Toon posts:

[BC3] Eerste poging waterblok niet zo denderend gelukt.

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nou, zojuist de eerste poging gedaan om m''n waterblok in elkaar te solderen, na goed naar ''doehetzelver'' en de rest van jullie geluisterd te hebben.

Ik had braaf alle koperen pinnen op maat gemaakt, opgeschuurd en schoongemaakt met alcohol. Ook had ik braaf de grondplaat opgeschuurd en schoongemaakt. Daarna de hele bende in de flux (borax met water) gezet, pinnetjes even dopen in de flux, spiraaltje opschuren, schoonmaken en in de flux zetten, en alles op z''n plek gezet.

Gasbrander aan, opschroeven tot de maximale stand, en stoken maar. Eerst de vlammen erlangs laten likken. ''t borax begon te schuimen, al snel was dat afgelopen. Met vol vermogen op het koper. Even gecontroleerd of alle pinnen nog goed op hun plek zitten, dat was het geval.

Toen *leek* de boel warm genoeg, dus een staafje zilversoldeer in het vloeimiddel dopen, en solderen maar. Bij een paar van de buitenste pinnen ging dat wel iets, maar het vloeide niet lekker. Pogingen om het heter te stoken liepen op niets uit, omdat het toch niet heet genoeg werd, en het borax toch uitgewerkt raakte.

Dus zojuist heb de poging maar gestaakt. ''k heb de boel voorzichtig afgekoeld in een bak met water (mijn eventuele-brand-blus-emmer vol water). En nou ligt het in 5% zoutzuur om het koper weer wat toonbaar te maken.

dammit, Dammit, DAMMIT!!!!!!
grrrrrr!
;( :'( :(

Waarom moet ik ook altijd de hele pestbende zelf maken en koop ik niet gewoon een DangerDen :?. Ik kan nou ff geen koper meer zien (de komende 10 minuten ofzo).

* DaBit heeft momenteel een klotehumeur, mocht dat jullie nog niet opgevallen zijn.

Verwijderd

Hee man,

ik heb net mijn eerste babystapjes gezet op het gebied van een draadje aan een ander ding solderen. Jouw verhaal klinkt dus wel heldhaftig ! Ik kan je dan wel geen raad geven, maar ik leef met je mee.

:)

Verwijderd

Topicstarter
thanks.

Tip voor je: hou je soldeer punt goed schoon, en soldeer het in 1x, dus niet eerst draadje vertinnen, dan pas solderen. Dan krijg je een zwakke plek op het punt waar de tin van de soldeerverbinding ophoud.

* DaBit heeft toch weer zin om te gaan klooien, maar m''n bed is misschien verstandiger...

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je bed? welnee! doorklooien!

Niet alles kan in 1 keer goedgaan, maar nog nie opgeven!

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Waarom wil je het eigenlijk perse met zilversoldeer doen? Als je gewoon normale soldeer gebruikt gaat het al een stuk makkelijker, en voor de efficientie van dat blok zal het echt niet zoveel uitmaken.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• sju
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-05-2025

sju

rrradio

Hmm.. misschien een n8tje over slapen, en dan proberen om em nog heter te stoken.. (of dikkere brander, of zorgen dat er minder warmte verloren gaat (aan bv bankschroef oid).
Veel suc6 iniedergeval!

blaat? BLAAAAAAAAT!

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Heeej DaBit, remember my words in die thread.. het is niet zo makkelijk als op papier... maargoed.. zelf doen is het mooiste en je leert ervan klussen. Wat is je plan nu?

Concrete Loop Watercooling

• Talon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 13:25

Talon

Booooom !

<troost-mode>
Ik heb meerdere van je "projecten" al gezien.
En die zien er goed uit.
Niet opgeven .....komt allemaal goed ...
</troost-mode> ;)

• Kroetsjov
  • Niet online
(overleden)
Ik denk dat je gelijk het zilversoldeer naast de naden moet leggen, daarna borax er op smeren (vermengt met water) ... het probleem is dat borax als het een tijdje verwarmt is zo hard wordt als glas ... het zit gewoon in de weg en je soldeer vloeit daar niet onderdoor of langs

Antec 635SX | Tagan ? | Asus A8N-SLi deluxe | AMD3500+ + Zalman 7000 | Asus 6600GT pci-e + Zalman VF700 | Maxtor 200Gb s-ata | LG DVD-RW

Verwijderd

Dabit, ik wil je ontwerp gebruiken. Zit geen copyright op huh? Heb een metaalboer gevonden die me die koperen platen wel wilde verkopen op gewicht. Andere metaalboer wilde me een plaatje van 10x20x1 (mm) aansmeren voor 50 piek (!!!) Nu heb ik 6 platen van 20x20x3 en 2 van 10x20x1 voor 3 tientjes

(sorry voor de off-topic-heid)

Verwijderd

bokke joh..

jezus wat heb ik een hekel aan die trienen..
was om 11:00 pas weer in eindhove..
zat een mokkel tegenover die zat al vanaf 9:00 in de trein vanuit utrecht..blah..

moesten ze de koper-bovenleiding eerst oppoetsen ofzo :?

maar ik heb waarschijnlijk al een andere manier gevonden, dabit..

dus niet teveel gaatjes boren :)

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08-2025
* delyver leeft met dabit mee :)

ik heb ook wel eens van die acties die mij gewoon niet lukken, dan doet iemand anders hetzelfde en dan wil het wel :(

Audi A8 W12 6.0

Verwijderd

Topicstarter
Dabit, ik wil je ontwerp gebruiken. Zit geen copyright op huh?
Mjah, ik blijf wel de geestelijke vader van het ontwerp, maar je mag het gewoon gebruiken hoor!

Gisterenavond trouwens toch maar gaan slapen ipv hobbyen. Tssk, ik wou dat ik nog op school zat :)

Verwijderd

Hee k*t zeg, dabit... errug jammer dat je capaciteit te kort komt, was ook mijn probleem, ik wou soms ook dat ik nog op school zat, lekket met alle gereedschap bij de hand lekker klooien, maar ja , tis ff niet zo dus thuis maar lekker aanklooien, zeg, is messing geen optie ???? ik kan van een blokje messing denk ik wel zo`n spiraal er in frezen hier tuis, tenminste zoals in het eerste ontwerp, die 4kante spiraal dus?

Dabit, probeer bij iemand een propaan brander te lenen of ergens een tijdje een gas/zuurtsof set te mogen gebruiken , ik weet het dat is moeilijk maar ff zoeken kan nooit kwaad, zoek anders ff op het net naar " miniatuur stoom" of zoiets, en kijk of er een club bij jou in de buurt tussen staat, die hobby isten hebben dus wel voldoende apparatuur voor dat blok van jou, ( zo heb ik het ook gedaan) ik weet niet waar je woont ,anders kan ik wel even gaan zoeken voor een adres in de buurt.
< voel met dabit mee mode >

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Op woensdag 11 april 2001 11:03 schreef DaBit het volgende:

[..]

Mjah, ik blijf wel de geestelijke vader van het ontwerp, maar je mag het gewoon gebruiken hoor!

.......
Bij het horen / lezen van geestelijk vader zie ik direct blauwe poppetjes met een maf mutsje, en een ouwe vent met een grote baard........ :P:P

Verwijderd

Op woensdag 11 april 2001 14:38 schreef Herman het volgende:
Bij het horen / lezen van geestelijk vader zie ik direct blauwe poppetjes met een maf mutsje, en een ouwe vent met een grote baard........ :P:P
whahaha

en messing... bah.. ga je mond met groene zeep of algen wassen >:)

messing geleid ongeveer even goed als alu dacht ik...

Verwijderd

Topicstarter
Hee k*t zeg, dabit...
En zo dacht ik er dus ook over!
zeg, is messing geen optie ????
Nope, de warmtegeleiding van messing is heel wat minder dan die van koper. En eigenlijk vind ik die van koper al niet hoog genoeg, maar zilver word echt te prijzig.

Maareuh, als jij messing kunt frezen, dan kun je waarschijnlijk ook koper frezen. Koper is een stuk zachter, en ''plakt'' HEEL wat meer, maar een flinke scheut olie helpt al redelijk.

Een draaibank en circels draaien is ook een mogelijkheid. Of die spiraal nou vierkant of rond is zal me een worst wezen.
of ergens een tijdje een gas/zuurstof set te mogen gebruiken
De set is niet zo''n ramp (nouja, die kan best een weekendje op een bouw verdwijnen), de fles gas (mits ''t bij acetyleen of propaan blijft) ook niet zo, maar die fles zuurstof wel. En een fles zuurstof is erg prijzig, zelfs een kleintje. En dan hebben we het nog niet eens over de borg (maar die krijg je weer terug)

Een ding is zeker: ik wil sneller kunnen werken. Langdurig moeten stoken om de gewenste temp te bereiken, en langdurig doorstoken om alle soldeerpunten af te handelen (ca. 60 op een 50x60mm oppervlak) komt de kwaliteit van de uiteindelijke verbindingen niet ten goede.

Pijp solderen is wat dat betreft wat makkelijker: dan kun je met de brander en het soldeer rondgaan.

Zou de Gamma oid zo''n zuurstof/gas setje verhuren?
Ik weet niet waar je woont, anders kan ik wel even gaan zoeken voor een adres in de buurt.
Ik woon in Oss, da''s ongeveer tussen ''s-Hertogenbosch en Nijmegen in.
Bij het horen / lezen van geestelijk vader zie ik direct blauwe poppetjes met een maf mutsje
Met karnaval klopt dat beeld wel aardig ja. >:) Alleen zie ik dan meer groen of bleek dan blauw.
Heh, dacht ik ook eens deftig te doen. De volgende keer mik ik er een complete disclaimer a la microzuig bij :)
Heeej DaBit, remember my words in die thread.. het is niet zo makkelijk als op papier... maargoed.. zelf doen is het mooiste en je leert ervan klussen. Wat is je plan nu?
Nee, weet ik, maar als je ''t nooit probeert dan zul je ''t nooit weten/kunnen. En verder ben ik nogal eigenwijs :). Eerst zelf zien, dan geloven.

Het volgende plan is het uit elkaar halen van wat nu toevallig toch vastgesoldeert zit, de boel schoonmaken, nieuw spiraaltje buigen (dat krijg ik nooit ongeschonden los), en prepareren voor poging 2.

Ik denk wel dat ik voor poging 2 mijn originele idee ga volgen, namelijk soldeer onder de pinnetjes leggen. Alleen dan geen zilversoldeer, maar dat koperkleurige vloeimiddelloze hardsoldeer. Dat werkt ook wel aardig, en ik heb er geen bruisende borax bij nodig. En dan van onderen stoken, en hard stoken.

Verwijderd

Als je nu de hele boel met soldeer en borax en al in een keramiek oven stopt.. waar je de temp van kunt instellen.

Is dat geen optie?

Verwijderd

Topicstarter
In de oven moet kunnen, alleen weet ik niet of het opwarmen dan niet te langzaam gaat.

Verder heb ik geen toegang tot een oven die de 800 graden haalt :(

• schizofreen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:54

schizofreen

ik & jij

Op woensdag 11 april 2001 00:23 schreef Thermo het volgende:
Je bed? welnee! doorklooien!

Niet alles kan in 1 keer goedgaan, maar nog nie opgeven!
net zoals sex :o

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

Verwijderd

Topicstarter
net zoals sex :o
Arme schizofreen, nou is het mijn beurt om medelijden met jou te hebben ;).

• BC3 Victim
Misschien zou je het ontwerp nog een keer onder de loep kunnen nemen. Wat als je nou die pinnetjes weglaat en een spiraal ''pas maakt''.. ik heb even wat gefotoshopped:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/zikken/sipraal.jpg

Je kunt deze spiraal dan gewoon ''los'' in je waterblok leggen. Qua flow zal het niet zo gek veel uitmaken.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Kroetsjov
  • Niet online
(overleden)
je moet je block tussen die stenen leggen en daar een soort ''oventje'' van maken; dan blijft de warmte lekker bij het blok (scheelt echt veel) ...

... het soldeer vloeit het best als alle onderdelen dezelfde temp hebben, ik heb je layout niet echt goed bekeken, maar zorg ervoor dat je het grootste stuk verwarmt; dan worden de kleinere delen echt ook wel warm.

Antec 635SX | Tagan ? | Asus A8N-SLi deluxe | AMD3500+ + Zalman 7000 | Asus 6600GT pci-e + Zalman VF700 | Maxtor 200Gb s-ata | LG DVD-RW

Verwijderd

Topicstarter
Oventje is niet makkelijk als ik er ook nog ooit met een stuk zilversoldeer bij wil komen. Stenen rondom had ik al ongeveer (het aantal betonstenen dat ik heb is beperkt. De rest zit in muren, en als mijn pa me verlekkerd naar de muur ziet kijken, dan weet-ie genoeg >:))

Dat losse spiraaltje kan in principe wel (kan zelfs nu al, want dat ding blijft echt wel tussen de pinnetjes inhangen), maar dat zint me niet. Alles moet wel vast, en ik wil dat het spiraaltje ook goed thermisch contact maakt met de grondplaat. Het spiraaltje heeft best veel oppervlak (ca. 92 cm2), en da''s zonde om niet te gebruiken.

• BC3 Victim
Dat is het contactoppervlakte met water, dat blijft ongewijzigd. Het contactoppervlakte met het koper (waar het jou om draait) is een stuk kleiner (als je 0.5mm koper neemt en 15 cm is het 0.75cm^2..

Maar goed, ik begrijp wel wat je bedoelt, ik persoonlijk zou dat kreng ook vastgesoldeerd willen hebben, al was ''t alleen al omdat het moet kunnen :)

• BC3 Victim
Schiet me net nog een tip te binnen.. Ik weet niet waar je woont, maar de meeste steden hebben een ''stadswerkplaats'' waar je voor een schijntje (meestal iets van Fl. 5 per uur) gebruik mag maken van professioneel gereedschap. Hier in groningen horen daar ook div. soorten branders bij...

• DR
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

DR

Er zijn dus toch nog meer mensen uit Oss op gathering te vinden >:)

Verwijderd

Dabit als je hem nou eerst eens op het gasvornuis legt (grootste pit) 2min laten sudderen en dan op de plek waar je wil solderen de brander er op... denk dat het dan wel lukt.. om het stuk dat je wilt solderen heet genoeg te krijgen...
...en ik denk dat de gas pit je hele werkstuk wel op 200C krijgt hoef je met de brander nog maar een 400c er bij te branden...

hoop dat het helpt..

Verwijderd

Topicstarter
Hezik:

Umm, de warmteoverdracht van grondplaat naar spiraal is niet onaanzienlijk. En het contactoppervlak met water ook niet. Oftewel, dat spiraaltje voegt wel degelijk waarde toe als ik ''t strak op het koper van de grondplaat vastsoldeer.

Stadswerkplaats hebben we in Oss niet. Maar eventueel kan ik ook langs de loodgieter gaan met werkplaats, en daar heel wanhopig kijken (hoef ik geeneens moeite voor te doen in dit geval). Die maken ook koperen dakgoten e.d., dus die zullen ook wel een dikke brander hebben staan, toch?

DR:
Yup!

MM_Zork:
Gasfornuis hebben we niet, en al hadden we er een, dan krijg ik dat idee nooit langs ons moeder.
Mijn idee was om een Coleman benzinebrander te gebruiken (die stookt nog VEEL harder dan een gasfornuis), maar uiteindelijk leek ''t me niet zo''n goed idee om met een gasbrander te klooien in de buurt van een benzinetankje onder druk.

Ow, enne, ''t smeltpunt van het zilversoldeer ligt rond de 700 graden. Ik moet de hele bende dus naar 750-800 graden stoken. Als het net niet oranje opgloeit, maar donkerrood al gepasseerd is, dan vloeit het spul het beste.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het ziet er naar uit dat poging 2 beter gelukt is, tot dusver.

En ik heb nou een hele lompe propaanbrander (vlam van 50-60cm lang als ik ''m opendraai), dus de rest gaat ook lukken!

''k heb overigens nog wel een foto van m''n 1e poging. Ik weet alleen niet of ik die wel durf te posten :'(

Verwijderd

Aah, post toch joh,

Kunnen we kijken wat er mis is gegaan.

Verwijderd

Topicstarter
''k had de foto in m''n mailbox verwacht gisteravond... Alleen kwam-ie niet.

Ik post ''m nog wel. Kunnen jullie ook lachen.

edit:

Het resultaat van poging 1, weliswaar na een zoutzuurbad van 3 dagen. Het spiraaltje is een beetje verkracht omdat ik er niet zo suptiel mee omging toen ''t niet lukte. Zie ook hoe het koper gebogen is.

Poging 1

En hier was ik bezig met de rotzooi weer te demonteren voor poging 2. (die overigens nu in ''t zoutzuur ligt)

Kijk ook naar de boormachine: je ziet dat er zich flink wat koperbramen langs de boor omhooggewurmt hebben. Deze zijn erg lastig weg te krijgen.

Herstellen...

Verwijderd

leuke brandertje... lijkt op die van mij :)
2bar en instelbare gasstroom

ik zou er trouwens een paar kleine stukjes metaal onder leggen... dan bereik je de gewenste temperatuur eerder...
ik moest namelijk ook eerst mijn steen naar 700C brengen voordat het soldeer ging vloeien...

die koperbramen zuigen zwaaar!
ik heb er al meerdere keren mee in mijn vingers gesneden..
gewoon met een doek erlangs jassen en klaar.
alleen moet dat na elk gaatje = 35 x blok :(

met solderen heb ik trouwens zwaar last van zwarte rotzooi die zich vormt, en volgens mij is dat die flux-6 o.a.
welke oplossing zoutzuur/water gebruik je trouwens dabit?? .. en krijg ik de blokjes daar weer mooi mee?? want dit is echt geen gezicht... effe een paar proefjes gedaan met waterinlaat constructies.. maar het is echt geen porum zo.. :(

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-05 05:58
hmmm... als je nu eens op op zoek gaat naar heel dik koper en dan alles in een negatief eruit boort. Dus de stukken waar het water langs moet boor je uit. en dan maak je een lekker stevig dekseltje die je er met een flinke power opschroeft. Beetje flauw om dit zo te zeggen eigenlijk... maar goed.

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

Verwijderd

optie al verkend, ik moest meteen een vierkante meter 2cm dik kopen... schiet niet op dus..

Verwijderd

Topicstarter
Mjah, maar toch: een boor koelen en het koper niet lijkt me lastig. En van bramen op 600 graden word ik ook al niet vrolijk.

''k heb trouwens zo''n vermoeden dat die diamantboren niet voor metaal gemaakt zijn, maar voor steen/keramiek.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, dat losstoken lukte zo ook wel, maar voor ''t solderen leg ik het plaatje net met de randjes op 2 stenen, zodat ik vrolijk tegen het metaal kan gaan stoken.

Die brander leuk? Heh, je wilt niet weten wat ik nu heb staan. Een vriend demonstreerde hem, zette hem 10 sec op vol vermogen aan, en ''t was 30 graden in het hobbyhok. Dat is het betere werk :P :9

Gewoon een doek langs m''n boor jassen werkte dus niet he. Ik moest echt met een schroevedraaiertje die bramen uit de boor pulken. (en ja, ik gebruikte er olie bij)

Die zwarte rotzooi die zich op je blok afzet is koperoxide. Dat krijg je als je koper heet stookt, dan reageert het met lucht. Ik verwijder dat spul door ''t rustig te laten uitzuren in zoutzuur (of zwavelzuur, maar da''s gemener spul dan zoutzuur). Momenteel gebruik ik een 5-7% HCl oplossing, en dan doet je blokje er best lang over voordat ''t schoon is. 10% zoutzuur kun je gewoon bij de drogist halen. Kosten, Fl 2,35 voor een liter.

Dr.Q:
Ook aan gedacht, maar ik wilde het eens zo proberen, omdat ik dat boren/frezen niet zo zag zitten. Mijn methode leek simpeler. (juist ja, leek)

freakyf:
Ik had het mee kunnen nemen voor je....

• Dr.Q
Hmmm...als je het nu eens combineert.
Opstoken, en dan de boor erin, is het nog zachter ook, alleen vasthouden wordt een probleem, net zoals de "pijpleiding" recht krijgen, dan zou je zo''n vierkante gaten boor moeten regelen. Maar of die voor metaal bestaan?

Vierkante gaten boor: gewoon een ronde boor met eromheen heel scherp metaal in de vorm van een vierkant (dat dus niet meedraait), die ronde hoeken worden "vervierkant" door de vlijmscherpe messen, het resthout van die hoekjes wordt dan door de boor afgevoerd. Als je het koper flink opstookt heb je kans dat dit ook met metaal lukt, mits het zacht genoeg is. Op deze manier kun je dus een recht kanaal maken met ronde pinnen erin.
Tis een idee, maar wie weet lukt het.

Verwijderd

Topicstarter
Ehm, ''t is een mogelijkheid. Maar dan is frezen nog eenvoudiger. En je hebt weer exotisch gereedschap nodig dat waarschijnlijk heel duur is. En dat was nou juist net wat ik met mijn blok probeerde te bereiken: een efficient blok waarbij je niet van dat exotische spul nodig hebt.

Trouwens, boren als dat metaal op 800 graden staat is niet aan te raden. Ten eerste niet omdat het gewoon ronduit link is, ten tweede niet omdat het metaal van je boor dan ook zacht word.

Maar de ideeen zijn goed. Achteraf was het misschien eenvoudiger geweest om een dik blok te kopen, met een gewone boor gaatjes boren in spiraalvorm, en dan met de dremel de rest doen.

• Dr.Q
beetje dubbel misschien, maar wat dacht je van je boor koelen met water/olie? Of een boor zoeken die wel flinke temps kan verdragen (diamantboor?, kun je zo huren).

Ik denk dat voor exotische koeling ook exotisch gereedschap nodig is. Nou ja, exotisch, hangt er van af waarmee je het vergelijkt. En met funky gereedschap krijg je vaak ook het beste resultaat.

Verwijderd

Op maandag 16 april 2001 11:23 schreef Dr.Q het volgende:
maar wat dacht je van je boor koelen met water/olie? Of een boor zoeken die wel flinke temps kan verdragen (diamantboor?, kun je zo huren).
tja... dan is je blok ook binnen no-time afgekoeld, we werken met koper he... als je dat in water gooit, is het binnen een fractie van een seconde op watertemp.. (vanaf 600C).. hoop geproest en je kan het meteen vastpakken..

diamand-boor... mmmh... zal es uit gaan checken.. of ze die in mijn maten hebben

• Dr.Q
ooit in een vakantie bij een bedrijf gewerkt waar ze op een of andere manier de boor koelde door een pistraaltje erlangs te laten lopen, wat dus niet op het koper komt.

Diamantboren zul je ook wel moeten koelen denk ik, maar dan op de manier van:
boren, boren, boren, even af laten koelen (weet niet of water link is, lijkt me extreem heet worden zo''n diamantboor, spat zo.)

• Dr.Q
hmmm...maar hard is hard toch, en diamant is lekker hard dus metaal vreet ie vast ook wel.
Misschien dat ze ook voor extreem hard metaal bestaan (dus hoge temp?).
Er bestaan natuurlijk ook boren voor hoge temperaturen denk ik (dus boren die gewoon een kwartiertje full-speed in metaal kunnen drillen). Er is vast wel een boor van een of andere legering die die hitte kan hebben.
Anders wordt het koud boren en een hele stevige boor zoeken.
Ik zal eens even searchen bij mij in de buurt.

Pagina: 1