8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek
dit is gwoon herhaling!
Niettemin wil ik wel het schema want dat was er nog steeds niet.
hiero:Op donderdag 29 maart 2001 12:27 schreef AcouSE het volgende:
Schema?

er is ook en site :
hiero
het is nie da looplicht dingje het meer van hoe meer lichtjes hoe meer activiteit
8<------------------------------------------------------------------------------------
Ik ben geheel voldaan, dank u wel!
eindelijk iemand die een goed duidelijk schema post
Audi A8 W12 6.0
* AcouSE is het daar helemaal mee eens, maar vraagt zich af of hij zich nu niet zwaar beledigd moet voelenOp donderdag 29 maart 2001 14:35 schreef delyver het volgende:
strak!!!
eindelijk iemand die een goed duidelijk schema post
-=System Specs=- | Shit does not happen, it's made by an asshole.....
Afhankelijk van je kast kun je dit dingetje gemakkelijk in een vrij floppy-drive slot zetten. Dan heb je al een mooi afdekplaatje...
Helaas heeft de HX-08/HQ-08 maar 1 floppybay... 5,25" voldoet ook natuurlijk
Kan dat niet gewoon worden doorverbonden of dient het soms als schakelaar?
Verwijderd
Dat ding kan mooi m''n LCD gezeldschap gaan houden.
Verwijderd
/me is een beetje elektroleek, en snapt dus nix van schema''sOp donderdag 29 maart 2001 12:31 schreef Super_ik het volgende:
[..]
hiero:
[afbeelding]
er is ook en site :
hiero
het is nie da looplicht dingje het meer van hoe meer lichtjes hoe meer activiteit
Verwijderd
Volgens mij is de lm3914 een alternatief voor dit chippie.(http://www.chipdir.nl/pinusr/lm3914.txt)Op vrijdag 30 maart 2001 13:18 schreef AcouSE het volgende:
Het kan aan mij liggen, maar ik kan die LM3514 echt nergens vinden. Wat is dat voor ding, welke fabrikant? Waar vind ik een datasheet?
Volgens mij is trouwens dat hele optisch koppelen onnodig; Op de datasheets van het IC is te zien dat het ding een gebufferde ingang heeft. Mocht je moederbord dan nog moeilijkheden hebben met de dus al hoge ingangsweerstand van het IC, dan is dit met een transistor opgelost!
Ehm... Ik geloof dat sommige moederborden de HDD-led negatief schakelen. Rechtstreeks naar het IC werkt dan niet. In dat geval is een optocoupler de simpelste oplossing.Op vrijdag 30 maart 2001 14:31 schreef Mr_Atheist o.a. het volgende:
Volgens mij is trouwens dat hele optisch koppelen onnodig; Op de datasheets van het IC is te zien dat het ding een gebufferde ingang heeft. Mocht je moederbord dan nog moeilijkheden hebben met de dus al hoge ingangsweerstand van het IC, dan is dit met een transistor opgelost!
Verwijderd
Zoekactie op 3514 levert hits met 3914 op. Wellicht is het een oudere versie?Op vrijdag 30 maart 2001 14:28 schreef AcouSE het volgende:
Vaag, zou het een typo van Super_ik zijn?
Dat zou ik wel eens in een Raid willen zien
Erg vet
Ey!! Macarena \o/
[dombo]
was een type_o
[/dombo]
is de meest standaart opto-coupler die en ken, dus er zijn zat vervangers lijkt mij elke standaart optocouper voldoet denk ik, maar mijn kennis is (helaas) niet zo grootOp vrijdag 30 maart 2001 20:21 schreef mymind het volgende:
Ik wil dit dingetje ook gaan bouwen, maar ik kan een component niet vinden. Ik bestel namelijk bij conrad en daar kan ik die TIL111 niet vinden. Hebben ze bij conrad een gelijkwaardig component? (of misschien dezelfde onder een andere naam)
dus slotje ofzo en hier heen
Verwijderd
Kennis niet nodig, zoeken op internet helptOp vrijdag 30 maart 2001 20:25 schreef Super_ik het volgende:
[..]
is de meest standaart opto-coupler die en ken, dus er zijn zat vervangers lijkt mij elke standaart optocouper voldoet denk ik, maar mijn kennis is (helaas) niet zo groot
Alternatieven voor de TIL111:
TIL112, TIL116, TIL117, TIL118, TIL124, TIL125, TIL126, CNY17, 4N25
Allen 6 pins opto-couplers
Verwijderd
''t zijn geen vervangers van elkaar.
optocoupler: de CNY34 kan ook, en die hebben ze zeker.
de LM3915 is voor geluid, elk ledje is 3db ofzoiets, heb ik ook een schakeling vanOp vrijdag 30 maart 2001 23:51 schreef DaBit het volgende:
Verschil tussen de LM3914 en LM3915 is dat de 3914 een lineaire schaal heeft (bijv 1V = 1 ledje aan, 5V = 5 ledjes aan), en de LM3915 een logarithmische schaal heeft (elke keer een factor 1.414 tussen de ledjes in)
dan wordt de LM3915 gebruikt als vu meter voor m''n boxen
moet ik ook een print layout plaatsen van een standaart printplaat (dus niet etsen) ?
laat even weten of hier behoefte aan is
Als je ff een lay-out kan plaatsen van een printje, zou helemaal perfect wezen.
Thanks in advance
PS: Weet iemand het bestel-nummer van die LM3914 van Conrad??
En als ik daarbij ook alle andere onderdelen bestel, valt het wel mee.

hier is het schema, al snap ik er zelf nix meer van
dus vraag maar, dan weet ik teminste wat er niet begrepen wordt:)
Link doet het nie, is wel handig als ik hem ga bouwen.
Heb al eens zoiets gebouwt, maar dat was gebaseerd op de LM3914
And The Only One
dit ook volgens mijOp zaterdag 31 maart 2001 22:12 schreef Diamon het volgende:
Heb al eens zoiets gebouwt, maar dat was gebaseerd op de LM3914
Verwijderd
Scusi, je hebt gelijk. Ik was blijkbaar wat vaag in het hoofd toen ik het nazochtOp vrijdag 30 maart 2001 23:51 schreef DaBit het volgende:
Verschil tussen de LM3914 en LM3915 is dat de 3914 een lineaire schaal heeft (bijv 1V = 1 ledje aan, 5V = 5 ledjes aan), en de LM3915 een logarithmische schaal heeft (elke keer een factor 1.414 tussen de ledjes in)
Ach, maak me Sign. weer waar.
Maar heef tiemand het uiteindelijke schema ook.
Deze die hierboven staat doet nixs.
And The Only One
Hij doet het niet. Ik hem precies volgens het schema nagebouwd maar hij doet het niet.
Wie kan mij helpen om de fout te vinden?? welke procedure moet ik volgen (meten etc) om uit te zoeken wat er niet goed zit ?
dan zal dat de fout wel wezen:)
ik namelijk ff wat veranders pin6 moet pin 4 zijn bij ic2
Het werkt, Thanx
wat ik nu wil weten kan ik schade aanrichten als er wat fout gaat, dan niet zo zeer in het solderen maar bv iets simple van je zet draait de - en de + om van je hdd aansluiting brand deze dan door of wat ?? heb nl geen zin om een nog geen maand oude kt7-a raid te verneuken
Verwijderd
Kan iemand mischien een lijstje maken met de preciese onderdelen die ik nodig heb en mischien een uitleg hoe ik het apparaat moet maken..
Alvast bedankt
Wat je nodig hebt als je echt nog nooit printjes hebt gemaakt:Op vrijdag 06 april 2001 13:36 schreef CyrusXXX het volgende:
Ik wil dit ook gaan maken maar ik ben niet zo thuis in die schema''s enz..
Kan iemand mischien een lijstje maken met de preciese onderdelen die ik nodig heb en mischien een uitleg hoe ik het apparaat moet maken..
Alvast bedankt
>> "gaatjesprint" dus printplaat met voorgeboorde gaatjes
>> 1 weerstandje 3k3 ohm
>> 1 weerstandje 330 ohm
>> 1 weerstandje 10k ohm
>> 1 weerstandje 470 ohm
>> condensator 220 microFarad, 25V vraag naar een elco, dat is met een positieve en een negatieve pool
>> 10 ledjes, kleur zelf te kiezen, ik heb 4xgroen 3xgeel en 3xrood
>> IC-tje TIL111 of een andere opto-coupler waarvan de nummers in deze thread staan.
>> IC-tje LM3915 (niet 3914) maar deze is ten eerste moeilijk te krijgen en ten tweede vrij duur (kostte mij 10 piek)
>> IC-voetjes 1x 18 pootjes en 1x 6 pootjes. Dan kun je tenminste veilig solderen zonder dat je gelijk je IC doorbrandt wanneer je iets te lang verhit.
>> Wat draad, voor de duidelijkheid misschien meerdere kleuren
>> soldeerbout + tin
>> geduld
Dat jumpertje dat er staat kun je gewoon met een draadje doorverbinden, want ik denk niet dat je wilt schakelen tussen bar en dot mode (doorverbonden is bar).
Ik zou het schema aanhouden als je gaat solderen, want die andere tekening is alleen handig als je zo''n specifieke plaat hebt. (met groepjes van 3 gaatjes steeds met elkaar verbonden)
verder handige tips voor een beginner:
>> korte pootje van een LED is de min
>> op de condensator staat een streepje, dat is de kant die in het schema zwart is
succes
Ik zie dat je de HD moet aansluiten op pin 1 1& 2.
Ik weet dat het nokje pin 1 aangeeft, en dat daarnaast pin 2 zit.
Istie dan wel goed getekend??
Alvast bedankt...
Yep,het is maar een schema, dus geen printlayout. je moet de nummers aanhouden die erbij staan , niet zoals het getekend is (Op vrijdag 06 april 2001 18:51 schreef suspicious het volgende:
Ik heb een vraagje over IC2:
Ik zie dat je de HD moet aansluiten op pin 1 1& 2.
Ik weet dat het nokje pin 1 aangeeft, en dat daarnaast pin 2 zit.
Istie dan wel goed getekend??
Alvast bedankt...
ojaa, Razorfist, ik heb toch echt wel de 3914
Verder op alle schema''s van VU-meters die ik heb kunnen vinden gebruikt men een 3915, dus die heb ik ook maar gebruikt.
De mijne is nu trouwens af en hij ziet er GOED uit! Moet hem nog inbouwen maar zal zo ff een filmpje online zetten.
filmpje 2,7mb
Dit is trouwens tijdens het openen van mijn "temporary internet files"
graag reacties
Als het goed is zit er een optocoupler in, die zorgt dat het mobo elektrisch gescheiden is van het looplicht... als je hem verkeerd om aansluit dan krijgt de LED in de opto de spanning verkeerd om en dan werkt ie gewoon niet, maar hij gaat niet kapot. Als je hem dan andersom aansluit doet ie het wel...Op donderdag 05 april 2001 22:48 schreef Flupse het volgende:
uhm ben van middag ff om al die sjit geweest die op het tekeningetje stonden op super_ik zijn site
wat ik nu wil weten kan ik schade aanrichten als er wat fout gaat, dan niet zo zeer in het solderen maar bv iets simple van je zet draait de - en de + om van je hdd aansluiting brand deze dan door of wat ?? heb nl geen zin om een nog geen maand oude kt7-a raid te verneuken
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
(wil graag een reactie op mijn filmpje)
De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen
Verwijderd
Als er iemand is die um voor mij wil solderen en opsturen mag die wel +/- 20 piek eraan verdienen van mij....
Wat zijn dan de totale kosten?
- Onderdelen
- Opsturen
- 20 piek x-tra
_______________ +
??????
Want ik wil het nu ook weer niet te bond maken...
I see dead pixels...
10 piek voor lm3915
10x0,35 = 3,50 voor ledjes
2,00 condensator
1,00 voor 4 weerstandjes
2,00 optocoupler
gaatjesprint en draad had ik nog, maar klein stukje print kost ca. 2 piek
dus zeg maar 20 piek
Heb er verder 3 batterijen aangehangen (=4,5V), want ik kon geen molex krijgen. Je kunt ze zien liggen; dat witte pakketje schilderstape
Iemand interesse om er voor mij 1 te maken? die krijgt 50 piek als ie um opstuurt, alvast hartelijk bedankt!
contact mun ICQ eventueel dat praat makkelijker....
Aargh!, damn da typo''s!
I see dead pixels...