zoal je waarschijnlijk al weet gebruik ik nu een mengsel van propaan / butaan, de voornaamste rede hier van (en belangrijkste!) hier van is MAKKELIJK TE VERKRIJGEN!, elke doe hetzelf zaak heeft het namelijk in van de kleine tankjes genaamd hobby gas of brander gas.
schema's? nee heb k niet, best wel jammer

maar ik weet wel dat butaan onder een druk van 4 a 5 bar vloeibaar word, propaan echter niet!!, tenminste niet bij een temperatuur van boven 0c! daar onder word propaan ook vloeibaar!.
ga dan ook een aanpassing aan het koelsysteem maken, zodat ik optimaal gebruik kan maken van het betere gas propaan
aanpassing:
De compressor is trouwens van een doodnormale koelkast.
in dit schema heb ik de "condenser & droger" weg gelaten, omdat ze niks met de optimalisatie van het systeem te maken hebben.
werking: de compressor drukt het gas (onder 4 a 5 bar) naar tank A, deze staat dus ook onder die druk, het butaan word hier vloeibaar, propaan kan hier echter nog niet vloeibaar worden omdat de druk te laag is (maxi 5 bar), of de temperatuur te hoog!,
daarom word het gescheiden van het butaan.
tank B is het reactor vat voor het butaan (hier expandeerd het vloeibare butaan waar door het koel effect optreed). door dit vat word de propaan sterk afgekoeld, (-70c) hierdoor kan het wel vloeibaar worden onder een druk van 4 a 5 bar!, dit doet het dan ook

.
het butaan word door de compressor weg gezogen, en het propaan word naar het koelblok (C) gedrukt, hier expandeerd het propaan op zijn beurt, aangezien het al min 70 graden is zal, deze het koelblok een opdonder geven van heb ik jouw daar, en hopelijk de -90c a -100c gaan bereiken

(ik moet dit nog doen hoor jongens, heb het nog niet gebouwd, hopelijk gebeurd dat vandaag of morgen,,

Op zondag 04 maart 2001 16:38 schreef freakyfrank het volgende:
en mr.ZORK... wat voor compressor heb je gebruikt als ik vragen mag?
en heb je de beschikking over druk/temp-grafieken wanneer de gassen vloeibaar worden?
(ik dacht zelf eigenlijk aan methaan en propaan)
ik weet wel precies wat de verdampingstemperaturen zijn van de gassen bij een bepaalde druk.. maar met dat alleen kom je niet ver zat