Na slechts 255 posts zat het vol, deel 2.
Post hier je ideeen en variaties op leuke led schema''s.
Voor degene die het gemist hebben nog even een samenvatting:
Ik heb laatst een looplichtje in mekaar geknutseld met een 4017 chippie die nu als hdd LED functioneert.
Het ziet er echt mega cool uit,
Als noromaal het ledje 1X knippert gaat hij 1 stapje vooruit.
</img>
</img>
</img>
De 4017 is een looplicht IC.
Deze kan tot 10 ledjes aansturen, maar ook minder door een van de uitgangen (waar nu de ledjes aanzitten) aan reset te verbinden.
Elke keer als de input hoog wordt dan gaat het volgende LEDje branden, en de vorige uit.
Als hij op het eind is dan begint hij weer bij nummer 1.
Het is dus geen "night-rider" effect.
met pootje 13 (ENA) kan je de chip niet meer op klok pulsen laten reageren.
als ENA hoog ligt (5V) dan staat hij op pause, tot ENA weer laag wordt.
Hoe de input met de hdd led connector is verbonden ziet er mischien raar uit, omdat de led met zijn min aan de input ligt.
Dit komt omdat met mijn moederboard de + van de hdd led aan VCC 5V ligt.
Ik weet niet zeker of dit met elk moederboard zo is, dus daarom heb ik een extra schematje van een opto-coupler erbij gezet. hiermee zou het op elk moederboard moeten werken.
Ik heb nog niet met opto-couples gewerkt. mischien is het noodzakelijk dat de potmeter boven de opto-coupler komt, ipv. eronder.
Als bij joun moederboard de - van de HDD led aan - ligt dan kan je gewoon R2 aan de + van de HDD led koppelen, en hopen dat het werkt
(je blaast er niets mee op hoor)
Je hoeft niet speciaal de HDD LED te gebruiken die al in je kast zit, elk ledje is OK.
Tussen pootje 8 en 16 moet nog een klein condensatortje, 100 picofarad ofzo.
Post hier je ideeen en variaties op leuke led schema''s.
Voor degene die het gemist hebben nog even een samenvatting:
Ik heb laatst een looplichtje in mekaar geknutseld met een 4017 chippie die nu als hdd LED functioneert.
Het ziet er echt mega cool uit,
Als noromaal het ledje 1X knippert gaat hij 1 stapje vooruit.
</img>
</img>
</img>De 4017 is een looplicht IC.
Deze kan tot 10 ledjes aansturen, maar ook minder door een van de uitgangen (waar nu de ledjes aanzitten) aan reset te verbinden.
Elke keer als de input hoog wordt dan gaat het volgende LEDje branden, en de vorige uit.
Als hij op het eind is dan begint hij weer bij nummer 1.
Het is dus geen "night-rider" effect.
met pootje 13 (ENA) kan je de chip niet meer op klok pulsen laten reageren.
als ENA hoog ligt (5V) dan staat hij op pause, tot ENA weer laag wordt.
Hoe de input met de hdd led connector is verbonden ziet er mischien raar uit, omdat de led met zijn min aan de input ligt.
Dit komt omdat met mijn moederboard de + van de hdd led aan VCC 5V ligt.
Ik weet niet zeker of dit met elk moederboard zo is, dus daarom heb ik een extra schematje van een opto-coupler erbij gezet. hiermee zou het op elk moederboard moeten werken.
Ik heb nog niet met opto-couples gewerkt. mischien is het noodzakelijk dat de potmeter boven de opto-coupler komt, ipv. eronder.
Als bij joun moederboard de - van de HDD led aan - ligt dan kan je gewoon R2 aan de + van de HDD led koppelen, en hopen dat het werkt
(je blaast er niets mee op hoor)
Je hoeft niet speciaal de HDD LED te gebruiken die al in je kast zit, elk ledje is OK.
Tussen pootje 8 en 16 moet nog een klein condensatortje, 100 picofarad ofzo.

.