De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Verwijderd
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Lees ff mijn post op de 1e pagina, die van vrijdag 27 april 2001 22:16
Je core slopen doe je zelf, niet de koeler. Ik heb, voordat ik watercooling kreeg, die koeler d''r een keer of vijf op en af gehaald, zonder ook maar enig probleem. "t is geen geweldig ding nee, qua koelen. Maar hij kost ook niet echt veel (4 tientjes).Op woensdag 23 mei 2001 15:01 schreef MrJ het volgende:
''t Sloopt je core....
Als je niet zo handig bent met het monteren he...Op woensdag 23 mei 2001 15:01 schreef MrJ het volgende:
''t Sloopt je core....
Mijn SuperOrb draait een half jaar zonder een enkel probleem!
En als enige high-end (ook zo''n modewoord aan ''t worden) tussen low-end, valt dacht ik wel mee hoor.
Een superorb niet luidruchtig??? Mijn ervaringen zijn anders, heb em nu op halve kracht lopen, scheelt aanmerkelijk in dB''sOp woensdag 23 mei 2001 15:09 schreef 001Michael het volgende:
ja nou weet ik het ook niet meer hoor wat voor combo moet je nemen om een stille maar ook een goede koelcombo te krijgen
De superorb leek me wel goed uit de testen komen niet TE luidruchtig en goede koelings resultaten, nog niet gesproken over het design
[lelijk gequoted]
Wil je een stille goedkope koeler -> coolermasterOp woensdag 23 mei 2001 15:09 schreef 001Michael het volgende:
ja nou weet ik het ook niet meer hoor wat voor combo moet je nemen om een stille maar ook een goede koelcombo te krijgen
De superorb leek me wel goed uit de testen komen niet TE luidruchtig en goede koelings resultaten, nog niet gesproken over het design
Wil je een stille goede koeler -> Silverado
Wil je een Xtreme koeler -> Swiftech
Die orb slordigheid zorgt ervoor dat de warme lucht beter door je case wordt gespreid - een dichte case gaat erop vooruit, ook al wordt de proc zelf niet geweldig gekoeld.
D''r zijn twee manieren om te testen: haal de proc eruit, plak er acht thermometers op en kijk een kwartier later om te zien hoe een koeler functioneert onafhankelijk van de omgeving (Toms Hardware deed het zo geloof ik), Superorb scoort niet best. Je kan ook je niet-gemodde caseje dichtschroeven kijken hoe een cooler daar na een uurtje in loopt. Dan scoort die superorb al een stuk beter.
Mijn conclusie: als het je vaders PC is koop je een superorb. Als het je eigen PC betreft klus je er een casefannetje bij.
Als je een stille (lees: geluidsloze) koeler wilt, die ook nog extreem goed koelt, neem dan waterkoeling. Verder sluit ik me aan bij het bovenstaande verhaal, met als kanttekening; die coolermaster is niet alleen heel stil en goedkoop, hij koelt ook nog eens heel aardig!Op woensdag 23 mei 2001 15:11 schreef GarBaGe het volgende:
[..]
Wil je een stille goedkope koeler -> coolermaster
Wil je een stille goede koeler -> Silverado
Wil je een Xtreme koeler -> Swiftech
Eindresultaat Fop Killer
Turn it off and on again.
Geen inspiratie
Verwijderd
Kost ook 3x zoveelOp woensdag 23 mei 2001 18:46 schreef martijn12345 het volgende:
Thermoengine met YS-Tech 6800 toeren = Vulcano II crusher
Ik had hem besteld bij www.2cooltek.com
Turn it off and on again.
Verwijderd
Maar een Blue Orb chipset koeler werkt juist prima, ik hoop dat alleen CPU Orbs slecht zijn..hehe
Want ik heb er 2 op elk een P3 866@955 op 1.7 v lopen en de mini chrome orb is nu onder full load 38°C graden en de anderee org (een spire ding, weet niet juist dewelke)43°C.
Dat zijn toch nette waarden?
En het geluid is peanuts als je gewoon bent om een Alpha P7125 met 2 22CFM sunons dagelijks te beluisteren.
Verwijderd
Verwijderd
Sja ik ook voor me nieuwe pc met 1Ghz AXIA core, maar als ie te heet wordt bv. @1,45Ghz, dan weet ik wel waar ''t aan ligt, die Coolermasters doen ''t niet echt best in die 47-koelers round-up @ Tom''s HardwareOp donderdag 24 mei 2001 16:07 schreef 2Dutch het volgende:
ik hou het op cheap and silent Coolermaster, ik heb toch een mooie duct in munnu kast
Verwijderd
Ik overklok mijn cpu niet, dus die 800mhz kan die Coolermaster makkelijk aan gelukkig.
Verwijderd
Kan ik je ook zeker aanraden... als je hem op 5 Volt draait zoals ik, is doe stil en koelt nog steeds meer dan genoegOp donderdag 24 mei 2001 15:26 schreef SKELETOR het volgende:
swiftech 462A + delta AFB 80HP ga ik ook halen die orbs zuigen hard heb nu een golden orb nooit weer hoef ik zo''n ding }:o
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Verwijderd
Ja en als je nog eens lomp wil overklokken zet je ''m gewoon weer ''ff'' op 12VoltOp donderdag 24 mei 2001 16:13 schreef -KOD- het volgende:
[..]
Kan ik je ook zeker aanraden... als je hem op 5 Volt draait zoals ik, is doe stil en koelt nog steeds meer dan genoeg
Verwijderd
Fijn hé koelpastaOp vrijdag 25 mei 2001 18:20 schreef Index het volgende:
Nou, hij had een jaartje geleden een Athlon 800 + asus blabla MB gekocht + zo''n geweldig mooi uitziende orb gekocht erop gezet en... na een uurtje ongeveer wazzie een beetje warrum geworden, zo warm dat de boel een beetje aan elkaar gesmolten was...Maar..Funprice deed niet moeilijk en hij kreeg zo de hele mikmak *Nieuw* mee naar huis (Met een gewone cooler deze keer dan)Hij blij...
Verwijderd
wat mij (effe half offtopic dus) van de test bij hardware info zo tegenviel, was dat ze een heel erg twijfelachtig resultaat kompleet zonder toelichting of enige vorm van interne feedback hebben geplaatst.
Er had toch ergens bij iemand een lampje moeten gaan branden..
Als je op de sites kijkt die echt professioneel werken, met een peltier als dummy dus, zie je dat de grotere coolermasters en de SOrb op hetzelfde niveau presteren.
Daar onder (dik onder) zitten de gewone orbs en de kleine heatsinks met lichte fan.
Daar boven zitten altijd de wat exotischere en/of duurdere grote heatsinks. Soms is er een speciaal geval, de Globalwin heatsinks met sterke fan, de Alpha''s, Thermoengine..
Maar die ontlopen elkaar toch niet echt veel.
(Swift 462 is een buiten model geval als koeler..:) )
Maar de waardes zijn dus niet goed, dat hadden ze zelf ook moeten zien. Zeggen dat je ''wetenschappelijk'' bezig bent, ontslaat je nog altijd niet van de plicht om na te denken over wat je hebt gedaan, en eventueel de conclusie te trekken dat het niet klopt.
(feedback in de originele vorm dus, terug kijken en erover nadenken..)
In dat licht, vind ik de ''groffe'' kommentaren niet zo grof. Ze hebben het zelf uitgelokt.
Hooi.
Verwijderd
Hij is 39 graden idle en 41 stressed dus hij koelt wel goed.
Ik heb m`n computer met superorb en al doorverkocht, mag die gene het mooi uitzoeken
Ik koop bij m`n volgende systeem wel waterkoeling, vapochill of een silverado
Koop een coolermaster:Op woensdag 23 mei 2001 18:19 schreef Smokey_The_Bandit het volgende:
Koop de Vulcano II van Thermaltake en vervang de fan voor een ystech/delta met 40 cfm > 6800 rpm![]()
Eindresultaat Fop Killer

en mod hem zo:

Resultaat: Vulcano Killer, Alpha PAL 6035 KILLER (uit ervaring
BTW fan is 92mm sunon met ongeveer 55-60 CFM