[BC3] Goed ontwerp waterblok?

Pagina: 1
Acties:

• mymind*
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-05 16:04

mymind*

A Beautiful Mind

Topicstarter
Hoi,

Ik wil een Waterkoeling op mijn PC gaan bouwen, en dan niet zo zeer om over te clocken maar meer om het geluid te dempen.

Ik kan bij iemand een blok laten frezen (kopen of alu.) dus dat is wel gemakkelijk:)
Ik moet alleen nog een ontwerp leveren, dus ben ik maar met AutoCAD aan de slag gegaan. Ik had op het internet een ontwerp gezien van iemand en daar het ik het mijne op gebaseerd.

Ik ben nog bezig met het ontwerp maar ik heb al een gedeelte af. Kan iemand mij ff vertellen hoe ik hier een plaatje kan posten? Dat zal het communiceren zeker vergemakkelijken.

Verwijderd

[url="/listtopics.php/22"]Die-hard Overclocking & Case Modding[/url]

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Topicstarter
SORRY SORRY SORRY.......

Dit is zeker het verkeerde gedeelte van het forum? Kan iemand hem ff verplaatsen naar ''Die-hard Overclocking & Case Modding''? Of wordt deze gesloten en moet ik opnieuw posten?

Verwijderd

Op donderdag 26 april 2001 02:38 schreef mymind het volgende:
SORRY SORRY SORRY.......

Dit is zeker het verkeerde gedeelte van het forum? Kan iemand hem ff verplaatsen naar ''Die-hard Overclocking & Case Modding''? Of wordt deze gesloten en moet ik opnieuw posten?
Ik move wel FF.

Hoe een plaatje te posten : Dat staat in de FAQ

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Topicstarter
Thanks

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Topicstarter
Dit is hem dan. Het blokje is uitwendig 60*50*15. Zoals je ziet is het nog niet af, de aansluitingen e.d. moet ik nog tekenen.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/mymind/waterblok0100.jpg

Ik heb ook ff snel een filmpje in elkaar geknald (787 Kb) waar je het van meer kanten kunt bekijken.

Het is bedoeld voor een slot 1 koeler, ik wil hem met behulp van de 4 gaatjes bevestigen op m''n proc.

Morgen zal ik wat meer informatie posten over afmetingen etc.

P.S. Het blokje is getekend met AutoCAD en gerenderd met 3Dmax

Verwijderd

Zal wel lekker koelen.
Alleen hoe ga je dat zo precies maken??
Lukt je never nooit volgens mij.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 16:54
Ziet er wel goed uit..

Als je de mogelijkheid hebt, probeer het van koper te maken.. Heeft een iets betere warmtegeleiding dan alu..

Is het de bedoeling dat je hem rechtstreeks op de core+cache chips gaat monteren, dus een opengesloopte slot 1 proc?

Eventueel kun je ook gewoon zijkanten en de bovenkant van koper of plexiglas erop lijmen, en daar de aansluitingen in lijmen.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
als je iemand hebt om te frezen mag ik hopen dat ie een CNC machine heeft en een beetje een stabiele ook, het is niet echt simpel om in een koperen blokje een gleuf van 2-3 breed en 12 diep te frezen, als ik jou was zou ik dit ontwerp in aluminium laten frezen!!

verder ziet er goed uit (had zelf ook al zoiets bedacht maar dan met 2 stromen die langselkeer stromen in tegengestelde richting, dus 4 aansluitingen)

:) :P B-) vanavond ga ik mijn H2O-PELTIER cooler testen :) :P B-)

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
als je niet aan een _HELE_ goede freesmachine kan komen dan zou ik die lijn in het midden weg laten,

als je het zo lukt vind ik dat redelijk knap. :)

Audi A8 W12 6.0

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Topicstarter
ff wat info over de afmetingen die ik in gedachten had:

De ''bodem'' van het blok (als het een losse deksel zou zijn) wordt 3mm.
De kanaaltjes waar het water tussen loopt 2.5 mm en de ''vinnen''(de stukjes koper die blijven staan + de afscheiding van de kanalen) ook 2.5 mm.

Het blok moet inderdaad direct op de core komen, ik vraag me alleen af of die dikte van de ''onderplaat'' wel ok is. heeft iemand hier ideeen over de warmte-verspreiding van het 3mm dikke koper ?

Het blok wordt in ieder geval van (rood)koper gemaakt. Het zal op een CNC machine gefreesd worden (als dit kan met zulke dunne kanalen, anders wordt het gewoon een kanaaltje) en er zal naderhand een plexiglazen deksel op gelijmd worden (dit was wel het plan). De aansluitingen moeten aan de zijkant van het blok komen. Omdat het een Dual slot 1 systeem is en er dus niet veel ruimte is voor aansluitingen op het deksel.

Verwijderd

Voor alleen de core zou ik een 7-10mm dikke onderplaat pakken. Als je er een pelt bij gebruikt, zou ik een 3-5mm dikke onderplaat nemen.

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Topicstarter
Er komt geen peltier op dus dan is het beter om de kanalen wat minder diep uit te frezen zodat er een wat dikkere koperlaag (of alu)tussen de de core en het eigelijke water komt? Ik neem aan dat dit een gelijkmatigere verdeling van de warmte over het koelblok geeft.

Ik ben aan het twijfelen tussen koper en aluminium. Koper heeft een betere warmtegeleiding maar wordt lelijk van oxidatie <-> Aluminium geleid iets minder maar blijft (langer) mooi. Het oog wil ook wat, ik heb niet voor niets een gat (met raam) in m''n kast gemaakt :)

En de onderkant van het blok wilde ik af laten vlakken....is dat voldoende voor een goede (en veilige) verbinding met m''n core?? of moet ik hem nog polijsten?

Verwijderd

Ik raad je sterk aan om voor koper te gaan. De meeste blokken aluminium die je kunt kopen zijn constructiealuminium, en geleiden slecht warmte. Plus dat je problemen krijgt als je dan vervolgens een koperen radiator in je systeem hangt.

Iets minder diep uitfrezen heeft ook een nadeel: je contactoppervlak met je water word lager.

De motivatie om een dikkere grondplaat te gebruiken als je geen pelt gebruikt is dat je met alleen de core de warmte beter wilt verspreiden naar alle delen van het waterblok, en omdat de vermogensdichtheid heel wat hoger is bij alleen core. Een peltier heeft een veel groter oppervlak, en je hebt minder verspreiding nodig, dus dan presteert een wat dunnere plaat beter.

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Als je gaat CNC-en kun je dit best wel maken, mits je de juiste frees hebt (en die heb je).

Gewoon een wat hoog toerental en een hele lage voedingssnelheid nemen en dan lukt het wel. Kost wat meer tijd, maar dan heb je ook wat.

De onderkant zou ik toch nog even na polijsten, eventueel gewoon met fijn schuurpapier en dan koelprut gebruiken

ieeeepppppp :P

• BC3 Victim
Je kan ook een stukje Telurium Koper gebruiken , Dat heeft de zelfde warmte geleiding als (rood) koper alleen verspaant het net als Messing Heel goed dus :P Het enige nadeel hiervan is dat het bijna niet te krijgen is :? , maar het is het proberen waard

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Op vrijdag 27 april 2001 00:27 schreef mymind het volgende:
Er komt geen peltier op dus dan is het beter om de kanalen wat minder diep uit te frezen zodat er een wat dikkere koperlaag (of alu)tussen de de core en het eigelijke water komt? Ik neem aan dat dit een gelijkmatigere verdeling van de warmte over het koelblok geeft.
Als je zo diep mogelijk freest dan zit je toch dichter bij de core. De warmte wordt dan toch beter overgedragen dan wanneer je minder diep freest?

EDIT: ik moet nu toch eerst lezen.|:( Dabit geeft het antwoord al volgens mij

specs

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Topicstarter
Ik ga het blok iets dikker maken en dan 12mm diep uitfrezen. dan heb ik een bodem van 6 mm dik.

Hoe zit het met de doorstroming?? Ik wil voor de aansluitingen van die ''slangdingen'' gebruiken (ik weet de naam ff niet meer). Ik houd 8 mm inwendig aan voor de dingen (10mm uitwendig) maar dan hebben de aansluitingen van het blok hebben een kleiner oppervlak dan de kanalen....ff een tekening:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/mymind/kanalen.gif

het oppervlak van de kanalen is: 2.5*12.2 = 60
en het oppervlak van de aansluitingen is 50.xxxxx

Maakt dit uit?? of is gelijkhouden (of zelfs de aansluitingen groter dan de kanalen) beter???

Verwijderd

Op donderdag 26 april 2001 09:37 schreef GrimPie het volgende:
:) :P B-) vanavond ga ik mijn H2O-PELTIER cooler testen :) :P B-)
So gaan we opeens dure namen verzinnen??
Het is gewoon een Water-peltier koeler hoor.

• MaxDamage
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-05 23:00
Wat ik me eigenlijk afvraag, of er wel freesjes zijn van 2 a 3 mm diameter en die dan 12mm diep kunnen halen. :?
Op de zaak hebben wij als kleinste 4 en die haalt de 12 geeneens.

• BC3 Victim
Die zijn er wel, heb op school freeswerk gedaan met vingerfreesjes van 3mm en die ging tot 15mm diep ongeveer. Is alleen wel uitkijken want ze zijn wel errug snel kapot als je niet goed oppast ;)

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Topicstarter
Een maat van mij help me met het freeswerk (hij beschikt ook over een CNC bank), en die had een 2mm freesje liggen. Hij zei dat 12 mm wel te doen was.

• BC3 Victim
das best een moooi stukske werk gek!!
Spreek je snel en keep te fragzzzz!!!

Pagina: 1