[BC3] Van Chrome Orb naar Alpha/Delta

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:35
Ik ben van plan een Alpha/Delta cooler combo aan te schaffen voor mijn lieftallig CPU''tje. Op dit moment heb ik een Titan Chrome Orb en zoals je in mijn sig kunt zien draai ik op 41c IDLE en 44c STRESSED.

Nou vraag ik mij dus af of de aanschaf van zo''n Alpha/Delta combo wel echt goed is, of het de temperatuur wel echt naar beneden haalt t.o.v. van mijn Titan Chrome Orb. Is het wel het geld waard?

En wat zou ik nog eventueel kunnen vragen voor een Titan Chrome Orb?

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
Ik denk dat het niet echt de moeite loont, sorry maar ik denk het echt. Hoewel een Alpha/Delta combo ove rhet algemeen beter koelt is het geld dat je betaald voor deze vooruitgang niet in verhouding tot de vooruitgang.

Met een koelertje van zeg 50piek kan je prima koelen, als je nu besluit om een Alpha aan te schaffen, ben je vaak meer dan 100 gulden kwijt, terwijl je er misschien 50Mhz mee op schiet, dat is dus 1piek/Mhz.

Ik dank dat je beter kunt sparen tot je je proc gaat vervangen en er dan nog eens 50 gulden (die je met het niet kopen van de Alpha hebt bespaard) er bij kunt leggen. :)

Het kan echter zo zijn dat je met de Alpha/Delta combo wel een veel betere koeling krijgt, dan loon thet wel de moeite IMO. Je zult dus moeten kijken naar het verschil, je kent waarschijnlijk wel iemand die er eentje heeft, leen die is, speel er mee en besluit voor jezelf of het de moeite van het kopen waard is... If not, niet doen, als je denkt van wel, moet je het natuurlijk wel doen.

Wat je voor je huidige koeler moet vragen? Geen flauw idee 60% van de nieuwprijs ofzo misschien...

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

* Kaj. heeft een Alpha/Superred-combi, en mede dankzij Arctic Silver draait de dondervogel hier 800@900 bij 39C stressed, maar echt goed heb ik het nog niet kunnen testen. en verder oc-en moet nog gebeuren, ik heb het spul net, en heb op het moment niet echt veel tijd om uitgebreid te gaan experimenteren.
Daarnaast heb ik een klein Delta-fannetje geistalleerd die de warme lucht wegzuigt die bij de Alpha vandaan komt.
Zoals Floris al aangeeft; kijk eens of je ergens een Alpha kan lenen en probeer het uit.

• Daan
Ok, nou een vriend van me heeft dus een Alpha/Delta en hij is er dik tevreden over over. Zal wel ff vragen of ik em mag lenen om te kijken of het echt scheelt. :)

Als je naar mijn sig kijkt zal je misschien denken dat 44c STRESSED niet echt veel is, maar dit is gemeten met 2 80mm sunons op 12v ernaast hangend. Maar dat maakt zo''n tyfus herrie dat ik ze nu gewoon op 5v heb draaien. Als ik de fans op 5v heb is de temp 48c (met uitschieters naar 50c). Wat ik nog wil doen is 1 sunon weghalen en ergens anders plaatsen, dus daar valt er weer 1 sunon af wat de temperatuur wel weer laat stijgen waarschijnlijk.

Verwijderd

Op zaterdag 10 februari 2001 10:36 schreef Floris_Diemel het volgende:
...
Het kan echter zo zijn dat je met de Alpha/Delta combo wel een veel betere koeling krijgt, dan loon thet wel de moeite IMO. Je zult dus moeten kijken naar het verschil, je kent waarschijnlijk wel iemand die er eentje heeft, leen die is, speel er mee en besluit voor jezelf of het de moeite van het kopen waard is... If not, niet doen, als je denkt van wel, moet je het natuurlijk wel doen.
...
Hij kent mij >:)
Phreak, je kan die van mij wel ff lenen. En het is idd zo dat een Alpha/Delta combo je proc. op een veel gunstiger temperatuurtje houd. Al kon je er niet verder mee kan overclocken, dan is het nog steeds beter voor de levensduur van de proc. 39C is toch beter voor Tbird dan 48 dacht ik zo.

Mijn Tbird 900@1082 loopt dus op 39C Stressed. En ongeveer 27 Idle. :9
Alleen wil ie gewoon pertinent NIET op 11*100. Maar ja hij wilde eerder ook niet boven de 1050, zie ook http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/123711

• Helldesker
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-05 20:17
Op zaterdag 10 februari 2001 11:23 schreef Phreak het volgende:
Als je naar mijn sig kijkt zal je misschien denken dat 44c STRESSED niet echt veel is, maar dit is gemeten met 2 80mm sunons op 12v ernaast hangend. Maar dat maakt zo''n tyfus herrie dat ik ze nu gewoon op 5v heb draaien. Als ik de fans op 5v heb is de temp 48c (met uitschieters naar 50c). Wat ik nog wil doen is 1 sunon weghalen en ergens anders plaatsen, dus daar valt er weer 1 sunon af wat de temperatuur wel weer laat stijgen waarschijnlijk.
Ik ben bang dat je dan niet weet hoeveel herrie zo''n Alpha/Delta maakt... Kheb ook zo''n ding en die heb ik reeds vervangen door een Fop38 ( maakt dezelfde teringherrie. Zit namelijk dezelfde fan op.) Persoonlijk was mijn ervaring dat de Chrome Orb beter koelde dan de Alpha/Delta. Maar de Fop38 koelt weer net effe iets beter. Neem zo''n Fop38 ( of de 32 als je minder kabaal wilt.) die is een stuk goedkoper dan de Alpha/Delta en koelt minstens net zo goed zo niet beter. :P

Verwijderd

Op zaterdag 10 februari 2001 11:29 schreef Helldesker het volgende:

[..]

Ik ben bang dat je dan niet weet hoeveel herrie zo''n Alpha/Delta maakt... Kheb ook zo''n ding en die heb ik reeds vervangen door een Fop38 ( maakt dezelfde teringherrie. Zit namelijk dezelfde fan op.) Persoonlijk was mijn ervaring dat de Chrome Orb beter koelde dan de Alpha/Delta. Maar de Fop38 koelt weer net effe iets beter. Neem zo''n Fop38 ( of de 32 als je minder kabaal wilt.) die is een stuk goedkoper dan de Alpha/Delta en koelt minstens net zo goed zo niet beter. :P
Een Alpha/Delta combo koelt dus echt wel beter dan een chrome orbje |:(

• Daan
Op zaterdag 10 februari 2001 11:29 schreef Helldesker het volgende:

[..]

Afbeeldingslocatie: http://weirdsoft.csworld.net/shout.gif WAT ZEG JE?! IK VERSTA JE NIET!

:P
Herrie boeit me dus niet zo.. hehehe
Ik had trouwens ook erges gelezen dan de Alpha/Delta niet altijd goed contact maakte met je CPU omdat er van die pads op zitten. Dus misschien dat daarom je Chrome Orb beter koelde?

Verwijderd

Op zaterdag 10 februari 2001 11:44 schreef Phreak het volgende:

[..]

[afbeelding] WAT ZEG JE?! IK VERSTA JE NIET!

Herrie boeit me dus niet zo.. hehehe
Ik had trouwens ook erges gelezen dan de Alpha/Delta niet altijd goed contact maakte met je CPU omdat er van die pads op zitten. Dus misschien dat daarom je Chrome Orb beter koelde?
Whahahaha LMOL
Die Pads waar je het over hebt zitten al standaard op je Tbird/Duron toch??
Dan moet je idd niet zo achterlijk zijn om er nog extra pads bij te zetten. Dit is alleen voor Celeron/P3 Fcpga enzo...
Als je die pads op je koeler dauwt dan komen die op die andere pads. En dan _kan_ ik me voorstellen dat ie niet meer goed contact maakt. :P En dus niet meer goed koelt.

• Daan
Op zaterdag 10 februari 2001 11:48 schreef Tweakert het volgende:

[..]

Whahahaha LMOL
Die Pads waar je het over hebt zitten al standaard op je Tbird/Duron toch??
Dan moet je idd niet zo achterlijk zijn om er nog extra pads bij te zetten. Dit is alleen voor Celeron/P3 Fcpga enzo...
Als je die pads op je koeler dauwt dan komen die op die andere pads. En dan _kan_ ik me voorstellen dat ie niet meer goed contact maakt. :P En dus niet meer goed koelt.
Snap ik, maar er zaten al pads op die Alpha. Hij had ook nog es de pads van zijn TB afgehaald om ervoor te zorgen dat die Alpha contact ging maken met zijn CPU...

Verwijderd

Ik zou voor een FOP38 gaan. Kost als je er eentje kan vinden ongeveer 70 piek. Je verkoopt je chrome orb gewoon voor 30/40 piek ofzo en koopt dan een FOP38. Deze koelt net iets beter dan de Alpha+Delta en voor de helft van de prijs. FWK38 zou nog beter zijn, maar zal duurder zijn en is geloof ik nog niet te krijgen in NL

Verwijderd

Ehmmm
de delta op een Alpha Heatsink moet blazen en niet zuigen. |:(

Verwijderd

De oude Alpha 6035, als we het daarover hebben, was met plastic pads uitgerust, en bedoeld voor Intel Processors.

Niet allen die witte plastic pads, er zat ook een 19cfm Sanyo Denki fan op en een te zwakke clip. Door die te zwakke clip is het thermisch contact niet sterk genoeg. Kijk maar naar de FOP38 en de commentaren op Hard-OCP. De FOP38 heeft de sterkste clip van dit moment.

De ''nieuwe'' 6035 heeft een aangepaste sterkere clip, wordt van de fabriek niet meer met fan geleverd, de pads zijn er af en er zitten nu losse pads bij die je alleen voor een Intel CPU nodig hebt.

Met een Delta Black LAbel fan erop zal''ie in zijn eentje meer herrie maken dan 3 Sunon 80mm fans.. herrie nog steeds geen probleem ??

Met die 38 cfm krijsende Delta (Het is niet zozeer de herrie van de luchtverplaatsing, dat ding klinkt dus echt als een Delta Airways Jetliner die opstijgt..)..
.. met die delta fan dus is het verschil met de FOP38/32 miniem. Maar respectievelijk 2 en 1 graad bij full load.

Een mooi alternatief is de uitvoering zoals Nedcool hem verkoopt, met de Ystech fan. (Dat is dezelfde fan als de FEP/FOP 32 eerst had, daar zit nu de nieuwe Sunon 27 cfm fan op)

Maar voor mij is het grote voordeel van die Alpha, dat de lucht uit de heatsink wordt ''gezogen''. Daardoor wordt de hitte niet in het moederbord geblazen zoals bij een FOP38, maar richting kastwand. En ook daardoor, is die warmte van de CPU makkelijker af te voeren.

Maar als je een FOP38 vetter vindt, moet je gewoon daarvoor gaan :)

(Ik denk trouwens dat een Titan Orb het niet haalt bij een Thermaltake Orb.. maar dat is persoonlijk..)

Verwijderd

Over nut van de upgrade,
zo te zien draait het nu goed bij je. Zolang de CPU niet 40 graden of meer boven de omgevings temperatuur komt, heb je geen problemen te verwachten....

Alleen als je naar een TB1200 wilt, en die gaat overklokken, zou ik wel een betere koeler aanraden ja..

• worsie
  • Laatst online: 22-02-2025
Op zaterdag 10 februari 2001 12:41 schreef Hooi het volgende:
Over nut van de upgrade,
zo te zien draait het nu goed bij je. Zolang de CPU niet 40 graden of meer boven de omgevings temperatuur komt, heb je geen problemen te verwachten....

Alleen als je naar een TB1200 wilt, en die gaat overklokken, zou ik wel een betere koeler aanraden ja..

Tja. Een fan-upgrade kan toch wel verstrekkende gevolgen hebben hoor :).
Als je kijkt naar de Socket A cooler roundup die Jasper heeft gemaakt voor Tweakers, dan had ik met mijn eerste fan helemaal geen slechte (Coolermaster DP5-6H51). Maar met mijn Tbird 1Ghz kwam ik maar tot 1120 (10X112) als snelste setting, met 58°C stressed. Nou had ik ook een Alpha PEP66 met Delta HP liggen, die normaal op mijn Celly zit. Ombouwen die hap, en PEP66 er op. Toen werdt het dus bij dezelfde snelheid 38°C, en kon ik hem overgeklokt krijgen naar 1265mhz (11X115), 49°C stressed!
Bij mij betekende het dus een gigantische winst :). Natuurlijk moet je ook de mazzel hebben dat je er al een hebt, zoals ik. Dat vergemakkelijkt de keus om het eens te proberen wel :).

• Daan
Nou Tweakert is nu bij mij met zijn Alpha/Delta cooler en ik moet zeggen het scheelt wel in temperatuur, en lawaai :). Ik haalde eerst 48c stressed en nu haal ik 42c stressed.. :). Dus eigenlijk is hij het geld wel waard.

Met een beetje isolatiemateriaal in je kast moet deze koeler wel interessant zijn voor mij.. :).

Verwijderd

Mijn ervaringen met de ALPHA/Delta set, en zuigen dat ''ie doet... ;)

http://skyscraper.fortunecity.com/siliconvalley/500/39.html

Verwijderd

uhu, laten we het daar maar niet over heben

Verwijderd

Als er originele Delta''s opzitten, dan moeten ze zuigen, althans toen ik het voor de PIII slot1 kreeg te horen van de OC-Shop.nl...

We kunnen het daar rustig over hebben, informeer maar bij Jeroen!

Verwijderd

Heb ik natuurlijk allang geprobeerd. De boel wordt 2 graden warmer bij blazen, dus heeft Alpha gelijk :

ZUIGEN MET DIE HAP :P

• Daan
Tweakert heeft de fan ook wel es omgedraaid, werkte voor geen meter zei hij...
Dus jullie lullen, of hij lult.. :)

• Woef
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Op zaterdag 10 februari 2001 10:44 schreef Kaj. het volgende:
[me=106]heeft een Alpha/Superred-combi, en mede dankzij Arctic Silver draait de dondervogel hier 800@900 bij 39C stressed, maar echt goed heb ik het nog niet kunnen testen.
En ik heb ook een TB800 alleen dan @950, en die draaid stressed met colpasta enzo op 43 graden. 50Mhz meer en maar 4 graadjes hoger, en mijn cooler is een Spire MA324-15 :)
Zie hier de rest van de resultaten:
http://www.rorupc.nl/reviews/nieuwespires/

• Daan
Maar nu hoorden ik van Tweakert dat de PEP66T beter was dan de 6035. Zijn hier meer tweakers die het eens zijn met deze bevindingen? ;)
Die PEP66T is natuurlijk wel ietsje duurder, issie het geld wel waard?

• Woef
  • Niet online
ik wacht tot ik de ThermalTake Volcano II binnen heb, die foto''s die ik gezien hebben beloven veel goeds in ieder geval :) !

• Demo
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Bij mij ging de temp. van 50c stressed @ 900 MHz naar 40c stressed @ 1 GHz toen ik mijn standaardkoeler ingeruild had voor een Alpha 6035/Delta 60HP...
Da was z''n geld dus wel waard:D

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Woef
  • Niet online
Op zondag 11 februari 2001 00:14 schreef Demoniac het volgende:
Bij mij ging de temp. van 50c stressed @ 900 MHz naar 40c stressed @ 1 GHz toen ik mijn standaardkoeler ingeruild had voor een Alpha 6035/Delta 60HP...
Da was z''n geld dus wel waard:D
Wat had je voorheen dan?

Enuuuh waar ben je de laatste tijd, je post zo weinig :P !

• Badger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-09-2025
Darn ik doe toch iets verkeerd.
Heb een TB900@1000 met Alpha met daarop een Delta 60HP en standaard koelprut. En stressed wordt ie toch 45C. Maw ik wil ook die 39C!

ff kijken of strakker zetten helpt...

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 00:35
hier een ALPHA mfc 6035 + YStech p3 850@1040 op 37''C stressed

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• worsie
  • Laatst online: 22-02-2025
Op zaterdag 10 februari 2001 23:02 schreef Phreak het volgende:
Maar nu hoorden ik van Tweakert dat de PEP66T beter was dan de 6035. Zijn hier meer tweakers die het eens zijn met deze bevindingen? ;)
Die PEP66T is natuurlijk wel ietsje duurder, issie het geld wel waard?
Lees je eigen thread eens man (hint, hint ;)).
Hoe groter de massa van een heatsink, hoe groter de opnamecapaciteit (dat wil niet gelijk zeggen betere koeling overigens, er is een balans tussen die waarden, dat samenhangt met de hoeveelheid afgegeven vermogen). Tbirds geven behoorlijk wat Watts af, en ik denk dat een Tbird dan ookeen grotere heatsink nodig heeft dan de andere merken. Dus ja, ik denk dat de PEP66 een betere keuze is. In de test op Tom''s Hardware guide scheelt het maar 1 graad tussen de 6035 en de PEP66, maar ik denk dat hoe hoger het wattage wordt, hoe groter het verschil zal worden.

• Demo
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op zondag 11 februari 2001 00:19 schreef Ruben_Pruim het volgende:

Wat had je voorheen dan?

Enuuuh waar ben je de laatste tijd, je post zo weinig :P !
Ik had eerst een PentAlpha StandaardCooler®:P

Sja, k ben de laatste tijd wat minder online:( kweet eigenlijk nie waarom...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• deurknop
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-11-2023
hoezo

alpha/delta

:?:?:?:?heb je 2 CPU cooler in je PC :?:?:?:?

Verwijderd

Op maandag 21 mei 2001 13:41 schreef deurknop het volgende:
hoezo

alpha/delta

(Sorry, ik kan het niet laten..)
Zo gek als een DEUR
KNOP.

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

waarom word dit topic heropend/gekicked ? :?

Geen inspiratie

• Daan
Vaag idd..
Maar Alpha = heatsink en Delta = fan.
Dus een Alpha/Delta combo''s. Er bestaan ook Alpha heatsinks met een YS Tech erop bijvoorbeeld.

Verwijderd

die zijn stiller....... :)

• martijn12345
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 21:07

martijn12345

Geen inspiratie

zonder fan maken ze zelfs helemaal geen geluid :+

Geen inspiratie

• hervaz
  • Laatst online: 24-11-2025
Onderstaande koeler resulteert in een idle temp van 29 C en een stressed van 33 C (games enzo) cpuburn voor 1 uur geeft 38 C

Verwijderd

dezen heb ik ook gekocht bij

WWW.Oc-Shop.nl van 45graden naar 23 graden en ze zijn nog mooi ook !!!!!!!!! :)

Verwijderd

Op maandag 21 mei 2001 13:41 schreef deurknop het volgende:
hoezo

alpha/delta

nee Alpha heatsink deltha fan''s ( 2 op 1 heatsink dus datcoold wel :)

Verwijderd

Op maandag 21 mei 2001 22:56 schreef Joboskrillo het volgende:

dezen heb ik ook gekocht bij

WWW.Oc-Shop.nl van 45graden naar 23 graden en ze zijn nog mooi ook !!!!!!!!! :)
op je pIII@3500 was het niet;)

Verwijderd

Op dinsdag 22 mei 2001 07:44 schreef hervaz het volgende:
Onderstaande koeler resulteert in een idle temp van 29 C en een stressed van 33 C (games enzo) cpuburn voor 1 uur geeft 38 C
Waaah dat is erg koel! Je zou makkelijk verder kunnen gaan overclocken, maar ik denk dat je voltage zeker te laag is?

Verwijderd

Ook ik ben nog steeds blij met mijn PIII550E@825 lekker snel aan het computeren, met een goede rendement/kosten plaatje...

en met mijn antidreunmassa scheelt het enorm met de ALPHA/DELTA''s...

wie risico wil nemen door een minder betrouwbare koeler te nemen met extreem overklokken(tweaken), be my guest...;)

dank jullie wel voor de goede service OC-Shop
en aftersales-service !

• hervaz
  • Laatst online: 24-11-2025
Op dinsdag 22 mei 2001 08:01 schreef Vo0 het volgende:

[..]

Waaah dat is erg koel! Je zou makkelijk verder kunnen gaan overclocken, maar ik denk dat je voltage zeker te laag is?
Idd 1050 en 1073 knallen erg hard vast...ff cpu wat laten inbranden en toch een keer een voltage mod doen..
Pagina: 1