Toon posts:

[BC3] Turbo-switch bouwen...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een celeron633 op een Abit BX6r2 en er zijn eigenlijk 2 instellingen die ik wel fijn vindt:

1. Overclocked (''Turbo-mode'')
950 MHz (9,5 x 100)
1,9 V
Fans aan

2. Undervolted (''Silent-mode'')
633 MHz (9,5 * 66)
1,3 V
Cpu-fan uit, Case-fans uit

Nu wil ik eigenlijk een soort turboswitch (zoals vroeger op de 2/3/486) bouwen, waarmee ik terwijl de computer aanstaat kan switchen tussen bovenstaande twee instellingen.

Nu heb ik ook een manier bedacht waarop dat zou kunnen:
Ik heb jumpers op mijn converterkaartje voor voltage en bussnelheid. Als ik nou draadjes met schakelaar aan die jumpers verbind, zou ik dan "on-the-fly" bussnelheid en voltage kunnen veranderen???

Misschien is het beter het in 3 stappen te doen:
Eerst van 100 MHz naar 66 MHz (1 jumper)
Dan van 1,90 V naar 1,30 V (2 jumpers)
En dan de fans uit (1 schakelaar).

Ik durf dit eigenlijk niet uit te proberen. Iemand enig idee of dit gaat werken?

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
gewoon proberen >:)

nee ik denk niet dat het kan, je moet immers als je de mp instelt ook je pc opnieuw opstarten, al is dit natuurlijk wel anders hmm ik denk van niet

Audi A8 W12 6.0

Verwijderd

toevallig vanmigdag een thread van iemand gelezen die terwijl zijn pc draaide de jumpers van z''n mobo ging af ging halen |:( ging niet helemaal goed... denk dus ook niet dat het in jou geval gaat werken...

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

als jij je cp dan van turbo naar silenyt toe schakelt zou hij dan toch wel de temp die op dat moment in je kast is kwijt moeten dus een kleine delay tuusen die fans zal wel leuk zijn :)

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Verwijderd

nee gaat niet.

en hoe wou je dat doen met de Vcore dan??

wel leuk idee

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:40
ik weet nog dat er een tooltje was voor de BP6 onder dos om voltages te veranderen... het moet dus wel kunnen met een software oplossing waarschijnlijk.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Ik heb totaal geen verstand van electronica maar ik weet wel dat dat TIJDENS het draaien van je PC onmogelijk gaat lukken... Het voltage veranderen wil denk ik wel.. Maar als je de FSB of multiplier omhoog mikt als je je PC aan hebt staan kan je en je CPU en je MOBO weggooien vrees ik....

• Nowhere
  • Laatst online: 09-07 10:24
denk niet dat dat met die jumpers gaat werken

immers op een gegeven moment maken de jumpers OF geen contact OF dubbel contact, en op dat punt moet er denk ik wel iets mis gaan.
Vooral in dat laatste geval denk ik.... |:(

Test het uit, en post het
natuurlijk met foto''s (zeker als het gaat roken!!! :))

www.kuiphuis.nl

Verwijderd

Je FSB veranderen kan nooit goed gaan. Je veranderd dan de snelheid van de CPU en het geheugen, maar niet van de I/O bussen.
Volgens mij krijg je dan gegarandeerd zoveel timingproblemen dat ie crasht.
Multiplier kijkt de CPU volgens mij alleen naar als ie wordt ingeschakeld, daarna niet meer.
Fans is uiteraard geen probleem.

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-08 15:16
Heel leuk id.... Alleen gaat denk ik niet werken.. Zoals al is gezegd.. Je moet je pc ook opnieuw opstarten..

En je hebt als je een schakelaar op zet last van contact dender. Dat betekend dat de schakelaar heel even en heel snel aan/uit/aan/uit gaat... Lijkt me niet fris voor je cpu

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 25 april 2001 22:46 schreef Sn@ke het volgende:
Ik heb totaal geen verstand van electronica maar ik weet wel dat dat TIJDENS het draaien van je PC onmogelijk gaat lukken... Het voltage veranderen wil denk ik wel.. Maar als je de FSB of multiplier omhoog mikt als je je PC aan hebt staan kan je en je CPU en je MOBO weggooien vrees ik....
Hmmm.... FSB veranderen is op zich nog niet het grootste probleem, dat zou ik ook met SoftFSB kunnen doen.

Voltage zou ik eventueel in stappen kunnen doen, dus 1,9 V -> 1,7 V -> 1,5 V -> 1,3 V.

Multiplier veranderen kan natuurlijk sowieso niet, is multiplier-locked, maar dat was ook helemaal niet de bedoeling.

Verwijderd

Op woensdag 25 april 2001 22:59 schreef IRBaboon het volgende:
Hmmm.... FSB veranderen is op zich nog niet het grootste probleem, dat zou ik ook met SoftFSB kunnen doen.

Voltage zou ik eventueel in stappen kunnen doen, dus 1,9 V -> 1,7 V -> 1,5 V -> 1,3 V.

Multiplier veranderen kan natuurlijk sowieso niet, is multiplier-locked, maar dat was ook helemaal niet de bedoeling.
Voltage zou je nog met een Pot meter kunne regellen. Betekent wel wat soldeerwerk, maar is niet onmogelijk.
FSB dus ook niet...

Dat betekend dus in theorie houd nix je tegen..

Nu gewoon proberen. Wel met foto''s natuurlijk. :)

BTW, mocht het gaan roken (wat k zelf dus niet denk!) dan graag video. >:)

Suc6.

/me denkt dat dit zeker kans van slagen heeft.

Verwijderd

Heette dat niet SoftFSB?

Ik heb het nooit lekker aan de gang gekregen, dat SoftFSB (op een AMD750 mobo, that is).

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Even ervanuit gaan dat je van 66 naar 100 Mhz schakelt:

Je wilt dus met 1 switch:

- voltage uppen (lastig, loos moment in schakeling?)
- FSB uppen (kan denk ik wel)
- AGP/PCI/ISA divider veranderen (<- KUT)

Kans van slagen is denk ik klein aangezien je tijdens het draaien de divider denk ik niet kan veranderen. Stel dat je de divider achterwege laat en alleen FSB en voltage verhoogt dan krijgen je kaarten het zwaar, aangezien je AGP van 66 naar 100 gaat en je PCI van 33 naar 50.

* FreeRider vindt dit een cool, maar zeeer tricky plan !

/owja:

iedereen die het over multiplier heeft |:( KAN NIET

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 25 april 2001 23:34 schreef Tweaky het volgende:
Voltage zou je nog met een Pot meter kunne regellen. Betekent wel wat soldeerwerk, maar is niet onmogelijk.
Waar wil je die potmeter dan op aan sluiten?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 26 april 2001 01:02 schreef FreeRider het volgende:
Kans van slagen is denk ik klein aangezien je tijdens het draaien de divider denk ik niet kan veranderen. Stel dat je de divider achterwege laat en alleen FSB en voltage verhoogt dan krijgen je kaarten het zwaar, aangezien je AGP van 66 naar 100 gaat en je PCI van 33 naar 50.
Dat van die divider is een goed punt. Lijkt me het makkelijkst als we de FSB voorlopig maar met SoftFSB veranderen. Die verandert namelijk de pci-divider mee. De AGP divider verandert ie geloof ik niet (weet iemand dat?), maar mijn TNT1 kan in principe wel 100 MHz AGP aan (al een keer getest). Bovendien zou AGP op 2/3 * 66 = 44 MHz in ''silent-mode'' ook niet zo''n probleem zijn, gamen doe ik toch op ''turbo''.

Weet iemand trouwens op welke momenten het bios naar het Vcore-signaal kijkt?
-Alleen bij het opstarten (en daarna houdt ie de waarde vast)? (Dan wordt dit ''on the fly'' Vcore veranderen een beetje lastig.)
-Of continue? (Dan zou er dus in theorie een mogelijkheid moeten zijn dit ''on the fly'' te veranderen.)

Verwijderd

Op donderdag 26 april 2001 12:32 schreef IRBaboon het volgende:
Waar wil je die potmeter dan op aan sluiten?
Socket uit elkaar slopen. :) Wel netjes netuurlijk. Dan de verbinding van socket - mobo verbreken. (Dus de pinnetjes die de voltage doen) En deze dan buitenom opnieuw aanleggen. :)

Moet kunne. K weet nog een artikel waar ze dit hebben gedaan met een Duron. :)
Zelfde principe.
K zal de link zo wel ff zoeken.

edit: Vcore denk k dat constant word gecontroleerd. Omdat ook progs als MBM5 deze laten zien. Hier bij is dan te zien dat deze af en toe ook wel eens 0.1 veranderd. Dus zou een verandering in RUN TIME moeten kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 26 april 2001 12:46 schreef Tweaky het volgende:
edit: Vcore denk k dat constant word gecontroleerd. Omdat ook progs als MBM5 deze laten zien. Hier bij is dan te zien dat deze af en toe ook wel eens 0.1 veranderd. Dus zou een verandering in RUN TIME moeten kunnen.
Ja, maar dat is wat er gemeten wordt. Wat ik bedoel is het signaal dat de processor naar het moederbord stuurt van:"Zoveel volt wil ik hebben".

Verwijderd

Op woensdag 25 april 2001 22:41 schreef ScorpionY het volgende:
toevallig vanmigdag een thread van iemand gelezen die terwijl zijn pc draaide de jumpers van z''n mobo ging af ging halen |:( ging niet helemaal goed... denk dus ook niet dat het in jou geval gaat werken...
Inderdaad, die person kon z''n PC niet meer booten. De Windows partitie was helemaal gaar.

Zoals al eerder werd gezegd is het probleem ook dat de jumpers op een gegeven moment geen contact maken. Dit lijkt me niet goed voor je MOBO wanner er spanning op staat. Wat je eigenlijk wilt hebben is een schakelaar die van stand 1 --> stand 2 springt ipv stand 1 --> geen contact --> stand 2. Dit is (mechanisch) onmogelijk.

• corani
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10-2017

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Doen ze bij die laptopjes niet precies hetzelfde? Als ''ie aan de stekker zit op volle snelheid, zo niet, dan minder. Dus in theorie zou het moeten kunnen.
Of zou het alleen met een heleboel ingrepen kunnen?

Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

• Joppe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-01 15:35
m''n voltage heb ik al heel vaak on-the-fly verandert, das geen probleem, het gaat bij mij wel via dipswitches ipv jumpers, fsb heb ik nog nooit geprobeert, wel mp, als ik die onthefly verandert past ie het bij de volgende boot aan, ik denk dat het met de fsb ook zo werkt

Verwijderd

Op donderdag 26 april 2001 13:13 schreef ImaStar het volgende:
Inderdaad, die person kon z''n PC niet meer booten. De Windows partitie was helemaal gaar.

Zoals al eerder werd gezegd is het probleem ook dat de jumpers op een gegeven moment geen contact maken. Dit lijkt me niet goed voor je MOBO wanner er spanning op staat. Wat je eigenlijk wilt hebben is een schakelaar die van stand 1 --> stand 2 springt ipv stand 1 --> geen contact --> stand 2. Dit is (mechanisch) onmogelijk.
Als je ff had gelezen, dan had je gezien dat daar al een oplossing voor was. : SOFTFsb. :)
Op donderdag 26 april 2001 13:13 schreef IRBaboon het volgende:
Ja, maar dat is wat er gemeten wordt. Wat ik bedoel is het signaal dat de processor naar het moederbord stuurt van:"Zoveel volt wil ik hebben".
Als je CPU teweinig krijgt, dan zal ie hangen. Voor de rest nix. Als je OC''t en je geeft teweinig Vcore, dan word ie ook onstabiel. Zal voor de rest geen schade of zo aanbrengen.
En wat betreft over die spannig... K heb geen idee, waar je die zou kunne vinden. :? Meschien een multimeter in je opstelling opnemen:?:?

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 26 april 2001 13:13 schreef ImaStar het volgende:
Zoals al eerder werd gezegd is het probleem ook dat de jumpers op een gegeven moment geen contact maken. Dit lijkt me niet goed voor je MOBO wanner er spanning op staat. Wat je eigenlijk wilt hebben is een schakelaar die van stand 1 --> stand 2 springt ipv stand 1 --> geen contact --> stand 2.
Dit is niet helemaal waar (althans niet bij mijn slot-converter). Bij mijn is het voor de FSB gewoon:
jumper aan -> 66 MHz
jumper uit -> 100 MHz
Er is geen vreemde tussenstand, waarbij onduidelijk is wat er bedoeld wordt (of bijv. 133 MHz wordt ingesteld).

Bij de Vcore is er wel een soort tussenstand, omdat je daar 2 jumpers moet omzetten om van 1,9 V -> 1,3 V te gaan. Als je maar een van de twee jumpers omzet krijg je 1,7 V (of 1,5 V, afhankelijk van welke jumper je eerst aanzet). Maar aangezien er geen ''gevaarlijke'' combinaties (bijv. meer dan 2 V) kunnen optreden bij het aan/uit zetten van die 2 jumpers kunnen optreden lijkt me dit niet zo''n probleem.

p.s.
Als dit verhaal een beetje onduidelijk is zal ik het vanavond wat duidelijker proberen uit te leggen (zit nu op de universiteit, en heb het boekje van converter niet bij me).

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 26 april 2001 13:19 schreef Joppe het volgende:
m''n voltage heb ik al heel vaak on-the-fly verandert, das geen probleem, het gaat bij mij wel via dipswitches ipv jumpers, fsb heb ik nog nooit geprobeert, wel mp, als ik die onthefly verandert past ie het bij de volgende boot aan, ik denk dat het met de fsb ook zo werkt
Cool, dit stemt hoopvol :). Meer mensen die dat weleens geprobeerd hebben?

Jumpers of dipswitches lijkt me niet uit te maken.

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 13:30

WiD

Als je het nie via software kan doen, dan zou ik het niet proberen. Ik kan hier softwarematig m''n pc tussen 400 en 550 switchen (fsb van 66 naar 92), en de fans van m''n procs uitschakelen. Maar met jumpers gaan spelen terwijl je pc aanstaat zou ik nie proberen.

Verwijderd

Op donderdag 26 april 2001 13:21 schreef Tweaky het volgende:

Als je ff had gelezen, dan had je gezien dat daar al een oplossing voor was. : SOFTFsb. :)
Ok, als jij goed had gelezen ;) dan had je gezien dat hij een schakelaar wil. Het probleem met SoftFSB is het volgende: Stel je een voor dat je vergeet de FSB terug te zetten naar 66 maar wel je fans uitzet. Bye bye CPU >:). Een schakelaar is dan toch een slimmer idee.

Daarnaast moet hij naast de FSB ook zn Vcore aanpassen. Ik zou zeggen probeer het eens uit. Laat je PC aanstaan en haal (een van) de jumper(s) voor je Vcore eraf. Laat ons even weten wat er gebeurt, ok?

Overigens geldt het voorgaande ook voor dip-switches, die hebben namelijk ook een neutrale stand.

• FragDaddy
  • Laatst online: 09:35
Ook ik denk dat dit niet gaat werken.. op het moment dat jij je schakelaar omhaalt loopt je computer op zijn minst VAST..

en met een beetje pech sloop je je mobo :(

Have a wheelie good weekend!

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Op woensdag 25 april 2001 22:51 schreef Dezjay het volgende:
Heel leuk id.... Alleen gaat denk ik niet werken.. Zoals al is gezegd.. Je moet je pc ook opnieuw opstarten..

En je hebt als je een schakelaar op zet last van contact dender. Dat betekend dat de schakelaar heel even en heel snel aan/uit/aan/uit gaat... Lijkt me niet fris voor je cpu
denderen kan je voorkomen met een flip-flop schakeling (dubbele NAND), dit word altijd toegepast bij schakelingen met dendergevoelige componenten.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Op donderdag 26 april 2001 13:36 schreef ImaStar het volgende:
Ok, als jij goed had gelezen ;) dan had je gezien dat hij een schakelaar wil.
Op woensdag 25 april 2001 22:59 schreef IRBaboon het volgende:
Schakelaar:?:? :)

Wat loopt iedereen toch moeilijk te doen over de MP:? Die kun je op een celly helemaal niet veranderen. :?

• Grrrrrene
  • Niet online
Hmm, ik denk dat je bios eenmalig aan het begin effe kijkt wat het CPU-voltage is. Dus achteraf veranderen werkt pas na rebooten. Ik weet er natuurlijk ook niks vanaf, maar ja. Zelfde geldt denk ik voor je bussnelheid, maar ja, ook daarover kan ik me vergissen natuurlijk :)

Ik kom het resultaat wel bekijken als het zover is.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Grrrrrene
  • Niet online
Op donderdag 26 april 2001 14:53 schreef Tweaky het volgende:

[..]

[..]

Schakelaar:?:? :)

Wat loopt iedereen toch moeilijk te doen over de MP:? Die kun je op een celly helemaal niet veranderen. :?
Hoe kom jij nou weer bij de MP :?:?:? Hij wil de FRONT SIDE BUS veranderen |:(

Dat kan dus wel bij een celly, sterker nog: bij iedere proc :7

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 26 april 2001 13:19 schreef Joppe het volgende:
En verandert je voltage wel on-the-fly (zodat je het kunt zien in bijv. motherboard monitor?)? Of verandert die ook pas bij de volgende boot?

• corani
  • Laatst online: 05-10-2017

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Wat een toeval: http://www.tweakers.net/nieuws/16737

Zou het op dezelfde manier ook omlaag kunnen?

Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

• Potatoman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-08 20:16

Potatoman

koniwa

Ja, maar een 486 heeft zowiezo al een turbo knop, dat garandeert natuurlijk niet dat het ook werkt bij een nieuwe(re) pc.

The cyclographing developer

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Wat een toeval: http://www.tweakers.net/nieuws/16737
Zou het op dezelfde manier ook omlaag kunnen?
Uhmmm ik denk dat dit ietsje anders is.. dit is meer een mod om uit een bord meer-dan-default te krijgen. Het gaat ook voornamelijk over K7 planken. Overigens kan het je zeker helpen met het inzicht krijgen in het voltage systeem.

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

Topicstarter
Nou jongens en meisjes, de eerste stap in dit projectje gaat gezet worden. Ik ga dit weekend een oude 486-80 (2x40 MHz) ''on-the-fly'' omzetten naar 66 (2x33 MHz). Ik zal wel posten of het gelukt is.

Ik hoop wel dat de voeding, de floppy-drive en de 260 mb harddisk het overleven, want die zijn eigenlijk bestemd voor een computer voor de arme kindjes in Roemenië (maar ja, voor een tweaker gaat onderzoek boven liefdadigheid ;)). Het moederbord, de processor de videokaart en de 4 mb geheugen mogen eventueel wel overlijden.

Helaas heb ik geen video of digitale camera tot mijn beschikking, dus als er rook uit komt zullen jullie het moeten doen met de stoere verhalen 8-).

Verwijderd

Topicstarter
Nou, de eerste resultaten stemmen hoopvol. Je kunt een 486 rustig on the fly van bussnelheid veranderen. Ik heb zitten switchen tussen 25, 33 en 40 MHz, terwijl er een dosbenchmark draaide, en het systeem loopt gewoon door. En de bussnelheid verandert ook direct, dus niet dat het pas ingaat bij de volgende keer booten.

Wel jammer dat de 486 geen pci/isa dividers heeft, ik ben erg benieuwd wat daarmee gaat gebeuren.

Oja, het systeem is wel 1 keer gecrasht, maar dat kwam omdat ik een jumpersetting instelde waar helemaal geen bussnelheid bij bestond. Maar na de jumpers goed te hebben gezet, en opnieuw te hebben opgestart werkte alles weer perfect (geen rook voor jullie, helaas ;)).

Ik heb nu al iets minder angst om een keer goed te gaan lopen klooien.

Als iemand nog goede ideeën/opmerkingen heeft, dan hoor ik dat graag.

Verwijderd

Hoe werkt eigenlijk een turbo knop op zo''n oude pc.:?:?:?

K denk dat als de FSB het doet op een 486, dat ook wel moet lukken op een celly. Het principe blijft het zelfde.

• Def_P
  • Niet online
Volgensmij moet het kunnen.

Die vcore is onthefly, want ik heb ongeveer hetzelfde(alleen dan celeron 600). En als ik die op 900 wil laten draaien dan moet ik ook de vcore omhoog gooien, maar dat kan mijn mobo/convertor kaart niet. Dus moest ik dat met wat extra verbindingen aan de proc doen. Dat was niet helemaal goed gegaan, en toen zag je in de bios de vcore van 1.8 naar 1.9 wisselen als je een klein tikje tegen de proc aan gaf.

I, for one, like Roman numerals

• Nikel
  • Niet online
Op zaterdag 28 april 2001 14:16 schreef Tweaky het volgende:
Hoe werkt eigenlijk een turbo knop op zo''n oude pc.:?:?:?

K denk dat als de FSB het doet op een 486, dat ook wel moet lukken op een celly. Het principe blijft het zelfde.
Een verschil is wel dat er tegenwoordig een paar meer variabele multipliers zijn, (voor pci en agp). Daar had je bij die oude pc''s geen last van, daar stonden alle multipliers bij elke bussnelheid op dezelfde waarde (toch?).

edit: typo

Verwijderd

Hoe zit dat dan met dat SoftFSB? Gaan daar de deviders voor AGP en PCI wel mee? Zo ja, dan moet dat dus runtime kunnen.

• BC3 Victim
Begrijp ik hieruit allemaal dat het WEL goed (en veilig) mogelijk is om zo''n turbo switch te bouwen om te schakelen tussen turbo/silent terwijl de PC UIT staat? >:)

Wat is het nu van schakelen met de PC aan? :? Als je ''s nachts iets wilt gaan downlooien, gewoon ff 1min. rebooten *D

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Op zaterdag 28 april 2001 15:10 schreef Mr.Oizo het volgende:
Begrijp ik hieruit allemaal dat het WEL goed (en veilig) mogelijk is om zo''n turbo switch te bouwen om te schakelen tussen turbo/silent terwijl de PC UIT staat? >:)

Wat is het nu van schakelen met de PC aan? :? Als je ''s nachts iets wilt gaan downlooien, gewoon ff 1min. rebooten *D
Yep, ik heb zelf exact hetzelfde idee gehad. Maar ik vond het niet nodig om de boel te kunnen switchen terwijl de compu aanstaat (om precies dezelfde reden: ff rebooten en je kunt de pc in silent mode zetten & slapen + downloaden maar).

Ik ben dus ook aant testen geweest, maar toen bleek dat mijn voeding erg, erg heet wordt zonder fan, dus die moest zowiezo blijven draaien. En dat is eigenlijk de grootste herriemaker bij mij, dus de processorkoeling erbij of eraf maakte toen bij mij ook nix meer uit...

Verwijderd

Ik heb een PIII-katmai. Ik weet niet of dit ook met AMD''s werkt.

Gebruik temperatuurgeregelde ventilators, en installeer Waterfall of Rain. Dan hoef je nooit bang te zijn dat je ventilators niet -of te langzaam- draaien. Zogauw je cpu-gebruik afneemt start Waterfall, en daalt je CPU-temperatuur 10~20 graden. De ventilators gaan langzamer draaien. [Ik hoor aan de ventilators of er een programma is vastgelopen, omdat dan de cpu 100% draait, en de ventilators gaan loeien!]

Hier heb je dus i.i.g. géén schakelaar voor nodig.

Een idee''tje van mij:
Met een potmeter op de v-sense van het voltage-ic op je moederbord kun je de corespanning boven de specs opkrikken.
Zie hier: http://www.athlonoc.com/voltagemod1.htm [Alleen werkte die link net weer niet
Zie: http://www.tweakers.net/nieuws/16737 ].
Die potmeter vormt dan -denk ik- een spanningsdeler met een weerstand op het moederbord. Als je die weerstand aanpast, en de potmeter door een spanningsdeler vervangt, met daarover een schakelaar, kun je de v-core schakelen (zonder contactdender?). Zal dat lukken? Of gebruik een potmeter i.p.v. een schakelaar: kun je onbeperkt de corespanning regelen.

de gebruikte schakeling is volgens mij zo:

o------[mb-weerstand]---Vs---[potmeter]-----o ground

in het midden de Vsense-aansluiting

Door de potmeter trek je de sensespanning omlaag. Verklein de mb-weerstand, en de v-sense stijgt (dus de v-core daalt). Met de potmeter kun je dan dus de v-core verlagen én verhogen. Je houdt de spanningssensor dus voor de gek! Maar beter is een spanningsdeler met schakelaar, of een potmeter met ''begrenzingsweerstanden'', zodat je niet per ongeluk de v-core te hoog zet als je tegen de potmeter stoot >:)

Kijken of dit tekeningetje lukt:
o-----[mb-wrstnd]----Vs----[wrstand]--x--[wrstand]----o ground
.............................................................|
.............................................................\ schakelaar
.............................................................o ground

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 28 april 2001 15:10 schreef Mr.Oizo het volgende:
Wat is het nut van schakelen met de PC aan? :? Als je ''s nachts iets wilt gaan downlooien, gewoon ff 1min. rebooten *D
Nut 1: Het is gewoon leuk :)
Nut 2: Als je bijv een divx aan het encoden bent ofzo, en je wilt dat niet onderbreken, maar je wilt wel slapen, dan kun je hem op silent mode zetten, zonder dat je hoeft te rebooten.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 28 april 2001 14:46 schreef Nikel het volgende:
Een verschil is wel dat er tegenwoordig een paar meer variabele multipliers zijn, (voor pci en agp). Daar had je bij die oude pc''s geen last van, daar stonden alle multipliers bij elke bussnelheid op dezelfde waarde (toch?).
Klopt.

Verwijderd

Topicstarter
Dan nog een probleempje: Ik wil die jumpers door middel van een draadje met een schakelaar eraan ''verplaatsen'' naar de voorkant van de kast. Hierdoor wordt het circuit waar die jumper in zit al gauw 75 cm langer. Kan dit kwaad? Want als het signaal met de lichtsnelheid gaat en de processor loopt op 950 MHz, dan kan het signaal in 1 klokpuls nog maar 3*10^8/950*10^6= 0,32 m ver komen. Of gaat het in dit geval met de snelheid van de systeembus? In dat geval (100 MHz) kan het signaal 3 m komen, en zal het dus wel geen probleem zijn.

Of maak ik hier uberhaupt een denkfout?

• _JGC_
  • Laatst online: 10:21
Neem een K6/3+, kan je on the fly multiplier veranderen met software (click, hey, hij''s weer 50MHz sneller :))

Heb ik wel eens als ik van 5x112 naar 5,5x100 wil...

• Potatoman

Potatoman

koniwa

Op zaterdag 28 april 2001 19:07 schreef Tweaky het volgende:
Hoe zit dat dan met dat SoftFSB? Gaan daar de deviders voor AGP en PCI wel mee? Zo ja, dan moet dat dus runtime kunnen.
Als je van silent naar speed wil schakelen maakt dat niet zoveel uit:
Op bijv. 800 Mhz (8x100) agp op 2/3 = 66
En op stilstand (:)) (8x66) agp op 2/3 = 44Mhz, niet zo''n probleem dus tenzij je serieus spelletjes wilt spelen in langzame stand.

• Potatoman

Potatoman

koniwa

Op zaterdag 28 april 2001 19:11 schreef IRBaboon het volgende:
Dan nog een probleempje: Ik wil die jumpers door middel van een draadje met een schakelaar eraan ''verplaatsen'' naar de voorkant van de kast. Hierdoor wordt het circuit waar die jumper in zit al gauw 75 cm langer. Kan dit kwaad? Want als het signaal met de lichtsnelheid gaat en de processor loopt op 950 MHz, dan kan het signaal in 1 klokpuls nog maar 3*10^8/950*10^6= 0,32 m ver komen. Of gaat het in dit geval met de snelheid van de systeembus? In dat geval (100 MHz) kan het signaal 3 m komen, en zal het dus wel geen probleem zijn.

Stroomkabel is geen glasvezelkabel, en ik denk niet dat het zo''n probleem wordt, bovendien kan je het makkelijk testen.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 28 april 2001 19:07 schreef Tweaky het volgende:
PCI wel, AGP niet. Maar ik heb hier een soortgelijk progsel gevonden dat misschien ook de AGP verandert Ik ben nu bij mijn ouders, en kan op hun p166 het progje niet testen. Dat kan ik dinsdag pas weer. Dus als iemand het even uit zou willen proberen, graag!

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 28 april 2001 15:44 schreef augustus het volgende:

Een idee''tje van mij:
Met een potmeter op de v-sense van het voltage-ic op je moederbord kun je de corespanning boven de specs opkrikken.

[knip!]
Een leuk plan, maar ik ben bang dat dit ver boven mijn soldeerkunsten gaat.

Verwijderd

K denk niet dat die "korte" afstand een probleem gaat worden. Maar alleen testen kan daar zekerheid op geven. :)

Verwijderd

Volges mij is de jumper niet een letterlijke verbinding voor welke FSB het moederbord gebruikt. Het is slecht een schakelaar, en al zijn de draden naar die schakelaar 100 meter, het maakt niet uit voor de bussnelheid want die gaat niet over die jumper heen (tenminste dat denk ik, het lijkt mij namelijk niet echt bevordelijk voor de stabiliteit van het mobo als het wel over de instabiele verbinding van een jumpertje gaat)

Maar heb je ook al eens gekeken of je voeding zonder dat de ventilator draait niet heel erg warm wordt?

• _JGC_
Stond eens in Vraag en Aanbod...

K6/2+ werkt ook wel zo.

On the fly multiplier veranderen is een onderdeel van PowerNow, dus ik denk dat de huidige mobile Durons het ook hebben

• BC3 Victim

Je maakt inderdaad een denkfout :P
Een stroomkabel is verglijkbaar met een lange buis vol met knikkers (buis net zo dik als knikkers, dus 1 aaneengesloten rij knikkers). Duw je aan het begin 1 knikker er bij, dan valt aan het eind meteen een andere knikker er uit. De knikker hoeft dus niet de hele afstand af te leggen!!! Ook al is de buis 1000Km, dan nog valt de knikker er METEEN uit!!

• BC3 Victim
Maar heb je ook al eens gekeken of je voeding zonder dat de ventilator draait niet heel erg warm wordt?
De voeding van mijn server draait op 7,2V ipv 12V. In serie gezet met enkele zener-diodes. Ze zijn te krijgen in bepaalde voltages, bijv 1,6V. Daar had ik er dus 3 van nodig. Hoe om aan te sluiten? Sluit ze achter elkaar aan tussen de rode plus-draad. Hoe om? Probeer het, werkt het niet, draai het om :o

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 28 april 2001 19:43 schreef PsyFlux het volgende:
In de voeding ga ik denk ik een temperatuurgestuurde stille ventilator zetten. In ieder geval een stillere als er nu in mijn Aopen miditower zit. Om de voeding helemaal zonder fan te laten draaien lijkt me niet verstandig. Maar die voedingsfan zal wel de enige zijn die in silent-mode aan staat.

De voedingsfan op 7V in silent mode is eventueel ook een idee.

Verwijderd

Op zondag 29 april 2001 09:17 schreef Mr.Oizo het volgende:

[..]

Een stroomkabel is verglijkbaar met een lange buis vol met knikkers (buis net zo dik als knikkers, dus 1 aaneengesloten rij knikkers). Duw je aan het begin 1 knikker er bij, dan valt aan het eind meteen een andere knikker er uit. De knikker hoeft dus niet de hele afstand af te leggen!!! Ook al is de buis 1000Km, dan nog valt de knikker er METEEN uit!!
Dat is dus tamelijk gelul he, d''r bestaat nog altijd zoiets als de lichtsnelheid en zo''n stroompje gaat echt niet sneller dan dat. De tijd die hij er langer over doet is dus erg kort, maar hij wordt toch langer. Niet dat ik denk dat het problemen op gaat leveren hoor, maar die stroom heeft toch echt wel tijd nodig om zo''n draadje te doorlopen.

Verwijderd

Op zondag 29 april 2001 12:10 schreef crashtest het volgende:

[..]

Dat is dus tamelijk gelul he, d''r bestaat nog altijd zoiets als de lichtsnelheid en zo''n stroompje gaat echt niet sneller dan dat. De tijd die hij er langer over doet is dus erg kort, maar hij wordt toch langer. Niet dat ik denk dat het problemen op gaat leveren hoor, maar die stroom heeft toch echt wel tijd nodig om zo''n draadje te doorlopen.
De snelheid waarmee een signaal door een stroomdraad reist is inderdaad lager als de lichtsnelheid. Maar dat is volges mij niet omdat de lichtsnelheid verbroken zou worden doordat een signaal meteen overkomt. Want de lichtsnelheid word niet verbroken als het signaal meteen overkomt! Er gaat immers geen enkel elektron sneller als het licht. Ze springen alleen allemaal tegelijkertijd naar het volgende atoom over.

Vergelijk het weer met de buis met knikkers. Als je een buis van 100 meter lang hebt en je drukt er aan de ene kant 1tje xtra in. 100 meter verder valt er precies op hetzelfde moment 1tje uit. Het signaal gaat dus sneller als het licht, maar er word toch nerges de lichtsnelheid verbroken. De knikkers gaan immers niet harder dan de lichtsnelheid.

Maar helaas springen niet alle elektronen precies tegelijkertijd over naar het volgende atoom zoals het voorbeeld met de knikkers. En dat bepaalt de snelheid waarmee het signaal door de draad gaat, niet het feit dat het signaal sneller als het licht zou gaan.

In elk geval, dit hele verhaal is verschrikkelijk offtopic... maar het zal dus voor dat kleine stukje xtra draad nix uitmaken :)

• OverSoft
  • Laatst online: 24-08 11:52
hoe kom jij aan een k6-3+?

• Grrrrrene
  • Niet online

Electronen gaan met 0,3C (100.000km/s). De PC schakelt dus pas over als de electronen de andere kant hebben gehaald...

• PowerPee
  • Laatst online: 08-06-2025
Ja, CPUcool werkt bij mij ook altijd uitstekend!!(ABIT KT7R) Je kunt hiermee je FSB gewoon on-fly veranderen:9

Goedluck, P.

• Grrrrrene
  • Niet online
Op zondag 29 april 2001 23:29 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

De snelheid waarmee een signaal door een stroomdraad reist is inderdaad lager als de lichtsnelheid. Maar dat is volges mij niet omdat de lichtsnelheid verbroken zou worden doordat een signaal meteen overkomt. Want de lichtsnelheid word niet verbroken als het signaal meteen overkomt! Er gaat immers geen enkel elektron sneller als het licht. Ze springen alleen allemaal tegelijkertijd naar het volgende atoom over.

Vergelijk het weer met de buis met knikkers. Als je een buis van 100 meter lang hebt en je drukt er aan de ene kant 1tje xtra in. 100 meter verder valt er precies op hetzelfde moment 1tje uit. Het signaal gaat dus sneller als het licht, maar er word toch nerges de lichtsnelheid verbroken. De knikkers gaan immers niet harder dan de lichtsnelheid.

Maar helaas springen niet alle elektronen precies tegelijkertijd over naar het volgende atoom zoals het voorbeeld met de knikkers. En dat bepaalt de snelheid waarmee het signaal door de draad gaat, niet het feit dat het signaal sneller als het licht zou gaan.

In elk geval, dit hele verhaal is verschrikkelijk offtopic... maar het zal dus voor dat kleine stukje xtra draad nix uitmaken :)
Nou, het is niet helemaal waar, maar bij benadering wel:

voordat een electron over gaat springen, moet er eerst een electron teveel komen in de electronenwolk waar hij in zit, dus aan het begin springt er een over, die drukt het electron dat daar al zat uit zijn baan en die drukt de volgende er weer uit... Het is dus niet helemaal zo simpel en er zit wel degelijk een vertraging in...

Waar dit wel bij op gaat is met inductie: die aantrekkingskracht van electronen gaat wel oneindig snel :)

Trouwens, dat wat ik beschrijf is toch gewoon het principe van weerstand :?

Of ben ik nou te moe om nog iets nuttigs uit te kramen?

• OverSoft
  • Laatst online: 24-08 11:52
Op dinsdag 01 mei 2001 00:33 schreef Grrrrrene het volgende:

[..]

Electronen gaan met 0,3C (100.000km/s). De PC schakelt dus pas over als de electronen de andere kant hebben gehaald...
ja, maar als ik alle verhalen hier (en ook mijn scheikunde of natuurkunde les (weet niet meer welke) combineer, hoeft er maar 1 electron over te springen oftewel nog geen 1/1000 nanoseconde

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 29 april 2001 09:17 schreef Mr.Oizo het volgende:
Volgens mij (en een aantal mensen hierboven), kan er toch echt niets sneller dan het licht, ook informatie niet. Daarom hoor je bij een telefoongesprek naar de andere kant van de wereld ook een vertraging. Ook als het niet via satteliet gaat (toch?).

Verwijderd

Op dinsdag 01 mei 2001 00:36 schreef Grrrrrene het volgende:
Het is dus niet helemaal zo simpel en er zit wel degelijk een vertraging in...
dat zeg ik toch ook?
Op zondag 29 april 2001 23:29 schreef PsyFlux het volgende:
Maar helaas springen niet alle elektronen precies tegelijkertijd over naar het volgende atoom zoals het voorbeeld met de knikkers.
Dat gedoe met die buis met knikkers was alleen een voorbeeldje van hoe het zou zijn als er geen vertraging was. Dan zou namelijk de informatie wel degelijk sneller als het licht door een stroomdraadje kunnen reizen imho. Ik was trouwes wel ff vergeten dat de eerste elektron al overgesprongen moet zijn, maar da''s zo''n ongelooooflijk kleine vertraging :)
We komen elkaar trouwes best wel vaak tegen in discussies :D
Op dinsdag 01 mei 2001 19:19 schreef IRBaboon het volgende:

[..]

Volgens mij (en een aantal mensen hierboven), kan er toch echt niets sneller dan het licht, ook informatie niet. Daarom hoor je bij een telefoongesprek naar de andere kant van de wereld ook een vertraging. Ook als het niet via satteliet gaat (toch?).
Ik zeg ook niet dat informatie sneller gaat als het licht. Maar dat komt volges mij alleen maar door de vertraging van het overspringen van een elektron naar een ander atoom, en niet door het feit dat informatie niet sneller als de lichtsnelheid zou mogen gaan...

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 28 april 2001 19:17 schreef IRBaboon het volgende:
PCI wel, AGP niet. Maar ik heb hier een soortgelijk progsel gevonden dat misschien ook de AGP verandert Ik ben nu bij mijn ouders, en kan op hun p166 het progje niet testen. Dat kan ik dinsdag pas weer. Dus als iemand het even uit zou willen proberen, graag!
Ik heb het ''soortgelijke progsel'' even uitgeprobeerd. Doet eigenlijk precies hetzelfde als SoftFSB. AGP-divider verandert ook niet mee helaas. En aangezien ik SoftFSB iets prettiger vind werken houden we het daar maar bij (tot ik het lef heb gevonden om de FSB met een jumper om te zetten >:)).

Verwijderd

Topicstarter
Ik had vandaag eindelijk de moed verzameld om gewoon maar eens te proberen of ik het voltage on the fly kan veranderen. Dus ik begon met gewoon de jumpers van het converter kaartje op 1,9 V te zetten. En in het bios het voltage op cpu-default. Dan zou ie m.i. toch 1,9 volt moeten gaan geven. Maar dat doet ie dus niet :(. Het voltage wordt gewoon 1,7 V, ongeacht van wat ik op het (gigabyte) converterkaartje instel. Het lijkt wel of het bios het converterkaartje ''overruled''. Iemand enig idee hoe dit komt, en wat er aan te doen is?

• Selachii
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-07-2020

Selachii

gamedev

Het is zowiezo al niet mogelijk om die gegevens on-da-fly te veranderen. Deze worden namelijk vastgelegd bij de post en bios start-up. Je zou misschien wel iets kunnen doen met SoftFSB in combinatie met fans aan en uit oid...

Sterkte, ik vind het wel een erg cool idee

...gamen blijft leuk...

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 04 mei 2001 00:00 schreef Selachii het volgende:
Het is zowiezo al niet mogelijk om die gegevens on-da-fly te veranderen. Deze worden namelijk vastgelegd bij de post en bios start-up.
Nou.... er is hier in ieder geval iemand die beweert dat ie de bussnelheid on the fly kan jumperen, dus dat stemt al hoopvol. Dat ga ik na het weekend ook maar eens proberen.

• _JGC_
Handig ja. Ik kan met CPUCool / CPUFSB mijn FSB programmeren. Vervolgens crasht ie, ram je op de reset, leest ie wel de multiplier in, maar programmeert ie niet opnieuw de FSB. Beetje lullig als je multiplier op 5,5 staat en je die in windows op 5 hebt gezet om de FSB ff op 112 te zetten :( Start ie niet

Met een schakelaar on the fly FSB veranderen lijkt me dus niet mogelijk.

Wat wel kan: CTRL+ALT+plus of min, schakelt je BIOS over naar langzaam of normaal. Wel in DOS doen natuurlijk (XFree86 gebruikt dit voor res change)
Pagina: 1