[BC3] vaag FreeBSD route probleem

Pagina: 1
Acties:

• Drogo
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-08 21:04
Een vriend van mij zit op dezelfde @Home gateway als ik, dus hebben we een ''route''-regeltje nodig om onze pc''s direct met elkaar te kunnen verbinden.

Dit werkte perfect onder Linux en Windows, maar nu hij FreeBSD heeft werkt ''t voor geen meter meer :(

als we een route toevoegen (route add <ip van mij> <gateway> <netmask>), kunnen we precies 1 pakketje data naar elkaar zenden :?
Dus, hij maakt de regel in FreeBSD, hij pingt mij, de eerste ping lukt, en daarna is de route-regel verdwenen en mislukt de rest. Met traceroute net zo: hij kan 1x de route naar mij traceren, en daarna is de route-regel weer weg en ben ik weer onbereikbaar :?

We hebben volgens mij nu alle opties van ''t route-commando gehad (zoals static, clone, non-static), maar ''t wil maar niet werken :(

Iemand met een oplossing?

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik gebruik route niet eens.

In de manpage staat dat route normaal gesproken niet gebruikt wordt.

Ik gebruik map, de volgende 2 regels:
code:
1
2
map ep0 192.168.100.250/16 -> 0.0.0.0/32 portmap tcp/udp 40000:65000
map ep0 192.168.100.250/16 -> 0.0.0.0/32

• Drogo
Dit zegt FreeBSD over map:
bash: map: command not found
:?

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem sinds ik en iemand anders allebei chello hebben (we wonen in dezelfde straat).

Ik kan hem dus ook niet meer bereiken.

Ik had al gehoord dat je iets met route kan proberen.

Dus als iemand een manier weet, dan hoor ik het graag.

Wij hebben allebei een linux server.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
je moet bij jezelf "route add <ip van je vriend> <gateway>" doen en hij moet "route add <jou ip> <gateway>" dan moet het werken.
De gateways op beide pc''s moeten uiteraad selfde zijn. je kan die regeltje ook toevoegen aan je rc.local in /etc/ toevoegen dan zal het bij het opstarten ook worden uitgevoerd.
nog een andere mogelijkheid is "route add 212.120.108.0 (dit is dan mijn broadcast adres) <gateway>" dan kan iedereen die je normala niet kan bereiken met de zelfde route ook jou bereiken dan scheelt het je een hele lijst met routes
Op zaterdag 12 mei 2001 11:41 schreef Cochrane het volgende:
Een vriend van mij zit op dezelfde @Home gateway als ik, dus hebben we een ''route''-regeltje nodig om onze pc''s direct met elkaar te kunnen verbinden.

Dit werkte perfect onder Linux en Windows, maar nu hij FreeBSD heeft werkt ''t voor geen meter meer :(

als we een route toevoegen (route add <ip van mij> <gateway> <netmask>), kunnen we precies 1 pakketje data naar elkaar zenden :?
Dus, hij maakt de regel in FreeBSD, hij pingt mij, de eerste ping lukt, en daarna is de route-regel verdwenen en mislukt de rest. Met traceroute net zo: hij kan 1x de route naar mij traceren, en daarna is de route-regel weer weg en ben ik weer onbereikbaar :?

We hebben volgens mij nu alle opties van ''t route-commando gehad (zoals static, clone, non-static), maar ''t wil maar niet werken :(

Iemand met een oplossing?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
map is een statemant vor ipfilter rules dus bash is er te dom voor :-) probeer man ipf
Op zaterdag 12 mei 2001 19:34 schreef Cochrane het volgende:
Dit zegt FreeBSD over map:
[..]

:?

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

• Drogo
moet Linux is ''t niet zo moeilijk. Uit m''n hoofd: route add -host <ip van ander> <gateway> <netmask>, en zoek anders ff op route

Maar wij zitten dus echt met dat FreeBSD probleem. Iemand?

• Drogo
mainzero, ikzelf heb die route regel wel. Zal ff kijken of "route add <broadcast> <gateway>" wel werkt.

• Prozaq
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-08 13:03
Even uit nieuwsgierigheid, wat is eigenlijk het nut van dit alles?

Verwijderd

Op zondag 13 mei 2001 11:35 schreef Prozaq het volgende:
Even uit nieuwsgierigheid, wat is eigenlijk het nut van dit alles?
Nou sommige providers hebben ervoor gezorgd dat je iemand anders zijn pc niet kan bereiken. (tenminste als je op dezelfde centrale/netwerksegment zit aangesloten)

Nou kan je met route het zo aanpassen dat het wel weer mogelijk. Mij is het nu gelukt. Ik kan nu weer met SSH bij die andere kerel, hier in mijn straat, inloggen. (Wij hebben allebei chello)

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Even enigszins offtopic: Zou @home dat hier in Assen niet gedaan hebben, ik kan namelijk prima connecten met mensen op eigen subnet :)

Mgoed, die map-regels zijn om POORTEN te mappen (tcp/udp dus, iig meestal) en route is om packets te routeren, wat nogal wat anders is.

• Drogo
idd. Als het via een andere opdracht kan zou ik ''t graag horen.

Maar het vreemde is dat ''t opzich perfect werkt met route, maar dat die regel na één keer gebruikt te zijn meteen weer verdwijnt.

[edit]
route add <broadcast> <gateway> geeft een file exists error

Verwijderd

Op zondag 13 mei 2001 12:27 schreef tokkie het volgende:

[..]

Nou sommige providers hebben ervoor gezorgd dat je iemand anders zijn pc niet kan bereiken. (tenminste als je op dezelfde centrale/netwerksegment zit aangesloten)

Nou kan je met route het zo aanpassen dat het wel weer mogelijk. Mij is het nu gelukt. Ik kan nu weer met SSH bij die andere kerel, hier in mijn straat, inloggen. (Wij hebben allebei chello)
Zekerz, werkt perfect >:)

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Blaaaaaaaaaaaaaaaaat. Hoe lang blijft dat fabeltje nou nog leven...

Dat heeft niks met kwade opzet van providers te maken, zo werkt het systeem gewoon. Als jij met TCP/IP in hetzelfde subnet zit, maar fysiek niet, kun je (zonder expliciete routes) geen packets naar elkaar sturen. Punt.

• Drogo
Ok, probleem is inmiddels opgelost.
Dit was de route tabel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Internet:
Destination Gateway Flags Refs Use Netif Expire
default 213.51.86.1 UGSc 7 6991674 ed0
127.0.0.1 127.0.0.1 UH 0 28 lo0
192.168 link#1 UC 0 0 de0 =>
213.51.86 link#2 UC 0 0 ed0 =>
213.51.86.xx 213.61.86.1 UGHS 0 0 ed0

De onderste regel (5e) verdween dus na bv één ping. Probleem bleek de 4e regel te zijn. FreeBSD ziet de 5e regel als overbodig omdat de 4e deze regel ''overlapt''. Die 4e regel mist alleen de informatie dat zulk verkeer over gateway 213.51.86.1 moet.

Nadat deze verwijderd was bleef de 5e regel gewoon bestaan :)
Pagina: 1