[BC3] Tweak OS deel veel: - LEES DIT

Pagina: 1
Acties:
  • 284 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

Topicstarter
Eventjes een nieuw topic, omdat ik graag benieuwd ben naar de reacties op me essay^H^H^H^H^H^Hposting :). Het project komt niet van de grond, al een jaar (ofzo) al niet en dat moet ergens door komen. Ik probeer hierin een beetje uit te leggen over het hoe en waarom van het uitblijven van tweakos...

Ik zie 3 major problemen met het hele project:

1. Er is geen duidelijk doel.
2. Er is geen coordinatie.
3. Er is geen kennis.

Even toelichten:

1. Er is geen duidelijk doel.
Het eerste wat gebeurt tijdens een "software"-project is "het probleem". Iemand wil iets hebben en komt ervoor naar jou toe. In dit geval willen tweakers voor zichzelf een OS hebben. Dan ga je je afvragen: WAT wil je precies hebben (vanuit de gebruikers oogpunt). Dit is een stap (user requirement specification ook wel genoemd) dat de gebruiker verteld aan de programmeur wat hij wil. Op dit punt gaat het dus al finaal mis. Ten eerste wordt er TE hoog gegrepen omdat de ene helft op 64 bit wil draaien omdat dat later zo koel is. Snap dan wel dat 75% van de mensen die mee willen helpen afvallen (omdat ze geen systeem hebben, of omdat ze helemaal gek worden van emulators) en dat 75% van de gebruikers het niet eens kunnen gebruiken. (hoe vaak heb jij een OS gebruikt dat onder een emulator draait?).

Verder wil de ene helft al vanaf boot een VBE2.0 800x600 grafisch textmode schermpje, waardoor alle lage systemen (en videokaarten) afvallen. Ik draai hier bijvoorbeeld mijn firewall op een linux systeempje draaiend op een 486dx2-66 op een 8" hercules monitor. Geen tweakos voor mij dus.

Iedereen wil meteen games hebben, directx/opengl ondersteuning, mp3''s kunnen afspelen, minimaal via ipv6 kunnen internetten en op z''n minst een gui die zowel native win32 apps, als kde en gnome apps ondersteunen. Qt/GTK/Motif/Xlib ondersteuning vanuit de kernel etc etc etc etc etc etc...

Met andere woorden: je weet niet wat je wil en zolang je dat niet weet, dan heeft het absoluut geen zin om uberhaupt om maar 1 regel code te schrijven.

Mijn conclusie (en ondersteund door een wezenlijk portie aan "URS-specificatie"):
* Zorg voor duidelijkheid in wat je wilt. Stel dat alsjeblieft op een een specificatie.
* Stel je eisen niet te hoog en niet te onmogelijk. Je zal nooit linux, bsd, solaris of windows inhalen. Wees blij als je kunt booten en A''tjes en B''tjes in aparte tasks kan starten. Je zult *NOOOOIT* een singel mp3''tje kunnen inladen van schijf voordat je OS-basics op zijn minst fatsoenlijk werken. Dit soort stappen moet je nemen op het moment dat er fysiek user-applicaties kunnen worden geschreven, en dan twijfel ik aan het feit of dat een mp3-speler moet zijn..
* Maak een User Requirement Specificatie (of hoe je het ook wilt noemen). Ga kijken vanuit de gebruikers oogpunt over hoe hij (of jezelf) het wil hebben. Technische dingen zijn hier nog absoluut niet nodig en iedereen zal hier gewoon aan mee kunnen helpen.
* Zonder doel.. geen TweakOS.

2. Er is geen coordinatie.
Zijn er project-leiders? Zijn er mensen die andere mensen aan het werk kunnen zetten. Kun je taken verdelen? Doet niet iedereen hetzelfde? Zijn er geen 50 man bezig met een boot-sector en maar 1 met de fysieke kernel? Waar moet ik de kernel laden, wat voor descriptors heb ik voor gebruik, is er een basic Clib (tweaklib) voor de broodnodige asserts, printf''tjes en speaker-beepjes (lach maar, je zult ze hard nodig hebben). Wie doet wat? Waar moet ik naartoe voor vragen over de boot-sector? Waar laat ik mijn stukje van de source? Is er al iemand bezig met "idt.c"? Mijn code werkt niet helemaal, maar kan ik em alvast committen? Gebruiken we uberhaupt wel CVS/RVS? Wat is de policy en coding-standards? Hoe noem ik mijn functies? Hoe zien mijn header-files eruit? Hoe documenteer ik alles. Tabs gebruiken of 2 spaties voor identing. Gebruik ik: "if (!function())" of gebruik ik: "ret=function(). if (ret == 0)"; Error checkings? Gebruik ik int''s of s32?

Net zo belangrijk als geen doel: geen coordinatie. Er moet een groep mensen zijn die bepalen wat er in de kernel komt en wat niet. Deze mensen moeten natuurlijk flinke kennis van zaken hebben. Waarschijnlijk splitsen deze mensen de zaak uiteen in hapklare brokken, spelen het naar beneden, en die mensen splisten het nog verder uit of programmeren gewoon het "probleem" wat ze van boven hebben gekregen. Zonder deze manier van werken val je (zeker met veel mensen) snel in een chaos, weet niemand wie wat doet en wat ze uberhaupt moeten doen.

* Mijn conclusie (en ondersteund door een wezenlijk portie aan "project-managment"):
* Stel een hierarchie op. Zorg dat je mensen bovenaan hebben zitten die: A. mee willen helpen en B. weten waar ze over praten. Je hebt er niets aan om iemand op "managment"-niveau te zetten die alleen PHP kan, of iemand die net 2 weekjes aan het delphi''en is. Hiervoor heb je mensen nodig voor wie: [topic=80545] geen problemen opleveren. Mensen die weten wat er bij komt kijken hoe een OS is gebouwd, en het liefste mensen die een OS al hebben gebouwd (en dan valt 99.9% van de tweakers af, en blijven er nog 3 of 4 over :)). Zonder gein: het is gewoon belangrijk dat dit punt goed gaat. Werken aan software met veel man is al moeilijk, en werken aan moeilijke software met veel man is nog veel moeilijker. Als het in de top al fout gaat, dan kan iedereen nog zo goed zijn best doen, maar de stukjes zullen nooit goed in elkaar passen.
* Stel een functional design specification op. Dit kost tijd.. veel tijd en vormt de basis van je OS. Hierin staat alles technisch beschreven over hoe alles loopt. Wat doet de boot-sector, hoe laad de bootsector de kernel en waar. Wat doet de kernel, hoe zet je die modulair (of misschien juist niet) op. Hoe ziet mijn scheduling en task-managment eruit. Paging? Memory managment? Clib? Hoe moet ik programma''s laden en in wat voor formaat zijn die dan? etc etc etc etc
Je FDS is het draaiboek van je project. Net zoals in een film je weinig kunt uitvoeren zonder script, zal zonder FDS (of soortgelijk) er weinig van de grond komen.
* Zonder coordinatie.. geen TweakOS.

3. Er is geen kennis.
Als ik zo de P&W-topics en de tweakOS topics doorlees, dan denk ik niet dat we uberhaupt 10 man bij elkaar kunnen sprokkelen die in staat zijn een OS kunnen schrijven. Veel mensen doen mee omdat ze het gaaf vinden om mee te helpen, maar weten eigenlijk niet wat een OS schrijven inhoudt. Je hebt geen paperclip die zegt dat je iets fout doet en het zal niet bestaan uit het slepen van componenten op een form. Ik heb een beetje het gevoel dat veel mensen dit wel denken. Ok, niet zo dramatisch natuurlijk, maar laten we maar zeggen dat ze zich flink verkijken.

Op zich is dat niet erg, alles moet je namelijk leren en onder het bouwen van een OS leer je op z''n zachts gezegd.. veel :). Zelfs de mensen die alles al schijnen te weten zullen steeds weer nieuwe dingen tegenkomen (waarschijnlijk).

Het fysieke probleem wat je dus krijgt, is dat er iemand een bootsectortje bouwt die naar PM switched, een kernel laad van diskette of schijf of bochs en dat een ander groepje de kernel begint te bouwen. Maar als deze groep niet weet HOE dat moet, dan loopt het natuurlijk ook dood en komt het uiteindelijk op neer dat er een select groepje mensen druk bezig is en de rest uit zijn neus aan het vreten is.

Het is dus belangrijk dat er kennis is, en kennis kan worden overgedragen aan de mensen die fysiek iets willen bouwen. Het is hartstikke fijn als er mensen zijn die 2 weken C kennen en willen meehelpen, maar er zal weinig zijn waaraan je mee KUNT helpen, hoe lullig het ook klinkt.

Misschien is het een verstandig idee, om te beginnen met een soort van "OS-programming" tutorial op tweakers die het allemaal een beetje uitlegt over wat er allemaal bij komt kijken.

http://www.midpec.com/djgpp/protmode/index0_1.html
http://www-scf.usc.edu/~csci402/crowley/lect5.html
http://www.nondot.org/sabre/os/ (makkelijk en duidelijk)
http://ivs.cs.uni-magdeburg.de/bs/lehre/wise9798/bs2/seminare/seminar3-eng.shtml
http://webster.cs.ucr.edu/Page_asm/Doc386/TOC.HTM
http://ironbark.bendigo.latrobe.edu.au/subjects/bitsys/oslect/lectlist.html

Laten we zeggen dat je dit soort dingen moet kennen voordat je kunt bouwen en op zich is het niet zo moeilijk, maar je moet het wel allemaal door hebben (net zoals wiskunde, alleen nam ik in ieder geval nooit de moeite om het door te krijgen :)).

Mijn conclusie (en ondersteund door een wezenlijk portie aan "OS-programmeer-kennis"):
* Kennis is programmeren. Programmeren is TweakOS. Kennis is macht. TweakOS is macht. :)
* Stel een OS-tutorial op voor mensen die wel willen helpen, maar niet weten hoe het allemaal zit.
* Stel een lijst van sites op met allerlei info over OS-programming en programmeren in het algemeen. Laat ze deze uit hun hoofd leren :)
* Zorg dat je je mensen zodanig goed verdeeld dat iedereen overal zit op plekken waar ze willen zitten en waar ze kunnen zitten anders hou je niemand meer over.
* Zonder kennis.. geen TweakOS.

Zow.. stukkie getypt.. Ik probeer hiermee alleen maar wat duidelijkheid te scheppen in wat er allemaal bij komt kijken voordat je ook maar 1 regel code getypt hebt. Waarschijnlijk zullen er maar weinig mensen zijn die echt software schrijven als beroep op een manier zoals het ECHT moet. VisualUML opstarten, 5 minuten spelen, printje maken en wegstoppen in een map versta ik hier niet onder, maar er zit gewoon een hele techniek achter het bouwen van zoiets. Ik heb het geleerd op 1 manier, maar er zullen er vast meerdere zijn, die uiteindelijk allemaal wel op elkaar neerkomen. Kleine projecten (die wel veel mensen hier doen, voor zowel werk als hobby) zijn meestal zodanig klein dat het een overkill wordt om het grootschalig aan te pakken, maar daar heb je op den duur wel profijt van. Documentatie is vaak ver te zoeken, en menig bedrijf moet doorgaan met de huidige software omdat aanpassingen of zelfs complete vervaning van de software niet of nauwelijk kan omdat er geen documentatie is over wat de software precies doet. Zie het maar als een vliegtuig zonder blauwdrukken, waarvoor je eventjes een automatische piloot in moet zetten. Als er ettelijke honderden kilometers aan kabel door de romp heenloopt, en 1tje ervan is voor het aansluiten van een automatische piloot (ALS ze daar bij het designen ervan over hebben nagedacht en alvast een kabel hebben getrokken), dan word je niet vrolijk, zeker niet wanneer al die kabels allemaal dezelfde kleur hebben.

Maar goed, nu word het allemaal een lulverhaal dus back to the point: Zoals gezegd is werken aan software met veel man is al moeilijk, en werken aan moeilijke software met veel man is nog veel moeilijker. Hou hier rekening mee en als er echt mensen zijn die het voortouw willen trekken (count me out) dan denk ik dat er best wel iets kan uitkomen. De conclusies die ik geschreven heb komen niet zomaar uit de lucht vallen en zijn echt wel gebaseerd op praktijk ervaringen van verschillende kanten. Sla ze niet in de wind zonder een goede reden want ik weet zeker dat zonder ze het project weer voor de ziljoenste keer weer zal doodvallen. (wat met zo verschrikkelijk veel leuke projecten gebeurd).

Greets,
Jay

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

• FireSNAKE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-05 12:04
ehhhmmmmzzzzz.... kun je het nog ee keertje uitleggen? :) ;)

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Leuk stukje om te lezen. :)

(en ik heb er eens niks op aan te merken... bah :P)
essay^H^H^H^H^H^Hposting
:D

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik denk niet dat er hier genoeg mensen zijn met de kennis om aan zoiets te werken..

• Tha_LeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-05 06:20
Op dinsdag 10 april 2001 14:08 schreef Bigs het volgende:
Ik denk niet dat er hier genoeg mensen zijn met de kennis om aan zoiets te werken..
Dat denk ik ook, er zijn genoeg mensen die het willen maar er zijn maar weinig mensen die het kunnen.

Roses are red, violets are blue, God made me beautiful, but what the FUCK happened to you?

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Tsja, ik weet wat er komt kijken bij huidige OS''en als Windows en Linux. Voordat je een goede filesystem (storage service en directory service), scheduler (concurrency, processes, tasks, etc), etc gemaakt hebt, ben je jaren verder. Als iemand verwacht er binnen 5 jaar op te werken zoals je ook onder win2k werkt, wordt het project een teleurstelling...

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-04 15:52
:Z ..........:Z .......... ehhhhmmm....zei je iets?

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

Verwijderd

*snif *snif, you talkink to i r ?

neh, ik zal zo nog een x lezen, als ik wakker ben.

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-12-2025

Erikie

www.erikie.nl

waarom een nieuw os vanaf het begin weer opbouwen??? lijkt me niet te doen... windows 2k is toch ook onstaan uit ms-dos -> windows 1.0 - 3.11 en ga zomaar door? da''s bijna 20 jaar kennis, en ik denk echt niet dat je dat weer vanaf het begin kunt opbouwen...

of zeg ik nu iets stoms??>?

traktor scratch!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 09:57

nexhil

BAM!

het verhaal is nog saaier dan mijn user icon

maja ik snap er helemaal nix van

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Op dinsdag 10 april 2001 14:45 schreef nexhil het volgende:

het verhaal is nog saaier dan mijn user icon
Dan lees je het toch niet :?

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

i hear you my man!. ik zie mezelf als een redelijke programmeur ( C/C++ en nog wat andere talen ) t verhaal bij de voor advanced programmers volgde ik redelijk, maar om direct in staat te zijn een OS te proggen nee.

t is inderdaad not done om met een zooi delphi ( no offence ) programmeurs aan een OS te beginnen.

ik ga de links die je hierboven gepost hebt doorspitten. and you''ll be hearing from me soon. (8>

• WHiZZi
  • Laatst online: 17-05 10:29

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Ik heb ervaring met het coden van OS''sen. Het is moeilijk om te doen. Check http://v2os.v2.nl of http://uuu.sourceforge.net maar es. Dit zijn startende besturingssystemen. (32bit, assembler). Overigens is V2OS op dit moment aan het overlijden. Ik heb hiervoor wel de Sounddriver geschreven (maar geen ondersteuning voor PnP). Ga eerst daar maar es kijken voordat er een nieuw systeem wordt gestart.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Verwijderd

hmmmzz ik heb een jaar geleden naar v2 gekeken, ze waren toen bij v0.62 oid, en nu bij 0.70. gister kon ik de site niet eens bereiken ( www.v2os.cx ) dit omdat ik wat meer assembly wilde gaan doen.

jammer dat t os aan t sterven is, zag er zeer cool uit! :o

• WHiZZi
  • Laatst online: 17-05 10:29

WHiZZi

Museumdirecteurtje

www.v2os.cx bestaat ook niet. Je moet naar http://v2os.v2.nl gaan. En uit V2OS is nu UUU gekomen. (http://uuu.sourceforge.net). Ik ben dus webmaster van V2OS en de maker van V2SOUND

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Verwijderd

hmmzz ik d88 dat ze v2os.v2.nl hadden afgeschaft, maar niet dus. t/u

Verwijderd

edit:

Ik ben het volkomen met de topic starter eens, ik keek ff verkeerd en d8 dat ik op de topic over tweak os van gister oid.. reageerde, foutjuh :)

Ik heb niet deze hele thread gelezen en slechts delen van vorige threads, maar ik vind het nogal een nutteloos en bovendien niet realistisch plan.
Wat ik er van begrepen heb is dat het een os moet zijn dat goed tweakable is.
Er zijn al zoveel OSen en ze zijn allemaal aardig tweakable(Windows register kun je een _hoop_ in veranderen. linux = 100 % tweakable, je hebt 99 % controle over je systeem via config files en /proc/sys en boot parameters etc. en als dat niet genoeg is heb je nog broncode!).
En om eens wat anders dan windows te draaien hoef je het niet te doen, er zijn al zo _gigantisch_ veel (gratis) OSen voor allerlei doeleinden: GNU/Linux, GNU/Hurd, minix, OBSD, FBSD, NBSD, AtheOS en natuurlijk nog MacOS (X), BeOS, Next(oid:?), (free/ms/*) dos en de misschien wel honderden mini OSjes die allerlei mensen geschreven hebben om wat te spelen met OSen etc. Als bij alle bestaande Osen niks van je gading zit zul je dat bij ''TweakOS'' ook niet vinden.
Bovendien is er de kennis gewoon niet voor op dit forum, er zijn vast wel wat mensen die goed asembly kunnen en aardig wat die c++ oid kunnen, maar dat zijn er gewoon te weinig om een volwassen OS te maken. In oudere threads waren er aardig wat mensen die wel wouden helpen, mensen die wel ''ff'' de interface wouden ontwerpen met iemand die wel kon coden, ik bedoel: aan zulksoort mensen heb je toch _nix_ en die geven er ook wel blijk van er nix van te snappen, voor je in dat stadium bent duurt gewoon een hele tijd. De meeste GoTers willen gewoon gamen en icq''en en die ''tweaken'' hun cpu om stoer te doen bij vrienden enzo, maar daar heb je nix aan als je een OS wil bouwen, erger nog: de mensen die het hardst roepen: ''ja doen!'' kunnen gewoon niet programmeren en verwachten wel binnen een half jaar een tof desktop OS(en nee ik heb er de skills ook niet voor om een OS te coden). Dat is gewoon niet realistisch

Verwijderd

Hoi allemaal

Ik had een vraag is er nu al wat concreet''s door jullie opgezet ander zal het waarschijnlijk toch nooit iets worden. Dus ik hoor het wel mij suport hebben jullie..

Mzzl,
jeroen

• Pierik
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-04 21:35

Pierik

I'll be back!!!

Lijkt me erg gaaf maar tegelijkertijd niet realiseerbaar. Ikzelf kan (nog) niet echt programeren. Ik ben bezig met Basiscursus Linux van Academic Service. Kben bij hoofdstuk 2. Tot zover mijn programmeerkennis :D

Maar als ik zou kunnen programeren dan zou ik meedoen :)

Iracing Profiel

• Morgoth
  • Laatst online: 15-05 13:04
Volgens mij is het enige doel van tweakOS:
Fun

Zoals je zelf al zegt zal het nooit windows, linux of wat dan ook overschrijden of zelfs maar in de buurt komen..... dus heb je verder niks aan het os om te gebruiken voor je desktop of server...

Volgens mij heb ik het hoofddoel van tweak os nu al gedefinieerd... verder kan ik jullie niet helpen... behalve als ik wat in powerbuilder ineklaar moet proggen ;)

• RvdH
  • Laatst online: 28-04 08:10

RvdH

Uitvinder van RickRAID

TweakOS moet natuurlijk vet Tweakbaar zijn :)

''k Wil ook best meehelpen aan het eea :)

Verwijderd

Haha leuk, TweakOs back from the dead.

Misschien lijkt het me handiger om er mee te beginnen ergens als de meeste mensen een wat rustiger tijd hebben (denk aan examen/school lui of studenten, het is nu vlak voor het eind van het jaar). Zelf heb ik het nu ook wel redelijk druk. Ik wil ook wel meehelpen, deed het eigenlijk al, maar wil toch nog steeds wel meehelpen. Maar misschien is het eerst hading als we een soort van layout van TweakOS opzetten voor we echt gaan programmeren. Ik heb btw nog wel de code van de bootsector, heb hem zelf gemaakt.

• Pc123
  • Laatst online: 21:35
Misschien is het beter een tweakers linux distro te maken ofzo, dan zie je tenminste wat resultaat. :)

Dit komt volgens mij nooit van de grond.

• Aaargh!
  • Laatst online: 02-05 09:13

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Op dinsdag 10 april 2001 22:20 schreef Pc123 het volgende:
Misschien is het beter een tweakers linux distro te maken ofzo, dan zie je tenminste wat resultaat. :)
Lijkt mij ook een veel beter idee

gewoon linux from scratch en dan b.v. met de debian package manager (omdat die roewlt)
en dan kunnen de tweakers zelf mooie config tools e.d. maken

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Pierik
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-04 21:35

Pierik

I'll be back!!!

Zou ook koel zijn dan heb je sneller resultaat. Maar als dat TweakOS ook van de grond zou komen zou dat nog veel stoerder wezen natuurlijk.

Iracing Profiel

• Aaargh!
  • Laatst online: 02-05 09:13

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Op dinsdag 10 april 2001 22:56 schreef Distortion het volgende:
Zou ook koel zijn dan heb je sneller resultaat. Maar als dat TweakOS ook van de grond zou komen zou dat nog veel stoerder wezen natuurlijk.
Linus begon ook niet vanaf 0 maar hij gebruikte minix als framework. in het begin was het nog gedeeltelijk minix totdat hij alles zelf geschreven had.

waarom niet linux gebruiken en als er eenmaal een werkende goeie linux distro is beginnen aan b.v. een aantal eigen kernel aanpassingen, etc.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Pc123
  • Laatst online: 21:35
Op dinsdag 10 april 2001 23:08 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Linus begon ook niet vanaf 0 maar hij gebruikte minix als framework. in het begin was het nog gedeeltelijk minix totdat hij alles zelf geschreven had.

waarom niet linux gebruiken en als er eenmaal een werkende goeie linux distro is beginnen aan b.v. een aantal eigen kernel aanpassingen, etc.
Een aantal kernel aanpassingen lijkt me niet echt handig, waarom zou dat nodig zijn? Bovendien is het dan niet meer compatible.

• JayTaph
  • Laatst online: 28-11-2025

JayTaph

Portability is for canoes.

Topicstarter
>waarom niet linux gebruiken en als er
>eenmaal een werkende goeie linux distro is
>beginnen aan b.v. een aantal eigen kernel
>aanpassingen, etc.

Maak dan een distro.. plakken en knippen uit een bestaand OS kan iedereen wel.

Een van de redenen waarom dat er uberhaupt over gesproken wordt om een zelfstandig OS te maken is puur om de fun (zoals ook genoemd) en de knowledge. Als TweakOS geen reiserfs ondersteund, of dat ik geen kweek kan spelen met 125fps.. So What??
Mensen die TweakOS willen zien als een concurent van linux of windows zullen zowiezo snel bedrogen uitkomen, en binnen 2 maanden afhaken als ze nog niets kunnen downloaden..

Je bouwt iets zodat je er wat van opsteekt. 99% van de mensen hier hebben echt geen flauw benul van de internals van een OS, en als ze op deze manier daardoor de kennis opdoen is dat voor iedereen mooi meegenomen want face it: het programmeer / software engineer niveau op tweakers is nu niet echt bepaald hoog te noemen (flamebait intended).

Persoonlijk denk ik ook niet dat er uberhaupt ook maar een aanzet zal komen voor TOS. Ik geloof dat er nu een groepje bezig is met een messenger, wat ik een beetje aan eht volgen ben.. Misschien dat iets "makkelijkers" wel wat success zal scoren...

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

Verwijderd

Op dinsdag 10 april 2001 23:24 schreef JayTaph het volgende:
>waarom niet linux gebruiken en als er
>eenmaal een werkende goeie linux distro is
>beginnen aan b.v. een aantal eigen kernel
>aanpassingen, etc.

Maak dan een distro.. plakken en knippen uit een bestaand OS kan iedereen wel.

Een van de redenen waarom dat er uberhaupt over gesproken wordt om een zelfstandig OS te maken is puur om de fun (zoals ook genoemd) en de knowledge. Als TweakOS geen reiserfs ondersteund, of dat ik geen kweek kan spelen met 125fps.. So What??
Mensen die TweakOS willen zien als een concurent van linux of windows zullen zowiezo snel bedrogen uitkomen, en binnen 2 maanden afhaken als ze nog niets kunnen downloaden..

Je bouwt iets zodat je er wat van opsteekt. 99% van de mensen hier hebben echt geen flauw benul van de internals van een OS, en als ze op deze manier daardoor de kennis opdoen is dat voor iedereen mooi meegenomen want face it: het programmeer / software engineer niveau op tweakers is nu niet echt bepaald hoog te noemen (flamebait intended).

Persoonlijk denk ik ook niet dat er uberhaupt ook maar een aanzet zal komen voor TOS. Ik geloof dat er nu een groepje bezig is met een messenger, wat ik een beetje aan eht volgen ben.. Misschien dat iets "makkelijkers" wel wat success zal scoren...
Bedoel je die mailinglist? Daar hoor ik echt niks meer van. Voor de rest lijkt het behoorlijk dood.

Verwijderd

/me wil eerst wel eens zien of er wat uit dat messenger project komt (deel 1, deel 2, forum).

Sad but true: TweakOS ain''t gonna happen.

• Zwaluw
  • Laatst online: 16-06-2003
Je moet mensen enthousiast maken. En dat kan je doen door gewoon te beginnen met een eigen Linux distro. Vertel wat je doet. Andere zullen dan graag op- en aanmerkingen maken.

Maak het niet te moeilijk! Bill Gates is ook klein begonnnen. Jullie denken toch niet dat je meteen al een 64-bit OS kan maken??

Zorg eert dat je de kennis hebt. Kennis kan je krijgen door eerst Linux eens uit te pluizen.
Pagina: 1