Toon posts:

[BC3] TWEAK OS

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, Mede Tweakers

Waar is jullie intresse gebleven voor
TWEAKOS. Ik vindt het erg jammer dat het helemaal verdwenen is. Ik hoop dat we de draad weer kunnen op pikken nog mensen interesse. Ik hoor het graag van jullie..

mzzl,
Tweakers

Verwijderd

Na het doorlezen van de thread, dacht ik: waarom geen eigen customized Linux distro...

1) Hoeft we vrij weinig gecode te worden (alleen hacks in bestaande sources)
2) Is binnen no-time opgezet (heb hier na 4 uur stampen mijn eigen Linux distro draaien in een chroot)
3) Is vanaf het begin totaal te customizen...

Maar natuurlijk moet er eerst bepaald worden wat men met het os wil...

Verwijderd

Topicstarter
We waren al een heel eind er waren al mensen die een stukje boot kernel hadden geschreven verder bestond er al een mooie website maar alles is een beetje in het water gezakt. Ik vondt trouwens je idee erg goed.

Verwijderd

Zelf denk ik dat dit ook veel "realistischer'' is dan een heel nieuw os bedenken. De vooruitgang en technologische mogelijkheden vanLinux zijn uitgebreid genoeg.

Hier een linkje naar het LinuxFromScratch book....

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Na het doorlezen van de thread, dacht ik: waarom geen eigen customized Linux distro...
Zelf een OS maken doe je voor de lol, niet omdat je de makkelijkste weg zoekt, of omdat je er zo snel mogelijk mee klaar wilt zijn. En dan zijn jouw punten 1 t/m 3 totaal niet interessant dus.

Verwijderd

Daar kan ik bij inkomen. Al vraag ik me af wie "voor z''n lol" een Os wil gaan bouwen :)

Nogmaals, ik vind het veel realistischer om een distro te bouwen van source, dan er zelf een te bouwen...

/me is dan ook geen c++ of asm coder :(

Verwijderd

Voordat je er een hoop werk in steekt kun je in mijn ogen beter eerst even voor onderzoek doen.

Voor wie wil je het maken?
Wat moet er mee gedaan kunnen worden?

Zijn denk ik 2 hele belangrijke vragen waarop je een antwoord moet hebben voordat je hiermee verder kan gaan.

Verwijderd

Op maandag 09 april 2001 12:27 schreef sproggle het volgende:
Voordat je er een hoop werk in steekt kun je in mijn ogen beter eerst even voor onderzoek doen.

Voor wie wil je het maken?
Tweakers, het zou dus een goed customizeerbaar OS moeten worden, waar je tot op kernel niveau moet kunnen tweaken.
Wat moet er mee gedaan kunnen worden?
Lijkt mij dat het minimaal een complete desktop zou moeten worden (Internet, Office, Games)
Zijn denk ik 2 hele belangrijke vragen waarop je een antwoord moet hebben voordat je hiermee verder kan gaan.
just my 2ct

Verwijderd

ik heb de site meerdere mailen geprobeert te bezoeken, maar krijg steeds de melding dat hij een off ander perl script niet kan vinden.

en als ik de site niet kan bezoeken, kan ik dus ook niet meehelpen :-)

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 09:17

zwik

randomized

waarom maken we niet zoiets als DOS met een IDE, dan kan iedereen z''n eigen progies maken tog, ik wil best wel meedoen, heb een beetje ervaring met c++ en turbo pascal :)

Verwijderd

ik denk dat een LFS (Linux From Scratch ) met kernel die zwaar naar onze needs zijn aangepast toch realistischer is...

je kunt desnoods nog een kei oude kernel pakken, dat je m zelf verder schrijft.

• Tony Vroon
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Ik heb de mailinglist toen gehost, geen probleem om dat nu weer te doen.
Dan mag er weer iemand zich als leider op gaan werpen :).

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• zwik

zwik

randomized

ok, ik wil wel meedoen. maar als je een goeie bootloader heb lijkt mij de rest niet zo heeel moeilijk :?, of kraam ik nou onzin uit ?

Verwijderd

ik doe ook mee, advance my skills.

Verwijderd

edit:

teveel bullshit

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 21:24

Tachyon

pop the glock

Op maandag 09 april 2001 22:02 schreef zwik het volgende:
ok, ik wil wel meedoen. maar als je een goeie bootloader heb lijkt mij de rest niet zo heeel moeilijk :?, of kraam ik nou onzin uit ?
Inderdaad.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• zwik

zwik

randomized

ik leer graag van m''n fouten :)

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
hoi ik ben echt een beginnende programmeur maar het lijkt me wel interresant/leerzaam om mee te kunnen kijken me die devolepment dan.

• THIJZEL
  • Niet online
hoi ik ben echt een beginnende programmeur maar het lijkt me wel interresant/leerzaam om mee te kunnen kijken me de ontwikkeling dan.

• THIJZEL
  • Niet online
dubbel post

Verwijderd

Op maandag 09 april 2001 13:29 schreef r3b00t het volgende:
Tweakers, het zou dus een goed customizeerbaar OS moeten worden, waar je tot op kernel niveau moet kunnen tweaken.
Jup, voor die 1,5 paardekop die hier op Tweakers een beetje verstand van linux heeft een iets meer verstand van windows een OS schrijven dat je totop kernel niveau moet kunnen tweaken.
Nobel streven maar tamelijk nutteloos, als je nu al ziet hoeveel mensen niet eens SuSe out the box kunnen installeren zal het TweakOS wel helemaal hopeloos worden.
Lijkt mij dat het minimaal een complete desktop zou moeten worden (Internet, Office, Games)
Internet zal niet het grootste probleem worden schat ik, maar wil jij voor office en voor games de std. windows dingen voor gebruiken?
Zo niet zullen er bijna geen games zijn voor het TweakOS dus haakt 99% van de Tweakers af. Waarom tweaken ze hun computer juistem om spelletjes te kunnen spelen.

• Tachyon
  • Laatst online: 13-08 21:24

Tachyon

pop the glock

Op maandag 09 april 2001 22:46 schreef Reflex het volgende:

[..]

inderdaad, hij zit er compleet naast, of wha ?
Het eerste.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• zwik

zwik

randomized

ok bedankt :+

• Tony Vroon

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

[quote]Op maandag 09 april 2001 22:53 schreef sproggle het volgende:

[..]

Jup, voor die 1,5 paardekop die hier op Tweakers een beetje verstand van linux heeft een iets meer verstand van windows een OS schrijven dat je totop kernel niveau moet kunnen tweaken.
Nobel streven maar tamelijk nutteloos, als je nu al ziet hoeveel mensen niet eens SuSe out the box kunnen installeren zal het TweakOS wel helemaal hopeloos worden.
[..]

Dat lijkt me wat pessimestisch, als het enthousiasme er maar is kun je ''n boel leuke dingen doen. Die linux die-hards die coden wel hoor.
Met een LinuxFromScratch-boekje in de hand kom je ''n heel eind. TweakOS had zo ook 50 enthousiastelingen eraan hangen, maar goed, dan komt het pure ASM-schrijven, en er was gewoon niet genoeg skill voor.
Voor ''n eigen Linux-distributie zie ik redelijk perspectief hoor, ik denk dat je het wat te zwart inziet (beroepspessimist?;)).

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• RgR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-08 20:41

RgR

Op maandag 09 april 2001 13:29 schreef r3b00t het volgende:
...Lijkt mij dat het minimaal een complete desktop zou moeten worden (Internet, Office, Games)
Als je gaat rekenen hoe ontzettend veel werkuren er in een produkt als Linux of Windows zitten, en daar ook nog eens de tijd die het kost om de soort applicaties te ontwikkelen die jij noemt, lijkt mij dit TweakOS een beetje een niet-realiseerbaar plan. Aan de andere kant, wel heel stoer natuurlijk...

Verwijderd

Oeh, heb deze thread weer een avondje niet gevolgt...
waarom maken we niet zoiets als DOS met een IDE, dan kan iedereen z''n eigen progies maken tog, ik wil best wel meedoen, heb een beetje ervaring met c++ en turbo pascal
Een appje maken onder dos / windows / linux verschilt niet zoveel van mekaar...
ik denk dat een LFS (Linux From Scratch ) met kernel die zwaar naar onze needs zijn aangepast toch realistischer is...

je kunt desnoods nog een kei oude kernel pakken, dat je m zelf verder schrijft.
waarom een oudere kernel. De 2.4.3 is snel genoeg, en daar valt nog genoeg aan te hacken... En besides, wil jij het wiel opnieuw uitvinden?

Use the source, luke
Open Source that is :)
Ik denk niet dat mensen die geen bal van een OS snappen uberhaupt hier gebruik van willen / kunnen maken..
Internet zal niet het grootste probleem worden schat ik, maar wil jij voor office en voor games de std. windows dingen voor gebruiken?
Zo niet zullen er bijna geen games zijn voor het TweakOS dus haakt 99% van de Tweakers af. Waarom tweaken ze hun computer juistem om spelletjes te kunnen spelen.
Damn, heb jij mijn q3 onder SuSE 7.1 al gezien :9~

serieus, er zijn op dit moment genoeg major spellen om de fanaat ff bezig te houden. kijk maar eens op Linuxgames.com
Als je gaat rekenen hoe ontzettend veel werkuren er in een produkt als Linux of Windows zitten, en daar ook nog eens de tijd die het kost om de soort applicaties te ontwikkelen die jij noemt, lijkt mij dit TweakOS een beetje een niet-realiseerbaar plan. Aan de andere kant, wel heel stoer natuurlijk...
Ik ben afgelopen donderdag begonnen met v0.1 van mijn eigen distro, gisteravond heb ik networking aan de praat gekregen...
Als je met een serieus groepje "hackers" bezig gaat, heb je binnen de kortste keren, (lees 3/4 maanden) een volledig customized grafische Linux...

Enne, ik hoor hier iedereen over Linux, maar een getwiekte FreeBSD zou ook nog mogelijkheden kunnen bieden...

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-08 20:14

sus

is druk :+

Maar, wat gebeurd er nou. Ik zou best mee willen werken aan TweakOS, maar dan wil ik wel weten of het doorgaat of niet.

Ik heb al gehoord dat het een GUI moet krijgen. Ik denk dat ik mij daar wel mee kan bezig houden, ik heb niet zoveel verstand van assembler, dus om een bootloader/kernel te schrijven ben je bij mij verkeerd.

Maar met grafische dingen werken lijkt mij wel leuk om te doen.

Affijn, ik zal dti draadje eens even in de gaten houden (en heb ff met de search de oudere topics doorgenomen). Ik zie het wel.

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Hmm, best een grappig plan is dat :)
We zouden een soort BeOS/Mac OS X kunnen maken. Dus op basis van de Linux/BSD kernel en dan een eigen GUI eraan hangen. Zelf een kernel gaan bakken kost echt veel te veel tijd als je het een beetje goed wilt doen. Kun je beter een reeds bestaande implementeren.

O ja en het moet natuurlijk GPL worden :)

[deze advertentieruimte is te koop]

• AkaXakA
  • Laatst online: 27-03 16:12

AkaXakA

Just Kidding...

Op woensdag 11 april 2001 19:49 schreef Groot-Moefti het volgende:
Hmm, best een grappig plan is dat :)
[..]
Dus op basis van de Linux/BSD kernel en dan een eigen GUI eraan hangen.
Mijn idee (Wel op basis van Debian; Apt-get is erug leuk)
[...]
O ja en het moet natuurlijk GPL worden :)
Uiteraard, hoe wil je anders met een grote groep mensen aan zo''n project beginnen.

(Ik wil best meehelpen met de design van de GUI)

8-)

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 13:51
yes, yes, eindelijk weer een topic hierover, ik heb al een tijdje geleden het hele topic door gelezen

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 13:51
wie je moet vragen is [url="http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/123]Onno[/url]

die werd toen gezien als de "master"

Verwijderd

Uhm in X zitten ook al heel wat jaartjes werk...
Ik denk dat de meesten hier te veel in te korte tijd verwachten, EN er te weinig vanaf weten (laat staan het zelf kunnen programmeren).
En je moet natuurlijk 100% OpenGL en DirectX ondersteunen, dos-executables etc
tweak-os is voor de meeste nl ook een game-os..
Ik wens jullie succes, maar ik moet''t nog zien gebeuren.
Een eigen distro schiet ook niet op, aangezien zo''n beetje je''t enige wat je kan doen is reeds bestaande packages gebruiken en wat andere look geven, meer niet.
Ja misschien ben ik wel een beetje een downdenker wat dit betreft, maar ik denk eerlijk gezegd dat''t meer realistisch is.
Aan de andere kant, als je''t niet probeert weet je''t natuurlijk nooit. Maar zorg wel dat je mensen heb die 1) RUIME ervaring hebben op de al genoemde gebieden qua programmeren 2) FLINK gemotiveerd zijn om 24/7 ermee bezig te zijn 3) en dit minimaal een jaar willen en kunnen volhouden.
Mzzl en succes

Verwijderd

muv van mandrake die alles gecompileerd heeft voor de pentium+

• sus

sus

Ik denk dat de meesten hier te veel in te korte tijd verwachten, EN er te weinig vanaf weten (laat staan het zelf kunnen programmeren).
Helemaal mee eens..
Zorg wel dat je mensen hebt die:
1)RUIME ervaring hebben op de al genoemde gebieden qua programmeren
2) FLINK gemotiveerd zijn om 24/7 ermee bezig te zijn
3) en dit minimaal een jaar willen en kunnen volhouden.
Mzzl en succes
1)
Ik programmeer nu een jaar of 2 in VC++, 4 in VB, daarvoor heb ik altijd met QuickBASIC gewerkte en TurboPASCAL. Ik heb in BASIC al eens een "soort van" OS gemaakt (zat wel een gedeelte ass.code in)

2)
Ik kan er niet hele dagen aan werken, maar wel elke dag een beetje

3)
Een jaar? Ik denk dat dat wel een beetje kort is eigenlijk. Ik denk dat je meer richting twee jaar mag gaan denken. Vergeet niet dat je alles moet programmeren.

Maar, zoals ik al heb gemeld, ik heb geen tijd om me echt bezig te houden met het maken van het OS zelf, ik kan wel helpen met het ontwikkelen van de GUI.

Ik heb laatst een mooi idee gehoord, wat eigenlijk wel bij TweakOS hoort. Je kan zelf bepalen, door het aanpassen van een code-bestand, waar welke scherm-onderdelen staan.

Dus bijv. het Venster-Sluiten kruisje staat standaard Rechts-boven. Door het aanpassen van een code, komt het linksonderin te staan.

Ik ben nu mee bezig om dat te schrijven in VB6, dat wordt dan een Shell-replacer voor windows.

Ik hoor het wel

• RG
  • Registratie: Augustus 2000

RG

Lambda

Wat je ook altijd nog kunt doen is een eigen programma schrijven voor Linux. Iets dat er nog niet is. Bijvoorbeeld een gaaf audiobewerkingsprogramma of wat echt gaaf is: een Tweak programma, die je hardware doorspit en alles optimaal instelt of overclockt :)
Of bijvoorbeeld een zeer uitgebreide Linuxbenchmark... Om maar eens wat te noemen.

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

Eigen Linux Distro is zeer goed te doen. Ben al een jaartje bezig met het uitzoeken hoe het precies in mekaar hangt. Enige wat ik eigenlijk nog moet doen is een installatie programma fixxen, doe het nu nog met images. Dit zal wel niet zo moeilijk zijn, desnoods gebruik je de programma''s van andere linux distro''s. Tis toch allemaal open source.

Verwijderd

Maar wat is die meerwaarde dan van je eigen distro
tis toch gebaseerd op dezelfde programma''s / packages.
Verschil van de huidige distro''s zit''m eigenlijk vooral in de packagemanagement.
Het onderlinge verschil tussen de rpm-distro''s (en deb-distro''s om maar iets te noemen) is miniem. Hoogstens een andere setup. Nou joepie

Verwijderd

2) FLINK gemotiveerd zijn om 24/7 ermee bezig te zijn
Ben je gek ofzo!!! De meeste mensen doen dit als hobby, niet als werk ofzo. We verdienen er ook niks mee. Een deadline ofzo is ook niet echt nodig. Als je er dan 24/7 mee bezig bent is de lol er ook snel van af.

Verwijderd

dan moet je HEEEL gemotiveerde mensen hebben.
Want dan ben je meerdere jaren bezig voor je uberhaubt iets ermee kan

• Papillon
  • Laatst online: 07-08 14:18

Papillon

Spring 's in the Air...

ik heb anders nog steeds interesse. Misschien moeten er een paar prominenten een beetje naar voren stappen en de neuzen eens bij elkaar gaan steken. Het lijkt mij een geweldige idee en ervaring iets dergelijks op poten te zetten.

Zijn er misschien een aantal OS guru''s (naast mezelf dan) onder ons die met leuke ideeen rondlopen? Neem anders contact met mij op. De eerste opwelling is een stille dood gestorven. Nu is het tijd voor een wederopstanding.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Ga ervanuit dat je eerst in ASM bezig moet gaan voordat je aan een hogere taal (zoals C(++)) kunt beginnen.

Een paar jaar terug ben ik met een vriend van me ook eens bezig geweest het een en ander uit te proberen, maar veel verder dan een loader en een FS zijn we niet gekomen.

Je hebt een flink aantal gemotiveerde mensen nodig, die duidelijk plannen kunnen maken en deze gestructureerd uit kunnen voeren.

''t is niet onmogelijk, maar je moet heel wat kunnen om wat moois te maken.

Verwijderd

Het maken van een OS is idd niet niks, maar onderschat de tweakers hier ook niet hoor, dat is het meest gevaarlijke dat je kunt doen...mensen onder schatten.

Ik denk dat het maken van een Tweakers Linux nog wel iets zou kunnen worden. daaraan zou ik ook graag willen mee werken.

ik denk dat als er meer mensen een Linux/BSD achtig iets zien zitten (en later dan ook nog eens een eigen kernel ofzo) dat er dan als eerst een soort van website als verzamel punt moet komen.

• BC3 Victim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09-2006
mooi streven. lijkt me ook erg leuk om te doen. heb wel wat asm ervaring en nog wel een boek ervan.

De username van de oorspronkelijke plaatser van deze posting is bij Big Crash 3 eind mei 2001 verloren gegaan. Om toch de posting zelf terug te kunnen plaatsen is de user BC3 Victim in het leven geroepen

Verwijderd

Persoonlijk zou ik nooit een OS gaan draaien wat door mensen is gemaakt "die wel wat ervaring met asm hebben en er nog een boek over hebben liggen".
Maar goed

Verwijderd

Op vrijdag 13 april 2001 13:20 schreef Deleon het volgende:
Persoonlijk zou ik nooit een OS gaan draaien wat door mensen is gemaakt "die wel wat ervaring met asm hebben en er nog een boek over hebben liggen".
Maar goed
Niemand dwingt jou om het op je computer te zetten hoor (we zijn geen micro$oft).

• sus

sus

Vogens wordt het deze keer ook niets :(

Kom op, we hebben het er allemaal over, maar eenmaal zover dat er wel mensen mee willen werken, dan houden we weer op.

• JayTaph
  • Registratie: Oktober 1999

JayTaph

Portability is for canoes.

Op zaterdag 14 april 2001 11:14 schreef suspicious het volgende:
Vogens wordt het deze keer ook niets :(

Kom op, we hebben het er allemaal over, maar eenmaal zover dat er wel mensen mee willen werken, dan houden we weer op.
Juistem, zie ook mijn verhaal/essay:
[topic=158523]

Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-08 19:39
<een hele harde kick>

Tweak OS

Waarschijnlijk heeft er niemand interesse, maar je weet nooit.

Zoals in de topics hierover te vinden is, is er nogal wat discussie(apart os, linux distro) en is er verder weinig van de grond gekomen(helaas). Het lijkt me best een goed idee, maar ik zou dan gaan voor het maken van een Linuxdistro, met eigen Tweakers GUI.
Ik kan zelf niet echt goed proggen, een beetje pascal en c++, maar dan heb je het ook wel gehad. Verder kan ik een beetje met Linux het een en ander, maar ook niet heel geweldig veel.
Het lijkt me beter om dus op basis van linux een distro te produceren, omdat je dan meer gebruik kan maken van mensen met kennis van linux, aangezien de mensen die verstand hebben van ASM niet erg dikgezaaid zijn op GoT.
Maar als het nix word, jammer dan gaat het topic weer een half jaar in de doofpot...

edit:
tweakos.tk is nog vrij

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

Verwijderd

er waren veel mensen geinteresseerd, maar slechts zeer weinig van hen konden proggen en een compleet team was het al helemaal niet.

Om een distro te runnen moet je enkele tientallen fulltime mensen hebben, en dat krijg je hier vrees ik niet snel. De meeste goede programmeurs hebben al een baan en/of helpen mee aan opensource projecten in hun vrije tijd, dus ik vrees niet dat dit ooit wat gaat worden....

Maarja, da's slechts mijn pessimistische mening. :P.

• nhimf
  • Laatst online: 12-07 19:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Ach het id is leuk maar echt ver zal je zeker niet komen ;)
Want als je applicaties wilt moeten er ook compilers komen. En een UI, FS, kernel. Je moet denken aan processmanagement single of multitask systeem, beveiliging evt tcp-stack enz enz. Dus das wel meer dan een jaar of 2 voordat het echt helemaal operationeel is en goed werkbaar.

Maarjah, als je eraan begint kan je iig wel ervaring opdoen.

Ik wil gewoon wat meer van os-en weten. Weet iemand toevallig een goede site over het maken van een loader en de basis oid? Ik heb ervaring met ASM (cracks en hexeditors zelf gamaakt ooit)

En over LFS hoe maak je je eigen distro op cd hiervan zodat ik het later gelijk kan installeren ivp alles opnieuw te compilen.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 21:10 schreef nhimf het volgende:
Ik wil gewoon wat meer van os-en weten. Weet iemand toevallig een goede site over het maken van een loader en de basis oid? Ik heb ervaring met ASM (cracks en hexeditors zelf gamaakt ooit)
Zoek eens op P&W - hier zijn in het verleden topics over geweest.

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Je zou het hele OS en 80 duizend modules kunnen splitsen en dus een heel modulair systeem kunnen maken.

Als we willen beginnen zal er gewoon een actiepunten lijst moeten komen waar iedereen zich voor kan inschrijven. En op elk punt een deadline stellen. Natuurlijk moet het systeem dan wel reeel gemaakt worden niet beginnen met onzin zooi als er nog geen bootloader is.

Ik zie het uit het oogpunt van educatief wel zitten. ASM/Ansi C proggen moet wel lukken. Vergeet niet, dat het in geen zins op een normaal bestaand OS moet lijken. Dus bijvoorbeeld OpenGL module, voor weergave zou wel helemaal cool zijn :).

Maar als we dus willen beginnen, begin eerst met een eisen pakket te formuleren. Waar alles instaat wat de basis moet kunnen.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• nhimf
  • Laatst online: 12-07 19:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Btw voor de mensen die graag meer van asm willen weten:

Ik heb een boek (is wat oud maar misschien nog wel te koop, bij de slechte ofzow) gemaakt door oa P Norton (jah die jah) het heet Assemby Language For The Pc (derde editie)
ISBN 1-56686-016-4
Eerste editie stamt uit 1992 (oud ;)) maar is wel een mooie manier om ermee te beginnen

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Heb hier nog wat leuke andere boekjes:

Operating Systems Design and Implementation - A. Tanenbaum.

Inleiding in de syteem programmatuur (heeeel oud)

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 21:25 schreef Skinkie het volgende:
Als we willen beginnen zal er gewoon een actiepunten lijst moeten komen waar iedereen zich voor kan inschrijven. En op elk punt een deadline stellen.
in vrijwillige projecten werkt dat helaas niet zo makkelijk :{

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

Uh volgens mij is hier niet echt iets vrijwilligs aan...

Je doet mee of niet.

En als je mee doet en je hebt het niet binnen de deadline gered, post je iig wat je hebt gedaan.

Verwijderd

Dit wordt toch niet wat, doe liever iets zinnigs:
bv. schrijf een presentatie programma voor gnome2 of help abiword mee met ontwikkelen.
Mij maak je niet wij dat iemand op schiet met nog een distributie. Kijk of je met een opensource project kunt mee helpen

• Tony Vroon

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Ben al bijzonder kleinschalig begonnen, patch gestuurd naar phpsysinfo :). Was beetje weinig CPU-info over je Alpha als je een 2.2-kernel draaide.
Zulk soort PHP-scrips zijn wel leuk om te patchen, iemand nog suggesties?
(En m'n aanbod voor de mailinglist geld nog steeds, als er animo is voor TweakOS. Laten we nou alleen niet weer direct verzanden in enthousiaste discussie die na anderhalve maand stilvalt. Een distributie van LFS lijkt me haalbaar...).

Verwijderd

Op donderdag 18 april 2002 21:57 schreef eissenhower het volgende:
Dit wordt toch niet wat, doe liever iets zinnigs:
bv. schrijf een presentatie programma voor gnome2 of help abiword mee met ontwikkelen.
Mij maak je niet wij dat iemand op schiet met nog een distributie. Kijk of je met een opensource project kunt mee helpen
presentatieprogramma was er al - achtung!. Die is echter 'dood'gegaan... Jammer, was een veelbelovend project.... ;(

Verwijderd

In de recente replies lees ik 2 dingen:
- een eigen OS maken
- een Linux distro samenstellen

Ik denk dat dit wezenlijk verschillende dingen zijn. Het eerste idee is leuk maar weinig nuttig, het tweede idee is leuk maar weinig nuttig.
Een eigen OS schrijven is altijd aan de beperking onderhevig dat het (in het allergunstigste geval) jaren duurt voordat je ook maar iets van een redelijke installed base hebt en dat compabiliteit met bestaande applicaties/platforms een probleem zal zijn. Dus het zal erg lastig zijn om het knutsel/hobby stadium te ontgroeien.

Een Linux distro samenstellen is eenvoudiger te doen. Maar in het gunstigste geval bouw je iets wat erg op Gentoo lijkt qua concept (flexibiliteit). Maar ja Gentoo is er al, of anders Sorceror. Het voegt weinig toe aan de grote hoeveelheid distro's die er al zijn.

Vandaar dat ik het nut van beide mogelijkheden niet zie.
Pagina: 1