Ik hoorde van iemand dat de silverado koelers onhoorbaar zijn! ik wil echter zorgen dat ik mijn koeling heeeeeel erg goed koel, maar waterkoeling durf ik weer nie aan, ik weet ook nie of dit wel zo "onhoorbaar" is ik wilnamelijk de com 24/7 laten draaien, maar ik slaap er wel naast, minder dan 1 meter. Daarom heb ik liever een luchtkoeler dan een waterkoeling al hoewel een waterkoeling veel beter koelt, wat moek nu???
[flauwebuimodus]Ik heb er eentje die onhoorbaar is ! Als ie stil staat ! [/flauwebuimodus]
Sorrie...
Sorrie...
Verwijderd
nou als ik goed naar die plaatjes kijk krijg ik die echt niet op mijn moederbordje..en ook niet op menig ander mobo 
verder wel leuke koeler.
ik heb er alleen niets aan.
je zou waterkoeling moeten proberen
verder wel leuke koeler.
ik heb er alleen niets aan.
je zou waterkoeling moeten proberen
pompen zijn over het algemeen heel sil. Maar als je minder geluid wilt hebben kan je, je koelers gewoon op 7V laten lopen.
Panaflo (van Panasonic) zijn een van de stilste koelers op de mark, zelfs de 120MM is onhoorbaar, super stil. Alleen ik heb ze wel in de VS besteld
Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX
Ik heb gisteren toch ook maar zo''n ''fluisterstille'' cpu koeler van Silent Systems gekocht, de Silent Systems Radial Fin Socked A cooler...
(zie ook deze post gathering.tweakers.net/showtopic.php/154889)
In eerste instantie kon ik er NERGENS informatie over vinden (OOK niet bij de leverancier
(Informatique)). Uiteindelijk ben ik tegen een review van The Register aangelopen (die hier te vinden is;www.theregister.co.uk/content/2/12719.html), waarin wat info staat waar ik wat mee kon... vandaar dat ik de gok maar ben aangegaan en het ding heb besteld...
(FYI: RPM 3500, CFM unknown, dBA 22.12 (
))
Ze zijn niet op voorraad, en komen volgende week waarschijnlijk binnen... Als ik ''m heb, wil ik m''n bevindingen wel posten, als er interesse is...
(zie ook deze post gathering.tweakers.net/showtopic.php/154889)
In eerste instantie kon ik er NERGENS informatie over vinden (OOK niet bij de leverancier
(FYI: RPM 3500, CFM unknown, dBA 22.12 (
Ze zijn niet op voorraad, en komen volgende week waarschijnlijk binnen... Als ik ''m heb, wil ik m''n bevindingen wel posten, als er interesse is...
Duron 650 @ 1,01 Ghz, Abit KT7, 320 mb SDRAM pc133. Spire Orb + 1x 80 mm Fan.
Verwijderd
Ik had er over nagedacht om die van SilentPC te kopen voor mijn P3. Die maakt 25 DbA.
Toen kwam ik achter de GoldenOrb en maakt 26,4 DbA
En prijs scheelde iets van 25,-
Dus ik heb de wat goedkopere maar iet luidere koeler gekocht.
En hij bevalt rete goed.
Lekker 21 graden
Het is nu koud in mijn kamer en hij loopt nu op 15 graden en case temp 22
GPU is 29,3 graden.
Alles IDLE
Toen kwam ik achter de GoldenOrb en maakt 26,4 DbA
En prijs scheelde iets van 25,-
Dus ik heb de wat goedkopere maar iet luidere koeler gekocht.
En hij bevalt rete goed.
Lekker 21 graden
Het is nu koud in mijn kamer en hij loopt nu op 15 graden en case temp 22
GPU is 29,3 graden.
Alles IDLE
Verwijderd
Het hangt ook een beetje af wat voor CPU je hebt. Als je net als JordyB een Intel hebt is het redelijk simpel te doen (na jaaa.. simpel..
)
domweg omdat die processor minder warmte ontwikkelt.
Je kunt ook proberen een standaard koeler zo te modden dat er een stille 80mm fan op past.
Panaflo heeft 80mm fans die iets van 24 cfm doen bij 21 Db, de 80mm L1A
Dat moet genoeg kunnen zijn om een 1Ghz te laten draaien, mits niet al te zot overgeklokt.
Je kunt ook d''een of andere 80 mm Sunon fan nemen en die op 5 of 7 volt laten draaien.
domweg omdat die processor minder warmte ontwikkelt.
Je kunt ook proberen een standaard koeler zo te modden dat er een stille 80mm fan op past.
Panaflo heeft 80mm fans die iets van 24 cfm doen bij 21 Db, de 80mm L1A
Dat moet genoeg kunnen zijn om een 1Ghz te laten draaien, mits niet al te zot overgeklokt.
Je kunt ook d''een of andere 80 mm Sunon fan nemen en die op 5 of 7 volt laten draaien.
Verwijderd
Hooi die papst zijn nog stiller! 
Papst 8412NGL, 12 dBa bij 12v, 1500 rpm en 19,4 cfm!

En er zit ook nog noise-control op!
Papst 8412NGL, 12 dBa bij 12v, 1500 rpm en 19,4 cfm!

En er zit ook nog noise-control op!
Mijn Agilent is super stil...
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Verwijderd
Ik ben bezig om mijn pc werkelijk onhoorbaar te maken en dat lukt nu aardig, maar er zal binnekort wel ff een site met een paar pics maken!
Verwijderd
nou ik heb de silverado ( op extreemste stand staan ) en die maaktt bijna geen geluid, had in begin wel vibraties door mobo vanaf de cpu cooler mja daarom lever silverado bij die cooler ook mobo studplaatjesmee die je onder je cpu ( aan de onderkant van je mobo ofcoz) legt en die rusten dan op de plaat waar jeje mobo op vast schroeft, weg lawaai
ik heb ook 3 papst 12x12x3.nogwaTTE cm 12v
ik hoor die dingen bijna nie maar heb er toch schakelingen tussen gezet zodat ze terug gebracht kunnen worden naar 6.5 a 7 volt of uitgezet kunnen worden
krijg aan het einde van de week mijn enermax 350 watt ( hoop dat die ook beetje stil is anders ga ik ff een 8cm papst cooler halen )
ik heb ook 3 papst 12x12x3.nogwaTTE cm 12v
ik hoor die dingen bijna nie maar heb er toch schakelingen tussen gezet zodat ze terug gebracht kunnen worden naar 6.5 a 7 volt of uitgezet kunnen worden
krijg aan het einde van de week mijn enermax 350 watt ( hoop dat die ook beetje stil is anders ga ik ff een 8cm papst cooler halen )
Een waterpomp is stiller dan welke fan ook (behalve een stilstaande
)
Ik kan de pomp enkel horen als het nacht is, er geen auto''s rijden op de snelweg, welke een km verderop is, het windstil is, en ik op minder dan 2 meter afstand ben van de pomp. Echt weinig dus.
Ik kan de pomp enkel horen als het nacht is, er geen auto''s rijden op de snelweg, welke een km verderop is, het windstil is, en ik op minder dan 2 meter afstand ben van de pomp. Echt weinig dus.
[flauwmodus]Op donderdag 05 april 2001 12:29 schreef eXistence het volgende:
Weet iemand waar de grens licht van wat je nog wel kan horen?
0 Decibel...????
[/flauwmodus]
Als ik een goeie signature zou weten, zou ik die hier neerzetten.
ik zie door het bos de bomen nie meer, Ik wil het koelen met de minst mogelijk geluiid productie, de een zegt Waterkoeling en de ander zegt gewoon zo''n fan, maar da ding moet na onhoorbaar zijn, ook nog wel kunnen koelen, maar die papst dingen zijn dus goed voor de airflow? waar ken je die dingen kopen dan?
Verwijderd
Geluid kun je niet meer horen bij 0 foon 
en da''s niet hetzelfde als dB. Maar 20dB, A-gewogen is al heel erg stil.
en da''s niet hetzelfde als dB. Maar 20dB, A-gewogen is al heel erg stil.
Verwijderd
Anders laat je die fan''s zo hard draaien dat het een piepgeluid word die boven de 20 K db komt zodat je het niet meer kan horen!
ff een tabelletje uit binas gejat:
dit zijn dus de waardes voor geluid
dit zijn dus de waardes voor geluid
laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs
mensen....allemaal leuk en aardig wat julli hier verzinnen, maar jullie vergeten een herrie maker in je kast....de HDD
Ik heb nu een Compaq EN PII733, zonder ventilator op het koelblokje. Er zit maar een ventilator in, namelijk in de voeding en die maakt weinig geluid!
Maar waar ik me aan erger is de herrie van mijn 7200RPM IBM 45GB, die ik ook nog met dat flauwe programmatje op zun stilst heb gezet, maar dus nog steeds herrie aan de kop!
Ik heb nu een Compaq EN PII733, zonder ventilator op het koelblokje. Er zit maar een ventilator in, namelijk in de voeding en die maakt weinig geluid!
Maar waar ik me aan erger is de herrie van mijn 7200RPM IBM 45GB, die ik ook nog met dat flauwe programmatje op zun stilst heb gezet, maar dus nog steeds herrie aan de kop!
met de opmerking dat per ongeveer 3 Decibel omhoog, de intensiteit in werkelijkheid verdubbeld,
dus 33 Db klinkt dubbel zo hard als 30 Db.
Verwijderd
weet iemand waar de silverado koelers te koop zijn? ik kan ze nergens vinden (ook niet by mycom).
<edit>
bij informatique.nl kwam ik wel het eea tegen
</edit>
<edit>
bij informatique.nl kwam ik wel het eea tegen
</edit>
Ergens in Duitsland, staat wel ergens op dit forum. In een van de oudste topics.
Uit mijn hoofd www.aconto.de
-edit- na in specite van de gecreeerde link, had ik nog gelijk ook!:P
Uit mijn hoofd www.aconto.de
-edit- na in specite van de gecreeerde link, had ik nog gelijk ook!:P
Verwijderd
Errhh,
Existence, is dat niet die temp gestuurde fan van Papst? Die gaat harder draaien als het warmer wordt. Je kunt natuurlijk elke ''langzaam'' draaiende 80mm fan (2300 toeren en minder) ook nog eens op 7 volt zetten.
Effe langs mn neus weg, 6v ipv 12v geeft halve rpm en halve cfm en halve herrie.
(Inderdaad is dat 3 dB minder)
Uhh, Herman,
hoe koel je de radiator dan, huur je een vrachtwagen met ijs ???
(Lijkt me eerder een FAN.. eigenlijk..)
Shive,
uit Duitsland
http://www.aconto.de/
Existence, is dat niet die temp gestuurde fan van Papst? Die gaat harder draaien als het warmer wordt. Je kunt natuurlijk elke ''langzaam'' draaiende 80mm fan (2300 toeren en minder) ook nog eens op 7 volt zetten.
Effe langs mn neus weg, 6v ipv 12v geeft halve rpm en halve cfm en halve herrie.
(Inderdaad is dat 3 dB minder)
Uhh, Herman,
hoe koel je de radiator dan, huur je een vrachtwagen met ijs ???
(Lijkt me eerder een FAN.. eigenlijk..)
Shive,
uit Duitsland
http://www.aconto.de/
koop zon 120 mm papst op 27 volt
Audi A8 W12 6.0
Verwijderd
Trouwens even volsterkt OFFTopic,
Ik zit me wat te verwonderen over twee dingen :
1) Ik heb naast elkaar op mn bureau nu 3 koelers liggen.
Een Socket 7 koeler van vroeger mn K6-200
Een Spire MA324
Een SwiftMC 462
Dat gaat echt steeds met dubbel formaat en 4 x maal zoveel gewicht..
25 gram, 100 gram, pondje(mag het iets meer zijn.. 700 gram)
pfff..
2) Ernaast mn net van Narwal binnengekomen Dane Electric reepje Pc133/256Mb (infineon dit keer)
256Mb voor 259,=
En dan moet ik er aan denken dat de eerste harde schijf die ik in de winkel kocht 600 piek kostte,
en 20Mb was !!!
woehahahaha
Ik zit me wat te verwonderen over twee dingen :
1) Ik heb naast elkaar op mn bureau nu 3 koelers liggen.
Een Socket 7 koeler van vroeger mn K6-200
Een Spire MA324
Een SwiftMC 462
Dat gaat echt steeds met dubbel formaat en 4 x maal zoveel gewicht..
25 gram, 100 gram, pondje(mag het iets meer zijn.. 700 gram)
pfff..
2) Ernaast mn net van Narwal binnengekomen Dane Electric reepje Pc133/256Mb (infineon dit keer)
256Mb voor 259,=
En dan moet ik er aan denken dat de eerste harde schijf die ik in de winkel kocht 600 piek kostte,
en 20Mb was !!!
woehahahaha
Moet je een SilentDrive kopen. Heb ik ook gedaan en je hoort NIKS meerOp donderdag 05 april 2001 13:16 schreef ChUcKiE het volgende:
mensen....allemaal leuk en aardig wat julli hier verzinnen, maar jullie vergeten een herrie maker in je kast....de HDD
Let er wel even op hoeveel warmte je hdd genereert. De Silentdrive is wel zo gebouwd dat ie warmte af kan voeren, maar ''t blijft natuurlijk een afgesloten geheel...
Duron 650 @ 1,01 Ghz, Abit KT7, 320 mb SDRAM pc133. Spire Orb + 1x 80 mm Fan.
De silverado is echt de beste oplossing! hij maakt op de minst snelle stand maar 18db, het kost wel fl 160 (incl verzendkosten) maar dan heb je wel het beste 
bestellen doe jij bij www.comex-sales.com in het nederlandse deel even een mailtje sturen want hij staat niet op de site! ik ga er ook maar eens 1 halen binnenkort
bestellen doe jij bij www.comex-sales.com in het nederlandse deel even een mailtje sturen want hij staat niet op de site! ik ga er ook maar eens 1 halen binnenkort
Jij hebt goed opgelet, welk hoofdstuk, heb je nu? hehehe, ik hoop dat ik ook geen last krijg van resonantie in mijn kast":P hahah (kut NatuurkundeOp donderdag 05 april 2001 13:17 schreef schizofreen het volgende:
met de opmerking dat per ongeveer 3 Decibel omhoog, de intensiteit in werkelijkheid verdubbeld,
Verwijderd
Die Silverado is de stilste en op-twee-na beste... en duurste.
Zie ome tom: http://www.tomshardware.de/cpu/01q1/010215/cooler-03.html
Kun je hem niet zelf nabouwen?
Die (zelfde?) ventilators kosten bij conrad een tientje aan DM''s (als je er drie tegelijk koopt).
Zo''n koelprofiel is toch redelijk standaard?
Zo''n zilverschijf koop je bij de juwelier.
Totaal veertig piek.
Conradventilator:
http://www.conrad.de/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0404018640986508184&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=28708&TK_PAR[MEDIUM]=
Die (zelfde?) ventilators kosten bij conrad een tientje aan DM''s (als je er drie tegelijk koopt).
Totaal veertig piek.
Conradventilator:
http://www.conrad.de/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0404018640986508184&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=28708&TK_PAR[MEDIUM]=
Nee, gewoon goed geheugenOp vrijdag 06 april 2001 00:31 schreef westcoastleader het volgende:
[..]
Jij hebt goed opgelet, welk hoofdstuk, heb je nu? hehehe, ik hoop dat ik ook geen last krijg van resonantie in mijn kast"hahah (kut Natuurkunde
)
allang geleden gehad, maar veel mensen weten dit niet en bijvoorbeeld als ze boxen willen kopen dan krijg je al gauw: ja maar die gaat ruim 1,5 maal zo hard (veel harder in werkelijkheid dus)
Ik zit nu in 6VWO dus de examens komen eraan: ach laatste examen toch een 8 dus...
Verwijderd
als je 1 meter van je kast wilt slapen en je wilt werkelijk een goede nachtrust hebben dan moet je geen luchtkoeling nemen.
Die harde schijf lijkt me een probleemgeval, schijnen er meer van te zijn. Misschien effe terugbrengen?
Ik heb nog niemand iets horen zeggen over Addo brushless fans... Deze zijn imo echt de stilste die er zijn die zoveel airflow genereren! Worden meestal in voedingen gebruikt kom ze zo maar weinig tegen dus dat wordt slopen
Heb geen precieze specs, maar ze blazen in ieder geval harder (STUK harder!) dan mijn Sunon fans op 12v en genereren minder lawaai!
Ik heb nog niemand iets horen zeggen over Addo brushless fans... Deze zijn imo echt de stilste die er zijn die zoveel airflow genereren! Worden meestal in voedingen gebruikt kom ze zo maar weinig tegen dus dat wordt slopen
Heb geen precieze specs, maar ze blazen in ieder geval harder (STUK harder!) dan mijn Sunon fans op 12v en genereren minder lawaai!
Bnet pindle#2913
Die silentdrive is maar geschikt voor HDD''s tot 5400 RPM, omdat de 7200RPM te heet worden!
En zo''n silent drive past ook niet in de 3''5 inch uitsparing waar ikmijn hdd nu in heb zitten!!!
Toch maar eens die IBM 7200 45GB ruilen tegen een 40GB 5400 RPM Maxtor vrees ik!
En zo''n silent drive past ook niet in de 3''5 inch uitsparing waar ikmijn hdd nu in heb zitten!!!
Toch maar eens die IBM 7200 45GB ruilen tegen een 40GB 5400 RPM Maxtor vrees ik!
Verwijderd
Hoe krijg ik zo''n ding op mijn alpha 6035 heatsink?!Op vrijdag 06 april 2001 00:31 schreef augustus het volgende:
Die Silverado is de stilste en op-twee-na beste... en duurste.
Totaal veertig piek.
Conradventilator:
[afbeelding]
En zitten hier ook meerdere draadjes bij om hem makkelijk op 7v en lager te zetten?
Ik heb hier een 8cm fan uit een Tulip compact op mijn cpu zitten. Op 12V maakt ie 3 keer zoveel lawaai als een normale fan, maar draait ie ook 2x zo snel. Op 7V hoor je hem helemaal niet, maar koelt ie toch net zo goed als een normale 8cm fan.
Yummie, gisteren een tulip compact gesloopt, nog zo''n fan
Yummie, gisteren een tulip compact gesloopt, nog zo''n fan
Verwijderd
Ehm ff over die dB''s.
3dB meer betekent een verdubbeling van het vermogen dat bij je oor aankomt. Maar voor ons mensen is dat maar een net hoorbare vermeerdering van geluid. En dan moet je nog de A-gewogen dB''s nemen ook nog. Dus een fan van 33dB(A) is net iets luider dan eentje van 30dB(A), ook al produceert het ding 2x zoveel geluidsvermogen.
Een 2x40W versterker gaat nauwelijks zachter dan een 2x60W versterker. Verschillen in geluidssterkte die je dan hoort zitten meer in de klankkleur van de versterker.
En een set boxen met een gevoeligheid van 82dB(A) bij 1W op 1 meter aan een 200W versterker klinken dus zachter dan boxen van 88dB(A) bij 1W op 1 meter aan een 100W versterker.
Onder voorbehoud, want dit weet ik niet zeker: ik meen dat een perceptuele verdubbeling van geluid zo rond de 10dB(A) meer ligt.
3dB meer betekent een verdubbeling van het vermogen dat bij je oor aankomt. Maar voor ons mensen is dat maar een net hoorbare vermeerdering van geluid. En dan moet je nog de A-gewogen dB''s nemen ook nog. Dus een fan van 33dB(A) is net iets luider dan eentje van 30dB(A), ook al produceert het ding 2x zoveel geluidsvermogen.
Een 2x40W versterker gaat nauwelijks zachter dan een 2x60W versterker. Verschillen in geluidssterkte die je dan hoort zitten meer in de klankkleur van de versterker.
En een set boxen met een gevoeligheid van 82dB(A) bij 1W op 1 meter aan een 200W versterker klinken dus zachter dan boxen van 88dB(A) bij 1W op 1 meter aan een 100W versterker.
Onder voorbehoud, want dit weet ik niet zeker: ik meen dat een perceptuele verdubbeling van geluid zo rond de 10dB(A) meer ligt.
Ik heb luchtkoeling in mijn servertje (temperatuurgeregelde fan op 7V die vervangen gaat worden door die tulip fan), en het enige waar ik ''s nachts last van heb is de harddisk.Op vrijdag 06 april 2001 10:53 schreef joostvdl het volgende:
als je 1 meter van je kast wilt slapen en je wilt werkelijk een goede nachtrust hebben dan moet je geen luchtkoeling nemen.
Verwijderd
3Db is twee keet zoveel energie.
In het boxen voorbeeld zou de 2e box net zo hard op een 50 watt versterker klinken als de 1e op een 200 watt.
Alleen kunnen wij dat niet zo horen. Je kunt wel het verschil horen als iets 1 of 2 Db harder is, maar dat is echt de grens. Minder verschil kun je dus niet horen.
Iets wat 2x zo hard klinkt, is iets met tien keer zoveel geluidsenergie. (Logaritmisch)
Alleen is je oor iets van 10 tot 100 keer zo gevoelig voor een fluitsignaal b.v. als voor geruis... Dat is de gehoorkromme die al eerder van de week over het forum kwam waaien. Daar was ook uit te lezen dat je oor gevoeliger wordt bij een lagere geluidsdruk.
Als je alles bij elkaar optelt, is een fan die jankt maar verder laag is in geluidsenergie, veel irritanter dan één die hard blaast maar verder geen bijgeluiden maakt.
(Delta HP fans tegen Sanyo Denki of Panaflo fans)
*** gelukkig heb ik meer verstand van geluid ***
In het boxen voorbeeld zou de 2e box net zo hard op een 50 watt versterker klinken als de 1e op een 200 watt.
Alleen kunnen wij dat niet zo horen. Je kunt wel het verschil horen als iets 1 of 2 Db harder is, maar dat is echt de grens. Minder verschil kun je dus niet horen.
Iets wat 2x zo hard klinkt, is iets met tien keer zoveel geluidsenergie. (Logaritmisch)
Alleen is je oor iets van 10 tot 100 keer zo gevoelig voor een fluitsignaal b.v. als voor geruis... Dat is de gehoorkromme die al eerder van de week over het forum kwam waaien. Daar was ook uit te lezen dat je oor gevoeliger wordt bij een lagere geluidsdruk.
Als je alles bij elkaar optelt, is een fan die jankt maar verder laag is in geluidsenergie, veel irritanter dan één die hard blaast maar verder geen bijgeluiden maakt.
(Delta HP fans tegen Sanyo Denki of Panaflo fans)
*** gelukkig heb ik meer verstand van geluid ***
Verwijderd
Die ventilators van de Silverado zitten met twee stalen beugels op het koelprofiel vast: gebruik gewoon meubelhoeken!Op vrijdag 06 april 2001 10:19 schreef eXistence het volgende:
[..]
Hoe krijg ik zo''n ding op mijn alpha 6035 heatsink?!
En zitten hier ook meerdere draadjes bij om hem makkelijk op 7v en lager te zetten?
Die kabeltjes zijn gewoon draadjes met weerstanden: één gulden per stuk.
Ik zou eerder een temperatuurgestuurde ventilatorregeling gebruiken (c. 10 gulden), dan draait de ventilator altijd op de juiste snelheid.
Volgens mij zijn die conradventilatoren dezelfde als die van de Silverado op het rpm-draadje na (en wat moet je daar mee?). Vergelijk de foto''s maar.
Neem dan een fujitsu schijf, stilste die je kan krijgen. ''k Heb hem ook, prima ding.Op vrijdag 06 april 2001 09:13 schreef ChUcKiE het volgende:
"My life has taken another turn again. The days can go on with regularity over and over, one day indistinguishable from the next. A long continuous chain. Then suddenly, there is a change."
Pagina: 1