[BC3] Ultimate fan/baybus

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 09:24

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
Ben ik een keertje niet actief aanwezig, meteen 15 reacties in 2 dagen erbij... :P

Ik heb ook zitten denken aan bargraph ledjes (ik heb nog niet al die links van hierboven bekeken). Het zou inderdaad wel tof zijn om daarmee 0, 7 en 12 volt aan te geven. Maar ik vind een dual color led ook wel cool...

• Snurp
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-03-2025

Snurp

aka NICO

Op dit moment draai ik met een drie kleuren led. (RGB) Die op 1.7/2.3/3v werken. En de fan bus draait op 5/7 en 12 volt. simpel met wat weerstanden. 12 en 7 volt is wel duidelijk. die 5 volt krijg ik door er een weerstand + led van X Ohm (ligt aan het vermogen van je fan) parallel over 7 volt te zetten. Je zorgt ervoor dat je dus 2 volt over led krijgt, de weerstand absorbeert het vermogen en laat alleen door wat de led nodig heeft. De rest wordt omgezet in warmte. Dit is dus niet de bedoeling. Heb je zeg een 6watt fan neem je een 9 of 11 watt weerstand en die wordt nauwelijks warm.
Ik gebruik van die tuimelschakelaars (aan/uit/aan) met 6 contacten. Die kan je ook schakelen dat die (aan/aan/aan) is.
En viola je hebt een fanbus op 5-7-12 volt op een driekleuren led. Op 5v hoor je nauwelijks de fan terwijl hij toch z''n dienst doet in tegenstelling dat die uit staat. Dat is zonde.

Veni,Vidi, Et carpe ceruesi. (Ik kwam, zag en pakt een biertje) nDus

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-05 17:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Jongens, hoe zal ik het nou uitvinden... voor elke fan een 3-kleuren LED om voltage aan te geven, of voor de geselecteerde fan het voltage op een 7 segment LED display (dus 00/07/12)? De het nummer van de actieve fan wordt iig al met een LED display aangegeven...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Mennootje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-04 16:30
Mij lijkt het kewlste om een naast het fanselectie gedeeltje een (dubbele) rij vierkanteledjes te maken waarmee je het voltage aangeeft. Zie het schema van die bargraph...

Verwijderd

Ik maak 2 ledjes per fan
rood = 12V
groen= automatisch

geen led aan is uit.
selectie met een dubbelpolige wisselschakelaar om de beide polen te kunnen schakelen

• Demo

Demo

FF omhoog...

Ik ga nu ff het uiteindelijke ontwerp in elkaar flansen voor de betaversie van de DigiBus, en dat krijgt op de voorkant van de comp 2 knopjes en 3 LED segmenten (1 voor fan nr en 2 voor voltage)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
ik zou graag een soort van autostarter op m''n pc willen.

Dus zeg maar een draaislot, met verschillende standen.
een voorbeeld. Je hebt 3 standen (net als in een auto)

1. pc opstarten
2. fan aanzetten
3. neon aan

is dit mogelijk?? enzo ja heo??
Ik ben net als hierboven non-technisch en heb geen verstand van elektronica etc..

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
nou:?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Snurp
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-03-2025

Snurp

aka NICO

Ik zou je dat dan in een andere volgorde doen.
nl Als laatste de pc opstarten. Met zo''n draaischakelaar of contactslot heb je een dood moment. Dus op het moment dat je hem in stand 1 zet sart je pc op. Stand 2 fan aan pc is dan ff spanningsloos dus gaat weer uit. En zo verder. Dit werkt wel maar dan zou de snel de schakelaar moeten draaien.
Dus het is mogelijk voor aansluitingen ga naar je plaatselijke elektronicaboer die weet je precies uit te leggen hoe je die moet aansluiten.

Veni,Vidi, Et carpe ceruesi. (Ik kwam, zag en pakt een biertje) nDus

• BC3 Victim
thx!

• Demo

Demo

Hop hop hop
Ik geef deze topic een schop!:P

• Demo

Demo

Hiermee wil ik dus in mijn DigiBus® de decimale uitgangen van de 4017 omzetten naar BCD voor een 7-segment display decoder... gaat dat zo werken?

Verwijderd

Yup, dat werkt zo.

• Demo

Demo

:D
Zijn we weer een stapje verder...
Edit: nu nog ff 7 en 12 uitvogelen... maar dat zal ook niet al te moeilijk zijn...

• Demo

Demo

Weer ff in deze oude topic gaan zitten lullen...
Is het niet ook mogelijk om het signaal van de druktoets af te vlakken met een condensator? Ik heb zoiets namelijk bij Basistechnieken op school gehad (wissel- naar gelijkspanning omzetten en dan de rimpelspanning zo klein mogelijk maken) en daarvoor kon je ook een condensator gebruiken.
Dit omdat ik geen wisselschakelaars kan vinden:(
En als het kan dan ga ik het als voor de rest zoals AcouSE''s schema doen (1 toets + LED per fan), en ook nog iets om ze allemaal op 12 V te zetten door knop 1 + 2 in te drukken:
knop 1 + 2 -> AND-poort -> reset van alle 4017''s
Wederom de vraag: gaat dat werken?

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:51
Ey ik ben vet A-technisch met die schema''s enzo bestwel kut. Maar ik heb ook ooit eens natuurkunde gehad en daar werkte we met van die borden met van alles erop en eraan. Ook kon je er een Licht schakelaar (sensor..)opzetten.
Als je dan je vinger er langs haalde dan schakelde hij. Is dat niet leuk? Of gaat dat lastig doen als het donker wordt in de kamer?

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
Op donderdag 03 mei 2001 22:47 schreef Demoniac het volgende:
Weer ff in deze oude topic gaan zitten lullen...
Is het niet ook mogelijk om het signaal van de druktoets af te vlakken met een condensator? Ik heb zoiets namelijk bij Basistechnieken op school gehad (wissel- naar gelijkspanning omzetten en dan de rimpelspanning zo klein mogelijk maken) en daarvoor kon je ook een condensator gebruiken.
Dit omdat ik geen wisselschakelaars kan vinden:(
En als het kan dan ga ik het als voor de rest zoals AcouSE''s schema doen (1 toets + LED per fan), en ook nog iets om ze allemaal op 12 V te zetten door knop 1 + 2 in te drukken:
knop 1 + 2 -> AND-poort -> reset van alle 4017''s
Wederom de vraag: gaat dat werken?
Je kan er idd. gewoon een C-tje achter plakken, en dan kun je volgens mij het beste daarachter een buffertje (of twee achter elkaar geplaatste inverters) zetten. Het signaal dat daaruit komt zou je met een AND naar de reset kunnen doen, maar ik weet niet wat er bij die chippies gebeurt als je tegelijk een reset en een clockpuls geeft. Kan zijn dat ze gewoon resetten, kan ook zijn dat ze resetten en naar de volgende stand springen... |:(
Heb je geen plek voor een extra toetsje, die je gewoon aan alle resets knoopt?

Zoals al eerder gezegd, ik ben op het moment aan het afstuderen, dus ik heb dit ''projectje'' even wat vooruitgeschoven. Maar zeker weten dat ''ie af komt, en mooi dat ''ie dan wordt! :9~

• Demo

Demo

Op donderdag 03 mei 2001 23:34 schreef menn0 het volgende:
Ey ik ben vet A-technisch met die schema''s enzo bestwel kut. Maar ik heb ook ooit eens natuurkunde gehad en daar werkte we met van die borden met van alles erop en eraan. Ook kon je er een Licht schakelaar (sensor..)opzetten.
Als je dan je vinger er langs haalde dan schakelde hij. Is dat niet leuk? Of gaat dat lastig doen als het donker wordt in de kamer?
K denk dat dat niet gaat werken... dan schakelt ie idd ook als het donker wordt in de kamer:(
Maar ik denk dat het wel mogelijk moet zijn met temperatuur sensoren...

Ennuh, AcouSE, ik heb wel plek voor een extra toets, maar ik vind het mooier om steeds een LED en een toets boven elkaar te hebben... Misschien achter die AND poort ook een condensator (zodat de RESET langer aan blijft dan de CLK):?

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
Op vrijdag 04 mei 2001 11:09 schreef Demoniac het o.a. volgende:
Ennuh, AcouSE, ik heb wel plek voor een extra toets, maar ik vind het mooier om steeds een LED en een toets boven elkaar te hebben... Misschien achter die AND poort ook een condensator (zodat de RESET langer aan blijft dan de CLK):?
Ik ben niet zo''n fan van condensators in combinatie met digitale hardware. Je moet je namelijk voorstellen dat de spanning over zo''n condensator relatief langzaam zakt van hoog naar laag. Daardoor bevindt de spanning zich lang in het ''grijze gebied'' van de digitale schakeling. Allerlei bijverschijnselen zoals oscillatie kunnen optreden. Maar omdat dit een hobbyproject is kun je het altijd proberen. (Ik denk niet dat je het in een echt ontwerp terug zal vinden.) Mijn suggestie: gewoon ook een ledje erboven. Standaard groen, en bij het indrukken rood...

• Demo

Demo

Da''s ook een idee ja...
Maar dan heb ik ook weer een wisselschakelaartje nodig en die kan ik dus niet vinden (bij Conrad, ook niet in het boek:()

• Mennootje
Updateje van mijn kant:

Ben toch tot de conclusie gekomen dat ik een combinatie van dingen wil. Dit wordt het denk ik: twee toetsen + 7-segmentdisplay voor fanselectie, daarnaast een rij van 10 leds + 2 toetsen waarmee ik het voltage regel van 7-12 volt in stappen van een halve volt. Dit wordt via de leds aangegeven.

Voor iemand met electronicakennis op het niveau van 5VWO ben ik al aardig op weg met het schema maar heb toch wat vraagjes:

- Welk IC (nummer) heb ik nodig voor een decimale up/down counter ?
- Als je bij een counter de enable op 0 zet, blijft dan de uitgang hoog?
- Welk IC kan op en neer tellen maar heeft een VU-meter effect? Bijv. dat bij de vijfde puls uitgang 0 t/m 4 hoog is.

• Mennootje
Op vrijdag 04 mei 2001 18:22 schreef Mennootje het volgende:
- Welk IC kan op en neer tellen maar heeft een VU-meter effect? Bijv. dat bij de vijfde puls uitgang 0 t/m 4 hoog is.
Niemand antwoord op deze vragen ;(

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Topicstarter
Op vrijdag 04 mei 2001 18:22 schreef Mennootje o.a. het volgende:
:P dramkont!
74190: Synchrone up/down decade counter met up/down control input
4029: Synchrone Up/down, decade/binair counter

Enable op 0 => ''freeze'' effect, alles blijft staan zoals het was. Misschien moet je dit wel even controleren met de datasheets.

Er bestaan geen counters met VU meter effect, dat zul je moeten doen met OR poortjes achter een teller. Laat dan de 1e uitgang van de teller op ingang 1 van een OR komen. De uitgang van de OR aan een LED. Uitgang 2 van de teller op ingang 1 van een tweede OR. De uitgang van deze OR koppel je aan de 2e ingang van de 1e OR en een LED. Uitgang 3 van de teller op een OR, de uitgang van deze 3e OR aan de ingang van de 2e OR, enz, enz....

Ik heb echt eens een programma nodig hier om een schematje te tekenen, want dat uitleggen elke keer...(8>
Pagina: 1 2 Laatste