Toon posts:

Design van mijn waterblok: op/aanmerkingen graag

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet het, sommigen van jullie hebben al dagen niet kunnen slapen van nieuwsgierigheid, maar eindelijk, hier is-ie dan, the one and only:

KiloWatt Waterblock, van DaBit natuurlijk.
Nog niet in productie, maar dat zal niet lang meer duren :)

Features van dit blok:
- 99.9% koper
- Waterinlaat op de plek waar het hoort: in het midden, op de plek waar directe koeling het meeste uithaalt.
- groot koper-water contactoppervlak
- Ontworpen om gebouwd te worden door mensen met weinig gereedschap (ehm, ikke dus), en matige metaalbewerkerservaring.
- Afmetingen 62x52x30mm
- 12mm buitendiameter, 10mm binnendiameter slangaansluitingen. Ideaal voor Tricoflex en PVC slang.
- Relatief laag gewicht (minder zwaar voor je bevestiging).

De opbouw van het waterblok is als volgt gepland:

De basis van het blok is een 5mm dikke koperen plaat van 50x60mm. Hier worden gaatjes van 3,2mm diameter, 4mm diep in geboord voor de 3mm koperen pennetjes.
De pennetjes (29mm lang) worden samen met een stukje zilversoldeer en flux in de gaten gedrukt. De spiraal word gebogen uit een stukje makkelijk verkrijgbaar 1mm dik koperplaat.
Nu word het blok langzaam verhit (kromtrekken!) tot het smeltpunt van het zilversoldeer. De soldeer onder de pennetjes zal gaan vloeien. Pennetjes kunnen aangedrukt worden. Ook kan
de spiraal nu vastgezet worden met een stukje zilversoldeer.
Nadat de grondplaat met pinnen en spiraal voldoende afgekoeld is, kunnen de zijkantjes en het afvoerpijpje (diameter 12 koperen waterleidingspijp) met zachtsoldeer gemonteerd worden
De zijkantjes worden tegen de kopse kant van de grondplaat gemonteerd. Alle 4 de zijkanten kunnen ook uit 1 stuk 1mm koperplaat gebogen worden.
De zijkantjes kunnen eventueel (tijdelijk) met korte M2 boutjes in de grondplaat gefixeerd worden om het solderen te vergemakkelijken. Na afkoelen het blok goed schoonmaken
met water en zoutzuur.
Het aanvoerpijpje kan in de deksel gesoldeerd worden, waarna deze met 2-componentenepoxy op de rest van het blok gelijmd word. Nu nog even lappen, en klaar is kees.

Ik heb bewust niet gekozen voor constructies waarbij ik moet frezen of andere moeilijke dingen moet doen. Om dit blok te bouwen heb je genoeg aan een boormachine met kolom, een stevige gasbrander (of gasfornuis >:)), een scherpe ijzerzaag of dremel en een bankschroef.

De grondplaatdikte van 5mm is gekozen omdat een dikkere plaat een grotere dT geeft van het koper, en een dunnere plaat te weinig ruimte overlaat om gaten te boren, en wat
minder warmtespreiding geeft.
De wanddikte van 1mm bied overigens voldoende stevigheid. Mijn (gelijmde) testblokje met alleen 4 wandjes kan mijn gewicht hebben. Zonder spiraal, zonder pinnen.

Graag eventuele op- en aanmerkingen.

Overzicht. Deksel en slangaansluitingen zijn half transparant gerenderd:
Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/kilowatt_1.jpg

Deksel en aanvoerleiding verwijderd:
Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/kilowatt_2.jpg

Best wel mislukt bovenaanzicht:
Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/kilowatt_3.jpg

Enne, excuses voor mijn megalomane gezwam bovenaan ;)

Verwijderd

Ziet er erg strak uit! En toch maar voor soldeer gekozen ;)

Ik hoop voor je dat je het voor elkaar krijgt.

ff vraagje: zou het niet beter zijn als je doe schotten in een ronde spiraalvorm zou maken (ipv vierkant met 90' hoeken) voor betere doorstroom water/vloeistof?

Verwijderd

Topicstarter
Ja, soldeer geleid relatief slecht warmte. Totdat je de context van de getallen ziet, dan blijkt het opeens nog 100x beter warmte te geleiden dan Arctic Silver.

Een ronde spiraal is ook mogelijk, maar dit zorgt voor net een beetje extra turbulentie en 't is makkelijker te maken (ik denk dat ik een groefje aanbreng waar de spiraal in blijft liggen tijdens het solderen. En dan zijn rechte lijntjes makkelijker dan ronde)

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:29
Bij deze op verzoek wat opbouwende kritiek.

Volgens mij mis ik een wateruitlaat. Op deze wijze stroomt het koude water je blok in, en het water dat verwarmd is zou tegen de druk in via dezelfde slang afgevoerd moeten worden? Overigens zie ik, buiten het vele werk wat je eraan zult hebben, niet echt het nut van een "doodlopend" doolhof en de pinnen binnenin het blok (zeker in kombinatie met één tule voor de aan- en afvoer van het water.

Overigens wel veel respect voor het ontwikkelen van een eigen design, wie weet heb je met het verfijnen van het ontwerp straks het perfecte waterblok ontworpen.

In ieder geval heel veel succes!

edit:
Oeps, even e.e.a. over het hoofd gezien, er zit wel een uitlaat bovenop het blok, had ik even overheen gekeken vanwege de transparante rendering. Dan neem ik het eerste deel terug, ziet er goed uit. Alleen dat gedeelte met die pinnen zie ik het nut niet zo van in.

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V156 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:44

ChUcKiE

Dus........

Volgens mij zie je iets over het hoofd (A3-D)..

Zijn invoer is op de top van het waterblok, de afvoer aan de linker kant.

Mijn (opbouwende) kritiek:

Het "doolhof" eindigt achter de afvoer....ik zou juist de afvoer op het einde van het doolhof brengen en dan dus onder een rechte hoek (180) ipv 90 uit het koelblok laten komen. d.w.z. met de stroom van het water mee!!!
En wat al eerder gezegd is, ik denk dat een spiraal vorm i.p.v. rechte hoeken een betere/snellere afvoer van het warme water garandeerd!

Verder ziet het er allemaal wel wreed uit!!

Sux6!

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Verwijderd

Naar mijn id. is het beter om dat pijpje in het midden (bovenop) voor de invoer te doen en die aan de zijkant voor de uitvoer.
Op deze manier komt het koudste water op het midden van de processor (core).

...denk ik.... :?

• p@dd0
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-02 12:14

p@dd0

psychonaut

Is het misschien een idee om je water uitlaat, ook boven op het blok te maken.
En dan ook helemaal aan het einde van de water loop.
Beide aansluitingen (in- en uitlaat) aan de bovenkant lijkt mij toch iets praktischer.
Verders een heel mooi ontwerp/project.
Sterkte ermee en veeeeeeel plezier :9

Amantes amentes
--
Be inspired!

Verwijderd

Ik denk dat een 'slakhuis' vorm (of pomphuis) met invoer midden-boven en afvoer aan t eind van de spiraal helemaal optimaal is. 8-)

• p@dd0

p@dd0

psychonaut

Kom op mensen lezen |:(
Nadat de grondplaat met pinnen en spiraal voldoende afgekoeld is, kunnen de zijkantjes en het afvoerpijpje (diameter 12 koperen waterleidingspijp) met zachtsoldeer gemonteerd worden
De zijkantjes worden tegen de kopse kant van de grondplaat gemonteerd. Alle 4 de zijkanten kunnen ook uit 1 stuk 1mm koperplaat gebogen worden.
De zijkantjes kunnen eventueel (tijdelijk) met korte M2 boutjes in de grondplaat gefixeerd worden om het solderen te vergemakkelijken. Na afkoelen het blok goed schoonmaken
met water en zoutzuur.
Het aanvoerpijpje kan in de deksel gesoldeerd worden, waarna deze met 2-componentenepoxy op de rest van het blok gelijmd word. Nu nog even lappen, en klaar is kees.

Amantes amentes
--
Be inspired!

Verwijderd

Maar als er bovenop een buisje zit, dan kan er geen koeler meer op....
Weet niet of het nodig is, maaruh... ik zou het wel willen en/of doen!!

• p@dd0

p@dd0

psychonaut

Op donderdag 29 maart 2001 10:28 schreef DaFoX het volgende:
Wat zal het nut van "water koeling" zijn ????;)

Amantes amentes
--
Be inspired!

• Helldesker
  • Laatst online: 10-10-2025
Op donderdag 29 maart 2001 10:28 schreef DaFoX het volgende:
Jij hebt het duidelijk NIET begrepen.

Maar uhm ik zou idd ook de afvoer aan het einde van de waterstroom ( einde spiraal.) zetten. Verder erg strak.

Verwijderd

als je koelblok niet warm wordt, dan zal een waterkoeling ook niet veel nut hebben...

Heeft alleen nut als je proc. ECHT WARM cq. HEET wordt toch???

Koelblok zal heus wel warm worden hoor!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:44

ChUcKiE

Dus........

Uhm Dafox....

Waterkoeling gebeurt (naar mijn weten) nooit d.m.v. een ventilator op het waterblok. Het water koelt tig keer beter dan conventionele luchtkoeling, je hebt (eventueel) pas een koeler nodig bij je radiator.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Ziet er perfect uit, alleen ik denk dat het in de praktijk lastig wordt om het zo mooi en precies te maken als op je tekening. Ik liep ook met het idee om zelf een blok te maken, maar het geheel vindt zich plaats op een oppervlak van 5 * 5 .. wordt erg pielen denk ik. Om al die pinnetjes erin te krijgen en het schotje.. Ik denk dat als je er 10 pinnetjes in hebt dat het er al niet meer zo mooi uit ziet als op de tekening.

nog iets: Je meent dat de inlaat recht boven de core beter is dan bijv. aan de zijkant, maar dat is denk ik iets overtrokken. Laat het resultaat 1 graad schelen (ok je bent een Tweaker), ik zou er niet veel waarde aan hechten. Koper geleidt al zeer goed warmte zoals je weet. Ik heb op mijn blok de losse sensor van m'n bord geplakt (vlak boven de core op de baseplate) en die geeft altijd een constante temp aan (de buitentemp). Het is volgens mij dus niet zo dat er tussen het midden en de zijkant al veel temperatuurverschil is. Maar ik blijf erbij: dit blok is qua ontwerp het beste wat ik tot nu toe heb gezien! Ik zou eens kijken of je het ontwerp van dit blok niet aan kan passen om het met een CNC kan frezen, zou m.i. het mooiste zijn !

Qua tijd en moeite.. Ik heb uit gemakzucht 137,= uitgetrokken voor een Danger-Den.. beter koelblok kan haast niet.

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

netjes,

ik ga toch meer voor het tidalpool idee
nog makkelijker te maken en er is zat turbulentie in heb block

voor degene die niet weten wat voor nut water koeling heeft:

water geleid warmte beter ( hogeredichtheid dan lucht), zodat de warmte makelijk van de CPU in het water komt en deze water loop met redelijke snelheid naar je radiator die het water weer afkoeld, en hup daar gaat weer een stroom koel water naar je Hete CPU om hem weer aftekoelen :)

Verwijderd

Ik sluit me aan bij iedereen die denkt dat een spiraalvorm beter is. Kan het verder niet bewijzen ofso.

Wat ik wel zeker weet is dat als je met scheikunde een vloeistof wilt koelen. Dan laat je die door een buisje lopen, en dan doe je daar andere buisje omheen ( heb je natuurlijk van die standaard glazengevallen voor )

stel ff de te koelen vloeistof loopt van links naar rechts, om dan zo effect mogelijk te koelen moet je het water (dat gebruikt je meestal ) van Rechts naar links in de buitenste buis laten lopen, tegen de te koelen vloeistof in dus.

vandaar dat ik denk ( en bijna zeker weet ) dat het beter zal zijn als jij(daBIt) het water in het midden UIT het koelblok laat lopen.

Verder weet ik ook zeker dat wat je ook doet, het nooit meer dan 1 graden Celsius zal uitmaken. Water is zo Effectief, dat 100 l/min al niet meer uitmaakt tegen 1000 l/min. Ook de wervelingen maken al niets meer uit(theoretisch natuurlijk allemaal wel en daar gaat het hier om :9~)

Verder is het mooi werk, ziet er erug strak uit!!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op donderdag 29 maart 2001 09:34 schreef DaBit het volgende:
Ik weet het, sommigen van jullie hebben al dagen niet kunnen slapen van nieuwsgierigheid, maar eindelijk, hier is-ie dan, the one and only:

KiloWatt Waterblock, van DaBit natuurlijk.
Nog niet in productie, maar dat zal niet lang meer duren :)
Barje.. Moest dat nou!?!? Patser :)

(sorry, kon het effe niet laten :) )

Maareh, design ziet er wel goed uit.. En of die afvoer nou aan de bovenkant of zijkant zit maakt denk ik niet zoveel uit..
Hooguit kan een aansluiting aan de bovenkant wat makkelijker zijn m.b.t de plaatsing op je mobo, of knikken in de slangen voorkomen...

Verwijderd

Helpende hand:

Er zijn tientallen soorten zilversoldeer en vaak gaat het om slechts een paar procent.
Bovendien zit in de helft van de legeringen ook nog eens een fikse hoeveelheid cadmium.

Wat jij zoekt is deze:

L-Ag 55Sn (DIN 8513)

De Tc ervan kan ik zo snel niet vinden maar het moet tussen de 300 en 360 W/mK liggen.
FYI: 60/40 soldeer = 48 W/mK

• worsie
  • Laatst online: 22-02-2025
Ik denk dat je de uitvoer idd niet aan de zijkant moet doen maar aan de bovenkant. Dit is praktischer voor op het moederbord, omdat je aan de bovenkant goed de ruimte hebt, als ie aan de zijkant zit zitten onderdelen van het mobo eerder in de weg en zal je slang misschien rare bochten moeten maken. Als je hem op de bovenkant doet is ie ook geschikt voor elk mobo (niet op elk mobo zit de socket er in de zelfde richting op).

Wat ik me afvraag: is de breedte van het kanaal dat door de spiraal gevormd wordt overal gelijk? Lijkt niet zo in de tekening namelijk. Denk er aan dat je een peltier aan het koelen bent, en niet alleen een core. Het waterblok zal dus over een groot deel van het oppervlak verhit worden, niet alleen maar in het centrum. De rest van het blok is in die situatie dus niet minder belangrijk. Denk dat dat wel goed zit hoor, daar niet van :).

• Tupolev
  • Laatst online: 21-02 13:39
Op donderdag 29 maart 2001 11:09 schreef The Rapier het volgende:

stel ff de te koelen vloeistof loopt van links naar rechts, om dan zo effect mogelijk te koelen moet je het water (dat gebruikt je meestal ) van Rechts naar links in de buitenste buis laten lopen, tegen de te koelen vloeistof in dus.

vandaar dat ik denk ( en bijna zeker weet ) dat het beter zal zijn als jij(daBIt) het water in het midden UIT het koelblok laat lopen.
In tegenstroom dus, om de correcte term hiervoor maar even te geven. Dit maakt in dit geval helemaal niks uit. Hiervoor zijn twee redenen. 1. De warmte is al verdeeld over het koelblok, namelijk door het gebruik van de koperen bodemplaat.

2. Door het gebruik van waterkoeling wordt de warmte zo snel afgevoerd dat het rendementsverschil echt nihil zal zijn. (maar dit zei je zelf ook al ongeveer geloof ik)

Engineering

• TGEN
  • Laatst online: 20-02 08:15

TGEN

Hmmmx_

Slakhuisvorm lijkt mij idd ook beter. Het water warmt op, en zet uit. Hoe verder uit het midden, hoe groter de spiralen. Daardoor blijft de druk gelijk. De vloeistof hoeft immers pas bij de radiator samengeperst te worden (samenpersen>water verliest warmte). Verder zou ik aan de randen van de spiralen ribbels construeren, want turbulentie zorgt voor een betere warmtewisseling.

Just my 2 cents.

TGEN

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• Tupolev
Op donderdag 29 maart 2001 11:09 schreef The Rapier het volgende:
Water is zo Effectief, dat 100 l/min al niet meer uitmaakt tegen 1000 l/min.
100 liter / minuut. Door zo'n kleine leiding, en dan ook nog eens zo'n waterblok.
Ik denk dat je dan een behoorlijk drukval krijgt over je systeem. Waarschijnlijk zal je pomp dit niet eens trekken en als dir dit wel doet zal heel de boel wel uit elkaar knallen door de drukken die er ontstaan.

Besef wel dat 100 l/m bijna 2 liter per seconde is. En dat door een buisje van (ik dacht 10 mm.) Dit lijkt me een beetje overkill.

Engineering

• Tupolev
Op donderdag 29 maart 2001 12:25 schreef TGEN het volgende:
Slakhuisvorm lijkt mij idd ook beter. Het water warmt op, en zet uit. Hoe verder uit het midden, hoe groter de spiralen. Daardoor blijft de druk gelijk. De vloeistof hoeft immers pas bij de radiator samengeperst te worden (samenpersen>water verliest warmte). Verder zou ik aan de randen van de spiralen ribbels construeren, want turbulentie zorgt voor een betere warmtewisseling.

Just my 2 cents.

TGEN
|:(

Sorry hoor ik wil hier niemand tegen het hoofd stoten, maar hier klopt werkelijk helemaal niks van. Sinds wanneer verliest water warmte als je het samenperst. En die paar graden wat het water in temperatuur zal stijgen zal niet echt een geweldig effect hebben op de dichtheid, en al zeker niet op de druk in je waterblok.

quote]Op donderdag 29 maart 2001 12:25 schreef TGEN het volgende:
want turbulentie zorgt voor een betere warmtewisseling.
/quote]

Sorry, dit stukje klopt (bijna)wel

Engineering

Verwijderd

:7
Ik zou de uitlaat zo veel mogelijk aan het eind van de waterloop plaatsen.
D.w.z. niet in het midden van de zijkant maar helemaal rechts, tegen de hoek aan zeg maar.

Verder zie ik een prachtig blokkie!

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

Lees eens een goed boek over warmtewisseling.

TGEN

Pixilated NetphreaX
DragonFly

• Universal Creations
  • Laatst online: 21-02 17:02
Op donderdag 29 maart 2001 11:05 schreef Meteorite het volgende:
water geleid warmte beter ( hogeredichtheid dan lucht), zodat de warmte makelijk van de CPU in het water komt en deze water loop met redelijke snelheid naar je radiator die het water weer afkoeld, en hup daar gaat weer een stroom koel water naar je Hete CPU om hem weer aftekoelen :)
Het koelend vermogen van water heeft niets te maken met dichtheid, maar met de soortelijke warmte. Aangezien water ongeveer de hoogste soortelijke warmte van alle stoffen op aarde heeft is de keuze natuurlijk snel gemaakt. Om 1kg (of 1 liter) water 1 graad op te warmen is 4,18 KJ nodig. Stel dat je CPU 80W = 80 J/s aan warmte produceert, dan duurt het zo'n 50 seconden om het water (1kg) 1 graad in warmte te laten stijgen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• worsie
  • Laatst online: 22-02-2025
Op donderdag 29 maart 2001 12:38 schreef Tupolev het volgende:

[..]

|:(

Sorry hoor ik wil hier niemand tegen het hoofd stoten, maar hier klopt werkelijk helemaal niks van. Sinds wanneer verliest water warmte als je het samenperst. En die paar graden wat het water in temperatuur zal stijgen zal niet echt een geweldig effect hebben op de dichtheid, en al zeker niet op de druk in je waterblok.

quote]Op donderdag 29 maart 2001 12:25 schreef TGEN het volgende:
want turbulentie zorgt voor een betere warmtewisseling.
/quote]

Sorry, dit stukje klopt (bijna)wel
Bij het samenpersen van stoffen komt idd warmte vrij. Bij wat voor stof dan ook. Maar water is erg lastig samen te persen, en in dit geval moet je het dan maar ook als puur theoretisch zien. De druk die nodig is voor het ook maar een klein beetje samenpersen van water kan nooit bereikt worden met een huis-tuin-en-keuken-pompje.

Bij de stijging van de temperatuur van het water moet je denken aan een max. van 10 graden of zo. De uitzettingscoefficient, indien ie al aanwezig is, vang je niet op in het koelblok. Daarvoor gebruik je een expansievat. Als er een laagje lucht in het reservoir staat is dat ruim voldoende.

Dat turbulentie zorgt voor een betere warmtewisseling is niet bijna waar maar helemaal waar :). Simpelweg omdat de gelijkmatige verspreiding van de warmte door de vloeistof sneller en beter verloopt met turbulentie in de vloeistof.

• demisoft
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-11-2021
lijmen en solderen bevalt me niet zo goed. Ik heb ooit een een koeler van dik plexiglas gemaakt en dat met epoxy aan elkaar gelijmt, maar dat was niet dicht te krijgen. Daarom zou ik gaan voor frezen de de deksel er op schroeven met vloeibaar pakking er tussen. ( Ik heb een pot van dat gemene goedje speciaal voor koper. hier is mijn ontwerp het is wel alleen geschikt voor AMD omdat het koelblok aan de vier gaten naast het socket wordt bevestigt..

[img]"http://www.student.tue.nl/e/m.h.l.m.v.d.tillaart/overclock/water.jpg[/img]

Waar heb je trouwens die plaatjes mee gemaakt zien er gaaf uit.

Acer 1501 : P4 bak

Verwijderd

Topicstarter
Het "doolhof" eindigt achter de afvoer....ik zou juist de afvoer op het einde van het doolhof brengen en dan dus onder een rechte hoek (180) ipv 90 uit het koelblok laten komen.
Hmmm, ja, maar dan kom ik in de problemen met de 4 bouten door het moederbord heen.

Misschien de afvoer toch ook door de deksel heen.
Ik denk dat een 'slakhuis' vorm (of pomphuis) met invoer midden-boven en afvoer aan t eind van de spiraal helemaal optimaal is.
Hmm, eventueel valt een spiraal te overwegen. Zoveel scheelt het niet, het is alleen potentieel iets lastiger vast te zetten in de grondplaat. Maar zoveel lastiger zal het niet zijn. Valt toch te overwegen..
Ziet er perfect uit, alleen ik denk dat het in de praktijk lastig wordt om het zo mooi en precies te maken als op je tekening. Ik liep ook met het idee om zelf een blok te maken, maar het geheel vindt zich plaats op een oppervlak van 5 * 5 .. wordt erg pielen denk ik. Om al die pinnetjes erin te krijgen en het schotje.. Ik denk dat als je er 10 pinnetjes in hebt dat het er al niet meer zo mooi uit ziet als op de tekening.
Tuurlijk is het resultaat niet zo mooi als een computerrendering. Hoewel ik dicht in de buurt kan komen. 'k heb laatst wat gespeeld met het vormen van koperen plaat, en dat ging bijna net zo mooi als wat je hier ziet.

Die pinnetjes zijn geen ramp denk ik. In render gewoon een bovenaanzicht van dit plaatje op schaal, en gebruik dat als mal.
Qua tijd en moeite.. Ik heb uit gemakzucht 137,= uitgetrokken voor een Danger-Den.. beter koelblok kan haast niet.
Dat weet ik nog zo net niet. Ik heb meer koper-water oppervlak dan DangerDen. En ik vind het leuk om zelf iets te maken, en dat ding van DangerDen kan ik zelf niet maken.
Verder weet ik ook zeker dat wat je ook doet, het nooit meer dan 1 graden Celsius zal uitmaken.
Bij 100 liter/uur (weinig dus) moet ik al 115 Watt het blok injagen op het water er 1 graad warmer uit te laten komen dan 't erin komt. Bij mijn geplande 500L/uur en 250W erin is de delta-T op het contactoppervlak pelt->blok en de delta-T over de koperen grondplaat al veel groter.
Barje.. Moest dat nou!?!? Patser :)
Moel! >:)
Wat jij zoekt is deze:

L-Ag 55Sn (DIN 8513)

De Tc ervan kan ik zo snel niet vinden maar het moet tussen de 300 en 360 W/mK liggen.
Kijk! Da's dus weer eens erg nuttige info. Weet je ook het smeltpunt van dit soldeer?

De absolute geleiding van het soldeer is overigens niet zo belangrijk als je kijkt naar de afstanden. En al helemaal niet als je het vergelijkt met 'goed' spul zoals Arctic Silver (blijft beneden de 1W/(mK))
Wat ik me afvraag: is de breedte van het kanaal dat door de spiraal gevormd wordt overal gelijk? Lijkt niet zo in de tekening namelijk.
Eh, klopt. Modelleringsfoutje. Ik wil in de praktijk eventueel wel de kanalen dezelfde doorsnede geven.
lijmen en solderen bevalt me niet zo goed. Ik heb ooit een een koeler van dik plexiglas gemaakt en dat met epoxy aan elkaar gelijmt, maar dat was niet dicht te krijgen. Daarom zou ik gaan voor frezen de de deksel er op schroeven met vloeibaar pakking er tussen.
Lijmen moet je ook met de goede lijm doen. Dus geen 2-componentenepoxy voor plexiglas, maar wat aceton met wat materiaal erin opgelost.

Mijn ervaring met lijmen van metaal is prima, mits de te lijmen onderdelen goed behandeld zijn. Ik heb hier een testobjectje staan dat niet stuk te krijgen is.

Frezen wilde ik juist niet, want dat kan ik niet goed genoeg, en ik heb de spullen er niet voor. Dit blok is ook ontworpen om gebouwd te worden, en wel door mij, met m'n gelimiteerde hoeveelheid gereedschap.

Btw, ontwerp/plaatjes zijn gemaakt met 3D Studio MAX. 't pakketje is niet zo geschikt voor dit doel, maar ik kan ermee werken.

• p@dd0

p@dd0

psychonaut

Het zou ook wel heel cool zijn als je tijdens het werken een aantal foto's maakt.
Makkelijk voor mensen die jou voorbeeld willen volgen.

Amantes amentes
--
Be inspired!

• Tupolev
Op donderdag 29 maart 2001 13:05 schreef worsie het volgende:

[..]

Bij het samenpersen van stoffen komt idd warmte vrij.
Maar daalt daardoor de temperatuur van het water?
Op donderdag 29 maart 2001 13:05 schreef worsie het volgende:

Dat turbulentie zorgt voor een betere warmtewisseling is niet bijna waar maar helemaal waar :). Simpelweg omdat de gelijkmatige verspreiding van de warmte door de vloeistof sneller en beter verloopt met turbulentie in de vloeistof.
Wat jij bedoelt is warmtedissipatie, en niet warmtewisseling. Met warmtewisseling bedoel je meestal de warmteoverdracht tussen je koelblok en het water. En warmtedissipatie is de verdeling van de warmte over het water. Het idee klopt wel, alleen worden hier de verkeerde termen gebruikt.

Dus bijna waar.

Engineering

Verwijderd

Topicstarter
Het zou ook wel heel cool zijn als je tijdens het werken een aantal foto's maakt.
Makkelijk voor mensen die jou voorbeeld willen volgen.
'k zal wel zo'n wegwerpcameraatje kopen.

Eigenlijk zit ik nog steeds te wachten op een 3.1Mpixel digitaal ding met voldoende opslagruimte (om er een vakantie lang mee te kunnen doen), voor een schappelijk bedrag...

Verwijderd

beetje druk geweest laatste tijd,

maar veel succes met je blokkie :)

vergeet de gaten niet om de coldplate mee aan te drukken ;)

Verwijderd

Ahum, zilverzolderen op het gasfornuis met zo`n blok !!!!!!!!!1 dat gaat dus never noooooooit lukken he, daar moet je wel even een lekkere branderpit voor meenemen, je moet dat blok met alles er in wel even naar de minimaal 650 graden stoken, voor easyflow soldeer, ,voor andere soorten nog wel warmer, verder ziet het er goed uir, maar vraag me echt af of je dat op die kleine oppervlakte voor elkaar krijgt, MET ZILVERSOLDEREN OOK DE BINNENKANT FLUXXEN, vergeet dat niet, en san ff in een goed ZUUR bad leggen om alle oxiden er af te krijgen en ook alle vloeimiddel resten !!!!!!!!
ALs het je lukt post dan ff pic`s
SUC6

• TGEN

TGEN

Hmmmx_

Tupolev, je snapt toch wel wat warmte is? Meer warmte bij eenzelfde hoeveelheid stof = hogere temperatuur, minder warmte = lagere temperatuur.

Maar inderdaad, dit werkt niet echt effectief bij water :). Met gassen is dit de manier om te koelen.

TGEN

[edit]
BTW, ik bedoelde dus echt warmtewisseling... door turbulentie komen veel meer 'koude' deeltjes water langs de wanden van het koelblok, waardoor er per liter water meer warmte wordt opgenomen.

Pixilated NetphreaX
DragonFly

• Rogier20
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-11-2023
Op donderdag 29 maart 2001 12:25 schreef TGEN het volgende:
De vloeistof hoeft immers pas bij de radiator samengeperst te worden (samenpersen>water verliest warmte).
lesje natuurkunde:

(P1 x V1)/T1 = (p2 x V2)/T2
P = druk
V = volume
T = temp

Het volume bij een vloeistof blijft gelijk, want vloeistof is nauwelijks samenpersbaar.

er blijft dus over:

P1/T1 = P2/T2
oftewel... als de druk toeneemt ...zal dus ook de temperatuur toe moeten nemen.

oftewel... de beredenering spoort niet helemaal... (je kunt ook zeggen, "helemaal niet")
[edit]

oeps .... volgens mij was ik de laatste bladzijde vergeten te lezen......

[\edit]

• Sneaky_Dill
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-02-2025
Op dinsdag 14 mei 2002 00:12 schreef Rogier20 het volgende:

[..]

lesje natuurkunde:

(P1 x V1)/T1 = (p2 x V2)/T2
P = druk
V = volume
T = temp

Het volume bij een vloeistof blijft gelijk, want vloeistof is nauwelijks samenpersbaar.

er blijft dus over:

P1/T1 = P2/T2
oftewel... als de druk toeneemt ...zal dus ook de temperatuur toe moeten nemen.

oftewel... de beredenering spoort niet helemaal... (je kunt ook zeggen, "helemaal niet")
[edit]

oeps .... volgens mij was ik de laatste bladzijde vergeten te lezen......

[\edit]
Volgens mij reageer jij een beetje laat :P

Heb een upgrade nodig =/

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik denk dat je toch eens wat eerder moet gaan slapen, want dit topic is al meer dan een jaar oud...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

plaatjes zijn dood :(

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Woei, iemand met 5 posts die een topic opzoekt en dan erin replyd. Iig geen super noob :)

De post is in principe nog interresant ook, alleen het topic is idd een beetje oud. Het waterblok is allang af en word als het goed is voor de phase change gebruikt.

Nou Dabit, gooi je eigen topic maar op slot :)

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op dinsdag 14 mei 2002 09:25 schreef -=MOL=- het volgende:
Woei, iemand met 5 posts die een topic opzoekt en dan erin replyd. Iig geen super noob :)

De post is in principe nog interresant ook, alleen het topic is idd een beetje oud. Het waterblok is allang af en word als het goed is voor de phase change gebruikt.

Nou Dabit, gooi je eigen topic maar op slot :)
LOL moet je ook eens kijken in welke topics hij gepost heeft... 1 is 2 maanden oud en de ander is ook bijna een jaar oud... :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Op dinsdag 14 mei 2002 09:33 schreef Demoniac het volgende:

[..]

LOL moet je ook eens kijken in welke topics hij gepost heeft... 1 is 2 maanden oud en de ander is ook bijna een jaar oud... :P
Ach ja, kan gebeuren :)

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Topicstarter
Oude koe.
(aaauw, dit doet pijn!)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.