bij lage druk veel minder warmte hoeft toe te voeren om een faseovergang te bereiken?

ik weet dit niet zeker, maar lijkt me een logische verklaring, en dan heb jij er ook weinig meer aan.

Verwijderd

Topicstarter
Juist dat klopt als een bus, maar juist door die vroeg fase overgang is het zo nuttig voor mij. Hoe eerder die fase overgang is hoe lager de temp waarop hij z''n warmte af kan gaan geven aan m''n coldplate. Als ik die fase overgang pas bij 100 graden zou hebben, dan is m''n proc dood als een pier. Het water is dan wel sneller weg, maar het komt ook sneller terug. Ik hoef dus geen extra volume te verplaatsen om voor de koeling te zorgen. Dat is juist het mooi het is een kringloopproces.

Het enige wat je verschuift is dus het kookpunt. De geleiding en overdracht blijft het zelfde en juist als het aan het condenseren is is die overdracht gigatisch. Ongeveer 5x zo groot als bij een gewone radiateur van een waterkoeling. Het leuke is echter dat de opstelling nooit warmer kan worden dat het kookpunt van het water, wat je b.v. instelt op 28 graden (mits je voldoende koeling voor de waterdampen hebt). Lekker temperatuurtje toch?

• BC3 Victim
Op dinsdag 29 mei 2001 10:34 schreef nitraat het volgende:

Verder heb ik nog bedacht dat er een evenwicht in het blok zal ontstaan. Je zou denken dat als ik niet genoeg warmte afvoer in m''n koel gedeelte dat al het water verdampt, maar dat is niet zo. Als er water verdampt, dan zal de druk toenemen. Daardoor komt het kookpunt van het water hoger te liggen waardoor het geheel warmer kan worden met als gevolg dat m''n CPU ook weer warmer kan worden. Dat doet hij toch wel als er niet genoeg warmte afgevoerd wordt. Als dat gebeurt kom je in een neerwaardse spiraal terrecht tot dat er weer een evenwicht is tussen de warmte productie van je CPU en de warmte overdracht van de koeler.

Om dat te voorkomen zal ik dus tijdens het testen de druk tijdens het bedrijf in de gaten houden en kijken wat daar mee gebeurt. Gaat de druk oplopen, dan moet ik meer koelen, blijft de druk redelijk constant, dan kan ik proberen de druk een beetje te verlagen zodat het kookpunt nog lager komt te liggen. Nu moet is dus een drukmeter hebben, maar het liefst een kleine die op een of andere mannier digitaal f te lezen is ofzo. Op m''n stage hebben ze wel drukmeters, maar dat zijn van die joekels die tot 35 en 150 bar gaan. Dat is NET niet wat ik zoek. Het meetbaar bereik moet tussen de 0 en 1 bar liggen met stapjes van 0,01 bar. Best lastig dus.

Iemand nog een ideetje of zal het gewoon met een manometertje moeten?
iets zegt me dat dit niet gaat werken.

hoe wil je het voor elkaar krijgen dat het hele systeem niet een homogeen damp/water mengsel wordt?

jij zegt dat hij bij te weinig warmte afvoer in een neerwaartse spiraal terechtkomt.
het toevoeren van warmte aan een gesloten systeem (dat is wat je doet, meer warmte toe- dan afvoeren) kan er nooit in resulteren dat de temperatuur daalt.

tot slot denk ik niet dat je een manometer nodig hebt, als de temperatuur gedurende langere tijd constant blijft kun je proberen de druk te verlagen tot je iteratief ergens uitkomt wat (hoop ik voor jou) voldoet.

Verwijderd

Topicstarter
De warmte afvoer zal moeten geschieden door de waterdamp dat opgestegen is te koelen door een 120mm fan in combinatie met een airduct. Het is net als een gewone luchtkoeling, behalve dat je de warmte over een veel groter koeloppervlak kan verdelen. Met als extra voordeel dat de temp niet hoger kan worden dan het kookpunt.

Het water kan nooit een grote waterdamp massa worden. Zodra er water verdampt zal de druk toenemen hierdoor komt het kookpunt hoger te liggen waardoor het water weer sneller condenseert en minder snel verdampt. Dit wil ik echter niet hebben, want dan warmt het zooitje idd op. Ik moet dus voor genoeg koeling in het koude gedeelte zorgen. Daar heb ik overigens wat leuks voor bedacht. Maar daar kom ik later wel op terug met een tekeningetje.

Verwijderd

Hmm, eindelijk weer eens een heerlijk topic hier!

Ten eerste: je hoeft geen precieze onderdruk te creeren. Wat je kan doen is het systeem vullen bij een lage temperatuur, en zo hard zuigen dat het water in de pijp gaat koken. Als de temperatuur stijgt, dan kookt er nog wat extra water weg; deze damp doet de druk stijgen. Waar je dan wel voor op moet passen is dat je geen lucht in je systeem houd, maar dat het hele ding gevuld is met pure waterdamp (of een ander koelmiddel).

Mocht een vacuumpomp een probleem zijn, dan kun je nog gebruik maken van het feit dat een luchtdruk van 1000mbar gelijk staat aan een kolom van 10 meter water (ongeveer). Je kunt dus door middel van een flatgebouw en ca. 10 meter slang je systeem vullen. Slang aanlsuiten op de pijp, helemaal vol met (gekookt) water. Andere kant slang in een waterbak. Dan omhoog lopen, en boven de 10 meter zie je dat de ruimte boven de slang gevuld is met puur waterdamp onder lage druk. Beetje krom uitgelegd misschien, maar je snapt wel wat ik bedoel, hoop ik.

Eventueel kun je dit ook gebruiken om een mindere vaccumpomp te helpen.

Hmmz, interessant. Ik ga er nog eens een nachtje over slapen

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk ja, je wilt dus dat het water in de slang gaat zuigen aan het blokje. Dat valt wel te doen, maar is wel een beetje omslachtig denk ik. Ik denk dat ik dan toch voor het waterstraal pompje ga, maar ik zal je idee in m''n achterhoofd houden.

Dit is idd best een interessant onderwerp, ik lig er nu meerdere nachtjes over te slapen, maar hoe meer ik erover na denk hoe meer ik denk dat het best moeilijk zal zijn om dit goed werkend te krijgen.

Hoe meer ik er naar kijk hoe meer ik het idee krijg dat ik volsage gek ben maar goed. Vandaar dat ik ook al op jacht ben naar een goedkope koelkast om het freon systeem eruit te slopen (jullie weten vast wel waarvoor).
Maar ik denk dat dit zeker een leuk alternatief KAN zijn voor een goede koeling, alleen jammer dat koper zo verekte slecht te krijgen is zeg. Het lijkt wel alsof ze het nergens hebben (ow was ik maar in America). Als je nog wat hebt liggen en je wilt er vanaf.....dan geef je mar een brul.

Ik ga nu eerst maar eens m''n kast en mobo layout opmeten om vervolgens achter ACAD te kruipen.

Stay Tuned folks.

Verwijderd

Volslagen gek?
Mwah, valt toch wel mee? Dat zijn we allemaal dan hier. (behalve de mensen die het gewoon normaal bij luchtkoeling houden).

Maarja, een volslagen gek achter z''n dremel of autocad doet de samenleving geen kwaad...

Omslachtig? Zeker wel, maar ik weet zo gauw niks beters voor de kleine beurs. Bovendien zal het best wel reactries opleveren als je met een waterslang van 10 meter een flatgebouw inklimt...
Waterstraalpompje lukt denkik wel, en anders nog een meter of 2 waterslang, dan lukt het zeker.

Koper is wel te krijgen, je moet alleen weten waar, en de tijd hebben om het op te halen, want versturen per post doen ze meestal neit. Staalmarkt in ''s-Hertogenbosch levert, Hemimex non-ferro in Rosmalen ook, alleen daar moet je niet aan komen zetten met 1 50x50x20mm blokje, want dan beginnen ze te lachen.

Wat die koelkast betreft, tsja, hmmmz, ik ook dus.

Wat betreft dat heatpipe idee: het heeft kans van slagen, mits de damp voldoende kan circuleren.

Overigens nog een idee: als je met een vacuumpomp water aan het koken maakt bij proctemp, onttrek je ook hitte, en niet zo weinig ook niet. Is dat gegeven niet bruikbaar?
Pagina: 1