[BC3] F*ck! Baybus helemaal niet goed, lees!

Pagina: 1
Acties:

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:16
Ik heb dus deze baybus in elkaar gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://www.angelfire.com/nd/kcinimod/bbschema2.gif

Eerst dacht ik dat hij goed werkte. Ik testte hem namelijk even op een 92mm Sunon fan. Alles gaat goed dacht ik. Maar wat gebeurde er: de CPU fan ging ineens harder draaien (draaide al op 12V!) en de schakelaar fikte door! :( What the hell heb ik verkeerd gedaan?! Er is duidelijk iets mis met dit schema!!

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:10
Een soldeerfoutje? Of heb je misschien wat fout gedaan aan de kant v.d. fans?

Verwijderd

Is het de bedoeling dat je tussen 5 en 12V kan kiezen, zo ja, moet dan niet geel op 0V en zwart op 12V?

• Daan
Op zaterdag 14 april 2001 17:33 schreef ThunderBert het volgende:
Is het de bedoeling dat je tussen 5 en 12V kan kiezen, zo ja, moet dan niet geel op 0V en zwart op 12V?
Nee het is een 7v/12v baybus, behalve die laatste schakelaar, das een aan/uit schakelaar. Waar het op neerkomt is dat als ik de uiterst linkese molex connector in de voeding pleur, dat mijn CPU fan ineens een stuk harder gaat lopen en het draadje van de draaiende fan beswel heet wordt.
:(

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:15
Op zaterdag 14 april 2001 17:33 schreef ThunderBert het volgende:
Nee, want dan kun je geen 7volt krijgen! :)

• Mary Wana
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

jij snapt het mischien wel

maar als je nou leert SCHEMATIsCH TEKENEN
met officiele symbolen we hebebn niet voor niets de NEN

dan zul je veel meer antwoorden krijgen

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• marteltor
  • Laatst online: 08:15
het schema is volgens mij wel goed, ik denk dat het aan iets anders ligt

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Op zaterdag 14 april 2001 17:35 schreef funkflex het volgende:

helemaal mee eens, vertel eerst eens ff wat wat is??? zijn het schakelaars of kroonsteentje?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:05
Zo te zien is er helmaal niks mis met het ''schema''.

• Daan
Op zaterdag 14 april 2001 17:35 schreef funkflex het volgende:

Schema komt regelrecht van Kcinimod''s draadje.

• Daan
Op zaterdag 14 april 2001 17:25 schreef Phreak het volgende:
Ik heb dus deze baybus in elkaar gemaakt:

[afbeelding]

Eerst dacht ik dat hij goed werkte. Ik testte hem namelijk even op een 92mm Sunon fan. Alles gaat goed dacht ik. Maar wat gebeurde er: de CPU fan ging ineens harder draaien (draaide al op 12V!) en de schakelaar fikte door! :( What the hell heb ik verkeerd gedaan?! Er is duidelijk iets mis met dit schema!!

Verwijderd

snap ''m ja, volgens mij moet je schema gewoon kloppen.

• BC3 Victim
Die tekening lijkt me duidelijk genoeg hoor, alleen een onbenul ziet niet hoe hij e.e.a. aangesloten had.

Maar goed, kan het misschien zijn dat je schakelaar intern anders bedraad was? Heb je die schakelaars getest? Misschien een brakke schakelaar? (omdat die schakelaar doorfikte).

Of misschien valt de spanning buiten de specs van die schakelaar? (kan ''t me nauwlijks voorstellen).

Volgens mij is het schema zonder meer goed, tenminste, als je schakelaar de middelste poot schakelt met de twee buitenste..

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Daan
Op zaterdag 14 april 2001 17:38 schreef hielko het volgende:
Zo te zien is er helmaal niks mis met het ''schema''.
Dat dacht ik dus ook.. :(

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

ow sorry ik kon niet echt uitmaken wat nou de schekelaars waren

maar na die andere plaatje zie ik eht alweer

sowwy

maare en mankeerd echt neits aan

heb jij die met allemaal losse draadjes gemaakt ?
probeer anders es een lay-out te maken en dan ets je gewoon een simpele printje

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• Daan
Nou ik heb het dus nog een keer geprobeerd maar dan een fan aangesloten op een werkende schakelaar maar dit gaat dus echt niet goed. Als ik de baybus inplug knalt de computer gewoon uit. Ik heb gewoon het idee dat mijn voeding dan te weinig power heeft op de een of andere manier om die baybus draaiende te houden, wat mij absoluut heel sterk lijkt. Ook gaat de CPU fan (FOP38 op molex 12v) in eens veel harder draaien als ik de baybus aansluit.

Wat is er nou mis?!

• BC3 Victim
Heb je die schakelaars al doorgemeten?

Kun je anders een fototje maken van je baybus? want het ''voeding trekt ''m niet'' verhaaltje geloof ik niet helemaal, het klinkt mij in de oren als een sluiting ergens..

Verwijderd

Idd ik d8 ook al aan sluiting. Vaak denk je: Oh dat is het niet. Maar ik had dus ook sluiting in me baybus ;(

• Mennootje
  • Laatst online: 04-08 16:12
Hoe dicht heb je die schakelaars op elkaar staan? Als je per ongeluk twee schakelaars tegen elkaar heb gezet kan ik sluiting wel voorstellen. Anders ligt het denk ik toch aan je schakelaars, ff goed doormeten zodat je precies weet wat ze doen in elke stand.

Het klinkt misschien raar maar misschien heeft je voeding een beveiliging tegen 7 V :?
Verder kan ik nix bedenken...
Suc6 nog...

• Daan
http://www.ee-consult.nl/meuk/baybus.jpg
Plaatje op 1280x1024 dus moet wel groot genoeg en duidelijk genoeg zijn.

Het is nog een beetje een wirwar van draadjes maar dat bind ik allemaal wel bij elkaar met tie-wraps.. komt wel goed. Heb trouwens nog niks vastgesoldeerd, alleen de draadjes nog maar aan de pinnetjes van de schakelaars vastgemaakt (of is dat fout?).

Verwijderd

Solderen nerd gvd. Zeg dat dan eerder omg ;). Wedden dat er iets is wat niet contact maakt...

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 21:20
maakt het misschien uit dat alles op een aarde 0-drrad zit, angezien spaning overal schijnbaar hoger wordt:?.

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Op zaterdag 14 april 2001 18:24 schreef Diablow het volgende:
maakt het misschien uit dat alles op een aarde 0-drrad zit, angezien spaning overal schijnbaar hoger wordt:?.
solderen solderen solderen

even een vraagje jij ehbt vrij veel molex connectoren waarom ? 1tje is genoeg voor alle fans

als je dat zo hebt omdat dat allemaal op je fans zit , nou die op je fans kun je wel afknippen , ruimtebesparing en eht ziet er beter uit
en je kunt trouwens ook fans kopen waar geen connector aanzit

( scheelt wel 7- piek)

Verwijderd

Misschien wil hij sommige aan kunnen doen en sommige uit?

• Daan

Verwijderd

Verspil je tijd nu niet en ga solderen kreng.

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Op zaterdag 14 april 2001 18:28 schreef iFc-Freaky het volgende:
Misschien wil hij sommige aan kunnen doen en sommige uit?
de voeding aansluiting kun je gewoon delen

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 24-08 18:45
:D
SOLDEREN ;)

• Mennootje
  • Laatst online: 04-08 16:12
Omdat je alles nog niet gesoldeerd hebt zou ik zeggen ruk alles eruit en probeer het eerst met 1 schakelaar...

Verwijderd

soldeer en niet zo vastbindne

• BC3 Victim
Sorry hoor maar toen ik die fotos zag spuugde ik bijna m''n koffie over ''t toetsenbord heen :)

Als je dat ooit aangesloten hebt en ook nog schakelaars hebt zitten switchen (boeltje bewogen) dan durf ik rustig te zeggen dat je een sluiting hebt gehad. Voordat je uberhaupt verder gaat inderdaad alles solderen en isoleren met krimpkous (of gewoon heel netjes solderen) en het lijkt me ook raadzaam de gebruikte voeding na te meten. Kan nl. best zijn dat die vern*ukt is nou en ''t zou toch zonde zijn als dit je je mobo+hd enzovoort zou gaan kosten.

De beste methode om dit te solderen is eerst de draad vertinnen, dan heel kort afknippen (1mm), dan de schakelaar vertinnen en uiteindelijk het zooitje aan elkaar solderen. Gebruik je tule (krimpkous) niet vergeten deze vantevoren over de draad te schuiven.

De schakelaars lijken me wel netjes te zitten, dus zal uiteindeljk best een mooi baybusje worden :)

Wat betreft je 0 draad vraag.. lijkt me stug. En schakelaars doorbranden.. wijst echt op een sluiting, sorry.

• Daan
Ok, nou ik ben aan het solderen maar nu komt mijn vader eraan en die zegt dat het schema niet goed is. Kan iemand mij goed uitleggen hoe dit schema werkt want ik weet het nu ook niet meer. De bedoeling is dus dat alle schakelaars (behalve H) aan/aan zijn en dat ze 7v of 12v afgeven.

Leg het es ff uit want ik ben de draad kwijt...

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:08

Nicap

Tsssk....

Had je geen meerdere kleuren draad kunnen gebruiken? Lijkt me wat overzichtelijker en zo.

• Daan
Alles opnieuw gesoldeerd en nu werkt het. Ben er alleen wel achter gekomen dat er nog een schakelaar kapot is gegaan maar goed. Het gaat erom dat alles nu goed werkt, 12v/7v en 12v/uit alles werkt gewoon goed :). Dus ik moet nog ff nieuwe schakelaars halen en dan is het goed, eindelijk...

• BC3 Victim
''felciteerd'' :)

Plaats je nog even een foto hoe het eindproduct eruit ziet? :)

Verwijderd

Jaja, gelijk aan mijn kwaliteiten als baybusschemamaker twijfelen he Phreak :D.

Gelukkig doet ie het nu, kan ik ook aan de slag, nu weet ik zeker dat ie klopt :).

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
hij klopt wel dus :)

heb je een foutje gemaakt

Audi A8 W12 6.0

• Mary Wana

Mary Wana

keyboard nut

Op zaterdag 14 april 2001 20:11 schreef Phreak het volgende:
Alles opnieuw gesoldeerd en nu werkt het. Ben er alleen wel achter gekomen dat er nog een schakelaar kapot is gegaan maar goed. Het gaat erom dat alles nu goed werkt, 12v/7v en 12v/uit alles werkt gewoon goed :). Dus ik moet nog ff nieuwe schakelaars halen en dan is het goed, eindelijk...
gefeliciteerd joh zie je wel weer wij oude mannen weten het wel :7

Verwijderd

Niet te populair he :7

• Super_ik
  • Laatst online: 24-08 21:02

Super_ik

haklust!

ik denk dat je voeding niet geschikt, en dan bedoel ik niet te weinig wat ofzo
meet dat ie niet geschikt is voor de 7V truuk
het kan ook aan je fan ligge, dat ie te weinig oom is , je krijgt dan 12 +5 v ofzo en dat is 17, dan gaat ie idd harder draaie, zou maar gewoon 5/12 baybus maake

suc7

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Daan
Op zaterdag 14 april 2001 20:55 schreef Super_ik het volgende:
ik denk dat je voeding niet geschikt, en dan bedoel ik niet te weinig wat ofzo
meet dat ie niet geschikt is voor de 7V truuk
het kan ook aan je fan ligge, dat ie te weinig oom is , je krijgt dan 12 +5 v ofzo en dat is 17, dan gaat ie idd harder draaie, zou maar gewoon 5/12 baybus maake

suc7
Hele topic niet gelezen? :D
Op zaterdag 14 april 2001 20:35 schreef hezik het volgende:
''felciteerd'' :)

Plaats je nog even een foto hoe het eindproduct eruit ziet? :)
Dat wil ik jullie nog ff onthouden omdat het er dus nog niet ''af'' uitziet :). Ik moet namelijk nog 2 nieuwe schakelaars bijkopen omdat er 2 kapot zijn gegaan. Ook moet ik de gaten nog in de kast maken, dus de baybus gebruik ik nu ook nog niet :).
Pagina: 1